Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Dat is meer afweging van de rechter dan een ‘recht’ als ik me niet vergis.

Uiteindelijk is recht spreken veelal een afweging van belangen, naar mijn indruk.

Ik had gisteren naar de duiding op radio 1 geluisterd. De rechtsgrond in deze zaak is niet het strafrecht maar het verkeersrecht. Dat maakt al een verschil in de mogelijkheden die er zijn om een verdachte niet in vrijheid zijn proces af te laten wachten, wat in beginsel wel het uitgangspunt is in ons rechtssysteem.

Nu deze kerel naar huis is, tijdelijk, hoeft misschien een andere gedetineerde niet twee weken eerder naar huis.. toch? ;)

Uiteindelijk is recht spreken veelal een afweging van belangen, naar mijn indruk.

Ik had gisteren naar de duiding op radio 1 geluisterd. De rechtsgrond in deze zaak is niet het strafrecht maar het verkeersrecht. Dat maakt al een verschil in de mogelijkheden die er zijn om een verdachte niet in vrijheid zijn proces af te laten wachten, wat in beginsel wel het uitgangspunt is in ons rechtssysteem.

Nu deze kerel naar huis is, tijdelijk, hoeft misschien een andere gedetineerde niet twee weken eerder naar huis.. toch? ;)
Klopt, maar ook onder verkeersrecht kunnen er gronden zijn (maatschappelijke impact is er bijvoorbeeld één) waarbij een rechter tot verlenging kan besluiten.

Over je laatste alinea. Gezien het track record dat deze persoon opgebouwd heeft aan overtredingen voor het ongeluk icm de impact denk ik dat er wel een cliënt bij justitie te vinden is met wat lager profiel die dan eerder kan vertrekken
:)

Toevallig las ik vanochtend over een andere aanrijding met dodelijke afloop. Ook een kerel met een aardige staat van dienst qua verkeersovertredingen (o.a. lachgas gebruik) maar vorig jaar oktober heeft ie mooi wel zijn vriend in de puinpoeier gereden met zijn gedrag.

(..)
Het Openbaar Ministerie (OM) eist vier jaar gevangenisstraf en vier jaar rijontzegging voor een Utrechter die een jaar geleden op de A12 een zwaar ongeluk veroorzaakte waarbij een vriend die bij hem in de auto zat dodelijk gewond raakte. De 21-jarige B.A. reed veel te hard en was volgens het OM onder invloed van cannabis en lachgas toen hij bij Harmelen achter op een vrachtwagen botste.
De man staat ook terecht voor bezit van een grote hoeveelheid lachgas. Begin dit jaar werd hij bij drie verschillende gelegenheden aangehouden met in totaal 18 kilo lachgas in zijn auto. (..)

(..)
In de kleine VW Up! zaten ook twee vrienden van hem. De verlichting langs de weg was aan en het zicht was goed.
Ze reden in de richting van Den Haag, maar bij Harmelen ging het vreselijk mis. De auto botste achter op een grote witte vrachtwagen, raakte van de weg en belandde 500 meter verderop in een sloot. De bestuurder raakte door zijn airbag gewond aan zijn gezicht en de bijrijder bleef vrijwel ongedeerd.

De vriend die op de achterbank zat was door de klap met zijn hoofd en schouders onder de bijrijdersstoel geschoven. Hij moest door de brandweer worden bevrijd. In UMC Utrecht bleek dat hij door de beknelling hersenletsel had opgelopen en ook zijn hart en longen hadden een klap te verduren gekregen. Twee dagen later overleed hij. (..)

Bijzonder hoe die achterpassagier ónder de voorstoel terecht komt met hoofd en schouder.. zal het een driedeurs betreffen waarmee het walk-in systeem door de klap in werking trad en daardoor ruimte bood? Bij een vijfdeurs met vaste stoelen kan ik het mij, door de beperkte ruimte, haast niet voorstellen dat zo'n kromming mogelijk is.

