Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Tot 2 keer toe vandaag: bestelauto wil me inhalen, toch maar niet, snelheid neemt af, ik wil de auto voor mij inhalen, dat kan want de bestelauto op links is inmiddels ver genoeg teruggezakt, tijdens het inhalen begint bestelauto toch weer op mijn bumper te drukken, ik rond de inhaalactie af, ga weer naar rechts, wordt met donderend geweld ingehaald door de bestelauto die vervolgens in het daarvoor eigenlijk te kleine gat voor mij duikt en vol in de remmen gaat om de afrit die we al bijna voorbij zijn alsnog te halen... Bijzonder.

Durashift zei:
Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:
Pjötr zei:
Ik geloof zeer zeker dat er ook Nederlanders zijn die zo doen, echt, maar het was zo kenmerkend..

Jullie reden met een auto met Nederlands kenteken?
Misschien is het de wijze waarop Vlamingen reageren op die arrogante Hollanders
die precies denken te weten hoe alles moet/hoort ... :)

Inderdaad, dat is weer een typerende eigenschap van Nederlanders. Maar het timide en confrontatiefobe gedrag van Vlamingen is minstens zo typerend.

Nou, de belg (Vlaming vermoed ik, de bestuurder met de dashcam) ging de confrontatie niet uit de weg.

https://youtu.be/PGMoauNDoAI

:(

Je ziet hier duidelijk het probleem van bijna niemand die naar rechts gaat. Je wordt op deze manier bijna gedwongen om ook links te blijven hangen. In de praktijk zie ik dat heel vaak terug, een hele trein op links en de rechterstrook volledig leeg. Het zou eigenlijk andersom moeten zijn. Punt lijkt dat iedereen haantje de voorste wil zijn ofzo. Verkeer doe je met elkaar en goede doorstroming is er enkel als je aan het geheel denkt en niet puur aan jezelf.
Als die hele batterij auto's gewoon naar rechts was gegaan en weer naar links bij de vrachtwagen, dan had je ook de ergernis van de Passat niet.

Gevalletje van Ik_ga_wel_naar_rechts_maar_ik_laat_mij_niet_inhalen ...
Meer een gevalletje van een hele trein auto's die stelselmatig links blijft hangen. Als jij wel netjes rechts houdt, maar anderen niet, ben je uiteindelijk nog de lul ook.

Dashcam bestuurder haalt hem nu niet echt met een groot snelheidsverschil in
Dat kan ie ook bijna niet, vanwege het verkeer voor hem. Je kan dan doortrappen om vlot in te halen en daarna vol op de rem gaan staan.
Ik ben het er mee eens dat ie vlotter in had moeten halen eigenlijk. Dus misschien had ie beter gezien het verkeersbeeld helemaal niet in moeten gaan halen en ook rechts moeten gaan rijden achter de Passat. Nu rijdt ie hem gewoon klem achter de vrachtwagen. Ook nogal onwenselijk gedrag. Het is ook niet alsof hij er iets mee wint, want hij kan toch niet door het verkeer voor hem heen.

De Passat had dus ook maar lekker links moeten blijven hangen, dan was het niet zo ver gekomen. Je moet dus welbewust regels gaan breken omwille van andere incompetente rijders.

Overigens is de dashcam figuur druk bezig willens en wetens de Passat klem te rijden, wat de Passat daarna doet is onvergeeflijk, maar dashcamrijder tont exact aan hoe asociaal de meeste mensen op de linkerbaan rijden. Gas erop en het gat dichtrijden.

Paulus0013 zei:
Je ziet hier duidelijk het probleem van bijna niemand die naar rechts gaat. Je wordt op deze manier bijna gedwongen om ook links te blijven hangen. In de praktijk zie ik dat heel vaak terug, een hele trein op links en de rechterstrook volledig leeg. Het zou eigenlijk andersom moeten zijn. Punt lijkt dat iedereen haantje de voorste wil zijn ofzo. Verkeer doe je met elkaar en goede doorstroming is er enkel als je aan het geheel denkt en niet puur aan jezelf.

