Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

@PM zei:
Aan de andere kant gaat dat alweer lastiger.

Ik woon tegenover een fietspad dat normaal gesproken is afgezet met paaltjes. Keertje een auto gezien die aan het andere eind erop reed (paaltje daar was weggehaald i.v.m. werkzaamheden, plantsoenendienst ofzo, blijkbaar vergeten terug te zetten aan het eind van de dag) en kwam er bij mijn huis achter dat-ie niet verder kon. Kon-ie mooi het hele eind terug :LOL:
Zou een mooi moment geweest zijn om dat andere paaltje alsnog terug te plaatsen. :T

Vorige week moest ik laden en lossen waardoor ik mijn bestelbus even op de weg moest plaatsen. Om fietsers zo min mogelijk te hinderen had ik de bestelbus strak langs een brede stoep geparkeerd. Half op de stoep kon helaas niet in verband met de laadklep die plat op de grond moet liggen.Toen ik klaar was en naar de uitgang liep zag ik een Smart achter mijn auto staan en toen ik me me even omdraaide was 'ie verdwenen. Eenmaal buiten zag ik de Smart dus lekker helemaal over de stoep rijden om zich langs me heen te wurmen. Het paste precies maar ik verbaas me echt over het feit dat de bestelbus nooit schade heeft opgelopen door zulke acties. Mijn eigen auto heeft op zowel de voor en achterbumper op elke hoek een mooie schaafplek door toedoen van anderen. En daarmee kom ik nooit in het centrum van Amsterdam dus zou je denken dat het risico op schade veel kleiner is.

Er heeft hier tien dagen een Poolse vrachtwagen voor de deur gestaan met een kapotte versnellingsbak. Vandaag hebben ze op de straat de bak vervangen en de oude is in een A4 avant geladen. Die gaat nu dus steigerend over de snelweg. o_O

Zo, ik moet morgen maar even langs de garage om de auto op de brug te bekijken en opnieuw uit te laten lijnen. Ik ben vandaag letterlijk van de weg afgereden door een of andere pauper in een Volvo mueslibak. Ik reed hier op de rechterrijstrook toen ik in mijn ooghoeken een V50 aan zag komen. Ik reed daar zo'n 60km/u en was gewoon aan het optrekken. De V50 reed niet significant sneller, dus die had twee opties: remmen/snelheid minderen en zonder problemen achter me invoegen of gas bij geven en ruim voor me invoegen.
Hij koos voor optie 3: Snelheid gelijk houden met mij, precies naast mij gaan rijden en vervolgens gewoon naar rechts gaan. Toeteren mocht natuurlijk niet baten, dus ik ben naar rechts uitgeweken en heb bijgeremd, maar helaas zit je daar vrij snel in de berm en was er duidelijk een *POK*, en sindsdien spoort de auto niet meer goed. Gelukkig heb ik zijn kenteken genoteerd, dus ik heb nu de vraag uitstaan bij mijn rechtsbijstand of het de moeite loont om aangifte te doen en alle kosten op die knakker te verhalen.
Aan zijn gebaren te zien toen hij de afrit Almelo-Noord nam vond hij dat ik fout zat, dus wellicht dat aangifte hem uit zijn droom zou kunnen halen.
Toch maar eens weer een dashcam regelen, dan was het veel makkelijker geweest om fatsoenlijk een zaak tegen die knul op te zetten.

PauseBreak zei:
Zo, ik moet morgen maar even langs de garage om de auto op de brug te bekijken en opnieuw uit te laten lijnen. Ik ben vandaag letterlijk van de weg afgereden door een of andere pauper in een Volvo mueslibak. Ik reed hier op de rechterrijstrook toen ik in mijn ooghoeken een V50 aan zag komen. Ik reed daar zo'n 60km/u en was gewoon aan het optrekken. De V50 reed niet significant sneller, dus die had twee opties: remmen/snelheid minderen en zonder problemen achter me invoegen of gas bij geven en ruim voor me invoegen.
Hij koos voor optie 3: Snelheid gelijk houden met mij, precies naast mij gaan rijden en vervolgens gewoon naar rechts gaan. Toeteren mocht natuurlijk niet baten, dus ik ben naar rechts uitgeweken en heb bijgeremd, maar helaas zit je daar vrij snel in de berm en was er duidelijk een *POK*, en sindsdien spoort de auto niet meer goed. Gelukkig heb ik zijn kenteken genoteerd, dus ik heb nu de vraag uitstaan bij mijn rechtsbijstand of het de moeite loont om aangifte te doen en alle kosten op die knakker te verhalen.
Aan zijn gebaren te zien toen hij de afrit Almelo-Noord nam vond hij dat ik fout zat, dus wellicht dat aangifte hem uit zijn droom zou kunnen halen.
Toch maar eens weer een dashcam regelen, dan was het veel makkelijker geweest om fatsoenlijk een zaak tegen die knul op te zetten.