Oordeel van het Openbaar Ministerie:

(..)
Door het gebruik van meerdere soorten drugs en veel te hard rijden heeft hij zich volgens het OM schuldig gemaakt aan "roekeloos rijgedrag."
Dat is de hoogste graad van strafbaar rijgedrag in het verkeer en daarop staat altijd een onvoorwaardelijke celstraf. De kans op herhaling is bij A. volgens het OM levensgroot. "Er is een hoog recidivegevaar. Het is wachten op de volgende dodelijke aanrijding", betoogde de officier. Daarom zou A. na de uitspraak van de rechtbank direct naar de gevangenis moeten. (..)

Hardleers persoon.
(..) In een jaar tijd was A. al bij zeven aanrijdingen betrokken. Vorige week nog botste hij tegen de auto van een ouder echtpaar, omdat hij volgens de aanklager "de verkeersregels aan zijn laars lapt". (..)

Bijzonder hoe die achterpassagier ónder de voorstoel terecht komt met hoofd en schouder.. zal het een driedeurs betreffen waarmee het walk-in systeem door de klap in werking trad en daardoor ruimte bood? Bij een vijfdeurs met vaste stoelen kan ik het mij, door de beperkte ruimte, haast niet voorstellen dat zo'n kromming mogelijk is.
Gordel niet om. Kan niet anders.

Kunnen ze die verdachte uit Zeeland niet uit voorzorg tot zijn middel in het gips gieten? Je moet er toch niet aan denken dat zo iemand weer achter het stuur kruipt?

Toevallig las ik vanochtend over een andere aanrijding met dodelijke afloop. Ook een kerel met een aardige staat van dienst qua verkeersovertredingen (o.a. lachgas gebruik) maar vorig jaar oktober heeft ie mooi wel zijn vriend in de puinpoeier gereden met zijn gedrag.

Oordeel van het Openbaar Ministerie:

Hardleers persoon.

Met zo'n track record zou het wat mij betreft einde rijbewijs voor altijd zijn (naast de celstraf natuurlijk).

Dat sowieso maar dan nog vind ik het maar krap achterin een Up! voor een volwassen persoon.. daar is toch geen ruimte meer om een soort van koprol te maken, lijkt mij.
Nee maar er ontstaat zoveel kracht door een aanrijding, het lichaam vindt vanzelf de weg van de minste weerstand.. :( Daarom heb ik in de auto ook de regel dat ik geen losse ‘harde’ spullen in de auto wil (tot ergernis van mn vrouw) en is de hond altijd in de bench vervoerd.

Nitro injectie doet wonderen, zeker als het blok er op aangepast is. In Amerika reden Chrysler Neons met 2.4 liter blokje en 700 pk rond.... Ook de meeste dragsters hebben Nitro injectie.... zoek er maar eens op, hele aparte wereld, technisch zeer interessant.

Gisteren in de achterhoek een toeristisch rondje gereden, een cruize vanuit een autobedrijf georganiseerd. Was ergens een hardloopwedstrijd dus op een gegeven moment dienen die deelnemers een zeer landelijk weggetje over te steken. Een paar vrijwilligers met een hesje aan zetten het verkeer stil. Ik sta vooraan te wachten en achter me iets van 8 motorrijders....3 minuten wachten is te lang, blijkbaar. Revven, toeteren, voordringen, verkeersbegeleider opzij duwen etc etc en volgas accelereren.... bijna 1 op de frunk, die zich nog even tussen een tegenligger en mijn auto op het smalle weggetje wilde wurmen. Potentiële donoren....

Gisteren in de achterhoek een toeristisch rondje gereden, een cruize vanuit een autobedrijf georganiseerd. Was ergens een hardloopwedstrijd dus op een gegeven moment dienen die deelnemers een zeer landelijk weggetje over te steken. Een paar vrijwilligers met een hesje aan zetten het verkeer stil. Ik sta vooraan te wachten en achter me iets van 8 motorrijders....3 minuten wachten is te lang, blijkbaar. Revven, toeteren, voordringen, verkeersbegeleider opzij duwen etc etc en volgas accelereren.... bijna 1 op de frunk, die zich nog even tussen een tegenligger en mijn auto op het smalle weggetje wilde wurmen. Potentiële donoren....
Tsja heb al vaker gezegd hier nieuwe generatie motorrijders zijn echt tokkies geworden. Dat ze voer voor orgaan donaties zijn is dan de silver lining hierin.

Heb je het met de Tesla gefilmd?

Terug
Bovenaan