Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Boppie zei:

Deze is ontsnapt uit het Pieter Baan centrum. Wat een debiel.

Ik ben het met de opmerkingen eens waarbij gesuggereerd wordt dat deze bestuurder zijn rijbewijs niet waardig is. Vrijwillig inleveren, diep door het stof als excuses en ritueel het roze kaartje verbranden.
Je hoort op de video al dat de ambulance de kortere meertonige hoorn gebruikt, zo van laat me erdoor, en dan nog afsnijden ook. Dwaas, ik mag hopen dat ze hem negeren als hij een keer medische hulp nodig heeft.

De 1-serie vergist zich duidelijk. Gelukkig breekt hij de poging op tijd af.

Of het nu wel of niet expres is, het blijft een heel rare actie. Gas los had voldoende geweest. Deze persoon blijft gassen en tikt hem op het laatst naar links. Of iemand heeft geen idee wat die aan het doen is of iemand zit willens en wetens te narren.

Boppie zei:
Of het nu wel of niet expres is, het blijft een heel rare actie. Gas los had voldoende geweest. Deze persoon blijft gassen en tikt hem op het laatst naar links. Of iemand heeft geen idee wat die aan het doen is of iemand zit willens en wetens te narren.

Voorrangsvoertuigen hebben twee soorten sirenes. Een met lange, afwisselende tonen en een met korte, afwisselende tonen. De korte tonen worden gebruikt als er extra aandacht nodig is, bijvoorbeeld bij het naderen van een kruising.

Ik heb sterk de indruk dat deze dwaas bewust "het gat dichtrijdt", hij komt daarvoor zelfs ver naar links. Dit hinderen van voorrangsvoertuigen is verboden en kan een bekeuring opleveren van slechts 130 euro. Ik mag hopen dat hij deze bekeuring op basis van dit filmpje op de mat heeft gekregen, een veel te laag bedrag voor het idiote hinderen van een ambulance. Je zal maar liggen wachten op die ambulance.

In het filmpje zijn diverse momenten zichtbaar waar hij de ambulance had kunnen laten inhalen. Even de knipper naar rechts, de auto zo dicht mogelijk naast de paaltjes rechts aan laten rijden, wat remmen en de ambulance is je voorbij voor je er erg in hebt. De weg is meer dan breed genoeg voor drie auto's naast elkaar.

stoterstangen90 zei:
Gewoon Dirk zei:
stoterstangen90 zei:
een onvervalste spookrijder.

Die BMW 1-serie?
Ik zou denken het rode exemplaar dat aan de andere kant van de vangrail terecht komt. Maar het filmpje is net te kort om de situatie echt te kunnen overzien.

Het gaat hier om een tweebaansweg. BMW is dus de spookrijder. ;) Andere kant van de vangrail is de afrit. Het is dus de BMW die hier wil inhalen terwijl er tegenliggers aankomen. Ik snap niet helemaal hoe hij heeft kunnen denken dat het anders was, want die weg is al het het hele stuk tweebaans.

Boppie zei:

Ik vond dit in de comments onder het filmpje:

Daarom met je richtingaanwijzer aangeven wat je gaat doen dan had de ambulancechauffeur door gehad dat de auto hem er rechts langs wilde laten. Deze tip heeft een ambulancechauffeur overigens ooit op televisie gegeven

Een heel goede tip. Geef aan wat je ga doen. Is altijd belangrijk, niet alleen als er een hulpverleningsvoertuig achter je zit ...

Meer tips van de zuiderburen ...

Boppie zei:
stoterstangen90 zei:
Gewoon Dirk zei:
stoterstangen90 zei:
een onvervalste spookrijder.

Die BMW 1-serie?
Ik zou denken het rode exemplaar dat aan de andere kant van de vangrail terecht komt. Maar het filmpje is net te kort om de situatie echt te kunnen overzien.

Zo te zien gewoon een provinciale weg. Wat jij ziet is een afrit.
Dat zal zo zijn. UIt het filmpje was het mij niet helemaal duidelijk. Ik ga vanochtend maar naar het gemeentehuis om mijn rijbewijs in te leveren.

