Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Ik zal nooit begrijpen waarom mensen tijdens het autorijden met hun telefoon spelen. Is autorijden zo saai dat die extra prikkels nodig zijn?

Ik zal nooit begrijpen waarom mensen tijdens het autorijden met hun telefoon spelen. Is autorijden zo saai dat die extra prikkels nodig zijn?
Ja.

Ik vind dat het autorijden tijdens mijn jaren achter het stuur veel saaier geworden zijn.

Ik bedoel niet alleen de interactie van bestuurder, auto en weg, maar ook de verhouding tussen technisch maximaal haalbare en wat de wetgever als maximum aanhoudt.

Ik denk ook dat we nog meer veiligheid beter kunnen zoeken in verMINDERing van de veiligheid van het voertuig.

Toen ik begon met autorijden was een kreukelzone een moderne optie en gordels zaten alleen in blinkende, nieuwe autos. Een klap tegen een muur met 20 km/uur kon je je leven kosten.

Tegenwoordig kan je dezelfde klap tegen die muur met 65 km/uur overleven. Jammer genoeg is dat door reclamemakers zo luidruchtig rond geschreeuwd dat Japie Hoepeldraaier denkt dat hij na die klap uitstapt, een verse botsdoos bestelt en nog steeds op tijd is voor de piepers en de gebreide onderbroek.

Dat je eerst je tandjes uit het stuur moet graven, dat je dagenlang niets hoort door de klapzak, dat diep ingevette spieren jarenlang zeer doen, dat gewrichten voortaan slecht functioneren, dat je de klap in meerdere nachtmerries over mag doen......

Who cares.

Autorijden zal wat saaier zijn dan vroeger en met de snelheidsverlaging merk je gewoon minder oplettend verkeer, d.w.z. we zien rechts, midden en links allemaal als dezelfde baan ipv langzaam verkeer, sneller verkeer en inhalen.

Echter heb ik muv een keer een fotootje of twee van de zonsopgang echt nog nooit de neiging gehad om m’n telefoon te pakken tijdens het rijden. Ik snap het gewoon echt niet. Ook niet appjes of mails.

De auto is een van de weinige plekken en momenten dat ik enkel maar m’n eigen gedachtes hoef te luisteren en niet met anderen hoef bezig te zijn. Heerlijk

Het verkeerslicht (stoplicht, verstoplicht) is een hulpmiddel waar andere weggebruikers op mogen rekenen. Rekenen in de vorm van "Groen, ik kan veilig deze kruising oversteken. Rood, ik moet even wachten. ".

Het is natuurlijk al lang zo dat mensen liever het verkeer blokkeren dan een paar meter ruimte te houden maar daarmee ben je vooral irritant bezig - het gevaar is niet zo groot. Maar nog even de gasplank onderin trappen om nog net donker-oranje te scoren is bewust het risico nemen dat je een andere weggebruiker trakteert op een ongeval. En een paar honderd euro afdragen aan die bodemloze belastingput is maar een marginale compensatie.
Het is ongelofelijk om te zien hoe vaak mensen kruisingen blokkeren. Lekker door blijven rijden, want ja het is groen he. Dat we aan de overkant niet verder kunnen lijkt niet uit te maken.
Als je dan besluit te doen, wat je behoort te doen. Wachten met oprijden totdat de kruising leeg is. Levert ook dat weer de nodige irritaties op van bestuurders achter je.

Het is ongelofelijk om te zien hoe vaak mensen kruisingen blokkeren. Lekker door blijven rijden, want ja het is groen he. Dat we aan de overkant niet verder kunnen lijkt niet uit te maken.
Als je dan besluit te doen, wat je behoort te doen. Wachten met oprijden totdat de kruising leeg is. Levert ook dat weer de nodige irritaties op van bestuurders achter je.
Dat is waar.
De irritatie gaat zelfs tot en met toeteren dat je de kruising niet blokkeert.

De wet schrijft voor dat je de kruising vrij moet houden.

