Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

Voor een auto van 4500 Euro verwacht je toch wel dat de originele wielnaafdoppen er op zitten en dat de schakelstangen zijn vervangen.
Het is voor de koper nu lastig te beoordelen of een schakelprobleem in het stangenstelsel of toch in de versnellingsbak zit.

Een foto van de motorruimte was ook wel leuk geweest.

Ik mis de zwarte accentstrepen op de zijkant en achterkant van de auto.
Bij mijn '86 GTI 16V zitten deze er nog wel gedeeltelijk op. Of was dit een fabrieksoptie?

Deze witte Golf ziet er niet eens heel slecht uit. Interieur lijkt ook nog ok, al is het verdacht dat de bestuurdersstoel niet op de foto staat. Niet duidelijk wat er mee mis is, maar hij is niet duur: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1133675706-volkswagen-golf-1-6-53kw-aut-k6-1987-wit.html>

Die witte Golf is inderdaad erg leuk voor dat bedrag! Lijkt me een Avance Sportief?

De '85er GTI is blijkbaar een tussenmodel, wat bij mij nog onbekend was. Hij heeft namelijk nog wel het oude interieur, maar wel al de nieuwere MFA en de stootstrippen + bumpers met rood lijntje. Ik was er van overtuigd dat in modeljaar '86 ook het nieuwere interieur kwam.

Als de kilometerstand klopt is het bedrag niet erg schokkend, maar wel heel erg jammer dat het achterpaneel ooit vernieuwd is.

Ja, dat is inderdaad een GL. Op z'n zachts gezegd is het niet echt een fantastische auto om te zien, maar het kan natuurlijk wel wat worden. Bijzondere kleur.

Die witte kan inderdaad best eens een Avance Sportief zijn ja! Basic tellerblok maar wel een 4-spaaks stuur, sportstoelen. Alleen geen Avance stickers meer :)

Even gemaild. Kachelmotor werkt niet en er is een lekkage bij de antenne. Mwah, is dan te overzien.

edit: en hij staat nog geen 50 a 100m van mijn woon-werk route.
edit2: morgen even kijken! (y)

Barri zei:
1990 pas? Ik dacht echt iets eerder. MJ1988 klopt ook niet, want dat is de facelift. MJ1989 zou het dan zijn; halverwege kalenderjaar 1988.

Nieuw type zekeringkast en verplaatsing van de alarmlichtschakelaar naar de stuurkolom is vanaf modeljaar 1990, oftewel augustus 1989. Een L in het chassisnummer dus.

Ik vermoed dat ie niet in de overgangsregeling zit. Even bij de Belastingdienst nagevraagd, maar dan kan ie dus pas per 01-01-2018 in de overgangsregeling. Fijne regelgeving... :(
Als ik 'm koop zet ik 'm wel een maand of twee geschorst in de tuin, zodat ik er een beetje aan kan knutselen.

Net wezen kijken. Prima gast die 'm aanbiedt. Auto ziet er redelijk uit, banden zijn erg goed. Maar de auto is Mega vochtig. Lekkage ergens en de verwarmingsmotor doet het niet.
Achterin de bagageruimte gekke gaten, alsof er een trekhaak onder geschroefd is geweest ipv in de bumpersteunen.
Ik heb 'm laten staan omdat de lak lelijk is. Overal komen plekjes roest onder de dunne lak vandaan, dat krijg je nooit meer lekker strak.
Voor de APK worden geen gekke dingen verwacht.

Barri zei:
Net wezen kijken. Prima gast die 'm aanbiedt. Auto ziet er redelijk uit, banden zijn erg goed. Maar de auto is Mega vochtig. Lekkage ergens en de verwarmingsmotor doet het niet.
Achterin de bagageruimte gekke gaten, alsof er een trekhaak onder geschroefd is geweest ipv in de bumpersteunen.
Ik heb 'm laten staan omdat de lak lelijk is. Overal komen plekjes roest onder de dunne lak vandaan, dat krijg je nooit meer lekker strak.
Voor de APK worden geen gekke dingen verwacht.

Was de auto (recent) overgespoten? Heb zelf ooit een witte Golf 2 gehad, en kan me niet herinneren dat de lak extreem dun was.

De witte Golf Avance is van Marktplaats af.

Barri, heb je je bedacht?

Zou ie nu al verkocht zijn? Ik heb 'm iig niet gekocht. :)
Heb 'm nog wel aangeraden 'm aan te bieden op bijvoorbeeld Volksforum, want hij was na een dag de reacties via Marktplaats al zat vertelde hij me.
Of hij heeft toch besloten 'm samen met zijn schoonvader op te knappen.

Audi80Coupé zei:
Die witte Golf is inderdaad erg leuk voor dat bedrag! Lijkt me een Avance Sportief?

De '85er GTI is blijkbaar een tussenmodel, wat bij mij nog onbekend was. Hij heeft namelijk nog wel het oude interieur, maar wel al de nieuwere MFA en de stootstrippen + bumpers met rood lijntje. Ik was er van overtuigd dat in modeljaar '86 ook het nieuwere interieur kwam.

