Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

PauseBreak zei:
DAS_BOOT zei:
[plaatje]

mijn ervaring lijkt een beetje op wat in belgie was gebeurd. althans ik kon gelukkig wel op tijd remmen. bandensporen duidelijk zichtbaar.

toch best een nare ervaring die mij nog steeds kippenvel laat krijgen.

daartegen, ik rijd liever in engeland/schotland. het is soms erg traag het verkeer. maar ze rijden vele malen redelijker dan op het europees vaste grond.
en je komt nog mooi lege plekken/wegen tegen (:B
[plaatjes]

Die mooie lege wegen heb je ook nog wel in Nederland hoor. Kwestie van goed zoeken en buiten de spits rijden ;)

In Noordoost Groningen zeker:}.

Boppie zei:
PauseBreak zei:
DAS_BOOT zei:
[plaatje]

mijn ervaring lijkt een beetje op wat in belgie was gebeurd. althans ik kon gelukkig wel op tijd remmen. bandensporen duidelijk zichtbaar.

toch best een nare ervaring die mij nog steeds kippenvel laat krijgen.

daartegen, ik rijd liever in engeland/schotland. het is soms erg traag het verkeer. maar ze rijden vele malen redelijker dan op het europees vaste grond.
en je komt nog mooi lege plekken/wegen tegen (:B
[plaatjes]

Die mooie lege wegen heb je ook nog wel in Nederland hoor. Kwestie van goed zoeken en buiten de spits rijden ;)

In Noordoost Groningen zeker:}.

Eerder heel Noordoost Nederland. Zo lang je maar van de grote N-wegen weg blijft dan kun je doorgaans best leuke wegen vinden :-D

Vanmiddag kwart voor 12, hartje Randstad. Met de juiste auto heb je niet veel ruimte nodig.

2r4lf7s.jpg

Boppie zei:
Veel te hard........fijn als het misgaat.

Wat zou er mis kunnen gaan?

Misschien was er net even een paar honderd meter weinig verkeer. Een paar auto's op de rechter baan die geen noodzaak tot inhalen hebben. Lees: Die op ruime afstand van mekaar rijden.
Dan is er in een snelle auto net even die ruimte om te accelereren. Paar goeie remmen doen de rest.

Vooral motoren doen dit vaak. En ik als snelheidsliefhebber heb daar niet zoveel moeite mee. Als het kan, dan kan het.

Dat is te vaag. En dat weet je ook.

In de situatie, zoals ik die hierboven schetste, kan er weinig mis gaan. En zo zijn er nog wel meer situaties te bedenken. Die als gevaarlijk te boek staan maar het niet zijn.

Ik durf te stellen dat 300 km/h op een redelijk lege snelweg (zoiets als de geschetste situatie hierboven) veel veiliger is dan bumperkleven, door rood rijden en uitvoegen met 0% zicht.

Nog even over dat filmpje met de vrachtwagen. Ten eerste ben ik blij dat de vrachtwagenchauffeur een dashcam had want anders was de kans groot dat de verzekering de schuld in zijn schoenen schoof, de vrachtwagen is immers achterop de auto geklapt. Uiteraard ga ik er in dit geval vanuit dat de volledige schuldvraag naar de automobilist gaat hoe hard dit ook klinkt. Ten tweede is het gewoon super stom om direct naar een baan op te schuiven waar geen zicht op is. Signalering zou dit ongeval misschien hebben kunnen voorkomen maar dat zegt ook niet alles.

Laatst was de rechterrijstrook afgekruist dus iedereen schoof netjes een baan op naar links. Maar omdat er volledig overzicht was en het erop leek dat er niets aan de hand was schoven de meeste auto`s, inclusief vrachtwagens, alweer terug naar de rechterrijstrook. Ik moest de uitvoegstrook even verderop hebben dus ik lette extra scherp op of het andere verkeer op een normale manier kon uitvoegen. Er leek nog steeds niets aan de hand te zijn totdat ik zelf op de uitvoegstrook reed en de reden zag van de afgekruiste rechterrijstrook. Twee auto`s stonden ter hoogte van het puntstuk net een stukje met de neus op de uitvoegstrook. In dit geval zorgde de signalering er voor dat ik extra aandachtig was voor bijzondere zaken, maar ook voor onduidelijkheid omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat er iets op de rechterrijstrook aan de hand was.

