Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Sarcast zei:inhalen over de invoegstrook natuurlijk.Paulus0013 zei:De malloot voor me gaat gewoon invoegen, waar ga ik dan blijven?
Carfanatic zei:Verkeersruzie Velsen met onverwacht einde
https://www.dumpert.nl/mediabase/6662071/36b9f0a3/verkeersruzie_velsen_met_onverwacht_einde.html
en dan is het juist het ambulancepersoneel dat moet ingrijpen?![]()
Sarcast zei:
Is het zo moeilijk vaart te maken? Hoe vaak ik niet meemaak dat men dat gewoon niet doet. Overigens zoals je op de video van Sarcast ziet is dit geen gecombineerde strook die ik vaak neem.Blackadder the 5th zei:Sarcast zei:inhalen over de invoegstrook natuurlijk.Paulus0013 zei:De malloot voor me gaat gewoon invoegen, waar ga ik dan blijven?
Moet je vooral doen bij gecombineerde in- en uitvoegstroken.
Kom je als je geluk heb net degene tegen die op het laatste moment na die langzame vrachtauto wil uitvoegen ...
Is het nu zo moeilijk om gewoon even op je beurt te wachten?![]()
Iets dat ik ook vaker roep: het verkeer werkt alleen als je aan het geheel denkt. Maar waar begin je dan? Een brutaal mens heeft de halve wereld immers, als je die steeds de ruimte blijft geven zullen zij ook op die manier door blijven gaan. Ja het is niet aan ons natuurlijk, maar je stoort je er soms wel aan.Wat mij opvalt: Vaak is dit soort verkeersagressie een gevolg van haantjesgedrag.
Het verkeer moet een samenspel zijn van redelijk denkende mensen, niet van idioten die denken met het paarse kopje op een meter hoogte.
Paulus0013 zei:Is het zo moeilijk vaart te maken? Hoe vaak ik niet meemaak dat men dat gewoon niet doet. Overigens zoals je op de video van Sarcast ziet is dit geen gecombineerde strook die ik vaak neem.Blackadder the 5th zei:Sarcast zei:inhalen over de invoegstrook natuurlijk.Paulus0013 zei:De malloot voor me gaat gewoon invoegen, waar ga ik dan blijven?
Moet je vooral doen bij gecombineerde in- en uitvoegstroken.
Kom je als je geluk heb net degene tegen die op het laatste moment na die langzame vrachtauto wil uitvoegen ...
Is het nu zo moeilijk om gewoon even op je beurt te wachten?![]()
Ik heb wel die gecombineerde strook op de weg de andere kant op. Ook altijd feest, omdat mensen die direct weer willen uitvoegen vaak geen richting aangeven. Laatst reed er daar ook eentje met 50km/u, erg fijn als ie dan ook nog eens niets aangeeft. Dan kan ik dus wel vaart maken en zo invoegen dat ik direct naast hem rijdt, maar voor hetzelfde geld wil ie ook invoegen en snijd ik hem op die manier af.
Paulus0013 zei:Iets dat ik ook vaker roep: het verkeer werkt alleen als je aan het geheel denkt. Maar waar begin je dan? Een brutaal mens heeft de halve wereld immers, als je die steeds de ruimte blijft geven zullen zij ook op die manier door blijven gaan. Ja het is niet aan ons natuurlijk, maar je stoort je er soms wel aan.Wat mij opvalt: Vaak is dit soort verkeersagressie een gevolg van haantjesgedrag.
Het verkeer moet een samenspel zijn van redelijk denkende mensen, niet van idioten die denken met het paarse kopje op een meter hoogte.
Blackadder the 5th zei:Dat rechts voorbij gaan van een langzame invoeger voor het invoegen vind ik gewoon gevaarlijk.
Je hebt, zeker bij vrachtwagens, geen zicht op de linkerbaan en er kan zomaar een een auto op de linkerstrook rijden die,
net weer naar rechts komt als jij voor de vrachtwagen invoegt ...
Zemelaar zei:Blackadder the 5th zei:Dat rechts voorbij gaan van een langzame invoeger voor het invoegen vind ik gewoon gevaarlijk.
