Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

BMW Power zei:
Dit herken ik en vind ik ook zeer irritant. Als ik vooraan sta wil ik vaak gewoon sportief wegrijden, maar dan komt er weer zo'n voordringer voor je staan ;)
Voordringende motorrijders zijn niet zozeer irritant als je vooraan staat, maar omdat iedereen toch weer 1 reactietijd extra moet wachten is het met name irritant voor degene die net niet meer met groen mee kan.
https://www.youtube.com/watch?v=qDgcYSUK5sU

Durashift zei:
Ik vat hem niet helemaal, Janus.

Het gaat om een lange rij (of in ieder geval meer dan één) auto's waar de motorrijder op aansluit. Ivm veiligheidsaspect kijk je in de spiegel.. Als er geen verkeer achterop komt, hoef je niet te kijken.. Voor je kijken, naar het groene licht, hoeft ook niet perse, gewoon wachten tot de auto's voor je gaan rijden;)

Wat zal het erg (gevaarlijk) zijn als een motorrijder als eerste in de (toekomstige) rij voor een rood stoplicht stopt..

Hoe kan je nou weten of er (helemaal) geen verkeer achterop komt als je niet in je spiegel kijkt? ;)

Als de motor alleen bij het verkeerslicht staat te wachten dan is er geen kans om geplet te worden tussen twee auto's dus zo onveilig is het dan niet meer. Bovendien worden de motorrijders voornamelijk over het hoofd gezien als ze achter een auto staan. Ik heb het nooit zo ervaren maar schijnbaar werkt een auto als camouflagedeken als er een motor achter staat.

BN DeStem zei:
BERGEN OP ZOOM - Een 38-jarige man uit Polen heeft maandagavond zijn auto op de A58 total loss gereden. Hij had teveel alcohol gedronken en is aangehouden.

De man raakte bij de afslag naar Bergen op Zoom de macht over het stuur kwijt. Het voertuig raakte de vangrail, sloeg over de kop en kwam enkele meters verder tot stilstand op de snelweg. De bestuurder kwam met de schrik vrij.

Blikken bier
Tijdens de botsing met de vangrail vlogen er zo'n dertig blikken bier uit de auto. Uit een ademanalyse bleek dat de man meer dan 3,4 keer de toegestane hoeveelheid alcohol op had. De man is verhoord en heeft een proces-verbaal gekregen. Daarna mocht hij naar huis.

Tja

Wat verbazingwekkend dat er zoveel lege blikken bier uit de auto van zo'n persoon komen (en dat hij dus bezopen was).....
Gekukkig waren er geen andere mensen bij betrokken
(O en waarschijnlijk moet ik ook zeggen: "gelukkig is hij er zonder kleerscheuren vanaf gekomen" )

Lycan_Capri zei:
Tja

Wat verbazingwekkend dat er zoveel lege blikken bier uit de auto van zo'n persoon komen (en dat hij dus bezopen was).....
(O en waarschijnlijk moet ik ook zeggen: "gelukkig is hij er zonder kleerscheuren vanaf gekomen" )
Zoals ik het lees waren de blikken nog vol, als ik boodschappen ga doen heb ik ook wel eens twee kratten bier in de auto staan. Of snappen we het verschil niet meer tussen een bierblik en een blik bier? :T

Leon in z'n SEAT zei:
Lycan_Capri zei:
Tja

Zoals ik het lees waren de blikken nog vol, als ik boodschappen ga doen heb ik ook wel eens twee kratten bier in de auto staan. Of snappen we het verschil niet meer tussen een bierblik en een blik bier? :T

We hebben het over een Pool, ik durf er geld op te zetten dat het merendeel leeg was ;) :T

Janus Diedericus (koning van de kartbaan) zei:
bat zei:
Het wil nogal eens gebeuren dat automobilisten motorrijders over het hoofd zien bij het verkeerslicht.

In de situatie die jij nu beschrijft gaat het niet zozeer om het over het hoofd zien van de motor die tussen 2 auto's staat, maar het over het hoofd zien van het hele rijtje wachtenden. Die reden snap ik beter.

