Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Zemelaar zei:
In 1950 waren er vooral veel verkeersdoden onder fietsers en voetgangers. Daarna zette een sterke stijging van het aantal verkeersdoden onder bromfietsers en vooral auto-inzittenden in, en werden deze vervoerswijzen steeds belangrijker voor het totale patroon.

Kijk, daar ging ik de mist in. Dacht aan verkeersdoden gelijk aan de auto. Die er in 1950 nog bijna niet rondreed in Nederland.
Het beeld ligt dus genuanceerder.

Maar waarom vielen er dan zoveel slachtoffers onder fietsers en voetgangers in 1950?
Onwennigheid met een auto in het verkeer? Van zowel de autobestuurder aan de fietser en voetganger. En omgekeerd. Beiden moesten in het verkeer aan mekaar wennen.

Ik denk dat het meer hier mee heeft te maken: How the Dutch got their cycle paths

Nederland is in dit opzicht vrij uniek ten opzichte van de rest van de wereld ... ;)

Blackadder the 5th zei:
Nederland is in dit opzicht vrij uniek ten opzichte van de rest van de wereld ... ;)

Ook omdat hier geen lobby van autofabrikanten is, las ik in een van de commentaren.

Terugkijkend op de jaren 60 en 70 zijn er toen wel meer gekke beslissingen genomen en/of tijdig herzien.
De snelweg A6 tussen Joure en Lemmer die DOOR het Tjeukemeer gaat.
Het meest absurde, er is ECHT een plan geweest om tussen Ameland en de vaste wal van Friesland een 10 kilometer brede corridor aan te leggen die beide zou verbinden. Waardoor Ameland een schiereiland zou worden.

Men dacht 50 jaar terug toch anders. Ook wel logisch natuurlijk. Niets zo veranderlijk als de mens.

Maar wel mooi en onthutsend tegelijk om dit te constateren.

Zemelaar zei:
(..)
Het meest absurde, er is ECHT een plan geweest om tussen Ameland en de vaste wal van Friesland een 10 kilometer brede corridor aan te leggen die beide zou verbinden. Waardoor Ameland een schiereiland zou worden.

(..)

Daar hadden de mensen die gisteren op de Afsluitdijk vast stonden en daardoor de boot misten.. wel iets aan gehad ;-)

Haha, ze hadden geen boot meer nodig nee. Konden er zo heen rijden.

Ze waren waarschijnlijk trouwens helemaal niet gegaan. Ameland is Ameland niet meer als het geen eiland meer is.

Blackadder the 5th zei:
Het idee leeft nog steeds: Persbureau Ameland: Amelander pleit voor dam
Reden: het zou goedkoper zijn dan het voortdurend open moeten houden van de vaargeul voor de veerboot ...

Maar wel in afgeslankte vorm. Dat plan uit de jaren 60 ging uit van een stuk ingepolderde Waddenzee tussen Ameland en Friesland van zo'n tien kilometer breed. Dan stelt zo'n dam van, wat zal het zijn, 50 tot 100 meter breed niet zoveel voor.

En het is dan weliswaar geen echt eiland meer, maar over een 8 kilometer lange dam rijden met overal om je heen water, geeft toch nog een behoorlijk eilandgevoel. Nauwelijks minder dan de overtocht met de boot. Je rijdt er dan zo even heen. Niet wachten op de boot met al dat gedoe.

De meedenkende oud-RWS-er verwacht dat zijn oplossing ook nog eens het toerisme ten goede zal komen. Het eiland wordt bereikbaar voor ‘de gewone man’. De dam heeft het Deense eiland Rømø geen kwaad gedaan, stelt Gorter. Daar ligt sinds 1948 een dam.

bouwen in de Waddenzee.. zal wel nooit mogen van de beschermingsorganisaties...
tenzij je het op palen bouwt.. dan kan het water en de daarin levende organismen hun vrij verkeer houden.

cause1-1080x650.jpg
Mooie oplossing.

Durashift zei:

afgezien daarvan lijkt het me voor het toerisme ook niet zo'n beste zet.

zeker bij laag water is het wachten op de boot een ramp vertraging van meer dan een uur is geen uitzondering.

Carfanatic zei:
Durashift zei:

afgezien daarvan lijkt het me voor het toerisme ook niet zo'n beste zet.

zeker bij laag water is het wachten op de boot een ramp vertraging van meer dan een uur is geen uitzondering.

