Het grote Kever-topic!

Zo, dit topic even een schopje omhoog geven.

Gisteren hebben we weer een Kever gekocht! Weer geen fraaie, maar wel een speciale: Een originele '73-er 1303S Big Bug!
Oorspronkelijk gekocht voor onderdelen voor onze Geel-zwarte-renner, maar het interieur is zo mooi, dat de complete Big Bug misschien wel wordt gerestaureerd.

Hij stond in een mooi bergachtig stukje van Duitsland, +/- 350km vanaf Emmen.

En eenmaal thuis:

Aanschouw het mooie, complete en zeer zeldzame interieur:

We hebben twee hele mooie exemplaren gehad. Eén hebben we verkocht en rijdt nu rond in Schoonoord, een dorpje 10km verderop. De ander was net helemaal afgebouwd en is toen in vlammen op gegaan. :(

We hebben nu een exemplaar die paarsmetallic is overgespoten, geen interieur en geen motor. Maar het is een originele GSR, met VW Urkunde. Als we de zwarte 1500 klaar hebben dan wordt dat ons volgende project (van de lange lijst wat nog eens gerestaureerd moet worden).

De GSR staat boven op een zolder die slecht te bereiken is, dus foto's maken is vrijwel onmogelijk.

Leuk, op de echt vroege brilletjes na is de Renner mijn favoriete Kevermodel(y) In de jaren 70 had VW sowieso een flinke hoop aan Kever-actiemodellen.

Deze groene is wel een beetje roestig! Doet me denken aan de goudkleurige 1303 van een vriend van me:
390838_2933155490773_1317605971_33229173_854047770_n.jpg

@Audi80coupé: Die Big bug verdient wel een kans, zo te zien. De kokerbalken zien er wel een beetje roestig uit maar ik heb koetsen gezien die er slechter uitzagen.

In de 70er jaren had je de Big-Bug en Renner als coole actiemodellen van de 1303, de Weltmeister van de 1300 en 1302 en de Jeansbug van de 1200. Supermooi als je zo één spot. (y)

Het gaat nu toch echt gebeuren: mijn Herbie staat te koop. Ik kom er niet meer aan toe, heb 'm al moeten schorsen vanwege de APK-plicht en wil niet dat ie blijft wegkwijnen. In de hoop een koper te vinden die de aandacht aan mijn Herbie kan geven die haar toekomt staat ze nu op enkele advententiesites.

1965 VW Kever
0222129203001.jpg

Ruim twee jaar geleden heeft de motor een opfrisbeurt gehad en is o.a. de carburateur gereviseerd. Een maand later echter begon tijdens het rijden de verlichting in kracht af te nemen. De accu laadde niet bij. Volgens de Wegenwacht liet de spanningsregelaar het afweten. Tevens merkte hij op dat ik het bimetaal van de carburateur wat moest verstellen voor een betere stationaire loop bij koude motor. Ik heb mij meteen maar even laten uitleggen hoe het één en ander werkt en wist na minder dan tien minuten voorlichting door een Wegenwachtmonteur meer over mijn Kever dan ooit tevoren. Die lui zijn echt geniaal.

Mijn eerstvolgende missie was dus een zoektocht naar een 6 volt spanningsregelaar. Bij Hotrod in Doesburg ving ik bot. Ze waren uitverkocht en werden al een tijdje niet meer geleverd. Mochten ze op voorraad zijn geweest dan had ik 109 euro moeten aftikken. Als service werd nog wel even rondgebeld en werd er iemand gevonden die er nog 1 op voorraad had. Dus uitverkoop? Welnee, integendeel. Omdat het de laatste was vroeg ie er 175 euro voor..... Dat was het moment waarop ik het enthousiasme voor mijn hobby voelde wegvloeien.
Bij het Keverwinterfestijn heb ik nog een spanningsregelaar voor een paar tientjes op de kop kunnen tikken en heb deze nog dezelfde week bevestigd. Door de oneindig lange winter heb ik er daarna niet direct mee kunnen rijden. De lente kwam, de zomer kwam en voordat ik het wist was het rijseizoen alweer voorbij en had ik geen tijd vrijgemaakt voor de Kever, omdat dit ten koste zou zijn gegaan van mijn gezin. Investeren in mijn gezin was op dat moment en nu nog steeds veel belangrijker dan investeren in mijn hobby. Ik werd namelijk met mijn neus op de realiteit gedrukt dat liefde, geluk en gezondheid niet vanzelfsprekend zijn. Daarom moet Herbie plaatsmaken, tot mijn spijt, maar ik sta 100% achter mijn keuze.
Mijn interesse in luchtgekoelde VW's blijft, dus ik zal zeker nog evenementen blijven bezoeken, maar dan met het OV of met mijn Toyota.

