Het grote Kever-topic!

Nog meer goed nieuws :) Vanmiddag kijkers bij de 70er gehad en mondeling akkoord met verkoop, hij gaat naar de bollenstreek. Zondag overschrijven is lastig. Morgen bellen met de afspraak voor overdracht. Dus een Kevertje armer....

Grtz,
Bram.

Heej iedereen die verstand heeft van kevers,

Ik wil over een 3 jaar (als ik 18 ben) een kever kopen. Wat voor type kan ik dan het best kopen (i.v.m. onderhoud)?
Misschien een beetje vroeg om te vragen maar ik ben gewoon benieuwd!

Gefeliciteerd met je huis Bram en de Kever verkocht? Tja, het was een bewuste keuze en als hij maar goed terecht komt. :cool:

@JoasKevertje
Welkom hier. In dit topic staat al het één en ander over kevertypes, maar op de Keversite is nog veel meer te lezen.
Vroeg? Je hebt nu meer dan voldoende tijd om je in te leven in de Keverwereld, zodat je tegen die tijd de juiste Kever tegen komt. Verschillende stijlen / verschillende smaken.
Groet, Ronald

@ Bram: nogmaals gefeliciteerd dan! (y)
En we zien 'm wel met de Bollenrit 2008 he? :)

@JoasKevertje: sja, alle Kevers zijn wel ok! Een 12v lijkt mij persoonlijk wat makkelijker en betrouwbaarder dan een 6v. Verder zou ik niet specifiek een type kunnen noemen die 'het beste' is.

Ok dank jullie voor de tips! @Barri: met 12v bedoel je zeker een 12 klepper?

>12v = 12 volt
>6v = 6 volt
>
>Een moderner elektronisch systeem dus!

Grappig, dat sommige niet eens weten dat auto's vroeger op 6 volt werkte.

Greetzzz Renate, die zich soms héél oud voelt.

@Bram: van harte (weliswaar "onder voorbehoud") met je huis!! Lekker hoor, met garage ook nog (y)
En de Kever nog verkocht ook, kan niet op!

@renate: het is toch al zeker weer 30 jaar geleden dat de laatste auto's op 6 volt nieuw de dealer verlieten he! :p

@Joaskevertje: LOL de v had idd ook voor valve kunnen staan, maar bij viercilindertjes zijn dan dan 8v of 16v :p

Welke types je het beste kunt kopen hangt af van wat je er mee van plan bent en wat je budget is. Is het puur hobby-matig of wil je er meer mee gaan rijden? Wil je een oude look of juist wat moderner? Wil je origineel of gaan verlagen? Er zijn heel veel verschillende types kever, dat niet zo op voorhand te zeggen is wat goede zijn en wat niet. Daarnaast wordt er veel gerestaureerd: dat maakt een auto wel duurder in aankoop, maar kan dan als het goed is ook weer eventjes mee. Ben je handig, dan zou je juist weer een project kunnen kopen... Kijk zoals Barri gezegd heeft eens op https://www.keversite.nl rond: dat is het grootste Kever-forum van Nederland met veel foto's en info. En kom eens op een evenement langs, zodat je een goed beeld kunt krijgen van wat er allemaal rondrijdt!

@Rest: Dat huisje komt vast goed :) Kan de 59er eindelijk thuis in z'n eigen huisje staan!

Grtz,
Bram.

Danke;) Ik ben wat motor-techniek niet zo heel bekend maar achteraf gezien had het idd nooit een 6-klepper of 12-klepper geweest kunnen zijn, had ik kunnen weten.

Maar idd, er zijn heel veel mogelijkheden met kevertjes. Maar het liefst zou ik een originele in goede staat willen. Niet verlaagd of wat dan ook, en één uit de jaren 70 of eind 60. Jaren 50 vind je amper voor wat ik eraan wil besteden, en lijken me veel minder betrouwbaar. (wel mooier btw:D)

Minder betrouwbaar zou ik niet willen zeggen, want ook een 1200'tje uit die jaren blijft gaan en gaan en gaan en gaan... (al is 6 volt wat kwetsbaarder dan 12 volt en de jaren '50 kevers staan allemaal op 6 volt).

Vanaf modeljaar '68 (aug. '67) is de Kever gefacelift. Dan hebben de meeste Kevers 12 volt. Of je de zogenaamde staande koplampen en dikkere bumpers mooier vindt of toch een oudere wil is smaakgevoelig!