Kan iemand eigenlijk vertellen of ik nou wel gewoon mocht uitvoegen? Ik heb namelijk vaker gezien dat een uitvoegstrook gewoon helemaal vrij was maar dat boven de rechterrijstrook een rood kruis hing.

Je mag een afgekruiste rijstrook niet gebruiken, dus ook niet oversteken, dus in zo'n geval mag je niet uitvoegen. Al betwijfel ik of je er daadwerkelijk een bon voor krijgt als iemand het ziet.

Zemelaar zei:
Dat is te vaag. En dat weet je ook.

In de situatie, zoals ik die hierboven schetste, kan er weinig mis gaan. En zo zijn er nog wel meer situaties te bedenken. Die als gevaarlijk te boek staan maar het niet zijn.

Ik durf te stellen dat 300 km/h op een redelijk lege snelweg (zoiets als de geschetste situatie hierboven) veel veiliger is dan bumperkleven, door rood rijden en uitvoegen met 0% zicht.

Veiliger, niet veilig. Klopt helemaal.

Maar je weet zelf ook dat er zat mis kan gaan, hoeft niet eens jouw schuld te zijn.

Er steekt een beest over, een vogel tegen de voorruit. Er ligt iets op de weg. Een medeweggebruiker die iets raars doet.

Vanochtend zit een vrachtwagenchauffeur te vertellen dat hij pas een trekker een wiel van de voorloopas heeft zien verliezen....dat gaat een eigen leven leiden.

Er zijn zoveel dingen waardoor het mis kan gaan en dan ben je met die snelheid nergens. En als je diep in je hart kijkt, weet je dat het zo is.

Hoge snelheden zijn misschien heel leuk, maar niet te rechtvaardigen. De klap is enorm als het misgaat.

Boppie zei:
Er zijn zoveel dingen waardoor het mis kan gaan en dan ben je met die snelheid nergens. En als je diep in je hart kijkt, weet je dat het zo is.

Hoge snelheden zijn misschien heel leuk, maar niet te rechtvaardigen. De klap is enorm als het misgaat.

Klopt. Als het misgaat ben je finito. Dan zijn de gevolgen het einde. Maar dat is vliegen in een vliegtuig ook. Terwijl dat toch als veiligste vervoersmiddel te boek staat.

Ik bedoel dus, er kan altijd iets gebeuren. En bij 300 km/h is dat fataal. Maar ik acht de kans dat er iets gebeurt bij bumperkleven, bij door rood rijden of bij uitvoegen bij 0% zicht groter dan bij hard autorijden op een relatief lege snelweg.

Dat komt omdat piloten hoog opgeleid zijn. Hier mag de grootste idioot nog autorijden. Zoals die idioot met die Seat Arosa die stoplichtsprintjes doet in een 50km gebied, en dan volgt hij nog een opleiding tot vrachtwagenchauffeur ook nog. Die jongen is levensgevaarlijk!

Dan vraag ik me af: wie is hier de schlemiel? Niet dat autorijders een hoge opleiding hoeven te hebben, maar als je mensen een goede opleiding geeft in autorijden en beter selecteert op het afgeven van een rijbewijs zou de weg een stuk veiliger zijn.

Zemelaar zei:
Boppie zei:

Klopt. Als het misgaat ben je finito. Dan zijn de gevolgen het einde. Maar dat is vliegen in een vliegtuig ook. Terwijl dat toch als veiligste vervoersmiddel te boek staat.

Ik bedoel dus, er kan altijd iets gebeuren. En bij 300 km/h is dat fataal. Maar ik acht de kans dat er iets gebeurt bij bumperkleven, bij door rood rijden of bij uitvoegen bij 0% zicht groter dan bij hard autorijden op een relatief lege snelweg.

Je begrijpt wat ik bedoel denk ik. En je neemt nooit alleen jezelf mee. Er zijn altijd anderen bij betrokken.

Boppie, ik begrijp je niet. Jij vindt 300 km/h op een relatief rustige snelweg gevaarlijker dan bumperkleven bij 120 km/h in de ratrace op de linkerbaan?

Ik heb het beide gedaan. En mijn ervaring is dat ik bumperkleven bij 120 km/h veel gevaarlijker vind dan 300 km/h op een relatief rustige snelweg.
De kans dat het misgaat is bij bumperkleven veel groter. Veel groter dan die vogel of klapband bij 300 km/h.

