Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Was een vrouw.
Volgens mij had ze niet eens door dat ze aso bezig was. Vertel mij wat over vrouwen.
Ik heb zoiets in het verleden ook meegemaakt, maar dat liep bijna verkeerd af. Ik stopte ook voor fietsers die moesten passeren. Toen was er ook een tegenligger, een vrouw in zo'n truttenautootje. Die dacht: he, die stopt. Het ging allemaal maar net goed. Gelukkig hadden de fietsers goeie remmen.
Ik ben er van overtuigd dat ze totaal niet doorhad waar ze mee bezig was. Vrouwen rijden maar wat. Letten nergens op. Ze denken dat ze met een winkelwagentje door een supermarkt rijden. Niks mis met vrouwen (ik ben er gek op) hoor, maar ze zijn alleen met zichzelf bezig.

Parkeren bij de supermarkt blijft een interessant fenomeen. Vandaag in de aanbieding: "oh, zit er een hele rij achter me die moet wachten, omdat ik nou eenmaal precies op dat plekje wil parkeren waarvan ik vermoed dat ie vrijkomt omdat ik er iemand naar toe zie lopen. Oh, ik had nog gelijk ook en nou moet ik 'm ook daadwerkelijk daar parkeren, maar dat is toch wel verdraaid krap, dus eigenlijk wil ik eerst achteruit, maar ik heb geen idee of er ruimte genoeg achter me is (ja, die was er volop) dus ik blijf wel even achten tot degene achter me ook achteruit rijdt."

Het tafereeltje duurde bijna 10 (!) minuten, want de inmiddels uitgestapte achterligger kreeg mevrouw niet aan het verstand dat ze niet echt handig bezig was.

Verderop de parkeerplaats - waar wij door haar actie niet konden komen - waren overigens heel veel plekken vrij.

lekker stereotype, Soloman.

Was 't al donker?

Misschien dacht de vrouw nog ff snel voor je langs te kunnen (inderdaad ivm doorstroming op de hoofdweg) en zag ze op 't laatst de fietsers (hadden licht op, regende misschien?)..

Geen handige actie maar om nu alle vrouwen over één kam te scheren..:(

bat zei:
Het tafereeltje duurde bijna 10 (!) minuten, want de inmiddels uitgestapte achterligger kreeg mevrouw niet aan het verstand dat ze niet echt handig bezig was.

Verderop de parkeerplaats - waar wij door haar actie niet konden komen - waren overigens heel veel plekken vrij.

Herkenbaar irritant idd..
vooral als je er zelf niet voorbij kunt.

Soloman zei:
Was een vrouw.
Volgens mij had ze niet eens door dat ze aso bezig was. Vertel mij wat over vrouwen.
Ik heb zoiets in het verleden ook meegemaakt, maar dat liep bijna verkeerd af. Ik stopte ook voor fietsers die moesten passeren. Toen was er ook een tegenligger, een vrouw in zo'n truttenautootje. Die dacht: he, die stopt. Het ging allemaal maar net goed. Gelukkig hadden de fietsers goeie remmen.
Ik ben er van overtuigd dat ze totaal niet doorhad waar ze mee bezig was. Vrouwen rijden maar wat. Letten nergens op. Ze denken dat ze met een winkelwagentje door een supermarkt rijden. Niks mis met vrouwen (ik ben er gek op) hoor, maar ze zijn alleen met zichzelf bezig.
Dat hebben ze in Saoudi Arabië beter voor elkaar.
Daar zijn niet zo veel fietsers :T.

Niet echt heel sociaal dat hij hem er zo voor zit, maar als het druk is op de weg had ik hem in jouw geval wel voorgelaten. Wel zo goed voor de doorstroming.
En dan had zij wel door de fietsers heen kunnen rijden opeens :S.

Vanavond op de terugweg van mijn werk. Ik rijd op een 100km/u weg en nader de gecombineerde in- uitvoegstrook. Ik moet uitvoegen en een andere auto moet invoegen. Ik reed iets door, als in ietsje harder dan toegestaan, het was al rond 1 uur en dus rustig op de weg.
Ik zag de andere auto de invoegstrook opkomen. Tegen mezelf had ik al gezegd dat het zou gaan gebeuren. En ja hoor, hoppa begint al richting aan te geven nog voordat ie überhaupt kon invoegen, hij was het puntstuk nog niet eens genaderd. Direct na het puntstuk begon ie ook al meteen in te voegen. Ik vraag me af of ie werkelijk mij gezien heeft en wist hoe hard ik reed. Eigenlijk had ik door moeten kachelen met mijn gang, maar omdat je de klok er al bijna op gelijk kunt zetten dat mensen zulke dingen gaan doen, heb ik maar van te voren afgeremd en ben achter hem langs de uitvoegstrook op gegaan.
Op een of andere manier zie je het aankomen dat mensen bepaalde handelingen op een bepaalde manier gaan uitvoeren. Vreemd blijft dat.