Ik ga vrijwel altijd weer naar rechts na het inhalen, al was het maar omdat de linkerbaan te vol en te onrustig is. Rechts is rust. Maar als ik met 120 naar rechts ga waar 120 de maximum snelheid is word ik altijd direct ingehaald door mijn achterligger die een ontheffing heeft voor de maximum snelheid die wél voor mij geldt. En direct daarachter komt de volgende. En daarachter weer de volgende. Dicht op elkaar, nauwelijks een autolengte ertussen, zodat ik niet meer naar links kan als de voorliggende vrachtwagen wordt genaderd. Dus weer van het gas af, wachten op een beetje ruimte en dan ga ik weer. En bammm, de volgende zit alweer op mijn bumper, want ik ben een irritant obstakel als ik 120 rij op de linkerbaan en drie autolengtes ruimte hou op mijn voorligger.

the Fox zei:
Paulus0013 zei:

Ik ga vrijwel altijd weer naar rechts na het inhalen, al was het maar omdat de linkerbaan te vol en te onrustig is. Rechts is rust. Maar als ik met 120 naar rechts ga waar 120 de maximum snelheid is word ik altijd direct ingehaald door mijn achterligger die een ontheffing heeft voor de maximum snelheid die wél voor mij geldt. En direct daarachter komt de volgende. En daarachter weer de volgende. Dicht op elkaar, nauwelijks een autolengte ertussen, zodat ik niet meer naar links kan als de voorliggende vrachtwagen wordt genaderd. Dus weer van het gas af, wachten op een beetje ruimte en dan ga ik weer. En bammm, de volgende zit alweer op mijn bumper, want ik ben een irritant obstakel als ik 120 rij op de linkerbaan en drie autolengtes ruimte hou op mijn voorligger.

Sterker nog, elders op dit forum is er een topic waarin jij dan de zakkenwasser bent want jij kwakt hem naar links. Je hindert het verkeer op de linkerbaan dan.

Rob0032 zei:
Zemelaar zei:
Als je over je linker schouder en rechter schouder kijkt, ik heb me dat jaren terug aangewend, heb je nooit een dode hoek.

Want achter de C-stijl kan niets verdwijnen?! :confused:

Ik heb laatst in een Ford Ka gereden......als ik dan weer naar mijn oude beestje terugga, verbaas ik mij over het gebrek aan zicht naar buiten bij een nieuwere auto...

bat zei:
Tot 2 keer toe vandaag: bestelauto wil me inhalen, toch maar niet, snelheid neemt af, ik wil de auto voor mij inhalen, dat kan want de bestelauto op links is inmiddels ver genoeg teruggezakt, tijdens het inhalen begint bestelauto toch weer op mijn bumper te drukken, ik rond de inhaalactie af, ga weer naar rechts, wordt met donderend geweld ingehaald door de bestelauto die vervolgens in het daarvoor eigenlijk te kleine gat voor mij duikt en vol in de remmen gaat om de afrit die we al bijna voorbij zijn alsnog te halen... Bijzonder.

Wat zou het fijn zijn als je dan als een James Bond een raket kunt afvuren vanonder je voorbumper.

Boppie zei:
the Fox zei:
Paulus0013 zei:

Sterker nog, elders op dit forum is er een topic waarin jij dan de zakkenwasser bent want jij kwakt hem naar links. Je hindert het verkeer op de linkerbaan dan.

In het land der blinden is éénoog koning.

the Fox zei:
Boppie zei:

In het land der blinden is éénoog koning.

Ik bedoelde eigenlijk: in het land der zotten is de normale de gek.

Rob0032 zei:
Zemelaar zei:
Als je over je linker schouder en rechter schouder kijkt, ik heb me dat jaren terug aangewend, heb je nooit een dode hoek.

Binnen/linkerbuitenspiegel & kijken links naast de auto voor naar links gaan
Binnen/rechterbuitenspiegel (is gelijk blik naar rechts) voor naar rechts gaan.

En natuurlijk zorgen dat de spiegels goed zijn afgesteld ...

Blik over de rechterschouder levert bij moderne auto's alleen een uitzicht op de binnenkant van de C-stijl op.
Rechterspiegel is een must.

Rob0032 zei:
Dat is jouw volstrekt foutieve interpretatie van mijn woorden.
Het grote eigen gelijk...
Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen.

Blackadder the 5th zei:
Rob0032 zei:
Zemelaar zei:

Binnen/linkerbuitenspiegel & kijken links naast de auto voor naar links gaan
Binnen/rechterbuitenspiegel (is gelijk blik naar rechts) voor naar rechts gaan.

En natuurlijk zorgen dat de spiegels goed zijn afgesteld ...

Blik over de rechterschouder levert bij moderne auto's alleen een uitzicht op de binnenkant van de C-stijl op.
Rechterspiegel is een must.

