Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Zemelaar zei:
Ik geloof dat je inderdaad gelijk hebt. Heb Sarcast ooit die formulering horen bezigen. Voor laten gaan en voorrang verlenen schijnt niet hetzelfde te zijn. Het waarom is mij echter niet duidelijk?
Voorrang speelt zich af tussen bestuurders.

Dat is mooi om te weten. En ook dat er een 'voor laten gaan' variant is. Die ook juridische status heeft, neem ik aan?

Natuurlijk. Zo regelt artikel 49 dat je voetgangers bij een zebra moet voor laten. En artikel 54 dat je bij bijzondere manoeuvres alle verkeer voor moet laten, of artikel 18 dat je recht doorgaand verkeer op dezelfde weg voor moet laten als je afslaat.
Je ziet, alle zijn het zaken waarbij ook voetgangers voor gaan.

Art. 54 is algemeen bekend onder buschauffeurs. Een bus heeft namelijk geen voorrang als hij binnen de bebouwde kom van de halte weg rijdt.

techlo2 zei:
Art. 54 is algemeen bekend onder buschauffeurs. Een bus heeft namelijk geen voorrang als hij binnen de bebouwde kom van de halte weg rijdt.

Poging tot sarcasme, ik mag dat wel!

Idefiqs zei:
Ik vind het bizar dat fysiek geweld niet geschuwd wordt als iemand je een keer in de weg zit, niet snel genoeg plaatsmaakt in het verkeer of anderszins de agressie wekt van een ander. Bizar is bijvoorbeeld het eerste filmje van Sarcast (25-11-2015 00:11) waar het verongelijkte handje alweer omhoog gaat omdat mensen naar zijn zin niet snel genoeg oversteken.

Jij hebt geen NS-jaarkaart zeker?

Ook mooi
https://www.dumpert.nl/mediabase/6706559/a55129fa/rood_ik_loop_gewoon_door.html

Sarcast zei:
Idefiqs zei:
Ik vind het bizar dat fysiek geweld niet geschuwd wordt als iemand je een keer in de weg zit, niet snel genoeg plaatsmaakt in het verkeer of anderszins de agressie wekt van een ander. Bizar is bijvoorbeeld het eerste filmje van Sarcast (25-11-2015 00:11) waar het verongelijkte handje alweer omhoog gaat omdat mensen naar zijn zin niet snel genoeg oversteken.

Ook mooi

Dat jij dit mooi vindt zegt veel over je, niet veel goeds helaas.(td)

Ik hoop dat de hond niet al te veel last heeft gehad van de claxon
Ik hoop dat het hart van de vrouw in haar keel klopte en dat de vrouw zich voortaan wel 10× bedenkt voor zoiets achterlijks te doen
Ik hoop dat de man zich goed (maar niet ernstig) bezeerd heeft en zich voortaan 10× bedenkt voordat hij zijn hond in gevaar brengt

Boppie zei:
Dat zullen ze niet snel meer doen denk ik. Kan mij voorstellen dat je als bestuurder ook even hoog zit.

Als ik in de situatie van de bestuurder was geweest had ik gas terug genomen, ondanks het groene licht. Er stond namelijk een rij auto's rechts die het zicht op de kruising wegnamen. Hierdoor komen veel zogenaamde afdekongevallen voor.

In het verkeer anticipeer je op het onverwachte. De bestuurder bracht zichzelf en anderen onnodig in gevaar door met te hoge snelheid een kruising over te gaan die hij (met die snelheid) niet kon overzien. Mensen maken fouten, denken nog even snel over te kunnen steken. Daarvoor hoeven zij niet ter dood te worden veroordeeld omdat iemand meent "voorrangsrechten" op te kunnen eisen.

Op basis van de informatie die ik heb twijfel ik sterk aan het mentale vermogen van Sarcast om een motorvoertuig veilig te kunnen besturen. Kennis van wet en regelgeving is één ding, functioneren in een sociale context is een andere.

Uhm wat ik uit het filmpje kon halen begonnen de mensen te lopen toen al het verkeer al bewoog.
De auto's hadden in ieder geval al een behoorlijke tijd groen licht.
Kortom gewoon een actie van mensen met een doodswens, zonde voor het hondje, die harde claxon van zo dichtbij

Ik vind dat geen fout meer, wel een gevolg van het egoïstisch denken van veel mensen in deze tijd. Men bepaalt zelf wat wel en wat niet kan en dat is wat mensen nu op de volgende generatie overbrengen.

Ik weet niet hoe hard de beste man gereden heeft, hij had kalm aan kunnen doen.

