Het grote Kever-topic!

Barri

Moderator

Hét topic voor Kever eigenaren én liefhebbers! Die-hards van dit topic zijn de volgende Kever-eigenaren:

- Ukkie
Spaarkevertje van 1972. Een standaard 1200 zonder poespas.
DSCF6666.JPG

DSCF6667.JPG

- Barri (verkocht op 10-02-2007)
Volkswagen Kever 1300 '72, 1200 blok.
6544TR
Weiß Schwarz Renner

bij aankoop:
124-2463_IMG.jpg

nu:
08112005.jpg

30102005004.jpg

- VW 1200
HPIM1470.JPG

- Brammutjuh
VW 1200 Faltdach, 1959.
091020051439172.jpg

091020051439173.jpg

Bij deze verklaar ik de opvolger van het topic '@ Keverrijders' officieel voor geopend! :D

ps. Mocht ik iemand vergeten zijn: meldt dat even! :)

Hey dat is mijn auto :D Morgen ga ik hem weer op halen bij de garage met een verse apk, zonder de knipperlichtjes, met nieuwe banden en een grote beurt achter de rug. Ik plaats zsm hier weer een wat foto's :) Daarna gaat hij de winterstalling in, want het wordt nu toch wel erg koud en een groot risico op die smerige pekel :(

Ben benieuwd of we nog nieuwe Keverrijders gaan ontmoeten hier :)

Voor het "Mijn auto" topic over mijn Kever zie hier: Brammutjuh, VW 1200 faltdach, 1959 .

Grtz,
Bram.

Morgen ga ik hem weer op halen bij de garage
In Zegveld? Tis jammer dat ik morgen hard moet doorwerken (moet om 14.30 weg, muziek spelen bij Sinterklaas-intocht), maar anders zou ik zeggen: Breukelen is in de buurt! (y)

Yep in Zegveld. Ga hem rond half 2 ophalen, dus dat wordt dan idd wel krap... Je ziet hem vast komend seizoen wel een keer op een van de vele Kever meetings :cool:

Grtz,
Bram.

Zal ik dan bijten? ;) ;)

Ik zal me even beperken tot het grootste onderscheid: luchtkoeling vs. waterkoeling :rolleyes:

Tsja kan nog wel ff doorgaan, maar lijkt me zinloos :p

Grtz,
Bram.

@ Bram: gelukkig stal je je Kever ook :) Ik stal mijn GTI ook in de winter en veel mensen in mijn omgeving hebben daar weinig begrip voor...die zeggen een auto is om te rijden :rolleyes:

Zeker is een auto om te rijden, helemaal mee eens!! Maar ik rijd hem het liefst nog heel veel jaren en de winterse nattigheid en pekel zijn vernietigend...

Binnen de luchtgekoelde VW-scene is het heel normaal om je auto in de winter te stallen.

Grtz,
Bram.

Hey, een nieuw topic :D

Nou, vannacht nog spannende taferelen rondom mijn Kever geweest. Rond half 1 's nachts (lag net lekker in bed met mn vriendin :)), gaat de bel.
Een Golf III voorzien van 'starten met afstandsbediening' stond nog in zn achteruit, waarna de eigenaar per ongeluk vanuit de flat zn auto had gestart... Gelukkig dankzij die chromen bumpers van een Kever had die de klappen opgevangen, want de Golf had tegen mn Kever aan staan bokken. Enige schade is een gekreukelde kentekenplaat incl. -houder..

Toch maar uit gaan zien naar stalling, nou ben ik helemaal para met auto's parkeren (de Ka van mn vriendin was vrijdag ook weer een parkeerdeuk/kras 'rijker'...:x)

Grtz,
Sander

Barri schreef:
-----------
QuoteBinnen de luchtgekoelde VW-scene is het heel normaal om je auto in de winter te stallen.
-----------
Dan val ik mooi uit de toon
Wordt wel rustig op het Kever-winterfestijn dan zeker?