KoenH zei:
Gisteren vanuit mijn werk even naar de Ikea in Amersfoort geweest. Op de terugweg naar huis moest ik van de andere kant onder dit bruggetje door (op de achtergrond zie je de Ikea liggen als je goed kijkt):

Google maps
Onderdoorgangetje is mij goed bekend. Heb er ook een hele tijd dagelijks heen en terug gebruik van gemaakt. Ik heb het ook een paar keer gedaan, gewoon doorrijden en de boel vast gezet. En dan nog zo'n dame (gek genoeg waren het alle keren dames met kids overal in de auto) je vuil aankijken, wild gebaren en heel boos zijn. Ja hallo kut, dat bordje staat er niet voor niks.

@zemelaar: heerlijk, die mensen die vinden dat ze zelf wel kunnen bepalen wat de gevaarzetting is. Gek genoeg gaat het juist daar meestal mis.

bat zei:
@zemelaar: heerlijk, die mensen die vinden dat ze zelf wel kunnen bepalen wat de gevaarzetting is. Gek genoeg gaat het juist daar meestal mis.

Ik baseer me op mijn eigen ervaring. Die telt toch ook? Waar baseer jij je op?

Zemelaar heeft gelijk. Op een lege snelweg: als je met 300 tegen een boom klapt, is het je eigen schuld. Is er geen ander slachtoffer, behalve de boom dan. Bij 120 bumperkleven is dat andere koek.

Ps. ik snap het woord "Heerlijk" niet.

Soloman zei:

Zemelaar heeft gelijk. Op een lege snelweg: als je met 300 tegen een boom klapt, is het je eigen schuld. Is er geen ander slachtoffer, behalve de boom dan. Bij 120 bumperkleven is dat andere koek.

Denk aan degene die je als eerste gaat vinden, agenten die ter plaatse komen. Brandweermensen die je eruit moeten halen. De berger die jou misschien in je wrak op moet laden.

Bovendien, welke kans achten jullie groter wat daadwerkelijk gebeurt, bij 300 km/h een boom, een vogel, een klapband. Of bij 120 km/h in de ratrace op links de achterbumper van je voorligger?

Boppie zei:
Soloman zei:

Denk aan degene die je als eerste gaat vinden, agenten die ter plaatse komen. Brandweermensen die je eruit moeten halen. De berger die jou misschien in je wrak op moet laden.

Je hebt in ieder geval geen ander slachtoffer gemaakt.

Soloman zei:
Boppie zei:
Soloman zei:

Je hebt in ieder geval geen ander slachtoffer gemaakt.

Niet fysiek, maar op geestelijk vlak.....

Als de hulptroepen nou dagelijks de rotzooi van ongelukken door bumperkleven moeten opruimen, en maandelijks de rotzooi van ongelukken door 300 km/h snelheden, zou ik de prioriteit bij de dagelijkse sores leggen.

Zemelaar zei:
Bovendien, welke kans achten jullie groter wat daadwerkelijk gebeurt, bij 300 km/h een boom, een vogel, een klapband. Of bij 120 km/h in de ratrace op links de achterbumper van je voorligger?

Het spreek voor zich dat die kansen toenemen, elke reactie is er een te veel. Je schrikreactie bij 100km/h wegens die vogel (die je zelfs wellicht al ziet aankomen) zal minder snel nefaste gevolgen hebben dan wanneer je 300km/h rijdt.

Edit: Meest nijpend? Ik ben iedere keer verbaasd als er iemand met hoge snelheid mij passeert, 't geeft me de indruk dat het politiebeleid onvoldoende werkt. Ik vind het daarom een behoorlijk fout signaal als iemand zo hard rijdt, derhalve vind ik het behoorlijk 'nijpend'.

Zemelaar zei:
bat zei:

Ik baseer me op mijn eigen ervaring. Die telt toch ook? Waar baseer jij je op?
Ach, je hebt gelijk ook. Hup, weg met die verkeersregels, mensen kunnen zelf prima bepalen wat kan en wat niet kan en daarin ook hun eigen verantwoordelijkheid nemen.

der Magistrat zei:
Edit: Meest nijpend? Ik ben iedere keer verbaasd als er iemand met hoge snelheid mij passeert, 't geeft me de indruk dat het politiebeleid onvoldoende werkt. Ik vind het daarom een behoorlijk fout signaal als iemand zo hard rijdt, derhalve vind ik het behoorlijk 'nijpend'.

