Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

Behoorlijk geprijsd inderdaad. Maar aan de andere kant, waar vind je een tweede Golf 10 Millionen met zo'n kilometerstand?
Dat de prijzen in de lift zitten kun je inderdaad goed merken, zal voornamelijk ook komen doordat de dagelijks gebruikte Golfjes bijna uitgestorven zijn en het nu vaak slopers of liefhebbersauto's zijn.

Hoi iedereen! Het is gelukt, ben vanaf vandaag trotse eigenaar van een Golf 2 1.3i. Zal binnenkort wat foto's maken voor jullie. Ben al een bestellijstje aan het samenstellen van dingen die vervangen moeten worden of missen. Mijn vraag is, weet er iemand waar ik aan het dingetje op de foto kan komen? Het gaat om het onderdeeltje in de bekleding, waar de pin doorheen valt. (1e onderdeel na de pin)

https://vw-wobshop.nl/index.php?item=clipje-deurpen-357837084&action=article&group_id=10000038&aid=23002&lang=NL

Gefeliciteerd! Ik weet niet welk onderdeel je precies bedoelt maar veel is via Volkswagen Classic Parts nog te krijgen.

Nee, het gaat om het stukje kunststof met een gat erin. Dat stukje kunststof met gat er in zit als doorvoer in de deur bekleding zegmaar. Ik stuurde de link door omdat het onderdeel ook op de exploded view staat.

Jij bedoelt de omranding van de slotknop denk ik? Die is op de sloop nog wel te vinden verwacht ik. En bij Classic Parts inderdaad wel te bestellen.

O kijk, super, dat is inderdaad wat ik zoek. Wel beetje veel verzendkosten idd maar bestel het later wel met wat meer onderdelen.

Dan nog een vraag, heeft er iemand nog een originele radio over? Hoeft niet eens te werken. Maakt niet uit welke van de 4 versies.
Heb alle autosloperijen al afgebeld hier maar niemand heeft iets :( staat er wel 1 te koop voor 140, maar dat vind ik wel erg veel geld eigenlijk.

Edit: de slotpin geleiders zijn vanaf nu ook te bestellen bij vw-wobshop.nl (de nl dealer van classic parts). Ook kunnen deze verzonden worden in envelop.

normal_2009_VW_Gamma_radio.jpg

Daar ik niet bekend ben met Golf 2 radio's: is dit 1 van de 4 versies? Speelt wel, maar 2 van de 4 kanalen zijn dood.

Ja, dat is zo een radio! Dat maakt niet uit, bouw er een Bluetooth versterkertje achter. Zou hem graag van je overnemen

Heb je even een privebericht gestuurd. Helaas had ik 't verkeerd in m'n hoofd zitten: niet 2 van 4, maar op rechts bleef 't compleet stil toendertijd.

Zo'n doorvoertje voor de slotknop heb ik nog wel voor je denk ik.

Mocht je er niet uit kunnen komen met de radio dan heb ik eventueel ook interesse, want zoek deze nog voor mijn Passat.

Toch zat ik er nog even over na te denken, maar is 't wel een radio die origineel geleverd is in de Golf 2? De schuine streepjes op de toetsen passen bij mijn weten prima bij de andere schakelaars in 't dashboard van een Polo 2f en een Passat van die bouwjaren, maar ik herken dat niet van een Golf 2?

Sjon77 zei:
Toch zat ik er nog even over na te denken, maar is 't wel een radio die origineel geleverd is in de Golf 2? De schuine streepjes op de toetsen passen bij mijn weten prima bij de andere schakelaars in 't dashboard van een Polo 2f en een Passat van die bouwjaren, maar ik herken dat niet van een Golf 2?

Volgens mij zat die radio in mijn Golf 2 Pasadena uit 1991. Die schuine streepjes zijn mij juist bijgebleven omdat die ook terugkwamen op het stuur en richtingaanwijzer.

Beetje onduidelijk:
Richtingaanwijzer.jpg

Maar het is dus deze:
Richtingaanwijzer1.jpg

(Volgens mij overigens dezelfde richtingaanwijzer stengels als in een Passat B3)

Ah de stuurhendels hebben wel die schuine streepjes: exact dezelfde als die van een Polo 2f. In tegenstelling tot de dashboardschakelaars dan, die zijn bij de Golf 2 glad zo te zien. De lichtschakelaar, achterruitverwarming + mogelijk aanwezige opties zoals mistlampen enz hebben bij een Polo 2f wel die schuine streepjes (ook Passat?).

