Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

Net een Golf 2 van een kennis weggesleept. Koppeling ligt er volledig uit, best bijzonder! Je kan m in z'n versnelling zetten, koppeling loslaten, en er gebeurt nagenoeg niks!

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1213637398-volkswagen-jetta-1-8-gl-elan-inj-uniek-eerste-eigenaar.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr&pos=85
$_85.JPG

Helaas ben ik genoodzaakt mijn fantastische Oakgrüne Golf GT Special 1.8 met 77.000 km op de teller (zie autoweek reviews) in te ruilen tegen iets anders. Het gaat nu waarschijnlijk snel. Heb nog overwogen hem op mp te zetten, maar daar heb ik jammer genoeg nu geen tijd en gelegenheid voor.

Kever1 zei:
Helaas ben ik genoodzaakt mijn fantastische Oakgrüne Golf GT Special 1.8 met 77.000 km op de teller (zie autoweek reviews) in te ruilen tegen iets anders. Het gaat nu waarschijnlijk snel. Heb nog overwogen hem op mp te zetten, maar daar heb ik jammer genoeg nu geen tijd en gelegenheid voor.

Dus nu ga je hem inruilen?

Ja, tenzij ik er via de binnenbocht (hier) nog snel iemand blij mee kan maken. Maar ik ga er niet mee lopen leuren.

Ah, dat is jammer zeg! Anders misschien een Autobedrijf Terpstra of Marco Hof even bellen? Die geven vast ietsjes meer dan gewoon inruil bij de dealer op de hoek.

Boven aan je scherm bij "Priveberichten". Daar staat een tekst "Er zijn nieuwe Priveberichten" (als je bent ingelogd).

https://www.speurders.nl/overzicht/autos/volkswagen-jetta-1-3-u9-1990-van-2e-eigenaar-171226470.html?sr_ab=0&no_qs=True&max_bouwjaar=2000
171226470_2_big.jpg

Ik kom toch nog even terug op de ad , Golf II GL 1.8 i van de Golf GL die te koop staat momenteel in Friesland

360.jpg

360.jpg

360.jpg

Een zeer nette auto met wat werk, ik heb hem vandaag in levende lijve in Kimswerd kunnen aanschouwen. Als vervanger eventueel van mijn Golf vindt ik hem net niet goed genoeg.

Bij een auto van deze leeftijd kun je altijd iets tegenkomen, echter de elektrische achterramen achter moeten weer gangbaar gemaakt worden. Bovenop de motor is er lichte lekkage, onderkant bodem is zeer goed te noemen voor een auto uit 1990 ( zie foto ) .

Mooi exemplaar, wordt momenteel wel in gerookt, vindt ik wel een afknapper maar hij stonk niet van binnen. Al met al een exemplaar die een liefhebber verdiend met twee rechterhanden die de puntjes op de i zet.

Waarom de verkoper hem nou na 2 maanden weer te koop heeft gezet heb ik nog steeds niet helemaal begrepen, hij was nu op zoek naar een BMW E36 met 6 cilinder , dat is deze auto natuurlijk niet. Het is geen sprintwonder maar ik heb een kort stukje mogen rijden en in vergelijking met mijn 1,8 i met dezelfde motor is het motorverlies met airco verwaarloosbaar. De stuurbekrachtiging is handig bij het inparkeren maar die van mij zonder stuurt op snelheid directer.

Zo long time no post van mijn kant. Ik probeerde onze Golf 1.8i GL te verkopen. Dat is geen succes gebleken. Ik wilde niet genoeg zakken of kopers vonden hem niet goed genoeg? In ieder geval is er in al die tijd dat hij te koop stond maar 1 keer iemand bij komen kijken en die haakte af op de loslatende bekleding van de achterdeuren (vocht en rot) en de roest bij het voorruit.

Die laatste stond duidelijk, met een hoop foto's, in de advertentie (www.mk2tekoop.nl). De achterdeur panelen was mij zelf niet eens opgevallen. In ieder geval, met de weken die verstreken begon m'n vrouw toch steeds meer terug te komen op het verkoopplan van de mk2. Daarop spraken we dus af dat als de laatste (en eerste) kijkers hem niet kochten we hem zouden houden. Dat is dus gebeurd.

Nu gaan wij hem snel netjes maken, zo heb ik van het weekend de voorste remschijven en blokken vervangen en gaat hij binnenkort voor een beurtje + APK.

