Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

HVP zei:
@soloman:
In mijn auto zit de achteruit links naast de I. Als je de bak (heel) erg fanatiek in z'n I zou je 'm per ongeluk kunnen inschakelen. Mij is het nog nooit gelukt overigens, maar mijn (dertig jaar oude) vriendin presteerde het wel twee keer achter elkaar toen ze juist lekker vlot wilde wegrijden bij een verkeerslicht.
Toch raar. Als de achteruit naast de 1e versnelling zit zul je die altijd moeten 'ontgrendelen' alvorens je de achteruit daadwerkelijk kunt kiezen. Dus de pook in z'n geheel naar beneden drukken (o.a. VAG) of een schuifknop omhoog trekken (o.a. Renault). Overigens is de achteruit 'onder de 5' ook niet zaligmakend. Een kameraad van me was eens op pad met een huurauto en die maakte op de snelweg nogal wat motorlawaai. Even naar de pook kijken: 'hey een 6-bak!'... In de schemering is het verschil tussen de 6 en de R blijkbaar te klein. Die auto maakte naderhand een wat vreemd geluid :rolleyes:

Leon in z'n SEAT zei:
HVP zei:
@soloman:
In mijn auto zit de achteruit links naast de I. Als je de bak (heel) erg fanatiek in z'n I zou je 'm per ongeluk kunnen inschakelen. Mij is het nog nooit gelukt overigens, maar mijn (dertig jaar oude) vriendin presteerde het wel twee keer achter elkaar toen ze juist lekker vlot wilde wegrijden bij een verkeerslicht.
Toch raar. Als de achteruit naast de 1e versnelling zit zul je die altijd moeten 'ontgrendelen' alvorens je de achteruit daadwerkelijk kunt kiezen. Dus de pook in z'n geheel naar beneden drukken (o.a. VAG) of een schuifknop omhoog trekken (o.a. Renault). Overigens is de achteruit 'onder de 5' ook niet zaligmakend. Een kameraad van me was eens op pad met een huurauto en die maakte op de snelweg nogal wat motorlawaai. Even naar de pook kijken: 'hey een 6-bak!'... In de schemering is het verschil tussen de 6 en de R blijkbaar te klein. Die auto maakte naderhand een wat vreemd geluid :rolleyes:

Je moet 'm inderdaad door een vergrendeling heen drukken. Kun je nagaan hoe veel zin mevrouw HVP erin had ;) Maar ze rijdt ook niet zo vaak in mijn auto.

Vanmorgen liep ik braaf hier (situatie is veranderd, is nu aan beide kanten van dat kruispunt stoep) gewoon rechtdoor. Er kwamen wel twee auto's aan, de eerste kon zonder problemen voor me langs afslaan, maar de tweede moest toch echt stoppen. Dat deed mevrouw in haar vectra echter niet. Nee, die reed zonder blikken of blozen door, waardoor ik dus even achteruit moest hopsen. En mevrouw? Die was zich van geen kwaad bewust.

Leon in z'n SEAT zei:
HVP zei:
@soloman:

Hmm, dus als ik het goed begrijp sloop je alleen de motor maar kom je niet met piepende banden tot stilstand wanneer je een vaartje van zeg maar 100km/u hebt en opeens in z`n achteruit schakelt? Ik heb de 6e versnelling van auto`s die ik heb gereden zo min mogelijk gebruikt juist omdat ik er bang voor ben dat ik een keer in een auto met 5 versnellingen stap en plotseling de achteruit kies.

Overigens heb ik rijlessen in een touringcar gehad waarbij de achteruit versnelling naast de 2 zat en aangezien daar geen vergrendeling op zat was het echt niet moeilijk om per ongeluk de verkeerde versnelling te kiezen.

HVP zei:
@soloman:

Maar goed, bij veel auto's zit de achteruit volgens mij rechtsonder, en dan is het wel heel knap om 'm per ongeluk in te schakelen.

soloman zei:
Oude mensen. Grrrr. Ik hou van ze, ik mag ze, maar in auto's zijn ze onverklaarbaar en ergerlijk. Soms doen ze dingen, waarvan ik denk, hoe krijg je het voor elkaar?