Niet zozeer het hele rijtje, op de één of andere manier zien automobilisten nogal eens een motor over het hoofd wanneer deze achter een auto staat.
Want als die motor er niet staat, remmen ze wel af? En om die motor omver te krijgen, moet die achteropkomer dus eerst die auto aanrijden, als dat met een tempo gaat waarbij de motorrdijder vervelend letsel overhoudt, blijft de autorijder ook niet echt gespaard, lijkt me. Ik snap deze redenering niet echt... :confused:

Los daarvan zat ik er nog eens over na te denken. In dit geval reed de motorrijder ons links (edit) rechts voorbij, om daarna in een sierlijke boog zijn motor schuin voor mij en de stopstreek te parkeren. Die vanzelfsprekendheid zie ik regelmatig. Stel nu dat op het moment dat de motor naar links wilde, het licht op groen was gegaan? De auto vooraan gaat er van uit dat de motor de richting van de rijbaan waarop de motor rijdt blijft volgen en geeft dus gas. In zijn poging een veiliger situatie te creeeren, creeert de motorrijder naar mijn mening hiermee dus alsnog een onveilige situatie...

Durashift zei:

Het gaat om een lange rij (of in ieder geval meer dan één) auto's waar de motorrijder op aansluit. Ivm veiligheidsaspect kijk je in de spiegel.. Als er geen verkeer achterop komt, hoef je niet te kijken.. Voor je kijken, naar het groene licht, hoeft ook niet perse, gewoon wachten tot de auto's voor je gaan rijden;)

Wat zal het erg (gevaarlijk) zijn als een motorrijder als eerste in de (toekomstige) rij voor een rood stoplicht stopt..

Hoe kan je nou weten of er (helemaal) geen verkeer achterop komt als je niet in je spiegel kijkt? ;)

Kom, beetje inlevingsvermogen.. .. Net zoals je ver vooruit moet kijken.. kan je ook ver achter je kijken middels de spiegels. Vooral op de grotere, langgerekte wegen waarbij dit veiligheidsaspect wat groter is.. kan je ver kijken.. Als er niks achterop komt, kan je best 10/20 seconden niet in je spiegel kijken.. Komt er wel wat aan.. is dat mooi meegenomen want dan hoe je daarna alleen maar vooruit te kijken..;)

oh nee.. dan komt jouw situatie naar voren waarbij de motorrijder tussen 2 auto's, aan de achterzijde van een file, staat..
tja.. dan zal toch eerst de auto opgemerkt moeten worden..
Zo bezien, dan kan de motorrijder ook niet vooraan staan.. als er maar 1 auto voor het stoplicht staat te wachten...
Wordt echt gevaarlijk voor motorrijders..:)

Vandaag reed ik op de linkerrijstrook over een kruispunt heen. Aangezien ik links reed lapte ik de maximumsnelheid aardig aan mijn laars net zoals de rij auto`s die op de rechterrijstrook reden en dicht bij mij in de buurt bleven. Toen ik het kruispunt naderde stond er een auto voor het verkeerslicht die linksaf wilde slaan en deze begon te rijden op het moment dat ik aan kwam rijden. Het viel me meteen op dat de auto steeds meer naar rechts begon te komen dus deze kreeg van mij speciale aandacht. De auto kwam uiteindelijk voor de helft op mijn rijstrook te rijden dus tegelijkertijd met een claxonconcert van mijn kant hoekte ik mijn auto net op tijd terug naar rechts. Ook al wist ik zeker dat ik terug kon naar rechts wilde ik dit pas na het kruispunt doen want dit vind ik veiliger. Ik kan me voorstellen dat een bus of vrachtwagen bij het afslaan voor een deel op mijn rijstrook kan komen maar ik zou niet weten waarom een auto dat zou moeten doen. En mijn aandacht was alleen gericht op het feit of 'ie inderdaad op mijn rijstrook zou komen ja/nee dus helaas weet ik ook niet waarom hij/zij dat deed. Maar feit blijft dat een auto of een ander voertuig dat nooit mag doen zonder iemand te hinderen dus dat was echt een idiote actie.

...en daarom moet je altijd bedacht zijn op dergelijke acties.. Met minder snelheid heb je meer tijd om te reageren..
Waarom pas NA de kruising naar rechts als het incident, op jouw weghelft, vóór de kruising plaatsvind?

Of was de rechter baan leeg en kon je best naar rechts en dat vond de beste man/vrouw op de voorsorteerstrook ook ? ;)

Blik_op_wielen zei:
En mijn aandacht was alleen gericht op het feit of 'ie inderdaad op mijn rijstrook zou komen ja/nee dus helaas weet ik ook niet waarom hij/zij dat deed. Maar feit blijft dat een auto of een ander voertuig dat nooit mag doen zonder iemand te hinderen dus dat was echt een idiote actie.