Je hebt, zeker bij vrachtwagens, geen zicht op de linkerbaan en er kan zomaar een een auto op de linkerstrook rijden die,
net weer naar rechts komt als jij voor de vrachtwagen invoegt ...
Dat zie je dan toch? Als je tenminste over je linker schouder kijkt.
En dat doe je, want je bent met een in potentie gevaarlijke(re) handeling bezig. Dus verhoog je de concentratie.
Zemelaar zei:Dat weet ik wel. Daarom benoem ik 'm ook als een in potentie gevaarlijke(re) handeling. Vanwege het ontbreken van zicht door de vrachtwagen. Zo benoem jij 'm ook, je loopt een risico.
Maar voordeel is wel dat je al wel flink snelheid hebt. De onderlinge snelheidsverschillen, vaak een reden voor een ongeluk, heb je met vaart maken op de invoegstrook behoorlijk verkleind.
Dan is je plekje zoeken bij het invoegen al minder gevaarlijk. Omdat iedereen met dezelfde snelheid dezelfde kant opgaat. Alleen als er echt iemand een op een fysiek naast je is, doelend op de inhalende auto die na de vrachtwagen weer naar rechts wil, moet je of even gas bij of even gas los. Anders zet je 'm er zo voor of achter.
Om direct daarna weer de veilige volgafstand op te zoeken.
Sarcast zei:
Met vrachtwagens ook zo. Doorgaans probeer ik een gat te laten vallen, ondertussen hangen ze op mijn achterbumper. Liefst voegen die figuren bij het eerste blokje al in, ongeacht hun snelheid (en het verschil op de hoofdrijbaan), en knallen direct door naar links. En soms rijden ze je dus klem. Deze figuren snijd ik tegenwoordig steevast gewoon af door ook direct naar links te gaan voor hun neus.Helaas wordt dit door de achterliggers soms niet goed begrepen, die vervolgens gaan kleven en proberen eerder te gaan invoegen op de snelweg.
Het maakt mij echt niet uit wie of wat. Ik zeg er altijd wat van. En soms levert dat wat blauwe plekken op, jammer dan. Dat overleef je ook wel weer. Je bent er zelf bij, dus hebt doorgaans ook zelf in de hand hoe ver je zoiets laat escaleren.Die stinkende Hells Angel aan de bar die jouw pilsje inpikt "heeft ook de halve wereld".
Beschaving is ook anderen op misstanden wijzen of corrigeren. In de auto ligt dat wat lastig omdat je niet even iets uit kunt leggen.Wil je echt het restje beschaving in je negeren?
En dan kan je alsnog niet invoegen en houd de invoegstrook op. Kijk naar de video van Sarcast, waar ga je dan blijven? Ga je even remmen in 15m ofzo?Maar ziet die ander jou? Door een dergelijke invoegactie uit te voeren loop je het risico dat de ander jou over het hoofd ziet.
Bovendien ben je beiden met een bijzondere manoeuvre bezig,
(de invoeger met invoegen naar links, de uitvoeger met invoegen naar rechts, beiden naar dezelfde rijstrook).
69 pk cuore, je hebt echt niet veel nodig als je een beetje nadenkt.Paulus0013 zei:En hoe ga je dat doen als er geen invoegstrook meer over is? Zo lang is ie daar ook weer niet, tenminste niet het deel dat daadwerkelijk naast de hoofdrijbaan ligt. Als zo'n figuur dan nog bijna het hele stuk doorkachelt met 50km/u blijft er weinig over.
Gelukkig heb ik binnenkort mijn andere scheurijzer weer terug, met het ietsje meer vermogen kan je dan zelfs vanuit stilstand nog voldoende vaart maken.
Nogal ja. Ook bij het vrijhouden van kruisingen staat er regelmatig iemand achter me te toeteren.Blackadder the 5th zei:Helaas wordt dit door de achterliggers soms niet goed begrepen, die vervolgens gaan kleven en proberen eerder te gaan invoegen op de snelweg.
