Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Zemelaar zei:
Die voetganger die zonder op of omkijken oversteekt zou ik, als mijn pet daarnaar staat, ook even fijntjes hebben aangetikt.

Goed bezig joh. Bewust iemand aanrijden. Je zult vast trots op jezelf zijn. (td)

Blackadder the 5th zei:
Zollie zei:
Ik was nog even aan het bedenken of die kleine wagen nou echt over de redresseerstrook moest, dus mijn aandacht, schande, even verlegd en dus niet gewisseld van strook. Geen zorgen, vrij snel daarna heb ik de CC op "A2" gezet en ben ook links alles voorbij gereden.

Iedereen die harder wil rijden is een voordringer, iedereen die langzamer wil rijden een een slome duikelaar die niet oplet.
Hoe lang gaat bij jou de toeter/grootlichthendel mee?

Ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt. Iedereen moet lekker de snelheid rijden die hij prettig vindt, maar niet terwijl je langzamer rijdt van rijstrook wisselen en in mijn lichtbundel gaan rijden, dat is toch gemeengoed dat dat een tikje vervelend is?
Natuurlijk moet ik volgens de moraalrijders en defensief-puristen op zo'n moment gezapig blijven zitten, remmen zodat ik geen bumperklever lijk en de boel de boel laten. Toch wil ik die mensen laten weten dat ze vervelend bezig zijn, misschien leren ze iets, ik heb het dan tenminste geprobeerd.
Ik ben ook zo iemand die mensen aanspreekt omdat ze telefonerend bij de kassa staan af te rekenen, gewoon omdat ik vind dat het asociaal is. Maar ik ben ook degene die wel eens een pikkedief tegen de grond heeft gewerkt bij het spoedig verlaten van een winkel, zo ben ik dan ook wel weer. Liever iets vaker assertief dan de apathische omstander.

Weer op topic, aantikken was het nu toch?

Bijna aantikkertje, maar niet mijn schuld he, ik ben onschuldig, wegpiraat!

Aangetikt! Maar niet door mij, wegpiraat!

Zollie zei:
Ik ben ook zo iemand die mensen aanspreekt omdat ze telefonerend bij de kassa staan af te rekenen, gewoon omdat ik vind dat het asociaal is. Maar ik ben ook degene die wel eens een pikkedief tegen de grond heeft gewerkt bij het spoedig verlaten van een winkel, zo ben ik dan ook wel weer. Liever iets vaker assertief dan de apathische omstander.

Eigenlijk ben je dus gewoon een held?

Ik krijg deze erkenning zelden, maar bedankt, jij begrijpt de kerstgedachte!

Die gekke krul aan het einde van de zin duidt niet op erkenning maar op vraagstelling.

Zollie zei:
Toch wil ik die mensen laten weten dat ze vervelend bezig zijn, misschien leren ze iets, ik heb het dan tenminste geprobeerd.

Ik heb respect voor jou. (tu) Jij verschuilt je niet achter het 'opvoeden is niet een taak voor mij'.
Wat ik hier helaas iets te vaak hoor.

Want wie moet dat opvoeden dan doen? Wij burgers zijn immers als eerste ter plaatse. Beetje laf om dan af te schuiven. Trouwens, opvoeden kan je ook als adviseren - ja, zelfs als goedbedoeld helpen - zien. Dan klinkt het al heel anders.

En over dat aantikken. Ik ben ooit 'ns in mijn auto vlak langs een voetganger gereden. Stapvoets. Deze voetganger liep in een groep van een stuk of tien. En ze namen zoveel ruimte in dat passeren lastig was. En die ruimte maakten ze vervolgens ook niet.
Ben toen zo vlak langs deze mevrouw gereden dat de buitenspiegel haar elleboog aantikte. Zag in de spiegel haar verbouwereerde gezicht.
Ik hoop dat ze er een flinke blauwe plek aan heeft over gehouden.

Dan moet je maar plek maken.

Maar ik refereerde eigenlijk meer naar dat filmpje - kan 'm zo snel even niet terugvinden - van die oudere meneer die zonder boe of bah een fietspad oversteekt. Was ik daar op mijn fiets, had ik 'm ook even aangetikt.

Je kan wel altijd inschikken. Maar let wel, het werkt twee kanten op. Als zo'n voetganger nooit lik op stuk krijgt, zal zijn gedrag ook nooit veranderen.
Het 'wie niet horen wil, moet maar voelen' principe.

Bovendien, opvoeden doen we mekaar allemaal. Altijd en overal.

