Het Grote Topic over de Kleine Citybug! (Aygo/C1/107/108)

Vraag: Onze 107 wordt dit jaar 15. Kan een auto van 15 jaar oud in particulier bezit verzekerd worden als Youngtimer met de bijbehorende voordelen, of is dit alleen mogelijk en interessant bij zakelijk gebruik? Het gaat hier om een exemplaar met bijna 40.000 km. op de teller en verkeerd op een paar kleine puntjes na in nieuwstaat. Bedoeling is dan ook om er een bewaarexemplaar van te maken.

Financieel maakt het volgens mij weinig uit. Het kan wel makkelijker zijn om te verzekeren tegen taxatie waarde ipv dagwaarde. Mijn Alfa 164 is nu nog youngtimer (bijna oldtimer al) en heb ik zo al enkele jaren verzekerd. Met korting omdat er in de winter niet mee gereden wordt en de auto binnen gestald staat. Het verschil tussen dagwaarde en taxatiewaarde is een factor 10 ongeveer dus dat wilde ik wel zeker weten.
Wel zijn er aanvullende voorwaarden. Ik mag er bijvoorbeeld geen woon-werk verkeer mee rijden en ook geen boodschappen mee doen.

Barri zei:
Voor zo'n goedkoop/licht autootje scheelt dat toch bijna niks?

Daar had ik dus geen idee van. Hij staat niet op mijn naam namelijk. Mijn moeder rijdt er 5.000-10.000 km p.j. mee, nu door Corona eerder 5.000 of minder dan 10.000, en mijn ouders doen ook de verzekering e.d.. Ik doe de kosten voor het onderhoud en de APK.

Engineer2 zei:
Financieel maakt het volgens mij weinig uit. Het kan wel makkelijker zijn om te verzekeren tegen taxatie waarde ipv dagwaarde. Mijn Alfa 164 is nu nog youngtimer (bijna oldtimer al) en heb ik zo al enkele jaren verzekerd. Met korting omdat er in de winter niet mee gereden wordt en de auto binnen gestald staat. Het verschil tussen dagwaarde en taxatiewaarde is een factor 10 ongeveer dus dat wilde ik wel zeker weten.
Wel zijn er aanvullende voorwaarden. Ik mag er bijvoorbeeld geen woon-werk verkeer mee rijden en ook geen boodschappen mee doen.

Helder. Dan heeft het in ons geval weinig zin, denk ik.

Iemand heeft ooit de moeite genomen om een Citybug om te bouwen naar elektrische aandrijving. :eek:

Weinig kilometers op de klok.. wél even de kosten voor nieuwe batterijen meetellen...:T

https://www.autowereld.nl/citroen/c1/occasion-33994673/details.html

Maar dit lijkt me een fabrieksauto.
Mocht er wel iemand dit hebben omgebouwd dan vraag ik me af van wie? het is zeker geen prius.
En wat is er met de accuś gebeurd, nu al stuk of iets, gevalletje beunhaas misschien.

Interessante C1. Wat ik wel weet is dat het Chinese BYD een elektrische Aygo-kopie heeft uitgebracht, de e1, op basis van de BYD F0.

48gyzirbw3gj_800.jpg

Durashift zei:
Iemand heeft ooit de moeite genomen om een Citybug om te bouwen naar elektrische aandrijving. :eek:
Weinig kilometers op de klok.. wél even de kosten voor nieuwe batterijen meetellen...:T
https://www.autowereld.nl/citroen/c1/occasion-33994673/details.html

stif zei:
Maar dit lijkt me een fabrieksauto.
Mocht er wel iemand dit hebben omgebouwd dan vraag ik me af van wie? het is zeker geen prius.
En wat is er met de accuś gebeurd, nu al stuk of iets, gevalletje beunhaas misschien.

Ik denk dat het er eentje van ECE uit Lochem is! Zeker die foto's van de accu en "toerenteller" vind ik overtuigend hetzelfde. Serieus zeldzame vondst.
[https://topgear.nl/autotest/ece-e-c1-citroen-c1-test-drives/]

^^^ leuk gevonden, dat artikel. Hebben ze er dus in ieder geval meer dan één gebouwd. ;)
Destijds waren er inderdaad wel meerderen ombouwbedrijven. Maar, 35 mille voor zo'n elektrisch aangedreven Citybug.. dat is toch wel ongelofelijk zeg.