Durashift zei:
bat zei:

Herkenbaar irritant idd..
vooral als je er zelf niet voorbij kunt.
Het blijft me verbazen dat mensen beslist zo dicht mogelijk bij een ingang willen parkeren, ook al staan ze krapper en houden ze de hele boel op. Vooral in parkeergarages met meerdere verdiepingen verbaas ik me erover, omdat je vaak op andere verdiepingen veel meer plek hebt - mijn auto staat regelmatig helemaal alleen - terwijl je alleen maar iets langer in de lifst staat en dus in feite nauwelijks verder van de plek van bestemming bent.

Paulus0013 zei:
Op een of andere manier zie je het aankomen dat mensen bepaalde handelingen op een bepaalde manier gaan uitvoeren. Vreemd blijft dat.

Dat is nou anticiperen op het gedrag van je mede verkeersdeelnemer.(tu)

@bat. Zo doe/deed ik het ook. ff verder doorrijden en je kan direct parkeren en dus eerder op je plek dan 10 minuten wachten..

IK vind het persoonlijk ook bloedirritant als het omgekeerde gebeurd.. Dat ik geparkeerd sta en aankom met een kar met boodschappen..
Dat iemand dan gaat wachten tot je wegrijdt.. terwijl ik mijn karretje nog moet wegzetten OF soms eerst boodschappen in de auto zet om nog vervolgaankopen te gaan doen..

Soms zijn mensen dan echt verbolgen dat je niet wegrijdt.. Leggen 'de schuld' van wachten bij mij neer..8-)

Durashift zei:
@PM zei:
- Iemand in een BMW die op de A8 tussen knooppunten Coenplein en Zaandam achter me bleef rijden op rijstrook... vier is het daar geloof ik. Tweede van rechts iig. Toen ik naar rechts ging, kwam ze met een behoorlijk snelheidsverschil voorbij. Wat was er mis met rijstrook drie?

so what? Ze ging jou toch links voorbij?
Ik denk iemand die, gezien jouw volgende reactie, richting P'rend moet en aangezien je op dat moment nog vóór de BP rijdt.. geen zin had om links in te halen omdat ze dadelijk naar rechts moet? Kennelijk had ze erbij neergelegd dat het ff ging duren.. ;) totdat de kans voorbij kwam om even dat gaspedaal in te trappen en een sprintje te trekken naar de splitsing..

Moet ze verder zelf weten inderdaad, was ook niet idioot, maar ik verbaasde me er wel over. Ach de acties erna getuigden ook niet van hoge automobiele intelligentie, want ik heb haar daarna nog een aantal keer teruggezien i.v.m. gas los en er vervolgens weer vandoor gaan:
- Liet zichzelf door mij klemrijden achter een vrachtwagen, kwam daarna weer voorbij zetten
- In de bocht bij Purmerend ging het gas er weer af (hardstikke eng natuurlijk zo'n bocht), kwam even later weer voorbij
- Voorbij Purmerend op de rechterbaan in de ankers omdat er een voorligger opdoemde (ineens weer linkerbaanvrees blijkbaar), daarna niet meer teruggezien.

Woensdagmiddag op de oprit van de A58. Voor me rijdt een oude Opel Astra met aanhangwagen met een gangetje van 60 op de invoegstrook. Vrachtwagen op de hoofdbaan had het al in de gaten en ging maar naar links, want (inderdaad) de Astra gooide zijn auto meteen bij het eerste blokje met een snelheid van nog geen 70 km/h op de hoofdbaan. Zelf ben ik er maar rechts langs gegaan en kon zo met een snelheid van 100 nog invoegen. En dan heb ik echt geen snelle auto en heb ik ook niet ver doorgetrokken in de versnelling, want de motor was nog koud....