Je hebt nog een paar jaartjes om je smaak te bepalen :)

Grt,
Bram.

Alleen is de "spaarkever" tot 1973 op 6 volt gebleven.
Het lekker "oer gevoel".

Greetzzz renate.

Haha, 6 volt is idd het echte oergevoel :) Alleen al dat starten... gaat nét ff wat langzamer, maar aanslaan doet 'ie (y)

Net m'n 70er de straat uit zien rijden :( Rationeel een goede keuze om 'm te verkopen, maar ga dat ding toch missen... Gelukkig heb ik de 59er nog, maar die staat nu zo ongeveer in z'n winterslaap.

Hier nog even gebroederlijk naast elkaar:

47675.jpg

De nieuwe eigenaar is van plan om er zeker wat 'tender love and care' tegenaan te gooien. Hij gaat naar Hillegom, dus degenen die daar wonen komen hem misschien nog wel tegen! Volgens mij is hij in goede handen :)

Grz,
Bram.

Ja, die rechtse vind ik het mooist! Gelukkig heb je die iig nog;)
Heb zondag top gear gezien op BBC2, daarin gingen de 3 presentatoren in 3 2WD barrels dwars door Botswana. Alle drie de auto's hebben het gehaald, maar niet zonder kleerscheuren. Er reed in de karavaan ook een jaren 70 kever mee (v.d. filmploeg). Als één van de drie auto's van de presentatoren er mee ophield moesten ze in de kever verder. De kever kwam zonder kleerscheuren de wildernis uit (terwijl het ook een 2WD auto is!) Uiteindelijk was dus de conclusie van de presentatoren; "Wanneer je met een andere auto dan bijv. een BMW X5 door afrika gaat rijden, kies dan voor een simpele, goed te onderhouden en verassend comfortabele auto; de Kever!!"
V-W%20Beetle%20-white%20'72-2.JPG

Zo'n kever was het.

Als je wilt kijken naar waar ik het net over had:
https://nl.youtube.com/watch?v=Boi3qWZfrKk

JoasKevertje

Ik heb het ook via Youtube bekeken. Echt weer eens bewezen dat die Kevers onverwoestbaar zijn (y) Eenvoudige techniek en degelijke afwerking bewijzen zich weer eens :)

Maar eerlijk is eerlijk: ook dat Kadettje verdient een petje af!! Want afgezien van die dikke achterwielen was die ook ongemodificeerd. En als Hamster niet in die te diepe poel was gereden was hij zonder mankementjes aan het einde gekomen.

Grtz,
Bram.

Goed dat je de '70er aan een liefhebber hebt kunnen slijten, Bram!

Leuk, die Kuwaiti Kever! Ziet er strak uit, dit in tegenstelling tot de Kevers die ik in Turkije en Egypte heb zien rijden afgelopen zomers.

Ik zat even wat te surfen, en toen kwam ik in eens deze stakker tegen:
vw_bug.jpg

Ik denk dat die niet meer te redden valt :p

Dat denk ik ook niet! Is volgens mij flink onder vuur genomen ooit, moet je die kogelgaten zien :eek:

PS. Heet jij trouwens Joas?? Het 2 jarig zoontje van een vriend heet ook Joas, maar ik de naam nog nooit eerder gehoord!

Hier even een klein blik Kevertjes opentrekken. Staan de laatste tijd erg veel Kevers op de autoshows waar ik heenga. Erg leuk. Ze hebben toch wel een speciaal plekje in m'n hart hoor, die bolletjes :D

ResizeofPICT0016.jpg

ResizeofIMG_0063.jpg

ResizeofIMG_0018.jpg

ResizeofPICT0023.jpg

Resizeof100gent0075.jpg

Resizeof100gent0037.jpg

TWA_028_resize.jpg

TWA_029_resize.jpg

TWA_030_resize.jpg

TWA_031_resize.jpg

TWA_032_resize.jpg

IMG_0062_resize.jpg

IMG_0064_resize.jpg

IMG_0066_resize.jpg

IMG_0067_resize.jpg

IMG_0069_resize.jpg

IMG_0070_resize.jpg

@vw 1200, ja ik heet Joas ja ;) Maar die naam komt echt wel vaker voor hoor! in mijn woonplaats weet ik al van ongeveer 4 mensen dat ze zo heten.