Gelukkig wel inderdaad, voetgangers op je motorkap schijnt best wat schade op te leveren (+de onschuldige hond die werd mee gesleurd)

De bestuurder had misschien iets kunnen afremmen bij de kruising maar nogmaals, kijk eens hoelang het al groen was voor hij daadwerkelijk de kruising opreed

Lycan_Capri (TSC) zei:
Gelukkig wel inderdaad, voetgangers op je motorkap schijnt best wat schade op te leveren (+de onschuldige hond die werd mee gesleurd)

De bestuurder had misschien iets kunnen afremmen bij de kruising maar nogmaals, kijk eens hoelang het al groen was voor hij daadwerkelijk de kruising opreed

En kijk naar de afstand waarbinnen hij zijn auto stilzet. Meter of 20 maximaal?

Lycan_Capri (TSC) zei:

Goed dat je dat opmerkt, serieus.(tu)

Dat die voetgangers helemaal fout zitten is helder. Mijn punt is nu juist dat je in het verkeer er standaard vanuit moet gaan dat mensen fouten maken, domme dingen doen. Als je dit voor ogen houdt rij je een (voorrangs) kruising op een andere - lees veiliger - manier op dan dat je uitgaat van je voorrang.

Het gaat er immers om dat iedereen veilig en gezond thuis komt, niet wie er gelijk heeft. Verkeersslachtoffer worden verandert je leven voorgoed.

Idefiqs zei:
Sarcast zei:

Ook mooi

Dat jij dit mooi vindt zegt veel over je, niet veel goeds helaas.(td)
Iets zegt me dat je zelfs geen OV-chipkaart hebt.

Idefiqs zei:
@Lycan
Jij ziet mensen met een doodswens, ik zie een bestuurder met weinig tot geen verkeersinzicht.
Ik zie een combinatie van beide, maar de 'schuld' van de situatie ligt wat mij betreft voor 80% bij de voetgangers en 20% bij de automobilist. Laatst genoemde doet wettelijk gezien niks fout en staat (gelukkig) op tijd stil. Echter reed hij naar mijn idee onverantwoord hard over de kruising waar hij rechts geen overzicht heeft. Wat als daar een ambulance aan komt bijv?
De voetgangers hebben zonder twijfel al zo'n 4-5 sec rood. Op 4 sec springt het licht van de automobilist op groen en bij sec 10 zie je net de voetgangers beginnen met oversteken. Dit valt op geen enkele manier goed te praten wat mij betreft en daarom ligt de grootste fout bij hun als je het mij vraagt.

Tsja, ik kan niet genieten van de vele filmpjes waarbij bestuurders expres op zoek gaan naar fouten van een ander en dit dan ook erg graag willen laten blijken aan die andere verkeersdeelnemers!

Dat noem ik gewoon echt kleinepiemeltjesgedrag.

Ik zie genoeg fouten elke dag op de weg (rij 40.000km p/j) en als ze voor m'n neus gebeuren dan corrigeer ik. Zodat ik niet later op de claxon of vol in de remmen hoef. Anderen maken fouten, soms domme, maar als je daar rekening mee houdt dan wordt autorijden (en het leven) een stuk ontspannender. Claxoneren is niet om anderen af te straffen maar om een ongeluk mee te voorkomen, ook dit begrijpen sommigen nog niet helemaal zo te zien.

Anyway, veel succes met je filmpjes. Hopelijk val ik nooit ten prooi aan je. 8-)

Helemaal mee eens, met de kanttekening dat de zwakkere weggebruikers van mij best wel eens gestimuleerd mogen worden om zich ook zo te gedragen.

Daarom is het te hopen dat deze mensen dusdanig geschrokken zijn dat ze voortaan pas oversteken bij groen licht.

Ongelukken in het verkeer veranderen je inderdaad. Voor mijn klappertje in april dit jaar dacht ik dat auto's op de snelweg voor me geen groot gevaar opleverden. Sindsdien vertrouw ik de auto voor me net zo min als de auto die me met 140km/u komt inhalen :)

@Boppie
Het lijkt er inderdaad op dat de stop afstand een meter of 18/19 was, komt op een snelheid van rond de 60km/u waar je 70km/u mag

The SLB zei:
Ik zie genoeg fouten elke dag op de weg (rij 40.000km p/j) en als ze voor m'n neus gebeuren dan corrigeer ik. Zodat ik niet later op de claxon of vol in de remmen hoef. Anderen maken fouten, soms domme, maar als je daar rekening mee houdt dan wordt autorijden (en het leven) een stuk ontspannender. Claxoneren is niet om anderen af te straffen maar om een ongeluk mee te voorkomen, ook dit begrijpen sommigen nog niet helemaal zo te zien.

Anyway, veel succes met je filmpjes. Hopelijk val ik nooit ten prooi aan je. 8-)

Gelukkig. Ik begon al te geloven dat het aan mij lag.8-)

Boppie zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:

Zou kunnen kloppen. volgens Volgens dit lijstje is van 70km/h naar 0 ca. 21m ...