Ook hier is er nauwelijks handhaving en ook hier bewijst de verkeersdeelnemer dat hij/zij deze verantwoording niet wil nemen. Ik denk dat weleens dat het IQ niet hoog genoeg is maar dat zou de trieste conclusie rechtvaardigen dat de doorsnee verkeersdeelnemer / automobilist niet echt hoog scoort.

Laatst bewerkt:
Wachten met oprijden totdat de kruising leeg is. Levert ook dat weer de nodige irritaties op van bestuurders achter je.
Hah ik heb wel eens gehad (volgens mij ook hier wel eens geschreven) dat ik dat netjes deed, en degene achter mij vervolgens met veel getoeter langs mij heen ging en bijna een fietster torpedeerde die kon oversteken omdat ik de kruising vrij liet.

Vervolgens stonden we naast elkaar voor het stoplicht.. kon het niet laten om m’n duim op te steken

En dat alles op een rustige zondagochtend volgens mij…

Tegenwoordig kan je dezelfde klap tegen die muur met 65 km/uur overleven. Jammer genoeg is dat door reclamemakers zo luidruchtig rond geschreeuwd dat Japie Hoepeldraaier denkt dat hij na die klap uitstapt, een verse botsdoos bestelt en nog steeds op tijd is voor de piepers en de gebreide onderbroek.
Ik was er anders wel blij mee dat ik 'gewoon' uit mijn auto kon stappen toen ik een paar jaar geleden met zo'n 120 km/h op een stilstaande file reed (laagstaande zon, irriterende contactlenzen). Ik was later dan gebruikelijk thuis, degene die dankzij mij ook een nieuwe auto kon gaan uitzoeken kon ook naar huis. Maar inderdaad, al die hulpsystemen maken je wel lui (dat was trouwens geen factor bij dat ongeval).
On-topic: afgelopen zaterdagavond op de A2 weefvak bij Den Bosch richting Utrecht werd ik gewoonweg afgesneden door iemand die meende (niet op het laatste moment) naar links te moeten. Nog geen meter voor mijn auto terwijl hij gemakkelijk zou kunnen inhouden en achter me in kon voegen (wat ik in die situatie zou doen). Ik werd zelf ingehaald dus een strookje opschuiven was geen optie. Indicatie in zijnn spiegel lichtte op dus wat mij betreft was het een 'doordachte' actie.

Als je gewoon gaat turven wat er binnenkomt bij medici, blijkt dat er een schrikbarend grote groep is met lichamelijk ongemak dankzij het verkeer.
Ik heb het dan niet alleen over de super trieste "rolstoel met kinbesturing" gevallen, maar de "gewone" dagelijkse whiplash-hoofdpijn en ruggewervels die scheef staan.

Onze regering en de autofabrikanten beweren dat zij hun best doen het verkeer veiliger te maken maar metingen geven aan dat dit slecht lukt.

Ik denk dat de houding van de moderne verkeersdeelnemer daar aan meewerkt. Het is de tijd van "ikke, ikke en de rest kèn stikke" en het lijkt er op dat de minimale pakkans bij overtredingen een grote rol speelt.
Neem de trajectcontrole A2, Utrecht-Amsterdam. Ooit was dat een racebaan voor gevorderden maar sinds de pakkans voor snelheid bijna 100% geworden is, rijdt men pijnlijk nauwkeurig maximaal 103 km/uur (sneller is duur). Controle op bumperkleven, afsnijden, rechts inhalen, knipperlicht en dergelijke doet men daar niet en dat zie je daar nog wel.

@rke Over de A2 specifiek wil ik dan nog opmerken dat dit bij uitstek de plek is waar vrijwel niemand zoveel mogelijks rechts rijdt. Zelfs op rustige momenten in het weekend, is rijstrook vijf regelmatig in gebruik.

In algemene zin vanmiddag ook weer iets typisch gehad, de klok is een uur teruggezet dus het is weer in het donker naar huis rijden (supergevaarlijk natuurlijk). En dus zijn daar ook meteen de eerste mensen die daar ook maar moeilijk aan kunnen wennen. Zoals de mevrouw die parelel geparkeerd stond aan een doorgaande weg en zonder enige vorm van verlichting te voeren, zonder op- of om te kijken totaal onverwachts de weg oprijdt. Gelukkig kon ik nog uitwijken. En dan vervolgens de lichtsignalen en gebaren niet begrijpen en haar weg zonder verlichting te vervolgen. Ik word daar toch zo moe van.