Ik had vandaag al contact met een gegadigde uit Duitsland. Heel enthousiast, maar omdat deze persoon 200 km zuidelijker woont dan waar mijn Kever is, ziet hij er vooralsnog tegenop om met een autoambulance heen en weer te rijden om mijn geschorste Kever op te halen. Maar de belangstelling is internationaal en dat doet mij deugt. Kan zijn dat ik de Kever uiteindelijk toch weer een verse APK moet bezorgen, maar op die investering zit ik nu niet te wachten.

Zonde zeg! Maar als ik je verhaal lees wel begrijpelijk.

Ik heb overigens onlangs mijn Kever laten taxeren. Ondanks de roestplekjes (eigenlijk wil ik die deze winter aanpakken) werd ie getaxeerd op €5500,-! (y)

€5500 is een mooi bedrag, maar is net als het taxatiebedrag van mijn Kever vooral van belang voor de verzekering. Helaas komt taxatiebedrag en verkoopbedrag niet altijd overeen. Maar zie zo'n taxatiebedrag vooral als waardering voor de tijd en moeite die je er in stopt om de auto netjes te houden. Het werkt zeker stimulerend. Roestplekjes netjes wegwerken en je kan er een paar honderd euro bij op tellen.

@the fox: jammer dat ie er uit gaat.:cry:

Over het taxeren: mijn autootjes zijn van de week ook weer getaxeerd.
Allen zijn in "waarde" gestegen.

Maar dat is, zoals al gezegd, voor de verzekering.

Ik ga, als het om verkoopwaarde gaat, uit van 2/3 van de taxatie.
Dat is een uitgangspunt voor de vraagprijs, hetgeen zeker niet aangeeft dat je het er ook voor krijgt.

Overigens vind ik de vraagprijs voor de kever een hele nette.

Greetzz Renate.

Mijn Kever zit qua verkoopwaarde inderdaad zeker niet op het taxatiebedrag. ik gok zo rond €3000,-, ongeveer de helft dus...
Maar het is wel een fijn gevoel dat ie voor de verzekering goed getaxeerd is!

Hallo allen

Binnenkort wil ik mijn Kever, die nu twee jaar stilstaat, weer gaan starten. Waar moet ik op letten en wat moet ik doen of laten om het starten goed te laten verlopen en schade te voorkomen?

Ik hoop dat jullie mij enkele tips kunnen geven.

Groet
Wilco

@ The Fox: 2 jaar is niet zoveel.

Als ie een beetje droog heeft gestaan moet dat niet zoveel problemen opleveren.

Je kunt voor de zekerheid de carburateur even open maken en kijken hoe de toestand in de vlotterkamer is.

Als daar geen of nauwelijks vuil in zit kun je gewoon starten.

Als je een benzine filter hebt kun je die ook als controle gebruiken.

De remmerij controleren:
Voldoende remvloeistof in het tankje.

Staat ie vast eerst gangbaar maken.

Is ie los, even handmatig van z'n plek duwen en remmen om te kijken of dat nog werkt

Zorg wel voor een gezonde accu.

Succes.

Greetzz Renate.

P.S. wel even kijken of de automatische choke niet vast zit, en niet langer dan 30 seconde per keer door starten.
P.S.2. als ie draait, wel een tijdje laten lopen of misschien zelfs even rijden.