Dus je moet altijd de anderen hinderen bij zo'n actie? :D

Lycan_Capri zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Lycan_Capri zei:
Tja

We hebben het over een Pool, ik durf er geld op te zetten dat het merendeel leeg was ;) :T
In het artikel hebben ze het toch echt over blikken bier. Dus ofwel jouw vooroordeel klopt niet, of dit is er één voor het taalneuzelaarstopic. Overigens niet verwonderlijk hoor, deze fout. Voorbeeldstudent Guus Meeuwis maakte die fout ook al eens: 'Op de vloer.... ligt een lege fles wijn...' Maar dat valt ongetwijfeld onder de categorie 'dichterlijke vrijheid'. :)

Leon in z'n SEAT zei:
Lycan_Capri zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Lycan_Capri zei:
Tja

In het artikel hebben ze het toch echt over blikken bier. Dus ofwel jouw vooroordeel klopt niet, of dit is er één voor het taalneuzelaarstopic. Overigens niet verwonderlijk hoor, deze fout. Voorbeeldstudent Guus Meeuwis maakte die fout ook al eens: 'Op de vloer.... ligt een lege fles wijn...' Maar dat valt ongetwijfeld onder de categorie 'dichterlijke vrijheid'. :)

Ga er maar vanuit dat het er één is voor het taalneuzelaarstopic, ik heb met genoeg Polen gewerkt

Durashift zei:
...en daarom moet je altijd bedacht zijn op dergelijke acties.. Met minder snelheid heb je meer tijd om te reageren..
Waarom pas NA de kruising naar rechts als het incident, op jouw weghelft, vóór de kruising plaatsvind?

Of was de rechter baan leeg en kon je best naar rechts en dat vond de beste man/vrouw op de voorsorteerstrook ook ? ;)

Met die snelheid had ik nog genoeg tijd om te claxoneren en uit te wijken dus daar lag het dit keer niet aan naar mijn mening. Het was niet zo dat ik het leuk vond om zo hard over die kruising te gaan maar ik wide ook niet rechts ingehaald worden.

Op een kruispunt wil ik gewoon liever niet van rijstrook veranderen. Net voor ik het kruispunt over zou gaan zag ik in mijn spiegel dat er ruimte was om naar rechts te gaan. Maar in plaats van nog goed over mijn schouder te kijken kies ik er dan liever voor om alle aandacht op het kruispunt zelf te richten. Iin dit geval bleek het niet handig te zijn want bijna al mijn aandacht ging naar die auto die op mijn rijstrook belandde waardoor ik gedwongen werd om naar rechts te gaan. En wie weet heeft de beste man/vrouw het er inderdaad om gedaan en kreeg ik dus meteen keihard op mijn donder voor iemand die normaal altijd zo snel mogelijk naar rechts gaat.:cool:

bat zei:
bat zei:
Het wil nogal eens gebeuren dat automobilisten motorrijders over het hoofd zien bij het verkeerslicht.

In de situatie die jij nu beschrijft gaat het niet zozeer om het over het hoofd zien van de motor die tussen 2 auto's staat, maar het over het hoofd zien van het hele rijtje wachtenden. Die reden snap ik beter.

Niet zozeer het hele rijtje, op de één of andere manier zien automobilisten nogal eens een motor over het hoofd wanneer deze achter een auto staat.
Want als die motor er niet staat, remmen ze wel af? En om die motor omver te krijgen, moet die achteropkomer dus eerst die auto aanrijden, als dat met een tempo gaat waarbij de motorrdijder vervelend letsel overhoudt, blijft de autorijder ook niet echt gespaard, lijkt me. Ik snap deze redenering niet echt... :confused:

Waarom moet eerst de auto aangereden worden als de motorrijder er achter staat? Het gaat erom dat motorrijders over het hoofd worden gezien. Vergelijk het met een spoiler over de achterruit (bijvoorbeeld de Citroën C4 Coupé heeft dit). Zodra je hersenen hier aan gewend zijn vullen ze de geblokkeerde ruimte voor je in. Zo zie je die spoiler (bijna) niet meer maar wel heel die vrachtwagen die achter je zit. Zo werkt het ook met die motorrijder. Je hersenen laten jou geloven dat de auto het laatste object in de rij is, niet de motor die daar nog achter staat. Zodoende rem je af om achter die auto tot stilstand te komen, precies op het plekje van de motorrijder.

bat zei:
Los daarvan zat ik er nog eens over na te denken. In dit geval reed de motorrijder ons links (edit) rechts voorbij, om daarna in een sierlijke boog zijn motor schuin voor mij en de stopstreek te parkeren. Die vanzelfsprekendheid zie ik regelmatig. Stel nu dat op het moment dat de motor naar links wilde, het licht op groen was gegaan? De auto vooraan gaat er van uit dat de motor de richting van de rijbaan waarop de motor rijdt blijft volgen en geeft dus gas. In zijn poging een veiliger situatie te creeeren, creeert de motorrijder naar mijn mening hiermee dus alsnog een onveilige situatie...

