Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Auto-fan zei:
Over het algemeen zie je daar aan de rijstijl wel of het drammerig gedrag is of een vergissing.
En het gevolg daar van is dat als het een keer echt een vergissing is, het hele verkeer opstroopt. We creëren op deze manier heerlijk efficiënt onze eigen files en de hamvraag is wie je dat nu kwalijk kan nemen.
De bestuurder die altijd de pisang is omdat er weer een drammer voor propt of de drammer die weer een keer het deksel op de neus krijgt?

In ieder geval denk ik dat de bestuurder van de vrachtwagen met pylonnen de wannabee ringtaxi ook herkend heeft... :D :-D

Auto-fan zei:
Dat gedrag is op dat punt aan de orde van de dag. Ook ik ben redelijk local daar en heb al met regelmaat dezelfde auto's die truc zien uithalen (of iig proberen: soms ben ik het gewoon zat). Een poosje terug probeerde zelfs een Arriva bus dit (zit daar een stalling op Nieuwland Park nl).
Over het algemeen zie je daar aan de rijstijl wel of het drammerig gedrag is of een vergissing.

Er was niet veel mis met het rijgedrag van de taxi hoor. Hij kon er alleen niet meer tussen en de twee busjes waren blijkbaar ook niet van plan dat toe te staan. Tja dan ben ik de beroerdste niet.
Je kan het ook netter doen:

rke zei:
En het gevolg daar van is dat als het een keer echt een vergissing is, het hele verkeer opstroopt. We creëren op deze manier heerlijk efficiënt onze eigen files en de hamvraag is wie je dat nu kwalijk kan nemen.

Tja, weg kwijt of niet, als je het zo doet dan spoor je toch niet? Of beter, ga dan wel sporen.

Wellicht zitten er ook lezers in dit topic die het volgende uithalen op de weg...

Op een tweebaansweg nader je een rotonde, die rechtdoor overgaat van twee naar 1 rijbaan. en je moet ritsen. 1 en 3 e afslag zijn sowieso 1 baan, die doen even niet mee)

Zo, heb je in Veenendaal dus drie van die rotondes achter elkaar met een aantal honderden meters ertussen. (rondweg die naar de A12 leid)
Waarom zijn er altijd mensen (uitgezonder die de rotonde correct op de binnnenste baan driekwart nemen om af te slaan) die bij het zien van een verbreding elke keer naar links schieten, en er na de rotonde weer tussen willen en zo iedereeen weer op zijn rem moet staan en de boel weer stil staat? Met name in de spits sochtends is dit het geval. Je schiet uiteindelijk maar 1, 2 of uitzonderlijk 3 auto's op en met dikke pech helemaal geen of moet je zelfs een paar plekken terug weer invoegen, afhankelijk van het humeur van je medeweggebruikers op de rechterweghelft.

Tuurlijk is er een rits policy, maar opzettelijk ff ertussenuit en er weer tussenschieten om 2 autos op te schieten....? Ik raak er elke keer enorm geiriteerd door en houd opzettelijk de deur dicht bij dit soort figuren. Los van de stinkdiesel of slome vrachtwagen die je even voorbij wil, doet men dit bij willekeurig welk voertuig dan ook.

ScreenHunter_71 Apr. 13 09.29 by Eelco v Manen, on Flickr

Terecht? of overdreven en ben ik de echte aso?

Zeg 't maar?

- Quatrelle - zei:
Terecht? of overdreven en ben ik de echte aso?

Zeg 't maar?
Tja,
Er zijn veel mensen die dit als asociaal ervaren. Net zoals de managementstijl van de X3-tractor.

Maar af en toe een beetje asociaal moet kunnen; Toch... Niet dan?

Ik kan er zelf slecht tegen als mensen in zo'n situatie op de linkerbaan gaan rijden en vervolgens heerlijk gaan tutten op die linkerbaan. In de Randstad lijkt het wel dat die manoeuvre een soort volkssport geworden is ....
En als je dan denkt: ik schuif er rechts voorbij gaat ineens het knippertje uit en dreigt men het spatbord te restylen.