Als de kilometerstand klopt is het bedrag niet erg schokkend, maar wel heel erg jammer dat het achterpaneel ooit vernieuwd is.

Hij is gewoon origineel hoor. Mist alleen de zwarte striping rondom.
Geldt ook voor de grille.

Ik denk dat jullie in de war zijn met een '84-er Gti. Die heeft zwarte bumpers, enkele koplampen, geen stootstrips (extra striping in plaats hiervan).
Van 1985 tot de facelift zagen ze er zo uit als die uit de advertentie.
Erg zonde van het achterpaneel inderdaad. Zie je helaas wel vaker.

De onderlip is een beetje discutabel. Ik heb persfoto's gezien met de dunne lip op een Gti (vroege modellen) maar ook met de '16v lip' maar dan met dichte koelgaten. Om mijn 86'er zat destijds die laatste (origineel VW) maar heb ik toen vervangen door een dunne.

Audi80Coupé zei:

Volgens mij is deze Golf ook modeljaar 1986. Hij heeft de eerste toelating in oktober 1985. Dus dan klopt jouw bewering nog steeds.

Ik zal vanavond eens in de folders kijken wanneer de bekleding is gewijzigd. Volgens mij ook modeljaar 1986.

Bedoelen jullie de nieuwere ruitjesbekleding?
De bekleding in de Golf uit de advertentie hoort in elk oud type (84'er en Recaro uitgezonderd) en was er in deze kleurencombinatie, maar ook in grijs-zwart en blauw/groenig-zwart.

xk8 zei:
De bekleding in de Golf uit de advertentie hoort in elk oud type (84'er en Recaro uitgezonderd) en was er in deze kleurencombinatie, maar ook in grijs-zwart en blauw/groenig-zwart.

Het klopt inderdaad wat je zegt, dit is wel al het nieuwere interieur. Ik was in de war met het oude type:
53549_1280_original.jpg

Jep dat is het '84er interieur. Da's inmiddels ook z'n gewicht in goud waard :). Nou ja, bij wijze van spreken dan.

Wat betreft de onderlip: ik was altijd in de veronderstelling dat de ''normale'' GTI de grotere onderlip kreeg tegelijkertijd met de introductie van de GTI 16V.

De ontbrekende striping in de vouw kan bij dit exemplaar ook wel eens lichtgrijs horen in plaats van zwart. Onze GTI van mei 1985 heeft origineel lichtgrijze striping op de Atlasgrijze carrosserie. Deze heeft ook de extra striping in plaats van stootstrips, oud type interieur (als bovenstaand), zwarte bumpers, enkele koplampen en de oude tellerklok. Hij heeft wel GTI velgen, volgens mij hebben de allereersten ook 1.6/1.8-velgen.

Dat zou zomaar eens kunnen wat je zegt over de lip. Ik heb er in elk geval nooit iets officieels over kunnen vinden, maar wel gezien dat zowel de dunne als de dikkere origineel geleverd is op een oud type GTi.

Dat van die striping klopt ook inderdaad. Ik denk dat die op donkere kleuren grijs was en anders zwart.

Is jouw Gti dan niet gewoon een 84'er die later op kenteken is gezet? Zo te lezen allemaal kenmerken van een 84'er. Heeft ie ook een enkele uitlaat? 84'ers hadden inderdaad ook andere velgen (volgens mij zoals op de foto hieronder). 13 inch en optioneel Montreal velgen en dat werd later 14 inch met de bekende rondjes.

57342044-300-0@2x.jpg

Het lijkt me sterk dat de GTI van 1984 is, maar in theorie zal het kunnen. In de folders van 01/1985 staat het nieuwe interieur al, dus dat is een beetje vreemd.

Zijn de Montreal velgen niet voor moderne GTI's? Je ziet de vroege Golf GTI's ook vaak op Pirelli-velgen, maar ik betwijfel of dat fabrieksorigineel is.

Vanaf augustus 1985 (modeljaar 1986) is de grote spoiler geleverd. Als je de folders er op nakijkt in elk geval.

De Montreal velgen zijn geïntroduceerd bij de GTI 16V en waren de eerste jaren alleen als extra op de 16V leverbaar.

VW Golf II zei:
Vanaf augustus 1985 (modeljaar 1986) is de grote spoiler geleverd. Als je de folders er op nakijkt in elk geval.

De Montreal velgen zijn geïntroduceerd bij de GTI 16V en waren de eerste jaren alleen als extra op de 16V leverbaar.

Volgens mij is dit een foto van de introductie van de GTI 16V, als je goed kijkt kun je de Montreal velg van het opgetilde
achterwiel herkennen ... ;)

golf2c.jpg

De witte Avance Sportief stond gistermiddag niet meer op dezelfde plek. Het lijkt er dus op dat ie inderdaad verkocht is.

Klassiekerrijder zei:
Ja, maar dat betekent toch niet dat ze hier standaard waren? Persfoto's worden vaak gemaakt van iets leuker aangeklede auto's.