Dat hoor je mij ook weer niet zeggen. Er zijn er ook een heel aantal die gewoon doorrijden. Als het - net als dit jaar - pekelvrij is in het KWF-weekend komen ook veel oudjes van stal :) Maar je loopt idd het risico dat bij slecht weer de opkomst aan luchtgekoelden tegenvalt...

VW 1200 schreef:

Een Golf III voorzien van 'starten met afstandsbediening' stond nog in zn achteruit, waarna de eigenaar per ongeluk vanuit de flat zn auto had gestart...

Jonge jonge, wat een loser: een Golf met starten met afstandbediening o_O

Gelukkig maar weinig schade dus. Lang leve de sterke chromen bumpers :D

Grtz,
Bram.

Ik heb inmiddels ook mijn Kever opgehaald bij de garage in Zegveld en weer thuis staan :)

Even een paar foto's van de Kever zonder knipperlichten (ter vergelijking hierboven staan de foto's nog met knipperlichten):

20191.jpg

20194.jpg

20192.jpg

20195.jpg

Door de garage netjes dichtgelast en overgespoten... Helaas is de rest van m'n Kevertje niet zo glimmend meer :p Maar dat komt nog wel goed, volgend voorjaar eens een flinke poetsbeurt op loslaten en dan komt de lak nog flink op denk ik :)

Ow ja, voor degenen die zich afvragen hoe ik dan richting aan ga geven:

19581.jpg

Grtz,
Bram.

Mooi Bram!! (y)

Ik ben net aan het eind van de middag nog ff een rondje wezen rijden. Als de motor koud is slaat ie heel vaak af, das wel irritant.
Ook voor de eerste keer de snelweg op geweest. Op de teller reden we 90 tot 100, maar volgens mij loopt ie toch zeker 15km/u harder dan dat de teller aangeeft op die snelheid. Of de rest reed rond de 80 op de A2 (je mag er 120), maar dat lijkt mij heel stug.

Barri schreef:
Ik ben net aan het eind van de middag nog ff een rondje wezen rijden. Als de motor koud is slaat ie heel vaak af, das wel irritant.
Ook voor de eerste keer de snelweg op geweest. Op de teller reden we 90 tot 100, maar volgens mij loopt ie toch zeker 15km/u harder dan dat de teller aangeeft op die snelheid. Of de rest reed rond de 80 op de A2 (je mag er 120), maar dat lijkt mij heel stug.

Heb je de motor wel gestart met de choke aan? (die activeer je door het gaspedaal 1 of 2 keer volledig in te trappen voor het starten)

Als je een afwijkende bandenmaat hebt, kan het zijn dat je teller afwijkt... Moet je eens testen door achter iemand aan te rijden waarvan je precies weet hoe hard 'ie rijdt...

Grtz,
Bram.

Mooie kevers allemaal hoor! K zou er zelf ook wel een als hobby auto willen hebben:D

Heb je de motor wel gestart met de choke aan? (die activeer je door het gaspedaal 1 of 2 keer volledig in te trappen voor het starten)
Serieus? Weer wat geleerd!! Ik start m meestal wel volgas, omdat ie anders niet of nauwelijks start.

Als je een afwijkende bandenmaat hebt, kan het zijn dat je teller afwijkt... Moet je eens testen door achter iemand aan te rijden waarvan je precies weet hoe hard 'ie rijdt...
Oja, die bandenmaat, daar ligt het natuurlijk aan! Voor hebben we 195/65 R15 en achter 185/65 R15 dacht ik. Mn buurjongen heeft nog een GPS apparaat liggen, dus we gaan de teller eens controleren!

@Volvo for life: wat houd je tegen?
Inderdaad! Als je een beetje handig bent hoeft het echt niet veel geld te kosten!

Barri schreef:

------
QuoteHeb je de motor wel gestart met de choke aan? (die activeer je door het gaspedaal 1 of 2 keer volledig in te trappen voor het starten)
------
Serieus? Weer wat geleerd!! Ik start m meestal wel volgas, omdat ie anders niet of nauwelijks start.

