Joep83 zei:
Gisteren in Maasmechelen door een NLse vrachtauto op de middenberm van een rotonde gedrukt... Ik stond voorgesorteerd op de rotonde 3/4 rond te nemen. Rechts van mij de vrachtauto. We beginnen gelijktijdig te rijden, komt die vrachtauto meteen naar de binnenste ring waar ik rijd! Ik kon gelukkig de auto op de verhoging van de rotonde sturen... Kijkt die chauffeur mij ook nog aan alsof ik fout ben! Uiteindelijk moest ook hij 3/4 rond. Ik heb geen richtingaanwijzer zien knipperen bij hem...
Doe dan als de Belgen: blijf 3/4 op de buitenste ring.
Dat gaat niet altijd met een vrachtwagen.
Als een (grote) vrachtwagen de rotonde opdraait en meteen op de rechter rijbaan blijft rijden, zal zijn oplegger half over de berm heen denderen.
Daarom gebruiken vrachtwagens vaak de gehele breedte van de rijbanen op een rotonde, uiteraard afhankelijk van de grootte van de rotonde en de breedte van de rijbanen.
Ook op de rotonde zelf, gebruiken veel vrachtwagens (bij kleinere rotondes/smalle rijbanen), de gehele breedte van de rotonde, omdat de oplegger automatisch naar binnen trekt en omdat ze bij het verlaten van de rotonde weer extra ruimte nodig hebben en dus willen voorkomen dat er iemand links van ze rijdt, waardoor ze in moeilijkheden komen.
Zoals al eerder gemeld, is dit dus afhankelijk van de grootte en breedte van de rotonde