Het leuke en/of zeldzame old-/youngtimers en klassiekers te koop topic - deel 7

^^ helaas geen echte reden van het waarom, te lezen.

(..)
De auto is in het verleden op een deskundige wijze gerestaureerd.

(..). De Saab Sonett is uitgerust met het front van een Saab 96 (type 2) en een voorbumper van een ander type Saab. Er zijn van dit type Sonett 89 stuks geproduceerd.
De Saab is in goede staat (kwaliteitsklasse C = goed) en heeft altijd in een droge omgeving gestaan.
(..)
Er is 13 jaren niet meer mee gereden.

Niet mijn smaak, zo'n aanpassing.

Wat een geniaal ding!

21605dd7-fa4c-4291-85c4-45c25d03ffbd

Laatst bewerkt:
Die Charade gtti ken ik, moet nog veel aan gebeuren voordat die weer rijwaardig is.
Maar zeker leuke auto.
De vraag is, of het ding ivm registratie in half december 1987 vh Nederlandse kenteken, maar d.e.t. 02.01.1988, nog belastingvrij kan worden?
Wie weet daar met zekerheid meer over?

Interessante vraag wel. Misschien even bellen of mailen met de RDW? Als ik het vertaal naar nu worden leaseauto’s al eerder op kenteken gezet om te kunnen voldoen aan de bijtellingsregels die op moment van inschrijving gelden. Zou dat bij deze Charade ivm vrijstelling MRB ook zoiets zijn? Eerste tenaamstelling is wel 1988, maar inschrijving december 1987, toch?

Edit: Mail verstuurd.

Laatst bewerkt:
De vraag is, of het ding ivm registratie in half december 1987 vh Nederlandse kenteken, maar d.e.t. 02.01.1988, nog belastingvrij kan worden?
Wie weet daar met zekerheid meer over?

Nee, datum eerste toelating is leidend en die is 2 januari 1988.

Dit zal destijds wel zo'n 'geval' geweest zijn van kenteken aanvragen in december maar niet eerder dan in het nieuwe jaar op naam zetten "want dan is het een '88 er auto'. Heb je dus, bijna, 40 jaar later gewoon last van, die gekkigheid in de autohandel al die decennia. :mad:

Ik vind het ook tegenstrijdig als je de toelichting op de RDW site leest. Bij de 'datum eerste toelating' lees ik dan dat dit de datum is waarop, waar ook ter wereld, het voertuig voor het eerst is geregistreerd.
Om vervolgens doodleuk een regel eronder te lezen dat het voertuig in Nederland is ingeschreven op.... 14 december 1987. :oops::unsure:

Dat zou dan toch niet moeten kunnen, conflicteert met de d.e.t. datum. Maar ja, zie die datumvelden maar eens gewijzigd te krijgen..

Gaat waarschijnlijk meer kosten dan je voor een paar jaar aan volle MRB moet betalen voor dat lichte autootje.

8f2a0e0a-2a48-4680-ade3-9ca5ea1729bd
Oef, mijn eerste autotje (wat een bommetje). Die van mij was zwart i.p.v. wit. Dit exemplaar kost nu trouwens in euro's al meer dan ik er in 1997 in guldens voor heb betaald voor mijn exemplaar uit 1987 (de SH-14-BF). Hopelijk gaat deze naar een liefhebber die zelf kan sleutelen en blijft deze nog lang bewaard. Want er zijn er niet zoveel meer van over.

Als je op de website van de belastingdienst kijkt geeft die aan dat een auto van 02-01-1988 belastingvrij wordt als die 40 jaar oud is. Maar dat staat er bij een auto van 02-01-1989 óók! En bij mijn weten wordt een auto, welke dan ook met een d.e.t. vanaf 1988 niet meer belastingvrij. Is dan de site van de belastingdienst misleidend? Kan nog interessant worden (rechtszaak op mogelijk op basis van de informatie die er nu op staat?:unsure:) als men dat op die website niet aanpast voor het zover gaat komen, nu dus over 3 jaar zeg maar.

