Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Ik ben eigen wel benieuwd of er nog verschil is tussen fietsbeheersing van mensen gewielrend of gemtbd hebben t.o.v. mensen die dat niet gedaan hebben. Ik kan me voorstellen als je altijd 17 km per uur reed meer dan 20 problemen kan geven. Maar als ke zonder echter inspanning al meer dan 25 op je racefiets reed zou je zeggen dat je dingen beter kunt inschatten als je elektrisch gaat fietsen.
Ik weet niet of je dat zo kan generaliseren. Ik heb genoeg kilometers gemaakt op een racefiets, 25 km/u stelt dan weinig voor. Maar het is een heel andere discipline. Ik ben altijd alert als ik fiets, ongeacht welke type. Maar of dat voor iedereen geldt die ook een racefiets heeft? Het fietst ook heel anders en ik denk dat het meer heeft te maken met persoonlijke kenmerken dan de gewenning van snelheid.
Mijn oma reed eens de bosjes in omdat ze haar elektrische fiets niet onder controle had. Dat kwam door het gewicht van de fiets, haar reactiesnelheid en het optrekken wat zo'n fiets doet. Dat laatste maakt het vooral gevaarlijk voor haar, ze fietst nu ook niet meer.

Ik ben eigen wel benieuwd of er nog verschil is tussen fietsbeheersing van mensen gewielrend of gemtbd hebben t.o.v. mensen die dat niet gedaan hebben. Ik kan me voorstellen als je altijd 17 km per uur reed meer dan 20 problemen kan geven. Maar als ke zonder echter inspanning al meer dan 25 op je racefiets reed zou je zeggen dat je dingen beter kunt inschatten als je elektrisch gaat fietsen.
Ik denk dat het verstandig is ervaring op te doen met allerlei verkeersmiddelen zodat je de (on)mogelijkheden van andere voertuigen beter kunt inschatten.

Ga voor de gein eens in centrum Amsterdamned wandelen. De tram klingelt voortdurend, de ene fietser mist je net terwijl de andere fietser je nog uitscheldt voor de vorige net-misser. En de auto - in hartje Amsterdam - is volkomen onbruikbaar in die chaos.

Ik heb ook wel eens een vrachtwagen bestuurd - illegaal, op een afgeloten terrein -, ik heb 10 jaar woonwerk op de motor gereden (100 km enkele reis) en ik ben begonnen met autorijden toen de gordel alleen verplicht was in nieuwe auto's. Wat direct opvalt zijn de verschillen.
Hoe weinig zie je in een vrachtwagen. Hoe veel dode hoek heeft een moderne auto, hoe extreem snel (en daarmee gevaarlijk) is de motorfiets, hoe extreem snel is een moderne accu-auto, hoe langzaam is de Gazelluf.
En ik leer nog steeds bij. Vooral "even gauw", "lekker kleven" en "voorpiepen" zijn bij mij nog sterk onderontwikkeld en daarmee verrassen deze acties mij nog steeds.

Ik heb een aantal vrienden en kennissen die in de zorg werken en uit die hoek hoor ik wel eens "mooie verhalen". De motoragent (of all people) die met veel te hoge snelheid de kruising in de stad horizontaal overstak, de whiplashes, het pleisters plakken (met stalen pennetjes waar ooit bot zat), de dikke gezinsauto die geplet is tussen de achterste vrachtwagen in de file en de vrachtwagen waarvan de chauffeur niet op zat te letten, de motorrijder die uitweek voor een eend en dat verhaal niet meer zelf kan vertellen, de invoegende botterik die een kettingbotsing van meerdere autootjes veroorzaakte. ...

Ik schrijf het wel vaker: realiseer je dat je met een extreem zware sloophamer loopt te hannessen. Een stukje ijzer van duizend kilo (meestal veel meer) kan makkelijk levensgevaarlijk zijn en de moderne botsdoos - want we gebruiken de auto als botsdoos - kan veel meer dan die slome hoepeldraaier achter het stuur bij kan sloffen.
Niet iedereen heeft de reflexen van Bruce Lee of Max Verstappen.

Ik zou het wat dat betreft fijn vinden wanneer het resultaat van ongevallen met beeld en geluid in het nieuws komt. Zodat niet alleen de dader (denk eens aan ptss) en het slachtoffer de schade ondervinden en niet alleen de betrokkenen en een paar getuigen weten wat kan gebeuren. .