Zemelaar zei:
Want wie moet dat opvoeden dan doen? Wij burgers zijn immers als eerste ter plaatse. Beetje laf om dan af te schuiven. Trouwens, opvoeden kan je ook als adviseren - ja, zelfs als goedbedoeld helpen - zien. Dan klinkt het al heel anders.

Je hebt helemaal gelijk! Als ik je eens zie lopen dan beuk ik je tegen de grond, want het is lastig om je te passeren. Ik hoop dat je er minimaal een blauw oog aan overhoudt, maar dit is dan wel goedbedoeld!

Als ik hinderlijk in een deuropening met een kennis sta te praten, en ik zie jou aankomen en ik ga toch niet ongevraagd aan de kant, geef ik je groot gelijk. (tu)

Eén van de 50 tinten grijs tussen zwart en wit zal de juiste blijken te zijn.

Kennelijk vind jij het normaal om met fysiek geweld anderen jouw normen en waarden op te leggen.

Welnee. Integendeel. Ik vind verbaal juist de manier - en de uitdaging - om een ander te overtuigen. Waar denk je dat mijn nicknaam vandaan komt? :}

Zemelaar zei:
Welnee. Integendeel. Ik vind verbaal juist de manier - en de uitdaging - om een ander te overtuigen. Waar denk je dat mijn nicknaam vandaan komt? :}

Als je dat dé manier vindt, dan maak je toch behoorlijk vreemde keuzes:

Zemelaar zei:
Ik ben ooit 'ns in mijn auto vlak langs een voetganger gereden. Stapvoets. Deze voetganger liep in een groep van een stuk of tien. En ze namen zoveel ruimte in dat passeren lastig was. En die ruimte maakten ze vervolgens ook niet.
Ben toen zo vlak langs deze mevrouw gereden dat de buitenspiegel haar elleboog aantikte. Zag in de spiegel haar verbouwereerde gezicht.

Zemelaar zei:
Als ik hinderlijk in een deuropening met een kennis sta te praten, en ik zie jou aankomen en ik ga toch niet ongevraagd aan de kant, geef ik je groot gelijk.

Dat zijn die 50 tinten grijs. Mijn uitdaging en uitgangspunt is verbaal. Maar soms moet je even je tanden laten zien. Theorie en praktijk sluiten niet altijd aan. Noem het dierlijk. Waar moeder poes haar kroost een pets verkoopt.

Zemelaar zei:
Je kan wel altijd inschikken. Maar let wel, het werkt twee kanten op. Als zo'n voetganger nooit lik op stuk krijgt, zal zijn gedrag ook nooit veranderen.
Het 'wie niet horen wil, moet maar voelen' principe.

Bovendien, opvoeden doen we mekaar allemaal. Altijd en overal.

Heb zelf een keer een fietser aangesproken die tegen de rijrichting in fietste (was zelf ook op de fiets).
Kreeg een grote mond terug: "Moest iets dicht houwen (wat ik hier niet ga herhalen), en dat ik zijn vader niet was"
Fietste vervolgens gewoon door.

Ben hem later nog een aantal keren tegen gekomen, venijnig aankijken bleek bij hem geen indruk te maken.
Heb zelf niet het postuur om hem fysiek aan te pakken, heb het daar bij gelaten. Was inwendig wel heel erg boos, kan
me voorstellen dat iemand die wel het postuur en de wil heeft op andere middelen overschakelt.

Is waarschijnlijk ook gebeurd, want nog weer later zag ik hem wel keurig netjes aan de goede kant van de weg fietsen ...

Zemelaar zei:
Dat zijn die 50 tinten grijs. Mijn uitdaging en uitgangspunt is verbaal. Maar soms moet je even je tanden laten zien. Theorie en praktijk sluiten niet altijd aan. Noem het dierlijk. Waar moeder poes haar kroost een pets verkoopt.

Daar gaat het dus al fout. Wanneer je in de opvoeding geen grenzen worden gesteld. Dan mag de samenleving dit later oplossen.

Zemelaar zei:
En over dat aantikken. Ik ben ooit 'ns in mijn auto vlak langs een voetganger gereden. Stapvoets. Deze voetganger liep in een groep van een stuk of tien. En ze namen zoveel ruimte in dat passeren lastig was. En die ruimte maakten ze vervolgens ook niet.

Dat is ook zonde van de buitenspiegel, lak vies / kans op lakschade door het materiaal van de jas die mevrouw draagt.
Voor zulke gevallen hebben ze de claxon uitgevonden:) ('t liefst die scheepshoorn die ik misschien toch op de Capri plaats) of even met de koppeling in de motor wat toeren laten maken.

