Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Soloman zei:
Hoe is dat wettelijk geregeld voor ruiters?
Artikel 8 RVV plaatst ze op het ruiterpad. Als dat ontbreekt mag men kiezen of ze de berm of de rijbaan nemen.

Saillant detail, een BOA mag heel veel bekeuringen uitschrijven. Zo ook voetgangers, fietsers en bromfietsers die op het verkeerde wegdeel lopen of rijden.

Maarrrrrrr... Een ruiter dus niet.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-16504.html
Artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor zover het stilstaand verkeer betreft. De artikelen 4, 5, 6, 10, 82 en 62 juncto bijlage I hoofdstuk C (geslotenverklaring) van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor zover van toepassing voor zowel rijdend als stilstaand verkeer

Sarcast zei:
The SLB zei:
Doe eens een gok hoe ver dat was.

De ruimte tussen de strepen is 9 meter, zo'n streep is 3 meter lang. Op het moment dat zijn rechterwielen de rechterrijstrook op komen ben jij bij het einde of net voorbij een streep en hij rijdt net op zo'n streep. Afstand is dus een meter of 8/9 als hij daadwerkelijk rechts is.. metertje of 5 als hij begint met de beweging (tu).

Daarbij, hij rijdt ook nog eens harder dan jij en niemand rijdt er voor... :S

Dat zie jij op de camera. Met tien meter tussenafstand krijgt Sarcast net de gedachte om zijn rempedaal in te trappen als het onverhoopt mis gaat.

Boppie zei:
Dat zie jij op de camera. Met tien meter tussenafstand krijgt Sarcast net de gedachte om zijn rempedaal in te trappen als het onverhoopt mis gaat.

Dit is de 2 seconden regel voor het bepalen van de tussenafstand.
Bij 100 km/h zou het 56m moeten zijn.

Je mag in druk verkeer al blij zijn als je de helft als tussenafstand kunt aanhouden ...

The SLB zei:
Afstand is dus een meter of 8/9 als hij daadwerkelijk rechts is..
9 tot de camera, 7,5 tot mijn neus.
Uitstekende schatting. (tu)

0,2 seconde vind jij dus "zat"...

Idefiqs zei:
Dat is de essentie in het verkeer, elkaars fouten compenseren in plaats van corrigeren.

Niet helemaal mee eens.
Natuurlijk maakt iedereen wel eens een foutje en moet je deze niet afstraffen, maar als je alles compenseert leert de mede weggebruiker daar niets van.

En dan wordt het een gewoonte om bijvoorbeeld zonder in de spiegels te kijken van baan te wisselen, want dat gaat toch altijd goed?
De weggebruiker denkt dan niets fout te doen maar beseft niet dat hij constant "gered" wordt door andere weggebruikers.
En dit geluk houdt natuurlijk een keertje op en dan en krijgen we ongelukken.

Vind het dan niet heel bijzonder dat wanneer je compenseert voor een fout van een ander, je best even een seintje kan geven.
Zo van, "had je me wel gezien, ik rij hier ook..."

Ik had zelf onlangs een bumperklever achter me op een 80 km weg.
Reed 90 op de teller maar zag de koplampen niet eens meer van de auto achter me zo dicht zat hij erop.
Toen het eindelijk 2 baans werd bleef de man gewoon achter me rijden, ging dus niet inhalen.
Hij reed dus blijkbaar op zijn gemak achter me op 2 meter afstand, was voor hem wellicht heel normaal.

Ik vond het niet fijn, dus ben maar even 60 gaan rijden na een rotonde, daardoor haalde hij me gelukkig wel in.

Ik zeg ook niet dat je geen seintje mag geven, maar op je strepen (blijven) staan zoals Sarcast en zeker Zollie is m.i. gevaarlijker dan het gedrag dat zij hun "opponenten" verwijten.

Carkiller zei:
Ik had zelf onlangs een bumperklever achter me op een 80 km weg.
Reed 90 op de teller maar zag de koplampen niet eens meer van de auto achter me zo dicht zat hij erop.
Toen het eindelijk 2 baans werd bleef de man gewoon achter me rijden, ging dus niet inhalen.
Hij reed dus blijkbaar op zijn gemak achter me op 2 meter afstand, was voor hem wellicht heel normaal.