Vervelende situatie is dat.
Kan het zijn dat hij al vol gas aan het accelereren was?

Ordep zei:
PauseBreak zei:

Vervelende situatie is dat.
Kan het zijn dat hij al vol gas aan het accelereren was?

Zou kunnen, het was een V50 Drive. Niet bepaald de snelste auto inderdaad. Dan nog snap ik niet dat hij dit deed. Rem dan gewoon af als je ziet dat je het niet gaat redden ...

Tja, dat is in mijn optiek ook niet bepaald een prettige rotonde naar mijn idee. Ten eerste omdat de invoegstrook die je beschrijft vrij kort is, de enige mogelijkheid die je op de linkerbaan op dat soort momenten eigenlijk hebt is afremmen. Bij een personenauto is de strook te kort om voldoende te accelereren, bij een vrachtwagen zou het qua snelheid misschien wel kunnen maar dan is het in te halen voertuig alweer dermate lang dat het er om spant of je het haalt. Overigens vind ik die dubbele rijbaan op de rotonde zelf (zonder fysieke scheiding) ook niet zo prettig. Je ziet regelmatig mensen van de ene naar de andere baan 'zwalken'. Waar het aan ligt, ik weet het niet. Maar op de één of andere manier is het geen rotonde die je 'gewoon op gevoel' kunt volgen. Terwijl er in Nederland toch echt wel voorbeelden zijn van meerbaans rotondes waar het wel prima functioneert.

PauseBreak zei:
Zo, ik moet morgen maar even langs de garage om de auto op de brug te bekijken en opnieuw uit te laten lijnen. Ik ben vandaag letterlijk van de weg afgereden... ...vrij snel in de berm en was er duidelijk een *POK*, en sindsdien spoort de auto niet meer goed. Gelukkig heb ik zijn kenteken genoteerd, dus ik heb nu de vraag uitstaan bij mijn rechtsbijstand of het de moeite loont om aangifte te doen en alle kosten op die knakker te verhalen.

Ik had het in dit geval op boink aan laten komen. Hoop voor je dat het lukt de schade te verhalen.

Zag vandaag een A3 met loshangende bodemplaat me voorbij komen op de A7. Ding hing een centimeter of 2 van de grond af op zo'n manier dat hij het asfalt er bij elke hobbel zo af zou scheppen..

Zevens zei:
Zag vandaag een A3 met loshangende bodemplaat me voorbij komen op de A7. Ding hing een centimeter of 2 van de grond af op zo'n manier dat hij het asfalt er bij elke hobbel zo af zou scheppen..

Wat is daar een idiote actie aan...wacht....je bedoelt dat je zelf niets deed om de bestuurder van de A3 even in te lichten van het mankement?
Dus jou idiote actie om het alleen op het forum te melden?:eek:

Je wilt niet weten hoeveel schade zo'n plaat maakt als je die op je wagen krijgt, wanneer je erachter rijdt.....

Uzzi zei:
PauseBreak zei:
Zo, ik moet morgen maar even langs de garage om de auto op de brug te bekijken en opnieuw uit te laten lijnen. Ik ben vandaag letterlijk van de weg afgereden... ...vrij snel in de berm en was er duidelijk een *POK*, en sindsdien spoort de auto niet meer goed. Gelukkig heb ik zijn kenteken genoteerd, dus ik heb nu de vraag uitstaan bij mijn rechtsbijstand of het de moeite loont om aangifte te doen en alle kosten op die knakker te verhalen.

Ik had het in dit geval op boink aan laten komen. Hoop voor je dat het lukt de schade te verhalen.

Mja, dat laatste gaat 'm niet worden. Aangifte doen heb ik van afgezien na overleg met twee agenten. Het komt er natuurlijk op neer dat het kansloos is omdat ik geen getuigen heb. 'Boink' heb ik overwogen, maar dan duurt het allemaal nog langer en ik had ook geen zin om met zo'n neanderthaler in "gesprek" te gaan.

PauseBreak zei:
Uzzi zei:
PauseBreak zei:

Mja, dat laatste gaat 'm niet worden. Aangifte doen heb ik van afgezien na overleg met twee agenten. Het komt er natuurlijk op neer dat het kansloos is omdat ik geen getuigen heb. 'Boink' heb ik overwogen, maar dan duurt het allemaal nog langer en ik had ook geen zin om met zo'n neanderthaler in "gesprek" te gaan.