Lang leve de moderne techniek van een automatische choke (bij de Kever al sinds modeljaar '61!). Dat kan serieus helpen met deze winter voor de deur :D Dus eerst choke activeren en dan starten zonder gas bijgeven. Moet beter gaan! Bij warme motor moet je starten met langzaam het gaspedaal intrappen tijdens het starten....

Grtz,
Bram.

Bij warme motor moet je starten met langzaam het gaspedaal intrappen tijdens het starten....
Ah, ok! Ik probeer altijd maar wat. Meestal lukt het wel na een tijdje! ;)

De choke activeer ik door 1 keer het pedaal in te trappen voordat ik de Kever start? Of is het 2 keer, of maakt dat niet uit?

Heb het nog ff opgezocht op keversite:

De kever starten vraagt ook om techniek:
- bij koude start en lage buitentemperatuur (ik dacht < 10 gr.): gaspedaal helemaal indrukken en loslaten (idd choke activeren) en starten zonder gas geven.
- bij koude start en hogere buitentemperatuur: tijdens het starten langzaam het gaspedaal indrukken (choke is nu niet nodig als het goed is).
- bij warme start: gaspedaal helemaal ingedrukt houden.

Ik kan niet echt uit ervaring spreken, want mij Kever heeft geen automatische choke... Maar geloof dat ik dit de keren dat ik in een nieuwere Kever heb gereden wel heb toegepast :)

Grtz,
Bram.

Dat is het zeker... En vanuit Europa gezien ook onbegrijpelijk, omdat dit wagentje toch voor de massa-motorisering van Europa gezorgd heeft. Ach de T-ford is ook een goede winnaar, heeft toch ook wat mijlpalen gezet :)

Grtz,
Bram.

Brammutjuh schreef:

Heb het nog ff opgezocht op keversite:

De kever starten vraagt ook om techniek:
- bij koude start en lage buitentemperatuur (ik dacht < 10 gr.): gaspedaal helemaal indrukken en loslaten (idd choke activeren) en starten zonder gas geven.
- bij koude start en hogere buitentemperatuur: tijdens het starten langzaam het gaspedaal indrukken (choke is nu niet nodig als het goed is).
- bij warme start: gaspedaal helemaal ingedrukt houden.

Ik kan niet echt uit ervaring spreken, want mij Kever heeft geen automatische choke... Maar geloof dat ik dit de keren dat ik in een nieuwere Kever heb gereden wel heb toegepast

Grtz,
Bram.

helemaal goed! mijn audi (bj78) werkt ook op deze manier! maar dat gaspedaal helemaal ingedrukt, staat er wel, maar meestal is het niet nodig, dan slaat het vanzelf meteen aan..

Collega Keverrijders,

Ik ben benieuwd of er animo is onder de Kevereigenaren om bij elkaar te komen, bijvoorbeeld op de AW-forummeeting op 18 december a.s. (zie Stamgasten)... Lijkt mij wel leuk, en jullie??

Grt,
Sander

Hey Sander,

Op zich een leuk idee, alleen op 18 december komt mijn kevertje niet buiten... Tenzij het ongeveer een week pekelvrij is :rolleyes:

Ik heb ook zaterdagavond een groot kerstfeest van m'n werk met hotelovernachting op een nog bekend te maken locatie (waarschijnlijk regio R'dam). Dus of ik tijd heb om met de waterkoeler langs te komen? Hoe laat is die meeting en waar?

Grtz,
Bram.

Lijkt mij idd ook leuk! Ik ben opzich wel van plan de 18e te komen, maar of het met de Kever of met de Zafira wordt weet ik nog niet. Ik denk dat zoiets meer iets is voor het voorjaar/de zomer!

@Bram: meeting is in Vught.

Dat denk ik ook Barri! Meer wat voor volgend voorjaar om de AW-kevers eens bij elkaar te hebben of om elkaar te ontmoeten op een grotere kevermeeting. Ik ben Sander ook al tegen gekomen dit najaar op de Nachtrit in Zuid-Holland :)

Vught is trouwens wel dichtbij? Waar in Vught en hoe laat?