Hier twee bestuurders zonder geduld.
Link

Vanochtend was er op de A4 Steenbergen richting Antwerpen een ongeluk gebeurd tussen Bergen op Zoom zuid en Hoogerheide. Hierdoor was de snelweg afgesloten en stond er een file vanaf Bergen op Zoom noord. Een logische omleiding is om vanaf afslag noord de randweg noord te volgen (met goed werkende groene golf) om vervolgens de Markizaatweg af te rijden naar de Antwerpsestraatweg die je dan kan volgen tot aan de oprit Hoogerheide. Deze route was daardoor wellicht iets drukker dan normaal al had ik niet het idee dat er geen doorkomen aan was.
Ik stond aan de verkeerslichten te wachten om rechtdoor te kunnen (ik was later pas de randweg opgedraaid daarom had ik geen groene golf). Naast mij stond een vrachtwagen, ook voor rechtdoor. Het licht springt op groen en we rijden weg. Ik ben sneller weg en wil naar de rechter baan en zie nog net hoe een Peugeot via het voorsorteervak voor rechtsaf de vrachtwagen voorbij is gevlogen om vervolgens rechtdoor te gaan. Het fragment begint kort daarna, helaas heb ik zijn kenteken niet in beeld. De idioot pakt zoals te zien is op de beelden nog drie maal een rood verkeerslicht mee, het uitgeknipte stukje had ik hem niet in beeld (en voegt daarom niet veel toe) maar ook op dat gedeelte rijdt hij nog twee maal door rood.
Link

Dat BMW-tje krijgt haast de kans niet. Dit is beter dan het op 10 cm van de voorbumper naar rechts hoeken.

Hij realiseert zich pas na 24 secondes dat hij ook wel naar rechts kan, dat is iemand die niet bewust aan het autorijden is. Misschien moest hij nog even appen.

FrankD2 zei:
Hij realiseert zich pas na 24 secondes dat hij ook wel naar rechts kan, dat is iemand die niet bewust aan het autorijden is. Misschien moest hij nog even appen.
Wellicht dat de camera vertekent, maar juist op het moment dat ik denk 'nu mag je weer naar rechts' komt de eerste stuntpiloot er rechts voorbij vliegen. Op het moment dat hij zich realiseert wat er zojuist gebeurde komt de volgende er al aan. Ja zo krijg je die 24 secondes wel vol natuurlijk...

Of zij. Verder vraag ik mij af of wij het over hetzelfde filmpje hebben. De I3 is nog bezig met inhalen (doet het goed door niet a la minute naar rechts te duiken). Krijgt vervolgens de kans niet om naar rechts komen omdat er zonodig twee met het verstand en geduld van een uitgekauwde doperwt in een kleine ruimte omheen moeten hoeken. Dit is zeer asociaal gedrag wat wat mij betreft hard afgestraft mag worden.

Mensen gaan er alleen op deze manier rechts langs als ze al een tijd achter de BMW hebben zitten wachten tot ze er lang kunnen, dus deze heeft gewoon al een hele lange tijd op de linkerstrook zitten slapen.
Het feit dat hij/zij ook nog geen richting had aangegeven om naar rechts te gaan gaf ook niet echt de indruk dat er snel van rijstrook gewisseld zou gaan worden. En zelfs toen de twee auto's er rechts voorbij waren duurde het nog even voor dat hij naar rechts ging.
Dit soort slapers zie je dagelijks op de snelweg, levensgevaarlijk.

Het spijt me ten zeerste FrankD2 maar nu zie ik me toch echt even genoodzaakt om jouw zeepbubel door te prikken.
Ten eerste is de geldende maximumsnelheid ter plekke 100 km/u en had ik mijn cc ingesteld staan op 105 op de teller. De i3 rijdt net iets harder dan ik om mij in te kunnen halen.
Ten tweede heeft hij goed genoeg opgelet bij zijn rijlessen om te weten dat je niet te kort op iemand van rijbaan moet wisselen.
Ten derde zit de C1 niet al een eeuwigheid achter hem te wachten, deze komt met groot snelheidsverschil aangereden en kiest ervoor om zonder zijn snelheid aan te passen er rechts voorbij te gaan. Of dacht jij dat een C1 met 3-cilinder torretje soms in no-time van 100 naar 130+ kon accelereren?
Ten vierde reed de Jaguarnog harder, volgt de C1 zonder nadenken en moet zelfs in de ankers voor de C1.

