Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

Tevens ben ik nog op zoek naar een kofferbakmat, dus gewoon de standaard vloermat in het zwart. Weet niet of alle mk2''s dit hadden of alleen de luxere types?

iemand van hier nog iets dergelijks liggen?

Een VW Golf 1.8 GL te koop bij de volgende verkoper , zie link: VW Golf 1.8 GL 1986

60.000 km gelopen, en toentertijd een luxe uitvoering. Wel met automaat dus dat zal zijn verbruik niet ten goede komen.

In zeer nette staat, ik kan niet goed lezen of dit import is of origineel op Nederlands kenteken gekomen is in 1986.

Beide Golfjes hebben wel wat van de mk2 van Archibald, die ie ook niet verkocht krijgt...

Zo'n Moda is leuk ja, maar ik heb 'm niet vaak gezien als 1.3. Heb dit exemplaar overigens nooit gespot in omgeving Hilversum.

De moda van de vorige pagina is wel erg leuk.
Of komt dat door de wielen. (wielen maken de auto, heb ik ooit eens gehoord)

De advertentie op speurders hierboven komt niet door, volgens mij mag je ook niet je auto hier aanbieden....

De lampjes in de cockpit zijn alle drie vervangen, een was kapot maar de anderen waren na 27 jaar gebruikt te zijn ook bijna gaar.

360.jpg

Al met al goed twee uur bezig geweest om dit relatief kleine klusje te klaren, eindresultaat mag er zijn , alles brand weer als nieuw, met dank aan VMN met zijn How To gebruiksaanwijzing (y)

360.jpg

Helaas niet goed te zien met de flits van mijn camera.

360.jpg

MRS zei:
De lampjes in de cockpit zijn alle drie vervangen, een was kapot maar de anderen waren na 27 jaar gebruikt te zijn ook bijna gaar.

Lekker he, dat alles weer fel brandt. Ik had in de Pasadena al een paar maanden geen licht meer in de toerenteller en al jaren geen grootlicht controlelampje.
Maar meteen zes nieuwe lampjes gekocht, als de tellerbakken er toch uit liggen kan je ze maar beter allemaal vervangen.
Ook de Carat had geen grootlicht controlelampje, dus ik heb deze vervangen door een blauw 12V LEDje.
De LEDjes waren wat licht, maar met een blauwe viltstift zijn ze keurig donker als ze uit zijn en geven een duidelijk signaal als ze aan staan.

Ik zoek nog steeds contact met een Marktplaatsadverteerder die alle schakelaars en het kachelpaneel ombouwde naar LED verlichting.
Heb hem echter nooit meer gezien.
Als iemand een adresje weet, ik houd mij aanbevolen.

Ik ben vandaag even langs geweest bij de volgende autosloperij : Gooi Autosloperij 't in Hilversum bij het vliegveld.

Voor de dashboard had ik nog een nette dummy knop nodig, twee stuks gratis meegekregen. Deze kwamen van een VW Golf II Manhatten uit ik denk 1988/89. Daar zaten nog voldoende onderdelen op , inclusief onderdelen zoals koplamp, achterbumper met een trekhaak en rode bies ( los ).

Voor de rest staat er volgens mij in het Gooi geen VW Golf type II meer op de sloop, op google streetview kan je de auto zien staan, hij heeft een grijsmetallic lak, bovenop stond nog een VW Golf I , nog zeldzamer terug te vinden op de sloop.

Volkswagen Jetta 1.6 K6 1992 Blauw
€ 2.500,00
https://link.marktplaats.nl/m1206922064?utm_source=android_social&utm_medium=android_social&utm_content=vip&utm_campaign=socialbuttons
Heel weinig kilometers!

Nankang is heel populair bij die groep 'liefhebbers'. Prachtige velgen inderdaad. Ik zie het plaatje nu niet op m'n werk, maar kwam die velgen pas al ergens tegen.
Zoiets is bij meer typen velgen gedaan, heel leuk! Zelfs bij de Beertjes-velgen van de Mazda 121!