Precies. Als ik enkel over mijn linker- en rechterschouder kijk in de Volvo zie ik echt helemaal niets. Gigantische dode hoek heb ik dan. Lang leve de spiegels!

iDS zei:
Rob0032 zei:
Het grote eigen gelijk...
Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen.

Nee hoor, zijn interpretatie van mijn woorden was gewoon niet juist. Tevens wil ik je op de forumregels wijzen, aangezien ik zo niet toegesproken wens te woorden. Dus even ter herinnering:

Forumregels zei:
2. Behandel anderen met respect! Schelden, beledigen of op de man spelen zijn niet toegestaan. Ook onrust stoken of berichten die de sfeer bedreigen zijn niet toegestaan.

Rob0032 zei:
Zemelaar zei:

Wat niet kan is nog nooit gebeurd.

Maar door mijn gewoonte om niet alleen te spiegelen, maar ook over het linker en rechter schouder te kijken, verklein ik de dode hoek aanzienlijk.

Bovendien is het maar een kleine moeite. Ik kijk sowieso graag om me heen. :)

Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:
Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:
Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:
Pjötr zei:
Ik geloof zeer zeker dat er ook Nederlanders zijn die zo doen, echt, maar het was zo kenmerkend..

Inderdaad, dat is weer een typerende eigenschap van Nederlanders. Maar het timide en confrontatiefobe gedrag van Vlamingen is minstens zo typerend. Waar Nederlanders, bij wijze van, elkaar de huid vol schreeuwen, doen Vlamingen of hun neus bloedt. Niet allemaal hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar je ziet het letterlijk aan de lopende band in het verkeer, maar ook in bijvoorbeeld maatschappelijke betrokkenheid of de politiek.

Ik vraag me nog steeds af waarom je dit soort gedrag van Nederlanders/Belgen wel zou mogen benoemen,
maar niet van bijvoorbeeld Marokkanen of Polen. Waarom ligt daar een grens?

Is geen kwestie van een grens, want het gaat niet om hetzelfde. In mijn ogen is het prima om bepaalde, typerende rijstijlen van groepen te benoemen, of die nou Haags, Marokkaans of Vlaams zijn. Maar als de afkomst wordt gebruikt om te versterken hoe erg diegene wel niet is benadeeld. Was het een 41-jarige vrouw of 67-jarige man geweest, dan was het volstrekt irrelevant geweest en werd het niet benoemd. En de semi-politiekcorrecte bewoording benadrukt vooral de racistische houding, die je in zijn andere posts ook terug kunt lezen.

Het had dus anders geweest als er gewoon Marokkaan of Pool had gestaan?

Leg eens uit, ik begrijp het niet.

Blackadder the 5th zei:
Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:
Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:
Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:
Pjötr zei:

Inderdaad, dat is weer een typerende eigenschap van Nederlanders. Maar het timide en confrontatiefobe gedrag van Vlamingen is minstens zo typerend. Waar Nederlanders, bij wijze van, elkaar de huid vol schreeuwen, doen Vlamingen of hun neus bloedt. Niet allemaal hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar je ziet het letterlijk aan de lopende band in het verkeer, maar ook in bijvoorbeeld maatschappelijke betrokkenheid of de politiek.

Ik vraag me nog steeds af waarom je dit soort gedrag van Nederlanders/Belgen wel zou mogen benoemen,

Is geen kwestie van een grens, want het gaat niet om hetzelfde. In mijn ogen is het prima om bepaalde, typerende rijstijlen van groepen te benoemen, of die nou Haags, Marokkaans of Vlaams zijn. Maar als de afkomst wordt gebruikt om te versterken hoe erg diegene wel niet is benadeeld. Was het een 41-jarige vrouw of 67-jarige man geweest, dan was het volstrekt irrelevant geweest en werd het niet benoemd. En de semi-politiekcorrecte bewoording benadrukt vooral de racistische houding, die je in zijn andere posts ook terug kunt lezen.

Niet zo heel moeilijk. Afkomst wordt hier gebruikt als middel om het gegeven te versterken. Omdat te doen als het onheil nog groter was. Moest het een West-Europeaan zijn geweest, dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest.

Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:
Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:
Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:
Rob0032 zei:
Blackadder the 5th zei:
Pjötr zei:

Niet zo heel moeilijk. Afkomst wordt hier gebruikt als middel om het gegeven te versterken. Omdat te doen als het onheil nog groter was. Moest het een West-Europeaan zijn geweest, dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest.

