Het leuke en/of zeldzame old-/youngtimers en klassiekers te koop topic - deel 7

Ik vind die R5 dan weer keurig.
Wat een luxe wagen voor die tijd (een stapje onder de baccara denk ik)
Bijzonder ook de "schuif' choke zoals te zien is op de foto.
En wat doet die extra meter in het dash, geen turbo toch? er staat namelijk geen logootje bij
 
Die 5 is ook leuk, maar zeker niet leuker dan de Metro. De populatie 5-jes wordt hier in Frankrijk ook minder. Heb er tot nu toe eentje gezien. Een goed gebruikt exemplaar waarmee de eigenaresse haar boodschappen deed.
 
renault-5-1-4-cosmopolitan-volledige-onderhoudshistorie-stuurbekrachtiging.jpg


1920x1080.webp
Geweldig die Austin Metro! :D

Nog even verder gekeken, dan is deze MG Metro misschien wel nog gaver! :love:
501dcd06e5298757364ad39f2ecff5966c1612e7.jpeg

d8419cd4bc153493bfee26a46d845f89172e2fb1.jpeg

Austin Metro 1300 MG
 
Laatst bewerkt:
Ik vind die R5 dan weer keurig.
Wat een luxe wagen voor die tijd (een stapje onder de baccara denk ik)
Bijzonder ook de "schuif' choke zoals te zien is op de foto.
En wat doet die extra meter in het dash, geen turbo toch? er staat namelijk geen logootje bij
Oliepeil.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stif
Kan het eigenlijk niet goed zien. Maar is dat een gigantische roestplek op het scherm linksvoor, wat ook zo ver heen is dat er een gat in zit? (op de eerste foto) Dat voorspelt niet veel goeds.
Zoals ik het beoordeel is het gewoon de weerspiegeling van degene die de foto staat te maken met de camera voor zijn hoofd :unsure:
 
cb561b89-a326-4f9f-9824-ab2ea40f252a


bdc3704d-89ac-43ce-aac8-5943d5207244


ford-taunus-gxl-org-nederlands-keurige-staat.jpg
 
Tja, het is wel een leuk ding, maar niet voor iedereen weggelegd, ook niet voor mij.

Vind ik die primera misschien wel leuker, en vriendelijker geprijsd, maar ja waar haal je je onderdelen vandaan?
 
Deze stond vorige week nog bij een particulier te koop. Nu duurder, maar met betere foto's voor ons!
austin-maxi-1750-hl-de-luxe-1750-hl-de-luxe.jpg


talbot-1100-le-ls-simca-1100.jpg


97c64a4b-8583-41f4-9bf0-338792ac022c
 
Een Simca, ik herinner me dat die in de jaren '80 al roestbakken met veel problemen waren.
Deze lijkt roestvrij, maar daar zal vast een flinke inspanning aan vooraf gegaan zijn.
Bij mij in de straat stond vroeger een Talbot Samba, voor elke rit was de eigenaar een half uurtje bezig met proberen te starten. :LOL:
 
Een Simca, ik herinner me dat die in de jaren '80 al roestbakken met veel problemen waren.
Deze lijkt roestvrij, maar daar zal vast een flinke inspanning aan vooraf gegaan zijn.
Bij mij in de straat stond vroeger een Talbot Samba, voor elke rit was de eigenaar een half uurtje bezig met proberen te starten. :LOL:
Een Talbot Samba is niet echt het schoolvoorbeeld van een Simca. De techniek was van Peugeot (104). Zal ook wel niet echt aan de auto hebben gelegen, ik heb nooit moeite gehad om mijn Visa's met hetzelfde motortje aan de praat te krijgen.
 
Een Talbot Samba is niet echt het schoolvoorbeeld van een Simca. De techniek was van Peugeot (104). Zal ook wel niet echt aan de auto hebben gelegen, ik heb nooit moeite gehad om mijn Visa's met hetzelfde motortje aan de praat te krijgen.
De staat was bedenkelijk, voor zover ik me dat als kind toen herinner. Maar eigenaar gaf het nooit op.
 
Misschien niet de beste keuze als beginnend zzp-er of ondernemer met een start-up, maar lijkt me wel een leuke youngtimer. Potje voor onderhoud is misschien wel verstandig…

 
Maar zo'n ding bleef gewoon ratelen. D.w.z., hij bleef het wel doen.
Een leraar op de autotechnische school heeft uitgelegd waar dat door kwam, dat ratelen. De tuimelaars waren wat te zacht en de klepsteelkop hamerden vrij gemakkelijk een holletje in de tuimelaar zeker als er al te grote speling was. Met een voelermaat kon je de klepspeling dan niet goed meten, je schuift die over het holletje heen, en was de klepspeling altijd 'te ruim'. Oplossing was in het begin vaker de kleppen stellen bij nieuwe motoren of nieuwe tuimelaars.
 