@renate en Klassiekerrijder:

Bedankt voor jullie reactie. Ik zal morgen, als de accu weer op spanning is gebracht, mijn eerste poging wagen.

Van HotRod in Doesburg kreeg ik de volgende tips die ik graag even wil delen:

Als de VW droog gestald is geweest:
Accu goed vol laden
Benzine aftappen en verversen.
Carburateur aftappen (13 mm plug links onder aan de vlotterkamer)
Liefst motorolie verversen.
Bougies er uit, wd-40 in de cilinders spuiten
groene aansluiting vd de bobine los nemen.
Starten tot het olielampje uitgaat (daarbij gelijk controleren of de benzine
pomp wel werkt (droog wil die niet altijd zelf aanzuigen)
bougies er in, groene draad weer op de bobine en starten.
Als de motor aanslaat, deze enkele minuten rond de 2000 toeren laten
draaien, klaar.

TIP
Ps in de toekomst benzine aftappen voor je de auto weg zet. Door de huidige
toevoeging hebben we veel problemen met oxidatie & roest en aantasting van
rubbers en dichtingen(o.a door de bijgevoegde ethanol). Een paar liter
kettingzaagbenzine is mogelijk een heel goed alternatief. stabiel voor jaren
en smeert de carburateur en de cilinders.
Door na de stalling er 20 liter benzine bij in te gooien, verdun je dit tot
een te verwaarlozen mengsel, klaar.

Leuke tips : wd 40 en kettingzaagbenzine.

Dan zal ik er als tip, nee vereiste bijzetten:

Zorg dat je óf buiten staat, óf je een goede adembescherming hebt.

Want met voornoemde adviezen wordt het een en ander een behoorlijke rookwinkel.

*edit* "enkele minuten laten draaien, klaar" wil ik zeker niet adviseren.
Er is veel condens de eerste minuten dat, als je 'm daarna weer voor een (langere) tijd uitzet, voor veel schade kan zorgen.

Mijn motto is: niet starten maar (indien mogelijk met de hand (slinger) ronddraaien).
Wel starten: dan moet ie fatsoenlijk warm draaien. Gewoon zonder te rijden warm draaien kan maar is niet echt gezond voor een motor.

Het apparaat is gebouwd om te werken dus, rijden met dat ding.

Greetzz Renate.

Kevers van voor 1950 hadden een slinger. Ik heb ooit een foto van internet geplukt (van Pinocar.nl) van een Kever met een slinger uit 1948 maar krijg deze niet gedownload in verband met te slechte resolutie.

Vandaag is mijn 47 jaar oude Kever sinds lange tijd weer gestart. Ik kreeg 'm gisteren en vandaag zelf niet aan de praat, dus heb ik na een aantal pogingen, gemakzuchtig en a-technisch als ik ben, een beroep gedaan op de woonplaatsservice van de ANWB. Zo'n Wegenwacht is toch beter op de hoogte van de mogelijkheden en risico's bij het starten van een auto die al een tijd stil staat.
De brandstof moest van heel ver komen, de leidingen waren helemaal leeg, en daar had het brandstofpompje grote moeite mee, vooral omdat het membraan blijkbaar niet helemaal top is en er een pakking lekt waardoor er naast brandstof ook lucht werd meegezogen. Maar dit euvel werd kundig omzeild door met een handpompje de brandstof tot in de carburateur te pompen. De 6 volt accu was door mijn startpogingen alweer teveel in kracht teruggelopen maar gelukkig had de Wegenwacht een 6 volt starthulp. De zwakke vonk vanuit de bobine werd direct een stuk krachtiger. Door tijdens het starten iets van ether o.i.d. in de luchtinlaat te spuiten begon de motor plotseling te pruttelen en sloeg ie aan! Een heerlijk geluid, dat ik al te lang niet meer gehoord had. De monteur zei dat het geen lichte bevalling was, hij is circa drie kwartier bezig geweest, maar hij was er vooraf van overtuigd dat het hem zou lukken om de luchtgekoelde motor weer aan de praat te krijgen.
Ik vond het in ieder geval geniaal en verre van vanzelfsprekend. Het lijkt me geweldig om zo kundig te zijn.
De brandstofpomp heeft een revisie nodig en mij is afgeraden om nu met de Kever te gaan rijden omdat er weinig voor nodig is om een motor in brand te zetten als een vonk bij gelekte benzine komt.
Leuk was dat tijdens het sleutelen de monteur werd gebeld door de centrale met de vraag waar hij mee bezig was en hoelang dat nog zou duren. Toen hij zei bezig te zijn aan een 'hele oude Kever' hoorde ik de centralist aan de andere kant van de lijn zeggen: "Wat leuk, dat zijn de krenten in de pap".