Het gaat vooral om de banden maat. Aangezien nankang een breed assortiment heeft met vele maten die niet door andere fabrikanten wordt gemaakt kom je hier vaak op uit. Ik rij er zelf ook op (de NS-50 Sport) en heb op zich niets te klagen (maar goed,rij alleen in de zomer,met droog weer dus ze krijgen zeker niet alle weersituaties voor hun kiezen)

Hier ook een mooi voorbeeld van huisvleit (het is inderdaad niet goedkoop, wel apart)

360.jpg

In de reflectie van de auto zie je nog 3 delig gemaakte Pirelli wielen..

De laatste keer dat ik in een auto met Nankang-banden reed heb ik me voorgenomen die nooit te kopen... dat gaat overigens op voor alle cheapo banden waarop ik heb gereden. Je wilt in je FWD niet plotseling worden geconfronteerd met heftig overstuur op de afrit van de snelweg. Die Golf II staat ook nog eens op getrokken banden, ook al zo'n slechte oplossing en niet fraai om te zien ook.

Kale Golf: https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-golf-1-3-c-benzine-beige-e7ce1b5a-08c7-3827-e053-e350040a8d3c?cldtidx=1
0327870619012.jpg

Leuke kar als er weer origineel staal onder ligt. Die radio ziet er best aardig uit, kilometerstand lijkt me +100k of 200k, geen foto van de instap.

Deze Golf hebben wij een ruime tijd geleden aan onze monteur verkocht, kan best eens 10 jaar geleden zijn. Hij heeft er zeker twee jaar in gereden. Helaas heeft hij bij ons nooit op internet gestaan, dus kan ik niet meer terug vinden wat voor kilometerstand hij toen had.

Die witte golf bij die vw dealer...:( dat is echt een beetje te veel

Die laatste daarin tegen is wel mooi, is die groene striping nou origineel?

Stif zei:

Die striping is niet origineel. Hebben jullie de in delen neerklapbare achterbank wel gezien? Bij de latere GL modellen was het standaard, maar deze optie heb ik nog nooit gezien op een Golf C. Leuk detail :)

VW Golf II zei:
Stif zei:

Die striping is niet origineel. Hebben jullie de in delen neerklapbare achterbank wel gezien? Bij de latere GL modellen was het standaard, maar deze optie heb ik nog nooit gezien op een Golf C. Leuk detail :)

Zou het kunnen dat er later een interieur van een GL (met neerklapbare achterbank) in is gekomen?
Het klapdakje lijkt me uit de Autoplus catalogus van de VW-dealer te komen ...

Blackadder the 5th zei:
VW Golf II zei:
Stif zei:

Zou het kunnen dat er later een interieur van een GL (met neerklapbare achterbank) in is gekomen?
Het klapdakje lijkt me uit de Autoplus catalogus van de VW-dealer te komen ...

Nee het interieur klopt met een C uitvoering. Heel leuk dit (y)

Elektrische ramen en stoelverwarming zijn al best bijzonder. Ik kan de foto niet vergroten, maar is dat geen ABS-controlelampje rechts tussen de schakelaars?

Zo'n volle optiesticker heb ik nog nooit gezien in een II. Inderdaad airco, en gezien die afdekdopjes zijn de elektrische ramen misschien aftermarket.

Blackadder the 5th zei:
Golf 2 GL 1.8 8v 1990
Volgens de advertentie voorzien van allerlei opties, waaronder ABS en airco ...
$_86.JPG

Die golf 2 heeft hij 7 weken geleden van mij overgenomen hij was heel enthousiast, ik ben benieuwd waarom hij hem nu alweer weg doet... nog geen 1000 kilometer ermee gereden in die tijd.

steven_86 zei:
Die golf 2 heeft hij 7 weken geleden van mij overgenomen hij was heel enthousiast, ik ben benieuwd waarom hij hem nu alweer weg doet... nog geen 1000 kilometer ermee gereden in die tijd.

Deze Golf heb ik in 2015 ook overwogen vlak voor ik mijn GT Special kocht. Hij stond toen eerst in Duitsland te koop, een stuk duurder dan nu. Later was hij naar ons land geïmporteerd, maar die koper wilde er toen ook weer vanaf. Hij had oorspronkelijk mooie lm-velgen, maar die zijn eraf gejat, zo vertelde hij me.
Waarom heb jij hem zelf eigenlijk weggedaan?