Op de A2 kan alles behalve de gasplank te diep intrappen.

Ik rij daar meestal rechts, tussen de vrachtwagens. Die jongens rijden 83 km/uur maar zij weten dat verkeer een spelletje is wat je SAMEN moet doen.
Voor mij is de keuze veilig met 83 km/uur of minder veilig met 103 km/uur eenvoudig.
Helaas zijn er altijd wel dwaze drammers die zichzelf er graag tussendoor wringen en dan is een verkreukelbare Duster aantrekkelijker dan die stevige DAF.
Misschien moet ik een kooi laten monteren (buitenom, trial stijl)

Laat mij toch alstublieft rustig sukkelen op die rechterbaan en voer het dagelijkse haantjesgevecht lekker op links uit.

Die jongens rijden 83 km/uur maar zij weten dat verkeer een spelletje is wat je SAMEN moet doen
Mwoah. Kom maar eens dagje heen en weer rijden op de A15 en A16 rondom Rotterdam en richting de Maasvlakte.

De anonieme beunen die de hele dag containers heen en weer rijden hebben echt schijt aan alles wat rijdt.

Mwoah. Kom maar eens dagje heen en weer rijden op de A15 en A16 rondom Rotterdam en richting de Maasvlakte.

De anonieme beunen die de hele dag containers heen en weer rijden hebben echt schijt aan alles wat rijdt.
Heb een hele tijd richting de Maasvlakte gependeld en veel inhalend verkeer altijd. Moet wel bekennen dat ik de ACC meestal op 120 km/h instelde. Weinig (onvoorspelbare) controles die kant op.

Er kwam een filmpje online van de aanrijding met de vrachtwagen en een trein bij Meteren. De vrachtwagen probeerde (noodzakelijkerwijs op de overweg) te manoeuvreren voor een tegenligger, die blijkbaar weinig ruimte liet. Als ik in die auto zat, had ik waarschijnlijk iets naar achteren gereden... maar wie ben ik?

Ik krijg obv het filmpje meer de indruk dat de vrachtwagenchauffeur achteruit de weg parallel aan de treinbaan in probeerde te steken. Om te kunnen keren? Wellicht verkeerd gereden? Als de slagbomen vervolgens naar beneden komen raakt-ie denk ik in paniek, want dan beginnen zijn acties er onlogisch uit te zien wat mij betreft.

02c6eb8c-3b2f-3871-a536-0acd1128601f.jpg

Ik krijg obv het filmpje meer de indruk dat de vrachtwagenchauffeur achteruit de weg parallel aan de treinbaan in probeerde te steken. Om te kunnen keren? Wellicht verkeerd gereden? Als de slagbomen vervolgens naar beneden komen raakt-ie denk ik in paniek, want dan beginnen zijn acties er onlogisch uit te zien wat mij betreft.

02c6eb8c-3b2f-3871-a536-0acd1128601f.jpg
Je zou daar wel eens gelijk in kunnen hebben als ik het nog eens bekijk. Wellicht was hij bang door het achteruitrijden met de oplegger van de (dwarse) weg achter hem te raken, waardoor de chauffeur besloot naar voren te gaan in plaats van iets verder naar achteren toen de bomen gingen sluiten (geluidssignaal komt eerder)? Zal speculatie blijven.

Niet echt een idiote actie, maar wel een idiote ontwerper. Wie heeft het bedacht dat fietsers op een kleine rotonde 2 kanten op mogen fietsen? Dus haaks naar links en niet gewoon een rondje over de rotonde wat veel veiliger is.
Bij een grote rotonde kan ik me voorstellen dat het een eind omrijden is, maar bij een kleine gaat het om meters.

Maps rotonde als voorbeeld. In de nacht onverlichte fietsers van alle kanten. Rotonde is niet groot, ik denk dat "normaal" linksom fietsen 10 seconden extra kost...