Prima Joël, [size=x-small]de Astra met aanhanger maakte netjes ruimte voor je [/size];)

@PM zei:
Ach de acties erna getuigden ook niet van hoge automobiele intelligentie, want ik heb haar daarna nog een aantal keer teruggezien i.v.m. gas los en er vervolgens weer vandoor gaan:
- Liet zichzelf door mij klemrijden achter een vrachtwagen, kwam daarna weer voorbij zetten
- In de bocht bij Purmerend ging het gas er weer af (hardstikke eng natuurlijk zo'n bocht), kwam even later weer voorbij

Klopt, typisch vrouwenrijstijl (geldend voor een deel van de populatie natuurlijk)..

Had mijn moeder vroeger ook last van.. zeiden mijn pa en ik dan wat van.. was er weer ruzie in de auto..:}:(

Durashift zei:
Prima Joël, [size=x-small]de Astra met aanhanger maakte netjes ruimte voor je [/size];)
Zo kan je het ook weer zien, ja. ;) Beetje jammer alleen voor de mensen op de hoofdrijbaan die in de ankers moesten omdat de vrachtwagen naar links kwam.

Vanmiddag reed ik hier richting het noorden. Links stond een Fiat Panda geparkeerd (zeg maar waar die Fiat nu staat), die reed weg, aan de verkeerde kant van de weg langs de middenberm en gooide hem er vlak daarna meteen naar rechts. Waarom nou niet even wachten tot de weg vrij is en dan gewoon langs de goede kant van de middenberm gaan? :S

gemak en misschien ook wel de ervaring dat je dan heel lang kan wachten ivm noord-zuid verkeersstromen..

mbt die Astra.. Is nie goed nie.. die aktie.. dat ben ik met je eens.

Durashift zei:
lekker stereotype, Soloman.

Was 't al donker?

Misschien dacht de vrouw nog ff snel voor je langs te kunnen (inderdaad ivm doorstroming op de hoofdweg) en zag ze op 't laatst de fietsers (hadden licht op, regende misschien?)..

Geen handige actie maar om nu alle vrouwen over één kam te scheren..:(

Je hebt gelijk.

Vandaag reed ik een kruispunt over langs een auto die voorgesorteerd stond om linksaf te slaan. Op het moment dat ik net bij de auto ben komt 'ie zonder waarschuwing (want geen knipperlicht) helemaal mijn richting opgedraaid. Gelukkig remde de auto nog net op tijd want zelf weet ik niet of ik anders een botsing had kunnen voorkomen.

En vandaag ergens in het centrum van Amsterdam. Ik kwam van rechts op een kruispunt en van links kwam een fietser redelijk hard aangereden. Natuurlijk wilde de fietser testen of 'ie voor zou mogen maar daar kreeg hij een negatief antwoord op omdat bijna iedere fietser dat probeert. Halverwege het kruispunt checkte ik voor de zekerheid nog even of ik niet een fietser over het hoofd had gezien en toen zag ik dus een vrouwmens op de fiets die helemaal aan de linkerkant reed. Blijkbaar wist ze al dat ik geen voorrang zou geven dus nam ze die gewoon en reed ze opeens linksvoor mijn auto want ze was te schijterig om dan maar helemaal door te zetten en direct aan de rechterkant te gaan rijden. Het was een smal straatje en het liefst was ik er vol gas rechts langs gegaan maar dat leek me niet verstandig. Toen heb ik haar maar met alle liefde laten schrikken met een ram op m`n toeter.

Vandaag ook 2 leuke:
Eerst op de N31 waar ik een vrachtwagen aan het inhalen was. Aan de overkant haalde een auto daar ook een vrachtwagen in. Nu bleken deze 2 vrachtwagenchauffeurs elkaar te kennen (o.i.d.) omdat ze het welbekende seinspel speelden. De auto aan de overkant snapte daar blijkbaar geen hout van want die begon vrolijk mee te seinen. Vond het erg komisch om te zien. :}

Daarna op de A7, ik had net een bus ingehaald en ging weer naar rechts. Toen volgde een drietal auto's die mij inhaalden. Verderop zag ik een auto rijden die langzamer reed dan ik maar ik verwachtte wel dat ik die kon inhalen wanneer de laatste auto mij gepasseerd was. Daar vergiste ik me lelijk in. De beste meneer reed 80 waar 130 (wat ik ook reed) is toegestaan. Ik mocht dus even flink ankeren. Het vreemde was dan ook dat die meneer niet achter een vrachtwagen reed of zo. Hij had de hele weg voor zich. De bus die ik net had ingehaald was die auto ook binnen een paar tellen voorbij..

