Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Netoj zei:
Hebben jullie het ook gemerkt dat veel vrachtwagen chauffeurs echt letterlijk schijt aan je hebben als je wilt invoegen (je er niet tussen in laten) en je moet invoegen anders rij je tegen de vangrails aan?
Herkenbaar. Ik rij dagelijks de A10 West bij sloterdijk op richting A10 Zuid. Is een korte invoegstrook met veel invoegend verkeer en vrachtwagens op de rechterrijstrook. Hierbij willen ze meestal geen ruimte geven. Dit snap ik nog wel. Maar maak ook steeds vaker mee dat ze snelheid verhogen om 'het gat' dicht te rijden. Gelukkig heb ik een rappe auto waardoor ik hier meestal nog wel mee om gaan gaan. Met een tragere auto sta je zo maar stil aan het einde van de invoegstrook. Deze houd namelijk op vanwege een brug

goofer zei:
Netoj zei:
Hebben jullie het ook gemerkt dat veel vrachtwagen chauffeurs echt letterlijk schijt aan je hebben als je wilt invoegen (je er niet tussen in laten) en je moet invoegen anders rij je tegen de vangrails aan?
Herkenbaar. Ik rij dagelijks de A10 West bij sloterdijk op richting A10 Zuid. Is een korte invoegstrook met veel invoegend verkeer en vrachtwagens op de rechterrijstrook. Hierbij willen ze meestal geen ruimte geven. Dit snap ik nog wel. Maar maak ook steeds vaker mee dat ze snelheid verhogen om 'het gat' dicht te rijden. Gelukkig heb ik een rappe auto waardoor ik hier meestal nog wel mee om gaan gaan. Met een tragere auto sta je zo maar stil aan het einde van de invoegstrook. Deze houd namelijk op vanwege een brug
Ah, u is van het type dat met een gerust hart onder een kraan doorloopt want u helmpje beschermt u voor alle narigheden.
48482641-mobiele-kraan-met-container-ge-soleerd-op-wit-vector-illustratie.jpg

Denk eens na man!!!

Ik heb geleerd zoals het moet maar ik heb vaak situaties meegemaakt dat het echt niet ging en je de risico echt niet wou nemen om tussen twee vrachtwagens erin te voegen.. en veel auto's de vluchtstrook zien nemen met gevaar van dien.

goofer zei:
Netoj zei:

Zou het niet de vrachtwagen ervoor zijn, die af moet remmen voor een lompe invoeger en daardoor het gat dicht remt?

Door snel optrekken een gat dichtrijden bij ca. 80 km/h is voor de meeste vrachtwagens vrij lastig ...;)

Gisteravond weer zo'n avond dat ik een stuk of 5 levens heb gered (ogenschijnlijke suïcides voorkomen) en meerdere botsingen moest voorkomen. Heen en terug Amsterdam - Aalsmeer.
- Een voetganger stapte in het donker op z'n dooie gemak tussen geparkeerde auto's vandaan om de drukke doorgaande weg over te steken op een punt waar geen zebra was (en ook weinig straatverlichting), precies voor mijn auto. Maakte ook niet even vaart ofzo.
- Twee fietsers zonder licht doemden plotseling op uit het donker en namen toch voorrang.
- Andere voetganger loopt door rood een ingewikkeld kruispunt op met o.a. tram, fietspad, autobanen. Komt midden op een autobaan klem te staan tussen verkeer dat inmiddels met groen licht op gang komt. Auto's moeten om hem heen laveren.
- Fietser rijdt door rood voor mijn auto terwijl ik door groen ging. Vol op de rem.
- Ik kom uit zijstraatje om rechtsaf een voorrangsweg op te slaan. Tegenover mij een tegenligger die linksaf dezelfde weg op wilde draaien, en onterecht voorrang wil nemen. Beide op de rem, ik weer gas natuurlijk want ik had voorrang. Hij ook weer gas en gooit hem er toch voor. Ik weer vol op de rem.
- In een tweebaans bocht op een snelweg waarbij een bord met pijl al een hele tijd aangaf dat de linkerbaan zou vervallen, reed ik met zootje auto's rustig op de rechterbaan, precies schuin links voor me bleef een auto op de linkerbaan rijden terwijl alle auto's vóór hem wel sneller gingen en invoegden. Ik liet ruimte voor die ene sukkel (maar had er achteraf gezien snel voor moeten gaan, maarja rechts inhalen mag niet). Maar die sukkel keek niet in zijn spiegel, bleef maar vertragen en gooide op het eind van zijn strook opeens het stuur naar rechts waardoor ik en mijn achterligger op de rem moesten. Even later nog een paar soortgelijke acties bij afritten, oooohh even terug naar 70km/u of vol op de rem om een verkeersbord te lezen... En later sneed hij me nog een keer af terwijl ik al een afrit had genomen en daar de toegstane 90km/u maakte, en hij opeens met 70km/u bedacht dat hij toch ook die afrit moest hebben en zonder te kijken weer zijn stuur naar rechts gooide.