Ik zoek nu eigenlijk alleen nog iemand met serieus technische mk2 kennis. Als wij de motorkap van onze auto open doen vallen veel afgedopte pijpjes en rare bedrading me op. Dat staat me niet aan eigenlijk. Dus mocht iemand dit kunnen of iemand iemand kennen. Let me know please :)

Dan gaat hij in de tussentijd op voor z'n laatste jaarlijke APK om dan ook nog wat laswerk te ondergaan aan de beide dorpels.

Ik denk dat je er inderdaad dan slim aan doet om hem te houden Archiebald. Ergens vind ik het ook wel vreemd dat je hem nog niet hebt verkocht, want het is toch best een leuk ding voor een prima prijs. Over een paar jaar brengt -ie de centen ongetwijfeld op.

De Jetta is trouwens ook een plaatje! Wel jammer van het ietwat simpele interieur maar in deze kleur is dat nog niet de grootste ramp.

Vandaag de blauwe Jetta bekeken, leuke fijn rijdende originele auto. Alleen de lak op de motorkap / dak en deuren links is slecht. heb hem laten staan

Goed om hier even te melden dat ik mijn heerlijke oakgrüne Golf II GT Special 1.8 uit 1989 met 78000 op de teller heb moeten verkopen. Reden is dat ik over 14 dagen verhuis naar een wijk in Amsterdam met betaald parkeren. Dankzij enkele domme beleidsmakers in Amsterdam krijg je sinds januari 2017 voor benzine-auto's van voor 1 juli 1992 geen parkeervergunning meer. Mijn Golf is dus 'te oud'. Ik heb om een uitzondering gevraagd, maar dat is afgewezen. Ik ga nog een officieel bezwaar indienen, maar op de uitslag daarvan kan ik niet wachten. Ik heb een auto nodig en voor mijn Kever krijg ik ook geen vergunning. Om nou elke werkdag naar de parkeermeter te sjokken en 8,50 per dag af te rekenen - dat wordt mij uiteraard te gortig.

De Golf heb ik gelukkig kunnen verkopen aan een kenner / liefhebber (een bekende uit Friesland) die de auto op waarde weet te schatten. Ik heb er een fatsoenlijk bedrag voor gekregen en hij komt in goede handen. Nog twee weken genieten en dan is het gebeurd.
Ik zal hem missen. Maar waarschijnlijk is het wel beter dat hem nu dagelijks gebruik en buiten slapen bespaard blijft.

Jammer dat je de Golf moest verkopen, Kever1! Maar gelukkig komt hij goed terecht.

Dat heb je vlot gedaan! Fijn dat je er -ondanks deze situatie- toch met een relatief goed gevoel afscheid van kunt nemen!

Jammer van die parkeerproblemen. Iets zegt me dat we dit, en striktere milieuzones, in de toekomst meer gaan zien. Ze verbieden het niet om in een oude auto te rijden, je mag er alleen nergens mee heen en je kunt 'm nergens neerzetten.

Dank voor de reacties. Heb in elk geval gedurende twee jaar regelmatig tijdens de zomermaanden met veel plezier in de Golf gereden.

Die milieuzones: ik begrijp het weren van oude diesels uit de binnensteden omdat die veel fijnstof uitstoten. Maar dat een U9 Golf gemakshalve ook mee genomen wordt slaat echt helemaal nergens op. Dat doen de Duitsers met hun milieustickers echt beter.
Wat ook frustreert is dat je in Amsterdam wel met alle personenauto's mag rijden, ook ouwe diesels, maar als bewoner dan weer geen parkeervergunning krijgt voor een schone benzine.
En - nog een frustratie - dat het een willekeurige wirwar van regels is in de grote steden. Het nieuwe kabinet moedigt dat zelfs aan: elke stad mag zijn eigen regels stellen. Zodat wij als burgers vooral door de bomen het bos blijven zien.

Over milieuzone, maar we dwalen af op het onderwerp Golf / Jetta II staat het volgende in de kabinetsplannen van Rutte III :

De nieuwe coalitie heeft bepaald dat “door het instellen van een milieuzone en het hanteren van lagere parkeertarieven voor emissieloze auto’s gemeenten instrumenten hebben om de luchtkwaliteit in binnensteden te verbeteren. Er zal één systeem met eenduidige categorieën en borden voor milieuzones worden ingevoerd.

Waarschijnlijk gaan ze toewerken naar een uniform systeem net zoals in Duitsland het geval, voor de rest niets over het in lijn brengen van de klassiekerstatus naar 30 jaar zoals gebruikelijk in Europa, 40 jaar blijft gewoon gehandhaafd bedacht onder Rutte II met VVD/PVDA .