Nu best een redelijk scherpe prijs gezien motor, uitrusting en km-stand.

Blackadder the 5th zei:
Golf 2 GL 1.8 8v 1990
Volgens de advertentie voorzien van allerlei opties, waaronder ABS en airco ...
$_86.JPG

Dit is precies hoe ik een golf II zou willen kopen , Grijs, 5 deurs , Dubbele koplampen, stuur en kenmerkende velgen.
Het is dat ik het geld niet heb liggen :cry:

Die dopjes hoeven niet perse aftermarktet te zijn. Ik heb ook al wel auto's gezien die af fabriek elektrische ramen hadden en toch dopjes in deurpanelen.

Deze auto is geïmporteerd in 2015 , maart 2015, na 2 1/2 jaar bij de derde eigenaar die hem voor wat voor reden weer na 1 1/2 maand verkoopt.

Niet om er winst op te maken, want als ik me niet vergis stond de auto ook voor circa € 3.000,- te koop ergens in Limburg, en is toentertijd ook de Airco gereviseerd. Er is wel een andere radio ingekomen, tevens zie ik op de huidige foto van het interieur, dat een knop op het dashboard verdwenen is als functionaliteit ( niet voor de stoelverwarming ) misschien voor de fader om het geluid van voor naar achteren te regelen.

Zeer nette wagen , vorige eigenaar heeft er maar 10.000 km mee gereden als ik zijn verbruik op Autoweek bekijk, jammer dat de lichtmetalen velgen eronder vandaan zijn gestolen, maar de velgen kloppen qua auto en bouwjaar ( of had de GL toch andere velgen , met de sierringen anders ? ).

Inderdaad rijk in opties, zou de Airco nog functioneren ?

Apart dat hij zo snel weer te koop staat, toch tegengevallen qua binnenruimte of bagage ?

MRS zei:
Deze auto is geïmporteerd in 2015 , maart 2015, na 2 1/2 jaar bij de derde eigenaar die hem voor wat voor reden weer na 1 1/2 maand verkoopt.

Niet om er winst op te maken, want als ik me niet vergis stond de auto ook voor circa € 3.000,- te koop ergens in Limburg, en is toentertijd ook de Airco gereviseerd. Er is wel een andere radio ingekomen, tevens zie ik op de huidige foto van het interieur, dat een knop op het dashboard verdwenen is als functionaliteit ( niet voor de stoelverwarming ) misschien voor de fader om het geluid van voor naar achteren te regelen.

Zeer nette wagen , vorige eigenaar heeft er maar 10.000 km mee gereden als ik zijn verbruik op Autoweek bekijk, jammer dat de lichtmetalen velgen eronder vandaan zijn gestolen, maar de velgen kloppen qua auto en bouwjaar ( of had de GL toch andere velgen , met de sierringen anders ? ).

Inderdaad rijk in opties, zou de Airco nog functioneren ?

Apart dat hij zo snel weer te koop staat, toch tegengevallen qua binnenruimte of bagage ?

Ik heb de auto gekocht in Limburg, die eigenaar heeft de auto gedeeltelijk opgeknapt, oorspronkelijk om er winst op te maken.
Er zaten toen 4 slechte 4 seizoenenbanden onder op velgen die niet oorspronkelijk onder een golf hoorde omdat de lichtmetalen velgen gestolen waren inderdaad. De huidige velgen had ik nog met gewoon goede zomerbanden dus die eronder gedaan, deze kwamen van een CL uit 91 af.

De Fader was een knop zonder functie, kon niet met de radio die er toen in zat. De code van die radio ontbrak dus toen 1x accu los geweest was kon ik er niets meer mee. De fader zat ook niet aangesloten dus heb ik eruit gehaald want waarom pronken met iets wat het niet doet.

Ik heb de knipperlichten in spatborden van de golf gemaakt, de bekleding onder de motorkap en nog veel meer dingen gedaan. De carrosserie is echt heel goed, je merkt alleen dat de auto iets minder vlot is dan een normale 1.8 omdat de airco behoorlijk vermogen kost.