Dat rechts voorbij gaan van een langzame invoeger voor het invoegen vind ik gewoon gevaarlijk.
Niet zoveel ruimte meer hoor. En het was vrij in het midden.Blackadder the 5th zei:Edit: @Sarcast, even een vraagje: waarom ging je tijdens het invoegen tussen de 2 vrachtwagens door naar de linkerstrook in plaats van deze rechts te passeren en daarna pas in te voegen?
Er was nog blokmarkering en je had meer ruimte voor het invoegen gehad.
Sarcast zei:Blackadder the 5th zei:Dat rechts voorbij gaan van een langzame invoeger voor het invoegen vind ik gewoon gevaarlijk.
Welnee
Sarcast zei:69 pk cuore, je hebt echt niet veel nodig als je een beetje nadenkt.Paulus0013 zei:En hoe ga je dat doen als er geen invoegstrook meer over is? Zo lang is ie daar ook weer niet, tenminste niet het deel dat daadwerkelijk naast de hoofdrijbaan ligt. Als zo'n figuur dan nog bijna het hele stuk doorkachelt met 50km/u blijft er weinig over.
Gelukkig heb ik binnenkort mijn andere scheurijzer weer terug, met het ietsje meer vermogen kan je dan zelfs vanuit stilstand nog voldoende vaart maken.
Blackadder the 5th zei:Bij mijn eerste auto (golf 1 diesel) had ik maar 50 pk om in te halen/in te voegen.
Ik heb daarmee wel geleerd vooruit te plannen/kijken, met dergelijke vermogens had
je weinig mogelijkheden om een inschattingsfout nog goed te maken.
Zemelaar zei:Blackadder the 5th zei:Bij mijn eerste auto (golf 1 diesel) had ik maar 50 pk om in te halen/in te voegen.
Ik heb daarmee wel geleerd vooruit te plannen/kijken, met dergelijke vermogens had
je weinig mogelijkheden om een inschattingsfout nog goed te maken.
Mijn Twingo heeft maar 75 pk. Maar als ik terugschakel, en 'm flink toeren laat maken, trekt die sneller op dan verwacht.
De meeste mensen zijn bang de motor van hun auto toeren te laten maken. Dat is een misvatting. Toeren betekent souplesse. Dat kan iedere wielrenner je vertellen.
Durashift zei:Alleen maar toeren maken (maximaal) helpt niet altijd.. er kan verzuring in de benen optreden.. én bij het voorbeeld van een Golf 1 diesel.. lijkt mij niet zinvol om maximaal toeren te maken.. daar levert de diesel geen vermogen meer.. Het zal wel een vierbak geweest zijn.. dus veel keus in terugschakelen zal er niet geweest zijn.. je zou van drie naar twee kunnen gaan.. maar het risico om dan tijdens het inzetten van de inhaalactie weer te moeten opschakelen.. zal ook snelheid uit de auto halen..
Eigenlijk zou iedereen eerst eens een tijdje met een auto met beperkt vermogen moeten rijden.
Zemelaar zei:Eigenlijk zou iedereen eerst eens een tijdje met een auto met beperkt vermogen moeten rijden.
Mee eens. Ik heb jaren BMW gereden. Een toefje gas voldeed vaak. In de Twingo moet je meer plannen.
Maar wat ik al zei, even terugschakelen helpt wel. Niet bang zijn voor veel toeren. Als de motor op temperatuur is, kunnen hoge toeren weinig kwaad.
Eigenlijk zou iedereen eerst eens een tijdje met een auto met beperkt vermogen moeten rijden,
net zoals met de motorfiets gebruikelijk is. Zou naar mijn idee een hoop overmoedig gedrag voorkomen.
Paulus0013 zei:En de stelling 'meer vermogen levert doorgaans meer risico op' is naar mijn idee geheel afhankelijk van hoe je er mee omgaat. Ik vind het soms toch verdomd makkelijk om wat reserve te hebben. Het levert ook meer opties op, omdat er simpelweg meer mogelijk is.