Ik vond het niet fijn, dus ben maar even 60 gaan rijden na een rotonde, daardoor haalde hij me gelukkig wel in.

Heb ik zelf ook wel eens gehad, daar valt inderdaad lastig tegen te compenseren. Wat ik bij hardnekkige gevallen wel eens
doe, is het mistachterlicht even aanzetten. Dat wil nog wel eens helpen.
Ook wil mijn voorruit wel eens spontaan smerig worden bij dit soort gevallen. Even sproeien wil dit probleem dan ook wel eens
oplossen. Wel eerst kijken of er geen motorrijder achter je rijdt ... ;)

Zelf ben ik ook verre van perfect in mijn verkeersgedrag, dus wat betreft Sarcast en Zollie (of wie dan ook) heb ik geen oordeel.

Wel een mening uiteraard, en die staat in mijn vorige post van dit topic...

Man man man, als die Ternaat van de Telegraaf met pensioen gaat kan hij zijn opvolger hier vinden hoor...

Blackadder the 5th zei:
Reden te meer om meteen afstand te nemen in plaats van te seinen ... ;)
Zullen we gewoon seinen om het gevaar van het proppen af te wenden, ja?

Sarcast zei:
Man man man, als die Ternaat van de Telegraaf met pensioen gaat kan hij zijn opvolger hier vinden hoor...

Blackadder the 5th zei:

Bij mij heeft het nog nooit gewerkt.
Bij vrachtwagens is het zelfs levensgevaarlijk, die komen meteen naar rechts ... :,(

Ik kan mij de rijlessen niet herinneren dat lichtsignalen het gevaar van een te korte onderlinge afstand kon verkleinen.

Van gas lossen daarentegen wél.:}

Blackadder the 5th zei:
Sarcast zei:

Blackadder the 5th zei:

Bij mij heeft het nog nooit gewerkt.
Bij vrachtwagens is het zelfs levensgevaarlijk, die komen meteen naar rechts ... :,(

Als ik op een afrit van de snelweg zit en er rijd een vrachtwagen voor mij ga ik toch echt van het gas af en desnoods rem ik een beetje zodat er een beetje een afstandje tussen zit, bij een vrachtwagen is zoiets levensgevaarlijk. Vaak als ik een vrachtwagen wil inhalen op de snelweg schakel ik terug..

Gisteravond op de snelweg (vmax 100 en code geel voor gladheid):

Ik kachel met 100 op de teller over de snelweg. In mijn binnenspiegel zie ik een auto langzaam naderen. Ik denk dat deze ongeveer 110-115 reed. Plots zie ik een flits in mijn binnenspiegel en terwijl ik kijk zie ik verder achter mij en mijn achterligger nog een auto aan komen razen. Tot mijn verbazing zie ik hem nog tot tweemaal toe met groot licht seinen. Een paar seconden later komt ie langs geraast met minimaal 150. De auto achter mij moest inhouden met inhalen door de achteropkomende Mercedes-coureur.

Het seinen was dus bedoeld voor mijn achterligger om maar even te wachten met inhalen. Knap staaltje ruimte opeisen op de weg. *Aan de kant ik kom eraan!!:T*

Kan een hoop zijn. Lompe idioot met haast, of iemands huis staat af te fikken. Naaste familie in het ziekenhuis terecht gekomen. Een AT op weg naar een klus.

Vanmorgen nog een chaos zien ontstaan door een lading ijs wat van de huif van een trailer afgleed in een flauwe bocht.
Een tegemoetkomend busje en personenauto kregen beide de volle ijslading over zich heen, van beiden de voorruit verbrijzeld en de nodige schade aan het plaatwerk.:(
Gelukkig waren het auto's dus alleen materiële schade, maar voor hetzelfde geld zijn het fietsers of voetgangers...

Ik begrijp dat soort "beroeps"chauffeurs niet, toen ik zelf nog op de bok zat werd er stevig voor gewaarschuwd om ijsvorming van de huif af te halen.

Als de auto tot aan het dak vol zit wordt het lastig om hem ijsvrij te maken, haaks omtrekken en even remmen is een mogelijkheid. Als je in de trailer kan lopen is het makkelijk om even met een bezem tegen het zeil te duwen totdat het ijs eraf valt.