Andere optie die nog niet aan bod is geweest, dat je de V50 ertussen laat?

Gisteravond een draver, in donkere kleding, op een onverlichte weg buiten de bebouwde kom, die precies breed genoeg is voor twee auto's, aan de voor hem rechterkant van de weg.

Hoe bedoel je "ik wil graag doodgereden worden" (n) (was bijna gelukt)

Ordep zei:

Mja, dat laatste gaat 'm niet worden. Aangifte doen heb ik van afgezien na overleg met twee agenten. Het komt er natuurlijk op neer dat het kansloos is omdat ik geen getuigen heb. 'Boink' heb ik overwogen, maar dan duurt het allemaal nog langer en ik had ook geen zin om met zo'n neanderthaler in "gesprek" te gaan.[/quote]

Andere optie die nog niet aan bod is geweest, dat je de V50 ertussen laat?[/quote]

door op de rem te gaan hangen? ik begrijp niet wat er zo moeilijk aan is. je kunt er voor of je kunt er achter en dan wordt er over het algemeen goed rekening met je gehouden (af en toe heb je zo'n neuroot die koste wat het kost de boel dicht houdt).

probeer er vaak zelfs een beetje op te anticiperen (zeker als het druk is) door ruimte voor me te scheppen die gebruikt kan worden. dan nog heb je van die prutsers die naast je gaan rijden met de knipper aan. mijn ervaring is dat als ik daar op ga reageren het er alleen maar onduidelijker op wordt

Ik reed vandaag op de fiets bijna een scooter omver. Ik fietste met zo'n 30-35km/h en de man op de scooter haalde me in. Voor ons een stoplicht op rood, maar vrije doorgang voor fietsers. Net nadat hij me heeft ingehaald, stuurt hij zonder te kijken al remmend zijn scooter de fietsstrook op. Gelukkig zijn zowel een fiets als een scooter vrij smal, dus met een noodrem kon ik net naast de man tot stilstand komen, maar ik was wel echt verbijsterd. Die vent haalde me net in?!
Gek genoeg is dit de enige situatie 'noodrem' hier in Rennes, ondanks het totale gebrek aan fietsers (en dus anticipatie van andere weggebruikers hierop).

Uzzi zei:
door op de rem te gaan hangen? ik begrijp niet wat er zo moeilijk aan is. je kunt er voor of je kunt er achter en dan wordt er over het algemeen goed rekening met je gehouden (af en toe heb je zo'n neuroot die koste wat het kost de boel dicht houdt).

probeer er vaak zelfs een beetje op te anticiperen (zeker als het druk is) door ruimte voor me te scheppen die gebruikt kan worden. dan nog heb je van die prutsers die naast je gaan rijden met de knipper aan. mijn ervaring is dat als ik daar op ga reageren het er alleen maar onduidelijker op wordt

Het lijkt erop of ze allebei vol gas gingen of daar in de buurt. Dus nee, remmen was niet nodig geweest om de V50 ruimte te geven.
Ik heb ook het vermoeden dat de V50 er al half voor was op het moment van de versmalling. Het gaat er niet om wie er goed of fout zit, je wil gewoon de beste keuze maken.
Als tegen het einde van zijn strook hij schuin voor je zit en aan het versnellen is, dan zou ik concluderen dat hij niet meer gaat remmen. Als je zelf gas blijft geven kun je het dan tot een botsing laten komen of ontwijken door van de weg te geraken maar dat lijkt me beiden niet wenselijk. Gas los is dan de beste oplossing hoe zeer je ook het gevoel hebt dat je de V50 er niet tussen wil laten omdat het een pauper is in een lelijke auto die jou voor moet laten bij het invoegen in jouw strook.

vanmiddag weer een idiote actie gezien, https://www.google.nl/maps/@52.443872,4.854728,3a,75y,332.84h,84.61t/data=!3m4!1e1!3m2!1sy22A5fPjV_aMNL7Wk1B_XA!2e0

langzaamrijdend verkeer, opa met fiat ducato in camper uitvoering gaat van rijstrook 2 naar rijstrook 1 en snijdt hierbij een vrachtwagen. volvo fh gaat al claxonerend de vluchtstrook op en snijdt de camper om weer in te voegen.

Ordep zei:
PauseBreak zei:
Uzzi zei:
PauseBreak zei:

Andere optie die nog niet aan bod is geweest, dat je de V50 ertussen laat?