Willen ze dan nig niet aan de kant kun je nog altijd kijken of het effect heeft om je raampje open te draaien en iets te roepen in de trant van: "He stelletje pieeep zouden jullie niet eens ff heel snel aan de kant gaan zodat auto's gewoon kunnen passeren"

Lycan_Capri (TSC) zei:
Zemelaar zei:

Dat is ook zonde van de buitenspiegel, lak vies / kans op lakschade door het materiaal van de jas die mevrouw draagt.
Voor zulke gevallen hebben ze de claxon uitgevonden:) ('t liefst die scheepshoorn die ik misschien toch op de Capri plaats) of even met de koppeling in de motor wat toeren laten maken.

Willen ze dan nig niet aan de kant kun je nog altijd kijken of het effect heeft om je raampje open te draaien en iets te roepen in de trant van: "He stelletje pieeep zouden jullie niet eens ff heel snel aan de kant gaan zodat auto's gewoon kunnen passeren"

Hangt wel een af wat je voor die "piep" invult en wat de groepssamenstelling is.
De kans is aanwezig dat men als reaktie de auto even op het dak legt. Zou de kansen goed wegen ...

Blackadder the 5th zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:
Zemelaar zei:

Hangt wel een af wat je voor die "piep" invult en wat de groepssamenstelling is.
De kans is aanwezig dat men als reaktie de auto even op het dak legt. Zou de kansen goed wegen ...

Kunnen ze proberen :) komt die stalen pijp in de kofferbak misschien toch nog van pas :)
"Sorry oom agent, ze beschadigden mijn favoriete bezit, dus kreeg ik een rode waas voor m'n ogen en beschadigde hun" :T

Nee serieus, voetgangers hebben niks te zoeken op de straat
(En mijn eigendom beschadigen levert wel problemen op)

Lycan_Capri (TSC) zei:
Blackadder the 5th zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:
Zemelaar zei:

Kunnen ze proberen :) komt die stalen pijp in de kofferbak misschien toch nog van pas :)
"Sorry oom agent, ze beschadigden mijn favoriete bezit, dus kreeg ik een rode waas voor m'n ogen en beschadigde hun" :T

Dat bedoelt men dus met escalerend geweld ... :(

Zemelaar zei:

Nee, dat moet je helemaal niet. Dat is een bewuste keuze die je maakt. Kennelijk vind jij het nodig om met fysiek geweld (hier noemt men dat 'opzettelijke slagen en verwondingen') duidelijk te maken dat iemand anders zich niet aan jouw normen en waarden houdt. Jij betreedt bewust iemands integriteit omdat jij vindt dat jij degene bent die iemand anders moet afstraffen omdat de ander iets doet wat jij niet vindt kunnen. Je kiest er niet voor om eerst te claxonneren of ze erop aan te spreken. Nee, meteen fysiek geweld.
En voordat je gaat brabbelen over een grijs gebied en voetgangers die niets te zoeken hebben op de rijbaan: geweldpleging is nog altijd een zwaarder vergrijp dan op straat lopen.

Ik verbaas mij al langer over de "rechterlijke macht" in dit land. Kennelijk zijn wij niet meer in staat enige vorm van tolerantie, laat staan empathie, te betrachten. Er zijn 17 miljoen rechters in dit land met 17 miljoen Wetboeken. (normen en waarden)

Probeer dan door de bomen het bos maar eens te zien. IK weet bepaal hoe de ander zich dient gedragen, IK zal ze leren!

S00053_willpower_staatsieportretten_ezels25_800x531.jpg

Inderdaad, want ohwee als je op straat loopt. De schande! Dat kan echt niet. Iemand bewust omver rijden of gehoorschade geven wel, dat is geen probleem.

Het is ook een beetje de tendens van de tijd. Individuutjes, ego's, niets van het eigen willen delen. (vermeende) Rechten, verworvenheden. Ik ben ook behoorlijk geschrokken van de reacties op de komst van vluchtelingen, de woede en de absolute afwezigheid van zelfs ook maar de geringste empathie voor hun situatie.

Eigenlijk een kwestie van een - in mijn ogen dan - verwend en een wat kinderlijk gedragspatroon. En blind zijn voor de tolerantie die jegens de fouten van henzelf worden betracht.

Zorgwekkend.

e-racer_spelend_kind_4e2558469f05a.jpg

Wat ik eerder al aangaf, het gaat tijdens de opvoeding vaak al fout: Zeurend kind in supermarkt

Zie dit (weliswaar niet zo extreem als in het filmpje) wel eens in de supermarkt gebeuren.
Het prins(es)je van 6 jaar bepaalt wat in de boodschappenkar gaat,
en vader/moeder gaat erin mee om gezeur/gejank te voorkomen ... :S

Een jaartje of 15 later mag de samenleving dit gedag alsnog proberen te corrigeren.