Je ziet vaak al van te voren aankomen wie het gaat doen. En ik vind het ook irritant als het gebeurt. Hoewel het formeel toegestaan is (uiteraard binnen veilige grenzen) vind ik het a-sociaal.

Nou, dan gaan we maar eens een polletje opzetten, hoe asociaal ben ik hier bezig? De kort en pittig in de Fusion deed een quatrelletje:

Sarcast zei:
Nou, dan gaan we maar eens een polletje opzetten, hoe asociaal ben ik hier bezig? De kort en pittig in de Fusion deed een quatrelletje:

De regel is niet zo moeilijk: als men het zelf doet noemt men het "slim" autorijden,
als een ander hetzelfde doet is het asociaal rijgedrag ... ;)

- Quatrelle - zei:
Wellicht zitten er ook lezers in dit topic die het volgende uithalen op de weg...

Op een tweebaansweg nader je een rotonde, die rechtdoor overgaat van twee naar 1 rijbaan. en je moet ritsen. 1 en 3 e afslag zijn soweiso 1 baan, die doen even niet mee)
Zo, heb je in Veenendaal dus drie van die rotondes achter elkaar met een aantal honderden meters ertussen. (rondweg die naar de A12 leid)
Waarom zijn er altijd mensen (uitgezonder die de rotonde correct op de binnnenste baan driekwart nemen om af te slaan) die bij het zien van een verbreding elke keer naar links schieten, en er na de rotonde weer tussen willen en zo iedereeen weer op zijn rem moet staan en de boel weer stil staat? Met name in de spits sochtends is dit het geval. Je schiet uiteindelijk maar 1, 2 of uitzonderlijk 3 auto's op en met dikke pech helemaal geen of moet je zelfs een paar plekken terug weer invoegen, afhankelijk van het humeur van je medeweggebruikers op de rechterweghelft.

Herkenbaar. Kom zelf ook regelmatig op deze route.
Heb een paar keer gezien dat een rechtdoorgaande rotonde-inhaler zich bijna in de flank boorde van de voorligger
die via de buitenbaan de rotonde 3/4 rondging ... ;(

Sarcast zei:
Schandalig !!!

En je bevestigt mijn vermoeden dat iedereen wel eens lekker asociaal bezig is. En dat is maar goed ook, anders hebben die vriendelijke mensen van de Focwa helemaal niets te doen...

Ik vind dit dilemma het gevolg van het moderne fileverkeer in combinatie met onmogelijke inhaalstrookjes. In het verleden waren er mensen (vaak vrachtwagenchauffeurs) die midden op de stippellijn gingen rijden en op hun eigenwijze manier hadden ze gelijk. De chauffeur op de rechterbaan ervaart het als voordringen en reageert conform deze ervaring. Het is niet voor niets dat met de motor tussen de file voor een verstoplicht door rijden agressieve reacties opwekt.

Als je het op de keeper beschouwd is de chauffeur op de rechterbaan in het voordeel: een beetje chauffeur kan linksvoor op de centimeter nauwkeurig inschatten hoeveel ruimte er nog is terwijl de afstand rechtsachter inschatten veel lastiger is. Daarnaast verandert de linkerbaanpiloot van rijbaan, het is gebruikelijk dat hij wacht tot er ruimte is - ooit was dat zelfs wettelijk verplicht. Ik denk dat de verzekering er nog steeds op die manier naar kijkt dus als je toch een nieuw spatbordje wil scoren.....
Het is maar goed dat weinig mensen echt gebruik maken van dit voordeel.

Sarcast zei:
rke zei:
Schandalig !!!
Ja, en ik doe het vaker hoor. Rij ik zomaar gewoon die hele rij voorbij!

https://www.youtube.com/watch?v=5gN2ZFAcfdA
Foei.

