Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Blackadder the 5th zei:
Is de eigen dashcam stuk gegaan, dat je nu andermans filmpjes post?
Is toch een idiote actie?
Maar vanwege het succes van het eerste filmpje dacht ik de gieren hier nog wat te voeren met deze ja. :D

Sarcast zei:

Zwart-wit de verkeersregels toegepast zal je hier waarschijnlijk volledig volgens de regels acteren. Een goede chauffeur weet echter ook de situatie in te schatten dat de regels niet meer veilig zijn in de geldende situatie. Het doel andere verkeersdeelnemers iets te willen leren, is niet belangrijk genoeg om het risico te accepteren dat je een kindje het ziekenhuis in rijdt. Ik vraag me ook af of een rechter je onschuldig acht als je het kindje in dit voorbeeld in het ziekenhuis rijdt, los nog van het feit of je dat jezelf vergeven. Het is helemaal geen stom idee om wanneer je het volgende gaat passeren in een woonwijk:

- stilstaande auto's waar duidelijk mensen uit gaan stappen aan de linkerkant
- een groepje mensen dat net niet op de weg staat aan de rechterkant
- een fietser voor je
- een moskee waar duidelijk veel aan de gang is

om dan eens niet de maximumsnelheid te hanteren maar wat langzamer te rijden.

Idefiqs zei:
Zollie zei:
Ohja nog een dwingelampje. Achter me was het helemaal leeg, en ze was daar ook gekomen als ze geen rare capriolen uithaalde. Ik vond het tamelijk onhandig van haar. En jullie vinden het onaardig van mij dat ik niet gewoon rem voor mensen met een richtingaanwijzer: "daar wordt iedereen beter van en het is veel veiliger. Laat mensen gewoon fouten maken, dan los jij ze toch voor ze op."
Sorry mensen, maar ik doe t toch niet
:)

Echt onvoorstelbaar. :cry: (n)Laat haar er gewoon tussen.

Want JIJ maakt nooit fouten? :confused:
Dit noem ik anders geen fout, maar gewoon lompigheid. De vasthoudendheid van Zollie gaat mij persoonlijk dan weer een stap te ver, maar de actie van de Alto af doen als 'een foutje' vind ik wat te kortzichtig!

Zollie zei:
Op seconde 10 rijdt ze netjes rechts, maar blijft ze knipperen, dan wordt duidelijk dat ze de afslag wil nemen, maar dan rijdt ze dus naast me.

Wie maakt hier nu de inschattingsfout? Ik zie op dat filmpje al lang aankomen dat die Alto wil afslaan. Ik hield er in elk geval al rekening mee. Jij niet, jij duwt stoïcijns door. En ja, dan zit je op een gegeven moment naast haar. En dan moet die Alto maar het gas loslaten?

Auto-fan zei:
Dit noem ik anders geen fout, maar gewoon lompigheid. De vasthoudendheid van Zollie gaat mij persoonlijk dan weer een stap te ver, maar de actie van de Alto af doen als 'een foutje' vind ik wat te kortzichtig!

Lompigheid van wie?

Zollie heeft die Alto ruim voor zich en kan al lang zien dat de knipper uitstaat. De Alto wil, zodra dat kan, naar rechts. En wat doet Zollie? Die rijdt stug door en anticipeert totaal niet. Wat mij betreft doet die Alto niets verkeerd.

Beide doen het niet goed, Alto kan best vooruit plannen en achter Zollie uitkomen, Zollie drijft het te ver op de spits zo.

Waarbij wel de opmerking dat verkeer wat van rijstrook verandert het andere verkeer niet mag hinderen.

Boppie zei:
Alto kan best vooruit plannen en achter Zollie uitkomen (...)

De Alto rijdt ruim voor Zollie, houdt tempo en geeft keurig richting aan. En moet dan ook nog rekening houden met types als Zollie, die er rechts langs willen schieten omdat ze vinden dat ze het alleenrecht op die rijstrook hebben?

De Alto komt eerst naar de rechtse rijstrook en daarna wil de Alto uitvoegen. Zollie rijdt zo te zien op een auto aan die langzamer gaat waardoor de Alto een verschil krijgt. In de eerste instantie lijkt het ook alsof de Alto achter Zollie uitkomt.

In mijn ogen houden beide geen rekening met elkaar, wat er daarna gebeurt kan niet. Vluchtstrook (?) en een korte volgafstand...als het wat gebeurt ben je uitgescheten.

