Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ja.Ik zal nooit begrijpen waarom mensen tijdens het autorijden met hun telefoon spelen. Is autorijden zo saai dat die extra prikkels nodig zijn?
Het is ongelofelijk om te zien hoe vaak mensen kruisingen blokkeren. Lekker door blijven rijden, want ja het is groen he. Dat we aan de overkant niet verder kunnen lijkt niet uit te maken.Het verkeerslicht (stoplicht, verstoplicht) is een hulpmiddel waar andere weggebruikers op mogen rekenen. Rekenen in de vorm van "Groen, ik kan veilig deze kruising oversteken. Rood, ik moet even wachten. ".
Het is natuurlijk al lang zo dat mensen liever het verkeer blokkeren dan een paar meter ruimte te houden maar daarmee ben je vooral irritant bezig - het gevaar is niet zo groot. Maar nog even de gasplank onderin trappen om nog net donker-oranje te scoren is bewust het risico nemen dat je een andere weggebruiker trakteert op een ongeval. En een paar honderd euro afdragen aan die bodemloze belastingput is maar een marginale compensatie.
Dat is waar.Het is ongelofelijk om te zien hoe vaak mensen kruisingen blokkeren. Lekker door blijven rijden, want ja het is groen he. Dat we aan de overkant niet verder kunnen lijkt niet uit te maken.
Als je dan besluit te doen, wat je behoort te doen. Wachten met oprijden totdat de kruising leeg is. Levert ook dat weer de nodige irritaties op van bestuurders achter je.
Hah ik heb wel eens gehad (volgens mij ook hier wel eens geschreven) dat ik dat netjes deed, en degene achter mij vervolgens met veel getoeter langs mij heen ging en bijna een fietster torpedeerde die kon oversteken omdat ik de kruising vrij liet.Wachten met oprijden totdat de kruising leeg is. Levert ook dat weer de nodige irritaties op van bestuurders achter je.
Ik was er anders wel blij mee dat ik 'gewoon' uit mijn auto kon stappen toen ik een paar jaar geleden met zo'n 120 km/h op een stilstaande file reed (laagstaande zon, irriterende contactlenzen). Ik was later dan gebruikelijk thuis, degene die dankzij mij ook een nieuwe auto kon gaan uitzoeken kon ook naar huis. Maar inderdaad, al die hulpsystemen maken je wel lui (dat was trouwens geen factor bij dat ongeval).Tegenwoordig kan je dezelfde klap tegen die muur met 65 km/uur overleven. Jammer genoeg is dat door reclamemakers zo luidruchtig rond geschreeuwd dat Japie Hoepeldraaier denkt dat hij na die klap uitstapt, een verse botsdoos bestelt en nog steeds op tijd is voor de piepers en de gebreide onderbroek.
Mwoah. Kom maar eens dagje heen en weer rijden op de A15 en A16 rondom Rotterdam en richting de Maasvlakte.Die jongens rijden 83 km/uur maar zij weten dat verkeer een spelletje is wat je SAMEN moet doen
Heb een hele tijd richting de Maasvlakte gependeld en veel inhalend verkeer altijd. Moet wel bekennen dat ik de ACC meestal op 120 km/h instelde. Weinig (onvoorspelbare) controles die kant op.Mwoah. Kom maar eens dagje heen en weer rijden op de A15 en A16 rondom Rotterdam en richting de Maasvlakte.
De anonieme beunen die de hele dag containers heen en weer rijden hebben echt schijt aan alles wat rijdt.
Je zou daar wel eens gelijk in kunnen hebben als ik het nog eens bekijk. Wellicht was hij bang door het achteruitrijden met de oplegger van de (dwarse) weg achter hem te raken, waardoor de chauffeur besloot naar voren te gaan in plaats van iets verder naar achteren toen de bomen gingen sluiten (geluidssignaal komt eerder)? Zal speculatie blijven.Ik krijg obv het filmpje meer de indruk dat de vrachtwagenchauffeur achteruit de weg parallel aan de treinbaan in probeerde te steken. Om te kunnen keren? Wellicht verkeerd gereden? Als de slagbomen vervolgens naar beneden komen raakt-ie denk ik in paniek, want dan beginnen zijn acties er onlogisch uit te zien wat mij betreft.