Op het moment dat het groen wordt zal de motorrijder zijn pols wat extra verdraaien waardoor hij met een luide brul voor de wachtende auto weg is, accelereren vanuit stilstand gaat nimmer zo snel als wanneer je al een (kleine) startsnelheid hebt. Dit kan door de automobilist als zeer hinderlijk en asociaal ervaren worden, dat begrijp ik best. Neemt niet weg dat ik er begrip voor heb dat een motorrijder (uit veiligheidsoverweging) vooraan in de file gaat staan. Een beetje verdraagzaamheid is natuurlijk wel zo fijn in het verkeer. ;)

Durashift zei:
Durashift zei:

Kom, beetje inlevingsvermogen.. .. Net zoals je ver vooruit moet kijken.. kan je ook ver achter je kijken middels de spiegels. Vooral op de grotere, langgerekte wegen waarbij dit veiligheidsaspect wat groter is.. kan je ver kijken.. Als er niks achterop komt, kan je best 10/20 seconden niet in je spiegel kijken.. Komt er wel wat aan.. is dat mooi meegenomen want dan hoe je daarna alleen maar vooruit te kijken..;)

oh nee.. dan komt jouw situatie naar voren waarbij de motorrijder tussen 2 auto's, aan de achterzijde van een file, staat..
tja.. dan zal toch eerst de auto opgemerkt moeten worden..
Zo bezien, dan kan de motorrijder ook niet vooraan staan.. als er maar 1 auto voor het stoplicht staat te wachten...
Wordt echt gevaarlijk voor motorrijders..:)

Waar heb ik deze situatie geschetst? Volgens mij nergens...
Ik ken overigens zat provinciale wegen waar kruisingen met verkeerslichten kort na een bocht te vinden zijn. Even ver achteruit kijken is er dan echt niet bij.

Waarom moet eerst de auto aangereden worden als de motorrijder er achter staat? Het gaat erom dat motorrijders over het hoofd worden gezien. Vergelijk het met een spoiler over de achterruit (bijvoorbeeld de Citroën C4 Coupé heeft dit). Zodra je hersenen hier aan gewend zijn vullen ze de geblokkeerde ruimte voor je in. Zo zie je die spoiler (bijna) niet meer maar wel heel die vrachtwagen die achter je zit. Zo werkt het ook met die motorrijder. Je hersenen laten jou geloven dat de auto het laatste object in de rij is, niet de motor die daar nog achter staat. Zodoende rem je af om achter die auto tot stilstand te komen, precies op het plekje van de motorrijder.
Ah, we hadden het nog steeds over een andere situatie, blijkbaar zitten we echt op een andere golflengte wat communiceren betreft (maar ik ben geloof ik niet de enige die wat anders las dan jij bedoelde). In dit geval is mijn hoofd blijkbaar wat beter bedraad, het is mij nog nooit overkomen. Maar goed, mensen zeggen wel vaker dat mij dingen opvallen in het verkeer die zij niet zien (dat kun je ook verkeerd uitleggen).

Op het moment dat het groen wordt zal de motorrijder zijn pols wat extra verdraaien waardoor hij met een luide brul voor de wachtende auto weg is, accelereren vanuit stilstand gaat nimmer zo snel als wanneer je al een (kleine) startsnelheid hebt. Dit kan door de automobilist als zeer hinderlijk en asociaal ervaren worden, dat begrijp ik best. Neemt niet weg dat ik er begrip voor heb dat een motorrijder (uit veiligheidsoverweging) vooraan in de file gaat staan. Een beetje verdraagzaamheid is natuurlijk wel zo fijn in het verkeer. ;)
Ik ben ook wel verdraagzaam, maar heb uit ervaring wat minder vertrouwen in de reactiesnelheid van mensen in het algemeen. En motorrijders zijn echt ook maar mensen... ;) Ik dnek dat het in de gros van de gevallen op zijn minst een bijna-ongeval oplevert.