Leuk om te lezen in dat artikel dat zo'n i-Miev ./ C-Zero zo slecht nog niet was / is. (y)

Auto encyclopedie zei:
En dit is klokje rond nummer ?

Toevallig heb ik het filmpje gisteren bekeken. Viel me op dat Joep, naar mijn idee, over deze C1 niet zo enthousiast was. Hopelijk komen ze ook ooit eens met een rubriek over auto’s met extreem lage kilometerstanden. Dan meld ik onze 107 gelijk aan. :)

Helaas te heet gewassen… :cry::rolleyes::)

Nee hoor! Hierbij mijn nieuwe aanwinst. Precies gelijk aan de 1:1 zoals die op de oprit staat. Lang naar gezocht. Ze worden in deze kleur van Norev in 1/43 weinig aangeboden dus moest behoorlijk wat geduld hebben.
12-CB435-A-637-B-4732-BB7-F-02-C984-F192-E6.jpg

Klassiekerrijder zei:
Leuk, de 107 komt ook nog eens in mijn verzameling omdat ik in die versie het meeste heb gereden.

Dan zou ik je de Norev 1/43 zeker aanbevelen. Is het beste qua afwerking en details. Zelfs het toerentellertje is aan gedacht.

speedtouch zei:
Jay DoubleYou zei:
Wordt weer slecht slapen vannacht. :rolleyes: Deze Aygo heeft alle opties die ik mis op mijn 107. o_O
Noem er eens één?;)

Airco, elektrische ramen, en deze Aygo heeft zelfs een deur speaker links en tweaters in de A-stijlen. Wel apart is dat er rechts geen deurspeaker zit. Hoort wel zo als die links ook zit. Mijn 107 zat écht niks op. Heeft inmiddels meegespoten spiegelkappen, stoelen met half leer/alcantara en een toerenteller, maar hij was echt kaler dan kaal. Letterlijk van een oud vrouwtje geweest. :)

Mechanix zei:
Dus het is slechts een gedachtenspinsel?:)

Zoals zoveel dingen. :) Ik mis de kennis en de motoriek om het goed te kunnen uitvoeren. ;)

Daarnaast deed ik het verfraaien vaak samen met iemand die wel heel handig was en daarom ook vol goede moed dit topic begonnen om updates bij te houden, maar die persoon is er helaas niet meer. De emotionele waarde is bij specifiek deze 107 dus ook nog eens behoorlijk hoog.

Ik heb sinds vandaag een Aygo uit 2017. Super autotje! Ik vind het echter vrij moeilijk om fatsoenlijk in de 1e versnelling weg te rijden. Het kan ook komen doordat ik hiervoor een jaar in een automaat gereden heb, maar als ik weg wil rijden dan lukt dit bijna niet zonder dat de auto als een jekko in de toeren schiet. Het gaspedaal is extreem gevoelig dus bij de lichtste druk schiet al hoog de toeren in. Ik heb het idee dat de koppeling juist wat later opkomt. Vandaar dat het doseren lastig is.

Is misschien ook iets wat gewoon even moet wennen. Of is dit iets wat bij alle aygos/107/108s/c1s zo is?

edit: Daarnaast dacht ik dat deze auto’s Apple Carplay zouden moeten hebben als ze het touchscreen scherm hebben. Ik heb namelijk een xplay pakket maar het is mij nog niet gelukt om hier apple carplay op te krijgen. Ligt het aan mij of wordt dit gewoon niet ondersteund bij de 2e generatie?

bob 1729827 zei:
Ik heb sinds vandaag een Aygo uit 2017. Super autotje! Ik vind het echter vrij moeilijk om fatsoenlijk in de 1e versnelling weg te rijden. Het kan ook komen doordat ik hiervoor een jaar in een automaat gereden heb, maar als ik weg wil rijden dan lukt dit bijna niet zonder dat de auto als een jekko in de toeren schiet. Het gaspedaal is extreem gevoelig dus bij de lichtste druk schiet al hoog de toeren in. Ik heb het idee dat de koppeling juist wat later opkomt. Vandaar dat het doseren lastig is.