Zemelaar zei:

Ge zijt serieus?

https://en.wikipedia.org/wiki/Cluster_B_personality_disorders

Blackadder the 5th zei:
Wat ik eerder al aangaf, het gaat tijdens de opvoeding vaak al fout: Zeurend kind in supermarkt

Zie dit (weliswaar niet zo extreem als in het filmpje) wel eens in de supermarkt gebeuren.

Een jaartje of 15 later mag de samenleving dit gedag alsnog proberen te corrigeren.

En dat moet met fysiek geweld?

Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:

Heb ik dat ergens gezegd?

Blackadder the 5th zei:
Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:

Het is een vraag.

Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:
Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:

Het is een vraag.
Als je mijn vorige posts goed leest kun je het antwoord daarin lezen.

Blackadder the 5th zei:
Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:
Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:

Het is een vraag.

Blackadder the 5th zei:
Heb zelf niet het postuur om hem fysiek aan te pakken, heb het daar bij gelaten.

Ja dus...

Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:
Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:
Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:

Het is een vraag.

Blackadder the 5th zei:
Heb zelf niet het postuur om hem fysiek aan te pakken, heb het daar bij gelaten.

Ja dus...

selectief quoten ...

Blackadder the 5th zei:
Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:
Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:
Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:

Het is een vraag.

Blackadder the 5th zei:

Ja dus...

selectief quoten ...

Wat ontbreekt er dan volgens jou? Dat je die stoute fietser fysiek niet aankon lijkt me niet zo relevant als je alleen al de gedachte hebt dat zo iemand fysiek aangepakt moet worden.

Hier de volledige quote:

Blackadder the 5th zei:
Heb zelf een keer een fietser aangesproken die tegen de rijrichting in fietste (was zelf ook op de fiets).
Kreeg een grote mond terug: "Moest iets dicht houwen (wat ik hier niet ga herhalen), en dat ik zijn vader niet was"

Ben hem later nog een aantal keren tegen gekomen, venijnig aankijken bleek bij hem geen indruk te maken.
Heb zelf niet het postuur om hem fysiek aan te pakken, heb het daar bij gelaten. Was inwendig wel heel erg boos, kan
me voorstellen
dat iemand die wel het postuur en de wil heeft op andere middelen overschakelt.

Is waarschijnlijk ook gebeurd, want nog weer later zag ik hem wel keurig netjes aan de goede kant van de weg fietsen ...

Hierin geef ik mijn state of mind aan op dat moment. Vind ik belangrijk om bij te vermelden. @Rob0032 blijkbaar niet.

Blackadder the 5th zei:
Hier de volledige quote:

Blackadder the 5th zei:

me voorstellen

Hierin geef ik mijn state of mind aan op dat moment. Vind ik belangrijk om bij te vermelden.

Niet als je daarvoor de intentie uitspreekt om hem fysiek aan te willen pakken, maar dit door gebrek aan fysiek niet durft. Dat je inbeeldingsvermogen al toereikend is om geweld tegen de stoute fietser te begrijpen, is niet zozeer een nuance, maar meer een bevestiging.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat mensen geweld rechtvaardigen als iemand iets doet wat niet mag, terwijl er geen sprake is van overlast of bedreiging of enig andersoortige benadeling. Er wordt hier gesproken over slechte opvoeding en hufterigheid, maar blijkbaar valt geweld daar niet onder. Ik kan daar met m'n hoofd gewoon echt niet bij.
En natuurlijk stoor ik mij ook soms aan verkeersdeelnemers die zich niet aan de regels houden. Geloof me, dat zijn er hier erg veel. Heel sporadisch spreek ik zo iemand aan, maar geweld gebruiken? Jamais!

Blackadder the 5th zei:

Het bekende probleem: gebrek aan opvoeding door gemakszucht wat uiteindelijk leidt tot egoisme, een gebrek aan respect en machtsmisbruik.
En nadien eigenhandig corrigeren wordt je ook niet in dank afgenomen door de samenleving, dat kun je ook al wel merken aan diverse reacties hier.:(

Ik heb er geen probleem mee dat gangbare normen en waarden af en toe eens afgedwongen worden, wat dat betreft is het hoog tijd dat die opvoedkundige tik onder de kont weer eens algemeen geaccepteerd wordt.
En met het huidige chronische gebrek aan officiële handhavers zie ik er ook geen problemen in als individuen uit de samenleving deze taak af en toe even tot zich nemen, al moet ik daarbij wel zeggen dat lang niet iedereen even geschikt is voor deze taak.