Muddy Bandit zei:Paulus0013 zei:En de stelling 'meer vermogen levert doorgaans meer risico op' is naar mijn idee geheel afhankelijk van hoe je er mee omgaat. Ik vind het soms toch verdomd makkelijk om wat reserve te hebben. Het levert ook meer opties op, omdat er simpelweg meer mogelijk is.
Klopt helemaal, de risico's beginnen pas als je niet om weet te gaan met het vermogen en overmoedig wordt.
Maar helaas zijn er veel (en naar mijn idee steeds meer) mensen op de weg die daar absoluut niet mee om weten te gaan, ik zie met grote regelmaat 250+ paardjes onder de kap en een ezel achter het stuur.
En dan is het weer gunstig dat in de moderne auto's al die paardjes wel getemd worden door de elektronica, dus de ezel kan dan gewoon zonder gevoel op de pedalen blijven stampen.
Maar het nut van de aanwezigheid van al die elektronisch getemde paardjes.... tsja, je hebt er feitelijk niets meer aan, een stuk minder ongetemde paardjes + een ervaren bestuurder presteert al snel hetzelfde.![]()
That's my line!rke zei:(voor de koppel-aan-krukas-geilers: er zit bij mijn auto een versnellingsbak tussen krukas en wielen).
rke zei:Mensen zijn tegenwoordig bang om de motor toeren te laten maken. Mijn oudste dochter dacht na het halen van haar rijbewijs serieus dat 6000 rpm direct einde motorblok was, terwijl rood van die auto begon bij 6500 en eindigde bij 7500 (en de toerenbegrenzer pas bij 7800 of zo ingreep).
Het verschil bij een benzinemotor tussen schakelen bij 3000 rpm of "tegen het rood" is enorm. Dat is het verschil in tempo tussen "Opa op snorfiets" en "snelle Japie met bontkraag". Bij een dieselmotor is het verschil minder groot, hoewel ook de Seat Leon waar ik nu in mag scheuren ook echt wel wat toertjes moet draaien om echt op te schieten. Met dat ding ga ik richting 5000 rpm als ik echt kracht nodig heb (voor de koppel-aan-krukas-geilers: er zit bij mijn auto een versnellingsbak tussen krukas en wielen).
Skies zei:Ik kreeg van mijn instructeur les in een diesel, en ik moest van hem eerst de koppeling op laten komen en dan pas gas geven. Je kunt begrijpen dat ik de auto vaak liet afslaan, ook nog na geslaagd te zijn. Lage toerentallen doe ik ook, maar pas als ik op snelheid ben. Met uitzondering van onderstaand filmpje dan...
Skies zei:Hier een filmpje van hoe waarschijnlijk het gros der verkeersruzies op de snelweg ontstaan. Eerst gooit hij hem er tussen om vervolgens niet alleen links te blijven plakken, maar vervolgens letterlijk dezelfde snelheid als de rechterbaan aan te houden (+/- 100km/u). En ik had net zin in snel rijden.... Knaag knaag...
Ik vermoed dat de beste man geen moment in de gaten heeft gehad hoe lomp hij bezig was, hij was volgens mij druk in gesprek (zoals wel vaker bij dit soort rijgedrag).
https://youtu.be/FpXKkfu6D4Y
Ik ben vandaag expres aangereden (links achter), omdat ik te traag over de verkeersdrempels reed om mijn carter te beschermen.
Skies zei:Hier een filmpje van hoe waarschijnlijk het gros der verkeersruzies op de snelweg ontstaan. Eerst gooit hij hem er tussen om vervolgens niet alleen links te blijven plakken, maar vervolgens letterlijk dezelfde snelheid als de rechterbaan aan te houden (+/- 100km/u). En ik had net zin in snel rijden.... Knaag knaag...
Ik vermoed dat de beste man geen moment in de gaten heeft gehad hoe lomp hij bezig was, hij was volgens mij druk in gesprek (zoals wel vaker bij dit soort rijgedrag).
Doodrijder voelt zich niet schuldig
Met ruim veertig kilometer te hard en met te veel alcohol op knalde een automobilist uit Stellendam twee jaar geleden in Melissant op een overstekend voertuig. Twee jonge inzittenden van de geramde auto kwamen daarbij op tragische wijze om het leven.
