A
Anoniem
Guest
Zemelaar zei:Die voetganger die zonder op of omkijken oversteekt zou ik, als mijn pet daarnaar staat, ook even fijntjes hebben aangetikt.
Goed bezig joh. Bewust iemand aanrijden. Je zult vast trots op jezelf zijn.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Zemelaar zei:Die voetganger die zonder op of omkijken oversteekt zou ik, als mijn pet daarnaar staat, ook even fijntjes hebben aangetikt.
Trek het je niet aan.braadslee zei:Mij ontgaat ook even het nut van deze filmpjes.
Blackadder the 5th zei:Zollie zei:Ik was nog even aan het bedenken of die kleine wagen nou echt over de redresseerstrook moest, dus mijn aandacht, schande, even verlegd en dus niet gewisseld van strook. Geen zorgen, vrij snel daarna heb ik de CC op "A2" gezet en ben ook links alles voorbij gereden.
Iedereen die harder wil rijden is een voordringer, iedereen die langzamer wil rijden een een slome duikelaar die niet oplet.
Hoe lang gaat bij jou de toeter/grootlichthendel mee?
Zollie zei:Ik ben ook zo iemand die mensen aanspreekt omdat ze telefonerend bij de kassa staan af te rekenen, gewoon omdat ik vind dat het asociaal is. Maar ik ben ook degene die wel eens een pikkedief tegen de grond heeft gewerkt bij het spoedig verlaten van een winkel, zo ben ik dan ook wel weer. Liever iets vaker assertief dan de apathische omstander.
Zollie zei:Toch wil ik die mensen laten weten dat ze vervelend bezig zijn, misschien leren ze iets, ik heb het dan tenminste geprobeerd.
Ik ben ook zo iemand die mensen aanspreekt omdat ze telefonerend bij de kassa staan af te rekenen, gewoon omdat ik vind dat het asociaal is. Maar ik ben ook degene die wel eens een pikkedief tegen de grond heeft gewerkt bij het spoedig verlaten van een winkel, zo ben ik dan ook wel weer. Liever iets vaker assertief dan de apathische omstander.
Zemelaar zei:Want wie moet dat opvoeden dan doen? Wij burgers zijn immers als eerste ter plaatse. Beetje laf om dan af te schuiven. Trouwens, opvoeden kan je ook als adviseren - ja, zelfs als goedbedoeld helpen - zien. Dan klinkt het al heel anders.
Zemelaar zei:Welnee. Integendeel. Ik vind verbaal juist de manier - en de uitdaging - om een ander te overtuigen. Waar denk je dat mijn nicknaam vandaan komt?![]()
Zemelaar zei:Ik ben ooit 'ns in mijn auto vlak langs een voetganger gereden. Stapvoets. Deze voetganger liep in een groep van een stuk of tien. En ze namen zoveel ruimte in dat passeren lastig was. En die ruimte maakten ze vervolgens ook niet.
Ben toen zo vlak langs deze mevrouw gereden dat de buitenspiegel haar elleboog aantikte. Zag in de spiegel haar verbouwereerde gezicht.
Ik hoop dat ze er een flinke blauwe plek aan heeft over gehouden.
Dan moet je maar plek maken.
Zemelaar zei:Als ik hinderlijk in een deuropening met een kennis sta te praten, en ik zie jou aankomen en ik ga toch niet ongevraagd aan de kant, geef ik je groot gelijk.
Zemelaar zei:Je kan wel altijd inschikken. Maar let wel, het werkt twee kanten op. Als zo'n voetganger nooit lik op stuk krijgt, zal zijn gedrag ook nooit veranderen.
Het 'wie niet horen wil, moet maar voelen' principe.
Bovendien, opvoeden doen we mekaar allemaal. Altijd en overal.
Zemelaar zei:Dat zijn die 50 tinten grijs. Mijn uitdaging en uitgangspunt is verbaal. Maar soms moet je even je tanden laten zien. Theorie en praktijk sluiten niet altijd aan. Noem het dierlijk. Waar moeder poes haar kroost een pets verkoopt.
Zemelaar zei:En over dat aantikken. Ik ben ooit 'ns in mijn auto vlak langs een voetganger gereden. Stapvoets. Deze voetganger liep in een groep van een stuk of tien. En ze namen zoveel ruimte in dat passeren lastig was. En die ruimte maakten ze vervolgens ook niet.
Ben toen zo vlak langs deze mevrouw gereden dat de buitenspiegel haar elleboog aantikte. Zag in de spiegel haar verbouwereerde gezicht.
Lycan_Capri (TSC) zei:Zemelaar zei:En over dat aantikken. Ik ben ooit 'ns in mijn auto vlak langs een voetganger gereden. Stapvoets. Deze voetganger liep in een groep van een stuk of tien. En ze namen zoveel ruimte in dat passeren lastig was. En die ruimte maakten ze vervolgens ook niet.
Dat is ook zonde van de buitenspiegel, lak vies / kans op lakschade door het materiaal van de jas die mevrouw draagt.