Je bedoelt dat dan de omzet van de horeca bij de veerhaven omhoog schiet?

Vanmiddag een man in zo'n semi vrachtwagen geval die links stond voor de stoplichten. Bij groen ging hij vrijwel meteen weer naar rechts waarbij een dametje in een Ka enorm afsneed. Had haar dus blijkbaar niet gezien met zijn gevaarte..
Toen ik hem voorbij ging even de claxon aangetikt en zo'n "kijken" gebaar gemaakt.

Drank of drugs? Or just plain stupid?

Best veel mensen aan de zelfkant van de maatschappij. Ik bedoel, wat gaat er in de kop om bij deze bestuurder?

Je weet toch dat je niet anoniem in het verkeer bent met een kenteken op je auto. Drank of drugs dus. Of just plain stupid.

Jammer dat je nooit hoort hoe het afloopt.

Ik trof dit weekend een andere groep idioten dan bestuurders. Het waren voetgangers.
Na een avondje Renesse via de N57 op weg richting Rotterdam/A15. Er lopen daar mensen langs een onverlichte weg waar men 80 of 100 mag rijden met de auto. Je ziet ze vaak ook pas op een erg laat moment. Zo iemand rijd je dus gewoon kapot als ie even de weg op komt.

Gisteren een idioot op een motor tegen gekomen, met passagier nota bene.
Eerst kwam hij met +/- 140 km/u voorbij gezet maar vervolgens rijden we de trajectcontrole in. Daar zal hij 120 km/u op de teller hebben gereden, hoe dan ook, ik (ook 120 km/u op mijn teller) loop op hem in en even later wil ik hem inhalen. Op het moment dat ik hem bijna passeer (+/- 5 meter van voorbumper tot achterwiel) gooit hij hem zonder richting aan te geven naar links om een auto in te halen die op dat moment nog zeker 50 meter voor hem reed.

Niet heel netjes maargoed, dat soort figuren rijden er nou eenmaal ook rond. Dus ik zet de cc af en laat de auto rollen zonder te remmen om te zorgen dat ik zijn passagier niet van de motor rij. Ik liep al niet meer in maar het gat werd nog niet groter, trapt die aap ineens op de rem. Ik vermoed om zijn onvrede over mijn volgafstand duidelijk te maken aangezien er over honderden meters niets voor hem reed. Na de auto gaat hij naar rechts en ga ik hem vervolgens alsnog voorbij, wil even oogcontact zoeken maar meneer had een donkerblauw geblindeerd visier. Hem eenmaal voorbij gegaan begint ie druk zijn middelvinger te tonen, mafkees. Eenmaal de trajectcontrole uit kwam hij me vol accelererend voorbij, even twijfelde ik of ik de auto naar links wou gooien maar daar ben ik dan weer te braaf voor.

Dirk, vind je 5 meter niet wat erg dichtbij? Snap de irritatie bij die motorrijder wel. Vijf meter bij 120 km/h. Da's een keer knipperen met je ogen.

Zo heb jij inhalen niet geleerd bij de rijschool. Je moet veel eerder naar links.

Je snapt me verkeerd Zemelaar. Hij kwam naar links toen ik op 5 meter van zijn achterwiel zat, welf ging ik ruimsschoots op tijd naar links.

Oh, hij gooit 'm voor jou! Dan heb ik je verkeerd begrepen inderdaad. Sorry. Dan valt jou idd niks te verwijten.

Gewoon Dirk zei:
Eerst kwam hij met +/- 140 km/u voorbij gezet maar vervolgens rijden we de trajectcontrole in. Daar zal hij 120 km/u op de teller hebben gereden, hoe dan ook, ik (ook 120 km/u op mijn teller) loop op hem in en even later wil ik hem inhalen. Op het moment dat ik hem bijna passeer (+/- 5 meter van voorbumper tot achterwiel) gooit hij hem zonder richting aan te geven naar links om een auto in te halen die op dat moment nog zeker 50 meter voor hem reed.