Inderdaad, exact bovenstaande radio Gamma zat in mijn Golf 2 GT Special uit 1989. Overigens ook met een haperend kanaal.

De Passat, T4 en Polo 2F hebben grotendeels dezelfde knoppen, dus ook met de schuine streepjes. Aangezien mijn Gamma radio ook problemen heeft zal het wel eens een zwakke serie geweest kunnen zijn.

Na aanschaf in 2009 van m'n huidige daily, een Polo 2f sedan uit 1991, had ik die radio aangeschaft, helaas functioneerde ie dus niet 100%, wie weet had ie er anders nog wel in gezeten. Nu heb ik me eigen verpest met een veels te hippe radio vzv cd-speler, usb en blauwe tand en gaat 'Golfje VW' een poging wagen met de VW Gamma => pakketje is verzonden. Gelukkig heb ik er nog eentje die wel goed werkt, een simpeler model zonder cassette: die blijft op schap liggen, mogelijk dat die nog es terugkomt in een hobby-auto. Mijn motto is 'de beste raad, is voorraad' :)

Gelijk heb je. Sprak een kerel op Facebook die in die dingen handeld, verkoopt frames voor 100 euro en een werkende gamma voor 150. Had ook net een nog nette gamma verkocht voor 600. Je kan nog beter die dingen jatten dan een compleet systeem uit een Golf 7 :(

Maar waarom zo duur? Op Ebay Duitsland staan ze toch wel voor minder? Voor mijn mk3 heb ik een hele nette met boekjes en code voor twee tientjes gescoord. Van een generatie ouder zijn er minder, maar dan mag de prijs toch max €50 zijn ofzo?

Heb nog een Gamma radio van een MK3 liggen. Met iets van Nokia DSP versterker. Heb geen code of kabels ervan.
Wie het kan gebruiken moet maar even contact opnemen. Anders gaat ie de container in met de voorjaars schoonmaak.

Toen ik van de week even gauw zocht, begon 't bieden voor een Gamma 2 met cassettespeler vanaf 99 euro. Jongere versies is inderdaad wel tientjes-werk.

De prijzen zijn gigantisch overtrokken en ik zie ze ook nooit weg gaan voor hoge bedragen. De Gamma CD's van 300+ euro staan er al jaren op, zal vast niet zonder reden zijn.

@CXXX: Als je anders de radio weg gooit heb ik zeker interesse, kan ik altijd gebruiken voor onderdelen

Mijn in oktober bij Terpstra ingeruilde Golf 1.8 GT Special is alweer te koop gezet...
De 2e eigenaar in Nederland heeft er slechts 900 kilometer mee gereden.
Ik kan geen reden bedenken waarom hij hem alweer weg zou doen.

Wel jammer dat iemand tijdens het poetsen (blijkbaar met een machine) het typeplaatje half kaal geschuurd heeft...

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1253262420-volkswagen-golf-1-8-gt-u9-special-79-403-km.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Kever1 zei:
Ik kan geen reden bedenken waarom hij hem alweer weg zou doen.
Ik heb toch het gevoel dat sommige youngtimers als een soort carrousel tussen handelaren heen gaan, net zoals de Vw Passat B3 GT Edition One die van Terpstra naar Marco Hof daarna Cartoen en weer retour gaan.

Het poetsen van Golf GT logo is al gebeurd toen hij Terpstra te koop stond, zie zijn facebook pagina:

VW Golf GT

Inderdaad, dat valt mij ook op. Toch wordt deze te koop aangeboden door klant, en is de vraagprijs nu lager dan bij Terpstra.
De originele radio gamma lijkt wel gerepareerd, die deed het bij mij op een gegeven moment niet meer.
Het logo kaal poetsen was idd al eerder, zonde.

Met die Passat GT is ook omgehannest. Weet jij waar die gebleven is?

Best zonde van dat logo eigenlijk want hij is er simpel uit te klikken om dit te voorkomen. En je bent direct van het smeer achter het logo af.

De blauwe ex-Golf GL van Archiebald staat inmiddels trouwens weer op de originele velgen. Zal morgen eens een foto maken want hij is er flink van opgeknapt!

Hallo allemaal, zoals beloofd zal ik m'n aanwinst laten zien en vertellen wat ik er al allemaal aan heb gedaan en in iedergeval van plan ben. Het is voor mij een 2e auto, echt voor de hobby. Heb als daily een Golf 4 tdi staan, rijd erg fijn.