Na de klus geklaard te hebben heb ik de monteur hartelijke bedankt. "Die moet je nooit weg doen, zo'n mooie krijg je nooit weer", zei de monteur, waarna ik mij enorm schuldig voelde omdat de mijne sinds twee weken te koop staat :(.

@the Fox: die laatste zin moet je maar eens goed laten "in zinken".

Op dit moment zul je voor jouw klassieker niet het bedrag krijgen die het waard is.
En ik kan je met zekerheid vertellen dat er een spijt moment komt als ie wel verkocht is/wordt.

Als er in deze tijd iets een zekere investering is, is het wel een klassieke auto.

Niemand hoeft mijn gedachte serieus te nemen, maar er komt een moment dat ik zeg: i told you so.

Greetzz Renate, die zegt dat een profeet nooit in eigen land wordt geëerd.

En hier bewegend beeld van de start van een Kever met slinger: https://youtu.be/ipHfIpo8YOU

Mijn Kever is verkocht. Hedenochtend heeft de nieuwe eigenaar mijn Herbie opgehaald. Komende wintermaanden ondergaat ze een flinke opfrisbeurt om komend voorjaar de eerste ritten in Duitsland te kunnen maken. Het afscheid viel niet mee, na ruim negen jaar, maar ik had er domweg geen tijd en geld meer voor om datgene er mee te kunnen doen waarvoor ze bedoeld was, namelijk sleutelen en rondtoeren.
De nieuwe eigenaar kreeg twee originele achterspatborden en een voorspatbord mee, die ik na de restauratie overhield. Tevens een mand met reserveonderdelen en een dikke map met documentatie, waaronder de onderhoudskaart uit o.a. 1966, een belachelijke hoeveelheid rekeningen van aangeschafte onderdelen en arbeidsuren en een instructieboekje in het Zweeds, aangezien mijn Kever oorspronkelijk uit Zweden kwam.
Bye bye Herbie, het ga je goed.

Foto-MU6G8QQR-D.jpg

Daar gaat ze dan.

Foto-PUCNFHEE-D.jpg

Over tien jaar, als mijn kinderen groter en zelfstandiger zijn en ik weer meer geld te spenderen heb maar eens zien of ik weer aan een dergelijk project wil beginnen.Tot die tijd ga ik zonder eigen Oldtimer naar de diverse evenementen toe.

Aah zonde!
Maar mooi dat ie goed terecht komt!!

Hier wat fotootjes van mijn Kever van vandaag:
SL371824-1.jpg

SL371819.jpg

SL371814-1.jpg

En nog een fotootje van de Kever van een vriend van me :)
SL371842-1.jpg

Heel apart idd, hoe die export-bumpers vast zitten!

En ja, ik vind die gouden Kever ook maar niks. Maar hij rijdt er best veel mee en hij blijft t maar doen. Staat nu al een tijdje stil overigens, moet ook weer voor de APK nu.

Ik zag vanmorgen net zo'n witte begin jaren '70-Kever rijden, met een importkenteken. Toen bedacht ik dat het de laatste vijf jaar erg hard terug is gelopen met het aantal Kevers in dagelijks gebruik... van doorsnee-klassieker naar iets bijzonders.