Dat argument heb je al gegeven. Zal proberen mijn vraag iets duidelijker te maken:

Oorspronkelijke quote:
iDS zei:
Enige tijd geleden kwam zo een medeburger met migratie-achtergrond vanuit een of ander Sahelland aangeracet. Hij schrok zich een bult toen ik mijn wagen 'presenteerde', ging vol in de remmen maar reed snel genoeg om niet te kunnen stoppen dus ik liet hem netjes door.

Aangepaste quote:

Enige tijd geleden kwam een Marokkaan aangeracet. Hij schrok zich een bult toen ik mijn wagen 'presenteerde', ging vol in de remmen maar reed snel genoeg om niet te kunnen stoppen dus ik liet hem netjes door.

Volgens jou is hier geen verschil tussen? Ook niet als je vervolgens voor Marokkaan Vlaming invult?

Ik weet niet of het opzettelijk is of niet, Blackadder, maar je wil het niet snappen. Waarom is de afkomst zo belangrijk? Waarom niet gewoon 'iemand' in plaats van dat semi-racistische geleuter?

Rob0032 zei:
Ik weet niet of het opzettelijk is of niet, Blackadder, maar je wil het niet snappen. Waarom is de afkomst zo belangrijk? Waarom niet gewoon 'iemand' in plaats van dat semi-racistische geleuter?

Wat is voor jou dan de reden om de betreffende persoon, in jouw voorbeeld, als Vlaming aan te duiden en niet, als voorbeeld, medemens?

Durashift zei:
Rob0032 zei:

Wat is voor jou dan de reden om de betreffende persoon, in jouw voorbeeld, als Vlaming aan te duiden en niet, als voorbeeld, medemens?

Omdat ik een Vlaamse eigenschap blootlegde en niet een gebeurtenis die op zichzelf staat.

Rob0032 zei:
Omdat ik een Vlaamse eigenschap blootlegde en niet een gebeurtenis die op zichzelf staat.

Als dat een typisch vlaamse eigenschap is dan hebben de vlamingen zich al aardig verspreid over nederland en duitsland. :rolleyes:
Dat soort verheven kapsonesgedrag zie je overal wel, ik kom het hier ook regelmatig tegen bij de "beter gesitueerden"... schijnbaar is het in de mode om je stand/komaf met wat arrogantie te onderstrepen.

Maar goed, wat mij betreft mag je dat rustig een vlaamse eigenschap noemen, tegenwoordig heeft elke bevolkingsgroep wel een vooroordeel.;)

Muddy Bandit zei:
Rob0032 zei:

Als dat een typisch vlaamse eigenschap is dan hebben de vlamingen zich al aardig verspreid over nederland en duitsland. :rolleyes:
Dat soort verheven kapsonesgedrag zie je overal wel, ik kom het hier ook regelmatig tegen bij de "beter gesitueerden"... schijnbaar is het in de mode om je stand/komaf met wat arrogantie te onderstrepen.

Maar goed, wat mij betreft mag je dat rustig een vlaamse eigenschap noemen, tegenwoordig heeft elke bevolkingsgroep wel een vooroordeel.;)

Je hoort mij ook niet zeggen dat het een exclusieve eigenschap is van Vlamingen, je ziet het namelijk vaak genoeg op andere plekken. Maar je ziet het hier echt ongelofelijk vaak en iedereen die ik ken en hier vaker komt valt het ook op. Het is geen wetmatigheid ook en er zijn genoeg uitzonderingen, maar de arrogantie die jij noemt komt wellicht extra tot uiting door de grote kloof hier tussen arm en rijk.

Bepaalde ongewenste gedragingen op de weg komen in alle lagen van de bevolking voor. Maar het is bedreigender wanneer een BMW X5 met patser achter het stuur op je bumper zit te drukken dan een oude Toyota Starlet waar een vrouw van 75 achter het stuur zit. Bij de X5 zie je een vooroordeel bevestigd worden en in het geval van de Starlet voel je ongeloof en verbazing en kan je er misschien zelfs om lachen.

the Fox zei:
Bepaalde ongewenste gedragingen op de weg komen in alle lagen van de bevolking voor. Maar het is bedreigender wanneer een BMW X5 met patser achter het stuur op je bumper zit te drukken dan een oude Toyota Starlet waar een vrouw van 75 achter het stuur zit. Bij de X5 zie je een vooroordeel bevestigd worden en in het geval van de Starlet voel je ongeloof en verbazing en kan je er misschien zelfs om lachen.
Het scheelt idd enorm wat voor auto je rijdt. Zo heb ik een keer kort na elkaar 2 keer hetzelfde stuk gereden: eerst in mijn eigen C2 en direct daarna met de toenmalige Dodge B200 van een vriend. Waar er bij de Dodge niemand (echt niemand) zat te duwen en iedereen netjes naar rechts ging was dit bij de C2 absoluut niet het geval. Misschien toch maar eens voor een B200 kijken als opvolger van de C2... :p