Rob0032 zei:
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat mensen geweld rechtvaardigen als iemand iets doet wat niet mag, terwijl er geen sprake is van overlast of bedreiging of enig andersoortige benadeling. Er wordt hier gesproken over slechte opvoeding en hufterigheid, maar blijkbaar valt geweld daar niet onder. Ik kan daar met m'n hoofd gewoon echt niet bij.
En natuurlijk stoor ik mij ook soms aan verkeersdeelnemers die zich niet aan de regels houden. Geloof me, dat zijn er hier erg veel. Heel sporadisch spreek ik zo iemand aan, maar geweld gebruiken? Jamais!

Splits het geweld eerst eens uit tussen daadwerkelijk geweld met kans op letsel en de opvoedkundige tikken, die grens istegenwoordig al ver te zoeken en praktisch teruggebracht tot een zero tolerance.
Met het laatste heb ik geen probleem, met het eerste wel.
Er zijn nu eenmaal (helaas steeds meer) figuren die af en toe eerst wat moeten voelen voordat ze eindelijk eens kunnen gehoorzamen.;)

Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:
Hier de volledige quote:

Blackadder the 5th zei:

me voorstellen

Hierin geef ik mijn state of mind aan op dat moment. Vind ik belangrijk om bij te vermelden.

Niet als je daarvoor de intentie uitspreekt om hem fysiek aan te willen pakken, maar dit door gebrek aan fysiek niet durft. Dat je inbeeldingsvermogen al toereikend is om geweld tegen de stoute fietser te begrijpen, is niet zozeer een nuance, maar meer een bevestiging.

Ik zie dat mijn post verwarring oproept wil het wat verder toelichten: Na de eerste (verbale) confrontatie fietste hij gewoon door.
Ik heb overwogen om de volgende keer hem tot stoppen te dwingen door mijn fiets dwars op het fietspad te zetten.
Dit was hetgeen ik bedoelde met fysiek aanpakken.

Heb dit niet gedaan omdat waarschijnlijk de boel alleen maar verder zou escaleren en het op een werkelijk handgemeen zou uitlopen.
Het fietspad zelf ligt buiten de bebouwde kom en was op dat tijdstip nog donker (er is geen straatverlichting),
ook was er op dat vroege uur nog weinig verkeer op de weg. Bij een confrontatie zou ik er waarschijnlijk alleen voor staan.

Muddy Bandit zei:
Ik heb er geen probleem mee dat gangbare normen en waarden af en toe eens afgedwongen worden,

Ik ben wel benieuwd naar wat gangbare normen en waarden zijn... Die paar die we hebben zijn verankerd in wet- en regelgeving. Je weet wel, die dikke boeken waarin staat dat je wildvreemden niet omver mag rijden of mag slaan.

Muddy Bandit zei:
Splits het geweld eerst eens uit tussen daadwerkelijk geweld met kans op letsel en de opvoedkundige tikken, die grens istegenwoordig al ver te zoeken en praktisch teruggebracht tot een zero tolerance.

Jij en ik hebben anderen normen en waarden. Jij voldoet dus niet altijd aan die van mij, dan mag ik je dus ook een opvoedkundige tik verkopen?

En met het huidige chronische gebrek aan officiële handhavers

Ik vind het eigenlijk wel prima dat de politie zich meer bezig houdt met echte criminaliteit en de preventie ervan (zoals inbraken, in dit jaargetijde) dan wat mensen die op de verkeerde plek rondlopen. Zeker, dat laatste kan ook best eens hinderlijk zijn, maar het is niet echt een probleem dat heel groot is en/of ons als samenleving schade berokkent. Trouwens, als de politie aan dit soort kleinschalige overlast wel veel aandacht zou besteden, zouden ze binnen de kortste keren te horen krijgen dat ze "boeven moeten gaan vangen". Wat dat betreft kunnen ze het toch nooit echt goed doen.

Blackadder the 5th zei:
Ik zie dat mijn post verwarring oproept wil het wat verder toelichten: Na de eerste (verbale) confrontatie fietste hij gewoon door.
Ik heb overwogen om de volgende keer hem tot stoppen te dwingen door mijn fiets dwars op het fietspad te zetten.
Dit was hetgeen ik bedoelde met fysiek aanpakken.

Dit werd mij niet duidelijk nee, vooral niet omdat je je eigen fysiek erbij betrok. Dan zitten we in ieder geval al meer op een lijn. (tu)

Terug
Bovenaan