Niet heel netjes maargoed, dat soort figuren rijden er nou eenmaal ook rond. Dus ik zet de cc af en laat de auto rollen zonder te remmen om te zorgen dat ik zijn passagier niet van de motor rij. Ik liep al niet meer in maar het gat werd nog niet groter, trapt die aap ineens op de rem. Ik vermoed om zijn onvrede over mijn volgafstand duidelijk te maken aangezien er over honderden meters niets voor hem reed. Na de auto gaat hij naar rechts en ga ik hem vervolgens alsnog voorbij, wil even oogcontact zoeken maar meneer had een donkerblauw geblindeerd visier. Hem eenmaal voorbij gegaan begint ie druk zijn middelvinger te tonen, mafkees. Eenmaal de trajectcontrole uit kwam hij me vol accelererend voorbij, even twijfelde ik of ik de auto naar links wou gooien maar daar ben ik dan weer te braaf voor.

Ik herken dit bedrag wel, iemand "gooit" hem al dan niet bewust ervoor, en de verleiding is dan groot om de voorligger (even) kort te gaan volgen,
in plaats van afstand te nemen. Een soort van "straffen" voor zijn overtreding.
Dat kan dus bepaalde reacties uitlokken, zoals je hebt gemerkt ...

Ik probeer dit soort reacties op het gedrag van anderen zoveel mogelijk te vermijden,
maar soms verlies ik toch mijn zelfbeheersing ... :(

Blackadder the 5th zei:
Gewoon Dirk zei:

Ik herken dit bedrag wel, iemand "gooit" hem al dan niet bewust ervoor, en de verleiding is dan groot om de voorligger (even) kort te gaan volgen,
in plaats van afstand te nemen. Een soort van "straffen" voor zijn overtreding.
Dat kan dus bepaalde reacties uitlokken, zoals je hebt gemerkt ...

Ik probeer dit soort reacties op het gedrag van anderen zoveel mogelijk te vermijden,
maar soms verlies ik toch mijn zelfbeheersing ... :(

Het was nimmer mijn intentie om kort te blijven volgen, ik had gas los om zo het gat te laten groeien maar meneer had niet het geduld om een gat te laten ontstaan, ik denk dat zelfs wanneer ik rustig had geremd het gat niet heel veel groter had geweest, of hij stond al op de rem. En flink ook want de snelheid ging ineens van 120 naar 90, dat terwijl je direct verantwoordelijk bent voor je passagier (gezien het lange haar en matchende motorkleding vermoed ik zijn partner) die je zo wel even in de gevarenzone plaatst. Compleet gestoord als je het mij vraagt

Gewoon Dirk zei:
Het was nimmer mijn intentie om kort te blijven volgen, ik had gas los om zo het gat te laten groeien maar meneer had niet het geduld om een gat te laten ontstaan, ik denk dat zelfs wanneer ik rustig had geremd het gat niet heel veel groter had geweest, of hij stond al op de rem. En flink ook want de snelheid ging ineens van 120 naar 90, dat terwijl je direct verantwoordelijk bent voor je passagier (gezien het lange haar en matchende motorkleding vermoed ik zijn partner) die je zo wel even in de gevarenzone plaatst. Compleet gestoord als je het mij vraagt

Het was toch niet zo eentje? Biker Brake-checks car, pays the price ...

Vanaf een beschrijving is het lastig oordelen, voel je in die zin niet (mede)verantwoordelijk ...;)

Ik heb in de loop van de jaren wel gemerkt dat bepaald gedrag enigszins voorspelbaar is.

Een motor die je eerst al fors voorbij komt en vervolgens (noodgedwongen) zich even in moet houden,
is meer bezig met zelf snel vooruit te komen en/of indruk op de bijrijd(st)er maken, dan met de rest van het verkeer.
Dan krijg je van dit soort vervelende toestanden ...

Ik heb het hier op dit forum ook al eens eerder gezegd, emotie en ratio kunnen niet door een deur. De een verdringt de ander, lijkt het wel.

Die motorrijder uit dat filmpje, what was he thinking? Zijn irritatie, zijn emotie belemmerde hem om zijn gezonde verstand, zijn ratio te gebruiken.
De hersens kunnen dat blijkbaar niet tegelijkertijd.

Daardoor had hij nooit rekening gehouden dat door zijn remactie de auto hem weleens kon aantikken. En daardoor hij zou vallen.

Wat dat aangaat is het menselijk brein aardig beperkt.

