Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Durashift zei:
Beste is ook om de linker stroom 'af te blokken' door net over de lijn te rijden.. kunnen de 'luxe wagens' ook niet naar binnen snijden bij het opgaan van de rotonde.
;)

Bedoel je daar eigenlijk niet mee dat men blijkbaar niet op een normale manier een 2-strooks rotonde kan nemen?

Bij weinig verkeer vind ik een rotonde een goede oplossing voor zowel de doorstroming (je kunt normaal gesproken altijd doorrijden)
als voor de veiligheid (je hebt minder risico op botsingen met hoge snelheden).

Bij 2-strooks rotondes zie je het verschil in snelheden weer toenemen, en daarmee ook de onveiligheid.

De rotonde op de Cuneraweg was eerst ook een 2-strooks rotonde,
en na problemen met de doorstroming heeft men er een turborotonde (met voor elke verkeersrichting een eigen rijstrook) van gemaakt.

De rotonde is wel veiliger geworden, maar de capaciteit is niet zoveel groter geworden,
je hebt nog steeds hetzelfde aantal stroken op de rotonde zelf.

Terence zei:
https://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2017/01/zo_bam_ongeluk.html

Niet normaal, bovenste filmpje is de korte versie, onderste de lange. Te bizar voor woorden.

HD beelden: https://www.youtube.com/watch?v=98DF4S21zSM

Wat ik niet begrijp is dat men niet vanuit de alarmcentrale de snelheid op het betreffende wegdeel beperkt direct nadat de melding is binnengekomen.
Ik zie de auto's meerdere keren een matrixbord passeren terwijl er geen melding op staat.

Blackadder the 5th zei:
Terence zei:

Niet normaal, bovenste filmpje is de korte versie, onderste de lange. Te bizar voor woorden.

Wat ik niet begrijp is dat men niet vanuit de alarmcentrale de snelheid op het betreffende wegdeel beperkt direct nadat de melding is binnengekomen.
Ik zie de auto's meerdere keren een matrixbord passeren terwijl er geen melding op staat.

Matrix doet, vziw, RwS. Die zal eerst vanuit de politie een aanvraag moeten krijgen.. al zou je kunnen redeneren dat men een afwijkend verkeersbeeld zou kunnen zien via de camera's die ongetwijfeld dat stuk A2 in de smiezen hebben. Zoals ik het begrijp was de dashcam bestuurder al 'ff bezig' voor het moment dat wij de film te zien krijgen.

Lijkt mij zeer voorstelbaar dat het mensen in een huurauto waren die ergens vandaan komen waar dit gedrag 'gangbaar' is en de bewustwording van het gevaar er onvoldoende is.. :(

Blackadder the 5th zei:
Durashift zei:
Beste is ook om de linker stroom 'af te blokken' door net over de lijn te rijden.. kunnen de 'luxe wagens' ook niet naar binnen snijden bij het opgaan van de rotonde.
;)

Bedoel je daar eigenlijk niet mee dat men blijkbaar niet op een normale manier een 2-strooks rotonde kan nemen?

Ik bedoel het risico verkleinen dat een automobilist (onbewust) de pas afsnijdt van de vrachtwagen bij het (gelijktijdig) opkomen van de rotonde.

Blackadder the 5th zei:
De rotonde op de Cuneraweg was eerst ook een 2-strooks rotonde,
en na problemen met de doorstroming heeft men er een turborotonde (met voor elke verkeersrichting een eigen rijstrook) van gemaakt.

Klopt, heeft ook te maken met hoe mensen de rotonde nemen. Voor noord-zuid verkeer is er wel een (kort) stukje rijbaan bijgekomen. Idee is, volgens mij, dat afslaand verkeer naar Rhenen of het buitengebied er 'sneller' vanaf is. Vanuit Rhenen er op komen blijft lastig.. maar eenmaal erop richting Veenendaal, dus 3/4 rond, maakt wel dat 1 baan vanuit het Zuiden tegelijk kan oprijden en 1/2 rond kan. Na de rotonde zullen beiden moeten ritsen. Ik vind dat wel een werkend systeem bij een goede uitvoering.

De rotonde is wel veiliger geworden, maar de capaciteit is niet zoveel groter geworden,
je hebt nog steeds hetzelfde aantal stroken op de rotonde zelf.[/quote]

Blackadder the 5th zei:
Terence zei:

Welk een dropveter, die is duidelijk de weg kwijt en misschien is de auto stuk (ga dan op de vluchtstrook rijden !!! ). Dit is imho een gevalletje: "direct het rijbewijs inleveren".
Het duurt nog erg lang voordat het eindelijk tot een grote klap komt, ik had het al veel eerder verwacht. Het lijkt ook wel alsof er gefilmd wordt uit een hulpverlenings-auto, het lijkt alsof je op de verkeersborden de reflectie van een oranje zwaailicht ziet.

P.s. Als het roetfilter verstopt raakt (cq een drukval boven een zekere waarde krijgt), gaat de auto acuut in noodloop en zal hij niet sneller meer gaan dan ongeveer 50 km/uur - en dat klopt wel met de camerabeelden. Dat roetfilter en/of een suicidaal moment kan natuurlijk de oorzaak zijn voor dit gedrag, maar bel dan op de vluchtstrook met een garage over reparatie of met de huisarts over hulp bij zelfdoding in plaats van onschuldige mensen in gevaar te brengen ...

rke zei:
Blackadder the 5th zei:
Terence zei:

Welk een dropveter, die is duidelijk de weg kwijt en misschien is de auto stuk (ga dan op de vluchtstrook rijden !!! ). Dit is imho een gevalletje: "direct het rijbewijs inleveren".
Het duurt nog erg lang voordat het eindelijk tot een grote klap komt, ik had het al veel eerder verwacht. Het lijkt ook wel alsof er gefilmd wordt uit een hulpverlenings-auto, het lijkt alsof je op de verkeersborden de reflectie van een oranje zwaailicht ziet.

Volgens de meneer die het allemaal filmde had de meneer in de mercedes een "feestje" gehad en weinig geslapen. Wel nog wat restalcohol in het bloed maar binnen de norm. "Beter te langzaam dan te snel, toch? " schijnt het figuur tegen de agent gezegd te hebben. En hij leek in een soort roes te verkeren... Ben ik nou de enige die daarbij aan verdovende middelen denkt?

Acuut rijbewijs inleveren.

Als je met 50 km/uur naar huis rijdt (en kennelijk niet het besef hebt dat dit gevaarlijk is) en dit ook nog eens midden op de snelweg doet (en kennelijk ook daarbij niet doorhebt dat dit gevaarlijk is) en dat ook nog eens doet "omdat je een feestje gehad hebt", moet je dan het rijbewijs niet een keer inleveren? Levenslang....

Op het moment dat agenten de snelweg bewaken met camera's, worden dit soort excessen relatief snel opgemerkt en kan er aktie ondernomen worden om deze bestuurder zo snel mogelijk de snelweg af te halen. Voordat er ongelukken gebeuren.
Ik heb het een keer meegemaakt dat iemand op een splitsing van snelwegen besloot te stoppen om te overleggen welke snelweg hij zou kiezen. Ik reed met de sleurhut aan de haak, ik zag hem stoppen en ik heb even flink gevloekt. Gelukkig kon ik er omheen slingeren omdat een vrachtwagen doorhad wat er aan de hand was....

Ik heb hier geen geluid op mijn pc, maar toetert er helemaal niemand?

rke zei:
(..)

Ik hoorde geen getoeter.. wel de klap. Maar ja, zo'n Golf VI is natuurlijk ook goed geïsoleerd. ;)

Schijnt een 26 jarige man uit Amsterdam geweest te zijn, die Mercedes bestuurder.
https://nieuwegeintv.nl/slome-automobilist-veroorzaakte-crash-op-a2/

Ben geen expert, al lijkt het vertoonde gedrag wel op iemand die door 'iets' wordt verdoofd om helder na te denken en te regeren..
Telkens remmen.. snelheid verhogen, verlagen.. denk dat ie heel iets anders door de voorruit zag dan een rustige rijbaan met 4 rijstroken..o_O

Durashift zei:
rke zei:
(..)

Ik hoorde geen getoeter.. wel de klap. Maar ja, zo'n Golf VI is natuurlijk ook goed geïsoleerd. ;)

Schijnt een 26 jarige man uit Amsterdam geweest te zijn, die Mercedes bestuurder.
https://nieuwegeintv.nl/slome-automobilist-veroorzaakte-crash-op-a2/

Ben geen expert, al lijkt het vertoonde gedrag wel op iemand die door 'iets' wordt verdoofd om helder na te denken en te regeren..
Telkens remmen.. snelheid verhogen, verlagen.. denk dat ie heel iets anders door de voorruit zag dan een rustige rijbaan met 4 rijstroken..o_O

De man heeft een boete gekregen voor zijn gevaarlijke rijgedrag.

dat stelt ook weer niks voor. (n)

rke zei:
Acuut rijbewijs inleveren.

Als je met 50 km/uur naar huis rijdt (en kennelijk niet het besef hebt dat dit gevaarlijk is) en dit ook nog eens midden op de snelweg doet (en kennelijk ook daarbij niet doorhebt dat dit gevaarlijk is) en dat ook nog eens doet "omdat je een feestje gehad hebt", moet je dan het rijbewijs niet een keer inleveren? Levenslang....

Op het moment dat agenten de snelweg bewaken met camera's, worden dit soort excessen relatief snel opgemerkt en kan er aktie ondernomen worden om deze bestuurder zo snel mogelijk de snelweg af te halen. Voordat er ongelukken gebeuren.
Ik heb het een keer meegemaakt dat iemand op een splitsing van snelwegen besloot te stoppen om te overleggen welke snelweg hij zou kiezen. Ik reed met de sleurhut aan de haak, ik zag hem stoppen en ik heb even flink gevloekt. Gelukkig kon ik er omheen slingeren omdat een vrachtwagen doorhad wat er aan de hand was....

Ik dacht dat er achter elk matrixbord een camera zit die het verkeersbeeld in de gaten houdt. Ik verbaas me erover dat er niets met de matrixborden
wordt gedaan terwijl in het lange filmpje ca. 6 minuten tijd zit tussen de melding en het ongeval met de achteropkomende auto.

Mijn gevoel zegt dat er veel sneller gereageerd had kunnen worden door de politie door de betreffende stroken af laten te kruisen
en/of beperking van de snelheid aan te geven.

Boppie zei:
IK zag het voorbij komen. Diep triest. Ik hoop dat de schoft gevonden wordt.
Juist dit soort excessen kunnen voorkomen worden als politie en justitie het enorme aantal camera's langs de weg mag gebruiken. Nu komen deze beelden samen in een ruimte van RWS waar vervolgens mensen die beelden gebruiken om de feestverlichting boven de weg aan te zetten. Maar de beelden worden niet gebruikt om een Audioot of een Mercedrol op te sporen. Daarvoor heb je de dashcam van een voorbijganger nodig.

Neem die beelden op, zet er een paar agenten bij die het verkeer in de gaten houden en af en toe ga je op grond van beelden een bumperkleef prentje, een nurlinks acceptgiro, een afsnijbekeuring geven of zelfs een rijbewijsje van een Audi of Mercedes invorderen.

Je zou zelfs een opvoedkundig filmpje kunnen sturen naar mensen die onbewust zichzelf in groot gevaar brengen.

En ja, ik snap dat ik dan kan behangen met alle acceptgiro's voor een paar kilometer te snel rijden. Ik leg de baksteen voortaan wel onder de gasplank.

Zo zit de wereld tegenwoordig in elkaar. Zelfs in mijn familie slaan ze elkaar de hersens in. Ik heb het allang opgegeven dat mensen zouden leren van hun eigen daden. Het wordt alleen maar erger. Een verkeerd woord en je krijgt direct een knal. Dat is in de mode tegenwoordig. Mensen zijn gewoon varkens.

Soloman zei:
Zo zit de wereld tegenwoordig in elkaar. Zelfs in mijn familie slaan ze elkaar de hersens in. Ik heb het allang opgegeven dat mensen zouden leren van hun eigen daden. Het wordt alleen maar erger. Een verkeerd woord en je krijgt direct een knal. Dat is in de mode tegenwoordig. Mensen zijn gewoon
varkens.

Vergeet de maatschappij niet, die écht aan het veranderen is de afgelopen decennia. De mensen en hun doen en laten veranderen, je ontkomt er blijkbaar niet aan, de mentaliteit die hierin meespeelt.

Joël D. zei:
Je kan in dit soort situaties ook beter niet uitwijken. Helemaal als je niet weet hoe dat moet.
Klopt. Maar wie zegt de getoonde reactie een bewuste keuze is geweest, en niet een reflex?

Joël D. zei:
Je kan in dit soort situaties ook beter niet uitwijken. Helemaal als je niet weet hoe dat moet.
Ik vond de stuurbeweging ook wat overtrokken (gevoelsmatig), maar het spreekt voor zich dat je een aanrijding met die Audi ook niet zomaar laat gebeuren. Puur uit reflex/intuïtie. En daarbij: voor hetzelfde geld waren beide auto's dan in de greppel beland...

Gisteren kwam er op dit punt een auto van links. De persoon dook in een gat waarvan ik dacht, nou, het kan, maar ik vind het niet erg netjes. Ik hield er dus al rekening mee dat ik zou moeten remmen. De persoon trok echter traag op en leek aan te sturen op het middengedeelte, mij te laten passeren en achter mij aan te sluiten. Ik behield dus mijn snelheid.
Op het laatste moment echter besloot ze het toch een goed idee te vinden om vlak voor mij in te voegen. Nu weet ik in ieder geval weer dat mijn ABS het nog steeds doet.

Idd een beetje de weg kwijt

VID.2017.031.02.1.jpg

Zou hij zijn rijbewijs nog hebben?

Soloman zei:
Rayban zei:
Soloman zei:
Rayban zei:
PauseBreak zei:
Je bijrijder nam die foto? :)
Nee, ik heb geen bijrijder.
Ik nam hem zelf.:eek:

[size=x-small]ik nam hem van de vid-site, zie link[/size]

Had jij even mazzel dat die agenten de handen vol hadden aan iets anders!:p

Lees eens wat beterder!!
Zo, die kan gelijk door naar de taalneuzelaars.;)
En dan?
Die verliezen het ook allemaal bij 10 voor taal, alleen de Vlamingen kunnen dat winnen:D

edit, was ook een bewuste fout om de overtreffende trap van "beter" te onderschrijven.

Boeteregen bij snelheidscontrole in Dokkum

Bij een controle woensdagochtend op de Hantumerweg in Dokkum ter hoogte van scholen zijn 170 automobilisten bekeurd die te hard reden.

Op het weggedeelte waar maximaal 30 kilometer per uur is toegestaan, was 67 kilometer per uur de hoogst gemeten snelheid.

Drie keer geflitst

Eén bestuurder presteerde het om drie keer geflitst te worden tussen half negen ‘s ochtends tot half één ‘s middags, de periode waarin de controle plaatsvond.

Klachten

De actie vond plaats na klachten over de hoge snelheid van automobilisten. Een woordvoerder kondigt aan dat de controles worden herhaald zolang de klachten aanhouden.
https://www.lc.nl/friesland/Boeteregen-bij-snelheidscontrole-in-Dokkum-21966455.html

:)

Carfanatic zei:
Boeteregen bij snelheidscontrole in Dokkum

Bij een controle woensdagochtend op de Hantumerweg in Dokkum ter hoogte van scholen zijn 170 automobilisten bekeurd die te hard reden.

Op het weggedeelte waar maximaal 30 kilometer per uur is toegestaan, was 67 kilometer per uur de hoogst gemeten snelheid.

Drie keer geflitst

Eén bestuurder presteerde het om drie keer geflitst te worden tussen half negen ‘s ochtends tot half één ‘s middags, de periode waarin de controle plaatsvond.

Klachten

De actie vond plaats na klachten over de hoge snelheid van automobilisten. Een woordvoerder kondigt aan dat de controles worden herhaald zolang de klachten aanhouden.
https://www.lc.nl/friesland/Boeteregen-bij-snelheidscontrole-in-Dokkum-21966455.html

:)

Kinderen naar school gebracht/opgehaald?

De Schaduw zei:
Gisteren kwam er op dit punt een auto van links. De persoon dook in een gat waarvan ik dacht, nou, het kan, maar ik vind het niet erg netjes. Ik hield er dus al rekening mee dat ik zou moeten remmen. (..). Nu weet ik in ieder geval weer dat mijn ABS het nog steeds doet.

Is ook een lastige bocht, komt altijd wel verkeer aan, zeker in de spits.

Als ik mij niet vergis.. geldt in die bocht ook een adviessnelheid van 60 km/h.. dat volgde jij op? ;)

Ik ben daar altijd wel benieuwd of dat verkeer wat daar afslaat of de weg op probeert te komen nu écht lokaal verkeer is OF dat het sluipverkeer is..
Met die laatste groep heb ik dan geen mededogen als zij langer moeten wachten..

[D2] zei:
Joël D. zei:
Klopt. Maar wie zegt de getoonde reactie een bewuste keuze is geweest, en niet een reflex?

De gedachte van 'niet uitwijken' had ik in eerste instantie ook.. Wat is er mis met remmen?

Het zal inderdaad het reageren in een reflex zijn.. al lijkt het er ook op dat de eerste stuurbeweging nog redelijk beheerst gaat en de auto niet al te ver 'hoekt'.. Alleen, gaat de snelheid er niet echt uit.. en lijkt het wel of het stuur (door angst?) 'vastgehouden' wordt in de 'rechtsaf' positie.?. Denk dat men dan al snel de auto kwijt is met die snelheid en de berm.

Durashift zei:
[D2] zei:
Joël D. zei:

De gedachte van 'niet uitwijken' had ik in eerste instantie ook.. Wat is er mis met remmen?

Het zal inderdaad het reageren in een reflex zijn.. al lijkt het er ook op dat de eerste stuurbeweging nog redelijk beheerst gaat en de auto niet al te ver 'hoekt'.. Alleen, gaat de snelheid er niet echt uit.. en lijkt het wel of het stuur (door angst?) 'vastgehouden' wordt in de 'rechtsaf' positie.?. Denk dat men dan al snel de auto kwijt is met die snelheid en de berm.

Eigenlijk zou onderricht/ervaring opdoen op een afgesloten met dit soort uitwijk/remmavroeuvres standaard in de rijlessen moeten zitten.
Gewoon, om eens te ervaren wat er gebeurt als je met de wielen in de berm komt en/of wild aan het stuur gaat draaien op hoge snelheid.
Of hoe lang de remweg eigenlijk is vanaf 100 km/h op droog en nat wegdek en dat het dus niet zo verstandig is om in de regen
kort achter je voorligger te rijden ... :(

Dat is inderdaad geen slecht idee. Eigenlijk leer je zo geen goed autorijden. Je kan namelijk niet handelen in situaties van nood, terwijl dat juist wel noodzakelijk is. Ik weet zeker dat 80% van de bestuurders niet weet hoe het voelt als de ABS in werking treedt. Als je dat nog nooit heb gevoeld, en je komt wel in zo'n situatie, dan schrik je door het trillende rempedaal en laat je hem los. Terwijl je hem vast had gehouden als je weet dat het pedaal hoort te trillen.

Maar het enige wat je wordt geleerd is tergend langzaam optrekken, bij 2000 rpm te schakelen, nooit fatsoenlijk gas geven en alleen maar op de teller letten. Ik snap wel dat een groot deel niet kan rijden op de snelweg, dat is ze simpelweg nooit geleerd.

Als je abs gaat werken rem je ook niet goed. De kunst van goed remmen is zo hard remmen dat je abs net miet in hoeft te grijpen. Maar in 99 van de 100 gevallen is abs voor de gemiddelde rijder wel een zegen.

Zeker waar Michel! (y)

Daarom is de eerste taak van ABS ook niet hard remmen maar het bestuurbaar en manoeuvreerbaar houden van de auto terwijl er zo hard mogelijk word geremd.

Joël D. zei:
Dat is inderdaad geen slecht idee. Eigenlijk leer je zo geen goed autorijden. Je kan namelijk niet handelen in situaties van nood, terwijl dat juist wel noodzakelijk is. Ik weet zeker dat 80% van de bestuurders niet weet hoe het voelt als de ABS in werking treedt. Als je dat nog nooit heb gevoeld, en je komt wel in zo'n situatie, dan schrik je door het trillende rempedaal en laat je hem los. Terwijl je hem vast had gehouden als je weet dat het pedaal hoort te trillen.

Maar het enige wat je wordt geleerd is tergend langzaam optrekken, bij 2000 rpm te schakelen, nooit fatsoenlijk gas geven en alleen maar op de teller letten. Ik snap wel dat een groot deel niet kan rijden op de snelweg, dat is ze simpelweg nooit geleerd.

Jij opteert voor de betere vervolgtraining?

Ik neem aan dat de bestuurder zodanig rijdt dat het ABS in een panieksituaties ingrijpt. Dan heeft het hoofdje zoiets van "REMMEN !!! " en ik denk dat 90% van de mensen dan niet eens door heeft of het pedaaltje trilt of niet. Bovendien worden ABS systemen steeds beter, een oud ABS systeem voel je door de hele auto trillen terwijl een modern systeem nauwelijks voelbaar werkt.

Ik heb zelf een keer het ABS echt nodig gehad (wel veel vaker uitgeprobeerd, natuurlijk). Het trillen laat je inderdaad flink schrikken, vooral omdat ik gewend ben aan auto's zonder ABS. Maar de ernst van de situatie doet je nog harder op het pedaal trappen, de doelstelling is immers "remmen".

Wat veel lastiger is: Ik heb nog trainingen gehad waarbij remmen OF sturen werd aangeleerd, en zeker niet allebei tegelijk. Het voelt dan heel vreemd om vol in het ABS remmend toch het stuur te draaien. Gelukkig worden auto's zonder ABS steeds zeldzamer, jongere bestuurders zullen hier geen last van hebben.

Durashift zei:
De Schaduw zei:
Gisteren kwam er op dit punt een auto van links. De persoon dook in een gat waarvan ik dacht, nou, het kan, maar ik vind het niet erg netjes. Ik hield er dus al rekening mee dat ik zou moeten remmen. (..). Nu weet ik in ieder geval weer dat mijn ABS het nog steeds doet.

Is ook een lastige bocht, komt altijd wel verkeer aan, zeker in de spits.

Als ik mij niet vergis.. geldt in die bocht ook een adviessnelheid van 60 km/h.. dat volgde jij op? ;)

Ik ben daar altijd wel benieuwd of dat verkeer wat daar afslaat of de weg op probeert te komen nu écht lokaal verkeer is OF dat het sluipverkeer is..
Met die laatste groep heb ik dan geen mededogen als zij langer moeten wachten..

Volgens mij vergis je je. ;) Kom er vrijwel dagelijks langs en dat bord is me nog nooit opgevallen. Maar zal er zo nog eens op letten. Volgens mij zijn veel automobilisten die daar vandaan komen c.q. heen gaan werkzaam bij Pon.

De weg is daar 80. Absoluut. Geen adviessnelheid. Wel een rotstuk om op te rijden. Wil je het netjes doen dan sta je soms even.

Hebben jullie het ook gemerkt dat veel vrachtwagen chauffeurs echt letterlijk schijt aan je hebben als je wilt invoegen (je er niet tussen in laten) en je moet invoegen anders rij je tegen de vangrails aan?

Netoj zei:
Hebben jullie het ook gemerkt dat veel vrachtwagen chauffeurs echt letterlijk schijt aan je hebben als je wilt invoegen (je er niet tussen in laten) en je moet invoegen anders rij je tegen de vangrails aan?
En hoe heb jij het geleerd dan?

Zou een mooi zooitje geven. Ik begin daar wel al mijn plekje te zoeken om in te voegen als het zicht het toestaat.

De juiste handelswijze voor mensen met verkeersinzicht is al geschreven, maar toch:

Netoj zei:

1- Is die chauffeur verplicht je "er tussen te laten"? Ik heb nog geleerd dat je bij het veranderen van rijbaan hoort te kijken of er ruimte is.
2- Wat zou de chauffeur volgens jou moeten doen? Weer op het hoijzertje trappen voor de zoveelste automobilist die niet begrijpt dat je niet door kan rijden als de invoegstrook ophoudt?
3- Heeft de chauffeur je wel gezien? Je kan makkelijk met een grote auto voor een vrachtwagen rijden zonder dat de chauffeur je ziet. Als je geluk hebt zal de chauffeur het gekraak van jouw blinkende bolide horen en stoppen voordat je tussen vangrail en truck vermalen bent.

Terug
Bovenaan