Als bijkomend voordeel kunnen we het milieuvoordeel noteren. Geen tonnen CO2 de lucht in voor een verse botsdoos, geen uren werk voor de Focwa en sleepdiensten, geen tonnen dodelijke vervuiling van "recyclen" van verfrommelde botsdozen, geen kilo's medicatie in het riool, geen meters verband in de verbrandingsoven, geen artsen in de stress hoe dit nu weer een beetje recht te knutselen, geen uren vertraging op de A-zoveel, geen tonnen blusmateriaal, geen schoonmaakploegen voor de wegen, geen gillende ambulance en brandweer.....

Hoe zijn we ooit zo gek geworden om op deze manier te willen reizen?
Moeten we het denken weer middeleeuws door paarden laten doen in plaats van dit diy-gepruts?

Oh zonder twijfel heeft een (voormalig) wielrenner meer fietsbeheersing. Ik zie de gemiddelde electrische fietser nog geen "sur place" maken. Misschien moeten ze dat als eis stellen. Als je dat niet kan géén electrische fiets of fatbike. Kan de politie ook eenvoudig controleren.
Wat ook speelt is de massa en de massatraagheid. Electrische fietsen zijn zwaarder en de berijders doorgaans ook. Het kost meer moeite om die massa to stilstand te brengen. Maar ook stilstaand ze in evenwicht te houden.

Maar goed anderzijds is er ook wel wat voor te zeggen om meer ruimte vrij te maken voor electrische fietsen. Zeker in de momumentale binnensteden nemen electrische fietsen minder ruimte in dan auto's (ja ik weet ik begeef mij op glad ijs op dit forum).

Nadeel is dat een substantieel deel van de gemiddelde wielrenners en ATB-ers, zeker in groepsverband, schijt heeft aan de verkeersregels, dus dat ook zal hebben op een "normale" fiets.

Nadeel is dat een substantieel deel van de gemiddelde wielrenners en ATB-ers, zeker in groepsverband, schijt heeft aan de verkeersregels, dus dat ook zal hebben op een "normale" fiets.
Oh zonder twijfel heeft een (voormalig) wielrenner meer fietsbeheersing. Ik zie de gemiddelde electrische fietser nog geen "sur place" maken. Misschien moeten ze dat als eis stellen. Als je dat niet kan géén electrische fiets of fatbike. Kan de politie ook eenvoudig controleren.
Wat ook speelt is de massa en de massatraagheid. Electrische fietsen zijn zwaarder en de berijders doorgaans ook. Het kost meer moeite om die massa to stilstand te brengen. Maar ook stilstaand ze in evenwicht te houden.

Maar goed anderzijds is er ook wel wat voor te zeggen om meer ruimte vrij te maken voor electrische fietsen. Zeker in de momumentale binnensteden nemen electrische fietsen minder ruimte in dan auto's (ja ik weet ik begeef mij op glad ijs op dit forum).
Ik heb de indruk dat het ploegje mamils wat als een kudde bizons blind door het verkeer dendert, niet zo vaak meer voorkomt.
Bij wielrennen zitten de schoenen meestal vast aan de pedalen. Bovendien kan je pas schakelen zodra de fiets rolt en deze twee zaken zijn heel vervelend wanneer je onverwacht moet stoppen.
Dat is GEEN excuus om maar dom door te stampen en daarbij de automobilist even opzij te dwingen. Het zou ook fijn zijn wanneer de mamils gaan beseffen dat die bierbuik, die zeemleren lap in de broek en het mensenleer nauwelijks bescherming biedt tegen het gewicht, het staal en plastic van een automobiel.

Ik heb het idee (gebaseerd op ervaring: vriend fietste over hond die plotseling overstak) dat meer besef wat er KAN gebeuren deze idioterie kan indammen. Na een glijpartij een stuk onderkaak (het bot) mogen bewonderen, iemand even laten creperen zodat je een paar tellen later dezelfde vriend meters mag sjouwen naar jouw auto waar hij vrolijk verder lekt op de bekleding, een stuk dijbeen (bot) uit zien steken, een smeedijzeren hekwerk dwars door een been zien steken terwijl de brandweer het hekwerk stuk slijpt, een motorrijder na een uitwijk poging over het gras zien glijden waar een betonnen paal de glijpartij beëindigd.... ..
Je beseft binnen één nanoseconde wat echt belangrijk is.