Blik_op_wielen zei:
Het was een smal straatje en het liefst was ik er vol gas rechts langs gegaan maar dat leek me niet verstandig. Toen heb ik haar maar met alle liefde laten schrikken met een ram op m`n toeter.

slim..
je had wel gas moeten geven.. dan kon de fietsster achter jou langs naar rechts gaan..
Ik denk dat dit haar bedoeling was..

Met toeteren loop je het risico dat zij daarvan schrikt.. in onbalans komt met risico op vallen/ botsing voor of met je auto..

Vanmiddag een mevrouw die er van uit ging dat ze gewoon van de parkeerplaats links naast de weg zo de rijbaan op kon rijden. Gelukkig hield mijn achterligger voldoende afstand en werken mijn remmen goed. Had niet de indruk dat mevrouw enig benul had dat mijn reactievermogen een aanrijding had voorkomen. Rijdt vast op die manier al decennia schadevrij...

Vierbaans A27, bij Houten. Een bestelbus op baan 2 bij bijna lege weg (dus de tweede baan vanaf de vangrail, met twee banen rechts van hem vrij). Ik reed op baan vier (dus helemaal aan de kant). Ik dacht: wat zal ik doen: rechts inhalen, mag niet. Ik heb een tijdje zo doorgesukkeld, en toch maar de wet gevolgd, dit was na ongeveer vijf minuten. Dus helemaal naar links zwaaien met die bak van mij, langs hem heen en toch even kijken. Man was volledig verdiept in zijn telefoontje, aan het sms-en, tikken. Dus dat was hij de hele tijd aan het doen.

Vreselijk, wat een ontzettende......:|

Tsja, misschien niet helemaal volgens weg wet, maar als er een lege rijbaan tussen zit, ga ik er echt gewoon rechts langs.

Twee weken geleden in mijn buurtje waar 30 mag. Ik reed naar T splitsing om links af te gaan. Het zicht werd belemmerd door een bus pal op de hoek. Ik reed echt heel rustig en ging links af.

Maar, ik boorde mijn rechterhoek in de zijkant van een auto die werkelijk geen 30 ging. Hij was er plots omdat hij hard reed. Ik heb een auto met een bumper dus geen schade. Zijn auto (leenauto van garage) aan de zijkant lelijk geraakt.

Busje stond in de weg. Oog getuige wilde voor mij het woord doen m.b.t. dat de auto veel te hard ging.

Het mag allemaal niet baten. Één oog getuige is te weinig.

Dat betekend in principe dat ik als een idioot door de 30 KM wijk mag rijden en mijn auto in alles mag boren wat voorrang heeft.

heb je foto's kunnen maken om situatie duidelijk te maken?

Ik kan mij voorstellen dat dit heel onrechtvaardig voelt. Zeker als de financiële (verzekering malus) tastbaar wordt.

Probeer de eer aan jezelf te houden en blijf opletten en rustig rijden in de woonwijk.

Ik zou wel de garage van de leen-wagen in kennis stellen. Gewoon op een nette manier dat jij echt voorzichtigheid betrachte en dat de bestuurder zich niet aan de snelheidsregel gehouden heeft.... Wie weet krijgt de snelheidsmaniak een volgende keer een leenfiets mee;)

Ik heb ook zo'n soortgelijke situatie bij mijn ouders in de buurt:
https://www.google.com/maps/@53.145514,6.426191,3a,75y,173.57h,60.73t/data=!3m4!1e1!3m2!1sh-5waqvUey5geMioYEn6ww!2e0

Ik kom altijd van de weg van links bij het kruispunt verderop om dus de weg van de link in te slaan en dan linksaf te slaan richting Klimop. Tegenwoordig staan er veel meer planten en bossen waardoor je vanaf Klimop weinig kan zien of er wat aan komt. Nu staat er op de plek waar die taxi geparkeerd staat, altijd een auto geparkeerd. Precies op die plek. Daar moet ik dus altijd omheen waardoor ik dus op de verkeerde weghelft rijd en zo de bocht moet nemen. Als daar net een auto wat harder mijn kant opkomt zit ik daar vol tegenaan.

Ik denk dat ik binnenkort maar eens een briefje ga schrijven en die even onder de ruitenwisser van die auto doe want dit gaat nog eens fout..

