Het leuke en/of zeldzame old-/youngtimers en klassiekers te koop topic - deel 7

Beter sturen is relatief in een R5... Wel fijner om vast te houden, standaard hoepeltje is vrij dun en van plastic. Wel groter in diameter, dus in theorie zou het originele stuur lichter te draaien moeten zijn.
 
Jay DoubleYou zei:
Stif zei:
Oke een punt beste KR, maar in mijn ogen is hij dan wat te duur, dit komt doordat er Youngtimer in de verkoop tekst staat.

De term "Youngtimer" is toch puur alleen vanwege de leeftijd?

Een youngtimer is een relatief oude auto die de klassiekerstatus gaat verwerven. Leeftijd heeft daar niet zoveel mee te maken. Dat is alleen fiscaal van belang. Een BMW M3 van 2008 is een youngtimer. Een Volkswagen Golf V met 12.000 km is een youngtimer, maar een exemplaar met 276.000 km niet. Dat is een tweedehands auto. Een Corolla van 1980 is een klassieker. Een W123 Mercedes-Benz was een youngtimer maar is inmiddels een klassieker geworden. And so on.
 
1992 Renault 19 1.8-16V Fairway Cabriolet

$_85.JPG


1985 Mercedes-Benz 200 D

$_85.JPG


1990 Volkswagen Golf 1.3 GL

$_85.JPG


1984 Aston Martin Lagonda Wat een waanzinnig ontwerp is dit toch.(y)

$_85.JPG


2007 Chevrolet Caprice Royale 6.0 V8

$_85.JPG
 
https://www.autoscout24.nl/aanbod/toyota-corolla-1-3-gl-benzine-beige-b212e971-1148-8e04-e053-e350040ab5ea?cldtidx=15
640x480.jpg


https://www.autowereld.nl/daf/66/coupe-superluxe-28314520/details.html
daf-66-coupe-superluxe.jpg


https://www.autotrader.nl/auto/opel-calibra/1997/voorschoten/9tbga/opel-calibra-slechts-32469-km-gelopen/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty
0347335013006.jpg
 
rzasa zei:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/toyota-corolla-1-3-gl-benzine-beige-b212e971-1148-8e04-e053-e350040ab5ea?cldtidx=15

Tja, je kunt natuurlijk ook gewoon de roestige spatbordranden eraf slijpen en de boel overspuiten...

1280x960.jpg
 
Is 'ie dan door beun de Haas opgeknapt en door Stevie Wonder gespoten:eek::rolleyes:
Het houdt het denk geen winter vol zonder dat de roest uit de ingebakken spatbordranden weer tevoorschijn komt.
 
A.BRANDHORST zei:
Is 'ie dan door beun de Haas opgeknapt en door Stevie Wonder gespoten:eek::rolleyes:
Het houdt het denk geen winter vol zonder dat de roest uit de ingebakken spatbordranden weer tevoorschijn komt.

Je moet daar ook niet de winter mee doorrijden, maar hem lekker als hobbyauto voor de zomermaanden erbij houden.
 
929V6 zei:
Je moet daar ook niet de winter mee doorrijden, maar hem lekker als hobbyauto voor de zomermaanden erbij houden.
Dat is waar, maar de spatbordranden zijn na 275000 kilometer vast niet vervangen omdat de vorige eigenaar alleen de zomermaanden reed.
En die spatbordrand linksvoor, die is echt abominabel.

Mijn 505 gaat ook de winter niet meer in, de Solara niet, en de Tagora niet. Maar ontegenzeggelijk gaat eea toch achteruit. Mijn 505 heb ik van sept 2004 (begin bezit) tot en met ver in 2013 ook gewoon ingezet als dagelijks vervoer. Mede daardoor heeft ie wel 334500 kilometers op de klok. Nu zeg je: had ik niet moeten doen, maar het is gebeurd. Als je gaat werken 's winters, je moet er toch iets anders bij hebben voor de winter. Dat is dan nu de 605 in mijn geval. De 605 is inmiddels ook een ontzettend zeldzame verschijning. Je kunt ook niet altijd alles stallen. Ik niet tenminste, dat is dan ook een reden om het bij 4 auto's maximaal te houden. Meer is (voor mij tenminste) niet haalbaar. Of je moet zelf een loods hebben, of een familielid met een schuur o.i.d., jij gebruikt neem ik aan je Smart Forfour als winterauto?