Ik heb geen controle over zijn gas- en rempedalen, noch over zijn gebrek aan inzicht. Er was ruimte voor én achter me.

Wat betreft het optrekken:
Ik reed op dat moment 70 in de 4e versnelling. De motor doet dan ~2000tpm, ik gaf ~20% gas. Het maximale koppel van de motor komt vrij bij 4.000tpm (85% vanaf 3500tpm) en het maximale vermogen is beschikbaar bij 6.000tpm. Ik trok echt verre van snel op. Hoe dat zat bij de V50 weet ik niet, maar ik reed niet harder dan hij reed. Wel was ik véél eerder van de rotonde af dan de V50 en had ik dus een flinke voorsprong in het aantal afgelegde meters. Een voorsprong die hij blijkbaar niet goed kon of wilde maken. Hij zat ook niet schuin voor me, hij zat met zijn voorbumper nog net niet ter hoogte van mijn voorbumper toen hij naar rechts kwam.
Misschien moet je gewoon niet allerlei aannames doen zonder dingen eerst te vragen. Als iemand schuin voor me zit op dat punt laat ik hem er gewoon zonder problemen tussen. Mijn woon-werkverkeer is 160 - 200km enkele reis (afhankelijk van of ik wel of niet door Duitsland rij). Ik ga echt niet moeilijk doen om een paar centimeter, maar dit was gewoon een hele bizarre actie die ik echt niet aan had zien komen.

PauseBreak zei:
Ik heb geen controle over zijn gas- en rempedalen, noch over zijn gebrek aan inzicht. Er was ruimte voor én achter me.

Wat betreft het optrekken:
Ik reed op dat moment 70 in de 4e versnelling. De motor doet dan ~2000tpm, ik gaf ~20% gas. Het maximale koppel van de motor komt vrij bij 4.000tpm (85% vanaf 3500tpm) en het maximale vermogen is beschikbaar bij 6.000tpm. Ik trok echt verre van snel op. Hoe dat zat bij de V50 weet ik niet, maar ik reed niet harder dan hij reed. Wel was ik véél eerder van de rotonde af dan de V50 en had ik dus een flinke voorsprong in het aantal afgelegde meters. Een voorsprong die hij blijkbaar niet goed kon of wilde maken.

Het blijft een aanname van mij. De Volvo rijder weet de technische gegevens van jou ook niet op dat moment. Vanuit het perspectief van de Volvo rijder (denk ik) gaf jij gas bij en leek het alsof je hem er niet tussen wilde laten, omdat de splitsing zich aandiende.
Welnu, kennelijk zal daarmee het 'mannelijke hormoon' opspelen en vervaagde voor hem de werkelijkheid..
Blijft natuurlijk niet goed, dat je nog niets eens de auto voor die van de ander hebt om naar rechts te gaan..

Overigens, een dashcam zal niet het volledige beeld laten zien..
Dat worden vier camera's, zijkanten en voor- en achter om een compleet beeld te krijgen.
Politie heeft daar een handige oplossing voor. 360 graden camera op het dak;)

Een dashcam laat genoeg van het beeld zien om aangifte mogelijk te maken en dat is ook het enige waar het me om te doen is. Het hoeft er niet volledig op te staan, het moet er gewoon duidelijk genoeg op staan zodat de agenten een gesprek aan kunnen gaan op basis van beelden :p

volgens mij zie je op beeld dat jij de berm in stuurt en ja, dat er plots een Volvo voorbij de voorruit rijdt.
Het deel dat zich daarvoor, ter linker zijde van jou, afspeelt zie je echt niet en dat is waardevol..
Immers, jij reed vanaf de rotonde voor op de Volvo.

Ik reed vanochtend hier: https://www.google.com/maps/@53.193938,6.555751,3a,75y,285.87h,68.6t/data=!3m4!1e1!3m2!1sWsldMxD_s1O6vR675SkEhA!2e0 rechtdoor.
Toen ik bijna de kruising over was, reed bij de haaientanden een Porsche Cayenne heel langzaam en dezelfde kant uit als ik. Hij stond dus achter de haaientanden. Hoe hij het voor elkaar heeft gekregen weet ik ook niet. Op het moment dat ik vlak bij hem ben besluit hij er tussen te willen en kruipt zonder richting aan te geven zo voor me. Heb toen een noodstop moeten maken waarbij ik volledig stil kwam te staan omdat meneer Porsche ook ineens stopte (zal wel geschrokken hebben van de claxon) en de 3 auto's achter mij dus stil kwamen te staan midden op de kruising. (y)

Ik vat hem niet helemaal. De Cayenne kwam van rechts, voor jou?