@Kenji-JZX90, Mooie plaatjes zeg! vooral die laatste, erg stijlvol!!

@Barri, hahahahaha nee hoor. In Ede, maar dat is ook groot genoeg om 4 joas'en in te kennen ;)

@Kenji: is die blauwe van jou? Die staat er vaker op... Of vind je die gewoon mooi? Zijn iig wel mooie foto's!

@Berry: die oranje lijkt schappelijk geprijst... Maar ongerestaureerd = onwaarschijnlijk. Of iig opletten bij de bodem e.d... Die groene is lekker fris! Klinkt wel erg goed.

Grtz,
Bram.

Nee, da's niet mijn Kevertje, ik heb een Toyota MarkII :)

Maar ik vind Kevertjes wel geweldige wagentjes!

@Barri: volgens mij ben ik daar ooit naar gaan kijken toen hij nog bij een particulier te koop stond. Toen was hij iig meer dan 1000 euro duurder :rolleyes: Reed lekker, maar had m.i. te veel (beginnende) roest op vervelende plekken. Heb het niet aangedurfd...

Voor degenen die het nog niet weten: het eerste weekend van 2008 is het weer tijd voor het Keverwinterfestijn. Hét evenement om het luchtgekoelde jaar te starten. Alle clubs en bedrijven zijn hier aanwezig en het Autotron zorgt voor een warme locatie..

Ik zal er ook aanwezig zijn met de clubstand van de Luchtgekoelde VW Club Nederland. Wij staan weer met een grote stand, direct bij de ingang links :)

Tot ziens daar!!

Grtz,
Bram.

Edit: link gerepareerd

Bram, misschien dat ik wel ff langskom!

Hoorde m'n buurjongen donderdag ook nog zeggen dat ie wel weer een Kever wil :p

Ik heb zaterdag twee weken geleden voor het eerst Kever gereden! Natuurlijk ook wat plaatjes geschoten van deze aardige '63-er. Van Wittebrug te leen gehad voor het 50-jarig huwelijksjubileum van m'n grootouders.

afbeelding119cm2.jpg

afbeelding118jv6.jpg

afbeelding124gd4.jpg

afbeelding126rt9.jpg

afbeelding136ap6.jpg

afbeelding137li8.jpg

Word een beetje stil hier hè? Dan gooi ik er maar even een paar plaatjes op van kevers die er helaas niet heel geweldig meer bij staan:

508719442_2f79decf5c.jpg

171920901_c914942644_m.jpg

42.jpg

Lijkt express zo te zijn gemaakt...

split.jpg

men_with_VW.jpg

vw.jpg

Toch jammer om ze zo te zien, maar er zitten kanshebbers tussen als het gaat om restauratie...

En ook nog even één die er wel mooi bij staat:D

194_83e582d066c70e609e28ad8a141a5f9f.jpg

Inderdaad een beetje stil hier... ik ben zelf ook al weken bijna niet op het forum geweest.

Afgelopen weken was weer nostalgisch autorijden met mn Kever! :LOL: Het 1200je is immers bij mij dagelijks vervoer, dus was weer ouderwets krabben aan de binnenkant en met tochtraampjes open (bij -3 graden) rondtuffen!

Maar: altijd starten he! :D Is ook nog niet echt winter natuurlijk, maar toch. Het ding is bijna 26 jaar oud en geeft nooit een krimp!

Fijne feestdagen allemaal!

groeten,
Sander

Hij doet 't inderdaad beter dan m'n Golf. Vastzittend stuur, vastzittende sloten, vastgevroren deurrubbers... :rolleyes:

@Barri: dat had ik met mn Peugeot 406 ook altijd. Eigenaardig he! Nadeel is wel dat de kachel van de Kever nu helemaal geen warmte meer afgeeft. Pas als je 15 km gereden hebt begin je wat te voelen, en helaas werk ik op 10 km afstand van mn huis :(

Mmmm, ik krijg ineens geen melding meer als er reacties zijn :(

Dat witte Kevertje van Wittebrug is een snoepie! Erg leuk :)

@VW 1200: je bent niet de enige, ik zie nog best wat kevers rondrijden hier. Altijd leuk om ook in de winter het gepruttel van een boxer te horen!

Grtz,
Bram.

Terug
Bovenaan