Voor zulke gevallen hebben ze de claxon uitgevonden('t liefst die scheepshoorn die ik misschien toch op de Capri plaats) of even met de koppeling in de motor wat toeren laten maken.
Willen ze dan nig niet aan de kant kun je nog altijd kijken of het effect heeft om je raampje open te draaien en iets te roepen in de trant van: "He stelletje pieeep zouden jullie niet eens ff heel snel aan de kant gaan zodat auto's gewoon kunnen passeren"
Blackadder the 5th zei:Lycan_Capri (TSC) zei:Zemelaar zei:En over dat aantikken. Ik ben ooit 'ns in mijn auto vlak langs een voetganger gereden. Stapvoets. Deze voetganger liep in een groep van een stuk of tien. En ze namen zoveel ruimte in dat passeren lastig was. En die ruimte maakten ze vervolgens ook niet.
Dat is ook zonde van de buitenspiegel, lak vies / kans op lakschade door het materiaal van de jas die mevrouw draagt.
Voor zulke gevallen hebben ze de claxon uitgevonden('t liefst die scheepshoorn die ik misschien toch op de Capri plaats) of even met de koppeling in de motor wat toeren laten maken.
Willen ze dan nig niet aan de kant kun je nog altijd kijken of het effect heeft om je raampje open te draaien en iets te roepen in de trant van: "He stelletje pieeep zouden jullie niet eens ff heel snel aan de kant gaan zodat auto's gewoon kunnen passeren"
Hangt wel een af wat je voor die "piep" invult en wat de groepssamenstelling is.
De kans is aanwezig dat men als reaktie de auto even op het dak legt. Zou de kansen goed wegen ...
Lycan_Capri (TSC) zei:Blackadder the 5th zei:Lycan_Capri (TSC) zei:Zemelaar zei:En over dat aantikken. Ik ben ooit 'ns in mijn auto vlak langs een voetganger gereden. Stapvoets. Deze voetganger liep in een groep van een stuk of tien. En ze namen zoveel ruimte in dat passeren lastig was. En die ruimte maakten ze vervolgens ook niet.
Hangt wel een af wat je voor die "piep" invult en wat de groepssamenstelling is.
De kans is aanwezig dat men als reaktie de auto even op het dak legt. Zou de kansen goed wegen ...
Kunnen ze proberenkomt die stalen pijp in de kofferbak misschien toch nog van pas
"Sorry oom agent, ze beschadigden mijn favoriete bezit, dus kreeg ik een rode waas voor m'n ogen en beschadigde hun" :T
Zemelaar zei:Dat zijn die 50 tinten grijs. Mijn uitdaging en uitgangspunt is verbaal. Maar soms moet je even je tanden laten zien. Theorie en praktijk sluiten niet altijd aan. Noem het dierlijk. Waar moeder poes haar kroost een pets verkoopt.
Zemelaar zei:Ben toen zo vlak langs deze mevrouw gereden dat de buitenspiegel haar elleboog aantikte. Zag in de spiegel haar verbouwereerde gezicht.
Blackadder the 5th zei:Wat ik eerder al aangaf, het gaat tijdens de opvoeding vaak al fout: Zeurend kind in supermarkt
Zie dit (weliswaar niet zo extreem als in het filmpje) wel eens in de supermarkt gebeuren.
Het prins(es)je van 6 jaar bepaalt wat in de boodschappenkar gaat,
en vader/moeder gaat erin mee om gezeur/gejank te voorkomen ...
Een jaartje of 15 later mag de samenleving dit gedag alsnog proberen te corrigeren.
Rob0032 zei:Blackadder the 5th zei:Wat ik eerder al aangaf, het gaat tijdens de opvoeding vaak al fout: Zeurend kind in supermarkt
Zie dit (weliswaar niet zo extreem als in het filmpje) wel eens in de supermarkt gebeuren.
Een jaartje of 15 later mag de samenleving dit gedag alsnog proberen te corrigeren.
En dat moet met fysiek geweld?
Rob0032 zei:En dat moet met fysiek geweld?
Blackadder the 5th zei:Rob0032 zei:Blackadder the 5th zei:Wat ik eerder al aangaf, het gaat tijdens de opvoeding vaak al fout: Zeurend kind in supermarkt
Heb ik dat ergens gezegd?
Als je mijn vorige posts goed leest kun je het antwoord daarin lezen.Rob0032 zei:Blackadder the 5th zei:Rob0032 zei:Blackadder the 5th zei:Wat ik eerder al aangaf, het gaat tijdens de opvoeding vaak al fout: Zeurend kind in supermarkt
Het is een vraag.
Blackadder the 5th zei:Als je mijn vorige posts goed leest kun je het antwoord daarin lezen.Rob0032 zei:Blackadder the 5th zei:Rob0032 zei:Blackadder the 5th zei:Wat ik eerder al aangaf, het gaat tijdens de opvoeding vaak al fout: Zeurend kind in supermarkt
Het is een vraag.