Edit: mijn opmerking is fout, is alleen de reaktietijd ... :(

Lijstje?

Weten jullie niet dat die strepen daar 1 meter lang zijn met 3 meter tussenruimte?

PhgG8VN.png

Ja echt hoor. Met dat zoeken heb ik hélemaal niets, en dat je dan trots hier je filmpjes laat zien? Bah. Ik zie ook regelmatig in deze filmpjes dat de bestuurder in kwestie ongeveer gelooft dat er een dodelijk ongeluk met 800 personen staat te gebeuren terwijl er heel weinig aan de hand is (vooral als hij iets defensiever rijdt).

Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:

Zou kunnen kloppen. volgens Volgens dit lijstje is van 70km/h naar 0 ca. 21m ...

Dat is de reactietijd, komt de daadwerkelijke remweg nog bij. Ik denk dat hij er ruim onder zat.

Leuk hoor die lijstjes. Feit blijft dat - mede - door de afdek situatie de snelheid van de bestuurder te hoog lag. Daarmee de actie van de voetgangers nadrukkelijk niet goedpratend, de "sterke" verkeersdeelnemer heeft, gezien de massa/snelheid combinatie met de inherente gevaarzetting een extra verantwoordelijkheid.

Het is en blijft een attitudekwestie.

Lijkt wat zicht belemmerend. Ik kan zo niet beoordelen of dit dermate belemmerend is dat er sprake is van gevaar voor anderen, het lijkt er wel op.

Je ziet het helaas nogal vaak, maar zelfs twee schermen was toch wel nieuw voor me.
@Idefiqs: er bestaat zo de kans dat er een voetganger/fietser/pilaar (met flinke pech) achter verdwijnt. Los van dat het me behoorlijk afleidend lijkt. Zouden het twee navigatiesystemen zijn?
Ik heb dat in de V.S. afgelopen zomer eens getest: de navigatie van de onze huur-Suburban en die van een TomTom die we mee hadden. Bij de eerste de beste kruising spraken ze elkaar tegen. *-)

Ik vind het lastig te beoordelen op de foto. Zelf gebruik ik om o.a. redenen van zichtbaarheid het liefst een geïntegreerd navigatiesysteem. De A stijlen van moderne auto's belemmeren al behoorlijk zicht, mijn keuze zou het daarom niet zijn. Een op de voorruit geplakte navi is een ingeburgerd accessoire, dus om nu meteen te beweren dat het gevaarlijk is lijkt mij wat cru. Maar twee van die toeters op je voorruit lijken mij dan inderdaad niet bevorderlijk voor je zicht op de weg inderdaad.

Tsja, ik heb ze al gezien met een uitgeklapte laptop op het dashboard, dus van 2 kleine schermpjes kijk ik al niet meer op.
Neemt niet weg dat ik het de veiligheid niet ten goede vind komen, als het de bedoeling was dat het uitzicht zo belemmerd moest worden dan had de fabrikant daar wel wat knopjes en displays geplaatst.

Ik heb juist daarom in beide auto`s een actieve houder gemonteerd op een dashmount. Aangesloten op geschakelde plus en min van de radio. Werkt super, geen loslatende zuignappen, altijd onder spanning. En mooi buiten beeld.

Ik ben te groot voor mijn auto. Daarom zit de binnenspiegel ook bijna altijd hinderlijk in de weg. Maar juist doordat ik dat weet, maant me dat tot extra voorzichtigheid. Je zou eigenlijk met een blinddoek om moeten gaan autorijden. Krijg je nooit een ongeluk weer. ;)

Zemelaar zei:
Ik ben te groot voor mijn auto. Daarom zit de binnenspiegel ook bijna altijd hinderlijk in de weg. Maar juist doordat ik dat weet, maant me dat tot extra voorzichtigheid. Je zou eigenlijk met een blinddoek om moeten gaan autorijden. Krijg je nooit een ongeluk weer. ;)

Zoiets als dit?
DrivingTest-Blindfold.jpg

Graag jullie reactie op onderstaande actie die ik zojuist meemaakte op de weg.. Ben oprecht benieuwd hoe jullie dit zien, voordat ik een eigen inzicht geef.

YouTube

BMW Power zei:
Graag jullie reactie op onderstaande actie die ik zojuist meemaakte op de weg.. Ben oprecht benieuwd hoe jullie dit zien, voordat ik een eigen inzicht geef.

YouTube

Persoonlijk vind ik dat de Twingo groot gelijk heeft, ze geeft tijdig en duidelijk aan naar links te willen maar wacht keurig op de inhalende grijze auto. Jouw actie vind ik tamelijk asociaal, nog los van het verongelijkte getoeter.

Terug
Bovenaan