Reed je naar het westen of oosten?
Misschien verblinding door de zon, door Cayenne bestuurder?

Gelukkig dat iedereen op tijd kon stoppen.

Als je de link opent in de vorige post, reed ik dus naar de kant toe waar die blauwe auto afslaat, de verte dus in. Als je dan inzoomt op de plek waar die blauwe dus stond, zie je rechts van je haaientanden. Die Porsche stond achter die haaientanden maar hij stond er op zo'n manier dat zijn auto dezelfde kant opstond als de mijne. Hij keek dus met zijn neus dezelfde richting uit als waar ik heenreed.

Nogal verwarrend getypt zo maar vind het lastig te beschrijven..

Vandaag een taxi die wilde keren achter het Amsterdam CS. Ik reed achter een andere auto en wist meteen wat de taxi wilde doen, ondanks dat deze niks duidelijk maakte met behulp van bijvoorbeeld zijn gevarenlichten. Mijn voorganger gaf de taxi al weinig ruimte maar toen de taxi eenmaal schuin op de weg stond, en het naar mijn mening dus wel heel duidelijk was wat de taxi wilde gaan doen, schoof mijn voorganger nog dichter richting de taxi. Dus de taxichauffeur maakte een gebaar dat de auto een stukje naar achteren moest. In plaats daarvan besloot mijn voorganger een discussie te gaan voeren waardoor het verkeer dus geen kant op kon. Met veel pijn en moeite reed mijn voorganger uiteindelijk toch een stukje achteruit.

Het mooiste was echter even verderop. Na een flauwe bocht staat er aan de rechterkant een verkeerslicht die mijn voorganger kennelijk niet zag en dus gewoon met een gangetje van rond de 50km/u door rood kachelde. Ik heb maar even op de claxon gedrukt om toch nog een waarschuwing af te geven zodat hij in zijn spiegels kon zien dat ik stil stond en er dus iets niet helemaal goed was gegaan.
Nu moet ik wel zeggen dat ik dat verkeerslicht niet op de meest ideale plek vind staan. Hij staat dus niet alleen vlak na een flauwe bocht maar het kruispunt zelf is ook een paar tientallen meters verderop.

Durashift zei:
volgens mij zie je op beeld dat jij de berm in stuurt en ja, dat er plots een Volvo voorbij de voorruit rijdt.
Het deel dat zich daarvoor, ter linker zijde van jou, afspeelt zie je echt niet en dat is waardevol..
Immers, jij reed vanaf de rotonde voor op de Volvo.

Hm, daar heb je een goed punt. Eens kijken naar twee camera's :T

Gisterenmiddag rij ik hier: https://www.google.nl/maps/@52.354689,4.914414,3a,75y,217.32h,77.26t/data=!3m4!1e1!3m2!1s_BRzVbWPgK12rQmIp9EuXg!2e0

Vanaf de parkeerplaats rechts komt een Audi Q7, lage snelheid, inschatting: die stopt netjes. Terwijl ik steeds dichterbij kom blijft hij met dezelfde lage snelheid rollen. Gaat die echt doorrijden? Hij zal mij toch wel zien? En ineens een dot gas, toeter, wijk uit en beide vol op de rem. Dat scheelde niet veel, meneer rijdt direct achteruit, raampje gaat open: "Sorry sorry, ik zat te zoeken, ik heb je helemaal gemist, echt sorry!" en dat zeer oprecht. Zelden zo'n nette reactie gezien (y)

Niet zelf meegemaakt, maar als idiote actie toch gepast hier:

https://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=186160&cat=1

- wat een hondebek, laat je telefoon met rust!
- en dan ook nog doorrijden
- hoe snel een bermslip gaat...

Highland zei:
Niet zelf meegemaakt, maar als idiote actie toch gepast hier:

https://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=186160&cat=1

- wat een hondebek, laat je telefoon met rust!
- en dan ook nog doorrijden
- hoe snel een bermslip gaat...

Wie zegt dat hij een telefoon gebruikte?
Wie zegt dat hij het sowieso heeft gemerkt?
De bermslip gaat snel door te snel eruit sturen...

