Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

rzasa zei:
Waar lees je dat nou Dennis? In de titel van deze advertentie zeggen ze wel 29607Km NAP ?

Vul het kenteken maar in op de website van de RDW. Overigens, dat er NAP bijzit betekent strikt genomen nog niet dat die ook kloppend is.

Ah zo.
Ja zo lust ik er nog wel een paar. Goed bezig als autobedrijf...(n)
Met boekjes! En dan een paar Suske en Wiskes in de achterbak leggen.

Misschien tikfoutje in de NAP-periode: voor een paar euro kun je een tellerrapport opvragen (gratis voor eigenaren), mogelijk geeft die duidelijkheid.
Corrosie aan die velgen is een bekend probleem, km-stand heeft daar weinig mee te maken, leeftijd meer: vocht kruipt onder de blanke lak/coating.

onder de voorruit ziet hij er van ook aan beide kanten niet zo fris uit, bumperhoeken achter, keienvanger, de motorkap veel plekken en kleurverschil (?), de linker deur en onder het linker achterlicht... de staat van de auto past niet bij de kilometerstand. Ik heb tot voor kort 2 verschillende golfjes gehad met 120.000 tot 150.000 kilometer en beide zagen er veel beter uit... dit zou ook kunnen passen bij een golf met ~250.000 en niet bijzonder onderhoud. daarnaast is de kras in het scherm wel echt zonde en daarmee ook geen bijzonder prijs/kwaliteit. Misschien als je er echt naast staat dat het meevalt en dat hij verder wel goed is. Maar zo van de foto's op het punt na dat hij wel origineel is na vind ik het niets bijzonders.

rzasa zei:
https://www.autowereld.nl/volkswagen/golf/1-6-53kw-k6-29607km-nap-34230987/details.html
Interessant!

Mm ja ook bij mij klinken allemaal alarm bellen.

Te eerste vind ik hem best goedkoop.
En ja als je de km mag schatten als je alleen de buitenkant hebt gezien, gaat het ook scheef.

Een hoop Golfjes II in de veiling: https://beta.bva-auctions.com/nl/auction/index/52223?category=15146138

De meesten zien er nogal uitgeleefd en gemodificeerd uit, maar wie weet is er van die bieden vanaf 100 euro-exemplaren nog wat te maken als de biedingen niet te ver oplopen. Oh, en deze heeft een apart kleurtje!

Die vreemde Benz toko in IJmuiden, waar vooral veel andere oude meuk staat, heeft blijkbaar al z'n rommel online gezet. Het is alsof ie de laatste jaren bijna elke mk2 heeft opgekocht?

Die XJ45NF ken ik trouwens, die heeft jaren hier in het dorp gereden! Is een jaar of twee terug ingeruild op een Fox.

Barri zei:
Het is alsof ie de laatste jaren bijna elke mk2 heeft opgekocht?

Ik denk dat hij geanticipeerd heeft op een verdere waardestijging van de Golf II. Een jaar terug zagen we diverse zowel qua staat als uitvoering niet al tezeer tot de verbeelding sprekende Golfjes voor duizenden euro's te koop staan, misschien gokte hij erop dat die trend zou doorzetten.

Echt lang bestaat het bedrijf niet, pas sinds 2018 en de website is nog actief: https://www.mybenz.nl/occasions/ Zou de veiling niet gewoon een manier zijn om van wat voorraad af te komen? Het is onder voorbehoud van gunning, als ik op die site zie dat bijvoorbeeld een niet zo heel mooie Polo er te koop staat voor 1350 betwijfel ik of je hem voor een opbrengst van een paar honderd euro op de veiling uberhaupt wel meekrijgt.

Ik zag gisteren deze Golf:

Uit 1990, en slechts 10 dagen in ons land.

Echt een heel mooie zeg!

Wat voor uitvoering het is, geen idee. Ik zag op de kentekenapp dat is een 6-cilinder heeft. :eek:

Zeer vroege Golf 2:

Volkswagen Golf 1.3 C 3-DEURS ORIGINELE BIJNA NIEUWSTAAT, KM
€ 6.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1676697111?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Klopt, is een grille van na '87. Verder wel een originele, superkale C. Wat een prijs, trouwens....

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bestelauto-s/m1695408084-volkswagen-golf-1-3-cl-opendak-nap-word-afgeleverd-met-nw-a.html?previousPage=lr Ik vrees er wel een beetje voor of hij niet ooit een tik op z'n neus gehad heeft (gezien het andere en slecht bijgewerkte plaatwerk aldaar) maar wel een bijzonder ding natuurlijk.

$_85.JPG

Stif zei:
Ach ja schade, kijk het is een werk auto.
Jammer van de niet originele zij "raampjes".

De laatste jaren van de Golf Van zijn er verschillende soorten geleverd. Met zijramen of zonder. En de versies zonder zijramen hebben soms de panelen in kleur en soms zwart metallic. Ik heb zelf een witte Golf Van, die heeft de zwarte panelen achterin en een complete Pon ombouw met VW mat in de laadruimte.