Durashift zei:
Blik_op_wielen zei:
Het was een smal straatje en het liefst was ik er vol gas rechts langs gegaan maar dat leek me niet verstandig. Toen heb ik haar maar met alle liefde laten schrikken met een ram op m`n toeter.

slim..
je had wel gas moeten geven.. dan kon de fietsster achter jou langs naar rechts gaan..
Ik denk dat dit haar bedoeling was..

Met toeteren loop je het risico dat zij daarvan schrikt.. in onbalans komt met risico op vallen/ botsing voor of met je auto..

Tsja, misschien was toeteren niet de meest slimme actie maar rechts inhalen mag nou eenmaal niet. En ze had me gewoon normaal voorrang moeten geven.

Afgelopen week trouwens trouwens een bestuurder gezien die echt dacht dat hij alleen op de weg zat, zwaar asociaal. Ik reed op de rechter strook waar een vrachtwagen voor het verkeerslicht stond en op de linker strook stond er al een hele rij auto`s dus ben ik maar gewoon achter de vrachtwagen gaan staan. Op een gegeven moment begint de vrachtwagen te rijden maar er kwam geen beweging in de rij auto`s op de linker strook. Oorzaak: de bestuurder vooraan bij het verkeerslicht wilde opeens linksaf slaan dus stond 'ie voor de helft de linker strook te blokkeren. Valt me echt mee dat geen enkele achterligger z`n claxon gebruikte.

Dat ze op het einde haar hand opsteekt is hopelijk een teken dat ze zelf snapt dat het niet echt de slimste actie was.

Vandaag geen idiote actie gezien maar juist een hele mooie al zeg ik het zelf. Het gebeurt best vaak dat mensen knipperen om af te slaan en vervolgens opeens flink af gaan remmen om een hele krappe draai te maken. Als waarschuwing doe ik altijd mijn gevarenlichten aan maar het kan ook anders dus. Mijn voorganger vandaag stak zijn arm uit het raam om een paar keer een ronddraaiende beweging te maken. Een duidelijker voorbeeld om aan te geven dat je een draai gaat maken kan ik me niet voorstellen.

Carfanatic zei:
filmpje van prorail: Vrouw ontkomt op het nippertje aan trein
https://www.youtube.com/watch?v=xIbnAzKERV4

wat een domheid (td)

Waarom zou je ook wachten op die slagboom.

Ik zie het steeds vaker, dit soort gedrag. Door rood rijden? Geen probleem. Hoe vaak er auto`s voor je langs komen terwijl jouw stoplicht al op groen staat.

Het lijkt wel alsof mensen steeds imbecieler worden, nul koma nul besef van gevaar. Ik kan me voorstellen dat die machinist even wat hartkloppingen heeft gehad, en allemaal door een dom egoïstisch wicht wat te bedonderd is om een te wachten. Het filmpje is wel representatief voor de maatschappij waarin we leven op dit moment.

Tja, zo zag ik gisteren nog een lesauto riant door rood kachelen. En dat lag niet aan de leerling, want die zat er niet in. (Dat, of hij heeft z'n instructeur buiten boord gezet). Typisch ook om te zien dat dit qua tijd echt niks heeft opgeleverd, want zoals zo vaak kom je elkaar een kilometer verderop toch weer tegen bij een ander verkeerslicht...

yep, er is al minstens één zijn rijbewijs een tijdje kwijt..

https://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=183962&cat=1

143 km/h op een 60 km/h dijk-weg..8-)

Omdat ik inmiddels als de nodige dwaze acties heb gezien in het verkeer vond ik het tijd worden voor een dashcam..

Met hier een eerste filmpje, inhalen op een kruising:
https://www.youtube.com/watch?v=kCn4MXYBgE4

Durashift zei:
yep, er is al minstens één zijn rijbewijs een tijdje kwijt..

https://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=183962&cat=1

143 km/h op een 60 km/h dijk-weg..8-)

Sjongejonge ... Dan heb je echt een doodswens zeg (td)

https://www.youtube.com/watch?v=g3PAfm8xT4M

Deze zag ik toevallig....dat zijn de kleuren van De Jong Zuurmond....daar kom je alleen aan de bak als je een strafblad hebt....deze is nog netjes.

https://www.youtube.com/watch?v=PKOsCB89Y9Y

Let vooral op de kerel rechts van de vrachtwagen...rent naar de cabine toe terwijl die trein eraan komt...als het raak was, dan was hij er geweest.

https://www.youtube.com/watch?v=6-Si0vLghHE&list=WLQVnnZ1aV2yRlu-lnX8oAmrhz791sjUtg

Zo. Mijn dagelijkse portie wtf ook weer gehad. ;)

Daar zitten mooie stukjes in! ;)
Skies zei:
Omdat ik inmiddels als de nodige dwaze acties heb gezien in het verkeer vond ik het tijd worden voor een dashcam..
He een GT680W, die heb ik ook. Net iets minder dan een 300W hoor...