...Maar wat dacht je van kinderen? Hier een linkje om je even flink over te verbazen.

"levensgevaarlijke weg"

Dat meisje..met alle respect..maar is die ieder weekend aan het comazuipen? Dat is toch gewoon hersenloos? Je zou bijna zeggen dat ze onder invloed is van het een of het ander.

Blik_op_wielen zei:
Leon in z'n SEAT zei:
HVP zei:
@soloman:

Hmm, dus als ik het goed begrijp sloop je alleen de motor maar kom je niet met piepende banden tot stilstand wanneer je een vaartje van zeg maar 100km/u hebt en opeens in z`n achteruit schakelt? Ik heb de 6e versnelling van auto`s die ik heb gereden zo min mogelijk gebruikt juist omdat ik er bang voor ben dat ik een keer in een auto met 5 versnellingen stap en plotseling de achteruit kies.

Overigens heb ik rijlessen in een touringcar gehad waarbij de achteruit versnelling naast de 2 zat en aangezien daar geen vergrendeling op zat was het echt niet moeilijk om per ongeluk de verkeerde versnelling te kiezen.
Het is allemaal van horen zeggen - wel uit eerste hand overigens - maar zoals ik het begreep krijg je de versnellingsbak dan helemaal niet in de achteruit. En ik denk dat de schade aan de motor wel mee zal vallen, het is de bak die een optater krijgt.

Vandaag ook weer een mooie.
We reden met z'n allen hier: https://maps.google.com/?ll=53.210927,6.587138&spn=0.000977,0.002642&t=m&z=19&layer=c&cbll=53.211035,6.586943&panoid=mDuAr9RnCMLTQY4GXWppig&cbp=12,241.69,,0,14.44

Situatie is hier al een tijd anders waarbij het verdrijvingsvlak er niet is en er boven die rijstrook 24/7 een rood kruis hangt (de reden ontgaat me compleet). Dit moet je gewoon opvolgen en dat doet iedereen ook altijd netjes, helemaal omdat je vanaf de linkerstrook heel moeilijk kan invoegen op de ring als het druk is

Ik reed op de rechter rijstrook en een meneer in een dikke Audi reed links, voor hem reden 2 andere auto's. Nadat hij zowat de bumper van zijn voorganger eraf knuffelde en diegene daarmee naar rechts dwong vloog hij meteen door naar de andere. Ook dit ging hem niet snel genoeg wat wel bleek uit het enorme kleven en het feit dat hij met zijn linkerwielen in het gras zat.
Nadat hij ook die voorganger had weggeduwd stoof hij met een rotgang de ring op. Volgens mij was hij net langs zijn voorgangers en gaf hij (flink) gas bij toen hij ter hoogte van de flitser was dus hoop dat die hem ook nog even te pakken heeft gekregen..

Zevens zei:
Nadat hij ook die voorganger had weggeduwd stoof hij met een rotgang de ring op. Volgens mij was hij net langs zijn voorgangers en gaf hij (flink) gas bij toen hij ter hoogte van de flitser was dus hoop dat die hem ook nog even te pakken heeft gekregen..

Tenzij hij een CD kenteken had natuurlijk. :p

Zevens zei:
Vandaag ook weer een mooie.
We reden met z'n allen hier: https://maps.google.com/?ll=53.210927,6.587138&spn=0.000977,0.002642&t=m&z=19&layer=c&cbll=53.211035,6.586943&panoid=mDuAr9RnCMLTQY4GXWppig&cbp=12,241.69,,0,14.44

Situatie is hier al een tijd anders waarbij het verdrijvingsvlak er niet is en er boven die rijstrook 24/7 een rood kruis hangt (de reden ontgaat me compleet). Dit moet je gewoon opvolgen en dat doet iedereen ook altijd netjes, helemaal omdat je vanaf de linkerstrook heel moeilijk kan invoegen op de ring als het druk is

Ik reed op de rechter rijstrook en een meneer in een dikke Audi reed links, voor hem reden 2 andere auto's. Nadat hij zowat de bumper van zijn voorganger eraf knuffelde en diegene daarmee naar rechts dwong vloog hij meteen door naar de andere. Ook dit ging hem niet snel genoeg wat wel bleek uit het enorme kleven en het feit dat hij met zijn linkerwielen in het gras zat.

