Hallo! Bij deze wil ik mezelf graag voorstellen op het autoweek forum. Ik ben al jaren bezeten met het Lancia Thema virus. Dat is niet zomaar gekomen, daar zit een verhaal achter. Ik zal je een blik werpen op mijn autoverleden.
Toen ik nog geen rijbewijs had, kocht ik mijn eerste auto; een knaloranje Fiat 132. Samen met mijn broertje zodat we na elkaar op vakantie konden. Mijn vriendin had wel een rijbewijs, dus een chauffeur was geregeld. Ik kon nu niet achterblijven met rijlessen, dus spoedig had ook ik het roze papiertje. Met die 132 de legendarische kilometerstand van 100.000 op de klok gezet. Ter gelegenheid van die bijzondere gebeurtenis hadden we speciaal een rit gepland. De Fiat heb ik overigens nooit weggedaan, deze staat in de opslag.
Na die eerste 132 volgden er meer; een geïmporteerde 132 i.e. Climatizzata, een Lido, een Argenta totdat de vrouw iets degelijks wilde vanwege een verantwoordelijke baan. Het werd de eerste Thema. Een toen nog dure i.e. uit 1992. Wat een rijgenot, zeker in vergelijking tot de 132. En een ruimte! Met mijn lengte niet onaangenaam.
Ik volgde al snel met een Thema 2.8 V6. Nadat op de snelweg de gaskabel eens in volgas bleef hangen, liep de logge V6 niet zo mooi meer; ik heb hem snel verkocht. Toen kwam een droom uit; een Thema SW Turbo. Wel een flinke afrag historie, maar wel een fijne wagen met veel power. De vrouw wilde eens wat anders; er kwam een 3.0 V6. Machtig geluid. Ik kocht ondertussen een hele mooie Turbo van de eerste serie omdat de SW op begon te raken. Tenslotte heb ik nu nog een Thema SW TD. Die liefde heeft geleid tot een eigen site voor de Lancia Thema. Aangezien deze auto dit jaar voor het eerst klassiek wordt mag ik die wel noemen: www.lanciathema.nl
Naast die Thema's heb ik altijd opgekeken naar de Fiat 130 Coupé. Wat een machtige machine vond ik dat. Eens kwam ik er eentje tegen in Utrecht. Deze stond geparkeerd voor een café waar ik net een biertje zou gaan drinken. Beetje shabby auto en de eigenaar reed ruw en volgas weg, maar ik wist wat ik wilde. Deze Coupé kwam eerder dan ik dacht. Ik kon er eentje kopen in Den Haag, voor weinug. Opgehaald, gestart door de ANWB (ja, een auto kopen die niet start....). Door alle drukte ben ik toen een gereedschapset van mijn kameraad die ik gebruikte om de auto thuis te krijgen, vergeten mee te nemen toen de auto stopte op een busbaan terwijl er een bus aankwam! Deze auto was al eens gerestaureerd en bijna bij elke rit had ik de ANWB nodig. De gaten vielen erin (daar heb ik een reportage van gemaakt die te zien is op mijn
homepage. Er is een nieuwe gekomen, die staat nu in de schuur te wachten op mooier weer.
Ik heb het overigens alleen over mijn rijdende vloot. Er zijn in de loop der tijd heel wat slopers gekomen. Ik huur samen met een vriend een loods bij een boer en daar past veel in. Ook mijn project; een Lancia Thema 8.32 SW! Hierover in mijn
Weblog meer.