Grtz,
Bram.

Tja, die van mij zal van pekel niet veel meer lijden :D Alhoewel ik voor het onderkantje wel bang ben, dat was toen ik m kocht nog als nieuw (i.t.t. het plaatwerk). Maar goed, de 18e nog niet dus? :D Voor het voorjaar vind ik ook oke hoor!

In het sticky topic van Anton in Stamgasten staat dat 13.00 bij Kasteel Maurick te Vught. Kijk nog wel of ik er dan ff ga kijken. Had wel stoer geweest, met 3 (4?) Kevers bij elkaar :)

Sander

Sander: misschien ben ik er met een Zafira, maar om dat takke-end met dit weer met de Kever te rijden zie ik niet zo zitten :)

Heeft 1 van jullie begin deze week nog Netwerk gekeken? Ging over Joseph Ganz; een man die beweerde de basis voor de Kever te hebben ontwikkeld
https://www.ganz-volkswagen.org/

Erg interesant voor de Kever-liefhebber, denk ik! De aflevering van Netwerk kun je ook nog downloaden.

Gr Jeroen

Ik las het topic inderdaad. Pas heb ik het ook nog ergens gelezen. Netwerk helaas niet gezien.

Ook al eerder van gehoord idd. Fascinerend op zich wel!

Moet nog maar zien of ik de 18e er ben, met de rest van de forummers heb ik ooit weer niet zoveel. En tis de laatste koopzondag voor kerst, dus die zal wel weer voor inkopen benut moeten worden verwacht ik :D

Sander

heej.. weet niet of er hier Essen gangers zijn...

Maar stonden wel een paar kevertjes daar. bij de **-scene stand.. en in de Galleria, stond een gechopte, aangepaste, gecustomizde kever.. de motorkap was van een kever, de rest was... zelfbouw.. Erg vet :)

Haha, nee geen Essenliefhebber hier. Ik ga meer voor de originele Kevers, doet pijn om bijvoorbeeld brilkevers verkracht te zien met Porschevelgen etc. Mag wel iets subtieler, vermoed dat het daar in Essen ernstig aan ontbrak :D

Sander

VW 1200 schreef:

Haha, nee geen Essenliefhebber hier. Ik ga meer voor de originele Kevers, doet pijn om bijvoorbeeld brilkevers verkracht te zien met Porschevelgen etc. Mag wel iets subtieler, vermoed dat het daar in Essen ernstig aan ontbrak

Sander

Heb totaal geen verstand van Kevers, dus wat brilkevers zijn... o_O

Dacht zal het ff melden, voor het geval er nog mensen heen gaan er dus ook kevers staan :)

Foto's Jimmy??

Brilkevers zijn trouwens Kevers met een gedeelde achterruit, in de vorm van -juist!- een bril :)

He, tegenvallertje ;) Misschien dat er op internet nog wel wat foto's opduiken?

Grtz,
Bram.

Eergister even mn buurmeisje ophalen op het sportpark, met de Kever... Maar de KEver had er écht geen zin in! Alle ramen waren al zowel van binnen als van buiten beslagen, stationair draaien lukte nauwelijks, bij elk stoplicht sloeg de motor af, de motor liep zéér onregelmatig, totaal geen trekkracht... Laten we hopen dat ie gewoon zn dag niet had :)

@ Barri: heb je hem op de winterstand staan dan? ik neem aan dat een kever nog een zomer en winterstand heeft, er zit meestal een schuif op het luchtfilter.

ik neem aan dat iemand dit wel kan bevestigen.
anders is het misschien vocht in het verdelerkapje en/of bougiekabels..
zet even een fohn op de onsteking en de kabels, als het droog is spuit er dan wat van dat vochtverdrijver of WD40 op :)

Winterstand?

Naar dat vocht zal ik binnenkort even kijken! Morgen ga ik ook even testen of ie weer normaal doet of niet.

Terug
Bovenaan