Kwa bagage is het al een stuk beter geworden ten opzichte van toen ik hem kocht, het volwaardige reservewiel wat erin zat origineel maakte de kofferbak praktisch onbruikbaar. Ik heb toen gezorgd voor een goede vloermat zonder bobbel voor het volwaardige wiel.

Toen ik hem weg deed functioneerde alles op het rechter achterraam na en reed hij goed.

Kever1 zei:
Waarom heb jij hem zelf eigenlijk weggedaan?

Ik ben inmiddels vader geworden en als het mag lukken blijft het er niet bij 1. Dus ik heb eigenlijk niet genoeg tijd, naast werk en de kleine om alles er zelf aan te doen wat wel nodig was om het financieel haalbaar te houden. Daarnaast vond ik het zonde om hem het hele jaar door te gebruiken. Ondanks dat ik er relatief weinig mee reed worden ze niet beter van pekel in de wintermaanden. ik had hem als liefhebbersauto en reed er 4000-5000 kilometer per jaar mee zodat hij niet binnen no time over de 200.000-250.000 zou gaan. De bedoeling was hem niet meer weg te doen.

Klassiekerrijder zei:
Elektrische ramen en stoelverwarming zijn al best bijzonder. Ik kan de foto niet vergroten, maar is dat geen ABS-controlelampje rechts tussen de schakelaars?

Zo'n volle optiesticker heb ik nog nooit gezien in een II. Inderdaad airco, en gezien die afdekdopjes zijn de elektrische ramen misschien aftermarket.

De elektrische ramen waren voor zover ik weet origineel bij andere golfjes 2 met elektrische ramen zie je deze dopjes ook, bij de nieuwere een carat heeft deze dopjes volgens mij weer niet. De auto heeft inderdaad abs en ook vrij zeldzaam elektrisch verstelbare koplampen.

In Friesland staat bij een autobedrijf een VW Golf Carat te koop, die heeft die dopjes niet ( bouwjaar 1986 ) ongeveer dezelfde kilometerstand en automaat + lichtmetalen velgen voor dezelfde verkoopprijs ( circa 3.000 euro ).

Volgens mij heb je behalve het schoonmaken van de motorruimte ook nog het plastic paravaan veranderd in de betere versie die iets stugger van plastic is. Heeft deze auto met airco überhaupt een pollenfilter ?

Vermogen van de auto wordt natuurlijk alleen nadelig beïnvloed als de airco in werking is , maar het verbruik is iets hoger dan die van mijn Golf met dezelfde motor.

De verbeteringen die je aangebracht heb zijn in ieder geval gedaan met items die origineel op een Golf hoorde, zonder het algemene beeld te verstoren.

MRS zei:
In Friesland staat bij een autobedrijf een VW Golf Carat te koop, die heeft die dopjes niet ( bouwjaar 1986 ) ongeveer dezelfde kilometerstand en automaat + lichtmetalen velgen voor dezelfde verkoopprijs ( circa 3.000 euro ).

Volgens mij heb je behalve het schoonmaken van de motorruimte ook nog het plastic paravaan veranderd in de betere versie die iets stugger van plastic is. Heeft deze auto met airco überhaupt een pollenfilter ?

Vermogen van de auto wordt natuurlijk alleen nadelig beïnvloed als de airco in werking is , maar het verbruik is iets hoger dan die van mijn Golf met dezelfde motor.

De verbeteringen die je aangebracht heb zijn in ieder geval gedaan met items die origineel op een Golf hoorde, zonder het algemene beeld te verstoren.

Klopt idd een carat niet maar alle nieuwere, als je zoekt met google bij andere van 1989 - 1991 hebben ze allemaal die dopjes misschien is er ergens ooit een bezuiniging doorgevoerd?

Als de airco uit staat win je al heel wat vermogen terug maar een zonder airco is echt veel feller ivm de paarse die ik ervoor had en dus rechtstreeks kon vergelijken ben ik langs de dealer geweest en het schijnt normaal te zijn om vermogen te verliezen ook als de airco uit staat. De auto heeft wel een pollenfilter deze heb ik bij de grote beurt die ik gegeven heb nog vervangen ;) Het verbruik is inderdaad ook hoger zoals bij elke auto met airco 1 op 11,5-12 ipv 1 op 12,5-13 met de paarse golf die ik ervoor had.