Blackadder the 5th zei:Heb zelf niet het postuur om hem fysiek aan te pakken, heb het daar bij gelaten.
Rob0032 zei:Blackadder the 5th zei:Als je mijn vorige posts goed leest kun je het antwoord daarin lezen.Rob0032 zei:Blackadder the 5th zei:Rob0032 zei:Blackadder the 5th zei:Wat ik eerder al aangaf, het gaat tijdens de opvoeding vaak al fout: Zeurend kind in supermarkt
Het is een vraag.
Blackadder the 5th zei:Heb zelf niet het postuur om hem fysiek aan te pakken, heb het daar bij gelaten.
Ja dus...
Blackadder the 5th zei:Rob0032 zei:Blackadder the 5th zei:Als je mijn vorige posts goed leest kun je het antwoord daarin lezen.Rob0032 zei:Blackadder the 5th zei:Rob0032 zei:Blackadder the 5th zei:Wat ik eerder al aangaf, het gaat tijdens de opvoeding vaak al fout: Zeurend kind in supermarkt
Het is een vraag.
Ja dus...
selectief quoten ...
Blackadder the 5th zei:Heb zelf een keer een fietser aangesproken die tegen de rijrichting in fietste (was zelf ook op de fiets).
Kreeg een grote mond terug: "Moest iets dicht houwen (wat ik hier niet ga herhalen), en dat ik zijn vader niet was"
Fietste vervolgens gewoon door.
Ben hem later nog een aantal keren tegen gekomen, venijnig aankijken bleek bij hem geen indruk te maken.
Heb zelf niet het postuur om hem fysiek aan te pakken, heb het daar bij gelaten. Was inwendig wel heel erg boos, kan
me voorstellen dat iemand die wel het postuur en de wil heeft op andere middelen overschakelt.
Is waarschijnlijk ook gebeurd, want nog weer later zag ik hem wel keurig netjes aan de goede kant van de weg fietsen ...
Blackadder the 5th zei:Hier de volledige quote:
Blackadder the 5th zei:Heb zelf een keer een fietser aangesproken die tegen de rijrichting in fietste (was zelf ook op de fiets).
Kreeg een grote mond terug: "Moest iets dicht houwen (wat ik hier niet ga herhalen), en dat ik zijn vader niet was"
Ben hem later nog een aantal keren tegen gekomen, venijnig aankijken bleek bij hem geen indruk te maken.
Heb zelf niet het postuur om hem fysiek aan te pakken, heb het daar bij gelaten. Was inwendig wel heel erg boos, kan
me voorstellen dat iemand die wel het postuur en de wil heeft op andere middelen overschakelt.
Is waarschijnlijk ook gebeurd, want nog weer later zag ik hem wel keurig netjes aan de goede kant van de weg fietsen ...
Hierin geef ik mijn state of mind aan op dat moment. Vind ik belangrijk om bij te vermelden.
Blackadder the 5th zei:Wat ik eerder al aangaf, het gaat tijdens de opvoeding vaak al fout: Zeurend kind in supermarkt
Rob0032 zei:Ik kan me gewoon niet voorstellen dat mensen geweld rechtvaardigen als iemand iets doet wat niet mag, terwijl er geen sprake is van overlast of bedreiging of enig andersoortige benadeling. Er wordt hier gesproken over slechte opvoeding en hufterigheid, maar blijkbaar valt geweld daar niet onder. Ik kan daar met m'n hoofd gewoon echt niet bij.
En natuurlijk stoor ik mij ook soms aan verkeersdeelnemers die zich niet aan de regels houden. Geloof me, dat zijn er hier erg veel. Heel sporadisch spreek ik zo iemand aan, maar geweld gebruiken? Jamais!
Rob0032 zei:Blackadder the 5th zei:Hier de volledige quote:
Hierin geef ik mijn state of mind aan op dat moment. Vind ik belangrijk om bij te vermelden.
Niet als je daarvoor de intentie uitspreekt om hem fysiek aan te willen pakken, maar dit door gebrek aan fysiek niet durft. Dat je inbeeldingsvermogen al toereikend is om geweld tegen de stoute fietser te begrijpen, is niet zozeer een nuance, maar meer een bevestiging.
Muddy Bandit zei:Ik heb er geen probleem mee dat gangbare normen en waarden af en toe eens afgedwongen worden,
Muddy Bandit zei:Splits het geweld eerst eens uit tussen daadwerkelijk geweld met kans op letsel en de opvoedkundige tikken, die grens istegenwoordig al ver te zoeken en praktisch teruggebracht tot een zero tolerance.
En met het huidige chronische gebrek aan officiële handhavers
Blackadder the 5th zei:Ik zie dat mijn post verwarring oproept wil het wat verder toelichten: Na de eerste (verbale) confrontatie fietste hij gewoon door.
Ik heb overwogen om de volgende keer hem tot stoppen te dwingen door mijn fiets dwars op het fietspad te zetten.
Dit was hetgeen ik bedoelde met fysiek aanpakken.