Sarcast zei:
Er staan van jou meerdere filmpjes online dat jij aan die kant van het verstoplicht staat en jij jezelf ergert aan de doorstroming daar vandaan. Zo te zien (het aantal auto's wat door groen rijdt) is de doorstroming wel veranderd, maar daarmee is niet iedere bestuurder direct op de hoogte.
Daarmee denk ik een paar factoren te zien. In het verleden (of misschien nog steeds) is dit verkeerslicht misbruikt als verstoplicht om de doorstroming te belemmeren. Mensen denken vervolgens "fuck you met dat rooie lampie" en nemen hele grote risico's - de rest van het verkeer gaat er terecht van uit dat groen betekent dat de kruising vrij is.
Daarnaast is het veranderen van de situatie ook een deel van het risico, mensen rijden erg vaak 'op routine'. In dit geval lijkt het een haasthebber die dacht: als ik nu stop, sta ik een half uur voor joker te wachten tot het rode lampje eindelijk groen wordt. Ik heb zelf met regelmaat een prent voor laagvliegen gekregen omdat de maximum snelheid weer een keer verlaagd was. Gelukkig is de maximum snelheid verlagen minder populair geworden.
Maar ik denk dat wegbeheerders zich dit ook meer moeten realiseren. Geen verkeerslichten misbruiken als verstoplichten en niet bij iedere scheet weer de verkeerssituatie veranderen. Verbeter het in één keer naar iets goeds in plaats van trial and error toepassen om te proberen wat er misschien, hopelijk, iets beter, misschien, ooit in dit leven, werkt.....
In mijn vakgebied noemen ze dat prutsen.