Ik reed gisterenavond hier rechtdoor, 70 km/u zoals toegestaan. Op de strook linksaf de Autobahn op stonden vrachtwagens te wachten de Autobahn op te draaien. Vanaf de andere kant een flinke strook auto’s, waarvan een aantal ook de autobahn op wilde. Komt er vanaf de autobahn een auto die voor de vrachtwagen langs mijn rijbaan op draait, ik reed al naast de cabine van de voorste vrachtwagen. Hij kan mij nooit gezien hebben gezien de drukte, en is dus gewoon blind een 70 km/u weg op gedraaid. Ik heb geloof ik nog niet vaak zo hard geremd en heb zoveel geluk gehad dat er niemand achter mij reed. Wat een idioot.

https://maps.app.goo.gl/q1MdX93uGYafcMiAA

Niet echt een idiote actie, maar wel een idiote ontwerper. Wie heeft het bedacht dat fietsers op een kleine rotonde 2 kanten op mogen fietsen? Dus haaks naar links en niet gewoon een rondje over de rotonde wat veel veiliger is.
Bij een grote rotonde kan ik me voorstellen dat het een eind omrijden is, maar bij een kleine gaat het om meters.

Maps rotonde als voorbeeld. In de nacht onverlichte fietsers van alle kanten. Rotonde is niet groot, ik denk dat "normaal" linksom fietsen 10 seconden extra kost...

Heel veel fietsverkeer daar op bepaalde delen van de dag (scholieren en studenten vooral, maar vast ook werknemers van het bedrijventerrein), die rijden sowieo tegen het verkeer in op een fietspad (het lijkt dat tegen tegen het verkeer in fietsen op het fietspad in Nederland nooit wordt opgetreden). Dan kan je de wegindeling daar maar beter op aanpassen.

Heel veel fietsverkeer daar op bepaalde delen van de dag (scholieren en studenten vooral, maar vast ook werknemers van het bedrijventerrein), die rijden sowieo tegen het verkeer in op een fietspad (het lijkt dat tegen tegen het verkeer in fietsen op het fietspad in Nederland nooit wordt opgetreden). Dan kan je de wegindeling daar maar beter op aanpassen.
Ja, ongetwijfeld. Slecht gedrag belonen in plaats van handhaven...

Zeker met snelle e-bikes is tweerichtingenfietspad kruisen vanuit een rotonde (maar ook op andere plekken) ernorm lastig: de kijkhoek (schuin naar achteren waar je steeds vaker een dikke B-stijl en forsere stoel met hoofdsteun hebt) is irritant, en heb je dat in beeld, schiet er van de andere kant ineens een e-bike of fatbike langsschieten. Op de fiets ben ik er gewoon op voorbereid nooit gezien te zijn door een automobilist.

Komt er vanaf de autobahn een auto die voor de vrachtwagen langs mijn rijbaan op draait, ik reed al naast de cabine van de voorste vrachtwagen. Hij kan mij nooit gezien hebben gezien de drukte, en is dus gewoon blind een 70 km/u weg op gedraaid.

Of de vrachtwagenchauffeur heeft, onbedoeld, een seintje gegeven dat de automobilist wel voorlangs hem kon (en de beroepschauffeur vergeten was in de spiegel rechts te kijken?).

Enfin, je remmen zijn weer eens getest. ;)

Zeker met snelle e-bikes is tweerichtingenfietspad kruisen vanuit een rotonde (maar ook op andere plekken) ernorm lastig: de kijkhoek (schuin naar achteren waar je steeds vaker een dikke B-stijl en forsere stoel met hoofdsteun hebt) is irritant, en heb je dat in beeld, schiet er van de andere kant ineens een e-bike of fatbike langsschieten. Op de fiets ben ik er gewoon op voorbereid nooit gezien te zijn door een automobilist.
Misschien dat mensen moeten beseffen dat als een ebike hard kan, dat je dat niet altijd hoeft te halen. Hoeveel sneue figuren er ten koste van alles volgas willen gaan....alsof ze op dat ding de uitknop voor de hersenen indrukken.

Ik vind fatbikes het ergste wat we als mens de afgelopen 5j hebben ontwikkeld.