Blijft dat de Alto een plekje zoekt waar een auto rijdt op dat moment. Had ik op een vanbeide stoelen gezeten, dan was het gas er even afgegaan. Ruimte zat.

520d zei:
Boppie zei:

De Alto rijdt ruim voor Zollie, houdt tempo en geeft keurig richting aan. En moet dan ook nog rekening houden met types als Zollie, die er rechts langs willen schieten omdat ze vinden dat ze het alleenrecht op die rijstrook hebben?
Open ruimtes / afstand schatten onv dashcam beelden is lastig. Vaak lijkt de beschikbare ruimte groter dan in werkelijkheid. Zonder af te doen aan het feit dat Zollie dit eleganter had kunnen oplossen, is bovengenoemde mening wel wat overdreven. Zollie probeert er hier zeker niet rechts langs de schieten.....

Tonio1988 zei:
om dan eens niet de maximumsnelheid te hanteren maar wat langzamer te rijden.

Helemaal met jou eens, sterker nog, de Vmax geldt als de omstandigheden dit toelaten. Zie jij kinderen uitstappen en je rijdt met de Vmax langs die auto omdat jij meent "in je recht te staan" dan zou je bij de rechter nog wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen.

Nog los van het menselijk leed en het niveau van de straffen.

Auto-fan zei:
Idefiqs zei:
Zollie zei:
Ohja nog een dwingelampje. Achter me was het helemaal leeg, en ze was daar ook gekomen als ze geen rare capriolen uithaalde. Ik vond het tamelijk onhandig van haar. En jullie vinden het onaardig van mij dat ik niet gewoon rem voor mensen met een richtingaanwijzer: "daar wordt iedereen beter van en het is veel veiliger. Laat mensen gewoon fouten maken, dan los jij ze toch voor ze op."
Sorry mensen, maar ik doe t toch niet
:)

Echt onvoorstelbaar. :cry: (n)Laat haar er gewoon tussen.

Want JIJ maakt nooit fouten? :confused:

Het gaat mij erom dat Zollie (inschattings)fouten van anderen subiet afstraft. Ik ben benieuwd wat deze moraalridder ervan vindt als hij door zijn eigen inschattingsfouten door anderen gecompenseerd wordt. Ik geef je op een briefje dat dit vrijwel dagelijks gebeurt, zelfs zonder dat hij dit in de gaten heeft.

[size=x-small]En wat hij zou doen als het geen vrouwtje in een Alto was maar een No Surrender in een Dodge RAM .:confused: Dan immers worden de mannen van de pubers gescheiden.:)[/size]

Idefiqs zei:
Helemaal met jou eens, sterker nog, de Vmax geldt als de omstandigheden dit toelaten. Zie jij kinderen uitstappen en je rijdt met de Vmax langs die auto omdat jij meent "in je recht te staan" dan zou je bij de rechter nog wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen.

Nog los van het menselijk leed en het niveau van de straffen.
Tja. Deze coureur rijdt stevig door. Maar men redeneert ook heel vaak dat de automobilist overal rekening mee moet houden. Deze dames begeleiden hun kinderen niet, het rent in het wilde weg de straat over.

Zo'n kind denkt dat het normaal is dat iemand op die manier remt en doet hetzelfde rustig nog een keer. En dan is het niet aan te remmen.

Eens, maar opvoeding is een verantwoordelijkheid van de ouders. Dat je rekening houdt met het onvoorspelbare gedrag van een kind is de verantwoordelijkheid van de chauffeur.

De oplossing voor als je vindt dat de dode hoek van je A-stijl nog niet groot genoeg is.
XO2i6Dv.jpg

@ zollie, wat een lompe actie van je. Je had dit al lang van te voren kunnen zien aankomen.
De Alto geeft ruim op tijd richting aan en moet meerdere rijbanen oversteken om bij de afrit te komen.
Bovendien ramt ze hem er niet tussen, maar probeert netjes ruimte te creëren. Ruimte die jij niet wil geven.

En dan het filmpje "invoegen is ook een kunst" noemen :confused:
Je had het beter "rekening houden met anderen is een kunst die ik nog moet leren" kunnen noemen.

Tonio1988 zei:
Sarcast zei:

Wat een ongelofelijke debiel is de maker van het filmpje (n)

30 km/h rijden in een woonwijk waar links verschillende auto's staan waardoor de rijbaan smal wordt en de stoep onoverzichtelijk en rechts veel mensen op de stoep lopen.
En dan lekker 30 blijven rijden bij de school, terwijl je al lang van te voren ziet dat jonge kinderen uitstappen en oversteken.