En kostentechnisch, een 2e (of 3e?? als je 2 hobbyauto's hebt) auto kost ook verzekering en wegenbelasting. En om nu in een heel klein gedrochtje te gaan rijden wat niet praktisch is... nee dan maar eens in de zoveel jaar de lastoorts erin en accepteren dat je de boel moet opkalefateren. Maar dan wel goed opknappen, niet zo'n bochel van een spatbordrand erin.
 
500 E zei:
Een youngtimer is een relatief oude auto die de klassiekerstatus gaat verwerven. Leeftijd heeft daar niet zoveel mee te maken. Dat is alleen fiscaal van belang. Een BMW M3 van 2008 is een youngtimer. Een Volkswagen Golf V met 12.000 km is een youngtimer, maar een exemplaar met 276.000 km niet. Dat is een tweedehands auto. Een Corolla van 1980 is een klassieker. Een W123 Mercedes-Benz was een youngtimer maar is inmiddels een klassieker geworden. And so on.quote]

Sorry, maar dit is echt onzin. Je beweert dus dat enkel speciale wagens (zelfs al vanaf slechts 10 jaar oud!) of gewone wagens met een lage km stand een youngtimer en daarna een klassieker status zullen verwerven? Maar gewone auto's (en met eventueel een hioge km stand) niet?

Na 15 jaar mag je al spreken van een youngtimer in autoland. En vanaf 30- 40 jaar van een klassieker ofwel oldtimer.

Voorbeeld: elke auto uit de jaren vijftig, zestig en zeventig is bijvoorbeeld al een klassieker. Zo zal het ook gaan met auto's van nu. En dan heb je daar zowel de populaire als de minder populaire modellen in zitten.
 
Sorry, maar dit is echt onzin. Je beweert dus dat enkel speciale wagens (zelfs al vanaf slechts 10 jaar oud!) of gewone wagens met een lage km stand een youngtimer en daarna een klassieker status zullen verwerven? Maar gewone auto's (en met eventueel een hioge km stand) niet?

Een hoge km stand gaat meestal gepaard met roest, slecht onderhoud en bovenmatige gebruikssporen. Dan spreek ik niet over een youngtimer, maar over een tweedehands auto. Dergelijke auto's overlijden tijdens de youngtimerjaren en zullen nooit het stadium klassieker gaan halen. Leeggereden zooi is leeggereden zooi, daar kun je geen enkele status aan hangen.

Na 15 jaar mag je al spreken van een youngtimer in autoland. En vanaf 30- 40 jaar van een klassieker ofwel oldtimer.

Nee hoor, dat staat nergens. Een tien jaar oude auto kan ook een youngtimer zijn.

Voorbeeld: elke auto uit de jaren vijftig, zestig en zeventig is bijvoorbeeld al een klassieker. Zo zal het ook gaan met auto's van nu. En dan heb je daar zowel de populaire als de minder populaire modellen in zitten.

Ja, de auto's die nog over zijn wel. De rest van de weggeroeste exemplaren zijn al jaren - decennia - uit het straatbeeld verdwenen. Dat waren destijds tweedehands auto's die de klassiekerstatus nooit haalden, omdat ze al te slecht waren. Het feit dat er nog auto's van de jaren 50, 60 en 70 rijden is te danken aan liefhebbers en restaurateurs, die de auto koesteren - zodat het een klassieker wordt - of de auto restaureren - zodat het weer een klassieker is.

Ik ben het wel met je eens als je zegt dat ook de minder populaire modellen youngtimer of klassieker moeten worden. Ik vind dat zelf ook gaaf om te zien, een onverprutste R5 of Mazda 616 die in de bloei van zijn leven verkeert en nog een decennium mee kan. De kunst is om dié exemplaren anno nu te herkennen, dan kun je ze youngtimer noemen. Omdat zij ooit klassiekers zullen zijn.
 
Een youngtimer is iets wat oud is en bijzonder, maar nog niet oud genoeg om oldtimer genoemd te worden. Simpel toch? :T
 
Klassieker in wording? Een up! hoort niet echt in dit topic, maar misschien dit exemplaar wel? Eentje van eind 2011, eentje die door de Franse VW organisatie gebruikt is. De stickers zitten er nog op en het interieur is toch wel uniek te noemen. Erg leuk ding: <https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=262612896>
Voor diegenen die 'm hier niet vinden passen zal ik geen foto's linken hier :)
 
Barri zei:
Een youngtimer is iets wat oud is en bijzonder, maar nog niet oud genoeg om oldtimer genoemd te worden. Simpel toch? :T

Vertel dat maar eens tegen de gemiddelde marktplaatshandelaar, als ik zoek op BMW 5-serie dan staat er bij zo'n beetje de helft van alles wat oud genoeg is: YOUNGTIMER, YOUNGTIMERRRR, YOUNGTIMERREGELING etc etc.