Kinderen erop zorgt voor enorme toename zwaar letsel en wat is er mis met gewoon normaal fietsen? Volwassenen erop is echt het meest sneue zielige om te zien.

Iedereen die op zo’n ding rijdt anticipeert gewoon NIET met het verkeer. Sowieso fietsers met elektrische ondersteuning hebben handje van om gewoon volgas door te blijven gaan.

Als ik m’n wijk uitrij is er een onoverzichtelijk kruispunt, zeker nu in het donker of met laaghangende zon zie je het als automobilist slecht.

Als fietser mag je wel voorrang hebben, maar als een idioot erop af stormen en dan een ongeluk krijgen heb je je voorrang lekker genomen, maar kent het alleen maar verliezers.

Ik neem als automobilist ook gas terug als ik een kruispunt nader. Niet omdat ik geen voorrang heb, maar omdat je nooit weet wat er gebeurt.

Kinderen op iets zetten wat 25km/h kan is gewoon dom. Je geeft een aap ook geen AK47. De Spartamet kon net zo snel maar daar moest je 16 voor zijn.

Ik snap de aantrekkingskracht van een fatbike wel. Vergelijk het maar met de brommers van vroeger. Het ziet er leuk uit maar haal dat electrische weg.

Zo kan het ook;
A7; Ik reed op een vrachtwagen af en zag in de spiegels een auto snel naderen. Ik hield gas in (of eigenlijk deed de acc dat) zodat hij er voorbij kon en ik daarna. Maar ik zag dat hij inhield zodat ik kon inhalen. Dus dat deed ik en daarna duimpje omhoog van mij. Kreeg een hand terug. Was verder een vrij lege weg achter ons, dat scheelt wel natuurlijk. Maar hij had ook kunnen denken, die jongen kan na mij, de ruimte is er. Deed hij dus niet.

Ze bestaan nog, aardige mensen ;)

Ik dacht dat ik ongeveer alle denkbare rare capriolen in het verkeer inmiddels wel een keer gezien/meegemaakt had in de afgelopen 40 jaar, maar een treintje van 4 met triangel aan elkaar gekoppelde Landrovers over de A1 verplaatsen bij ca. 90 km/h is nog geheel nieuw voor mij.
Het zag er wel komisch uit en dat treintje reed ook nog strak in het gelid zonder slingeren, ik had alleen wel m'n bedenkingen over de lengte van de remweg van zo'n trein Laro's.

Nu moet je in grote delen van Amsterdam 30 rijden voor de veiligheid van fietsers en voetgangers, alleen waarom wordt er dan niet gehandhaafd op fietsers gedrag?
Reed vannacht naar huis, stoplicht voor mij stond netjes op groen en kon dus doorrijden, steekt er een fietser over zonder op of om te kijken en heb hem gelukkig op een haar na gemist.

Nu moet je in grote delen van Amsterdam 30 rijden voor de veiligheid van fietsers en voetgangers, alleen waarom wordt er dan niet gehandhaafd op fietsers gedrag?
Reed vannacht naar huis, stoplicht voor mij stond netjes op groen en kon dus doorrijden, steekt er een fietser over zonder op of om te kijken en heb hem gelukkig op een haar na gemist.
Of die biro’s… ik had het gister in Amsterdam aan de stok met zo’n dropveter die mij aanreed terwijl ik gewoon op de stoep liep.

Daarom bom erop. Gewoon weg. Ze kunnen niet fietsen, niet met de biro rijden, niet voetballen. Als zeehaven hebben we Rotterdam. Schiphol ligt toch al buiten de stad, klaar.

Daarom bom erop. Gewoon weg. Ze kunnen niet fietsen, niet met de biro rijden, niet voetballen. Als zeehaven hebben we Rotterdam. Schiphol ligt toch al buiten de stad, klaar.
Rotterdam hebben ze helaas ook weer opgebouwd en met 3 voetbalclubs bakken ze er ook niks van.

Ik vind fatbikes het ergste wat we als mens de afgelopen 5j hebben ontwikkeld.