@ Boppie: een beetje jammer van die betweterige teksten, ook nog eens in slecht Nederlands.

Ik kwam vandaag weer wat fietsers tegen die levensmoe leken.
Opvallend is dat fietsers hier in de buurt gewoon een rotonde op denderen, terwijl ze voorrang moeten verlenen aan verkeer op de rotonde. Er staan haaientanden bij het oprijden. Met afslaand verkeer houden deze fietsers kennelijk geen rekening. En het lijkt er zelfs op dat automobilisten andersom wél rekening houden met de lompheid van de fietsers. Of zouden de automobilisten het zelf ook doen uit domheid omdat ze denken dat de fietsers voorgaan? Dat laatste kan ook nog natuurlijk. Ik ga de proef maar niet op de som nemen, want het is gegarandeerd raak binnen enkele minuten.

Verder trof ik nog een oudere vrouw op de fiets. Verderop lag een 'schildpad' middenin mijn rijstrook, met rechts daarvan paaltjes en in principe is het de bedoeling dat een fietser rechts om die paaltjes heen gaat. Wat doet deze vrouw? Ze kijkt totaal niet om en gaat links langs de paaltjes.
Ik reed met de ramen open, dus heb de opmerking gemaakt dat het mij zo niet de bedoeling leek.

Paulus0013 zei:
@ Boppie: een beetje jammer van die betweterige teksten, ook nog eens in slecht Nederlands.

Opvallend is dat fietsers hier in de buurt gewoon een rotonde op denderen, terwijl ze voorrang moeten verlenen aan verkeer op de rotonde. Er staan haaientanden bij het oprijden. Met afslaand verkeer houden deze fietsers kennelijk geen rekening. En het lijkt er zelfs op dat automobilisten andersom wél rekening houden met de lompheid van de fietsers. Of zouden de automobilisten het zelf ook doen uit domheid omdat ze denken dat de fietsers voorgaan? Dat laatste kan ook nog natuurlijk. Ik ga de proef maar niet op de som nemen, want het is gegarandeerd raak binnen enkele minuten.

Verder trof ik nog een oudere vrouw op de fiets. Verderop lag een 'schildpad' middenin mijn rijstrook, met rechts daarvan paaltjes en in principe is het de bedoeling dat een fietser rechts om die paaltjes heen gaat. Wat doet deze vrouw? Ze kijkt totaal niet om en gaat links langs de paaltjes.
Ik reed met de ramen open, dus heb de opmerking gemaakt dat het mij zo niet de bedoeling leek.

De rotondes die ik vaak zie hebben een fietsstrookje. Als er geen andere fietsers op de rotonde zijn kan een fietser dus gewoon de rotonde op stormen. Als daarna een auto de rotonde wil verlaten moet ie dus gewoon voorrang verlenen aan de fietser. Of zie ik dat verkeerd?

Als het een rotonde zonder strookje is, en de fietser dendert de rotonde op, kan ie misschien nog makkelijk 'erbij'. Als je als automobilist niet rechts houdt, houd je plaats over voor de fietser, die kan dan gewoon de rotonde op. Dat je dan als automobilist bij de volgende zijstraat eraf wil is jouw probleem, de fiets heeft dan voorrang.

Eerst een cruiser die met 95 op de teller op de middelste baan blijft hangen, vervolgens een idiote invoegactie van een lekker snelle wagen:

youtube

Maar zelf zijn we ook niet altijd foutloos. Ambulance die verdween achter mijn A-stijl:

youtube

Joël D. zei:
Als je de radio nou wat zachter zet, had je hem kunnen horen. :D

Haha.. ;) Klopt wel ja.. Het rare is ook dat ik hem wel zag aankomen van veraf, maar toen ik op trok niet doorhad dat hij mijn kant op kwam. Kan gebeuren..

Goed om te zien dat de ambulancebestuurder ook scherp was!