Verleden weekend weer eens meegemaakt hoe weinig meedenkend sommige mensen zijn. Hoewel, eigenlijk maak je dat dagelijks wel mee maar met alleen een personenauto is het vaak niet zo'n probleem om jezelf 'uit de problemen' te werken. Hangt er een aanhanger achter, dan wordt het een ander verhaal. Je bent immers een stuk langer en zwaarder en dus duurt alles wat langer. Toppunt was toch wel de druktemaker achter me op de invoegstrook: het is dat ik geen autoambulance mee had maar anders was'ie er zo (à la the knightrider) opgereden volgens mij. En dat terwijl ik gewoon netjes 90 km/u op de teller had staan (op de invoegstrook al). Sorry meneer, maar harder mag ik niet. Maar wat doet die knuppel vervolgens? Zo snel als mogelijk invoegen, even versnellen, naast mij gaan rijden (op de rechter rijbaan dus) en vervolgens lekker 90 km/u blijven rijden. :( Lekker hoor, kan ik eerst in de ankers om vervolgens weer vol op het gas te gaan zodat ik de rest van het verkeer niet te veel lastig val. GroenLinks was er vast blij mee, want op dat soort momenten zie je nauwelijks verschil tussen de toerenteller en de brandstofmeter...

Blik_op_wielen zei:
Vandaag een taxi die wilde keren achter het Amsterdam CS. Ik reed achter een andere auto en wist meteen wat de taxi wilde doen, ondanks dat deze niks duidelijk maakte met behulp van bijvoorbeeld zijn gevarenlichten. (..) Met veel pijn en moeite reed mijn voorganger uiteindelijk toch een stukje achteruit.

(..) Nu moet ik wel zeggen dat ik dat verkeerslicht niet op de meest ideale plek vind staan. Hij staat dus niet alleen vlak na een flauwe bocht maar het kruispunt zelf is ook een paar tientallen meters verderop.

Het is ook nog een zooitje achter het CS..
Dat keren van de Taxi is naar mijn weten niet legaal.. ze doen het ook iets verderop bij de stoplichten.. ook leuk als het verkeer voor rechtdoor (komend vanaf de nieuwbouw (Justitie - OM)(n)

Ik dacht dat je toeterde om het overige verkeer te waarschuwen..;)

Leon in z'n SEAT zei:
Verleden weekend weer eens meegemaakt hoe weinig meedenkend sommige mensen zijn. Hoewel, eigenlijk maak je dat dagelijks wel mee maar met alleen een personenauto is het vaak niet zo'n probleem om jezelf 'uit de problemen' te werken. Hangt er een aanhanger achter, dan wordt het een ander verhaal. Je bent immers een stuk langer en zwaarder en dus duurt alles wat langer. Toppunt was toch wel de druktemaker achter me op de invoegstrook: het is dat ik geen autoambulance mee had maar anders was'ie er zo (à la the knightrider) opgereden volgens mij. En dat terwijl ik gewoon netjes 90 km/u op de teller had staan (op de invoegstrook al). Sorry meneer, maar harder mag ik niet. Maar wat doet die knuppel vervolgens? Zo snel als mogelijk invoegen, even versnellen, naast mij gaan rijden (op de rechter rijbaan dus) en vervolgens lekker 90 km/u blijven rijden. :( Lekker hoor, kan ik eerst in de ankers om vervolgens weer vol op het gas te gaan zodat ik de rest van het verkeer niet te veel lastig val. GroenLinks was er vast blij mee, want op dat soort momenten zie je nauwelijks verschil tussen de toerenteller en de brandstofmeter...

Dat zijn echt intens sneue mensen. Jammer dat er op zo'n moment geen VROS-auto in de buurt rijdt.

mwah, BMW Power zat ook wel een beetje in de dode hoek, naar mijn idee.
Je had ook achter de Sprinter kunnen uitvoegen, ff iets eerder van het gas af..

Durashift zei:

Ik rij daar elke dag en pak altijd de tweede baan bij het uitvoegen. Als hij zich gewoon aan de regels had gehouden was er niets aan de hand ;)

Er is hier al veel geschreven over linksknippers op rotondes, o.a. door Geelhoed. Ik geef hem wel gelijk hoor, daar niet van. Ik heb hier een ANWB-boekje in huis liggen met verkeersregels en het klopt dat je alleen maar rechts moet knipperen bij het verlaten van het verkeersplein.

Maar...
Tot nu toe heb ik in de afgelopen maanden drie keer een lesauto voor me gehad. Alle drie met leerling en docent, inclusief het beruchte afslaan bij het optrekken voor de stoplichten en het onzekere rijgedrag. Ok, tot zover.
Maar: alle drie knipperden links op verkeerspleinen! Kent de docent de regels niet?

Ik stoor me er niet aan, het valt me gewoon op.