Auto-fan zei:
Het scheelt idd enorm wat voor auto je rijdt. Zo heb ik een keer kort na elkaar 2 keer hetzelfde stuk gereden: eerst in mijn eigen C2 en direct daarna met de toenmalige Dodge B200 van een vriend. Waar er bij de Dodge niemand (echt niemand) zat te duwen en iedereen netjes naar rechts ging was dit bij de C2 absoluut niet het geval. Misschien toch maar eens voor een B200 kijken als opvolger van de C2... :p

Is altijd al zo geweest, als de auto maar groot en/of lomp is heeft men respect en krijg je alle ruimte.
In m'n Daihatsu Rocky of Jeep Wagoneer wordt ik ook niet gehinderd of opgeduwd ondanks dat ik nooit boven de 100 km/h rijdt... XL of XXL rules.:cool:

Maar vreemd genoeg vervaagt die grens al weer snel zo gauw je zelf in een een vrachtwagen rijdt, blijkbaar zijn die weer niet groot/lomp genoeg om ze niet te hinderen en fatsoenlijk afstand van te houden...:confused:

Muddy Bandit zei:
Maar vreemd genoeg vervaagt die grens al weer snel zo gauw je zelf in een een vrachtwagen rijdt, blijkbaar zijn die weer niet groot/lomp genoeg om ze niet te hinderen en fatsoenlijk afstand van te houden...:confused:

Een echte vrachtwagen hoort een neus te hebben, daarmee maak je wel indruk ...;)

landscape_nrm_1425431030-fordf750-tonka_02_hr.jpg

Dat hebben de Amerikanen toch beter begrepen .... :cool:

Blackadder the 5th zei:
Een echte vrachtwagen hoort een neus te hebben, daarmee maak je wel indruk ...;)

landscape_nrm_1425431030-fordf750-tonka_02_hr.jpg

Dat hebben de Amerikanen toch beter begrepen .... :cool:

Tsja, de russen begrepen dit vroeger ook goed gezien de URAL 375/4320 en KrAZ 255.:cool:

Het probleem met die mooie neuzen is dat de wetgever een maximaal toegestane voertuiglengte heeft bepaald, en hiermee gaat de neuslengte helaas ten koste van de laadvloerlengte.:( (scheelt al snel 4-6 palletplaatsen per rit)

Auto-fan zei:

Klopt. Reed vorige weekend weer eens met de Citroen GS. 2x een geval dat ik reeds boven de max snelheid reed. Ong. 110 waar je 100 mag op de linkerbaan, echt bezig een auto in te halen. Flits flits met de koplampen. En douwen. Daarna nog een keer op een 80 stuk (waar de meesten 100 reden). Echt verbazingwekkend, want hoewel die GS wel traag is naar huidige maatstaven kan ik wel gewoon met het verkeer meekomen en ik rijd ook weer niet truttiger dan noodzakelijk (dus weer netjes naar rechts als ik klaar ben met inhalen en niet onnodig links rijden omdat de cruise control nu eenmaal op een bepaalde snelheid staat). Had ik daar met de Volvo gereden had men netjes gewacht tot ik weer op de rechterbaan reed.

De enige andere reden die ik nog kan bedenken is dat die GS meer stinkt qua uitlaatgassen.

Nee, ze hebben wel een ontheffing.

Aanwijzing 125
Voor een besluit waarbij een uitzondering op een wettelijk verbod of gebod wordt gemaakt voor een categorie van gevallen, wordt de term "vrijstelling" gebruikt.
Voor een beschikking waarbij in een individueel geval een uitzondering op een wettelijk verbod of gebod wordt gemaakt, wordt de term "ontheffing" gebruikt.
Voor een beschikking waarbij een bepaalde handeling wordt toegestaan, wordt de term "vergunning" gebruikt.
Voor een beschikking waarbij wordt vastgesteld dat een persoon of instelling aan bepaalde eisen voldoet, wordt de term "erkenning" gebruikt.

Vanmorgen een actie vlak bij de supermarkt: precies op dit punt haalde een auto een lesauto in.

Reed daarbij strak langs de links geparkeerde auto's (parkeerplaats stond vol, met hier en daar een bestelbus die het uitzicht belemmerde)
en ging vervolgens vlotjes een weg van rechts voorbij ....