Sjonge wat kan je in 2x 25 minuutjes rijden een hoop mensen moeten redden!

Rayban zei:
goofer zei:
Netoj zei:
Ah, u is van het type dat met een gerust hart onder een kraan doorloopt want u helmpje beschermt u voor alle narigheden.

Denk eens na man!!!
Moraalridder.... :LOL:

Altijd grappig die overdreven reacties die sommige forumleden altijd weer posten...

Blackadder the 5th zei:
goofer zei:
Netoj zei:

Zou het niet de vrachtwagen ervoor zijn, die af moet remmen voor een lompe invoeger en daardoor het gat dicht remt?

Door snel optrekken een gat dichtrijden bij ca. 80 km/h is voor de meeste vrachtwagens vrij lastig ...;)

Nee, ik versnel pas nadat de vrachtwagen het gat probeert dicht te rijden, niet andersom...... :)

goofer zei:
Blackadder the 5th zei:
goofer zei:
Netoj zei:

Nee, ik versnel pas nadat de vrachtwagen het gat probeert dicht te rijden, niet andersom...... :)

Kan gezichtsbedrog zijn.

Bij het invoegen richt ik me meestal op het voertuig waar ik achter wil invoegen.
Als er om wat voor reden dan ook verderop in de rij wordt afgeremd, kan het gebeuren dat het gat ineens veel kleiner wordt.
Dat gebeurt dan niet door het versnellen van het voertuig waar ik voor wil gaan invoegen,
maar door het afremmen van het voertuig waar ik achter wil invoegen.
Als je geluk hebt, remt het achterste voertuig ook af, en dat ervaar je alsof je zelf versnelt ... ;)

Tuftuf74 zei:
- In een tweebaans bocht op een snelweg waarbij een bord met pijl al een hele tijd aangaf dat de linkerbaan zou vervallen [..]
Zulke situaties lijken wel heel vaak tot problemen te leiden! In mijn woonplaats is er ook een (waar ik vaak langs kom), en pakweg een op elke drie keer "is er iets"...
Vorige week was er een die ik niet gauw vergeet: ik rijd links en moet dus naar rechts, geef tijdig richting aan, kijk achterom én in mijn spiegels, en ik zie dat er ruimte is om rechts in te voegen doordat een bestuurder een ietsje inhoudt. En net als ik begin naar rechts te sturen zie ik in m'n binnenspiegel een glimp van een dikke BMW die met hoge snelheid aankomt en en ook naar rechts stuurt, kennelijk om in datzelfde gaatje te duiken. Ik heb 'm botweg de pas afgesneden, dat leverde me een paar duidelijk boze lichtseinen op! En toen kon ik het niet laten heel even de rem aan te tikken, waarna hij verder opvallend netjes afstand bleef houden... Bah.

Pfft, waarom zijn het toch (bijna) altijd BMW's die zulke streken uithalen?

goofer zei:
Rayban zei:
goofer zei:
Netoj zei:

Denk eens na man!!!

Altijd grappig die overdreven reacties die sommige forumleden altijd weer posten...
Noem je dat Grappig???

Ik durf te stellen dat je veiliger bent onder die container dan de actie om even tussen 2 vrachtwagens in te voegen.

Blackadder the 5th zei:
goofer zei:
Blackadder the 5th zei:
goofer zei:
Netoj zei:

Kan gezichtsbedrog zijn.

Bij het invoegen richt ik me meestal op het voertuig waar ik achter wil invoegen.
Als er om wat voor reden dan ook verderop in de rij wordt afgeremd, kan het gebeuren dat het gat ineens veel kleiner wordt.
Dat gebeurt dan niet door het versnellen van het voertuig waar ik voor wil gaan invoegen,
maar door het afremmen van het voertuig waar ik achter wil invoegen.
Als je geluk hebt, remt het achterste voertuig ook af, en dat ervaar je alsof je zelf versnelt ... ;)

Leuk die theoretische analyses en berederneringen over wat zou kunnen gebeuren en hoe je dat zou kunnen ervaren. Ik weet hoe de situatie was en wat ik heb gedaan. Verder respecteer ik dat andere forumleden en mensen andere keuzes zouden maken in dezelfde situatie.

Rayban zei:
goofer zei:
Rayban zei:
goofer zei:
Netoj zei:

Denk eens na man!!!

Noem je dat Grappig???

Ik durf te stellen dat je veiliger bent onder die container dan de actie om even tussen 2 vrachtwagens in te voegen.
Jouw reactie is inderdaad grappig en niet echt serieus te nemen door een combinatie van stereotypering en aannames.

Waar haal je bijvoorbeeld de informatie vandaan dat er TWEE vrachtwagens waren?

Je stelling en je mooie plaatje laat ik verder maar aan em voorbij gaan;)

goofer zei:
Herkenbaar. Ik rij dagelijks de A10 West bij sloterdijk op richting A10 Zuid. Is een korte invoegstrook met veel invoegend verkeer en vrachtwagens op de rechterrijstrook. Hierbij willen ze meestal geen ruimte geven. Dit snap ik nog wel. Maar maak ook steeds vaker mee dat ze snelheid verhogen om 'het gat' dicht te rijden. Gelukkig heb ik een rappe auto waardoor ik hier meestal nog wel mee om gaan gaan. Met een tragere auto sta je zo maar stil aan het einde van de invoegstrook. Deze houd namelijk op vanwege een brug.

goofer zei:
Leuk die theoretische analyses en berederneringen over wat zou kunnen gebeuren en hoe je dat zou kunnen ervaren. Ik weet hoe de situatie was en wat ik heb gedaan. Verder respecteer ik dat andere forumleden en mensen andere keuzes zouden maken in dezelfde situatie.

Blijkbaar is de beschrijving dan niet duidelijk genoeg, gezien de reacties ... ;)

Met welke snelheid rijd je dan op dat moment? Haal je een of meerdere voertuigen in alvorens in te voegen?
Is er (begin van) filevorming op de hoofdrijstrook?
Allemaal factoren die invloed hebben en die niet uit het oorspronkelijke verhaal zijn te halen ...

Blackadder the 5th zei:
goofer zei:

Blijkbaar is de beschrijving dan niet duidelijk genoeg, gezien de reacties ... ;)
Blijkbaar :p

Verder ook geen behoefte om een essay te gaan schrijven zodat andere forumleden geen aannames gaan doen om vervolgens stereotype stellingen neer te leggen. Al denk ik dat een totale situatiebeschrijving weinig invloed heeft op sommige reacties... :)

Ik zie het probleem dan niet. Overigens probeer ik de ruimte te zoeken bij het invoegen, dat gebeurt dan wel eens met 80 in plaats van 120 (achter de vrachtwagen bijvoorbeeld).

.

Jammer. Het zal een raadsel blijven waarom je een snelle auto nodig zou hebben
om bij het invoegen een vrachtwagen die versnelt voor te kunnen blijven ... :LOL:

Erik Baas zei:
Kennelijk is het een bepaald type bestuurder dat er voor kiest een BMW aan te schaffen.

Ja dat is mijn ervaring ook hoor. De grootste aso's op de weg zitten vaak in een BMW of Audi. Of donkerblauwe of zwarte VW Golf.

Maar van de gevaarlijke midden- of linkerbaanplakkers (terwijl hele rechterbaan leeg is) ben ik nog niet achter het patroon gekomen qua type auto. Het zijn wel vaak mensen die een beetje naar voren gebogen over hun stuur zitten te turen en die zijn vergeten dat er spiegels in hun auto zitten. Vinden ze die doorgetrokken streep aan de rechterkant zo eng? Dat ze daarom liever op baan 2 of 3 gaan rijden?? Ik snap er niks van. Zo gevaarlijk.

Blackadder the 5th zei:
Jammer. Het zal een raadsel blijven waarom je een snelle auto nodig zou hebben
om bij het invoegen een vrachtwagen die versnelt voor te kunnen blijven ... :LOL:
Voor mij niet :p

Tuftuf74 zei:
Erik Baas zei:
Kennelijk is het een bepaald type bestuurder dat er voor kiest een BMW aan te schaffen.

Ja dat is mijn ervaring ook hoor. De grootste aso's op de weg zitten vaak in een BMW of Audi. Of donkerblauwe of zwarte VW Golf.

Maar van de gevaarlijke midden- of linkerbaanplakkers (terwijl hele rechterbaan leeg is) ben ik nog niet achter het patroon gekomen qua type auto. Het zijn wel vaak mensen die een beetje naar voren gebogen over hun stuur zitten te turen en die zijn vergeten dat er spiegels in hun auto zitten. Vinden ze die doorgetrokken streep aan de rechterkant zo eng? Dat ze daarom liever op baan 2 of 3 gaan rijden?? Ik snap er niks van. Zo gevaarlijk.

Ik heb zelf nog niet echt een patroon kunnen ontdekken in het type auto wat bij een bepaald weggedrag hoort. Wel een een type bestuurder die bepaald (weg)gedrag vertoont.
Middenstrookrijders zijn vaak aan het bellen of andere dingen aan het doen wat niets met autorijden te maken heeft.
Bumperklevers hebben vaak gewoon haast.
Twijfelaars zijn letterlijk de weg even kwijt en kun je beter de ruimte geven, ze kunnen onverwacht toch ineens van rijstrook wisselen.

Boppie zei:
Irritant, vervelend, naar. Dat zou ik het willen noemen. Niet gevaarlijk.

Als dit nog ging over midden- en linkerbaanplakkers.

Ik vind die wel echt gevaarlijk. Als ik op de rechterbaan aankom en harder ga, en voor me rijdt zo'n slak op baan 2 van de 3, of baan 3 van de 4 (for no apparent reason), moet ik dus twee of drie banen wisselen om hem links in te halen. Het gebeurt dan heel vaak dat ik mezelf 'klem' rijd achter zo'n middenbaner omdat er ook al iemand op baan 3 of 4 rijdt, de baan links van die slak. Dan moet ik dus remmen, en degene achter mij ook, enzovoorts. Dan ontstaat er zo'n hele opstopping achter die slak van mensen die ook er voorbij willen, terwijl baan 1 dus leeg is. Mensen gaan zitten duwen, op geïrriteerde manier rare manoeuvres uithalen, om maar voorbij die slome slak in het midden te komen. Allemaal terwijl baan 1 leeg is. Voor niks.
Als die slak nou gewoon op baan 1 (helemaal rechts) gaat rijden, zijn daarnaast nog twee banen vrij voor verkeer dat ietsje harder gaat, en dat veel harder gaat.

Of als zo'n slak op de linkerbaan rijdt, is het nog gevaarlijker. Wat moet je dan doen? Er achter gaan rijden en zijn slome tempo aannemen, hopende dat hij na 15 minuten eindelijk eens in zijn spiegel kijkt? Bumperkleven en seinen? Mag niet. Rechts inhalen met het risico dat ze toch opeens naar rechts schuiven? Mag ook niet.

Vooral de A4 zit meestal bomvol met dat soort gevaarlijke middenbaan- en linkerbaanplakkers.

Tuftuf74 zei:
(..)
Als die slak nou gewoon op baan 1 (helemaal rechts) gaat rijden, zijn daarnaast nog twee banen vrij voor verkeer dat ietsje harder gaat, en dat veel harder gaat.

(..)

Ik zou het niet te hard roep, rijden op baan (= rijstrook) 1. Dat is namelijk de meest linker rijstrook. In Nederland wordt vanaf de middenberm geteld ipv andersom. ;)

Gewoon rechts er lang. Geen stress en je kan altijd de vluchtstrook nog op mocht je wat escape ruimte nodig hebben :)

Durashift zei:
Tuftuf74 zei:
(..)

(..)
Gewoon rechts er lang. Geen stress en je kan altijd de vluchtstrook nog op mocht je wat escape ruimte nodig hebben :)
Doe ik bijna dagelijks op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht met traject controle. Anders blijf je naar links en daarna weer naar rechts gaan.
Op de A2 is het meestal en stuk rustiger aan de rechterkant van de snelweg dan links. Daar is men ruzie aan het maken voor elke cm linkerrijstrook. Met invoegen waar het echt niet past, bumperkleven en lichtsignalen om vervolgens te proberen met 1 km/u verschil in te halen....

https://www.youtube.com/watch?v=l0QGBW5Uzko

Bij verkeerscontroles vanuit een rijdende camper op de A7 tussen Joure en Groningen heeft de politie de afgelopen drie dagen 248 mensen op de bon geslingerd. De meesten van hen gebruikten tijdens het rijden de mobiele telefoon, onder wie 65 vrachtwagenchauffeurs.

beroepschauffeurs noemen ze dat (n)

Carfanatic zei:
https://www.youtube.com/watch?v=l0QGBW5Uzko

Bij verkeerscontroles vanuit een rijdende camper op de A7 tussen Joure en Groningen heeft de politie de afgelopen drie dagen 248 mensen op de bon geslingerd. De meesten van hen gebruikten tijdens het rijden de mobiele telefoon, onder wie 65 vrachtwagenchauffeurs.

beroepschauffeurs noemen ze dat (n)

Zo zie je dus hoe belangrijk controle door mensen van vlees en bloed is ...

Tsja...chauffeurs zijn net mensen. Geeft wel aan dat de telefoon een aardig probleem is.

Als je zegt dat je met een glas bier achter het stuur stapt dan is de wereld te klein. Maar hoeveel zullen er wel niet met dat ding bezig zijn. Ik weet wel waar ik de focus zou leggen qua beleid.

Gedraag je je zo in de rij voor de kassa dan de kans is groot dat je klappen krijgt.

Gedrag in het verkeer gaat hier nog een dingetje worden. Misschien wat meer campers op de weg zetten. Of gewoon onopvallende wagens.

Ik vermoed een bewussie, want ik heb die auto daar wel vaker zien rijden en die ging nimmer rechtsaf :) Het is wat Boppie al zegt, als je dit gedrag in de supermarkt vertoont dan heb je de poppen aan het dansen.

PauseBreak zei:
Ik vermoed een bewussie, want ik heb die auto daar wel vaker zien rijden en die ging nimmer rechtsaf :) Het is wat Boppie al zegt, als je dit gedrag in de supermarkt vertoont dan heb je de poppen aan het dansen.

Die komt vroeg of laat zichzelf een keer tegen als een vrachtwagenchauffeur die toevallig vooraan
staat hem niet ziet en de auto bij het optrekken in de linkerflank rijdt ... :cry:

Hij heeft in ieder geval wel het lef de linkerdeur (waar hij direct achter zit) te gebruiken om voorrang te pikken. Als het fout gaat, mag hij zelf op de blaren zitten.

Kwam vanmiddag van de A12 af en reed op de rondweg Oost richting Veenendaal. Het was nogal druk op dat moment, de kruising
stond zowat geblokkeerd met auto's: Rondweg Oost - Veenendaal richting Rhenen

Wat mij opviel wat dat de linkerrijstrook richting Rhenen vrijwel leeg was. Iedereen probeerde krampachtig zo snel mogelijk op de rechterrijstrook
te komen, en daarmee de rij voertuigen zodanig lang makend dat vervolgens de kruising bijna werd geblokkeerd.

Wat is er mis met de linkerrijstrook volgen en vervolgens aan het einde van de strook invoegen?

@Boppie: Die gast rijdt ook nog bijna die man aan binnen de afzetting :eek:

@Blackadder: De linkerrijstrook volgen en aan het einde van de strook invoegen is eng. Stel je voor dat je er niet tussen komt!

PauseBreak zei:
@Boppie: Die gast rijdt ook nog bijna die man aan binnen de afzetting :eek:

@Blackadder: De linkerrijstrook volgen en aan het einde van de strook invoegen is eng. Stel je voor dat je er niet tussen komt!

Die man die bijna aangereden wordt zou aangifte moeten doen bij de politie met deze video als bewijs.

Ik steek er altijd voorbij, gewoon op een rustig gangetje. En als de een ieder gat met samengeknepen billen dicht rijdt...dan is er altijd wel iemand anders die wel de ruimte geeft.

PauseBreak zei:
De winkel van 's lands beste voetbalscheidsrechter is vlakbij, had hem vast een kaart opgeleverd. :)

Blackadder the 5th zei:
(..)

Wat is er mis met de linkerrijstrook volgen en vervolgens aan het einde van de strook invoegen?

Sociaal gedrag, denk ik.. Mensen die daar rijden, in de spits, weten over het algemeen wel hoe de verkeerssituatie ter plekke is.
Vermoedelijk vind men het zelf ook vervelend om mensen er telkens 'tussen' te moeten laten en kiezen dus voor rechts houden.

Het blijft best gek dat op dat stuk geen dubbele rijstroken zijn maar 2 rotondes verder op wel.. waar het m.i. juist, qua verkeersaanbod, minder noodzakelijk is.. :confused:

Persoonlijk maak ik ook altijd gebruik van de meest buitenste strook. En ik ervaar ook altijd dat ik veel voertuigen voorbij ga. Maar goed, die rijstrook ligt er om te gebruiken. De A4 richting Den Haag ter hoogte van Rijswijk is ook zo'n mooi voorbeeld. Ik rij er elke dag een rij van zo'n 3 á 400 meter auto's voorbij. Allemaal voertuigen waarvan de bestuurder ook ervoor mag kiezen de aangeboden capaciteit te gebruiken. Doen ze dat niet is dat een eigen keuze, ik ben in ieder geval nooit gehinderd met het invoegen wanneer "mijn" rijstrook ophoudt. Heeft niks met sociaal of asociaal te maken. Eigenlijk zorg ik ervoor dat de rij op rijstrook 2 in ieder geval 1 auto korter is.....;)

Durashift zei:
Blackadder the 5th zei:
(..)

Sociaal gedrag, denk ik.. Mensen die daar rijden, in de spits, weten over het algemeen wel hoe de verkeerssituatie ter plekke is.
Vermoedelijk vind men het zelf ook vervelend om mensen er telkens 'tussen' te moeten laten en kiezen dus voor rechts houden.

Het blijft best gek dat op dat stuk geen dubbele rijstroken zijn maar 2 rotondes verder op wel.. waar het m.i. juist, qua verkeersaanbod, minder noodzakelijk is.. :confused:

Het sociale gedrag zou moeten zijn om te zorgen dat beide stroken volledig worden benut, zodat er meer auto's door het groene verkeerslicht kunnen rijden. Door het niet benutten van de linkerstrook raakt op een gegeven moment de kruising zelf verstopt.
Maar daar moet je wel een wijde blik op het verkeer voor hebben ... ;)

De dubbele rijstroken verderop zijn wel gemakkelijk om een langzame voorligger (zwaar beladen vrachtwagen) in te halen.
Na een aantal rotondes afremmen/optrekken worden de achterliggers dat namelijk wel eens zat ...

Terug
Bovenaan