Is misschien ook iets wat gewoon even moet wennen. Of is dit iets wat bij alle aygos/107/108s/c1s zo is?

edit: Daarnaast dacht ik dat deze auto’s Apple Carplay zouden moeten hebben als ze het touchscreen scherm hebben. Ik heb namelijk een xplay pakket maar het is mij nog niet gelukt om hier apple carplay op te krijgen. Ligt het aan mij of wordt dit gewoon niet ondersteund bij de 2e generatie?

Volgens mijn moeder gaat de koppeling bij de 107 ook zwaar. Ander nieuws: Er is in de familie een Aygo vertrokken, maar ergens anders ook weer eentje bijgekomen. :)

Jay DoubleYou zei:
bob 1729827 zei:

Volgens mijn moeder gaat de koppeling bij de 107 ook zwaar. Ander nieuws: Er is in de familie een Aygo vertrokken, maar ergens anders ook weer eentje bijgekomen. :)

De koppeling gaat niet zwaar bij mijn aygo. Juist heel soepel! Is ook net afgesteld per verzoek van mijzelf. Ik vind het echter lastig te doseren in combinatie met het gevoelige gaspedaal. Koppeling komt wel wat laat op heb ik het idee maar gaat zeker niet stroef!

@bob 1729827: ik denk dat het gewoon even wennen is. Koppeling iets eerder en gas wat voorzichtiger behandelen.

haarr zei:
@bob 1729827: ik denk dat het gewoon even wennen is. Koppeling iets eerder en gas wat voorzichtiger behandelen.

Ja dat went wel denk ik. Is blijkbaar wel een bekend dingetje bij deze auto’s lees ik. Ik denk dat het echter ook niet verkeerd is om een beetje gas te geven bij het wegrijden. Aangezien een aygo niet erg veel koppel heeft. Perfect wegrijden met de juiste toeren wordt daardoor wat lastiger denk ik

ligt het aan mijn aygo of rijdt het heel beroerd als je in 1e 2e versnelling rijdt in de stad? Auto schokt heel erg onderin en trilt dan bij het optrekken

Slippende koppeling? De motorkarakteristiek zorgt ervoor dat er veel met slippende koppeling wordt weggereden, dat levert verhoogde slijtage op.

Slip in de koppeling is vooral plotsklaps meer toeren dan snelheid.

Trilling bij acceleratie kan ook in de aandrijfassen zelf zitten of misschien wel een gare motorsteun?

Ik heb meerdere koppelingen meegemaakt die begonnen te slippen door te 'happen'. Langzaam aangrijpen en stijgende toerentallen is de volgende fase.

Motorsteun is ook een optie.

Volgens mij is het niet de koppeling aangezien ik niet merk dat de toeren oplopen en er geen vermogen komt. Misschien dan de motorsteun inderdaad? Het trillen en schokkige gedrag is echt alleen bij lage versnelling. 1e en 2e en in z’n achteruit. Het rijden is vooral beroerd als je in de stad rijdt wanneer het druk is en constant moet rijden in de 1 en dan gas geeft. Dan schokt de auto echt altijd. Ook in de tweede versnelling schokt de auto qls je langzaam rijdt en weer gaat optrekken. Bij de hogere versnelling merk ik verder niet echt iets!

Vind het merkwaardig aangezien het stads auto’s zijn. Ik neem aan dat deze dus heel prettig zouden moeten rijden in dit soort omstandigheden?

Ik heb meerdere koppelingen meegemaakt die begonnen te slippen door te 'happen'. Langzaam aangrijpen en stijgende toerentallen is de volgende fase.

Motorsteun is ook een optie.
Mijn aygo is overigens uit 2017 en heeft 85k km op de teller. Dus er zou in principe nog niks kapot mogen zijn zou je zeggen. Ik dacht misschien komt het ook wel omdat de motor weinig vermogen en koppel heeft dat het daarom zo beroerd rijdt in de lage toeren bij de 1/2e en achteruitversnelling?

Terug
Bovenaan