Maar goed, ik rij in het vervolg ook de rij voorbij om voor de stopstreep voor de voorste auto te gaan staan. Als een vrachtwagen even niet oplet en achterop de rij rijdt, wil ik daar ook liever niet staan, ook al zit ik in een auto. (y)

bat zei:

Ah, we hadden het nog steeds over een andere situatie, blijkbaar zitten we echt op een andere golflengte wat communiceren betreft (maar ik ben geloof ik niet de enige die wat anders las dan jij bedoelde). In dit geval is mijn hoofd blijkbaar wat beter bedraad, het is mij nog nooit overkomen. Maar goed, mensen zeggen wel vaker dat mij dingen opvallen in het verkeer die zij niet zien (dat kun je ook verkeerd uitleggen).

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook nog nooit een motor over het hoofd heb gezien, wel heb ik gemerkt dat de achterspoiler van mijn C4 me nauwelijks in de weg zat. Overigens zie ik ook behoorlijk wat dingen op de weg die anderen niet zien, maar dat heeft er meer mee te maken dat ruim de helft van de verkeersdeelnemers meer bezig is met de smartphone dan met de weg tegenwoordig. ;)

bat zei:
Ik ben ook wel verdraagzaam, maar heb uit ervaring wat minder vertrouwen in de reactiesnelheid van mensen in het algemeen. En motorrijders zijn echt ook maar mensen... ;) Ik dnek dat het in de gros van de gevallen op zijn minst een bijna-ongeval oplevert.

Maar goed, ik rij in het vervolg ook de rij voorbij om voor de stopstreep voor de voorste auto te gaan staan. Als een vrachtwagen even niet oplet en achterop de rij rijdt, wil ik daar ook liever niet staan, ook al zit ik in een auto. (y)

Jammer,je zegt verdraagzaam te zijn maar je kan het niet hebben dat motoren wel een file mogen passeren en jij niet. ;)
Overigens denken mensen zelf wel een goede reactiesnelheid te hebben getuige de volgafstand die men gemiddeld hanteert. Ook ik vertrouw daar niet zo op, veilig door het verkeer komen wordt dan ook grotendeels behaald door de fouten van anderen te compenseren en in te schatten wat anderen gaan doen. :cool:

Jammer,je zegt verdraagzaam te zijn maar je kan het niet hebben dat motoren wel een file mogen passeren en jij niet. ;)
Huh? Hoe kom je daar bij? Ze krijgen van mij zelfs extra ruimte als dat mogelijk is.

Over de strook voor rechtsaf de rij voor rechtdoor passeren en dan voor de stopstreep gaan staan heb ik wat meer moeite mee. En dat mogen ze allebei dan ook niet... Maar als jij dat beide wel akkoord vindt, moet je met mijn idee toch ook geen moeite hebben? het gaat toch om mijn veiligheid? Kom op, een beetje verdraagzaamheid! ;)

bat zei:
Huh? Hoe kom je daar bij? Ze krijgen van mij zelfs extra ruimte als dat mogelijk is.

Over de strook voor rechtsaf de rij voor rechtdoor passeren en dan voor de stopstreep gaan staan heb ik wat meer moeite mee. En dat mogen ze allebei dan ook niet... Maar als jij dat beide wel akkoord vindt, moet je met mijn idee toch ook geen moeite hebben? het gaat toch om mijn veiligheid? Kom op, een beetje verdraagzaamheid! ;)

In het specifieke geval dat jij noemde was de motorrijder inderdaad verkeerd bezig.
Had hij netjes op jouw rijbaan gebleven tijdens het passeren dan had het wel gemogen, een rij bij het stoplicht geldt op dat moment gewoon als file.
Overigens ben ik zo verdraagzaam in het verkeer dat onverdraagzame, egoïstische jakkeraars eenhekel aan me hebben. :LOL:

Ik meen dat daarover ook nog verschillende opvattingen bestaan, maar wat mij betreft mag het. Maar dat iets mag, betekent niet dat je het ook persé moet doen. Een voorwaarde is bijvoorbeeld wel dat het ook echt moet kunnen. Dat erlangs rijden is zeker op wat krappe opstelstroken al een uitdaging, vervolgens ergens vooraan ook daadwerkelijk goed stil kunnen staan is dat vaak ook. Je ziet veel motorrijders dat laatste oplossen door dan maar voor de stopstreep stil te gaan staan. Dat kan € 90,00 kosten.

Ik ben best verdraagzaam, maar erger me wel eens aan de vanzelfsprekendheid waarmee ik veel motorrijders de verkeersregels op zijn minst in hun voordeel uit zie leggen.

bat zei:
Ik ben best verdraagzaam, maar erger me wel eens aan de vanzelfsprekendheid waarmee ik veel motorrijders de verkeersregels op zijn minst in hun voordeel uit zie leggen.