Dat is net zo asociaal als de hele rij voor de afslag voorbij knallen en het blik er op het laatste moment tussen proppen. Ik heb wel eens begrepen dat dat "ritsen" heet.

De overheid stimuleert deze manier van rijden door mogelijkheden te creeeren. Dus waarom niet?

Ik reed laatst op de A1 richting Apeldoorn, waar een klein deel drie rijstroken is. De twee rechterrijstroken stonden allebei vast, terwijl de linkerstrook helemaal leeg was. Ben ik dan asociaal als ik langs de hele rij heen rijd, en vervolgens weer netjes rits waar het moet? Lijkt mij niet.

Ik reed vanmorgen op de links A4, bijna bij Amsterdam. Ook gevalletje ritsen in de file.

Ik reed heerlijk rustig, prima gaatje voor me, maar ik zag dat ter hoogte van het verdrijvingsvlak 3 auto's stonden te 'ritsen' en er niet tussen werden gelaten. Ik heb vanaf het bordje 'risten vanaf hier' dit staan gadeslaan, het stond toch helemaal stil. Pas toen het weer reed, ben ik ook wat gaan versnellen samen met de middelste strook. De taxi achter me vond het allemaal maar niets, groot licht, gebaren (soort middelvinger, alleen dan met middel- en wijsvinger, wat is dat??), en flink kleven.
Geheel tegen mijn gewoonte in heb ik de chauffeur een remmentest gegeven (bij max 20 km/u), en volgens mij waren zijn passagiers daarna boos op hem.
Het ritsen ging vervolgens voorbeeldig zonder dat iemand op de remmen hoefde, ik houd altijd aan dat ik vanaf het bordje 'ritsen' niet echt meer van positie verander tov de strook rechts van me, best aso volgens de taxi :)

Taxichauffeur moet niet het gat dichthouden, zo kweek je een file. Maar dan rijdt het eindelijk, zet jij de handel weer stil.

Hij zit niet goed, maar wat jij doet maakt het er niet beter op.

Blijkbaar is het tegenwoordig ook erg lastig om iemand er tussen te laten. Er moet geritst worden, dus geef iemand de ruimte. Als iedereen er 1 auto tussenlaat scheelt dit een hoop gedoe. Maar helaas, veel mensen zijn daar tegenwoordig te egoïstisch voor.

Bossinkje zei:
Blijkbaar is het tegenwoordig ook erg lastig om iemand er tussen te laten. Er moet geritst worden, dus geef iemand de ruimte. Als iedereen er 1 auto tussenlaat scheelt dit een hoop gedoe. Maar helaas, veel mensen zijn daar tegenwoordig te egoïstisch voor.

"Ritsen" wordt vaak misbruikt om een stuk file voorbij te knallen. Ik heb daar slechts zelden bezwaar tegen, maar ik kan het mezelf ook voorstellen dat de irritatie de oren uitdruipt na een trage file van enkele kilometers. - Een flessenhals geeft de mogelijkheid om voor te kruipen en hij geeft ook files.

Het is ook wel vermakelijk, zo'n hanengevecht om tientallen meters. Soms doe ik voor de lol mee met zo'n "ik heb grotere balluh dan jij, jonguh" duw-wel.

Zit wat in. Maar zoals bijvoorbeeld in mijn geval, had iedereen de mogelijkheid om de linkerbaan te pakken die totaal leeg was. Maar liever sluiten ze achterin de rij aan.. :o

Bossinkje zei:
Zit wat in. Maar zoals bijvoorbeeld in mijn geval, had iedereen de mogelijkheid om de linkerbaan te pakken die totaal leeg was. Maar liever sluiten ze achterin de rij aan.. :o

Je weet zeker dat er geen rood kruis boven de strook stond?

Wat ik op de snelweg nog wel eens zie is dat mensen stug blijven doorrijden op de eenmaal gekozen strook, of dit nu de rechts, midden of links is.

Ze hebben geen zin in om een eventuele confrontatie op te zoeken door de linkerrijstrook te kiezen en vervolgens
een eindje verderop weer te gaan moeten gaan ritsen.