Gisteravond rijd ik op uitvoegstrook naar de A44 richting Den Haag. De doorstroming ter plaatse was enigszins verstopt zoals wel vaker. Een paar honder meter voor het puntstuk begon het weer te rijden, dus ik trek vlotjes op. Eenmaal in z'n III ontwaar ik een Q3 in mijn linkerspiegel, rijdend aan de linkerkant van de blokmarkering, waarvan ik vermoed dat deze wil uitvoegen (kan me niet herinneren of de richtingaanwijzer aan stond). Maar aangezien ik enkele tientallen meters ruimte achter me heb moet dat geen probleem zijn dus ik ga gewoon verder met optrekken. Meneer in de Q3 geeft echter meer gas om alsnog, kort voor het puntstuk alsnog vóór mij in te voegen, waarbij hij mij hindert. Ik schud mijn hoofd een beetje, waarop meneer reageert met een heftig wapperend (wijs)vingertje, gevolgd door een gebaar wat lijkt te betekenen dat ik naar rechts had moeten opschuiven. Er was alleen al die tijd helemaal geen ruimte voor mij om naar rechts te gaan...

Aangezien ik graag bijleer: Wat deed ik verkeerd?

Heel simpel, je hinderde een Audirijder, een alleenheerser op 's lands wegen...:T

Zonder generaliseren maar puur op onderbuikgevoelens: Je deed niets verkeerd, meneer in de Q3 vond zichzelf waarschijnlijk veel belangrijker dan jij en hij had vermoedelijk enorm veel haast. Dit gedrag zie je steeds vaker, ook vlak voor een splitsing je nog even voorbij schieten en m dan ervoor gooien. Vervolgens durven ze de lange bocht niet te nemen met 120 km/u waardoor de ingehaalde auto gedwongen word te remmen voor zo'n figuur.

Nou, de grap is dat mr Q3 vrij kort daarna naar rechts ging om daar 100-ish te blijven rijden. Z'n Q3'tje was volgens mij echt nagelnieuw, dus misschien dat hij er voorzichtig mee wilde zijn. Wat mij overigens wel verbaasde is het feit an sich dat iemand in zo'n SUV(je) zo openlijk laat zien te weten wat er in z'n omgeving gebeurt. In mijn beleving kijkt dat soort figuren doorgaans gewoon overal overheen, als het al kijkt.

Blijkbaar weet hij toch niet zo goed wat er in zijn omgeving gebeurt als hij probleemloos achter je had kunnen invoegen en dat niet deed...

Mesnen kunnen opgefokt zijn door totaal andere redenen. Als jij dan iets doet wat in hun ogen niet goed is dan kan dat rare reactie`s oproepen. Ik moet bekennen dat het mij ook overkomt. Het is niet goed.

Zemelaar omschrijft het goed in zijn post op 13-07-2015 19:51.

Irritatie, op wat voor gebied dan ook, voel je in het algemeen wel aankomen.
Dat zou je dan eigenlijk moeten interpreteren als een soort van voorwaarschuwing.

Van let op, ik ben straks geïrriteerd. En dus werkt mijn gezonde verstand wat minder.

Dat kun je op dat moment gewoon tegen jezelf zeggen. Voor het beste effect. Jezelf coachen.

Is moeilijk maar niet onmogelijk. En te trainen. En dus de volgende keer weer net ietsje makkelijker.

Kwam vanavond nog een gevalletje van (mis)communicatie tegen:

Was zelf toeschouwer op de fiets. Ik fietste hier rechts op de foto, ter plekke is de max snelheid 30 km/h:

streetview

Een auto reed vanaf de linkerzijde tegen het verkeer in de weg op het kruiste daarbij de baan voor het tegemoetkomende verkeer.
Een auto die hem tegemoet kwam, seinde met de lichten en toeterde, hiermee aangevend dat hij hier niet van gediend was.
Vervolgens ging bij de andere auto de arm joviaal uit het raam, maar alleen de middelvinger bleek gestrekt te zijn, de andere vingers
waren gekromd ... :(

Reden beide auto's hard? Nou nee, ik vond het wel meevallen.
Ging de auto er kort voor langs? Niet echt, de andere auto had alle gelegenheid om te seinen/toeteren.

Heeft het seinen/toeteren wat opgeleverd? Niet bepaald, de ander vond het blijkbaar maar onzin, gezien het handgebaar ...