De Golf 2 1.3i die er nu dus bij is gekomen heb ik gehaald bij de zoon van een garagehouder in Nieuwerkerk. Heb de auto daar ook even op de brug mogen bekijken, zag er allemaal nog redelijk goed uit.

Dingen die ik er al aan heb gedaan zijn de bumpers mooi zwart maken, dashboard fatsoenlijk vastzetten, subwoofer+kabels eruit gehaald, nieuwe boxjes in het dashboard bekabeld en geplaatst, alle sloten vervangen (alleen contactslot moet nog gebeuren), en gordels achterin gebouwd.

Dingen die ik in iedergeval wil of moet gaan doen:

• Moet een klein plaatje worden gelast in de dorpel, vlak tegen de wielkast (iemand in of bij Zeeland die dat voor een fatsoenlijke prijs kan doen?), en ook moet er nog een originele einddemper onder komen. Nu zit er halverwege een grote rvs pijp aan gebeunt, klinkt me te hard en ziet er niet uit.
  • Voor de rest moet er een andere voorruit in vanwege een barst, moet de nodige steenslagschade en roest onder de voorruit worden bijgetipt en later met de rest van de auto worden gepolijst. De achterklep zal (deels) moeten worden bijgespoten, want zo te zien hebben ze bij de ingevallen rand voor de kentekenplaat tot op de primer gepolijst. Onder de klep, in de lijst dus, zit een klein venijnig deukje dus wordt dat waarschijnlijk ook meteen meegepakt. Ook zit er een roestplek boven op de dorpel, dus onder het bestuurdersportier.
  • Helaas is de hoedenplank verknald door er twee grote Ken wood speakers (blauwe, dat dan weer wel ;)) in te beunen. Deze zal dus moeten vervangen worden door een gaaf exemplaar.
  • Verder komt er een nieuwe grille in, met verstralertjes. Die grilles met verstralertjes zijn een hele grote reden dat ik verliefd ben geworden op Golfjes o_O.
  • De auto staat nu op een schroefset. Vind ik wel mooi, maar ga hem in iedergeval vanachter nog wel omhoog zetten. Bevalt het nog niet, gaan de originele dempers en veren eronder want deze heb ik er nog bij gekregen.
  • In het interieur van de auto rammelt te veel. Ik zal stukje voor stukje proberen uit te zoeken waar het allemaal vandaan komt en er wat aan proberen te doen. Eventueel ook nog isolatie aanbrengen rond de wielkasten en in de deuren.
  • Heb van Sjon een Gamma radio overgenomen, van welke schijnbaar alle rechtse kanalen geen geluid meer geven. Ook is het schermpje of de aansturing ervan beschadigd geloof ik, want toen ik probeerde de beveiligingscode in te voeren zag ik bij de plaats waar het eerste van de 4 nummers wordt ingevoerd elke keer alleen maar een 1 of helemaal niets, ook terwijl de rest bij opnieuw opstarten op 000 staat. Als ik dus de eerste ga instellen zie ik dus alleen 1000 of 000. Heb ook nog een Beta overgenomen, die heb ik nog niet aangehad. Als het niets wordt steek ik de Gamma erin voor het zicht en bouw ik daarachter een versterkertje met aux en Bluetooth.
  • Momenteel zitten er zomerwieltjes onder. Deze worden binnenkort vervangen door originele GTI stalen velgen, gisteren gespoten, met bijbehorende naafkappen. Daarna kan ik rustig de tijd nemen de zomer-bbs'jes kaal te stralen en te poedercoaten.
  • Zoals jullie op de foto's zien heeft de auto een vouwdakje, helaas niet origineel maar vind het persoonlijk wel erg leuk. Het hemel is helaas veel te ruim uitgesneden, waarna er on-originele stukken tegenaan zijn gezet om de boel een beetje op te kalefateren. Hier wil ik dus nog een strak hemel voor halen en dat dan wel netjes uitsnijden zodat het netjes onder de rubbers valt.
  • Heb gelezen dat het niet onverstandig is om de nokkenas van een NZ te verwisselen met die van een MH of een ander model. Wil me daar eens even in verdiepen en misschien ook wel tot uitvoer brengen, als dat het waard is (ervaringen?).
  • Voor de rest wil ik alle onderdelen, bouten en schroeven, motordelen etc. die geroest zijn loshalen, schoonmaken en spuiten met iets robuusts als Hamerite. Ook alle bedrading en kabels onder de moterkap netjes bundelen, intapen en wegwerken.

fxfh8z.jpg

255mmo6.jpg

fk2zpj.jpg

km26a.jpg

keahcw.jpg

1skqkj.jpg

3517ntk.jpg

Graag hoor ik jullie tips en meningen!