Golfjes II /Jetta II na bouwjaar 1987 ( de kwartregeling ) zullen op de duur schaars worden omdat deze type auto's niet bewaard zullen blijven als oldtimer object. Ja , de overheid en milieu zones , ik zie de grote steden als een veredelde soort reservaat met lokale symboolpolitiek zoals ik al tegen Kever 1 zei bij zijn review van zijn wagen, die hij helaas om deze reden zijn Golf weg heeft moeten doen.

Om een beetje tegengas te bieden tegen de droevige berichten op deze pagina heb ik wat positief nieuws. Eerder deze week hebben wij namelijk een nieuwe toevoeging gedaan aan onze bescheiden collectie, eentje waar we al een tijdje naar op zoek waren. Namelijk een Golf 10 Millionen. We hadden eigenlijk maar één harde eis: het moest per se een 1.8 met handbak zijn. Twee weken geleden kwam het voor ons ideale exemplaar voorbij en sinds deze week staat hij in Emmen.

Het is een origineel Nederlands geleverde Golf en afkomstig van de 2e eigenaar. Hij is in augustus 1989 nieuw geleverd door Martin Schilder in Castricum. Het kenteken is van begin 1989, dus ik vermoed dat hij een tijdje in de showroom heeft gestaan. In 1993 is de Golf over gegaan naar de toenmalige buurvrouw van de 1e eigenaar en deze man heeft hem tot dit jaar gehad. Alle rekeningen van de afgelopen 28 jaar zijn aanwezig.

Er zijn een paar kleine plekjes waar hij aangepakt moet worden. Zo heeft hij eens een tikje gehad op de rechterhoek en is hij bij het spatbord linksvoor slecht. Daarnaast natuurlijk de velgen die volledig opnieuw moeten worden gepolijst. Het interieur verkeert daarentegen in een topstaat en ook technisch is hij erg fris.

Kortom, erg blij mee! :cool:

800.jpg

800.jpg

800.jpg

800.jpg

Mooi ding, hoor! 5-bak, zeker?
Interieur is prachtig. Hoeveel heeft 'ie gelopen?

Ook hier verbleekte bumpers. Je moet ze regelmatig behandelen om ze mooi zwart te krijgen/houden. Dat blijven ze dan tot het gaat regenen. Dan keert langzaam maar zeker het bleke weer terug.
Ik gebruik spul van Meguiars, werkt makkelijk en prettig en blijft vrij lang goed. Wel prijzig.

Bedankt! (y)

Het is inderdaad een 5-bak en hij heeft 162.000 gelopen. Toen hij in '93 van eigenaar wisselde had hij slechts 9000 op de teller staan!
Verbleekte bumpers inderdaad en ook de rest van de strippen zijn wel eens zwarter geweest. Hij heeft ook een blauwe bies over de bumpers gehad, deze is nog wel aanwezig alleen bijna volledig wit verbleekt. Dus dat wordt ook nog een klusje!

Lijkt me een leuk, maar intensief project. Gezien hoe je die zwarte Kever hebt aangepakt, moet dat helemaal goed komen.

Haha, gek genoeg heet dat bij ons dus een klein project ;)
Hij gaat eerst de opslag in en dan zien we over een paar jaar wel verder. Nu is hij nog niet speciaal genoeg en gaan andere projecten voor. Alles op z'n tijd.

Heel leuk exemplaar Nick! Vooral dat interieur zeg!

En zoals ik al op de app opmerkte: wat heeft zo'n 1.8 toch vaak een lelijke uitlaat! Het is niet origineel, maar bij mijn eerste Golf hadden we een 'S-rohr' eindstuk erop gelast, dan komt er een 5cm dikke glimmende pijp mooi midden in de uitsparing uit.
Voorbeeld: <https://i.ebayimg.com/07/!Bid7!Tg!mk~$(KGrHqQH-CoEsMKgdyBhBLPIC5Tic!~~_35.JPG?set_id=8800005007>

Grappig, die lelijke uitlaat is mij ook opgevallen. Die van mij heeft hem ook, ik dacht aanvankelijk zelfs dat het niet origineel kan zijn, maar ontdekte toen dat dat wel zo is.
Mooi ziet dat eruit, op dat plaatje.

Mooie 10 Millionen!

