Mijn favoriete merk is Bristol. Ze zijn in 2011 gestopt met het bouwen van auto's en in 2020 definitief failliet gegaan. Bristol kende een soortgelijke historie als Saab: beide voortgekomen uit fabrieken die (gevechts)vliegtuigen bouwden en na WOII hun markt zagen afnemen. En daarom op zoek gingen naar iets anders om te bouwen. En dat werden dus auto's. Bristol ging voor hun auto's uit van de Frazer-Nash BMW 326/327. Die stond model voor hun eerste auto: de Bristol 400. De 401 en 403 waren doorontwikkelingen op hetzelfde thema, de 402 was een zeer zeldzame cabriolet.
De 404 was de eerste Bristol met een echt eigen ontwerp. Gepresenteerd in 1953 en gebouwd tot en met 1958 bleef de 404 een zeldzame verschijning: er zijn 51 exemplaren gebouwd.
Alle Bristols tot en met de 406 waren voorzien van de vooroorlogse 6 in lijn BMW-motor, zoals gebruikt in de BMW 327 en 328. Daarna werden de auto's steeds groter en zwaarder en was de BMW-motor aan de grenzen van zijn ontwikkeling en werd overgestapt naar dikke V8 motoren van Chrysler Canada.
Daarvan staan er nu
vier te koop bij één dealer: SLJ Hackett in het VK. Alle redelijk tot zeer onbetaalbaar.
Nummer 1
Te koop voor £ 185,000 (± € 222.400)
Nummer 2:
Te koop voor £ 195,000 (± € 234.400)
Nummer 3
Vraagprijs £ 225,000 (± € 270.500)
En last, but not least:
Nummer 4!
Voor dezelfde prijs als nummer 3. Bijzonderheid: deze auto is in bezit geweest van Anthony Crook, eerst de enige dealer van het merk en later de eigenaar van het merk. Dankzij hem heeft het merk zo lang kunnen bestaan.
Er was ook een model 405. Dat was de enige vierdeurs Bristol ooit.
Toch maar een staatslot kopen?