Fietsers blijven zo nu en dan bijzondere wezens. Sta stil voor het rode licht met nog één auto voor me. Fietser komt van links aangefietst. Verkeerslicht springt op groen, ik trek samen met m'n voorganger op in de hoop dat de fietser niet levensmoe is en stopt. Helaas wel levensmoe, fietst vervolgens zonder op of om te kijken tussen mij en m'n voorganger door. City Assist kan blijkbaar ook op fietsers reageren en stond net iets eerder op de rem dan ik...

Of stil gaan staan midden op een rotonde. Ik stop toch? Rij dan gewoon door, nu moest ik alsnog hard op de rem omdat ik dacht dat ik er wel achterlangs kon.

Zollie zei:
Paulus0013 zei:

De rotondes die ik vaak zie hebben een fietsstrookje. Als er geen andere fietsers op de rotonde zijn kan een fietser dus gewoon de rotonde op stormen. Als daarna een auto de rotonde wil verlaten moet ie dus gewoon voorrang verlenen aan de fietser. Of zie ik dat verkeerd?

Als het een rotonde zonder strookje is, en de fietser dendert de rotonde op, kan ie misschien nog makkelijk 'erbij'. Als je als automobilist niet rechts houdt, houd je plaats over voor de fietser, die kan dan gewoon de rotonde op. Dat je dan als automobilist bij de volgende zijstraat eraf wil is jouw probleem, de fiets heeft dan voorrang.

De fietser kan praktisch gezien de rotonde op stormen ja. Feitelijk gezien heeft ie echter gewoon voorrang te verlenen aan verkeer dat zich al op de rotonde bevindt, dat is immers de regel. Dús ook aan de afslaande automobilist.
Een voorbeeld is deze rotonde: MAPS
Op zich maken de haaientanden het er allemaal niet erg duidelijker op. De regel op zich is al duidelijk genoeg lijkt mij.

Alles goed verder Paulus?
Hoe bedoel je?

Trouwens nog een lekkere actie vanmorgen met invoegen. Ik ergere me er al aan dat de auto voor me te weinig snelheid maakte.
1 auto passeert mij op de hoofdrijbaan. De auto voor mij laat deze ook passeren en voegt daarachter in met krap 80 op een 100 weg.
Dat had als resultaat dat de auto's daarachter óf flink konden ankeren of een rijstrook op moesten schuiven.
Zulke mensen zouden ze eens van de weg moeten halen.

Paulus0013 zei:
De fietser kan praktisch gezien de rotonde op stormen ja. Feitelijk gezien heeft ie echter gewoon voorrang te verlenen aan verkeer dat zich al op de rotonde bevindt, dat is immers de regel. Dús ook aan de afslaande automobilist.
Op zich maken de haaientanden het er allemaal niet erg duidelijker op. De regel op zich is al duidelijk genoeg lijkt mij.
Op de in je voorbeeld te ziene rotonde moet de fietser inderdaad voorrang verlenen aan het verkeer dat al op de rotonde rijdt. In de praktijk zal hij daar echter alleen een fietser tegen kunnen komen. Als die er niet zijn, mag hij er zo op rijden. Een de rotonde verlatende automobilist kan hij alleen tegenkomen als hij al op de rotonde is. En dan moet de automobilist toch echt voorrang verlenen aan de fietser.

bat zei:
Paulus0013 zei:
Op de in je voorbeeld te ziene rotonde moet de fietser inderdaad voorrang verlenen aan het verkeer dat al op de rotonde rijdt. In de praktijk zal hij daar echter alleen een fietser tegen kunnen komen. Als die er niet zijn, mag hij er zo op rijden. Een de rotonde verlatende automobilist kan hij alleen tegenkomen als hij al op de rotonde is. En dan moet de automobilist toch echt voorrang verlenen aan de fietser.

Juist! De afslaande auto slaat pas af als de fietser al op de rotonde is. Voorrang zal de fietser verlenen aan andere fietsers op de rotonde, niet aan auto's want daar heeft ie geen conflict mee. Zeker met je voorbeeldrotonde haal je jezelf onderuit.

Vergelijk het met een rechte weg met zijstraten vlak na elkaar, uit de eerste zijstraat kan een fietser zo de fietsstrook op. Als je met je auto dan de tweede zijstraat in wilt, moet je gewoon de fietser voorrang verlenen.

Terug
Bovenaan