Waarom? Waarschijnlijk omdat de ingehaalde auto een lesauto was, en de bestuurder van de inhalende auto
even moest laten zien dat hij de module "anticiperen in het verkeer" had overgeslagen ...

Gisteren dacht ik even dat er een film voor mijn neus afspeelde. Laat ik voorop stellen dat er geen gewonden zijn gevallen dus jullie kunnen gewoon verder lezen. Gisteren reed ik zelf op de bus om een groep mensen op te pikken van de Amsterdam Arena die naar de Toppers waren geweest. Ik stond te wachten op een kruispunt waar het een complete chaos was, enorme drukte en verkeersregelaars probeerden dat dus in goede banen te leiden. Andere bussen reden af en aan toen er plotseling een dubbeldekker in zicht kwam met een verkeersregelaar die op de bus af rende, de dubbeldekker reed een paar pionnen omver en mijn aandacht werd helemaal getrokken toen de verkeersregelaar zich voor de bus wierp. Niet letterlijk maar door met grote passen voor de bus achteruit te lopen en op het raam te slaan om de dubbeldekker tegen te houden maar de chauffeur bleef gewoon doorrijden. Uiteindelijk koos de verkeersregelaar eieren voor zijn geld waarop de dubbeldekker vrij baan had om linksaf te slaan waarop er meteen een hele stoet aan politiemotoren met loeiende sirenes de achtervolging inzetten. Die was maar kort want de chauffeur had blijkbaar nog wel het inzicht om voor de politie te stoppen.

Wat er aan vooraf ging? Geen idee maar wat ik wel bijna zeker weet is dat de chauffeur nu zijn baan kwijt is. Die bus zat nog helemaal vol met mensen ook.

idioot ja, de snelheid van die motormuis..

A3 had de pinker al wel uitstaan.. (nu is dat relatief klein op de huidige VAG producten...) maar zal wel de verantwoordelijkheid (moeten) dragen.. vanwege de bijzondere manouvre..

Gelukkig was het maar een koffer en hield de motormuis zich staande.(y)

Durashift zei:
idioot ja, de snelheid van die motormuis..

A3 had de pinker al wel uitstaan.. (nu is dat relatief klein op de huidige VAG producten...) maar zal wel de verantwoordelijkheid (moeten) dragen.. vanwege de bijzondere manouvre..

Gelukkig was het maar een koffer en hield de motormuis zich staande.(y)
Tja, op mijn Leonneke is het pinkertje ook zo idioot klein. Het hoort helaas tegenwoordig bij het modebeeld, op motoren schroeven sommige mensen ook van die micro-lampjes.
Jammer genoeg zijn de echte bouwlamp-pinkers van een paar vierkante meters iets van vroeguh.... toen veiligheid niet alleen maar bestond uit verkreukelbaar ijzer en Ncap sterren.

Vorige week een minder grappig geintje meegemaakt.
Ik volgde de blauwe route:
Knipsel-zeist_zpswoh9s23r.jpg

Ik sta met de motor voor een stoplicht, op de rechter baan van twee banen die links af gaan. Na verloop van tijd merk ik dat er vlak naast de Polo die achter mij stond nog een auto stond (links). De raampjes waren open maar met oorpluggen in en op een stationair draaiende motor kan ik met al mijn lentes niet meer horen waarover het gesprek ging.

Stoplichtje op groen, ik rij normaal weg. De Polo achter mij begon ernstig verliefd te doen naar mijn achterband, dus ik geef wat gas bij - niet zo moeilijk met een motorfiets. Het autootje er naast (vergelijkbaar autootje, beide verlaagd en voorzien van noodzakelijke accessoires als booskijkers en dergelijke) bleef er links naast rijden en dat was opvallend omdat er direct na de bocht op een rijbaan verder gereden moet worden. Na de bocht ging bij de heren het gas er echt op (in/uitvoegstrook) en ik kon geen echte vaart maken met mijn motor omdat de rijbaan voor mij dicht zat.

De heren leken wel ruzie te hebben, net doen of er een spatbord af gereden moest worden, seinen, toeteren, absurd veel gas, absurd hard remmen en mijn voorsprong werd heel snel heel klein.

Het verkeer verderop stond zo goed als stil, de kemphanen leken linksaf Utrecht in te willen, dus ik ga rechts naast, bijna in het busje, rijden wat achteraan in de langzaam rijdende file reed.
Nog een spoortje rubber neerleggend, terwijl de linkerkant van het busje een andere, creatieve, vorm dreigde te krijgen, doken de heren Utrecht in.