Eenieder kan het op de website vd RDW opzoeken bij het opvragen van een kenteken en zo doorverwezen worden onder het kopje fiscaal naar de website v/d belastingdienst waar het te vinden is. Pas de datum maar aan naar 02.01.1990 en de site geeft dan aan dat met 40 jaar de auto in aanmerking komt voor vrijstelling van mrb. D.w.z. dat is nu (nog) zo volgens de website. Je mag als burger verwachten dat de overheid je de juiste informatie verstrekt over zulke dingen. (meen ik tenminste!)

Eenieder kan het op de website vd RDW opzoeken bij het opvragen van een kenteken en zo doorverwezen worden onder het kopje fiscaal naar de website v/d belastingdienst waar het te vinden is. Pas de datum maar aan naar 02.01.1990 en de site geeft dan aan dat met 40 jaar de auto in aanmerking komt voor vrijstelling van mrb. D.w.z. dat is nu (nog) zo volgens de website. Je mag als burger verwachten dat de overheid je de juiste informatie verstrekt over zulke dingen. (meen ik tenminste!)
Is ook zo. Helemaal mee eens.

Als je op de website van de belastingdienst kijkt geeft die aan dat een auto van 02-01-1988 belastingvrij wordt als die 40 jaar oud is. Maar dat staat er bij een auto van 02-01-1989 óók! En bij mijn weten wordt een auto, welke dan ook met een d.e.t. vanaf 1988 niet meer belastingvrij. Is dan de site van de belastingdienst misleidend? Kan nog interessant worden (rechtszaak op mogelijk op basis van de informatie die er nu op staat?:unsure:) als men dat op die website niet aanpast voor het zover gaat komen, nu dus over 3 jaar zeg maar.

Wat verandert er?​

Heeft u een oldtimer? Dan betaalt u vanaf 2028 mogelijk motorrijtuigenbelasting als uw auto vanaf 1988 is gebouwd. Is uw auto vóór 1988 gebouwd dan hoeft u geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Een auto uit 1988 is in 2028 40 jaar oud.

Op dit moment hoeft u geen belasting te betalen als uw auto minimaal 40 jaar geleden voor het eerst geregistreerd is.

Voor wie?​

• Ondernemers met een oldtimer.

Wanneer?​

De wijziging gaat naar verwachting in op 1 januari 2028.

Let op: De ingangsdatum van deze (wets)wijziging is nog niet definitief. Inwerkingtreding is afhankelijk van goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer of afkondiging van de Algemene Maatregel van Bestuur (AMv:cool: of ministeriële regeling én publicatie in het Staatsblad of de Staatscourant.

Bron: https://ondernemersplein.kvk.nl/motorrijtuigenbelasting-voor-oldtimers-van-na-1988/

Ik dacht eigenlijk dat die wet er allang doorheen was maar zie inderdaad van niet. Weet je ook wanneer die knoop wordt doorgehakt? Ik krijg het idee dat de wet maar zomaar nog een paar keer kan worden uitgesteld, maar wie ben ik...

Ik dacht eigenlijk dat die wet er allang doorheen was maar zie inderdaad van niet. Weet je ook wanneer die knoop wordt doorgehakt? Ik krijg het idee dat de wet maar zomaar nog een paar keer kan worden uitgesteld, maar wie ben ik...
Zal niet het geval zijn denk ik. Dit is gevonden geld deze gaat niet zomaar teruggedraaid worden in tijden van bezuinigen en eco.

Eenieder kan het op de website vd RDW opzoeken bij het opvragen van een kenteken en zo doorverwezen worden onder het kopje fiscaal naar de website v/d belastingdienst waar het te vinden is. Pas de datum maar aan naar 02.01.1990 en de site geeft dan aan dat met 40 jaar de auto in aanmerking komt voor vrijstelling van mrb.