Leuke Golf hoor! Mooi kleurtje ook! (y)

Voor wat betreft de radio: Ik vermoed dat je de code niet goed invoert.

Als je de radio opstart komt er SAFE in beeld
Vervolgens druk je op M + VF en houd je deze knoppen vast. SAFE verdwijnt en er komt 1000 in beeld.
Nu voer je de code in welke bij de radio hoort. Jouw code begint met een 1 of met een 0.
Met de zendertoets 1 verander je de eerste positie, met zendertoets 2 de tweede enzovoort. Dus niet met één zendertoets proberen door te drukken.
Vervolgens druk je weer op M + VF om de code te bevestigen en zal de radio werken.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is maar ik vermoed dat je er wel uit komt.

Audi80Coupé zei:
Leuke Golf hoor! Mooi kleurtje ook! (y)

Voor wat betreft de radio: Ik vermoed dat je de code niet goed invoert.

Als je de radio opstart komt er SAFE in beeld
Vervolgens druk je op M + VF en houd je deze knoppen vast. SAFE verdwijnt en er komt 1000 in beeld.
Nu voer je de code in welke bij de radio hoort. Jouw code begint met een 1 of met een 0.
Met de zendertoets 1 verander je de eerste positie, met zendertoets 2 de tweede enzovoort. Dus niet met één zendertoets proberen door te drukken.
Vervolgens druk je weer op M + VF om de code te bevestigen en zal de radio werken.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is maar ik vermoed dat je er wel uit komt.

Dankje!
Ik weet hoe het werkt, de laatste 3 cijfers kan ik probleemloos veranderen. Maar de eerste geeft of alleen een 1 aan of helemaal niks, dus geen 023456789, soms 2 keer achter elkaar een 1 en soms 2 keer achter elkaar weer niks. Ook nooit een half streepje oid, dus 't is niet dat alleen het linker- en middendeel van dat getal 'kapot' is.

Dat heb je wel vaker, dan hoort bij deze radio een code welke begint met 0 of 1. Niet alle radio's hebben een volledig viercijferige code. Als het eerste getal blanco blijft kun je dit zien als een 0.

Van een weigerend of beschadigd display kan ik mij niks heugen (had h'm toch aardig goed verpakt: doos in doos), wel dat ook ik heb zitten emmeren om h'm toendertijd (9 jaar geleden) aan de praat te krijgen, volgens mij komt de beschrijving aardig overeen met die van Audi80Coupé. 1e cijfer van de code is inderdaad een 0.

Zou ook kunnen hoor. Was inderdaad heel goed verpakt, niks op aan te merken! Ga het vanavond nog eens proberen :)

Goedenavond,

Ik ben op zoek naar de eigenaar van de Zwarte Golf II met kenteken TS-14-BB. Deze rijdt nog steeds op de NL wegen en is ooit in bezit geweest van mijn vader. Ook wij ( mijn broer en ikzelf ) hebben erin mogen rijden. De auto staat sinds 11 november 2013 op naam van de huidige eigenaar en heeft APK t/m 06-06-2018.

Ik vond laatst tijdens het inscannen van oude dia's nog een foto van mijn vader naast de auto. Misschien heeft de huidige eigenaar interesse in de foto.

Waarschijnlijk komen er binnenkort nog meer foto's ( via oude dia's tevoorschijn ).

Met dit alles gezegd, ik vind het super dat deze auto nog steeds rondrijdt. Ben ook benieuwd waar deze op het moment in NL rondrijdt.

Mocht de eigenaar zich hier op het forum bevinden, dan zou ik het op prijs stellen mij te antwoorden met een foto van de auto in de huidige staat.

Ik ben te bereiken via marcohoornveld@gmail.com.

Sjon, je radio werkt hoor! 1e cijfer moest idd leeg blijven. De rechterkant geeft af en toe een piep of een kraak, dis heb hem er maar weer uitgevist em de goedwerkende Beta er in gedaan. De Gamma gaat binnenkort weg voor reparatie, indien mogelijk.

Zaterdag ging ik 'even' mn motorolie verversen. Netjes op straat op balkjes en een bak eronder. Eruit ging goed, nieuwe filter steken ook. Plug terug de carterpan in ging iets minder. De ring met draad was losgeraakt. Dus maar naar de garage laten slepen, wat ik gelukkig even m'n gang mocht gaan op de brug. As loshalen, vliegwiel in juiste positie draaien, veel moeilijk doen en zuchten verder, en de pan was er vanonder. Gas was op in de garage dus even snel bij een maat een paar laspunten gezet en de boel er weer onder gezet. Toen de zon onder ging zat de verse olie in het blok en kon ik weer naar huis.

