Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Vreemde actie inderdaad. Blijkbaar zit hij bewust in de slipstream van die vrachtwagen, maar waarom? Ik rijd zelf geen motor, maar van de mensen die dat wel doen begrijp ik eigenlijk dat men liever juist voorop in een eventueel 'treintje' rijdt i.v.m. het zicht. Waarmee ook de voor mij onlogische inhaalacties ineens duidelijk werden (eerst inhalen, ook op plaatsen waar dat niet mag om vervolgens met dezelfde snelheid voor mij als automobilist te blijven hangen).

Joep83 zei:
Lekker totaal onzichtbaar voor de chauffeur...

maar zelf ziet die motorrijden ook geen moer. ik heb liever vrij zicht.

ondertussen in leeuwarden:

IMG_3208.JPG

Vijf voetgangers zijn maandagmiddag 13 oktober op het Beursplein aangereden door een 73-jarige autobestuurder uit Harlingen.

De man reed op de brug tegen het verkeer in en reed daar de op het voetpad lopende voetgangers aan. Hierna kwam hij tegen een auto tot stilstand. De man is aangehouden op verdenking van het rijden onder invloed.

drankrijders (td)

Afgelopen zaterdag tot twee maal toe een zak hooi die op de rotonde wel naar rechts richting aangaf maar dus niet afsloeg.

Carfanatic zei:
Joep83 zei:
Lekker totaal onzichtbaar voor de chauffeur...

maar zelf ziet die motorrijden ook geen moer. ik heb liever vrij zicht.

ondertussen in leeuwarden:

IMG_3208.JPG

Vijf voetgangers zijn maandagmiddag 13 oktober op het Beursplein aangereden door een 73-jarige autobestuurder uit Harlingen.

De man reed op de brug tegen het verkeer in en reed daar de op het voetpad lopende voetgangers aan. Hierna kwam hij tegen een auto tot stilstand. De man is aangehouden op verdenking van het rijden onder invloed.

drankrijders (td)

Dinsdagmiddag om half 2 smiddags dronken in je auto rijden, what the ....!? Meteen zijn rijbewijs afpakken.

De Schaduw zei:
Afgelopen zaterdag tot twee maal toe een zak hooi die op de rotonde wel naar rechts richting aangaf maar dus niet afsloeg.

Ja en dan is je 140 graden lens niet genoeg om de verzekering te overtuigen.

Sarcast zei:
De Schaduw zei:

Ja en dan is je 140 graden lens niet genoeg om de verzekering te overtuigen.
Ja die zijn fijn inderdaad, zoiets heb ik ook een keer meegemaakt. Dan geeft iemand ruim voor de kruising richting aan naar rechts, terwijl men verderop bij het tankstation moet zijn.

iedereen die meer dan regelmatig op de weg zit herkent dit wel:
drie baans autosnelweg met op de rechterbaan een colonne vrachtwagens en op de middelste baan inhalende vrachtwagens.
Dus wat doet de doorgewinterde automobilist(e) dan wanneer er toch echt die afrit genomen moet worden.
Precies doorknallen op de linkerbaan en dan op het laatste moment tussen de vrachtwagens door oversteken naar die afrit
Gaat honderden malen goed, maar zo af en toe ook flink mis
https://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/373883/filmpje-spectaculair-ongeval-op-e40-in-belgie-massaal-gedeeld-op-facebook.html
https://www.facebook.com/marian.wojcik.106

levensnevel zei:
iedereen die meer dan regelmatig op de weg zit herkent dit wel:
drie baans autosnelweg met op de rechterbaan een colonne vrachtwagens en op de middelste baan inhalende vrachtwagens.
Dus wat doet de doorgewinterde automobilist(e) dan wanneer er toch echt die afrit genomen moet worden.
Precies doorknallen op de linkerbaan en dan op het laatste moment tussen de vrachtwagens door oversteken naar die afrit
Gaat honderden malen goed, maar zo af en toe ook flink mis
https://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/373883/filmpje-spectaculair-ongeval-op-e40-in-belgie-massaal-gedeeld-op-facebook.html
https://www.facebook.com/marian.wojcik.106