Ik vind zelf in de file het prettigste rijden achter een vrachtwagen.
Deze houden meestal een redelijk constante snelheid aan omdat ze verder (kunnen) kijken dan de gemiddelde automobilist.
En de gemiddelde vrachtwagenchauffeur laat de wagen liever zachtjes doorrollen, in plaats van 10x optrekken en weer stoppen ...

Bij een lege linkerstrook haal ik wel in, maar ik haal op tijd de snelheid eruit, zodat ik op een normale manier in kan voegen.
En degene die dan geen ruimte geeft, komt thuis blijkbaar ook veel tekort ... ;)

520d zei:
Met een motorrijder die in een file er tussendoor gaat, heb ik niet zo'n moeite. Ga er maar lekker langs. Wat ik wel vervelend vind, is als een motorrijder bij een verkeerslicht naar voren rijdt en dan voor de voorste auto gaat staan wachten op groen. Zoals in dat bekende voorbeeld van Sarcast. Ik heb daar laatst een politieman op aangesproken, die dat ook deed met de dienstfiets. Dat kostte me tien minuten omdat hij vervolgens al mijn papieren wilde zien en vond dat ik dat niet tegen hem mocht zeggen. Dom van mij, want zonde van de tijd.

Agent heeft vrijstelling van de regels van het RVV, tenminste als dat nodig is voor de uitoefening van zijn taken. En die taken heb jij geen zicht op.

Blackadder the 5th zei:
Bossinkje zei:

Je weet zeker dat er geen rood kruis boven de strook stond?

Daar ben ik zeker van. (tu)

Blackadder the 5th zei:
Bij een lege linkerstrook haal ik wel in, maar ik haal op tijd de snelheid eruit, zodat ik op een normale manier in kan voegen.
En degene die dan geen ruimte geeft, komt thuis blijkbaar ook veel tekort ... ;)

Ben ik het compleet mee eens. Vind het daarnaast ook niet prettig om met 130 km/u vlak langs een "file" te rijden. Er hoeft er maar één niet goed op te letten en te besluiten alsnog gebruik te maken van de linkerstrook.

Bossinkje zei:
Ben ik het compleet mee eens. Vind het daarnaast ook niet prettig om met 130 km/u vlak langs een "file" te rijden. Er hoeft er maar één niet goed op te letten en te besluiten alsnog gebruik te maken van de linkerstrook.

Ik heb zelf het idee, dat de wegbeheerder bij een afslag die vol dreig te te lopen ook op de meest linkse stroken een snelheidsbeperking aangeeft.
Dit om de snelheidsverschil te verminderen en/of een file op alle rijstroken te laten ontstaan.

Maak het zelf bij nemen van de uitvoegstrook ook wel eens mee, dat de hoofdrijbanen vol lopen door langzaam verkeer.
Ik haal zelf de snelheid eruit en ga uiterst rechts in de uitvoegstrook rijden, mocht er een zich alsnog bedenken om toch de afslag te nemen ... :(

Anticiperen op een ander is altijd goed, maar het is toch jammer dat het moet.. Als je ziet waar sommige mensen mee bezig zijn onderweg.. (of juist niet..)

Tijdje terug van de linkerbaan afgedrukt door een muts die ineens naar links kwam.. Vol in de ankers, knipperen met licht.. Maar niks door. Vervolgens een paar minuten naast iemand blijven hangen (was blijkbaar iemand die ze kende..) Vervolgens weer gas los en achter die persoon weer naar rechts.. Begin ik me dus al te irriteren. Ga je er langsheen, is dat mens druk in de weer met de telefoon..:| Nog geclaxoneerd en naast blijven hangen (reed niemand achter me) maar helaas, had niks door..

Bossinkje zei:
Anticiperen op een ander is altijd goed, maar het is toch jammer dat het moet.. Als je ziet waar sommige mensen mee bezig zijn onderweg.. (of juist niet..)