En als een automobilist dan nog hun belangen gaat verdedigen....;)

Zonder gekheid, ik ben het grotendeels met je eens ik wilde enkel wat nuance aanleveren. In het geval dat jij beschreef was ik zeker ook pissig geweest maar dat neemt (nogmaals, ik heb het al vaker gezegd) niet weg dat ik wel begrijp waarom een motorrijder vooraan wil staan. Nooit geweten trouwens dat je daarvoor €90,- aan je broek kan krijgen. Ik heb het ook nog nooit gehandhaafd zien worden.

[size=x-small]Overigens vind ik het een leuke, respectvolle discussie zo. mag ook gezegd worden. (y)[/size]

bat zei:
bat zei:

Heb je hier een bron voor? Je stelt namelijk dat dit werkt vanuit een automatisme, maar motoren zijn niet zo gemeengoed dat die daaraan onderhevig zijn.

PauseBreak zei:
Heb je hier een bron voor? Je stelt namelijk dat dit werkt vanuit een automatisme, maar motoren zijn niet zo gemeengoed dat die daaraan onderhevig zijn.

Het is een automatisme van je hersenen om dingen logischerwijs voor je in te vullen, niet een automatisme door de grote hoeveelheid motoren op de weg. Voor je hersenen is het logisch dat zaken als de bumper, achterruit e.d. doorlopen dus tekent het zich zo af in je hoofd. Doe anders de volgende proef, laat iemand een zin voor je typen. Laat hem dan de onderste helft afdekken zonder dat je de zin hebt gezien. Grote kans dat je toch "weet" wat er staat wanneer je alleen de bovenste helft ziet.

PauseBreak zei:

Het is een automatisme van je hersenen om dingen logischerwijs voor je in te vullen, niet een automatisme door de grote hoeveelheid motoren op de weg. Voor je hersenen is het logisch dat zaken als de bumper, achterruit e.d. doorlopen dus tekent het zich zo af in je hoofd. Doe anders de volgende proef, laat iemand een zin voor je typen. Laat hem dan de onderste helft afdekken zonder dat je de zin hebt gezien. Grote kans dat je toch "weet" wat er staat wanneer je alleen de bovenste helft ziet.

Zo werkt het niet. Het gaat hier om object identificatie en een motor die voor de achterkant van een auto staat in normale omstandigheden wordt dan niet 'vanuit automatisme' over het hoofd gezien. Mocht je een bron hebben die anders beweert dan lees ik die graag.

PauseBreak zei:
PauseBreak zei:

Zo werkt het niet. Het gaat hier om object identificatie en een motor die voor de achterkant van een auto staat in normale omstandigheden wordt dan niet 'vanuit automatisme' over het hoofd gezien. Mocht je een bron hebben die anders beweert dan lees ik die graag.

Die bron moet er zijn, ik zuig het niet hier ff uit mijn duim. Alleen het punt is dat ik dat artikel jaren terug gelezen heb, in een wetenschappelijk tijdschrift maar welke? Als het me te binnen schiet zal ik het zeker hier neerkalken maar voor nu moet ik je helaas de bron schuldig blijven.

PauseBreak zei:
PauseBreak zei:

Die bron moet er zijn, ik zuig het niet hier ff uit mijn duim. Alleen het punt is dat ik dat artikel jaren terug gelezen heb, in een wetenschappelijk tijdschrift maar welke? Als het me te binnen schiet zal ik het zeker hier neerkalken maar voor nu moet ik je helaas de bron schuldig blijven.
Ik kan me anders wel iets voorstellen bij de stelling van Janus. Niet op basis van een bron, gewoon op basis van gevoel en eigen ervaringen. Wees niet bang, ik heb geen motorrijders platgereden of zo. Maar als je bij het stoplicht een rij voertuigen ziet staan dan richt je je blik toch als eerste op het grote vlak dat het dichtste bij is. Dan kan het dus best zo zijn dat een motorrijder (of bijvoorbeeld een klein aanhangertje) je in eerste instantie niet opvalt. En uiteraard zal dat niet direct tot ongevallen leiden, zo extreem moet je het niet zien. Maar het kan nét die ene meter remweg opleveren die je niet kunt gebruiken. Soortgelijk geval (misschien een ietwat overdreven vergelijking, maar in de basis werkt het natuurlijk hetzelfde) is overstekende lading van een aanhanger. Steekt het meer dan een meter uit, dan moet er zo'n rood-wit bord achter, simpelweg om het beter zichtbaar te maken.