Blackadder the 5th zei:
Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
vrachtwagenchauffeur
Oh ja, that reminds me.

https://www.youtube.com/watch?v=ao9c7PeEjLg
https://www.youtube.com/watch?v=iVBAaqNq_5M

Weet je meteen hoe levensgevaarlijk het is om op de uitvoegstrook even nog een (vracht)auto in te halen.
Nooit met een vrachtwagen (mee)gereden?

Weet ik meteen dat vrachtwagenchauffeurs wél over het puntstuk mogen uitvoegen.

techlo2 zei:
Als de auto tot aan het dak vol zit wordt het lastig om hem ijsvrij te maken, haaks omtrekken en even remmen is een mogelijkheid. Als je in de trailer kan lopen is het makkelijk om even met een bezem tegen het zeil te duwen totdat het ijs eraf valt.

Pfff... ladder tegen de zijkant en de rommel kan er probleemloos af geschoven worden, ging 20 jaar geleden ook zo.
Gemakszucht of angst voor koude handjes zal eerder een reden zijn.:(

techlo2 zei:

Dus maar gaan rijden....nu is het alleen materiaal, wat ook geld kost overigens (en de marge`s zijn al zo breed).

Muddy heeft gelijk, straks is het een fietser die geraakt wordt. Als het sterk genoeg is om voorruiten te verbrijzelen.....

Muddy Bandit zei:
techlo2 zei:

Pfff... ladder tegen de zijkant en de rommel kan er probleemloos af geschoven worden, ging 20 jaar geleden ook zo.
Gemakszucht of angst voor koude handjes zal eerder een reden zijn.:(

Het lijkt mij niet veilig om met gladheid een ladder tegen de zijkant van een trailer te zetten en dan op 4 meter hoogte bijna 20 meter trailer te vegen. Die ladder staat ook op ijs.....
Aan de andere kant, als voetganger, fietser of motorrijder wil je geen plakje ijs van een aantal kilo tegen je knar krijgen. Ik zou van een professional verwachten dat hij/zij goed kan inschatten hoe groot het risico op afwaaiende ijsklompen is.

Ik denk dat de overweging vooral de inschatting van de ijsdikte moet zijn in combinatie met de te rijden route. Als je een trailer hebt waar plakken ijs van centimeters dikte op liggen en je moet kilometers lang door een woonwijk... tja, dan moet je wel vegen. Gaat het om een laagje van enkele mm's en je moet voornamelijk snelweg rijden, waarom zou je dan vegen? Voor de bumperklever die zo graag zijn voortandjes in de trailer zet?

Bovendien, worden er nog trailers gebruikt waarvan het dak ook van canvas is?

rke zei:
Het lijkt mij niet veilig om met gladheid een ladder tegen de zijkant van een trailer te zetten en dan op 4 meter hoogte bijna 20 meter trailer te vegen. Die ladder staat ook op ijs.....

Niks mee te maken, zorg dat je veilig de weg op gaat. Als je dat niet kan dan rijd je maar niet.

Ook voor de snelweg kunnen ze beter vegen. Dan niet zo zeer voor die bumperklever idd, maar wel voor die motorrijder!

Explain:

post 5535705
Boppie 19-01-2016 09:34

post 5535706
Sarcast 19-01-2016 09:27

Je moet ook op de snelweg komen. En op de snelweg rijden er niet alleen mensen achter je, maar ook naast je.

rke zei:
Aan de andere kant, als voetganger, fietser of motorrijder wil je geen plakje ijs van een aantal kilo tegen je knar krijgen. Ik zou van een professional verwachten dat hij/zij goed kan inschatten hoe groot het risico op afwaaiende ijsklompen is.

Ik denk dat de overweging vooral de inschatting van de ijsdikte moet zijn in combinatie met de te rijden route. Als je een trailer hebt waar plakken ijs van centimeters dikte op liggen en je moet kilometers lang door een woonwijk... tja, dan moet je wel vegen. Gaat het om een laagje van enkele mm's en je moet voornamelijk snelweg rijden, waarom zou je dan vegen? Voor de bumperklever die zo graag zijn voortandjes in de trailer zet?

Bovendien, worden er nog trailers gebruikt waarvan het dak ook van canvas is?