Godsamme...wat een klap zeg. Bizar dat mensen blijkbaar gewoon blind tussen het verkeer door durven te gaan. Daar komt bij dat deze afrit 'berucht' is, daar sta je erg vaak lang te wachten om de rotonde op te mogen zoals je ook via Streetview kan zien: https://www.google.nl/maps/@51.0741068,3.4562058,3a,75y,335.1h,85.57t/data=!3m4!1e1!3m2!1svBAeXFjO4USysgINwTZTuQ!2e0
Ik zie het inderdaad ook vaak gebeuren, zelf kom ik ook niet altijd lekker uit. Echter, als ik er geen vertrouwen in heb, dan neem ik maar de volgende afrit. Liever dat, dan wat je in dat lugubere filmpje ziet.

Wat een verschrikkelijk ongeval :( Je verwacht het niet. Afrit Lelystad was voorheen ook zo'n leuke afrit. Verkeer stond stil op rijbaan/vluchtstrook en dan dendert ff een vrachtwagen voorbij op enkele meters van je.

Wat een klap zeg.. Moet voor de chauffeur ook heftig zijn die de Focus op de voorbumper krijgt.. hij kan weinig doen..

Keuze van de vrouw is ongelukkig.. al zag ik vanuit de vrachtwagen ook niet dat de uitvoegstrook dichtgeslibd was.. Er kwamen ook diverse vrachtwagens voorbij.. dus enigszins vind ik het wel begrijpelijk dat ze haar keuze om uit te voegen daar plaatste.. Alleen, snelheid was zichtbaar te hoog en misschien, achteraf, eerst een moment recht achter de vrachtauto rijden en snelheid iets terug nemen zodat er meer zicht ontstaat.. Maar ja, dan heb je de filmende vrachtwagen al gauw in je 'nek'..

In Nederland heb je deze situaties ook.. bijvoorbeeld A2 bij Vinkeveen in de spits.. 'Gelukkig' is daar signalering en wordt de snelheid van de rechter baan beperkt tot 70 km/h.

Durashift zei:
...dus enigszins vind ik het wel begrijpelijk dat ze haar keuze om uit te voegen daar plaatste.

Vind ik niet. Zij is over 1200 meter al minstens drie borden gepasseerd die aangeven hoe ver het nog tot de afslag is. Op het laatste moment is de Goden verzoeken. Denk dat ze haar leergeld nu ook wel betaald heeft. ;)

Toen ik nog carpoolde heeft een collega om die reden eens een afslag gemist. Wou ook nog snel een vrachtwagen inhalen, maar toen was de afslag al voorbij.

We hebben 'm er nog een hele tijd mee geplaagd. :}

Zeker, maar ook het zicht op die borden kan door de vrachtwagens ontnomen zijn..
Het is ook een erg lange uitvoegstrook.. dat biedt ook kans om niet direct bij de eerste meters uit te voegen..
Zoals hier al geschreven.. dat gaat vaak goed maar deze keer niet.

Wat een klap zeg, het hele dak wordt gewoon opgekruld. Verbazingwekkend dat ze het overleefd heeft.
Dacht dat het zonet ook raak zou zijn op de ring hier in Groningen. Verderop was de rechter rijstrook afgesloten i.v.m. wegwerkzaamheden. Van te voren werd al meerdere keren aangegeven dat men op de rechter strook naar links moest gaan. De Swift voor mij zag dit blijkbaar niet. Zelfs niet toen er een enorme pijlwagen op de weg stond. Zonder enige vaart te minderen of aanstalten te maken om naar links te gaan bleef de Swift doorrijden op rechts. Toen hij bijna het eerste 'blokje' voor de pijlwagen raakte, ging hij vol op de rem en naar links. Waar ben je dan mee bezig man?

Ik ben benieuwd of het slachtoffer de hand in eigen boezem steekt. En haar fout erkent. Of zal ze wijzen naar bijvoorbeeld vrachtwagens, die haar het zicht op de borden ontnamen?