En dan geeft hier iemand commentaar dat het de schuld van de ouders is, opvoeding.....
Ja, daar heb je wat aan als er een kind onder je auto ligt.....

Ik heb mijn dochter altijd geleerd goed op te letten bij oversteken, maar in haar enthousiasme is ze ook wel eens overgestoken zonder te kijken.
En ja, daar heb ik haar dan ook flink voor op d'r kop gegeven, maar dan is het al wel gebeurd.

520d zei:
Auto-fan zei:

Lompigheid van wie?

Zollie heeft die Alto ruim voor zich en kan al lang zien dat de knipper uitstaat. De Alto wil, zodra dat kan, naar rechts. En wat doet Zollie? Die rijdt stug door en anticipeert totaal niet. Wat mij betreft doet die Alto niets verkeerd.
Zollie heeft de Alto in het begin naast zich. Achter Zollie is 100 meter ruimte, zo niet meer (even er van uit gaande dat zijn bewering klopt). De Alto wil (en kan daar prima) naar rechts. En wat doet de Alto? Die rijdt stug door en wil hem toch nog ff voor Zollie duwen. Wat mij betreft doet Zollie niets verkeerd.

Nogmaals: ik had het zelf nooit zo ver laten komen als Zollie, maar de Alto is wel degelijk degene die fout zit.

Auto-fan zei:
520d zei:
Auto-fan zei:

Lompigheid van wie?

Zollie heeft de Alto in het begin naast zich. Achter Zollie is 100 meter ruimte, zo niet meer (even er van uit gaande dat zijn bewering klopt). De Alto wil (en kan daar prima) naar rechts. En wat doet de Alto? Die rijdt stug door en wil hem toch nog ff voor Zollie duwen. Wat mij betreft doet Zollie niets verkeerd.

Nogmaals: ik had het zelf nooit zo ver laten komen als Zollie, maar de Alto is wel degelijk degene die fout zit.
(y)

520d zei:
Boppie zei:

Ja beste 520d, die verplichting vloeit voort uit art.54 RVV:
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

joebarteam zei:
Tonio1988 zei:
Sarcast zei:

30 km/h rijden in een woonwijk waar links verschillende auto's staan waardoor de rijbaan smal wordt en de stoep onoverzichtelijk en rechts veel mensen op de stoep lopen.
En dan lekker 30 blijven rijden bij de school, terwijl je al lang van te voren ziet dat jonge kinderen uitstappen en oversteken.

En dan geeft hier iemand commentaar dat het de schuld van de ouders is, opvoeding.....

Ik heb mijn dochter altijd geleerd goed op te letten bij oversteken, maar in haar enthousiasme is ze ook wel eens overgestoken zonder te kijken.
En ja, daar heb ik haar dan ook flink voor op d'r kop gegeven, maar dan is het al wel gebeurd.

De maker van dit filmpje is Sarcast meen ik...

Tonio1988 zei:
Sarcast zei:

Lekker eenzijdig argumenteren is ook een vak zeg. je negeert volledig de verantwoordelijkheid van de ouders die hun (kleine) kinderen aan de straatkant van de auto zelfstandig laten uitstappen. Men is te lui om de auto uit te komen, de kinderen aan de stoepkant uit te laten stappen.

Sarcast heeft een verantwoording en rijd zeker niet optimaal. Maar om dan zo eenzijdig en hard uit te vallen. Past zeker in een lange traditie :rolleyes:

goofer zei:
(..)

Sarcast heeft een verantwoording en rijd zeker niet optimaal. Maar om dan zo eenzijdig en hard uit te vallen. Past zeker in een lange traditie :rolleyes:

Volgens mij is dit niet een eigen film van Sarcast.. maar van een derde partij.

goofer zei:

braadslee zei:

Eigenlijk is het een heel vervelende karaktertrek van me maar wat kan ik genieten van een potje intellectueel ramptoerisme.

PauseBreak zei:
520d zei:
Boppie zei:

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

Ook wanneer dat verkeer er rechts langs ramt? Want dat is zoals ik het zie. Zollie had dit anders kunnen en moeten oplossen door beter te anticiperen. Maar goed, ieder zijn mening.

Sarcast zei:
goofer zei:

braadslee zei:

Eigenlijk is het een heel vervelende karaktertrek van me maar wat kan ik genieten van een potje intellectueel ramptoerisme.