Een fout signaal! Je maakt er een administratief en politiek feit van. Een falend politiebeleid.
Maar is het ook gevaarlijk? Dat is mijn punt. Als het verder niet druk is, voor jou en achter jou rijdt op geruime afstand niks, is er weinig aan de hand.
En inderdaad, er kunnen 1001 dingen mis gaan. Maar is dat reëel? Valt dat met een kans van 1 op .... (tien, honderd, duizend, miljoen, miljard - zeg het maar!) te verwachten?

Want zo werkt wel onze maatschappij en ieders leven. Jij en ik wegen iedere dag kansen af. Beoordelen en accepteren deze omdat ons leven anders niet leefbaar is. Met ieder zijn eigen niveau daarin.

Vraag blijft dus, hoe vaak passeert jou iemand met 300 km/h? En hoe vaak zit iemand bij jou te bumperkleven bij 120 km/h? Of jij met 120 km/h bij jouw voorligger?

Gaan we naar een ander topic. Rechts inhalen.

Iemand doet dat, vervolgens is de linksrijder wakker en knalt hem naar rechts. Recht tegen degene aan die jou nadoet. Dit is wat je stelt in dat topic.

Nu ziet iemand jou 250 rijden. Kan ik ook denkt hij. En daar gaat hij. Bam. hij kon het toch niet.

Boppie zei:
Nu ziet iemand jou 250 rijden. Kan ik ook denkt hij. En daar gaat hij. Bam. hij kon het toch niet.

Geldt onverminderd ook voor bumperkleven. Maar dan in het kwadraat x kwadraat.

Of vliegen ze jou ook met bosjes met 300 km/h voorbij?

Zemelaar zei:
Boppie zei:

Geldt onverminderd ook voor bumperkleven. Maar dan in het kwadraat x kwadraat.

Of vliegen ze jou ook met bosjes met 300 km/h voorbij?

Jij rookt 3 sigaretten per dag.je weet dat het niet goed is. Maar je praat het recht door te zeggen dat je overbuurman een pakje zware shag per dag rookt. Is ook veel slechter, maar dat maakt de drie sigaretten nog niet goed.

Zemelaar zei:
der Magistrat zei:

Een fout signaal! Je maakt er een administratief en politiek feit van. Een falend politiebeleid.
Maar is het ook gevaarlijk? Dat is mijn punt. Als het verder niet druk is, voor jou en achter jou rijdt op geruime afstand niks, is er weinig aan de hand.
En inderdaad, er kunnen 1001 dingen mis gaan. Maar is dat reëel? Valt dat met een kans van 1 op .... (tien, honderd, duizend, miljoen, miljard - zeg het maar!) te verwachten?

Want zo werkt wel onze maatschappij en ieders leven. Jij en ik wegen iedere dag kansen af. Beoordelen en accepteren deze omdat ons leven anders niet leefbaar is. Met ieder zijn eigen niveau daarin.

Vraag blijft dus, hoe vaak passeert jou iemand met 300 km/h? En hoe vaak zit iemand bij jou te bumperkleven bij 120 km/h? Of jij met 120 km/h bij jouw voorligger?

Ja, het is gevaarlijker dan met 120km/h rijden (of 130km/h...stomme populistische maatregel, ik wen er maar niet aan).
Daarbij heb ik, als ik moet kiezen, liever een ongeluk met iemand die me met een relatief gangbare snelheid aanrijdt dan iemand die veel te hard rijdt.
Dat sjezen is leuk hoor in Duitsland, maar eigenlijk gewoon compleet onverantwoord. Niet voor niets doet bijv. Nederland het veel en veel beter als we naar het aantal verkeersdoden kijken. Ik vind dat je als staat/overheid best kunt zeggen: de meesten kunnen niet zo hard rijden, dus stellen we een grens in waarbij de meeste mensen zonder al te veel problemen op hun bestemming aan kunnen komen (cf. de snelwegbochten met meestal opvallend lage maximumsnelheden).

Jullie gaan er maar niet op in hè! Zijn jullie nou zo dom of ben ik nou zo slim. Een keer per jaar rijdt iemand je met 300 voorbij. En iedere dag tientallen bumperklevers. Zo niet honderden.