Dit gun je natuurlijk niemand, maar als je dergelijke acties voor je neus ziet gebeuren vraag je je wel eens af hoe vaak men nog door het oog van de naald kan kruipen. Ik had altijd de neiging om voldoende afstand te houden als ik in de 'file' stond op de uitvoegstrook, maar daar ben ik mee opgehouden. Als je met 30 km/u een afstand houd van zo'n 5 à 10 meter (wat gezien de 2-seconden-regel eigenlijk al weinig is!) dan duikt er vrijwel altijd nog eentje tussen. En ik kan je verzekeren: zo'n gat is bijzonder klein als de invoeger zich er tussen drukt, heftig remmend vanuit een gangetje van zo'n 100 km/u. Krijg lekker het heen en weer. Dat je niet kunt rijden moet je zelf weten, maar val mij er niet mee lastig. Probeer het bij de volgende afslag nog maar eens...

Zemelaar zei:
Ik ben benieuwd of het slachtoffer de hand in eigen boezem steekt. En haar fout erkent. Of zal ze wijzen naar bijvoorbeeld vrachtwagens, die haar het zicht op de borden ontnamen?
Ik betwijfel het. Veel mensen snappen het verschil nog altijd niet tussen 'geen problemen zien' en 'zien dat er geen problemen zijn'...

Dit soort ongelukken is wel waarom ik niet op het laatst mogelijke moment uitvoeg. Je mist het overzicht. Als ik te laat ben met uitvoegen dan pak ik wel een andere afrit. Liever omrijden dan zoiets meemaken.

Carfanatic zei:
lekker appen.

Soortgelijk ongeluk, alleen liep het hier veel erger af.
Steeds als ik dat verschrikkelijke liedje hoor (ik vind er echt niets aan) moet ik hieraan denken.

https://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3642734/2014/04/27/Chauffeur-facebookt-vrienden-en-sterft-seconden-later.dhtml

Mijn eerste reactie is dan vaak boosheid en ongeloof. Hoe kunnen mensen zo stom zijn.

Terwijl een ander als eerste reactie vaak verdrietig is. En de oorzaak liever nog niet ziet.

Mensen kunnen heel onverwacht reageren.

Zo woonde ik eens op kamers en in de kamer boven me woonden een jongen en een meisje. Ze hadden pitbull gekocht. Prima, moeten ze zelf weten. Maar deze was duidelijk zeer agressief, daar hoefde je geen Martin Gauss voor te heten om dat te zien. Er was gewoon iets niet goed in die kop. Nu lieten ze die hond vrij in het huis rondlopen. Als ik thuiskwam stond die hond daar naar mij te grommen en tanden bloot. Ik heb er wat van gezegd, hou die hond op je kamer, want dit gaat een keer mis. Nee joh, hartstikke lieve hond.
Op een dag waren ze even weg en hadden ze de hond op hun kamer opgesloten. De hond is vast in een vorig leven een sloophond geweest, want ik hoorde hem totaal los gaan. Opgekropte woede kwam naar buiten. Het was alsof de hele tent werd afgebroken. Toen meneer en mevrouw thuis kwamen, besloot ik te gaan klagen. Ik liep naar hun kamer en ik wist niet wat ik zag: totale verwoesting. De meubels waren geheel in stukken gereten en overal lagen losse stukken. Het meisje stond erbij te huilen. "Ja, daar wilde ik het dus over hebben, die hond van jullie". Wat was haar reactie: "Ach hou je mond! Zie je niet dat we nu enorme problemen hebben?"

Als ik die klap zie.....die chauffeur moet toch een hartverzakking hebben gehad. Dan sta je toch even te trillen op de benen.

Opvallend in die commentaren de scheiding tussen enerzijds pech en niet te voorkomen en anderzijds dom wijf en het rijbewijs niet waardig.

Het was zeker te voorkomen, maar ik zie dit soort acties 10tallen keren per dag. Het had mij ook kunnen overkomen. Gelukkig waren er verder geen personenauto's bij betrokken, dan was het leed niet te overzien!