Zo'n Simca blok hoort gewoon te ratelen als die koud is, als die dan niet ratelt verbrand je namelijk de kleppen bij een motor op bedrijfstemperatuur.
Dat ratelen heeft helemaal niets met de tuimelaars zelf te maken maar puur met de uitzettingscoëfficiënt van de stoterstangen: koude stoterstangen zijn een fractie korter als stoterstangen die op bedrijfstemperatuur zijn.
Daarom mocht je de klepspeling van die blokken alleen maar bij een koude motor afstellen op 0,25 (inlaat) en 0,30 (uitlaat), en als de motor eenmaal op bedrijfstemperatuur was dan bleef er van die vrij royale klepspeling nog slechts een fractie over en dan hoorde je ze ook niet meer.
Het ging vaak mis doordat men ook met die waarden ging afstellen aan de warme motor waarmee de klant naar de garage kwam, en dat stelwerk stond gewoon garant voor een totaal verkeerde en altijd luidruchtige klepspeling.
Die 2E, 2G en 2Y motoren van Simca/Talbot waren met normaal onderhoud eigenlijk onverwoestbaar en volledig hufterproof, ze kwamen alleen maar massaal op de sloop terecht omdat de carrosserie die er omheen zat zo bovengemiddeld roestgevoelig was.

Vele merken losten dit klepgeratel simpelweg op door hydraulische lifters te plaatsen, maar Simca/Talbot bleef nog vrij lang hangen in die oude techniek. (gevolg van vele overnames Simca-Chrysler-PSA aan de top)
 
Zo'n Simca blok hoort gewoon te ratelen als die koud is, als die dan niet ratelt verbrand je namelijk de kleppen bij een motor op bedrijfstemperatuur.
Dat ratelen heeft helemaal niets met de tuimelaars zelf te maken maar puur met de uitzettingscoëfficiënt van de stoterstangen: koude stoterstangen zijn een fractie korter als stoterstangen die op bedrijfstemperatuur zijn.
Daarom mocht je de klepspeling van die blokken alleen maar bij een koude motor afstellen op 0,25 (inlaat) en 0,30 (uitlaat), en als de motor eenmaal op bedrijfstemperatuur was dan bleef er van die vrij royale klepspeling nog slechts een fractie over en dan hoorde je ze ook niet meer.
Het ging vaak mis doordat men ook met die waarden ging afstellen aan de warme motor waarmee de klant naar de garage kwam, en dat stelwerk stond gewoon garant voor een totaal verkeerde en altijd luidruchtige klepspeling.
Die 2E, 2G en 2Y motoren van Simca/Talbot waren met normaal onderhoud eigenlijk onverwoestbaar en volledig hufterproof, ze kwamen alleen maar massaal op de sloop terecht omdat de carrosserie die er omheen zat zo bovengemiddeld roestgevoelig was.

Vele merken losten dit klepgeratel simpelweg op door hydraulische lifters te plaatsen, maar Simca/Talbot bleef nog vrij lang hangen in die oude techniek. (gevolg van vele overnames Simca-Chrysler-PSA aan de top)
Niet helemaal met je eens, de Datsun blokken met onderliggende nokkenas ratelden nooit.... Ook Keverblokjes hadden geen last van geratel... Puur probleem bij Simca en als je een tuimelaar van een ratelblok bekijkt zie je de inhamering op de klepsteel.(We hadden eeen hele goede leraar met heel veel ervaring met Simca's)
 
Niet helemaal met je eens, de Datsun blokken met onderliggende nokkenas ratelden nooit.... Ook Keverblokjes hadden geen last van geratel... Puur probleem bij Simca en als je een tuimelaar van een ratelblok bekijkt zie je de inhamering op de klepsteel.(We hadden eeen hele goede leraar met heel veel ervaring met Simca's)

Ik heb zelf veel met die motoren gewerkt in de jaren '70/'80, de werkplaats van de lokale Simca dealer (tevens mijn oom en buurman) was ongeveer mijn 2e huis... zijn hobby was rally en rallycross rijden met de Simca 1100 TI, ik heb daar heel wat ervaring opgedaan met onderhoud, tunen, afstellen en schadeherstel.
Begin deze eeuw heb ik nog een Matra Rancho GR gerestaureerd met zo'n 2Y blok, en m'n Talbot Horizon met 2E blokkie loopt nog steeds prima. (en zonder tikken met warme motor)
Aan eigen ervaring met Simca dus geen gebrek.;)
 
En wel eens een tuimelaar opgemeten op vlakheid? Werd op school als "voorbeeld" gebruikt van "Je ziet het niet, je kan het niet meten, tenzij je de tuimelaars demonteert"
 
Misschien niet direct een liefhebbersauto, maar lijkt me toch geinig voor weinig…
Welkom bij VVA Auto's. Wij zijn een bedrijf dat gespecialiseerd is in jong gebruikte occasions.
Deze verkoper heeft aangegeven een particuliere verkoper te zijn. Hierdoor is consumentenrecht niet van toepassing.

Wij attenderen u erop dat sommige auto's in verband met het modeljaar 1 jaar jonger aangegeven kunnen worden.....

En dan ook nog Apeldoorn....(reputatie....)
 
Terug
Bovenaan