Ik snap 500E zijn mening en dat zal ook de gedachtegang zijn achter de term Youngtimer, het neemt alleen niet weg dat de gemiddelde NL'se handelaar de term te pas en te onpas gebruikt bij alles wat qua leeftijd goed genoeg is, zodat men van die regeling kan genieten. :p
 
Als het zo subjectief is; blijft er ook genoeg ruimte voor eigen interpretatie. En verkopers schrijven de grootst mogelijke onzin om hun auto's te slijten.
 
Brent® zei:
Barri zei:
Een youngtimer is iets wat oud is en bijzonder, maar nog niet oud genoeg om oldtimer genoemd te worden. Simpel toch? :T

Vertel dat maar eens tegen de gemiddelde marktplaatshandelaar, als ik zoek op BMW 5-serie dan staat er bij zo'n beetje de helft van alles wat oud genoeg is: YOUNGTIMER, YOUNGTIMERRRR, YOUNGTIMERREGELING etc etc.

Ik snap 500E zijn mening en dat zal ook de gedachtegang zijn achter de term Youngtimer, het neemt alleen niet weg dat de gemiddelde NL'se handelaar de term te pas en te onpas gebruikt bij alles wat qua leeftijd goed genoeg is, zodat men van die regeling kan genieten. :p

Precies!
Daarom wakkerde ik deze discussie ook aan.
Youngtimer, belastingvrij, schuurvondst, barnfind,bijtellingsvriendelijk dit lijkt te scoren.
 
Klassiekerrijder zei:
Als het zo subjectief is; blijft er ook genoeg ruimte voor eigen interpretatie. En verkopers schrijven de grootst mogelijke onzin om hun auto's te slijten.

Dat ben ik met je eens, maar het promoten van een 2001-er 5-serie als youngtimer is mijns inziens onzin noch subjectief. Wanneer een auto onder de fiscale youngtimerregeling valt is het een youngtimer, en ben je als verkoper haast gek als je dat niet vermeldt, zeker als je je op het MKB richt. Uit mijn hoofd is elke auto van 15 jaar of ouder (of vanaf welke leeftijd die youngtimerregeling dan ook exact begint) in Nederland daarmee objectief een youngtimer.
Uiteraard zijn er genoeg nieuwere wagens als youngtimer te betitelen, de Caprice in Elzinga's post is een uitstekend voorbeeld. Die nieuwere wagens, zijn ze youngtimer of niet, dat is zo subjectief als iets.
 
Klopt als een bus! Fiscaal gezien is een auto vanaf 15 jaar een youngtimer, en valt daardoor in de categorie 35% bijtling over de dagwaarde. Dit staat los van de liefhebbers definitie, die duidelijk heel anders is cq kan zijn
 
He, doe die up! niet tekort! :)

Ik zat eens te zoeken naar een Ford Escort Clipper, die zijn echt uitgestorven. Ik kwam nog een enkel net exemplaar tegen:
<https://www.autoscout24.nl/aanbod/ford-escort-turnier-cl-1-hand-km-original-besitzer-von-1924-benzine-grijs-299ac405-32f1-4c4e-bbe9-f1306c4a6330?cldtidx=3>
Helaas al van na de eerste facelift, maar toch een leuk ding!
640x480.jpg

Mijn vader heeft er zo eentje gehad, een blauwe XLD van 1991, en ik heb er wel een zwak voor. Vooral de achterkant vind ik mooi.
 
Barri zei:
Mijn vader heeft er zo eentje gehad, een blauwe XLD van 1991, en ik heb er wel een zwak voor. Vooral de achterkant vind ik mooi.

Mijn vader ook, een witte CL van 1993. Had dezelfde neus als de hier aangeboden Clipper. Vooral de meegespoten handgrepen vond ik mooi bij die van ons, de spiegels waren helaas gewoon zwart.
 