Mij niet. Voor zulke fratsen zet ik mijn leven niet op het spel. Of nog erger, een leven lang invalide. Want misschien wacht dit die meid wel. Nou, dat is het haar niet waard.

Als ik het filmpje zo zie, dan denk ik: wat een rare manoeuvre. Maar ik denk aan het verhaal van de beste schippers...
Maar ik denk, ik had het nooit zo gedaan.

Maar goed, ik heb in mijn leven ook een keer zo'n fout gemaakt. Lang geleden. Ik wisselde van baan en daar stond dus een auto stil. Tja, vol er boven op. Alhoewel er een stopverbod was (was op de Antillen en man stond te kletsen met een kennis), heb ik er wel veel van geleerd.
Een ding is wel zeker: door de jaren heen ben ik veel en veel rustiger gaan rijden.

Het is ook vreselijk ongeluk en hopelijk herstelt de vrouw volledig.
Wel heeft zij zeer onverstandig gereden.
Op het laatste moment uitvoegen kan wel, maar dan moet je wel eerst controleren of er geen verkeer op de vluchtstrook staat.
Dat heeft zij nooit kunnen doen, omdat zij meteen door reed.

Hopelijk dat andere rijders dit ook inzien en in het vervolg beter opletten en niet op de automatische piloot gaan rijden.
Meeste aanrijdingen ontstaan door onoplettendheid.

Soloman zei:
Mensen kunnen heel onverwacht reageren.
(..)
Als ik thuiskwam stond die hond daar naar mij te grommen en tanden bloot. Ik heb er wat van gezegd, hou die hond op je kamer, want dit gaat een keer mis. Nee joh, hartstikke lieve hond.

Op een dag waren ze even weg en hadden ze de hond op hun kamer opgesloten. (..)
Opgekropte woede kwam naar buiten. Het was alsof de hele tent werd afgebroken. Toen meneer en mevrouw thuis kwamen, besloot ik te gaan klagen.

Ik liep naar hun kamer en ik wist niet wat ik zag: totale verwoesting. De meubels waren geheel in stukken gereten en overal lagen losse stukken. Het meisje stond erbij te huilen. "Ja, daar wilde ik het dus over hebben, die hond van jullie". Wat was haar reactie: "Ach hou je mond! Zie je niet dat we nu enorme problemen hebben?"

Ehm.. volgens mij had je niet moeten 'klagen' maar hun moeten bedanken dat zij naar jou geluisterd hebben en de hond op hun kamer 'gehouden' hebben tijdens hun afwezigheid.. ;)

Vermoedelijk is dat de gedachte geweest bij het meisje en de verklaring van haar richting jou..
Wat ik mij dan wel enigszins kan voorstellen.

Het negeren van een file door een verkeersovertreding te begaan:
https://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20141015_01323255

Irritant altijd, van die mensen die over een vluchtstrook naast een file rijden of anderen (hm, of zouden dat 'dezelfde' mensen zijn?) die doen alsof ze naar links gaan en op de kruising toch naar rechts gaan en zo een hele rij auto's voorbij gaan.

Je kan het ook anders zien. Die voordringers gebruiken een handigheidje. Zou jij ook kunnen doen. Brutalen hebben de halve wereld.

Dus die irritatie zegt ook iets over jou. Jij zou ook een oogje dicht kunnen knijpen en ook die route volgen.

Irritatie zou nu als misgunnen uitgelegd kunnen worden.

Pardon.. Die overtreden toch echt de wet..

Sterker, als ze dan weer invoegen nadat een rijtje auto's is ingehaald, zorgen ze juist voor extra opstopping doordat ze er weer tussen gelaten moeten worden..

Het mag, wat mij betreft alleen als de mensen in de file er ook voordeel bij hebben.. :}
Dus, vlak voor een afrit die je toch al moest nemen, ff kort de vluchtstrook op naar de uitvoegstrook.. kan ik nog begrijpen als het overige verkeer stevig stilstaat..

en nee, dan niet onderaan de afrit weer terug de oprit oprijden..:|

Ze overtreden inderdaad de wet.:}

Maar ben jij altijd zo heilig? Zulke kleine overtredinkjes zie ik als een leugentje om bestwil. Als smeermiddel voor de maatschappij, die anders niet zou functioneren.