Als je dan zo hoognodig elkaar wil aftuigen, tik even een spatbordje aan. Vrijwel iedere bestuurder zal uitstappen en je hebt alle tijd om gezellig en zonder extreem veel gevaar voor onschuldige voorbijgangers te matten.

Blik_op_wielen zei:
Gisteren dacht ik even dat er een film voor mijn neus afspeelde. Laat ik voorop stellen dat er geen gewonden zijn gevallen dus jullie kunnen gewoon verder lezen. Gisteren reed ik zelf op de bus om een groep mensen op te pikken van de Amsterdam Arena die naar de Toppers waren geweest. Ik stond te wachten op een kruispunt waar het een complete chaos was, enorme drukte en verkeersregelaars probeerden dat dus in goede banen te leiden. Andere bussen reden af en aan toen er plotseling een dubbeldekker in zicht kwam met een verkeersregelaar die op de bus af rende, de dubbeldekker reed een paar pionnen omver en mijn aandacht werd helemaal getrokken toen de verkeersregelaar zich voor de bus wierp. Niet letterlijk maar door met grote passen voor de bus achteruit te lopen en op het raam te slaan om de dubbeldekker tegen te houden maar de chauffeur bleef gewoon doorrijden. Uiteindelijk koos de verkeersregelaar eieren voor zijn geld waarop de dubbeldekker vrij baan had om linksaf te slaan waarop er meteen een hele stoet aan politiemotoren met loeiende sirenes de achtervolging inzetten. Die was maar kort want de chauffeur had blijkbaar nog wel het inzicht om voor de politie te stoppen.

Wat er aan vooraf ging? Geen idee maar wat ik wel bijna zeker weet is dat de chauffeur nu zijn baan kwijt is. Die bus zat nog helemaal vol met mensen ook.

Als ik kijk naar het gedrag van veel touringcarchauffeurs op de weg dan vraag ik mij af of de bedrijven een stukje kwaliteit willen.

Ik begin ook steeds meer idiote acties in het verkeer tegen te komen sinds ik meer op de weg zit. Sinds een maand ongeveer moet ik voor het werk per dag 55 a 60 kilometer rijden in plaats van 20 en dan nog veelal bebouwde kom. Tegenwoordig is het een groot deel snelweg en daar zie je toch ook wel weer gekke dingen voorbij komen.
Ik kan er meteen 2 in 2 dagen noemen zelfs. De een is écht idioot en de ander is meer een vorm van fatsoen in mijn ogen. Dat probeer ik zelf ook te doen.

1. Afgelopen vrijdag (12 juni dus) reed ik zoals 3x per week weer de A73 bij de oprit Haps op. Zelf probeer ik altijd als het even kan een baan op te schuiven naar links zodat verkeer makkelijker kan invoegen bij een oprit (die ik een stuk of 3 a 4 krijg op dat stuk wanneer ik daar 3 dagen in de week rijdt). Echter een Volvo met aanhangwagen vond dat niet nodig en bleef lekker op de rechterbaan rijden. Ik moest hierdoor wat inhouden om in te voegen en moest dus op de rechterbaan nog snelheid gaan maken. Geen punt, zo gaat het bij vrachtwagens meestal ook. Ik vond het echter niet netjes van de Volvo rijder aangezien hij makkelijk een baan naar links had kunnen opschuiven omdat er in de verste verte geen verkeer op die baan te bekennen was.
Vervolgens gaat de Volvo rijder een vrachtwagen inhalen om daarna netjes naar de rechterbaan te gaan. Ik wil die Volvo rijder vervolgens inhalen omdat een auto met aanhangwagen nou eenmaal altijd langzamer gaat. Echter op het laatste moment besluit hij de volgende vrachtwagen voor hem in te halen waardoor ik op de rem moest trappen om niet te dicht op hem te komen (het scheelde weinig naar mijn idee)
Kwestie van niet kijken of er wat naast je rijdt vermoed ik.
Deze schaar ik onder de fatsoensnorm.

2. Zaterdag reed ik, onderweg naar een garage in Nijmegen via de A73 en Neerbosscheweg de Hogelandseweg op. Vervolgens stond er op de Hogelandseweg een stoplicht dus ik stop netjes voor ik rechtsaf de Lagelandseweg op draai. Net voor het stoplicht nadert er een auto van links mij (merk en type niet op gelet deze keer) om mij vervolgens af te snijden en vol door rood de Lagelandseweg op te draaien. Die Aso bracht mij dus in deze ook in gevaar door mij af te snijden terwijl ik netjes voor het stoplicht stond te wachten. Tijdswinst; misschien 10 seconden omdat er niets stond en ik ook vrij snel groen kreeg.