Mooie auto, zo op de foto's, mooie kleur, 4-drs vind ik ook altijd fraai (maar weer een automaat...)

Wat leuks net over de grens:
Golf 1.6 GL: <https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=239129864>
Golf 1.8 Carat: <https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=238895938>
Passat 1.8 CL: <https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=239138484>

Als je heel snel leest om 6.30 uur 's-ochtends, staat hier niet Golf/Jetta topic, maar Giulietta topic :-(

Ik ben aan het kijken naar een Volkswagen golf vanaf het bouwjaar 2007-2008 met een max van 8K maar ik vindt alleen maar imports? iemand idee waar ze geen imports verkopen..

Netoj zei:
Ik ben aan het kijken naar een Volkswagen golf vanaf het bouwjaar 2007-2008 met een max van 8K maar ik vindt alleen maar imports? iemand idee waar ze geen imports verkopen..

Dat weet ik wel. Bijvoorbeeld bij A-point in Amsterdam: https://www.a-point.nl/volkswagen?gclid=CLvDsv-cj9ICFQ0-Gwodc7EA7w

Je kunt ook zeker proberen bij Maas Autogroep (VW-dealer).

Vreemd, want als ik met die eisen zoek op gaspedaal krijg ik honderden suggesties, waarvan een aanzienlijk deel origineel Nederlands...

Bedankt voor de suggesties. Ik heb een vraag. Ik ben bij een dealer geweest en gekeken naar import golf van het bouwjaar 2008. Hij gaf aan dat wanneer ik met een import auto naar vw dealer zou gaan voor onderhoud dat ze gelijk alles kunnen zien wat ze ook in Duitsland hebben gegaan.

Netoj zei:
Hij gaf aan dat wanneer ik met een import auto naar vw dealer zou gaan voor onderhoud dat ze gelijk alles kunnen zien wat ze ook in Duitsland hebben gegaan.
Wat stoterstangen90 bedoelde in zijn commentaar is dat dit specifieke forum onderdeel bedoeld is voor alles wat te maken heeft met VW Golf/Jetta II , dus niet Golf III, IV, V, VI , VII etc. Die vragen kun je beter in een apart topic plaatsen.

Om je vraag toch te beantwoorden tegenwoordig kunnen de merkdealers mits de auto door hun onderhouden is, zien wat er gebeurd is aan de auto in afgelopen jaren door in hun database te kijken, de Twingo die ik naast mijn Golf laat zelfs in Europees verband zien wat voor onderhoud gepleegd is of juist niet bij de Renault dealer, de VW Polo die mijn broer twee jaar geleden gekocht heeft was een ex-lease auto uit Duitsland, die bleek achteraf bijna geen onderhoud gehad te hebben dit twee jaar oud en 26.000 km verder ( de olie die eruit kwam was git zwart ).

De laatste weken begint mijn 1.6 automaat wat kuren te vertonen.
Als ik met warme motor en veel gas optrek en hij schakeld over valt het vermogen voor heel even weg.
Soms ook als ik weg wil rijden komt de motor even in zon dip.

Iemand dit vaker gehad?

Deze stond twee weken geleden voor de helft in het Noorden van het land te koop... (n)

Zelfs de halve tekst van de vorige advertentie is gekopieerd...

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1137217576-volkswagen-golf-1-3-40kw-u9-1989-rood.html?c=1f6123406d618e4dfc07bc3e0818a26e&previousPage=lr&pos=2

VW Golf II; deze auto stond in Gasselternijveenschemond te koop inderdaad. Vraagprijs was overigens 1250,- maar daar kon nog wel wat af. Helemaal toen ik hem erop wees dat ie een behoorlijke schade had. Was de verkoper niet opgevallen...
Ben wezen kijken naar de auto omdat een vriend belangstelling had; auto was met commandant grof "gepoetst" omdat de lak volgens eigenaar dof was geworden. Ik vermoed dat ze de auto niet eerst hebben gewassen voor het aanbrengen vd commandant gezien de krassen/swirls die ontstaan waren.
De auto heeft zoals vermeldt echter een behoorlijke schade aan de voorzijde; de rechtervoorkant (links als je er voor staat) heeft een aardige tik gehad, zodanig dat het front gewoon wat scheef is gaan staan. Wanneer je goed kijkt kun je het zien, van links is echter geen duidelijke foto gemaakt.
De oud eigenaar wilde er in eerste instantie mee gaan crossen maar hebben m toch maar gepoetst en op Internet gezet.....

Vriend van me heeft inmiddels met de huidige aanbieder gemaild; gaf aan dat de auto geen schade had en in de verkoop ging omdat hij geen verzamelaar was.... Ik denk dat ie gewoon een paar centen wil verdienen.

Via FB kwam ik deze leuke 1.8 tegen : Volkswagen Golf 1.8 CL U9 1991 Blauw
€ 1.495,00
<https://link.marktplaats.nl/m1138088483>

Terug
Bovenaan