![]()
Heel veel fietsverkeer daar op bepaalde delen van de dag (scholieren en studenten vooral, maar vast ook werknemers van het bedrijventerrein), die rijden sowieo tegen het verkeer in op een fietspad (het lijkt dat tegen tegen het verkeer in fietsen op het fietspad in Nederland nooit wordt opgetreden). Dan kan je de wegindeling daar maar beter op aanpassen.Niet echt een idiote actie, maar wel een idiote ontwerper. Wie heeft het bedacht dat fietsers op een kleine rotonde 2 kanten op mogen fietsen? Dus haaks naar links en niet gewoon een rondje over de rotonde wat veel veiliger is.
Bij een grote rotonde kan ik me voorstellen dat het een eind omrijden is, maar bij een kleine gaat het om meters.
Maps rotonde als voorbeeld. In de nacht onverlichte fietsers van alle kanten. Rotonde is niet groot, ik denk dat "normaal" linksom fietsen 10 seconden extra kost...
![]()
Google Maps
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.www.google.com
Ja, ongetwijfeld. Slecht gedrag belonen in plaats van handhaven...Heel veel fietsverkeer daar op bepaalde delen van de dag (scholieren en studenten vooral, maar vast ook werknemers van het bedrijventerrein), die rijden sowieo tegen het verkeer in op een fietspad (het lijkt dat tegen tegen het verkeer in fietsen op het fietspad in Nederland nooit wordt opgetreden). Dan kan je de wegindeling daar maar beter op aanpassen.
Komt er vanaf de autobahn een auto die voor de vrachtwagen langs mijn rijbaan op draait, ik reed al naast de cabine van de voorste vrachtwagen. Hij kan mij nooit gezien hebben gezien de drukte, en is dus gewoon blind een 70 km/u weg op gedraaid.
Misschien dat mensen moeten beseffen dat als een ebike hard kan, dat je dat niet altijd hoeft te halen. Hoeveel sneue figuren er ten koste van alles volgas willen gaan....alsof ze op dat ding de uitknop voor de hersenen indrukken.Zeker met snelle e-bikes is tweerichtingenfietspad kruisen vanuit een rotonde (maar ook op andere plekken) ernorm lastig: de kijkhoek (schuin naar achteren waar je steeds vaker een dikke B-stijl en forsere stoel met hoofdsteun hebt) is irritant, en heb je dat in beeld, schiet er van de andere kant ineens een e-bike of fatbike langsschieten. Op de fiets ben ik er gewoon op voorbereid nooit gezien te zijn door een automobilist.
Of die biro’s… ik had het gister in Amsterdam aan de stok met zo’n dropveter die mij aanreed terwijl ik gewoon op de stoep liep.Nu moet je in grote delen van Amsterdam 30 rijden voor de veiligheid van fietsers en voetgangers, alleen waarom wordt er dan niet gehandhaafd op fietsers gedrag?
Reed vannacht naar huis, stoplicht voor mij stond netjes op groen en kon dus doorrijden, steekt er een fietser over zonder op of om te kijken en heb hem gelukkig op een haar na gemist.
Ja want dat is echt een heerlijke stad om ‘s avonds te lopen..Rotterdam
Rotterdam hebben ze helaas ook weer opgebouwd en met 3 voetbalclubs bakken ze er ook niks van.Daarom bom erop. Gewoon weg. Ze kunnen niet fietsen, niet met de biro rijden, niet voetballen. Als zeehaven hebben we Rotterdam. Schiphol ligt toch al buiten de stad, klaar.
Doe dan ook de Ajax jas uit.Ja want dat is echt een heerlijke stad om ‘s avonds te lopen..![]()
Eens, voor het echte werk is er maar 1 plek nu. Begint met een P en eindigt met SV.Rotterdam hebben ze helaas ook weer opgebouwd en met 3 voetbalclubs bakken ze er ook niks van.
Normaal fietsen kost moeite en er kan een zweetdruppel tevoorschijn komen.Ik vind fatbikes het ergste wat we als mens de afgelopen 5j hebben ontwikkeld.