De i3 bestuurder was een uiterst sociale bestuurder die gewoon op de weg aan het letten was en zeker geen smartphone aan het bedienen was. De Citroën- en Jaguar-bestuurder verdienen mijns inziens beide een EMG en een dikke vette boete.

FrankD2 zei:
Mensen gaan er alleen op deze manier rechts langs als ze al een tijd achter de BMW hebben zitten wachten tot ze er lang kunnen, dus deze heeft gewoon al een hele lange tijd op de linkerstrook zitten slapen.
Het feit dat hij/zij ook nog geen richting had aangegeven om naar rechts te gaan gaf ook niet echt de indruk dat er snel van rijstrook gewisseld zou gaan worden. En zelfs toen de twee auto's er rechts voorbij waren duurde het nog even voor dat hij naar rechts ging.

Hij zat te wachten op de derde wegpiraat die er nog op deze manier langs wilde ... ;)

Ik heb tijdens mijn rijlessen (is al even geleden) geleerd pas naar rechts te gaan als de ingehaald auto in de binnenspiegel te zien is.
Weet niet of dat nog steeds van toepassing is ...

Blackadder the 5th zei:
FrankD2 zei:

Hij zat te wachten op de derde wegpiraat die er nog op deze manier langs wilde ... ;)

Ik heb tijdens mijn rijlessen (is al even geleden) geleerd pas naar rechts te gaan als de ingehaald auto in de binnenspiegel te zien is.

Heb ik 5 jaar terug ook geleerd.

Heb ik ook geleerd, hou ik me 9 van de 10 keer totaal niet aan.

Voldoende snelheidsverschil rechterkant van de ingehaalde auto in mijn rechterbuitenspiegel en ik ga langzaam terug naar rechts

Blackadder the 5th zei:
FrankD2 zei:

Volgens mij zijn de natuurwetten rondom afstand en tijd niet gewijzigd, dus dat lijkt me nog altijd een goede richtlijn. Moet zeggen dat het wel per situatie verschilt hoe strikt ik me daar aan houd. Soms is dat erg riant qua afstand namelijk, bijvoorbeeld wanneer iedereen langzaam rijdt of wanneer het snelheidsverschil met de ingehaalde auto groot is. Bij vrachtwagens en ander langzaam/zwaar verkeer (met flinke remweg) ben ik daar wel strikter in.

Als ik aan het inhalen ben en ik zie dat er iemand aankomt met een hogere snelheid dan ik, dan geef ik direct richting aan naar rechts als ik de ingehaalde auto ongeveer voorbij ben en ga echt naar rechts als dit veilig kan.
Dan ontstaan er tenminste geen misverstanden en het is tenslotte een richtingaanwijzer en geen richtingbevestiger.

Kan ik ook vrij weinig problemen mee hebben. Wat ik nog wel eens zie is dat men zodra mijn voorbumper gepasseerd is gelijk naar rechts komt, daarmee word ik gelijk gedegradeerd tot bumperklever. Bijzonder onprettig als men op dat moment ineens op de rem moet staan. Dan ben ik het haasje.

Als ik een auto aan het inhalen ben, doe ik dat altijd met voldoende snelheid, zijnde de maximale toegestane snelheid of net iets daarboven. Als iemand dan besluit er met 160 aan te komen en mij op mijn achterbumper te gaan hangen om me te dwingen het liefst nog door de auto op de baan rechts van mij in te laten voegen, heeft diegene toch echt hele dikke pech gehad.

Ik zorg voor voldoende ruimte met acties als inhalen, pas mijn snelheid aan, en ga pas weer bijvoorbeeld naar rechts als daar de ruimte ook weer voor is.

Voel ik mij dan aangesproken door bumperklevers? Dacht het niet. Doe je dit bij me op de provinciale weg, of in de bebouwde kom, gaat bij mij als dit heel irritant gebeurd subiet het gas er af, en kun je zo maar 60 gaan rijden waar je 80 mag, of 30 waar je 50 mag. Meestal begrijpt de bumperklever dan wel de boodschap en gaat op een normale afstand rijden. Dan gaat bij mij de snelheid ook weer omhoog naar normale waardes.