„Het is verschrikkelijk wat er is gebeurd, maar ik voel me niet schuldig aan het ongeval”, zei Camiel V. (26) gisteren tijdens de behandeling van zijn strafzaak in de rechtbank in Dordrecht. Uit berekeningen van het NFI is echter gebleken dat als de verdachte zich aan de maximumsnelheid van tachtig kilometer per uur had gehouden, het ongeluk niet zou zijn gebeurd.
Voor officier van justitie mevrouw mr. M. Vreugdenhil staat dan ook vast dat V. zeer onvoorzichtig heeft gereden en dat de dood van Stephan Braber (17) en Lars Kalle (22) uit Dirksland het gevolg is van het roekeloze rijgedrag van de verdachte.
Tweeënhalf uur na het ongeval is bij V. bloed afgenomen en toen was zijn promillage nog te hoog. Ook zijn er in zijn bloed sporen van cocaïne gevonden, al heeft het drugsgebruik volgens het NFI geen invloed gehad op zijn rijvaardigheid. Op de Plaatweg trapte V. het gaspedaal van zijn Toyota Lexus diep in. Hij haalde een lijnbus in een flauwe bocht in en passeerde ook nog met hoge snelheid een ander voertuig.
Op de kruising ging het vervolgens gruwelijk fout. Een overstekende Volkswagen Polo met drie inzittenden werd met hoge snelheid aan de achterzijde geramd. Twee inzittenden van de geramde wagen werden uit het voertuig geslingerd. Een van de slachtoffers kwam in het water terecht en verdronk, de ander stierf aan hersenletsel.
Tegen V. eiste de officier vijftien dagen celstraf, maar die heeft hij in voorarrest al uitgezeten. Daarnaast eiste de openbaar aanklaagster twaalf maanden voorwaardelijke celstraf, 240 uur onbetaalde dienstverlening en twee jaar rijontzegging. De reclassering vindt het noodzakelijk dat V. een alcohol- en drugsverbod krijgt.
Uitspraak op 14 juli.
https://www.telegraaf.nl/binnenland/24219447/__Doodrijder_voelt_zich_niet_schuldig__.html
Skies zei:Ik kreeg van mijn instructeur les in een diesel, en ik moest van hem eerst de koppeling op laten komen en dan pas gas geven. Je kunt begrijpen dat ik de auto vaak liet afslaan, ook nog na geslaagd te zijn. Lage toerentallen doe ik ook, maar pas als ik op snelheid ben. Met uitzondering van onderstaand filmpje dan... Weer on-topic:
Hier een filmpje van hoe waarschijnlijk het gros der verkeersruzies op de snelweg ontstaan. Eerst gooit hij hem er tussen om vervolgens niet alleen links te blijven plakken, maar vervolgens letterlijk dezelfde snelheid als de rechterbaan aan te houden (+/- 100km/u). En ik had net zin in snel rijden.... Knaag knaag...
Carkiller zei:Gevalletje wraak nemen.
2 baans snelweg, als ik boos moet worden op iedereen die vlak voor me naar links komt heb ik daar een dagtaak aan.
Gefrustreerde types...
Zemelaar zei:Ik zag gisteren beelden uit 1960 van (toen nog) Koningin Juliana. Die haar zorg uitsprak over de >8000 verkeersdoden tussen 1955 en 1959.
Ongelofelijk. Wat een aantal. Zeker in vergelijking met het aantal auto's, wat toen in Nederland rondreed. https://www.mobiliteitsmuseum.nl/ont_mobiliteitsexplosie.htm
Bijna iedere rit was fataal, zo leek het. Onveilige vangrails, en bijvoorbeeld lantaarnpalen die bij een botsing niet afbreken, zullen daar mede debet aan zijn geweest.
In 1950 waren er vooral veel verkeersdoden onder fietsers en voetgangers. Daarna zette een sterke stijging van het aantal verkeersdoden onder bromfietsers en vooral auto-inzittenden in, en werden deze vervoerswijzen steeds belangrijker voor het totale patroon.