Waar, indien een andere naam in het filmpje gegraveerd staat, wel iets voor te zeggen is.

520d zei:
PauseBreak zei:
520d zei:
Boppie zei:

Ook wanneer dat verkeer er rechts langs ramt? Want dat is zoals ik het zie. Zollie had dit anders kunnen en moeten oplossen door beter te anticiperen. Maar goed, ieder zijn mening.

Voert Zollie hier een bijzondere manoeuvre uit? Nee, die blijft op zijn eigen rijstrook rijden. De enige verkeersdeelnemer die een bijzondere manoeuvre uitvoert is de bestuurder van de Alto. En voor hoe we dat soort situaties met elkaar willen oplossen hebben we dus art.54 rvv. Echt, het is niet zo moeilijk hoor.

PauseBreak zei:
520d zei:
Boppie zei:

Er staat nergens in het RVV dat als een ander zich niet aan de verkeersregels houdt,
je zelf niet (meer) aan de regels hoef te houden.
We hebben allemaal de verantwoordelijkheid om het verkeer zo veilig mogelijk te houden.
Doet een ander dat niet, dan zul je het zelf moeten doen. In dit geval dus door afstand te nemen van de invoeger/invoegster.
Daar was ruimte genoeg voor volgens de dashcammer ...

Blackadder the 5th zei:
Er staat nergens in het RVV dat als een ander zich niet aan de verkeersregels houdt,
Nee, dat komt uit de jurisprudentie.

Stel dat je een uitrit uit komt rijden en iemand knalt tegen je aan. Dan blijkt uit het VOA onderzoek dat die man 54 km/h gereden heeft waar hij 50 mocht. Dan mag die man meebetalen aan de schade.

goofer zei:
520d zei:
Boppie zei:

Open ruimtes / afstand schatten onv dashcam beelden is lastig. Vaak lijkt de beschikbare ruimte groter dan in werkelijkheid. Zonder af te doen aan het feit dat Zollie dit eleganter had kunnen oplossen, is bovengenoemde mening wel wat overdreven. Zollie probeert er hier zeker niet rechts langs de schieten.....

Krijg vaak de indruk dat men de ruimte die men een ander denkt te geven ruimer wordt ingeschat,
dan de ruimte die men van een ander denkt te krijgen.
Heeft weinig met de dashcam te maken, maar meer met de eigen interpretatie ...

der Magistrat zei:
Sarcast zei:
Waar, indien een andere naam in het filmpje gegraveerd staat, wel iets voor te zeggen is.

En wat te denken van de posts die er al over geplaatst zijn? Ik bedoel lees de bovenste van deze pagina eens...

Blackadder the 5th zei:
(..)

Krijg vaak de indruk dat men de ruimte die men een ander denkt te geven ruimer wordt ingeschat,

(y)

Sarcast zei:
goofer zei:

braadslee zei:

Deze chauffeur dramt behoorlijk door met de maximale snelheid. Maar ik kan mezelf ook ergeren aan moeders die de kinderen zo maar de straat over laten rennen. Hier in de buurt is een school aan een doorgaande weg waar ook de stadsbus langs dendert, maximale snelheid ter plaatse is 50 km/uur. En daar zie je dezelfde tafereeltjes, moeders rijden 200 meter van huis naar school en dumpen de kinderen op deze manier voor de school. En ondertussen mopperend want "men rijdt als idioten". (Ik heb mijn kinderen vaak genoeg van school gehaald en dan hoorde ik dat soort uitspraken).

In mijn optiek zijn die moeders minstens zo idioot, een kind heeft geen instinct wat hem waarschuwt voor die gevaarlijke, grote blikken dozen.
En ja, de gemeenschap verwacht (imho terecht) dat de chauffeur rekening houdt met dergelijke acties van kinderen. Net zoals het stoppen voor een voetbal die zo maar tussen geparkeerde auto's vandaan rolt. Maar er is wel een grens aan "rekening houden met"...

Blackadder the 5th zei:
goofer zei:
520d zei:
Boppie zei:

Herkenbaar.

Mijn punt was meer het kwalificeren en (be)oordelen van de situatie van Zolly obv een dashcam filmpje.

rke zei:
Maar er is wel een grens aan "rekening houden met"...

Nee, die is er niet. Voor de chauffeur geldt maar één ding, en dat is de verkeerssituatie van het moment. Dat de ouders hun kinderen moeten opvoeden is irrelevant in die situatie. Het gaat immers om het leven van een kind.