Aan de hand van de optiecodes weet ik dat die van mij echt als bedrijfsauto is besteld bij Pon en geproduceerd. Weet iemand hier meer van? Misschien dat er ook auto's door de dealers zelf omgebouwd zijn? Ben heel benieuwd!

Jullie zullen wel denken, och daar heb je h'm weer met de Polo's hoor o_O , maar in dit geval een nuttige toevoeging voor deze topic, lijkt mij:
Bij de Polo Van uit hetzelfde tijdperk zijn er ook verschillen: gebouwd in de fabriek, omgebouwd door de importeur of zelfs door de dealer (te herkennen aan de wel of niet afgeslepen achterbankbevestigingen). Zijramen van glas, staal in rubber of staal vastgekit. En die stalen panelen waren er sowieso in 2 smaken: gewoon vlak of met een verzet rondom. Stalen plaat als laadvloer, die wel of niet vastgelast zat afhankelijk van waar ie gebouwd is (weet ik niet zeker). Dergelijke verschillen zullen er bij de Golf Van ook wel zijn. In een vroege (1985?) folder Polo Van, Golf Van en Passat variant Van praat men over een "L"-uitvoering: opstaande rand achter de voorstoelen lager en beklede laadvloer voor extra comfort. In de VW Vans folder van 1988 is die lage opstaande rand + kleed de standaard uitvoering (en de Passat Van vervallen).

Nee hoor, leuk om te lezen! Een Golf 2 Van af fabriek heb ik in Nederland nog nooit gezien. In Duitsland wel, te herkennen aan de gelaste panelen in plaats van zijramen.

Mijn Golf 2 Van is van 1990 en heeft een gelaste vlakke vloer met originele vloerbedekking en dichte panelen die zijn gekit. Hij is besteld met de optiecode "leveren zonder achterbank" en er zitten ook geen gaten in het hemeltje waar normaal de handgrepen boven de zijramen zitten. Dus echt bedoeld als bedrijfsauto.

Er zijn inderdaad verschillende carrosseriefabrieken geweest die ze voor Pon omgebouwd hebben. Dus dat zal een deel van de verschillen kunnen verklaren. In sommige vroege Golf 2 Vans zit een plaatje van de betreffende carrosseriefabriek. Zeker in de jaren waarin zijramen achterin nog toegestaan waren voor grijs kenteken, was het voor een dealer natuurlijk heel eenvoudig om zelf een grijs kenteken versie te bouwen.

Erg interessant hoe dat zit met die Vans inderdaad. Aangezien er een paar mensen met een Golf Van zijn, kunnen jullie aangeven welke specifieke optiecodes hier op de stickers en plaatjes staan?

De "zonder achterbank" is bekend, maar er zijn nog meer specifieke Van codes zoals de tussenwand, opstaande rand, vlakke vloer, zonder rechter voorstoel, metalen kofferbak rand, etc.

Ik ben nog steeds het code overzicht aan het completeren en ik mis specifieke codes van de nu wel heel zeldzame af-fabriek modellen zoals de Van (en afgeleiden zoals de Postgolf, ADAC Golf etc).

Is er hier trouwens ook iemand met een Syncro?

Ik zal de codes eens controleren om te zien of er nog meer afwijkende codes bij staan.

Zowel een gewone Syncro en een Golf Country zitten hier ook in de verzameling. Wat wil je daar van weten?

Jaja, een heuse GTI voor net minder dan 3k! Wel met een grote "maar", wie goed kijkt kan het op de foto al zien;)

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1719092180-volkswagen-golf-1-8-gti-16v-1988-rood-5drs-leer-rhd.html?previousPage=lr

$_85.JPG

Zo ben ik ook eens bij een prachtige, blauwe mk3 GTI wezen kijken. €600 euro, en dat was in 2006 of 2007. Prachtige auto, maar ook rechtsgestuurd. Uiteindelijk heeft een collega van me 'm gekocht, en later weer verkocht op een veiling.

VW Golf II zei:
Ik zal de codes eens controleren om te zien of er nog meer afwijkende codes bij staan.

Zowel een gewone Syncro en een Golf Country zitten hier ook in de verzameling. Wat wil je daar van weten?

Voor de Van komen o.a. in aanmerking:
3CB Scheidingswand?
3GB Laadbodem achter?
3NA Zonder achterbank
5TB Inlegdelen?
5UB Dwarswand?
5VB Laadbodem voor?

Voor de Syncro, Country en ook G60 zou ik graag weten welke codes er op de typeplaatjes bij de koplamp staan. Dit is de carrosserie identificatie. Omdat deze een iets andere bodem hebben, zou er waarschijnlijk een verschil op dit plaatje moeten staan t.o.v. de gewone Golf.

VW Golf II zei:

3CB Scheidingswand?
3GB Laadbodem achter?
3NA Zonder achterbank
5TB Inlegdelen?
5UB Dwarswand?
5VB Laadbodem voor?

