Zemelaar zei:
Ik vraag me weleens af of er nog wel een straf volgt. Meneer heeft verklaard dat hij het niet goed had ingeschat. Kan gebeuren roept dan half Nederland.
Neem nou
dit ongeval. De bestuurder van de mobiele telescoopkraan zal waarschijnlijk ook verklaren dat hij het niet goed had ingeschat. Dat het ineens zo snel ging. Dat hij heel kort door iets werd afgeleid, net op het moment dat de auto voor hem remde.
Klinkt heel plausibel. Half Nederland zal dit herkennen uit eigen ervaring. Van opzet geen sprake. Maar toch wel een auto in de kreukels en iemand naar het ziekenhuis.
Draven we niet te ver door door momentjes van onoplettendheid en momenten van verkeerd inschatten onder de noemer 'kan iedereen gebeuren' onder het kleed te schuiven?
Er zit naar mijn mening een groot verschil tussen deze 2 gevallen:
De bestuurder in de Renault negeert een doorgetrokken streep en gaat toch inhalen. En ziet vervolgens een tegenligger over het hoofd.
De bestuurder van de telescoopkraan wordt ineens geconfronteerd met stilstaand verkeer en kan niet meer op tijd remmen.
Als je zo redeneert, zou je ook ook de chauffeur van de voorste vrachtwagen kunnen aanspreken.
Had hij wel alle wielen goed gecontroleerd voordat hij die morgen vertrok?
Of de monteur die de band op de velg had gemonteerd.
Heeft hij wel alles goed gecontroleerd voordat hij het wiel vrijgaf voor montage?
Durashift zei:
Lees ook maar eens de tekst in dat artikel.. de betreffende filmer zag de actie ook pas naderhand op het beeld.. DUS niet tijdens het rijden op de weg, op dat moment? Die was er dus ook niet helemaal bij, kennelijk..?
Wel respect voor de Vectra bestuurder.. mooi staaltje anticiperen op de fouten van anderen en goede voertuigbeheersing.. met aanhanger in de berm komen en er weer strak recht uit komen.
Wat mij opvalt in het filmpje is de manier van inhalen door de Renault.
Hij haalt in met een relatief klein snelheidsverschil en gaat tussentijds niet terug naar de rechterrijstrook.
Het gedrag lijkt naar mijn idee veel op het inhalen op de snelweg.
De 2e bestuurder die wordt ingehaald, lijkt niets in de gaten te hebben, gaat zo te zien iets links in de rijstrook rijden.
Na het rakelings passeren lichten de remlichten zelfs niet even op ...