Edit: als toeschouwer kijk je toch heel anders naar een dergelijke situatie, dan wanneer je er zelf bij betrokken bent.
Je kunt letterlijk wat makkelijker afstand nemen.

PauseBreak zei:
Blijkbaar weet hij toch niet zo goed wat er in zijn omgeving gebeurt als hij probleemloos achter je had kunnen invoegen en dat niet deed...

Ik denk dat hij wel wist maar er gewoon schijt aan had.

Blackadder the 5th zei:
Een auto reed vanaf de linkerzijde tegen het verkeer in de weg op het kruiste daarbij de baan voor het tegemoetkomende verkeer.

Dus bij het opdraaien van de rijbaan ging hij even over de rechter weghelft heen om vervolgens rechts te houden? Of was hij aan het spookrijden?

Die weg is al niet breed, bij het verlaten van de dam zit je zo op de verkeerde helft als je niet oplet.

Ik had gisteren een opgefokte Mercedesbestuurder achter mij die slechts een paar meter voor het einde van de afslag van de A15 naar de A325 richting Arnhem (zie situatie afslag) zijn auto tussen mij en de voorliggende vrachtwagen drukte. Ik dacht eerst nog dat hij laat in de gaten had dat hij deze afslag moest hebben maar toen hij aan het eind van het klaverblad vervolgens de vrachtwagen rechts ging inhalen wist ik dat het gewoon een proleet was. Het mooie was dat hij na deze actie van onfatsoen achter de volgende vrachtwagen kwam te rijden maar daar wist hij ook een oplossing voor door ook deze bij een volgende gelegenheid rechts in te halen, waar de vrachtwagen naar rechts wilde voorsorteren (zie situatie). Daarna verloor ik 'm uit het oog want hij reed ver boven de toegestane 100 km/uur. Maar dan komt de zoete smaak van genoegdoening. Aangekomen bij de kruising naast het Gelredome, ruim 5 km na de asociale inhaalacties van de Mercedes, zie ik de verkeerslichten voor het rechtdoorgaande verkeer op rood staan. De lichten voor rechtsaf staan op groen. En ik moest naar rechts. Op het moment dat ik door groen rij zonder een moment stil te hebben gestaan zie ik de frust in de Mercedes voor in de rij voor het rode verkeerslicht staan wachten op de rijbaan voor rechtdoor. Heerlijk...........

Crash tegen boom door vlieg

ENSCHEDE -
Een inwoonster van Enschede is woensdagochtend tegen een boom gereden toen ze schrok van een vlieg in haar auto.
De bestuurster kwam met haar auto tegen de stoep terecht, raakte uit balans en kwam tot stilstand tegen een boom. De auto van de vrouw raakte flink beschadigd. De automobiliste bleef ongedeerd.
https://www.telegraaf.nl/binnenland/24270711/__Crash_tegen_boom_door_vlieg__.html

[D2] zei:
PauseBreak zei:

Blackadder the 5th zei:

Dus bij het opdraaien van de rijbaan ging hij even over de rechter weghelft heen om vervolgens rechts te houden? Of was hij aan het spookrijden?

De auto stond links naast de rijbaan met de neus tegen de rijrichting in geparkeerd.
Bij het wegrijden moest hij dus de linkerbaan oversteken, waarbij hij de toeterende en seinende auto kortstondig tegemoet reed.

Ter plekke is de maximum snelheid 30 km/h, zou me niets verbazen als de tegemoetkomende auto te hard heeft gereden.
Maar ja, die mag je niet hinderen ... ;)

[D2] zei:
PauseBreak zei:

Blackadder the 5th zei:

De auto stond links naast de rijbaan met de neus tegen de rijrichting in geparkeerd.
Bij het wegrijden moest hij dus de linkerbaan oversteken, waarbij hij de toeterende en seinende auto kortstondig tegemoet reed.

Ter plekke is de maximum snelheid 30 km/h, zou me niets verbazen als de tegemoetkomende auto te hard heeft gereden.

Blackadder the 5th zei:

Een te hoge snelheid geeft inderdaad nogal eens kromme wetgeving.

Je kan te hard rijden op een voorrangsweg en toch van een ongeluk - iemand uit een zijstraat draait de weg op en daar botst vervolgens een te hard rijdende auto op een voorrangsweg tegenaan - worden vrijgesproken. In essentie vind ik dat raar.