Bovendien gaat het erom dat je ermee wegkomt, dat je niet wordt gepakt.

Mag graag met werk vergelijken. We kunnen allemaal de kantjes eraf lopen. Het gaat erom dat je ermee wegkomt. Dat je geen douw van je baas krijgt. Dan ben je een held. Dan ben je handig.

Als jij de file via b.v. de vluchtstrook inhaalt, en de politie pakt jou, en je komt er tóch mee weg. Petje af.

Zulke handige jongens irriteer ik mij zeker niet aan. Die bewonder ik.

Zemelaar zei:
Ze overtreden inderdaad de wet.:}

Maar ben jij altijd zo heilig? Zulke kleine overtredinkjes zie ik als een leugentje om bestwil. Als smeermiddel voor de maatschappij, die anders niet zou functioneren.

Bovendien gaat het erom dat je ermee wegkomt, dat je niet wordt gepakt.

Mag graag met werk vergelijken. We kunnen allemaal de kantjes eraf lopen. Het gaat erom dat je ermee wegkomt. Dat je geen douw van je baas krijgt. Dan ben je een held. Dan ben je handig.

Als jij de file via b.v. de vluchtstrook inhaalt, en de politie pakt jou, en je komt er tóch mee weg. Petje af.

Zulke handige jongens irriteer ik mij zeker niet aan. Die bewonder ik.
Man man man, ik verbaas me wel vaker over je bijdragen hier maar dit is toch wel weer een juweeltje hoor... (td)(td)(td)

Foto800-RQTXBCIF.jpg

mijn ervaring lijkt een beetje op wat in belgie was gebeurd. althans ik kon gelukkig wel op tijd remmen. bandensporen duidelijk zichtbaar.

toch best een nare ervaring die mij nog steeds kippenvel laat krijgen.

daartegen, ik rijd liever in engeland/schotland. het is soms erg traag het verkeer. maar ze rijden vele malen redelijker dan op het europees vaste grond.
en je komt nog mooi lege plekken/wegen tegen (:B
Foto800-OJKXZCZM.jpg

Foto800-U3MBAASN.jpg

nog even terug naar dat ongeval op de Belgische E40 bij Aalter
dit
642x999_6995538.jpg

bleef er dus van het fordje over.
Denk dat we nu allemaal weer voor twee tellen.

Er verandert niks in de hoofden van de bestuurders. Immers, in een auto zijn we verminderd toerekeningsvatbaar.

Zij die altijd al voorzichtig waren, zullen dat gewoon blijven. En zien in zo'n ongeluk een bevestiging.

Zij die altijd al roekeloos waren zullen zo'n ongeluk afdoen als een incident.

Kortom, er verandert niks.

Zemelaar zei:
Er verandert niks in de hoofden van de bestuurders. Immers, in een auto zijn we verminderd toerekeningsvatbaar.

Zij die altijd al voorzichtig waren, zullen dat gewoon blijven. En zien in zo'n ongeluk een bevestiging.

Zij die altijd al roekeloos waren zullen zo'n ongeluk afdoen als een incident.

Kortom, er verandert niks.

Als degene die hier als bestuurster wordt genoemd bij dit ongeval dezelfde persoon is die onder dit artikel het onderstaande als reactie plaatste 3,5 jaar geleden, dan denkt ze zelf ook dat dit soort foto's en filmpjes niks verandert.

Het moet al in je zitten, voorzichtig en behoudend autorijden. Zo'n foto of filmpje verandert niks.
En blijkbaar, hoe wrang, ook niet bij Jasmien Claeys, hoewel ze zelf beweert van wel.

Zemelaar zei:
Je kan het ook anders zien. Die voordringers gebruiken een handigheidje. Zou jij ook kunnen doen. Brutalen hebben de halve wereld.

Dus die irritatie zegt ook iets over jou. Jij zou ook een oogje dicht kunnen knijpen en ook die route volgen.