Idioot niet, maar toch lastig:

Ringsnelweg rond Utrecht. Ik heb er wel ervaring mee, maar het blijft een ingewikkeld ding. Vooral ten zuiden van de nieuwe tunnel van de A2, als je richting het zuiden rijdt. Als je naar het oosten moet, moet je zowaar drie snelwegen met alle banen naar links. Dat is pittig, heel pittig, als je geen ervaring daar hebt. Vooral in de spits. Voor me een vrouw die dat probeerde. Oei oei oei, schietend van links naar rechts, etc, flink in de remmen steeds. Ging allemaal maar net net. En met vrachtauto's voor en achter die gelukkig niet meereageerden maar constant op de 80 door bleven rijden.

Nu ik er over nadenk is het heel erg lastig. Ook de bewegwijzering werkt niet mee. In het begin heb ik vaak fout gereden. Ik moet naar de oostkant van Utrecht, voor je doorhebt wat je moet doen, moet je dat een paar keer gereden hebben. Daar mogen ze wel wat aan doen. Gelukkig zijn de meeste bestuurders ervaren op die route.

Soloman zei:
Er is hier al veel geschreven over linksknippers op rotondes, o.a. door Geelhoed. Ik geef hem wel gelijk hoor, daar niet van. Ik heb hier een ANWB-boekje in huis liggen met verkeersregels en het klopt dat je alleen maar rechts moet knipperen bij het verlaten van het verkeersplein.

Maar...
Tot nu toe heb ik in de afgelopen maanden drie keer een lesauto voor me gehad. Alle drie met leerling en docent, inclusief het beruchte afslaan bij het optrekken voor de stoplichten en het onzekere rijgedrag. Ok, tot zover.
Maar: alle drie knipperden links op verkeerspleinen! Kent de docent de regels niet?

Ik stoor me er niet aan, het valt me gewoon op.

Volgens mijn rijinstructeur: Als je linksaf moet, knipper je naar links, rechtdoor niet. En rechts gelijk naar rechts. Voor je de rotonde oprijd, als je ervanaf gaat, knipper je nog even naar rechts.
Tenminste zo heb ik het geleerd.

Soloman zei:
Idioot niet, maar toch lastig:

Ringsnelweg rond Utrecht. Ik heb er wel ervaring mee, maar het blijft een ingewikkeld ding. Vooral ten zuiden van de nieuwe tunnel van de A2, als je richting het zuiden rijdt. Als je naar het oosten moet, moet je zowaar drie snelwegen met alle banen naar links. Dat is pittig, heel pittig, als je geen ervaring daar hebt. Vooral in de spits. Voor me een vrouw die dat probeerde. Oei oei oei, schietend van links naar rechts, etc, flink in de remmen steeds. Ging allemaal maar net net. En met vrachtauto's voor en achter die gelukkig niet meereageerden maar constant op de 80 door bleven rijden.

Nu ik er over nadenk is het heel erg lastig. Ook de bewegwijzering werkt niet mee. In het begin heb ik vaak fout gereden. Ik moet naar de oostkant van Utrecht, voor je doorhebt wat je moet doen, moet je dat een paar keer gereden hebben. Daar mogen ze wel wat aan doen. Gelukkig zijn de meeste bestuurders ervaren op die route.

Klopt, die 'ervaring' werkt juist tegen je omdat voorheen de baan naar het zuiden (Den Bosch) gewoon rechtdoor liep en je rechtsaf ging voor de A12 naar het westen of het oosten.. Nu geldt dit nog wel voor verkeer dat over de hoofdrijbaan rijdt maar niet voor het verkeer dat vanaf Utrecht Centrum/ LeidscheRijn / Maarssen over de paralelrijbaan rijdt. Dan moet je voor A12 oost (ring Utrecht) naar links, voor A12 west naar rechts en voor A2 naar het zuiden helemaal naar rechts..
Ik bleef het lang onnatuurlijk vinden, zal wel door vier jaar gewenning van de oude situatie komen.

Knipperlicht is in het hedendaags verkeer ook een middel om te laten zien wat je gaat doen. Niet dat menig knipperlicht op een moderne auto nu zo duidelijk te zien is (klein, onhandig gepositioneerd) maar het is wel fijn voor andere deelnemers dat ze weten dat je de rotonde driekwart neemt..
Ik vind het zelf irritant als mensen dat niet doen en driekwart rondrijden.. soms druk ik mijn neus al op de rotonde omdat ik verwacht dat ie er op een half wel af gaat en de knipper naar rechts vergeten is aan te zetten.. Zeker als je bestuurders hebt die niet 'door de bocht' kijken maar juist naar opzij kijken.. dan denk je al gauw dat ze de weg inkijken die op een half (dus rechtdoor) van de rotonde ligt.