PauseBreak zei:
PauseBreak zei:

Ik weet wat je bedoelt, maar zoals het mij is uitgelegd kan het niet op de manier worden gebruikt zoals jij nu doet. Vandaar dat ik me aanbevolen houd voor je bron. Er is niks mis met wat leren ;)

Vandaag verloor een bepaald voertuig een heleboel olie in bochten naar links. Op de rotonde lag een enorm olie spoor op nat wegdek. Ik kwam met een gangetje van 30 aanrijden en zag de olie te laat. Voor ik het wist was ik de grip kwijt en gleden de voorbandjes weg. Duurde gelukkig maar een seconde en had daarna weer grip maar geen leuke ervaring. Vlak daarna na een bocht naar rechts zat de olie nog merkbaar op de banden want voelde hem alweer licht glijden.

Vandaag op het (Belgische) filenieuws een waarschuwing voor een verloren ijskast op de snelweg. Nu vraag ik je, hoe krijg je het voor elkaar om een ijskast te verliezen en daar niets van te merken.

@PM zei:
Van/uit een aanhanger gevallen?

Ik denk van wel, maar hoe krijg je dat voor elkaar? En dan niets merken, mij lijkt dat overige weggebruikers dan wel even "vriendelijk" waarschuwen dat je iets verloren bent.

Vanmorgen weer eens ontdekt hoe vermakelijk het kan zijn om mensen met haast te observeren. Hoe ik weet dat die persoon haast had? Ik heb bij het bedrijf waar hij werkt stage gelopen, inmiddels werk ik in een andere plaats en is zijn werkgever met de hele handel naar dezelfde plaats verhuisd. We moeten allebei op dezelfde tijd achter ons bureau zitten, we wonen ongeveer in dezelfde hoek van het land, er is alleen één significant verschil: ik werk redelijk vooraan in de stad, hij een stuk verderop (met de nodige extra stoplichten en vertraging). Oftewel: je komt elkaar eigenlijk alleen tegen onderweg als ik aan de vroege kant ben, of hij aan de late kant. Ik was vanmorgen keurig op tijd vertrokken, maar toen zag ik 'm al in de linkerspiegel opdoemen (ik ken de auto). Geinig om te zien hoe mensen met haast zich een weg door het verkeer banen. In willekeurige volgorde: standaard de linkerbaan pakken (ongeacht of het daar sneller gaat), bumperkleven/opduwen, op rotondes een zo recht mogelijke lijn pakken (een vrachtwagen rijdt er nog sierlijker omheen), overal zo'n 20 km/u te hard, oranje (en zelfs één rode) stoplichten meepakken en als klapstuk vanaf de linkerbaan op de snelweg de auto zo ongeveer haaks naar rechts sturen, voor een vrachtwagen langs, over het puntstuk de afrit op. Dit alles op een traject van zo'n 15 km. En het mooie is: ik reed er eigenlijk constant achter, zelfs ondanks die stoplichten waar ik dus wel voor moest wachten. Enige echte overtreding is 130-135 km/u rijden (op de teller overigens) waar je 120 km/u mag. Conclusie die ik kon trekken: je gedraagt je behoorlijk asociaal, het is ongetwijfeld slecht voor je hart en bovendien: je schiet er werkelijk niets mee op. De tijdwinst zal nog geen 10 seconden geweest zijn en dan overdrijf ik niet.

@PM zei:
Van/uit een aanhanger gevallen?

Ik denk van wel, maar hoe krijg je dat voor elkaar? En dan niets merken, mij lijkt dat overige weggebruikers dan wel even "vriendelijk" waarschuwen dat je iets verloren bent.

ik zat gisteren achter een auto met aanhanger waarvan de remlichten van de aanhanger het niet deden. Was een gesloten aanhanger, dus de lampen van de auto zie je niet goed. Herhaaldelijk seinen met groot licht bracht geen enkele reactie teweeg. Helemaal niets.

Ach ja als het weer stikt van de idioten die zonder licht door de plenzende regen rijden in hun grijze auto's (of in de mist, paar weken terug), waarom zou je je dan druk maken over remlichten op een aanhanger?

Waarom zou je je druk maken over verlichting....vreet alleen maar stroom en staat vooral mooi als een ander kijkt.