Ja, nu snap ik waar jij op doelt. De afvraging in het systeem (waarvoor je de datum eerste tenaamstelling invoert) is voor het bijzonder tarief (de overgangsregeling onder andere).

Uw motorrijtuig komt niet in aanmerking voor de overgangsregeling voor oldtimers. Uw motorrijtuig komt in aanmerking voor de oldtimervrijstelling op het moment dat het 40 jaar oud is.

Bij een invoer vóór 1988 krijg je dit te zien. Hier is men al iets minder stellen door het woord kan te gebruiken in de eerste zin.

Uw motorrijtuig kan in aanmerking komen voor de overgangsregeling voor oldtimers. U moet hiervoor een verzoek (opent nieuw venster) indienen.
Als u deelneemt aan de overgangsregeling, dan mag het motorrijtuig geen gebruikmaken van de openbare weg in januari, februari en december. Bij schorsing, verkoop, sloop, diefstal, export of vrijstelling in de loop van het jaar krijgt u geen betaalde belasting terug.
U kunt gebruikmaken van de overgangsregeling tot uw motorrijtuig 40 jaar is. Dit kan tot uiterlijk 2028.
U betaalt een kwart van de normale motorrijtuigenbelasting per jaar, met een maximum van € 154 per 1 januari 2025.

Ik denk dat e.e.a. niet in het voordeel van de gebruiker/lezer zal vallen omdat er geen rechten aan deze letters op een beeldscherm ontleent kunnen worden. Het gaat om de wetteksten, uiteindelijk, denk ik.

Afgaand op de eerste regels van de advertentie lijkt het een erg mooie auto.

Motor totaal revisie en nieuwe riem met spanners waterpomp alles is aan gepakt met orginele delen wat nog te krijgen was.
Remmen zijn gedaan schijven blokken en revisie hier van.
Let op het is een 9 maar er moet nog een 10 van worden gemakt

Maar dan:

Ik zou hem ook apk klaar kunnen maken maar hier is een meer prijs voor

APK afkeurpunten dus.

Die Charade gtti ken ik, moet nog veel aan gebeuren voordat die weer rijwaardig is.
Maar zeker leuke auto.
Hij is ook niet zo leuk als zijn voorganger; de charade turbo of een VW gti. En de prijs/niet rijvaardig trekt je ook niet over de streep. maar zeldzaam is het wel.

^^ Ja, lekker fris begin zo, aan het nieuwe jaar. ;)

Maar, die Mercedes.. zit er wel een motorblok in? Ik zie geen foto van onder de motorkap..

In de advertentie zegt de verkoper dat de auto sinds 1983 niet meer gekeurd is.. hoeft ook niet want de APK voor personenwagens is er pas sinds 1985.. én ik zie een kopie deel III van 1989, wat mij een aannemelijk jaar lijkt als zijnde het laatste jaar van gebruik.

Vage shit.

En er is dus niet heel lang MRB betaald voor deze Benz, wat nu dus ook niet meer hoeft. Zo wordt Mercedes rijden best goedkoop!

Wat gooit hij rond, olie of koelvloeistof? En.. verdeelt hij het dan evenredig over de vloer of door de motor? (Of is de olie met de koelvloeistof gemixt als een emulsie?) Want geen compressie is een teken dat er op zijn minst iets mee mis is, met die motor
Weet ik dat, dat staat zo in de advertentie.

Het kan van alles zijn.... vastzittende zuigerveren, vastzittende kleppen, kromme kleppen, draaien de nokkenassen nog wel? Ketting gebroken, geleiders gebroken. Hoe is de motor na 40 jaar weer "rondgedraaid"? Gewoon startbooster erop en contactsleutel omdraaien? Of met wat geweld poging om 'm aan te slepen (dat lukt bij MB automaten)?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan