Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Truckers gefilmd tijdens gevaarlijke verkeersruzie op A15

https://www.youtube.com/watch?v=8Pv0WmztTt0

Een levensgevaarlijke verkeersruzie tussen twee truckers op de A15 is vastgelegd op film. Marc van Oostenbrugge uit Stellendam filmde hoe de chauffeurs elkaar geen ruimte wilden geven om in te voegen op de snelweg. ,,Ik was in een kamikaze-actie beland.''
https://www.ad.nl/rotterdam/truckers-gefilmd-tijdens-gevaarlijke-verkeersruzie-op-a15~a0edd0ef/

o_O

Afstand houden? Terug naar rechts? Als dit voor je neus afspeelt, dan neem je toch maatregelen? Wat is er belangrijker vraag ik mij dan af.

AD.nl zei:
Van Oostenbrugge plaatste het filmpje op Facebook, maar kreeg ook zelf kritiek voor het filmen tijdens het rijden. ,,Veel mensen vinden dat ik er te kort op zat. Maar dat lijkt alleen maar zo op de video. Ik denk dat iedereen in dezelfde situatie was beland.''
Dat lijkt alleen maar zo, yeah right. Standaard regel is toch twee seconden afstand houden? Nu weet ik ook wel dat dat op de snelweg vaak gewoon niet werkt, maar daar zou ik in dit geval toch een uitzondering op maken. En kijk voor de grap eens hoeveel geluk de persoon in dat rode autootje heeft gehad. Die rechter trucker kan onmogelijk hebben gezien of de linkerbaan vrij was, maar hij drukt 'm gewoon aan de kant. Hier hadden verdorie doden bij kunnen vallen, wat mogen die gasten van geluk spreken dat het uiteindelijk is geëindigd in twee trucks die elkaar zijdelings raken. Ongekend.

Carfanatic zei:
ja, maar ik moet dit toch ook goed kunnen filmen?!!

Ik vergeet er nog eentje. Een klauw aan het stuur, in de andere zit het apparaat waarmee gefilmd wordt. Of lijkt dat ook maar zo....

levensnevel zei:
tja,
https://www.youtube.com/watch?v=OK9s6EYSZ1o

3 beroepsrijders die er een potje van maken op de snelweg;

De eerste 2 die elkaar het licht (ruimte) in de ogen niet gunnen er daarbij het overige verkeer totaal uit het oog verliezen.
de derde, die om het een en ander goed te kunnen filmen er veel te dicht op gaat zitten en vervolgens zelf schade rijdt ... :cry:

Alle drie op cursus, bij voorkeur in het hetzelfde bijspijkerklasje.
En laat ze samen op de hei maar een blokhut in elkaar zetten,
zodat ze tenminste leren samen te werken in plaats van elkaar tegen te werken ... :(

inmiddels is het verhaal ook geupdate: https://www.ad.nl/dossier-rotterdam/truckers-gefilmd-tijdens-gevaarlijke-verkeersruzie-op-a15~a0edd0ef/

foto van de truck van de filmer
zUW0oDR.jpg

https://www.ad.nl/rotterdam/van-de-weg-geramde-trucker-gaat-aangifte-doodslag-doen~a0edd0ef/

Deze link werkt beter. De filmende chauffeur is zich van geen kwaad bewust.....hoe groot is de plaat voor je kop. Ik kon niet hard remmen vanwege het achteropkomende verkeer. Maar kan wel op de middenbaan rijden om alles te filmen, op het moment dat het misgaat heeft hij een camera in de handen. Leg het mij maar uit.

Carfanatic zei:
inmiddels is het verhaal ook geupdate: https://www.ad.nl/dossier-rotterdam/truckers-gefilmd-tijdens-gevaarlijke-verkeersruzie-op-a15~a0edd0ef/

foto van de truck van de filmer
zUW0oDR.jpg

Niets nieuws onder de zon: Treiteren op de weg
(heb deze volgens mij al een keer gepost)
De afmetingen van de auto's zijn anders, het gedrag is exact hetzelfde ... :cry:

Waar dit gedrag vandaan komt?

Volgens mij is het in die 20 jaar nog steeds niet echt veranderd.
Het elkaar geen ruimte op de weg gunnen en het daarop volgende "verhaal halen" ... :(

Maakte het (gelukkig in afgezwakte vorm) nog mee op de snelweg.
Wilde een baantje opschuiven en kijk in de achteruitkijkspiegels
Zie auto schuin achter mij rijden en schakel de richtingaanwijzer in.
Kijk nogmaals in spiegels en naar links, en zie diezelfde auto ineens naast mij rijden.

Schrok best wel even, geluk dat ik al niet had doorgezet ...

Het lijkt wel mensenwerk.

Dit bedoel ik nu met haantjesgedrag en schoolmeesterij.
"Ik wil ervoor", "Jij mot volgens de regeltjes rijden", "Ik wil opschieten", "Je wacht maar effe".... dat soort opmerkingen.

Ik vind het wel extreem moedig van die Aygo lookalike om deze twee ruziënde mastodonten in te halen. Ik denk dat ik nog wat ruimer afstand zou houden, als zo'n combinatie schaart heb je alle remkracht nodig om dat bij te remmen. Maar ik begrijp ook dat de filmende chauffeur deze afloop niet had ingeschat, waarschijnlijk had hij een verfrommelde deur en afgeramde spiegels in gedachten.
Het feit dat de filmer de camera (mobieltje) heeft gepakt geeft wel aan dat dit geplaag al wat langer duurde.

Toch, we doen wel alsof dit een zeldzame gebeurtenis is, maar tussen personenblikjes is dit de orde van de dag. En als het een keer tot een keer tot de afgang naar de Fockwa komt, krijgt de te hoge snelheid de schuld.

Een ander ding is de afstand. Ik zie hier inschattingen dat de filmer er dicht op reed. Als je bedenkt dat de chauffeur in een Scania filmt en je telt strepen op het wegdek... dan zat er zo'n twee vrachtwagens ruimte tussen de kemphanen en de filmer. Ik zie dagelijks dat mensen dat als 'veel afstand' inschatten.

Op de A15 rijden die vrachtwagen chauffeurs heel vaak als malloten.
Laatst reed ik op de linker baan om een vrachtwagen in te halen zoals meerdere zo ook een witte Renault achter mij.

Dus wat doet die vrachtwagen hij doet ze knipperlicht aan en probeerde ons van de baan af te rijden. Of hij had ze bril niet op of het interesseerde hem niet of die ons van de weg zou afduwen of niet.

Bandietje zei:
Op de A15 rijden die vrachtwagen chauffeurs heel vaak als malloten.
Laatst reed ik op de linker baan om een vrachtwagen in te halen zoals meerdere zo ook een witte Renault achter mij.

Dus wat doet die vrachtwagen hij doet ze knipperlicht aan en probeerde ons van de baan af te rijden. Of hij had ze bril niet op of het interesseerde hem niet of die ons van de weg zou afduwen of niet.

De A15 is de snelweg waar al het verkeer van en naar Europoort over rijdt. Er rijden dus heel veel vrachtwagens.
Het onderlinge geplaag is een verschijnsel wat typerend is voor vollere wegen. Tussen personenauto's onderling zie je vergelijkbare acties, maar ook pas als het wat drukker begint te worden.

Je kan er relatief weinig aan doen, behalve een dashcam gebruiken. De overheid heeft vrijwel iedere snelweg volgegooid met camera's, maar die mogen niet gebruikt worden om de schuldvraag wat meer opheldering te geven.
Ik heb zelf in dit topic nog een filmpje met een tractor geplaatst. Een situatie die ik op dat moment inschatte als "Daar gaat de Seat, einde oefening....". Als mijn Seat richting sloop was gegaan, was dat filmpje gegarandeerd - inclusief mijn valse gezang - bij de verzekering terecht gekomen. Net zoals dit filmpje van deze trucker.

Als de overheid filmpjes niet als bewijsmiddel wil gebruiken, moeten we het als burgers maar doen.

rke zei:
Ik vind het wel extreem moedig van die Aygo lookalike om deze twee ruziënde mastodonten in te halen. Ik denk dat ik nog wat ruimer afstand zou houden, als zo'n combinatie schaart heb je alle remkracht nodig om dat bij te remmen. Maar ik begrijp ook dat de filmende chauffeur deze afloop niet had ingeschat, waarschijnlijk had hij een verfrommelde deur en afgeramde spiegels in gedachten.

Ik vraag me af of de bestuurder van de auto al iets in de gaten had toen hij/zij ging inhalen. Hij/zij zal wel geschrokken zijn
na het kijken in de achteruitkijkspiegel ...

rke zei:
Een ander ding is de afstand. Ik zie hier inschattingen dat de filmer er dicht op reed. Als je bedenkt dat de chauffeur in een Scania filmt en je telt strepen op het wegdek... dan zat er zo'n twee vrachtwagens ruimte tussen de kemphanen en de filmer. Ik zie dagelijks dat mensen dat als 'veel afstand' inschatten.

Ik vind dit een "mooi" voorbeeld hoe snel de afstand kleiner wordt als iemand plotseling vol in de remmen gaat en tegelijk van rijstrook wisselt ...
Dan is 2 vrachtwagenlengtes (ca. 32m) ineens niet meer zoveel ... :cry:

rke zei:
Het lijkt wel mensenwerk.

Dit bedoel ik nu met haantjesgedrag en schoolmeesterij.
"Ik wil ervoor", "Jij mot volgens de regeltjes rijden", "Ik wil opschieten", "Je wacht maar effe".... dat soort opmerkingen.

Het feit dat de filmer de camera (mobieltje) heeft gepakt geeft wel aan dat dit geplaag al wat langer duurde.

Toch, we doen wel alsof dit een zeldzame gebeurtenis is, maar tussen personenblikjes is dit de orde van de dag. En als het een keer tot een keer tot de afgang naar de Fockwa komt, krijgt de te hoge snelheid de schuld.

Hier heeft niemand een ruk aan, alle drie zijn slecht bezig. De filmer had beter zijn stuur kunnen vasthouden en maatregelen kunnen nemen aangezien ze al even liepen te etteren. Zelfde voor de Aygo. Idioten hou je ruim voor je, niet net voor je of naast je.

Blackadder the 5th zei:
rke zei:

Ik vraag me af of de bestuurder van de auto al iets in de gaten had toen hij/zij ging inhalen. Hij/zij zal wel geschrokken zijn
na het kijken in de achteruitkijkspiegel ...

rke zei:

Ik vind dit een "mooi" voorbeeld hoe snel de afstand kleiner wordt als iemand plotseling vol in de remmen gaat en tegelijk van rijstrook wisselt ...
Dan is 2 vrachtwagenlengtes (ca. 32m) ineens niet meer zoveel ... :cry:

Elders lees je ook het relaas van de bestuurder van de rode auto. Die verklaart dat de lege vrachtwagen met zooi aan het gooien was.

Indien je op Facebook zit, zoek eens Kuiper Logisitek Doetinchem. Daar komt in de reactie1s betreffende vrouw voorbij.

https://www.facebook.com/KuiperLogistiekDoetinchem/?fref=ts

Boppie zei:
Indien je op Facebook zit, zoek eens Kuiper Logisitek Doetinchem. Daar komt in de reactie1s betreffende vrouw voorbij.

https://www.facebook.com/KuiperLogistiekDoetinchem/?fref=ts

Zit zelf niet op facebook: heb dit stukje via bovenstaande link op het openbare gedeelte gevonden:

"Op én andere pagina had de mevrouw in het kleine autootje dat nog net voorbij schoot gereageerd dat de auto met lege chassis de hele tijd rotzooi uit de raam aan het gooien was zowel links als rechts. Maar idd om zo te reageren is wel een beetje overdreven. Stop ff en tel tot 10 of bel anders de politie"

Kwam dit filmpje tegen. Ik vraag mij af wat mensen dan wel aan het doen zijn, met autorijden zijn ze in ieder geval niet bezig. Ook als ze hun fout "oplossen" maken ze er een potje van.

Bar en boos. Wat mij betreft allemaal aanhouden. Puntstuk pakken, rood kruis negeren en een EMG erbij.

Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:

Kwam dit filmpje tegen. Ik vraag mij af wat mensen dan wel aan het doen zijn, met autorijden zijn ze in ieder geval niet bezig. Ook als ze hun fout "oplossen" maken ze er een potje van.

Mensen letten meer op de navigatie dan op de weg ... :(

Het kan altijd erger: Bestuurders negeren rood kruis tijdens het weghalen van de pionnen ...

"Pionnen worden weggehaald, dus de weg zal wel vrij zijn" ....
Zo zie je maar, mensen kijken wel om zich heen. Zo'n rood kruis valt ook wel op. Het is gewoon een kwestie van bewust de regels overtreden, 'als ik maar op tijd achter de aardappels zit'.

Ambu reed de hele hoofdweg al 70@50. Die had wat haast dus, ik zag hem wel komen.
Ik wacht overigens wel vaker op mensen die rood wat losjes interpreteren.

Sarcast zei:
Ambu reed de hele hoofdweg al 70@50. Die had wat haast dus, ik zag hem wel komen.
Ik wacht overigens wel vaker op mensen die rood wat losjes interpreteren.

Als eerste weg zijn bij het groene verkeerslicht kan inderdaad link zijn ...

Sarcast zei:

Er staan van jou meerdere filmpjes online dat jij aan die kant van het verstoplicht staat en jij jezelf ergert aan de doorstroming daar vandaan. Zo te zien (het aantal auto's wat door groen rijdt) is de doorstroming wel veranderd, maar daarmee is niet iedere bestuurder direct op de hoogte.

Daarmee denk ik een paar factoren te zien. In het verleden (of misschien nog steeds) is dit verkeerslicht misbruikt als verstoplicht om de doorstroming te belemmeren. Mensen denken vervolgens "fuck you met dat rooie lampie" en nemen hele grote risico's - de rest van het verkeer gaat er terecht van uit dat groen betekent dat de kruising vrij is.

Daarnaast is het veranderen van de situatie ook een deel van het risico, mensen rijden erg vaak 'op routine'. In dit geval lijkt het een haasthebber die dacht: als ik nu stop, sta ik een half uur voor joker te wachten tot het rode lampje eindelijk groen wordt. Ik heb zelf met regelmaat een prent voor laagvliegen gekregen omdat de maximum snelheid weer een keer verlaagd was. Gelukkig is de maximum snelheid verlagen minder populair geworden.

Maar ik denk dat wegbeheerders zich dit ook meer moeten realiseren. Geen verkeerslichten misbruiken als verstoplichten en niet bij iedere scheet weer de verkeerssituatie veranderen. Verbeter het in één keer naar iets goeds in plaats van trial and error toepassen om te proberen wat er misschien, hopelijk, iets beter, misschien, ooit in dit leven, werkt.....

In mijn vakgebied noemen ze dat prutsen.

rke zei:
Er staan van jou meerdere filmpjes online dat jij aan die kant van het verstoplicht staat en jij jezelf ergert aan de doorstroming daar vandaan. Zo te zien (het aantal auto's wat door groen rijdt) is de doorstroming wel veranderd, maar daarmee is niet iedere bestuurder direct op de hoogte.
Ik denk dat je je vergist in het stoplicht. Dit is de hoofdweg in rdam.
Er is daar geen ontruimingstijd, maar deze komt 3 seconden na ons groen nog de weg op dus ik heb geen idee wat je bedoelt met op de hoogte.

Sarcast zei:
rke zei:
Ik denk dat je je vergist in het stoplicht. Dit is de hoofdweg in rdam.
Er is daar geen ontruimingstijd, maar deze komt 3 seconden na ons groen nog de weg op dus ik heb geen idee wat je bedoelt met op de hoogte.

Je hebt gelijk, ik kijk hier tegen de onderkant van de A16 aan. Ik dacht aan de Capelseweg.

Carfanatic zei:
https://www.youtube.com/watch?v=1CiZ23q6Z7Y

Zo heb ik ook vaak genoeg zitten prutsen.
De auto slinger ik er in een vloeiende beweging wel in en vervolgens kom ik (weer) tot de ontdekking dat een dikke pens en een dikke deur toch enige ruimte nodig hebben. Maar met de Camry kon ik er via de kofferbak uit klimmen, die kon van binnen uit open gemaakt worden.

Een ezel stoot zich in het gemeen slechts zelden twee keer aan een steen. Ik doe dat tig keer, dus ik ben beter dan die ezel.

rke zei:
Sarcast zei:

Daarmee denk ik een paar factoren te zien. In het verleden (of misschien nog steeds) is dit verkeerslicht misbruikt als verstoplicht om de doorstroming te belemmeren. Mensen denken vervolgens "fuck you met dat rooie lampie" en nemen hele grote risico's - de rest van het verkeer gaat er terecht van uit dat groen betekent dat de kruising vrij is.

Daarnaast is het veranderen van de situatie ook een deel van het risico, mensen rijden erg vaak 'op routine'. In dit geval lijkt het een haasthebber die dacht: als ik nu stop, sta ik een half uur voor joker te wachten tot het rode lampje eindelijk groen wordt. Ik heb zelf met regelmaat een prent voor laagvliegen gekregen omdat de maximum snelheid weer een keer verlaagd was. Gelukkig is de maximum snelheid verlagen minder populair geworden.

Maar ik denk dat wegbeheerders zich dit ook meer moeten realiseren. Geen verkeerslichten misbruiken als verstoplichten en niet bij iedere scheet weer de verkeerssituatie veranderen. Verbeter het in één keer naar iets goeds in plaats van trial and error toepassen om te proberen wat er misschien, hopelijk, iets beter, misschien, ooit in dit leven, werkt.....

In mijn vakgebied noemen ze dat prutsen.

Rood stoplicht is toch gewoon een rood stoplicht. Routine of niet...

Vanochtend weer raak op de A28 De Bilt-Amersfoort. Bij afslag Leusden-Zuid weer een VW Polo die met 130-140 van de meest linker rijbaan ineens helemaal naar rechts gaat, over het verdrijvingsvlak met een vrachtwagen flink snijden om uit te voegen en de afrit te nemen.

Is het nu zo moeilijk om gewoon bijtijds naar rechts te gaan en uit te voegen zoals het heurt?

Olds zei:
Vanochtend weer raak op de A28 De Bilt-Amersfoort. Bij afslag Leusden-Zuid weer een VW Polo die met 130-140 van de meest linker rijbaan ineens helemaal naar rechts gaat, over het verdrijvingsvlak met een vrachtwagen flink snijden om uit te voegen en de afrit te nemen.

Is het nu zo moeilijk om gewoon bijtijds naar rechts te gaan en uit te voegen zoals het heurt?
Och. "Het ging toch goed?" :rolleyes:

Ik werd vorige week op precies hetzelfde punt ook flink gesneden... Ach, misschien had diegene zijn petje net wat te strak op zijn eierdop zitten. o_O

Geweldige avatar Olds, heb ik op een ander forum ook. Uit de advertisementwars!

Die avatar heb ik denk ik al een jaar of 6. De goeie ouwe tijd van het forum met onder meer het opel cadet toopic en er nog lekkere wijv... uhm mooie dames gepost konden worden, slap geouweneuzel, het Ampzing-topic... Vroegah, toen de lucht nog schoon was en de sex nog vies... :)

goofer zei:
Blackadder the 5th zei:
goofer zei:

Stop/remlichten zitten op auto's,
die andere dingen die ook groen kunnen worden zijn verkeerslichten ... ;)

Mompelt iets over in de volksmond..... :)

Een van de dingen die ik heb geleerd tijdens mijn rijlessen 30 jaar geleden.
Mijn rij-instructeur was nogal fel op de goede benaming, vandaar ... ;)

Blackadder the 5th zei:

Dan weet je ook het verschil tussen "openbare weg" en "voor openbaar verkeer openstaande weg" en tussen rijbaan en rijstrook.

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:

Dan weet je ook het verschil tussen "openbare weg" en "voor openbaar verkeer openstaande weg" en tussen rijbaan en rijstrook.

Niet alle details zijn blijven hangen ... :)

Blackadder the 5th zei:
goofer zei:

Stop/remlichten zitten op auto's,
die andere dingen die ook groen kunnen worden zijn verkeerslichten ... ;)

Verkeersregelinstallaties die het verkeer laten stoppen of verkeersregelinstallaties die de doorstroming verhinderen klinkt niet zo lekker als stoplicht en verstoplicht.

Voorrangsfoutje: https://www.youtube.com/watch?v=uDKIiCg3Ecs&feature=gp-n-y&google_comment_id=z13gfxeqzkekzxnhz04ci5obrmi4i3z5xuk0k

Dat toeteren was nu werkelijk nergens voor nodig. Jij kon prima remmen, dus om gevaar af te wenden is geen reden. Onnodig toeteren kost heel wat tegenwoordig en oom agent kan hem er zo voor geven.

Terug
Bovenaan