En inderdaad, als het bij 300 misgaat gaat het ook goed mis. En bij bumperkleven is dat nog te overzien. Maar als de verhouding/kans op 1 op 50.000 is - een 300 km/h passant en 50.000 bumperklevers per jaar - lijkt het mij effectiever die bumperklevers aan te pakken. En die zeer incidentele 300 km/h rijder als aanvaardbaar risico weg te zetten.

Immers, in het dagelijks leven doet iedereen niet anders.

Zemelaar zei:
Jullie gaan er maar niet op in hè! Zijn jullie nou zo dom of ben ik nou zo slim. Een keer per jaar rijdt iemand je met 300 voorbij. En iedere dag tientallen bumperklevers. Zo niet honderden.

En inderdaad, als het bij 300 misgaat gaat het ook goed mis. En bij bumperkleven is dat nog te overzien. Maar als de verhouding/kans op 1 op 50.000 is - een 300 km/h passant en 50.000 bumperklevers per jaar - lijkt het mij effectiever die bumperklevers aan te pakken. En die zeer incidentele 300 km/h rijder als aanvaardbaar risico weg te zetten.

Immers, in het dagelijks leven doet iedereen niet anders.

Ik heb zelden tot nooit last van bumperklevers en ik rijd al snel 1000 kilometer per week. Daarbij kan ik prima anticiperen op bumperklevers, tegen iemand die belachelijk snel rijdt kan ik weinig doen.

Gewoon rechts houden. Hij vliegt je in een fractie voorbij. Zoals hier.

Wat is daar nou gevaarlijk aan? Afgezien van de camera-auto. Die inhaalintentie heeft. Daar kan die Corvette idd nooit op anticiperen.
Maar dat is ook mijn bewering. Het verkeer moet het wel toelaten. Zie hierboven.

Trouwens, ik wil van jullie weleens horen wat jullie hoogst gereden snelheid is. Merk dat er nog veel onwetendheid is. Niet alleen qua snelheid. Maar ook qua wegligging en toebehoren. En door die onwetendheid trekken jullie verkeerde conclusies.

Ik mag hopen dat jullie toch niet denken dat auto's die 300 kunnen, qua weggedrag en remmen en koersstabiliteit, gelijk zijn aan de minder snelle auto's?
Jullie denken toch niet dat het net zoiets is als jullie eigen auto op topsnelheid. Alleen dan veel sneller.

Dat zou inderdaad niet best zijn. Mijn Twingo, die ik ooit eens op 151 km/h reed, en dan een keer zo snel.
Dat zou idd levensgevaarlijk zijn. Mijn Twingo is bij 100 al nerveus aan het stuur. En wiebelig met zijn carrosserie.
Nee, daar zou ik ook geen 300 in durven rijden, in mijn Twingo zonder aanpassingen.

De auto' die ik 300 en sneller reed, waren allemaal aangepast voor dat doel. En lagen beter op de weg bij 300 dan mijn Twingo bij 100.
Echt heel erg veel stabieler. Kleine stuurbewegingen kunnen weinig kwaad. Terwijl die in mijn Twingo bij 100 al bijna de vangrail betekenen.

En dan ook nog op bijna lege wegen, met af en toe een auto op de rechterbaan, is spannend. Maar niet gevaarlijk.

Dit in tegenstelling tot 120 km/h op een halve seconde achter je voorligger. Die dagelijkse ratrace is bloedlink. Er hoeft maar dat te gebeuren. Boem.

Meegereden 305 in een E55 AMG, zelf gereden 285 in dezelfde E55 en 275 in een Ferrari 456M GT. En dan vond ik hard rijden in de AMG makkelijker dan in de 456, die gaf mij (en mijn vader ook) een minder stabiel gevoel.

In de AMG geef je gas, en kijk je op de teller en blijkt dat je al 240 rijdt, terwijl de eerste keer 200+ in de 456 minder vertrouwd aanvoelde. In mijn Alfa heb ik een keer 210 gereden en dat ging verbazingwekkend goed, hij voelde echt heel stabiel aan.

O nee hè, Zemelaar. Kom je zelfs met die onzin aan van bepaalde auto's die die snelheid aan zouden kunnen? Kom op zeg, je - menselijke - reactietijd blijft natuurlijk hetzelfde, idem voor het overige verkeer; onverantwoord dus op een openbare weg om 300 (jouw voorbeeld) kilometer per uur te rijden.