Die paravaanbak heb ik inderdaad ook vervangen en nog vele ook minder zichtbare dingen. Het pollenfilter zit onder de paravaanbak, als je ervoor staat links.
Alle wijzigingen heb ik met originele delen gedaan, dat vind ik zelf belangrijk en ik heb die wijzigingen voor mijzelf gedaan. Eigenlijk wou ik hem ook niet weg doen... Soms zijn keuzes financieel alleen verstandiger. ik rij nu weer in de yaris uit mijn profiel en daar heb ik minder mee, die hoeft dus ook niet perfect te zijn, is veel zuiniger, heeft een distributieketting en gaat eigenlijk al jaren bijna niets aan kapot. Dan merk je dat een golf toch ouder is en vaker kleine dingetjes heeft dan een wat nieuwere Toyota (no offense)

Het verbaasd mij dat de auto nu alweer te koop staat of er moet wat mee gebeurt zijn in de tussentijd...

Ik heb de dopjes ook in de portieren van mijn GT met elektrische ramen.
Ik had dat vermogensverlies-verhaal al eens ergens gelezen en had mede daarom een voorkeur voor een schuifdak. Meer windgeruis als die open staat, dat dan weer wel.

Een Golf 2 met (een nog functionerende) airco is redelijk zeldzaam.
Vaak wordt bij een oudere auto als de airco kapot gaat, deze niet meer gerepareerd.
Ombouwen naar een nieuw koudemiddel wordt dan al helemaal niet overwogen ...
Ik vind het meerverbruik in combinatie met de airco nog wel meevallen.
Was de auto ook niet een klasse zwaarder in de wegenbelasting in verband met het gewicht van de airco en andere extra uitrusting?
Bij moderne auto's zie je dat de airco automatisch wordt uitgeschakeld bij volgas optrekken.
Vermoed dat dit bij de Golf 2 nog niet gebruikelijk was ...

Blackadder the 5th zei:
Vaak wordt bij een oudere auto als de airco kapot gaat, deze niet meer gerepareerd.
Was de auto ook niet een klasse zwaarder in de wegenbelasting in verband met het gewicht van de airco en andere extra uitrusting?
Bij moderne auto's zie je dat de airco automatisch wordt uitgeschakeld bij volgas optrekken.

Bij deze golf is de airco gereviseerd begin 2015 en omgebouwd naar nieuw koudemiddel. De auto is geïmporteerd en heeft bij de import een gewicht van 835 kilo gekregen en is dus zelfs goedkoper dan een normale niet geïmporteerde 1,8. Ik rij zelf best rustig en schakel vrij vlot over en redde dit daarom ondanks de niet zo lange stukken die ik met de auto reed. maar iets vlotter rijden dan kan je best naar de 1:10 komen. Door de airco is er praktisch geen afleg ruimte onder het dashboardkastje. onder de motorkap is het zoals je kan zien wat voller en in de kofferbak boven de bumper zeg maar zit ook een unit voor volgens mij de abs. De airco schakelt niet zelf uit bij volgas, sterker nog je kan geen luchtcirculatie hebben zonder de airco aan te zetten. Alleen met de schuif helemaal links is de airco uit maar dan heb je ook geen ventilatie meer. De drie standen met het sterretje wordt hij alleen nog kouder. Een klein nadeel van de airco is dat de aircobuizen over de thermostaat lopen dus als je die moet vervangen heb je wel echt meer werk dan normaal. Maar deze heb ik begin dit jaar nog vervangen omdat de motor niet meer warm werd (de oude bleef open staan) dus daar is de nieuwe eigenaar voorlopig vanaf.

steven_86 zei:
Blackadder the 5th zei:

Bij deze golf is de airco gereviseerd begin 2015 en omgebouwd naar nieuw koudemiddel. De auto is geïmporteerd en heeft bij de import een gewicht van 835 kilo gekregen en is dus zelfs goedkoper dan een normale niet geïmporteerde 1,8. Ik rij zelf best rustig en schakel vrij vlot over en redde dit daarom ondanks de niet zo lange stukken die ik met de auto reed. maar iets vlotter rijden dan kan je best naar de 1:10 komen. Door de airco is er praktisch geen afleg ruimte onder het dashboardkastje. onder de motorkap is het zoals je kan zien wat voller en in de kofferbak boven de bumper zeg maar zit ook een unit voor volgens mij de abs. De airco schakelt niet zelf uit bij volgas, sterker nog je kan geen luchtcirculatie hebben zonder de airco aan te zetten. Alleen met de schuif helemaal links is de airco uit maar dan heb je ook geen ventilatie meer. De drie standen met het sterretje wordt hij alleen nog kouder. Een klein nadeel van de airco is dat de aircobuizen over de thermostaat lopen dus als je die moet vervangen heb je wel echt meer werk dan normaal. Maar deze heb ik begin dit jaar nog vervangen omdat de motor niet meer warm werd (de oude bleef open staan) dus daar is de nieuwe eigenaar voorlopig vanaf.

Bedankt voor de extra uitleg.(y)
Ik heb zelf in het verleden een Golf 2 1.8i gehad en ik had zelf ook een verbruik van circa 1 op 12 (ik had geen airco in de auto).
Inderdaad een wonderlijke manier van schakelen van de airco: ventilatie heb je vrijwel altijd nodig,
of je moet met de ramen open gaan rijden (is in de winter ook niet echt prettig).

Dat de thermostaat lastig te vervangen is, herken ik wel. Bij de opvolger golf 3 is de constructie vrijwel hetzelfde: toen bij mijn Golf 3 cabrio de thermostaat vervangen moest worden, ging dat niet zonder de halve voorkant van de auto te demonteren ...

Blackadder the 5th zei:
steven_86 zei:
Blackadder the 5th zei:

Bedankt voor de extra uitleg.(y)
Ik heb zelf in het verleden een Golf 2 1.8i gehad en ik had zelf ook een verbruik van circa 1 op 12 (ik had geen airco in de auto).
Inderdaad een wonderlijke manier van schakelen van de airco: ventilatie heb je vrijwel altijd nodig,
of je moet met de ramen open gaan rijden (is in de winter ook niet echt prettig).

Dat de thermostaat lastig te vervangen is, herken ik wel. Bij de opvolger golf 3 is de constructie vrijwel hetzelfde: toen bij mijn Golf 3 cabrio de thermostaat vervangen moest worden, ging dat niet zonder de halve voorkant van de auto te demonteren ...

Het is inderdaad een vreemde schakeling ,ventilatie heb je inderdaad vrijwel altijd nodig zoals je al zei. Wat ik deed was hem op de ramen zetten schakelaar op stand 1 en een beetje met de warmte spelen. maar dan staat de airco dus wel constant aan met een hoger verbruik tot gevolg. Met je raam altijd open wordt je gek van het windgeruis.

Ja de stuurbekrachtigingsriem, dynamo eraf en nog wat randzaken moesten los, aircoleidingen uit de clipps en dan kan je hem er met pijn en moeite tussenuit wurmen en daarbij moet je opletten dat je mauwen niet vol lopen met koelvloeistof.

steven_86 zei:
Het is inderdaad een vreemde schakeling ,ventilatie heb je inderdaad vrijwel altijd nodig zoals je al zei. Wat ik deed was hem op de ramen zetten schakelaar op stand 1 en een beetje met de warmte spelen. maar dan staat de airco dus wel constant aan met een hoger verbruik tot gevolg. Met je raam altijd open wordt je gek van het windgeruis.

Ja de stuurbekrachtigingsriem, dynamo eraf en nog wat randzaken moesten los, aircoleidingen uit de clipps en dan kan je hem er met pijn en moeite tussenuit wurmen en daarbij moet je opletten dat je mauwen niet vol lopen met koelvloeistof.

Ik had 25 jaar terug deze dingen op de Golf 2 zitten:
$_1.JPG

Je had minder last van de wind als het raam een klein stukje open stond ...

Terug
Bovenaan