Iemand nog zin in een opbouwprojectje?
@Nick: is bij jullie in Emmen! (y)

Toen bedacht ik dat het de laatste vijf jaar erg hard terug is gelopen met het aantal Kevers in dagelijks gebruik... van doorsnee-klassieker naar iets bijzonders.
Dat klopt inderdaad wel! Je ziet ze eigenlijk best weinig meer.

@Klassiekerrijder: mooi exemplaar!! (y)

Dat Sunstar model is ook gaaf. Ik heb de groene T1, daar zou een grijze Kever mooi bij staan! Bij Modellissimo was er eentje érg aantrekkelijk qua prijs, ik weet niet meer welke kleur dat was.

Barri zei:
@Klassiekerrijder: mooi exemplaar!! (y)

Dat Sunstar model is ook gaaf. Ik heb de groene T1, daar zou een grijze Kever mooi bij staan! Bij Modellissimo was er eentje érg aantrekkelijk qua prijs, ik weet niet meer welke kleur dat was.

deze is van modellissimo. dus grijs, Je kunt ook de gouden krijgen voor €100.00 (deze was €80.00)

Even een vraagje voor de kenners....

Het valt mij op de ene Kever driepuntgordels heeft en een andere alleen heupgordels, hoe zit dat precies?
Hebben ze tot een bepaald jaartal heupgordels gehad?

En als je een Kever koopt met heupgordels, kun je dan achteraf alsnog driepuntgordels inbouwen?

Ik denk dat dat wel kan. Achterin zitten ook bijna altijd al bevestigingspunten voor 3 punts gordels.
Mijn Kever van 73 heeft standaard driepunts gordels voorin.

Cool!

Heb het eergisteren nagekeken bij een '68 Kever en inderdaad....er zit voorbereiding in voor driepuntsgordels.
Heb iets leuks op het oog Barri, je zult het spoedig zien wat mijn nieuwe gebruiksauto gaat worden. ;)

Ik ben op zoek naar een Kever Jeans uitvoering, bouwjaar 1973. Kenteken 65-AF-28. Mijn vader heeft deze auto als nieuw gekocht en hij wil graag op zijn oude dag nog eens zijn auto terug zien. Hij staat nog op kenteken (kentekencheck). Wie o wie kan mij met de eigenaar in contact brengen.
Dank voor jullie hulp.

Dap 1217077 zei:
Ik ben op zoek naar een Kever Jeans uitvoering, bouwjaar 1973. Kenteken 65-AF-28. Mijn vader heeft deze auto als nieuw gekocht en hij wil graag op zijn oude dag nog eens zijn auto terug zien. Hij staat nog op kenteken (kentekencheck). Wie o wie kan mij met de eigenaar in contact brengen.
Dank voor jullie hulp.

Nog informatie over de zoektocht naar je vaders oude Kever?

Historie
APK, Eigenarenoverzicht en voertuigstatus

20-09-2021

APK gekeurd met 2 meldingen
2 bevindingen tijdens de APK controle gerapporteerd.
Koop een Premium Kentekencheck om alle afkeuringen, reparaties en adviespunten te ontdekken.

17-09-2019

APK gekeurd met 1 melding
1 bevinding tijdens de APK controle gerapporteerd.
Koop een Premium Kentekencheck om alle afkeuringen, reparaties en adviespunten te ontdekken.

12-09-2017

04-09-2015

02-09-2013

Kilometerstand gerapporteerd
1 kilometerstand gerapporteerd voor deze auto.
Koop de Premium Kentekencheck om de volledige kilometerstand-historie op te vragen.

000XXXX
02-09-2013

APK gekeurd
Er zijn geen problemen geconstateerd bij deze APK-keuring.

21-09-2012

Nieuwe eigenaar type:
Voertuig geregistreerd door particulier.

20-08-2007

APK gekeurd

01-08-2006

APK gekeurd

09-06-2005

APK gekeurd

29-06-1988

Nieuwe eigenaar type:
Voertuig geregistreerd door particulier.

23-11-1973

Nieuwe eigenaar type:
Voertuig is geregistreerd door een onbekende entiteit.

Terug
Bovenaan