Kinderen erop zorgt voor enorme toename zwaar letsel en wat is er mis met gewoon normaal fietsen?
Vooral als ze een gashendel hebben.Volwassenen erop is echt het meest sneue zielige om te zien.
Nou ze anticiperen op de weg 2 m voor zich terwijl ze 30 km/u rijden wat betekent dat ze per definitie niet op tijd stil staan (2m afstand wordt bij deze snelheid in 240 miliseconden wordt afgelegd terwijl de gemiddelde menselijke visuele reactietijd 250 milliseconden bedraagt). Electrische fietsen en vetbikes zijn een prima businessmodel voor spoedeisende hulp.Iedereen die op zo’n ding rijdt anticipeert gewoon NIET met het verkeer. Sowieso fietsers met elektrische ondersteuning hebben handje van om gewoon volgas door te blijven gaan.
Als iedereen zich gaat gedragen zoals u dan zullen deze electrische fietsers alleen maar meer andere verkeersdeelnemers lastig vallen. Het is misschien beter als we nu als automobilisten ons ook gaan gedragen fatbikes en gewoon doorrijden. Al is het maar om de de voetgangers te beschermen.Als ik m’n wijk uitrij is er een onoverzichtelijk kruispunt, zeker nu in het donker of met laaghangende zon zie je het als automobilist slecht.
Als fietser mag je wel voorrang hebben, maar als een idioot erop af stormen en dan een ongeluk krijgen heb je je voorrang lekker genomen, maar kent het alleen maar verliezers.
Ik neem als automobilist ook gas terug als ik een kruispunt nader. Niet omdat ik geen voorrang heb, maar omdat je nooit weet wat er gebeurt.
Het probleem is verkeer.Fatbike's zijn het probleem niet. Het elektrificeren waardoor iedereen van puber tot 90+er tot Mammababboe met een noodgang overal op af schiet zonder enige snelheid te minderen niet gehinderd door enige angst voor een schedelbasisfractuur. Als je met kinderen op een fietspad fietst dan hoor je om de paar minuten "tring tring".
Begin met het verbieden van het besturen van een electrische fiets onder de 16 en een helmplicht voor electrisch fietsen. Misschien ook een verplichte cursus "hoe gedraag ik mij netjes op een electrische fiets" in combinatie met een coachingstraject waarin geleerd wordt een beetje geduld te hebben.
Mensen (allemaal, ook motorrijders EN automobilisten) denken in schade aan het voertuig. Praat eens over veiligheid, luister eens naar de verhalen over een ongeluk; wat hoor je dan?![]()
Met welke snelheid mag je met een motor tussen files door rijden?
Zodra er een file ontstaat, zie je vaak dat motorrijders tussen de stilstaande auto’s door gaan rijden. Geldt daar een bepaalde maximumsnelheid voor, vraagt lezer Hans Bloemendal zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.www.ad.nl
Geestig artikel. In praktijk zie ik eigenlijk bijna niks van dit alles… vooral het veel te hard tussendoor rijden, geen knipperlichten en veelvuldig gebruik van de vluchtstrook.
Ach ja. Je bent ook maar een hompje vlees van 80 kg beschermt door diezelfde 80kg.. wat kan er misgaan ..
Ja en het kan snel gaan. Zelf jaar fysio gehad na aanrijding van achteren. auto was muv nieuwe bumper en overspuiten intact. Haar auto had wel de gehele kreukelzone gebruiktTerwijl ik de schade aan het lijf veel belangrijker vind.
Ik ben eigen wel benieuwd of er nog verschil is tussen fietsbeheersing van mensen gewielrend of gemtbd hebben t.o.v. mensen die dat niet gedaan hebben. Ik kan me voorstellen als je altijd 17 km per uur reed meer dan 20 problemen kan geven. Maar als ke zonder echter inspanning al meer dan 25 op je racefiets reed zou je zeggen dat je dingen beter kunt inschatten als je elektrisch gaat fietsen.Klopt. Helaas beheersen ook veel ouderen hun electrische fiets vaak onvoldoende en naderen zij kruisingen met te hoge snelheid om enerzijds voldoende zichtbaar te zijn voor automobilisten en anderzijds zelf tijdig te kunnen stoppen.