Bij een fiets is die schade extreem zichtbaar; de auto ramt eerst het been aan gort, daarna wordt de Gazelluf pas verbogen. Maar ook een botsdoos is gebouwd op voorspelbare schade.
De lantaarnpaal die rechtsvoor door de voorruit naar binnen schuift en linksachter de auto weer uitgaat (gezien op foto's van de brandweer); wordt niet in NCAP testen getest. De 40-tonner die de superveilige dikke Volvo verandert in samengeperst schroot, dat wordt niet in NCAP testen getest.
En ook hier, het vervoermiddel is vervangbaar, de pijn blijft. Soms bij nabestaanden, meestal bij het slachtoffer zelf en soms ook bij de dader (als ptss).
Je zal maar in je vrachtwaggel allerlei brokjes automobiel langs zien schuiven.

Van de week 's nachts onderweg naar huis. Het is mistig en voor mij rijdt een auto die steeds langzamer gaat rijden, soms snap ik dat met mist maar zo mistig was het niet, haal ik hem in heeft hij alleen zijn stadslichten aan en dan ook nog van het soort kaarslichtjes. Nu snap ik ook waarom meerdere vrachtwagens seinde en ging hij langzamer rijden omdat hij niks zag.

Ik geef vrijwel altijd eerst mijn richting aan voordat ik rem. Ligt het aan mij, of is dat een logisch volgorde?
remmen is angst, gewoon vliegend die afrit af!

Zonder dollen; helemaal eens. Er wordt sowieso veel te vaak onnodig op de rem getrapt omdat mensen niet actief aan het autorijden zijn.

Bij uitvoegen probeer ik zelf echt niet te remmen maar auto gewoon zachter laten uit rollen en achter iemand invoegen of beetje gas erbij en ervoor. Remmen zorgt altijd voor paniekerige reacties erachter

Ik heb het hier in de regio vooral over mensen die afslaan op een 60 of 80 weg. Dan heb je een korte strook of niet. Dus ik rem daar altijd zelf ook, nadat ik richting aangeef. Dan kan het verkeer achter mij vast anticiperen dat ik vervolgens ga remmen. Niet andersom.
Ook veel rotondes, zelfde verhaal, gebruik gewoon je knipperlicht :cautious:

Een beetje off topic maar vandaag had ik te maken met een idioot verkeersgedrag van een ree die vlak voor mijn auto de weg overstak. Het ging net goed.

Nu waarschuwt de front assist op mijn auto (vw 2024) voor voetgangers die op het punt staan op de weg te stappen. Waarschuwt dat systeem ook voor reeën?
Dan had je een Volvo moeten kiezen, die vermelden dat hun systeem ook werkt voor grote dieren.

Nog een kleine persoonlijke ergenis; auto's (nou ja, de bestuurder natuurlijk) die eerst remmen, liefst vrij hard en dan hun knipperlicht nog even aanzetten voor de afslag/afrit of welke vorm van afslaan dan ook. Ik geef vrijwel altijd eerst mijn richting aan voordat ik rem. Ligt het aan mij, of is dat een logisch volgorde?
Dat is het Duitse autorijden. Hoe vaak ik me daar aan loop te ergeren. Volkomen lege weg, ineens remmen van 100 naar stapvoets om dan op de afslag de richtingaanwijzer aan doen. Dat heeft dan toch geen zin meer.

Het is weer die tijd van het jaar dat je om de haverklap mensen ziet rijden in het donker zonder licht of met enkel DRL aan.

Of ben ik die enige wie dat opvalt?
Nope, zie het ook. En zeker op de smalle wegen hier binnendoor, levensgevaarlijk. Met 60 tegen 60, zal niet leuk zijn. Of één heel felle lamp en de ander kapot. Waardeloos. Ik sein alleen als het heel duidelijk is naar wie ik het doe.

Ik ben zojuist op een gelijkwaardige kruising getrakteerd op een middelvinger omdat ik een fiets van rechts geen voorrang gaf. Zijn de verkeersregels in Nederland onlangs misschien gewijzigd?

Terug
Bovenaan