steven_86 zei:
Blackadder the 5th zei:
Een Golf 2 met (een nog functionerende) airco is redelijk zeldzaam.
Vaak wordt bij een oudere auto als de airco kapot gaat, deze niet meer gerepareerd.
Ombouwen naar een nieuw koudemiddel wordt dan al helemaal niet overwogen ...
Ik vind het meerverbruik in combinatie met de airco nog wel meevallen.
Was de auto ook niet een klasse zwaarder in de wegenbelasting in verband met het gewicht van de airco en andere extra uitrusting?
Bij moderne auto's zie je dat de airco automatisch wordt uitgeschakeld bij volgas optrekken.
Vermoed dat dit bij de Golf 2 nog niet gebruikelijk was ...
Bij deze golf is de airco gereviseerd begin 2015 en omgebouwd naar nieuw koudemiddel. De auto is geïmporteerd en heeft bij de import een gewicht van 835 kilo gekregen en is dus zelfs goedkoper dan een normale niet geïmporteerde 1,8. Ik rij zelf best rustig en schakel vrij vlot over en redde dit daarom ondanks de niet zo lange stukken die ik met de auto reed. maar iets vlotter rijden dan kan je best naar de 1:10 komen. Door de airco is er praktisch geen afleg ruimte onder het dashboardkastje. onder de motorkap is het zoals je kan zien wat voller en in de kofferbak boven de bumper zeg maar zit ook een unit voor volgens mij de abs.
De airco schakelt niet zelf uit bij volgas, sterker nog je kan geen luchtcirculatie hebben zonder de airco aan te zetten. Alleen met de schuif helemaal links is de airco uit maar dan heb je ook geen ventilatie meer. De drie standen met het sterretje wordt hij alleen nog kouder. Een klein nadeel van de
airco is dat de aircobuizen over de thermostaat lopen dus als je die moet vervangen heb je wel echt meer werk dan normaal. Maar deze heb ik begin dit jaar nog vervangen omdat de motor niet meer warm werd (de oude bleef open staan) dus daar is de nieuwe eigenaar voorlopig vanaf.
Bedankt voor de extra uitleg.

Ik heb zelf in het verleden een Golf 2 1.8i gehad en ik had zelf ook een verbruik van circa 1 op 12 (ik had geen airco in de auto).
Inderdaad een wonderlijke manier van schakelen van de airco: ventilatie heb je vrijwel altijd nodig,
of je moet met de ramen open gaan rijden (is in de winter ook niet echt prettig).
Dat de thermostaat lastig te vervangen is, herken ik wel. Bij de opvolger golf 3 is de constructie vrijwel hetzelfde: toen bij mijn Golf 3 cabrio de thermostaat vervangen moest worden, ging dat niet zonder de halve voorkant van de auto te demonteren ...