Als de te hoge snelheid aantoonbaar de reden van het ongeluk is, is diegene die vanuit de zijstraat de weg opdraait in mijn ogen niet schuldig.

Wetgever beslist helaas anders. Waardoor er vervolgens op voorrangswegen ook vaak te hard wordt gereden.

Voor mij het bewijs dat de wetgeving in deze tekort schiet.

Met cijfers kun je recht praten wat krom is. Ik vertrouw liever op de praktijk. Op wat ik dagelijks zie als ik de voorrangsweg in mijn dorp vanuit een zijstraat wil opdraaien.

En op mijn eigen ervaring in deze. Reed jaren geleden eens veel te hard op een voorrangsweg en tetterde daardoor achterop op een invoegende auto.
Heeft mij niks gekost.

En dat klopt feitelijk niet. Had ik mij keurig aan de snelheid gehouden, had ik nooit achterop die invoeger gebotst.

Ik heb mij uiteraard wijselijk stil gehouden. Je hoeft namelijk geen voor jezelf belastende verklaring af te leggen. Dat is aan Justitie.

Zemelaar zei:
En dat klopt feitelijk niet. Had ik mij keurig aan de snelheid gehouden, had ik nooit achterop die invoeger gebotst.

Ik heb mij uiteraard wijselijk stil gehouden. Je hoeft namelijk geen voor jezelf belastende verklaring af te leggen. Dat is aan Justitie.

Met het laatste zinnetje geef je het probleem al aan: een voorrangsfout is objectief aan te tonen, of iemand (te) hard heeft gereden is
veel lastiger, daar heb je getuigenverklaringen/remsporen en/of een eerlijke bestuurder voor nodig ...;)
Een verplichting tot het hebben van een zwarte doos in de auto zou dit probleem kunnen oplossen,
maar niet iedereen zit daar op te wachten.

En anders zeg je toch dat je onwel ben geworden.

Dat lees ik de laatste tijd ook te pas en te onpas bij de nieuwsberichten over ongelukken.

Zemelaar zei:
En anders zeg je toch dat je onwel ben geworden.

Dat lees ik de laatste tijd ook te pas en te onpas bij de nieuwsberichten over ongelukken.

Heb even gegoogeld op "ongeval" en "onwel".

Zijn meestal eenzijdige ongevallen waarbij de bestuurder het vaak niet na kan vertellen ...

Daarbij komt er veel meer in de media. Nieuws komt veel gemakkelijker veel dichterbij via internet. Een gedrukte krant heeft maar zoveel plek en komt maar 1 keer per dag uit, internet is 24h te gebruiken en vol te kwakken.

Ik lees iets te vaak ogenschijnlijk onverklaarbare ongelukken. Een auto op een ruilverkavelingsweggetje midden in de landerijen die ineens van de weg raakt.
Natuurlijk, bestuurder kan onwel zijn geworden. Als je 80 bent.

Maar een jonge vent of vrouw ook? Ik geloof niet in sprookjes.

Dan denk ik eerder aan het ordinair niet op zitten te letten. Een whatsappje.
En dan doet het onwel geworden verhaal het beter.

En dan denk ik nog niet eens aan de politie en/of verzekering.

Je zal je vrouw moeten uitleggen dat je de auto in de prak hebt gereden omdat je niet op zat te letten.

Leer mij de mens kennen. Ik ben er zelf immers ook een.

Zemelaar zei:
Dan denk ik eerder aan het ordinair niet op zitten te letten. Een whatsappje.
En dan doet het onwel geworden verhaal het beter.

Ik denk niet dat je zomaar het rijbewijs mag houden als je het onwel worden als reden opgeeft na een ongeval.
Een medisch onderzoek is dan wel het minste wat er gebeurt. En bij twijfel ...

Blackadder the 5th zei:
Ik denk niet dat je zomaar het rijbewijs mag houden als je het onwel worden als reden opgeeft na een ongeval.
Een medisch onderzoek is dan wel het minste wat er gebeurt. En bij twijfel ...

Dat weet ik wel. Maar zeggen dat je zat te whatsappen ben je direct aan de beurt.

D. Elzinga zei:
Jonge mensen kunnen niet onwel worden?

Alles kan. En dan weet jij wel wat ik bedoel.

Terug
Bovenaan