Tot je er een voorruit voor probeert te zoeken, alleen de Madison en 10 Millionen hebben blauw getint glas bin ik inmiddels achter :)

Audi80Coupé zei:
Bedankt! (y)

Het is inderdaad een 5-bak en hij heeft 162.000 gelopen. Toen hij in '93 van eigenaar wisselde had hij slechts 9000 op de teller staan!
Verbleekte bumpers inderdaad en ook de rest van de strippen zijn wel eens zwarter geweest. Hij heeft ook een blauwe bies over de bumpers gehad, deze is nog wel aanwezig alleen bijna volledig wit verbleekt. Dus dat wordt ook nog een klusje!

Een mooi netjes exemplaar nog! In Duitsland heb je ze ook als 5-deurs, die is in NL nooit geleverd. Die striping in de bumper kun je zo vervangen door nieuwe biesjes. Classic Parts had ze altijd. Ik heb het bij mijn Pasadena ook gedaan, staat mooi fris.

De Madison hoort groen getint glas te hebben. Alleen de Millionen heeft blauw getint glas gehad.

MRS zei:
Golfjes II /Jetta II na bouwjaar 1987 ( de kwartregeling ) zullen op de duur schaars worden omdat deze type auto's niet bewaard zullen blijven als oldtimer object.

Dit begrijp ik dan niet zo, wat is nou eigenlijk het verschil tussen een golf van voor 87 en daarna(tot92)?
Een golfII liefhebber maakt het toch niet uit?
Een 90er golf is ook al 27 jaar oud, oke je betaald wat MRB maar is dat de enige reden?
Kleine berekening uit mn hoofd:
Een golf van ruim 900kg moet in NH 288euro/jaar MRB betalen, valt hij in het lagere tarief dan betaald hij 75/jaar.
288-75=213euro, wat je dus meer betaald als je een golf van na 87 aanschaft.
Hiervoor zou ik hem niet laten staan!

Bedankt voor de complimenten! Voor wat betreft de uitlaat: deze eindpijp is inderdaad niet het toonbeeld van schoonheid, maar wel origineel. Dus ik denk dat we hem mooi laten zitten! ;)

De striping kon ik trouwens niet vinden bij Classic Parts!

Stif zei:
Dit begrijp ik dan niet zo, wat is nou eigenlijk het verschil tussen een golf van voor 87 en daarna(tot92)?
Een golfII liefhebber maakt het toch niet uit?
Ik als Golf liefhebber ben bereid dit bedrag voor de wegen belasting wel te betalen.

In deze gewichtsklasse valt het wel mee, hoewel ik nadat ik mijn auto de APK keuring gehad heeft eind oktober, dit jaar voor het eerst, om hem voor de winter te beschermen ga schorsen. Maar daarbij betaal ik ook nog een jaar lang om mijn auto in een afgesloten garage te stallen.

Echter de diesel uitvoering die zwaarder telt in de wegenbelasting zal indien er niet dagelijks mee gereden wordt minder aantrekkelijk zijn.

Personenauto's die in een diesel of LPG uitvoering vallen en zwaar qua gewicht zijn en van bouwjaar 1988 en later, zullen op den duur minder interessant zijn om als Young of Oldtimer naast een moderne auto te gebruiken. Maar een liefhebber kan daar natuurlijk anders tegenaan kijken.

Over de Golf 10 Millionen , jubileum uitvoeringen, horen daar geen stickers aan de zijkant bij de deur en achter bij het logo te zitten ?

Weet iemand voor welke uitvoering deze tellerbak die ik zojuist heb opgeduikeld, is bedoeld? Gaat tot 220, maar is niet voor een GTI want die heeft altijd een toerenteller, lijkt me. 1.8 dan?

xly1c2.jpg

D. Elzinga zei:
Weet iemand voor welke uitvoering deze tellerbak die ik zojuist heb opgeduikeld, is bedoeld? Gaat tot 220, maar is niet voor een GTI want die heeft altijd een toerenteller, lijkt me. 1.8 dan?

Idd van een 1.8 waar de toerenteller niet als optie aangevinkt was. Best uniek want eigenlijk elk actiemodel had de toerenteller er bij zitten.

Hier zie je er een gemonteerd zitten:
https://en.wheelsage.org/volkswagen/golf/ii/106037/pictures/yvbrac/

Knappe 16V voor relatief weinig geld. De kleur vind ik echter niet zo mooi voor een GTI.

MRS zei:
Over de Golf 10 Millionen , jubileum uitvoeringen, horen daar geen stickers aan de zijkant bij de deur en achter bij het logo te zitten ?

Ze zijn slecht te zien op deze foto, maar hij heeft ze wel degelijk! Alleen achterop ontbreekt -ie.

800.jpg

Terug
Bovenaan