Op de teller 215 in een 1995 Celica. Toen moest ik stoppen. Zal ik ook niet meer rijden. Je kan niks als er wat gebeurt.

Verder ga je uit van je eigen kunnen. Ik vind dat verkeerd. Je moet uitgaan van de onkunde van een ander.

Ik blijf erbij, je wijst naar een ander iets om je eigen gedrag goed te praten.

der Magistrat zei:
O nee hè, Zemelaar. Kom je zelfs met die onzin aan van bepaalde auto's die die snelheid aan zouden kunnen? Kom op zeg, je - menselijke - reactietijd blijft natuurlijk hetzelfde, idem voor het overige verkeer; onverantwoord dus op een openbare weg om 300 (jouw voorbeeld) kilometer per uur te rijden.

Jij scheert zeker graag alles over één kam? Bij jou lijkt het wel of iedere wegsituatie gelijk is. Breng daar eerst maar eens meer nuance in aan, dan praten wij wel weer verder.

En bij 300 kan je idd niks als er iets gebeurt. Als er een meteoriet op je kop valt ook. Of als je door de bliksem wordt getroffen.

Nuance jongens, daar draait het om.

Zemelaar zei:
Trouwens, ik wil van jullie weleens horen wat jullie hoogst gereden snelheid is. Merk dat er nog veel onwetendheid is. Niet alleen qua snelheid. Maar ook qua wegligging en toebehoren. En door die onwetendheid trekken jullie verkeerde conclusies.

232 km/h op de teller, Oberhausen straight, Citroën Xantia Activa V6 (1997 > RD-NT-.. kenteken). In de avonduren, donker.. Ach, 'we waren jong' ;)
Passagier naast mij maakte de foto. Heeft ingelijst op mijn studentenkamer gehangen.:)

Daarna nooit meer zo hard gereden, eigenlijk.. Paar jaar later dicht tegen de 200 km/h met een Subaru Leagcy (mijn enigste wintersport reis).
Ik was toen al fervent 'rechtsrijder'.. kreeg van de passagier op rechts de tip om bij dergelijke snelheden toch maar wat meer 'keep your lane' te hanteren.. ;)

Zemelaar zei:
Dat zou inderdaad niet best zijn. Mijn Twingo, die ik ooit eens op 151 km/h reed, en dan een keer zo snel.
Dat zou idd levensgevaarlijk zijn. Mijn Twingo is bij 100 al nerveus aan het stuur. En wiebelig met zijn carrosserie.
Nee, daar zou ik ook geen 300 in durven rijden, in mijn Twingo zonder aanpassingen.

Gelukkig kan die dat ook niet.;)
Vanochtend 140 km/h op de teller van mijn AX, samen met dochter op weg naar afspraak en iets te laat vertrokken.:(
Ik voel mij dan niet onveilig.. auto is stabiel, trilt niet en er zit nog pit in om te versnellen.

Nu rijdt ik, omwille van de kosten, normaliter met de AX niet veel harder dan 115 km/h op de teller, op de snelwegen.. Maar dan ook constant, dus op 100 km/h wegvakken wat sneller (teller afwijking borgt het risico op een bon) en bij de andere snelheid tijdblokken wat langzamer dan de lokaal geldende limiet.

Mijn definitie van wiebelig en nerveus bij de Twingo moet je natuurlijk wel in perspectief zien. In mijn perspectief. Ik heb 15 jaar BMW 5-serie gereden. En behoorlijk wat proefritten in snelle auto's gemaakt. Mijn referentie is anders dan die van b.v. mijn vrouw. Die vindt de Twingo wel lekker strak sturen en stevig op de weg liggen. :}

Dus aan alles over één kam scheren in dit topic heb ik een broertje dood.

Dat perspectief zie ik ook, Zemelaar.. Ik geef slechts een ervaring van mij weer.. niet bedoeld als vergelijk met jouw Twingo. Want die wiebelt niet bij 150.. dat is jouw 'referentie in het brein';)

Ik ben het wel met je eens mbt de risico's van 300 km/h + en de kans op letsel bij bumperklevers..
Ik ben vanmiddag ff een extra rondje om een rotonde gegaan om een jonge knaap in een Ibiza van mijn bumper af te halen..

Terug
Bovenaan