Barri zei:
Klassieker in wording? Een up! hoort niet echt in dit topic, maar misschien dit exemplaar wel? Eentje van eind 2011, eentje die door de Franse VW organisatie gebruikt is. De stickers zitten er nog op en het interieur is toch wel uniek te noemen. Erg leuk ding: <https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=262612896>
Voor diegenen die 'm hier niet vinden passen zal ik geen foto's linken hier :)

Best een redelijke prijs, lijkt me ook zo.:)
 
A.BRANDHORST zei:
Is 'ie dan door beun de Haas opgeknapt en door Stevie Wonder gespoten:eek::rolleyes:
Het houdt het denk geen winter vol zonder dat de roest uit de ingebakken spatbordranden weer tevoorschijn komt.

Ben gistere tegen beter weten in toch maar wezen kijken..
Auto is heel lang in bezit door de eigenaar..en hem flink laten opknappen..
Ofja...oplappen..de goede man is iig goed genaa*d
Man man...wat een hok..
Had m toch nog 350€ geboden ivm 2jaar APK....
 
Graad Raaijmakers zei:
Ben gistere tegen beter weten in toch maar wezen kijken..
Auto is heel lang in bezit door de eigenaar..en hem flink laten opknappen..
Ofja...oplappen..de goede man is iig goed genaa*d
Man man...wat een hok..
Had m toch nog 350€ geboden ivm 2jaar APK....

Jammer, neem aan dat de eigenaar de auto met de goede intenties heeft laten opknappen, maar die wielkastrand ziet er echt niet professioneel uit.
Misschien kan hij er mee leven en er zelf nog een poosje plezier van hebben dan.
 
F Mitsi zei:
Klopt als een bus! Fiscaal gezien is een auto vanaf 15 jaar een youngtimer, en valt daardoor in de categorie 35% bijtling over de dagwaarde. Dit staat los van de liefhebbers definitie, die duidelijk heel anders is cq kan zijn

Goh, ik rij al jaren youngtimers.

Helaas is het oude gat in de wet van de bijtelling met 'youngtimers' weer wagenwijd open gezet. Zijn er al weer E-types met airco en reetmassage in de handel? Verprutste goeiekopie blingbling karren in Cubaanse stijl?

Ik ben niet tegen korting voor mensen die bewust oud gereedschap blijven gebruiken zodat er geen nieuw gemaakt moet worden, maar ik ben het zonder meer met 500E eens dat niet iedere oude, bij elkaar gelaste, ex-taxi een begeerlijke youngtimer is.

Zo, en nu ik het weer een keer met de Teutoonse ridders eens ben geweest... heb ik een heftige aanval van spijt van mijn Camry.
Het leven is zwaar. Gelukkig heb ik mijn brommers nog.
 
500 E zei:
Een hoge km stand gaat meestal gepaard met roest, slecht onderhoud en bovenmatige gebruikssporen.

Nee hoor, dat staat nergens. Een tien jaar oude auto kan ook een youngtimer zijn.

Als een auto slecht onderhouden wordt, haalt deze geen hoge kilometerstand... Lijkt me een paradox

Als het nergens staat, zouden jouw woorden toch moeten zijn: "ik vind dat een tien jaar oude auto ook een youngtimer kan zijn"? Immers waar haal je anders die wijsheid vandaan?

Wikipedia heeft niet alle wijsheid in pacht, maar heeft wel een pagina gewijd aan de term 'youngtimer', wellicht de moeite om eens na te lezen :)
 
Ik denk dat 500e het ook zonder wiki wel af kan. :rolleyes:

Belasting vindt va 15jr is youngtimer, va 40jr oldtimer. Lijkt me wel een praktische grens. Een rotte bak uit '75 is een oldtimer, of het ook nog iets voorstelt verder, is een hele andere discussie.
 
https://www.autoscout24.nl/aanbod/saab-9000-2-3-turbo-s-benzine-zwart-1c742572-32be-4665-e053-e350040a0ba9?cldtidx=11
640x480.jpg
 
zo zeg! De koning van de reflectorplaat! Gaaf!

edit: maar die Camry is het gaafst. Wat een koopje zeg, voor zo'n uniek en prachtig ding!
 
Ik heb meerdere auto's voor de hobby en deze is nu klaar. Lekker mee gereden, ook woon-werk, maar ik moet ook nog wel eens zakelijk weg.
Vinkje op de bucketlist zeg maar. ;)
Door de beperkte mogelijkheden zou ik er te weinig mee rijden en dat is zonde. Daarnaast beperkte ruimte in mijn garage en ook kan ik met de opgebrachte Euro's weer verder.
 