Kinderen erop zorgt voor enorme toename zwaar letsel en wat is er mis met gewoon normaal fietsen?
Normaal fietsen kost moeite en er kan een zweetdruppel tevoorschijn komen.
Volwassenen erop is echt het meest sneue zielige om te zien.
Vooral als ze een gashendel hebben.
Iedereen die op zo’n ding rijdt anticipeert gewoon NIET met het verkeer. Sowieso fietsers met elektrische ondersteuning hebben handje van om gewoon volgas door te blijven gaan.
Nou ze anticiperen op de weg 2 m voor zich terwijl ze 30 km/u rijden wat betekent dat ze per definitie niet op tijd stil staan (2m afstand wordt bij deze snelheid in 240 miliseconden wordt afgelegd terwijl de gemiddelde menselijke visuele reactietijd 250 milliseconden bedraagt). Electrische fietsen en vetbikes zijn een prima businessmodel voor spoedeisende hulp.
Als ik m’n wijk uitrij is er een onoverzichtelijk kruispunt, zeker nu in het donker of met laaghangende zon zie je het als automobilist slecht.

Als fietser mag je wel voorrang hebben, maar als een idioot erop af stormen en dan een ongeluk krijgen heb je je voorrang lekker genomen, maar kent het alleen maar verliezers.

Ik neem als automobilist ook gas terug als ik een kruispunt nader. Niet omdat ik geen voorrang heb, maar omdat je nooit weet wat er gebeurt.
Als iedereen zich gaat gedragen zoals u dan zullen deze electrische fietsers alleen maar meer andere verkeersdeelnemers lastig vallen. Het is misschien beter als we nu als automobilisten ons ook gaan gedragen fatbikes en gewoon doorrijden. Al is het maar om de de voetgangers te beschermen.

Fatbike's zijn het probleem niet. Het elektrificeren waardoor iedereen van puber tot 90+er tot Mammababboe met een noodgang overal op af schiet zonder enige snelheid te minderen niet gehinderd door enige angst voor een schedelbasisfractuur. Als je met kinderen op een fietspad fietst dan hoor je om de paar minuten "tring tring".

Begin met het verbieden van het besturen van een electrische fiets onder de 16 en een helmplicht voor electrisch fietsen. Misschien ook een verplichte cursus "hoe gedraag ik mij netjes op een electrische fiets" in combinatie met een coachingstraject waarin geleerd wordt een beetje geduld te hebben.

Klopt. Helaas beheersen ook veel ouderen hun electrische fiets vaak onvoldoende en naderen zij kruisingen met te hoge snelheid om enerzijds voldoende zichtbaar te zijn voor automobilisten en anderzijds zelf tijdig te kunnen stoppen.

Wat er precies gebeurt is weet ik niet, maar vanmiddag is er een Audi e-tron GT afgeschreven . Ding heeft wat ik zo kon zien met een aardige snelheid de vangrail geraakt en zat van voren helemaal in elkaar.

Een beetje off topic maar vandaag had ik te maken met een idioot verkeersgedrag van een ree die vlak voor mijn auto de weg overstak. Het ging net goed.

Nu waarschuwt de front assist op mijn auto (vw 2024) voor voetgangers die op het punt staan op de weg te stappen. Waarschuwt dat systeem ook voor reeën?

Ja dat klopt. Er was in elk geval geen rood signaal.

Maar in alle eerlijkheid ik was niet alert aan het rijden en plots had ik mijn aandacht erbij een fractie van een seconde voordat de ree er voor sprong. Ik vraag mij nu achteraf af of de auto iets heeft gedaan waardoor ik opeens weer oplette

Fatbike's zijn het probleem niet. Het elektrificeren waardoor iedereen van puber tot 90+er tot Mammababboe met een noodgang overal op af schiet zonder enige snelheid te minderen niet gehinderd door enige angst voor een schedelbasisfractuur. Als je met kinderen op een fietspad fietst dan hoor je om de paar minuten "tring tring".

Begin met het verbieden van het besturen van een electrische fiets onder de 16 en een helmplicht voor electrisch fietsen. Misschien ook een verplichte cursus "hoe gedraag ik mij netjes op een electrische fiets" in combinatie met een coachingstraject waarin geleerd wordt een beetje geduld te hebben.
Het probleem is verkeer.