Tijdje terug van de linkerbaan afgedrukt door een muts die ineens naar links kwam.. Vol in de ankers, knipperen met licht.. Maar niks door. Vervolgens een paar minuten naast iemand blijven hangen (was blijkbaar iemand die ze kende..) Vervolgens weer gas los en achter die persoon weer naar rechts.. Begin ik me dus al te irriteren. Ga je er langsheen, is dat mens druk in de weer met de telefoon..:| Nog geclaxoneerd en naast blijven hangen (reed niemand achter me) maar helaas, had niks door..

Ach ja, blijkbaar zijn we toe aan de autonome auto ... ;)

Let je wel op, is het weer niet goed ...(:B

https://www.1limburg.nl/opgefokte-wegpiraat-gooit-flesjes-naar-achterligger?context=default

zo kan het dus ook. asociaal klopt hier wel.

Als ik mijn dashcam aan het raam heb, en iemand begint zo flink te remmen zonder reden, had ik hem er uiteindelijk gewoon ingeploft.

Bossinkje zei:
Als ik mijn dashcam aan het raam heb, en iemand begint zo flink te remmen zonder reden, had ik hem er uiteindelijk gewoon ingeploft.

Zodat uit het onderzoek blijkt dat je niet (voldoende) geremd hebt. Lekker bezig.

Bossinkje zei:

Snap ik ook niet.... Laatst moest het van 4 naar 2 rijstroken. Rechter 2 stroken dikke file terwijl de linker 2 vrij waren terwijl het eerste rode kruis een paar portalen verder was. Ik ben rustig op die linker stroken blijven rijden en vlak voor het rode kruis naar rechts gegaan.

Ik maak dit vaak genoeg mee. Prima, maar geef dan ook gas. Want als je hem er zo voor smijt, ga ik er van uit dst je haast hebt. Maar 9 van de 10 keer sukkelen ze dan door met een snelheid van zo'n 10 of 20 km/u onder de snelheidslimiet gaan rijden.

Geen fancy dashcamfilmpje maar gewoon een foto van mijn kant. De Dacia benaderde de kruising alsof er geen verkeerslichten stonden, toen er geen verkeer over de randweg meer aankwam (met gemiddeld 80 km/u) draaide hij verder erop, de fietser had toen echter wel groen.

Och vanmorgen trof ik weer een held met grandioos inzicht.
Ik rijd op de N3, dat is 2 rijstroken en 100km/u.
Het is redelijk druk en ik moet verderop de afslag hebben. Er rijdt een hele rits auto's rechts, dus ik besluit op tijd rechts te gaan rijden toen daar ruimte voor was.
Dat doet een auto achter mij ook. De auto voor mij schuift op naar links, dus ik geef wat gas bij omdat er nu eenmaal weer wat ruimte was.
De auto achter mij schuift daarna ook op naar links, haalt mij in en propt zijn auto voor mij.
Een paar tellen later pakken we allebei dezelfde afrit.
Waarom iemand dan zo nodig nog even moet gaan inhalen? Volstrekt kansloos zulke figuren naar mijn idee.

Tomolino zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:
Zollie zei:

Ehem dit lag toch echt aan jou.
Je ziet dat ze zo langzaam rijdt, waarom mot jij dan zo nodig op 't gas gaan??

Ik wou gisteren nog reageren op Zollie zijn post, had ik het maar gedaan.
Of Zollie hier nou gas bij geeft of niet, die ander is fout en niet Zollie.

Tja, die ander had beter ook op rechts kunnen zitten
Maar dan nog, iets met inzicht en het feit dat minder gekwalificeerde mensen toch ooit hun papiertje hebben kunnen halen :)

Was dit dan geen ironie?

Lycan_Capri (TSC) zei:
Ehem dit lag toch echt aan jou.
Je ziet dat ze zo langzaam rijdt, waarom mot jij dan zo nodig op 't gas gaan??

Ik zal de detector weer moeten kalibreren dan....

Terug
Bovenaan