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-340-2-0-dl-4-bak-benzine-wit-a3506272-3be6-ab22-e053-e350040a7819?cldtidx=16
640x480.jpg


https://www.autoscout24.nl/aanbod/ford-taunus-1600-xl-benzine-bruin-24cb5f72-d321-f120-e053-e350040ada98?cldtidx=5
640x480.jpg


https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1308375710-mitsubishi-galant-1-8-td-gls-bj-1991.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
$_85.JPG


https://www.autowereld.nl/peugeot/405/1-9-sri-automaat-nlauto-105-dkm-leder-stoelverwarming-28351374/details.html
peugeot-405-1-9-sri-automaat-nlauto-105-dkm-leder-stoelverwarming.jpg
 
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-340-1-4-dl-benzine-grijs-819a6e72-6493-b96b-e053-e350040a090d?cldtidx=9
640x480.jpg


https://www.autoscout24.nl/aanbod/suzuki-swift-1-0-ga-benzine-wit-91ad6d72-1937-f718-e053-e350040abc73?cldtidx=18
640x480.jpg


https://www.autowereld.nl/volkswagen/golf/1-6-cl-youngtimer-28364718/details.html
volkswagen-golf-1-6-cl-youngtimer.jpg


https://www.autowereld.nl/honda/civic/1-3-luxe-automaat-60pk-rijd-super-uitzonderlijke-staat-59-000km-28358862/details.html
honda-civic-1-3-luxe-automaat-60pk-rijd-super-uitzonderlijke-staat-59-000km.jpg
 
@Zombies;

Positieve bijdrage!

Honda is jeugd sentiment, en hoop verdriet. Mijn moeder had er zo 1, FY- nog wat, geen automaat. Veel kilometers in gemaakt, en ook veel lantaarnpalen etc. mee geraakt. Wat een bagger wegligging.

Na een jaar in de Civic kocht ik een Alfasud 5M voor 350 gulden... Bij mijn eerste rit dacht ik, deze auto rijdt de richting op die ik wil! Nooit meer schade gehad.
 
https://www.autoscout24.nl/aanbod/ford-orion-1-4-cl-benzine-grijs-90dac272-d888-7b45-e053-e350040a3f63?cldtidx=4
640x480.jpg


https://www.autoscout24.nl/aanbod/rover-200-214-i-75-pk-3-drs-benzine-blauw-abadad8e-c8d5-4e59-89cc-844db527656d?cldtidx=13
640x480.jpg


https://www.autowereld.nl/toyota/supra/3-0-i-1e-eigenaar-37dkm-28386568/details.html
toyota-supra-3-0-i-1e-eigenaar-37dkm.jpg


https://www.autowereld.nl/opel/kadett/1-8-e-gt-e-uniek-zeldzaam-28365164/details.html
opel-kadett-1-8-e-gt-e-uniek-zeldzaam.jpg


https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/overige-auto-s/m1310005341-sunbeam-imp-mk2-1970-rood.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
$_85.JPG


https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1309967551-daihatsu-charade-1-0-xg-daimatic.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
$_85.JPG
 
Een Ford Orion, die dingen zie je ooit nooit meer op de weg en ook de Sunbeam Imp is een leuk autotje.
 
https://www.autoscout24.nl/aanbod/nissan-datsun-100a-cherry-benzine-blauw-39abef72-32a0-ee17-e053-e250040affff?cldtidx=3
640x480.jpg


https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-ax-1-1-tge-inj-benzine-rood-8c39ec72-13a9-2e2d-e053-e250040ac5c6?cldtidx=20
640x480.jpg


https://www.autoscout24.nl/aanbod/saab-9000-2-3i-16-cd-benzine-blauw-4c804ebb-d5fc-421f-b31c-9f7c5d9ebba0?cldtidx=10
640x480.jpg


https://www.autoscout24.nl/aanbod/oldtimer-others-benzine-wit-f912f9d2-c068-4cd0-9577-4483aea34a3b?cldtidx=1
640x480.jpg


https://www.autoscout24.nl/aanbod/hyundai-stellar-1-6-sl-benzine-grijs-57ccd772-80d0-c60c-e053-e350040abdef?cldtidx=3
640x480.jpg


https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1310556026-rover-sd-serie-2-3-s-bj-1985.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
$_85.JPG
 
Terug
Bovenaan