Iedereen die deelneemt aan het verkeer moppert op anderen terwijl zij zichzelf onkwetsbaar wanen.
Die puber op zijn fatbike kent misschien wel iemand met een whiplash maar realiseert zich niet dat dat door een ongeval ontstaan is. Die bumperklever realiseert zich niet dat dat broze oude vrouwtje op de linkerbaan op weg is naar haar dochter die weer eens niet kan kijken van de hoofdpijn. Die realiseert zich niet dat een ongeval met oma resulteert in een nieuwe heup en begrafenis na een jaartje pijn lijden.

Ga eens praten met mensen die op de SEH (ziekenhuis) werken en turf gewoon eens wat daar binnen komt.
Verkeersdeelnemer, auto, veiliger.... Wat zwaarder, wat meer milieu-ellende, wat duurder; maar het kan. Alleen is het de verkeersdeelnemer zelf die veel meer verwacht van die toegenomen veiligheid en die toegenomen veiligheid misbruikt om nog asocialer deel te nemen aan het verkeer.

En vrouwe Justitia? Die roept en roept en gaat lekker languit op de bank liggen. De snelheidscamera werkt automatiek...

Geestig artikel. In praktijk zie ik eigenlijk bijna niks van dit alles… vooral het veel te hard tussendoor rijden, geen knipperlichten en veelvuldig gebruik van de vluchtstrook.

Ach ja. Je bent ook maar een hompje vlees van 80 kg beschermt door diezelfde 80kg.. wat kan er misgaan ..

Geestig artikel. In praktijk zie ik eigenlijk bijna niks van dit alles… vooral het veel te hard tussendoor rijden, geen knipperlichten en veelvuldig gebruik van de vluchtstrook.

Ach ja. Je bent ook maar een hompje vlees van 80 kg beschermt door diezelfde 80kg.. wat kan er misgaan ..
Mensen (allemaal, ook motorrijders EN automobilisten) denken in schade aan het voertuig. Praat eens over veiligheid, luister eens naar de verhalen over een ongeluk; wat hoor je dan?
Ja, maar dan rij je de bumper aan gort.
Weet je wel wat een nieuwe botsdoos kost?
Oh gutguttegut, het spatbord wordt verfrommeld,
De botsdoos moet dan echt een nieuwe laag verf krijgen,
De bromfiets / motor is total loss.

En geen woord over de pijn in de rug, de hoofdpijn, de stress van het onverwachte, het been wat duidelijk zichtbaar lekt, de botjes die vervelend uitsteken, het accuzuur wat in de open wond druppelt - en (bij EV) de kortsluiting die de botsdoos in een instant-crematieoven verandert.

Terwijl ik de schade aan het lijf veel belangrijker vind. De botsdoos/fiets/brommer kan vervangen worden, het lichaam niet.

Ga eens tellen hoeveel mensen een soort trauma hebben van een ongeval.
Je mag mij en mijn vrouw als eerste twee vinkjes noteren. Ik heb nog steeds de reactie te remmen bij een voertuig van rechts waar ik voorrang op heb (na 40 jaar).

Terwijl ik de schade aan het lijf veel belangrijker vind.
Ja en het kan snel gaan. Zelf jaar fysio gehad na aanrijding van achteren. auto was muv nieuwe bumper en overspuiten intact. Haar auto had wel de gehele kreukelzone gebruikt :)

Klopt. Helaas beheersen ook veel ouderen hun electrische fiets vaak onvoldoende en naderen zij kruisingen met te hoge snelheid om enerzijds voldoende zichtbaar te zijn voor automobilisten en anderzijds zelf tijdig te kunnen stoppen.
Ik ben eigen wel benieuwd of er nog verschil is tussen fietsbeheersing van mensen gewielrend of gemtbd hebben t.o.v. mensen die dat niet gedaan hebben. Ik kan me voorstellen als je altijd 17 km per uur reed meer dan 20 problemen kan geven. Maar als ke zonder echter inspanning al meer dan 25 op je racefiets reed zou je zeggen dat je dingen beter kunt inschatten als je elektrisch gaat fietsen.

Terug
Bovenaan