Voor de Syncro, Country en ook G60 zou ik graag weten welke codes er op de typeplaatjes bij de koplamp staan. Dit is de carrosserie identificatie. Omdat deze een iets andere bodem hebben, zou er waarschijnlijk een verschil op dit plaatje moeten staan t.o.v. de gewone Golf.

Deze mk2 lijkt me opvallend goedkoop:

<https://www.facebook.com/marketplace/item/542531643424754/?ref=facebook_story_share>

Vmn zei:
VW Golf II zei:

3CB Scheidingswand?
3GB Laadbodem achter?
3NA Zonder achterbank
5TB Inlegdelen?
5UB Dwarswand?
5VB Laadbodem voor?

Ik ga voor je kijken dit weekend. Dan stuur ik je een PB.

Barri zei:
Deze mk2 lijkt me opvallend goedkoop:

<https://www.facebook.com/marketplace/item/542531643424754/?ref=facebook_story_share>

Die stond vorige week voor de helft op Marktplaats bij een particuliere verkoper.

Hallo allemaal,

Aangezien er veel liefhebbers van de VW golf II zich op dit forum bevinden heb ik een vraagje.

Een kennis van me wilt haar VW Golf II Madison (1.3, 1990, 137.000km) weg doen. Ze heeft hem nieuw gekocht en dus 31 jaar in bezit gehad. De auto ziet er nog keurig uit. Wat is een fair bedrag voor deze auto? Ik ben van plan om de auto te gebruiken als 'zondagsauto', keurig te laten onderhouden en ervan te genieten (een golf II was nl ook ooit mijn eerste auto).

thumbnail-A12-C409-B-EBE9-44-FF-86-D9-305462487-A01.jpg

thumbnail-9-CE4-B164-E0-C1-403-A-8998-CBDDE0-E30056.jpg

Zelf zat ik aan een bedrag te denken tussen €1500,- en €2000,-. Wat denken jullie?

Alvast bedankt!

Wat een leuk ding! Gezien de kilometerstand en de staat op de foto's zit je met €1500 tot €2000 wel goed. Het is aan de bovenkant voor een late 1.3 (die zijn nog niet heel gewild), maar hij ziet er ook wel erg netjes uit!
Echt leuk! (y)

Barri zei:
Wat een leuk ding! Gezien de kilometerstand en de staat op de foto's zit je met €1500 tot €2000 wel goed. Het is aan de bovenkant voor een late 1.3 (die zijn nog niet heel gewild), maar hij ziet er ook wel erg netjes uit!
Echt leuk! (y)

Bedankt voor de reactie. Hij ziet er ook zeer goed uit. Heeft altijd binnen gestaan en het rood is dus nog echt rood. We gaan eind deze week weer even bij elkaar komen. Hopelijk komen we eruit. Als dit lukt zal ik nog wat meer foto's plaatsen in dit forum.

GT4!

https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-golf-gt4-1-8-injectie-benzine-blauw-102d6421-b183-4f33-95c3-59108cfe92cc?source=list_searchresults&cldtidx=17&sort=age&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage

1280x960.jpg

Een GT4, een hele leuke uitvoering. Eind 1987 uitgebracht in een beperkte oplage van 400 stuks ivm dat Volkswagen 40 jaar in Nederland reed indertijd. Sinds dit jaar bezit ik ook een exemplaar, met volledige historie, net 101.xxx op de teller en tevens de penning die er bij werd geleverd &#128516;

Van september 1987, mijn SP10LR was ook van september 1987, of misschien oktober.
SL, dat is wel een héél vroeg kenteken voor een facelift model.

Hij is echt leuk... Zit rechtsachter wel een rottig roestplekje onder het achterlicht. En linksonder naast de uitlaat. En de voorbumper heeft een tik gehad. Voor het mooie een setje nieuwe of betere bumpers erop, uitlaat vervangen (heeft zo'n lelijke eindpijp), stuur opnieuw laten bekleden, stoel laten repareren. Eventueel dan wat lakwerk dingen, en dan helemaal polijsten.
edit: oja, en de velgen zijn een tintje te donker en de GTI voorspoiler mist :)

Prachtig ding ja die golf.
Alles lijkt me nog wel te vinden.
Behalve misschien die gtivoorspoiler
En dat stuur waar laat je zoiets doen, mijn Audi heeft daar ook een beetje last van

450 euro https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/volkswagen/m1834132561-volkswagen-golf-2-mk2-1-3-c-40kw-1985-3e-eigenaar

https://images.marktplaats.com/api/v1/listing-mp-p/images/b5/b5da7b79-5f38-4f0c-b220-60f847c29c21?rule=ecg_mp_eps$_86.jpg

Er zit in elk geval weer een achterbank in en de verlagingsset is eronder vandaan. Maar inderdaad, zelfs op deze slechte foto's lijkt-ie aardig roestig.

Barri zei:
Ik ben die tijd blijkbaar voorbij. Zag die advertentie ook en dacht: gooi maar naar de sloop. :)

Heeft een vriend van mij laatst helaas ook met zijn Golf gedaan. :( Kenteken staat volgens mij nog wel in het Golf 2 register.

Terug
Bovenaan