Toch vol goede moed vanavond begonnen met een koelvloeistof wissel. Kon niet moeilijk zijn dacht ik. Een kennis zei dat het slim was om dit te doen met warme motor, omdat dan ook de vloeistof achter de thermostaat weg zou vloeien. Achteraf stom en gevaarlijk, doe ik nooit meer, maar dat terzijde. Onderste radiatorslang losgehaald, boel leeg laten lopen in een bak. Nog even bovenste radiatorslang losgehaald en gespoeld met demiwater. Onderste slang terug vast gezet, een liter koelvloeistof in de bovenste slang gedaan en die ook vast gezet. Daarna het reservoir tot de max bijgevuld. Tot mijn verbazing ging er maar een liter of 3, 4 in. Motor maar even laten draaien, toen kwam de vloeistof opeens omhoog en liep over het vaatje heen, met wat borrelen. Snel auto uitgezet. Vaatje weer bijgevuld, steeds in slangen knijpen, en daarna maar eens dop erop gedaan en de motor goed warm gereden tot ruim 90°. Even aan de kant gezet, niets vreemds te zien, niveau nog goed. Toen terug naar huis gereden, en bij het parkeren zag ik een witte damp onder de motorkap vandaan komen. Snel kijken, vaatje was leeg, dop stond er bovenop. Nogmaals gevuld, weer steeds in slangen knijpen. De bovenste radiatorslang wordt steeds heet, de onderste niet zo. De kachel komt trouwens ook niet op temperatuur. Elke keer als de motor wat warmer wordt komt de vloeistof te overstromen na een aantal minuten, tenzij ik snel het contact kan uitzetten of de dop erop draai...

Wat is er precies fout gegaan? Hoe kan ik dit het beste verhelpen?

Waarom denk je dat? Kan dat komen door lucht? Motor kwam nu wel iets verder op temperatuur als eerst, maar gaat niet oververhitten. Onderste slang van radiateur blijft relatief koel, de bovenste wordt heet, maar het voelt alsof er in de bovenste slang ook lucht zit. De onderste zit wel vol kvs.

Fijn dat de radio werkt, wat een geklooi om h'm aan de praat te krijgen: misleid door de 4-cijferige code, net als mij toen denk ik dan.

Geen doorstroom richting radiateur, ja dan denk je al gauw aan de thermostaat.

Misschien wel. De thermostaat was nog goed, maar misschien functioneert deze niet bijzonder icm luchtbellen. Heb de auto maar naar de garage gereden, daar kunnen ze hem onder druk testen en vullen. Gelukkig was de dop er niet afgeblazen toen ik aankwam en was de kachel warm! Misschien lost het probleem zichzelf al op.

Goedemorgen,

Ik volg dit topic al een tijdje en weet dat je hier niet mag verkopen, maar wil in ieder geval aangeven dat de GTI er weer uit gaat, vanwege aanschaf van een Golf Cabrio, mocht er iemand interesse hebben dan verneem ik dat graag.
Origineel Nederlandse Golf 2 GTI 8V uit 1991 met 193.000 km.
Foto's kan ik mailen.

Jeetje, dan gok/hoop ik op een golf1 cabrio neem ik aan?
Een golf 3 en 3,5 zijn roestgevoelige stugge bakken, ze zijn ook altijd wat aan de goedkope kant, dat zegt mij dan weer genoeg.

De Avance Comfort had geen middenconsole, maar bouwjaar 1987 klopt wel met de Avance.
Edit: is trouwens een import en de Avance was er alleen in NL, dus het is inderdaad geen Avance.

Stif zei:
Jeetje, dan gok/hoop ik op een golf1 cabrio neem ik aan?
Een golf 3 en 3,5 zijn roestgevoelige stugge bakken, ze zijn ook altijd wat aan de goedkope kant, dat zegt mij dan weer genoeg.

Golf 1 cabriolet inderdaad, uit 1992 in nog originele staat. Er komt geen Golf 3 cabriolet, dat vind ik ook niks.

@Audi80coupe, ja het is inderdaad jammer, maar rij er te weinig mee en misschien kan ik iemand anders er blij mee maken. En 5 auto's is een beetje veel :)

Terug
Bovenaan