Gelukkig dat 99,9% van de truckers niet over bovenstaande mentaliteit beschikt. Dan zou het een stuk gevaarlijker zijn op de weg.8-)

Muddy Bandit zei:
Vanmorgen nog een chaos zien ontstaan door een lading ijs wat van de huif van een trailer afgleed in een flauwe bocht.
Een tegemoetkomend busje en personenauto kregen beide de volle ijslading over zich heen, van beiden de voorruit verbrijzeld en de nodige schade aan het plaatwerk.:(
Gelukkig waren het auto's dus alleen materiële schade, maar voor hetzelfde geld zijn het fietsers of voetgangers...

Ik begrijp dat soort "beroeps"chauffeurs niet, toen ik zelf nog op de bok zat werd er stevig voor gewaarschuwd om ijsvorming van de huif af te halen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160119_02078089
Een AD-achtig artikel, maar zo'n zelfde suffe chauffeur als in jouw verhaal.

rke zei:

Yup, een 'slachtoffer'..

https://www.transport-online.nl/site/67909/chauffeur-verwijdert-ijs-van-dak-maar-valt-van-ladder-en-raakt-zwaargewond/

Idefiqs zei:
Gelukkig dat 99,9% van de truckers niet over bovenstaande mentaliteit beschikt. Dan zou het een stuk gevaarlijker zijn op de weg.8-)

Ik zie met regelmaat stukken ijs van vrachtwagens af zeilen. Gelukkig gaat het vaak om dunne plakjes, echte grote - ruitenversplinterende - stukken ijs heb ik nog nooit gezien. En, zolang de bestuurders van personenauto's zelf niet de moeite nemen de auto sneeuw en ijsvrij te maken, vind ik dat je vrachtwagenchauffeurs dat ook niet kan verplichten.

Waarbij ik even wil opmerken dat ik zelf ook niet de moeite neem sneeuw van de auto te vegen. Dikke plakken ijs zou wat anders zijn, maar het ronde dak van mijn auto en het frequente gebruik van die auto voorkomt gelukkig dat er dikke lagen ijs verzamelen op dat dak.
Toch, na een weekje op de parkeerplaats van de wintersport kan er een stevige laag ijs/sneeuw op het dak liggen.

Een trailer kan ook flinke stukken ijs verzamelen. Als een trailer met een canvas huif al dagen water staat te verzamelen op een parkeerplaats en er gaat een chauffeur rijden met zo'n ding na een behoorlijke nachtvorst.... tja, dan heb je brokken ijs die er af waaien. Maar zet zelf eens een laddertje op een ijzig plekje en klauter dan eens die ladder op.
Bovendien, de chauffeur moet op 4 meter hoogte (waar het kozijn van het raam op de eerste verdieping begint) gaan vegen en krabbelen. En die trailer is 2,55 m breed....

Doe het voor de gein eens. Een tip: neem een verbanddoos mee.

Dan zoekt hij een plekje op waar het niet glad is op het terrein. Antislipmat eronder, zand eronder. Chauffeur is zelf verantwoordelijk voor hoe hij de ladder neerzet, hij moet zich ervan verzekeren dat het ding niet kan schuiven.

En dat een ander de sneeuw er niet afveegt, dat ontslaat de chauffeur niet van de verplichting on het ijs van de trailer te verwijderen. Hij doet het niet dus ik hoef het ook niet te doen...

Het is niet het meest ideale karwei. Nog minder ideaal is een dode op jouw geweten hebben omdat je het niet hebt gedaan.

Boppie zei:
Dan zoekt hij een plekje op waar het niet glad is op het terrein. Antislipmat eronder, zand eronder. Chauffeur is zelf verantwoordelijk voor hoe hij de ladder neerzet, hij moet zich ervan verzekeren dat het ding niet kan schuiven.

En dat een ander de sneeuw er niet afveegt, dat ontslaat de chauffeur niet van de verplichting on het ijs van de trailer te verwijderen. Hij doet het niet dus ik hoef het ook niet te doen...

Het is niet het meest ideale karwei. Nog minder ideaal is een dode op jouw geweten hebben omdat je het niet hebt gedaan.

(tu)

Boppie zei:

Hier ging het net goed, maar stel dat het stuk ijs door de voorruit was geklapt of op een motorrijder terecht was gekomen.

Deze hier wint normaal waarschijnlijk een paar plekje op deze manier, achter mij was niemand, maar dat bleek geen optie...

Terug
Bovenaan