In algemene zin heb je helemaal gelijk, ouders hebben een verantwoordelijkheid in het laten uitstappen van hun kinderen, daarover geen misverstand.

rke zei:
Hier in de buurt is een school aan een doorgaande weg waar ook de stadsbus langs dendert, maximale snelheid ter plaatse is 50 km/uur. En daar zie je dezelfde tafereeltjes, moeders rijden 200 meter van huis naar school en dumpen de kinderen op deze manier voor de school. En ondertussen mopperend want "men rijdt als idioten". (Ik heb mijn kinderen vaak genoeg van school gehaald en dan hoorde ik dat soort uitspraken).

In mijn optiek zijn die moeders minstens zo idioot, een kind heeft geen instinct wat hem waarschuwt voor die gevaarlijke, grote blikken dozen.
En ja, de gemeenschap verwacht (imho terecht) dat de chauffeur rekening houdt met dergelijke acties van kinderen. Net zoals het stoppen voor een voetbal die zo maar tussen geparkeerde auto's vandaan rolt. Maar er is wel een grens aan "rekening houden met"...

Als je daar wat aan wil doen, moet je niet bij het schoolhek gaan klagen, maar bij de gemeente.
(En zelf de kinderen met de fiets naar school brengen).
Zie op meerdere plekken dat men in de buurt van scholen snelheidsbeperkingen/drempels/parkeerverboden invoert.
Niet om het het overige verkeer af te remmen, maar om het breng/haalverkeer nog enigszins in goede banen te leiden ...

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Nee, dat komt uit de jurisprudentie.

Stel dat je een uitrit uit komt rijden en iemand knalt tegen je aan. Dan blijkt uit het VOA onderzoek dat die man 54 km/h gereden heeft waar hij 50 mocht. Dan mag die man meebetalen aan de schade.

Ik vraag me dan af of een opname van de dashcam dan wel zo'n groot voordeel is.
Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden van de vaak
tegenstrijdige verklaringen van de betrokkenen bij een ongeval ...

rke zei:
Eens, maar die was hier nog niet bereikt.
Je moet voor de gein de nieuwe CBR inzichtsvragen over "niets, gas los, remmen" eens doornemen. Een kind dat over de weg rent, een ander kind dat met de deur open op straat staat, dan is de max van 30 veel te snel.

Sarcast zei:
rke zei:
Eens, maar die was hier nog niet bereikt.
Je moet voor de gein de nieuwe CBR inzichtsvragen over "niets, gas los, remmen" eens doornemen. Een kind dat over de weg rent, een ander kind dat met de deur open op straat staat, dan is de max van 30 veel te snel.

Precies.(y)

Het is niet bepaald rocketscience, gewoon gezond verstand.

goofer zei:
Blackadder the 5th zei:
goofer zei:
520d zei:
Boppie zei:

Herkenbaar.

Mijn punt was meer het kwalificeren en (be)oordelen van de situatie van Zolly obv een dashcam filmpje.

Dat filmpje kan verschillend worden beoordeeld, dat is me helder.

Nissan GT-R zei:
Af en toe zijn ze bij het CBR wel ietsje te voorzichtig hoor.

Leg eens uit?

Mijn idee is dat je met kinderen nooit voorzichtig genoeg kan zijn. Het is natuurlijk heel makkelijk om de ouders (die natuurlijk primair verantwoordelijk zijn) de schuld te geven als een kind zomaar oversteekt, maar die dingen heb je als ouder niet altijd in de hand. Ik leer mijn kinderen nooit zomaar de straat op te rennen. Dat herhaal ik tot vervelens toe en meestal luisteren ze wel. En toch, soms gebeurt het toch. Dan kan ik schreeuwen wat ik wil, maar ben ik net te laat. Natuurlijk, het is mijn verantwoordelijkheid. Maar kinderen blijven onvoorspelbaar. De mijne in elk geval wel. Ik heb het laatst meegemaakt dat mijn zoontje van vier ineens wegfietste en zo de straat op reed. God dank dat de naderende auto goed oplette en tijdig stopte. Ik heb die bestuurder mijn excuus gemaakt en hartelijk bedankt voor zijn oplettendheid. Mijn zoontje zat fout en ik ben verantwoordelijk. Maar wat was ik blij dat die bestuurder oplette. En natuurlijk krijgt mijn zoontje dan van mij een uitbrander. Maar dat is wel achteraf, helaas. Ik hoop dan maar dat hij ervan leert.