Lycan Capri zei:

Voldoende snelheidsverschil rechterkant van de ingehaalde auto in mijn rechterbuitenspiegel en ik ga langzaam terug naar rechts

Ik merk bij andere inhalende automobilisten wel eens dat men eerst besluit om dat kleine autootje voor hen in te gaan halen,
om er tijdens/na het inhalen achter te komen dat hij toch wel de maximum snelheid op de teller + 10 km/h rijdt.
Vervolgens laat men het gat los, en moet ik als een beetje pech heb zelf gaan inhalen om de snelheid vast te houden ... :(

Blackadder the 5th zei:
Lycan Capri zei:

Ik merk bij andere inhalende automobilisten wel eens dat men eerst besluit om dat kleine autootje voor hen in te gaan halen,
om er tijdens/na het inhalen achter te komen dat hij toch wel de maximum snelheid op de teller + 10 km/h rijdt.
Vervolgens laat men het gat los, en moet ik als een beetje pech heb zelf gaan inhalen om de snelheid vast te houden ... :(

Maar de meeste "automobilisten" rijden toch op de cruisecontrol?

Ik hou zonder cruisecontrol mijn snelheid aardig netjes vast en die Vmax+ staat vaak toch wel op m'n meter :)

Lycan Capri zei:
Blackadder the 5th zei:
Lycan Capri zei:

Ik hou zonder cruisecontrol mijn snelheid aardig netjes vast en die Vmax+ staat vaak toch wel op m'n meter :)

Ik doel meer het toch inhalen versus de angst om een bekeuring op te lopen wegens 7 km/h te hard ... ;)

Blackadder the 5th zei:
Lycan Capri zei:

Herkenbaar idd. En als je ze dan in gaat halen kom je er ineens niet meer voorbij, want dan geven ze weer wat gas bij....

Lycan Capri zei:
Blackadder the 5th zei:
Lycan Capri zei:

'Aardig netjes vast houden' is wat anders dan constante snelheid. Je hebt zoveel invloeden waardoor je even een paar km/u harder of zachter rijdt, dat heb je zelf helemaal niet in de gaten. Totdat je de cruisecontrole aanzet (en je voorgangers niet...).

Zal wel eens een camera op m'n stuur monteren. Kun je t zien ;)

[size=x-small]Dat gaan we dus niet doen, geen overbodige schermen voor m'n dash[/size]

Auto-fan zei:
Blackadder the 5th zei:
Lycan Capri zei:

Herkenbaar idd. En als je ze dan in gaat halen kom je er ineens niet meer voorbij, want dan geven ze weer wat gas bij....

Doe ik ook altijd. Geweldig om die kop met de seconde steeds roder te zien worden.

Lycan Capri zei:
Zal wel eens een camera op m'n stuur monteren. Kun je t zien ;)

[size=x-small]Dat gaan we dus niet doen, geen overbodige schermen voor m'n dash[/size]
Zou ik ook niet doen als ik jou was, je schoffelt dan je eigen stelling onderuit namelijk. Let maar op :)

Boppie zei:
Auto-fan zei:
Blackadder the 5th zei:
Lycan Capri zei:

Doe ik ook altijd. Geweldig om die kop met de seconde steeds roder te zien worden.
Niet bij mij iig: je rijdt je vanzelf ergens klem dan nl. :) En dan kan ik er alsnog voorbij.

Die heb ik wel eens gezien. De postduif is een ei, maar de chauffeur had met gas los alles op kunnen lossen.

Boppie zei:
Die heb ik wel eens gezien. De postduif is een ei, maar de chauffeur had met gas los alles op kunnen lossen.

De vrachtwagenchauffeur had geen zin om (voor de zoveelste keer waarschijnlijk) andermans probleem op te lossen.
Daar is waar het dreigen stopt en de schade of erger begint als je dit als bestuurder niet in de gaten krijgt of wilt krijgen ...

Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:

De vrachtwagenchauffeur had geen zin om (voor de zoveelste keer waarschijnlijk) andermans probleem op te lossen.
Daar is waar het dreigen stopt en de schade of erger begint als je dit als bestuurder niet in de gaten krijgt of wilt krijgen ...
Geven en nemen. Nu zijn ze beiden later thuis. Niet rijbewijs waardig als je je zo laat opnaaien.

Engels verkeersrecht is meer gebaseerd op het zee recht.... bij de afwikkeling van de schuldvraag kijken ze meer naar "Wat heb je er aan gedaan om een aanrijding te voorkomen"... beide dus behoorlijk dom bezig en ééntje die over doorgetrokken strepen gaat rijden.

Terug
Bovenaan