Irritatie zou nu als misgunnen uitgelegd kunnen worden.

Nou ja, misgunnen. Ik gun het mezelf inderdaad niet dat iemand het voor zichzelf beter maakt door te wet te overtreden en waardoor ik vertraagd word. Dit o.a. omdat ik zelf beroepschauffeur ben en dus later op een afspraak kom door iemand waarvan ik niet eens weet of die wel een afspraak heeft. I

Gisteren vanuit mijn werk even naar de Ikea in Amersfoort geweest. Op de terugweg naar huis moest ik van de andere kant onder dit bruggetje door (op de achtergrond zie je de Ikea liggen als je goed kijkt):

Google maps

Ik had dus voorrang vanaf de andere kant. Rond 17.00 blijkt dat nog niet zo makkelijk te zijn, iedereen rijdt dan vanaf werk juist vanaf de geen-voorrangs kant onder de brug door. Ik stond aan de andere kant al even te wachten tot iemand me erdoor zou laten, maar daar bleek niet zoveel behoefte aan te zijn. Hoe vervelend ik het ook vond, heb ik uiteindelijk de boel maar vastgereden onder de brug. Werd me niet in dank afgenomen door het rijtje auto's dat vervolgens toch maar achteruit terug moest. Als mensen eens wat verder zouden anticiperen (of minder asociaal zijn, kan ook, ik weet niet waar het probleem precies lag) was het allemaal niet nodig geweest.

Overigens ook elke dag weer mensen die via het tankstation of parkeerplaats een stuk file proberen over te slaan (en vervolgens die file weer erger maken door vervolgens weer allemaal te moeten invoegen). Het is me opgevallen dat ik dat in het buitenland nooit zie.

fantastisch dat soort versmallingen, of een obstakel aan de kant van de weg. (:B

sinds kort hebben ze in m'n dorp ook zo'n obstakel geplaatst
RkMFzsW.jpg

al zo vaak gezien dat mensen gewoon uitwijken naar je weghelft

DAS_BOOT zei:
[plaatje]

mijn ervaring lijkt een beetje op wat in belgie was gebeurd. althans ik kon gelukkig wel op tijd remmen. bandensporen duidelijk zichtbaar.

toch best een nare ervaring die mij nog steeds kippenvel laat krijgen.

daartegen, ik rijd liever in engeland/schotland. het is soms erg traag het verkeer. maar ze rijden vele malen redelijker dan op het europees vaste grond.
en je komt nog mooi lege plekken/wegen tegen (:B
[plaatjes]

Die mooie lege wegen heb je ook nog wel in Nederland hoor. Kwestie van goed zoeken en buiten de spits rijden ;)

KoenH zei:
Gisteren vanuit mijn werk even naar de Ikea in Amersfoort geweest. Op de terugweg naar huis moest ik van de andere kant onder dit bruggetje door (op de achtergrond zie je de Ikea liggen als je goed kijkt):

Google maps

Ik had dus voorrang vanaf de andere kant. Rond 17.00 blijkt dat nog niet zo makkelijk te zijn, iedereen rijdt dan vanaf werk juist vanaf de geen-voorrangs kant onder de brug door. Ik stond aan de andere kant al even te wachten tot iemand me erdoor zou laten, maar daar bleek niet zoveel behoefte aan te zijn. Hoe vervelend ik het ook vond, heb ik uiteindelijk de boel maar vastgereden onder de brug. Werd me niet in dank afgenomen door het rijtje auto's dat vervolgens toch maar achteruit terug moest. Als mensen eens wat verder zouden anticiperen (of minder asociaal zijn, kan ook, ik weet niet waar het probleem precies lag) was het allemaal niet nodig geweest.

Overigens ook elke dag weer mensen die via het tankstation of parkeerplaats een stuk file proberen over te slaan (en vervolgens die file weer erger maken door vervolgens weer allemaal te moeten invoegen). Het is me opgevallen dat ik dat in het buitenland nooit zie.

Daar doen ze weer andere gekke dingen.

Terug
Bovenaan