En daarom rijd ik altijd heel behoedzaam en heel rustig bij oversteekplaatsen zoals uit het filmpje.

En in zekere zin is het met dat filmpje van Zollie niet anders. Hij kan voorzien wat daar gaat gebeuren, maar anticipeert helemaal niet. Volledig overtuigd van zijn eigen gelijk duwt hij daar door. Dat getuigt niet van verkeersinzicht. Natuurlijk wisselt de Alto van rijstrook en natuurlijk moet hij dus voorrang verlenen. Maar dat betekent niet dat Zollie daarmee vrij spel heeft. Ook van hem wordt daar iets verwacht. Als hij wat gas terug had genomen en de Alto ruimte had gegeven, was die situatie prima en vooral veilig opgelost. Nu levert het bij twee bestuurders ergernis op en bijna een aanrijding. Het is maar waar je voor kiest als je achter het stuur zit. Maar hey, het is slechts mijn mening. Denk er vooral anders over en handel er naar, als je je daar beter bij voelt.

Daarbij niet, kinderen is remmen. Dat snap ik.

Maar een afstand van 300m, een auto die achter een vrachtwagen vandaan komt en jij rijd 30 km/h dan zegt het CBR remmen, terwijl gas loslaten ook kan.
Ook in de sneeuw, al kun je dat onder minder voorzichtig scharen is het antwoord remmen terwijl ik zou zeggen gas loslaten want het is glad.

Maar weet je 520D, ook al let ik er altijd op dat kinderen enzo niet ineens gaan rennen, en weet ik dat je van een kind tot 10 jaar niet kan verwachten dat ze goed opletten. Ben jij dan wel het soort ouder waar ik heel blij van word. Ik heb eens iets soortgelijks gehad. Waarbij ik 20 reed, waarbij mij werd gevraagd of ik niet zo onverantwoordelijk wilde rijden. :confused:
Lekker dan! Ik let op, stond op tijd stil. Ja er is daar een speeltuin, ik rijd al langzamer. En tuurlijk snap ik dat, maar geef mij dan niet de schuld van onverantwoord rijgedrag.

En inderdaad, verkeer is geven en nemen. Samenspel, geef hier wat, hopelijk krijg je daar wat. Ik ben ervan overtuigd dat als iedereen bedachtzaam en normaal rijd er niet meer dan 20 tot 50 verkeersdoden per jaar vallen. Maar ja....sommigen willen sneller, andere langzamer. Dan weer rijden mensen op de middenbaan terwijl ze ook een kunnen opschuiven. Ach, als we over een paar jaar een zelfrijdende auto verplicht stellen zullen we daar vast met weemoed aan terug denken.

Al rij je nog zo langzaam, er is altijd een moment dat je het met remmen niet meer redt.

Wij (de gemeenschap) hebben daar een weg laten aanleggen en onze regering heeft bedacht dat daar snelheden tot 30 km/uur toegestaan zijn. Die snelheden worden behaald met een loodzware ijzeren doos bestuurd door een mens. Een mens met ernstige beperkingen als je het over zicht, concentratie, reactietijd en soms inzicht en realisme hebt.
Als ouder doe je er verstandig aan de kinderen te waarschuwen voor dat gevaar. Doe het zoals mijn moeder dat met een oorvijg deed, doe het met een "goed gesprek", maar maak het kind duidelijk dat je niet zo maar kan over steken.

En ja, dan nog springen de kinderen plotseling de auto uit. En dan nog zal er geremd moeten worden. En, helaas, dan zullen er nog steeds slachtoffers zijn.

Dat je in die situatie geen 30 km/uur moet rijden, dat lijkt mij duidelijk. Maar ik heb ooit stilstaand een kind op de motorkap gehad. Stilstaand, midden op de weg, langzamer kan gewoon niet.
Zolang je als ouder kinderen niet duidelijk maakt dat die blikken dozen gevaarlijk zijn, ben je als ouder ook niet goed bezig.

En over de fiets of de auto om die kinderen naar school te brengen.... film eens als het regent. Alsof de kinderen van suikergoed zijn, het lijkt wel of iedere druppel regen een groot gat smelt in dat kind. Maar gaat het over een voorbij rijdende auto dan het lijkt wel of men denkt dat die auto op het kind afketst als een propje uit een proppenschieter. Poef, blauwe plek, that's all....

Terug
Bovenaan