Bij driekwart (of meer) knipperen naar links heb ik ook geleerd in 1998 en pas dit nog steeds zo toe. M.i. wel zo duidelijk.
Wat ik pas eng vind zijn die idioten die rechtsaf knipperen omdat ze rechtsaf slaan de rotonde op, en daarna gaat het knipperlicht weer uit omdat ze er niet meteen bij de eerste afslag weer af moeten.

Durashift zei:

Beetje trieste reactie dit. Om jouw voorganger te herhalen: die doorgetrokken streep ligt er niet voor niets.

Jij mag het triest vinden.. ik vind het 'triest' om direct van afsnijden te spreken.
Zoals in het hele verkeer geldt.. er zijn veel regels en het gaat veelal om het anticiperen van het niet naleven daarvan..

Als ik daar rijdt en ik heb de keuze tussen remmen voor mijn (trage voorgangers) OF een miezerig stukje doorgetrokken streep overschrijden om in het gat van de daaropvolgende baan te rijden, in de wetenschap dat er ruimte is (buiten de dode hoek) dan zou ik ook voor de laatste optie kiezen. Ik probeer (zoals velen in het verkeer) mijn eigen tempo te rijden (binnen de regelgeving;))

Je ziet de Sprinter ook een moment aarzelen, op moment dat BMW Power in zijn zichtveld komt.. Neemt dan een juist besluit door gas bij te geven want afremmen zou een veel gevaarlijker reactie op kunnen leveren, naar mijn mening

Die doorgetrokken streep ligt er om uitvoegen mogelijk te maken voor het verkeer op de baan ernaast. Dat meneer Sprinter (en jij blijkbaar) daar anders over denkt en het niet nodig vindt om rekening te houden met het verkeer dat van die mogelijkheid gebruik wil maken vind ik inderdaad triest. Je kunt je ook gewoon aanpassen aan de snelheid van je voorligger(s) en inhalen nadat de doorgetrokken streep eindigt, zoals het hoort.
Nu creëert meneer Sprinter misschien wel een gevaarlijke situatie voor BMW Power die in de ankers moet terwijl er verkeer achter hem rijdt (niet te zien op het filmpje).

En hoezo miezerig stukje doorgetrokken streep overschrijden? Het is gewoon vól over de doorgetrokken streep heen. Of ben jij zo'n figuur die ook miezerige stukjes verdrijvingsvlak of miezerige stukjes van zo'n driehoek aan het begin van een oprit / eind van een afrit (hoe heten die dingen ookalweer?) puntstuk (dank je Joël) meepakt?

Puntstuk. ;) Ik vind het zelf ook een asociale actie. Dit zorgt er juist voor dat niet iedereen rechts gaat rijden en er een file ontstaat voor de afrit, maar dat je ook later er makkelijk op kan.

Durashift zei:
Jij mag het triest vinden.. ik vind het 'triest' om direct van afsnijden te spreken.
Zoals in het hele verkeer geldt.. er zijn veel regels en het gaat veelal om het anticiperen van het niet naleven daarvan..

Als ik daar rijdt en ik heb de keuze tussen remmen voor mijn (trage voorgangers) OF een miezerig stukje doorgetrokken streep overschrijden om in het gat van de daaropvolgende baan te rijden, in de wetenschap dat er ruimte is (buiten de dode hoek) dan zou ik ook voor de laatste optie kiezen. Ik probeer (zoals velen in het verkeer) mijn eigen tempo te rijden (binnen de regelgeving;))

Je ziet de Sprinter ook een moment aarzelen, op moment dat BMW Power in zijn zichtveld komt.. Neemt dan een juist besluit door gas bij te geven want afremmen zou een veel gevaarlijker reactie op kunnen leveren, naar mijn mening

Die sprinter heeft meer dan genoeg ruimte om veilig snelheid te minderen voordat hij bij de Jaguar is.

Daar heb je een punt, BMW Power.

Okay, de lengte van de doorgetrokken streep is wat langer, nu ik de beelden weer bekijk..
Het lijkt op een voorbedachte actie.. nu ik er nog eens naar kijk. Hij geeft geen richting aan en kiest er min of meer voor om rechtdoor te rijden.

Aan de andere kant blijft wel staan dat men, bij een dergelijke actie, door het uitvoegen wel in de dode hoek komt..

Terug
Bovenaan