Door rood afslaande Volkswagen Golf. Als ik niet had afgeremd voor de kruising had het heel anders kunnen aflopen.

https://youtu.be/28H-zaqnvxM

Kwam mijn wijkje in, allemaal eenrichtingsverkeer. Stond ik oog in oog met een meisje in een 107 die verkeersborden maar lastig vond, achteruitrijden was blijkbaar ook niet haar sterkste kant.
Op de kruising draaide ze m zo dat ze wéér tegen het verkeer in ging rijden, dus ik gaf een claxonsignaal om haar daarop te wijzen. Uiteraard kreeg ik een boze smoel en allerlei onbeleefde gebaren terug... Daarom was mijn lol nog groter toen ik in mijn achteruitkijkspiegel zag hoe ze bijna het eind had gehaald, maar daar weer een auto tegenkwam die haar voor de tweede maal achteruit een straat door dwong :D
Vrouwen... :)

:)

Vanmiddag reed ik achter een 508. Links stond een busje geparkeerd en de 508 stuurde achter dat busje naar links. Dus ik dacht dat hij daar ging parkeerde, en ik stuurde er al rechts langs. Maar nee, meneer wilde naar rechts inparkeren. :rolleyes: Handig he, zo'n clignoteur.

Afgelopen donderdagavond moesten we even de stad Utrecht in. We dachten nog, de trein of de auto.
We hoeven alleen erin, en eruit. De auto dan maar.
Foute keus. Door de vele regen stond de hele stad vast. Dat brengt een hoop ongeduldige bestuurders teweeg. Auto's proppen elk gaatje dicht, met name door askalawal bestuurders, wat een vuile aso's zijn dat zeg. En op een moment richting de oh-zo fijne doseer stoplichten bij Tolsteeg.
Een jokkie met een A7 (van pappie?) telkens van baan wisselen, vooraan bij het stoplicht duurde het te lang, spookrijdend langs de verkeerslichten. Man man.. wat een kansloos figuur.
Op de terugweg bij kruispunt bij de McDonalds Nieuwegein, daar heb je vaak roodrijders. Nou stond ik vooraan om voor te sorteren richting Houten. Groen, rustig optrekken maar zie al dat er een Berlingo met hoge snelheid vanaf de Mac aangescheurd komt en vliegt zo voor m'n neus de weg op. Even seinen, claxon. Wat doet die peckerhead? Komt die op me ingereden vanaf de zijkant! Dus ik sta voor het licht richting Houten. Gaat die zo dicht achter me staan (terwijl hij initieel richting Nieuwegein wilde), ik denk, stap dan uit, wijsneus! Dan zal het je nog bezuren dat er een giant achter het stuur zit. Maar ja het regende, dus meneertje had het lef niet. Vervolgens groen en keert die om weer richting Utrecht te rijden.

Ik heb daar toch zo'n bloedhekel aan hé. Een ander doet wat fout, jij wijst hem/ haar erop, worden ze boos op jou!
Als ik wat fout doe en een ander heeft daar hinder van, gewoon het "sorry" handje omhoog, probleem opgelost. Of niet dan?

Ik reed laatst over de ring van Parijs. Waar ik in Parijs de opkomst van de MP3-achtige voertuigen wel grappig vond, zo stoorde ik me eraan op de ring. Op de gekste momenten hoeken ze je voorbij, links, rechts, het maakt allemaal niet uit.
Verder heb ik niks te klagen, het viel me alles mee. Ja, er was een meneer in een bestelKangoo die aan het bellen was en net voor een betonnenmuur wegens einde invoegstrook hem vlak voor mij gooide. Ik moest remmen, maar eigenlijk kon ik wel zien aankomen dat het een gladiool betrof. Ik toeterde en seinde enthousiast, waarna ik rustig mijn weg vervolgde.

CVPI zei:
askalawal bestuurders
Bij de rest van je benamingen die ik niet meteen herkende, kon ik het uit de context nog wel herleidien, maar deze ontgaat em even. Wat zijn "askalawal bestuurders"?

Een vriendelijke benaming voor onze Medelanders. Niet zo'n fijne rijstijl houden die (vooral) jongere bestuurders erop na.

Ah ja, "vriendelijk".

Een niet zo'n fijne rijstijl is ook "onze" jongeren niet vreemd, als we dan toch bezig zijn met, euh, "vriendelijk" zijn.

Hij had vast een zwaar gewonde achterin liggen waarbij elke seconde telt natuurlijk en dan ben je een sta in de weg als jij wel zo slim bent om een kruising vrij te houden o_O

Wat een paasei die Renault bestuurder.

Terug
Bovenaan