Invoeghulp doe ik ook niet aan, je maakt maar lekker op de invoegstrook snelheid.

Hooguit als het heel druk is op de invoegstrook en er op rijstrook 1 echt niemand rijdt.

Tja het blijft toch erg subjectief dat fatsoen, daar waar de regels zwart/wit zijn. Het is in principe het probleem van de invoeger allemaal.
Ik vind het soms ronduit irritant dat iemand naar links komt om invoegers ruimte te geven. Vanmiddag nog, je ziet het vaak wel aankomen dat iemand ruimte gaat geven, maar toch is het gewoon je auto er voor smijten als je ziet dat iemand daar al rijdt. Wat dus een sociaal gebaar is naar de een, kan voor de ander dus weer irritant werken.

eerste-opel zei:
Ik vond het echter niet netjes van de Volvo rijder aangezien hij makkelijk een baan naar links had kunnen opschuiven omdat er in de verste verte geen verkeer op die baan te bekennen was.

Invoegen is plannen. Indien mogelijk zoek je aan het begin een vrij plekje uit en daar werk je naartoe.

Verkeersruzie Velsen met onverwacht einde
https://www.dumpert.nl/mediabase/6662071/36b9f0a3/verkeersruzie_velsen_met_onverwacht_einde.html

en dan is het juist het ambulancepersoneel dat moet ingrijpen? :rolleyes:

Bestuurders zijn herkenbaar, beide aanhouden en eens een goed gesprek voeren over het totaal onzinnige gedrag van beide heren.

Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben. Ik duik heeeel af en toe nog wel eens tussen een ruzie9. Op een festival werd het niet in dank afgenomen, maar de lont was eruit. Kostte mij wel bijna mijn zonnebril, die was afgevallen en gelukkig weer teruggevonden.

Joël D. zei:
Invoeghulp doe ik ook niet aan, je maakt maar lekker op de invoegstrook snelheid.

Hooguit als het heel druk is op de invoegstrook en er op rijstrook 1 echt niemand rijdt.

Onnodig naar links opschuiven zou verboden moeten worden.
Er zijn namelijk chauffeurs die menen dat het een plicht is voor mensen op de tweede rijstrook om zich daar aan te conformeren.

Boppie zei:
Bestuurders zijn herkenbaar, beide aanhouden en eens een goed gesprek voeren over het totaal onzinnige gedrag van beide heren.

Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben. Ik duik heeeel af en toe nog wel eens tussen een ruzie9. Op een festival werd het niet in dank afgenomen, maar de lont was eruit. Kostte mij wel bijna mijn zonnebril, die was afgevallen en gelukkig weer teruggevonden.

Ik duik overal tussen als ik de kans krijg. Ik snap ook niet dat gefilm van mensen zonder ook maar in te grijpen. Je hebt achteraf niets aan de beelden als je met een gebroken nek of mes tussen je ribben in het ziekenhuis ligt. Beter gaan mensen eens leren iets te doen ipv als makke lammetjes stijf van angst (want stel je voor...) aan de kant toe te kijken.

Invoegen is plannen. Indien mogelijk zoek je aan het begin een vrij plekje uit en daar werk je naartoe.
Ik kan plannen wat ik wil, maar als ik weer voor de zoveelste keer een droeftoeter voor me heb die geen vaart maakt....

Zo had ik vorige week nachtdienst, dus ik in de ietwat drukke ochtend naar huis. Voor me iemand die 40/50km/u reed en moest gaan invoegen op een 80 weg. Ik zie een vrachtwagen achter aankomen en die reed harder dan 50. De malloot voor me gaat gewoon invoegen, waar ga ik dan blijven? Die vrachtwagen rijdt dat gat gewoon dicht zou je denken. Gelukkig voor mij kon ie opschuiven. Ik blijf het apart vinden dat dit soort dingen allemaal maar kunnen dag in dag uit. Geef ik op een leeg stuk weg een keer gas kost het mij weer mijn rijbewijs. Waar heb je nu meer last van denk ik dan.

Konijnen hou je in het verkeer, aan jou hoe ermee om te gaan. Het is zeikerig en soms gevaarlijk om zo langzaam in te voegen.

Terug
Bovenaan