Het kan gewoon een burger zijn, maar het KLPD, en dan met name bijvoorbeeld arrestatieteams, rijdt met onopvallende dikke auto`s.

Leon in z'n SEAT zei:
Blik_op_wielen zei:
Leon in z'n SEAT zei:
HVP zei:
@soloman:

Het is allemaal van horen zeggen - wel uit eerste hand overigens - maar zoals ik het begreep krijg je de versnellingsbak dan helemaal niet in de achteruit. En ik denk dat de schade aan de motor wel mee zal vallen, het is de bak die een optater krijgt.

Sowieso kun je niet vanuit 5 rechtstreeks naar R in de meeste auto's (ongetwijfeld bestaan er uitzonderingen), je moet altijd eerst de pook in neutraal naar links bewegen (en weer terug uiteraard). Verder is het volstrekt onmogelijk om hem daadwerkelijk in R te krijgen als je niet (nagenoeg) stilstaat (ooit uitgetest op een sloper door Mythbusters).

Toen ik mijn Mazda net had heb ik regelmatig de neiging gehad om hem in 6 te zetten wegens het bizar hoge toerental dat hij in 5 nog maakt. Helaas zit ook daar alleen een R tegenover 5. Bak is nog heel ;)

Nu heb ik een Alfa met 6-bak (met de achteruit nog weer naast de zes, de vergrendeling bestaat uit een ring om de pook die je moet optillen, net als hierboven genoemd voor Renault) en rij regelmatig nog in auto's met 5-bak (Renault Twingo van m'n werk (zonder schuifknop trouwens), Mitsubishi Galant van m'n ouders en bovengenoemde Mazda) en ben tot op heden in staat geweest om bij die auto's bij de achteruit vandaan te blijven tenzij ik daadwerkelijk achteruit moest. Zelfs in de Mazda met z'n hoge toerental, maar wat daarbij denk ik helpt is dat een V6 sowieso hoogtoerig klinkt t.o.v. een vier-cilinder; aangezien ik nu aan het geluid van de V6 van de Alfa gewend ben lijkt het toerental van de Mazda wel mee te vallen (snappen we het nog? o_O ).

Ook vergeet ik zelden m'n Alfa in 6 te zetten als daar aanleiding voor is. Net als dat ik niet de neiging heb om te schakelen als ik in een automaat rij (zelf jaren eentje gehad) en daar wel weer mee verder ga als ik weer in een handgeschakelde auto stap. Het went allemaal ;)

Wel ooit op vakantie geweest in een Skoda diesel met 6-bak. Die bleef wel regelmatig in 5 staan, ook bij 130 op de (Franse) snelweg. Vond het toerental namelijk best wel rustig (maarja was die Mazda gewend...).

Ah dat is informatie waar ik wat aan heb. Sowieso was ik natuurlijk niet van plan om z`n achteruit op te zoeken tijdens het rijden met een vaartje, maar het is toch een geruststelling dat het blijkbaar onmogelijk is dat daadwerkelijk voor elkaar te krijgen.

Gisteren weer twee redelijke idiote acties gezien.

Bij de eerste stond ik achter een collega met een bakwagen om linksaf te slaan. Toen hij optrok deed ik hetzelfde om gelukkig op tijd te zien dat hij door rood reed want alleen het licht voor rechtdoor was op groen gesprongen. Op het kruispunt had die slaapkop dus bijna een aanrijding met een auto die wel rechtdoor reed.

Bij de tweede stond ik achter een auto bij een rood verkeerslicht. Het licht sprong op groen en de bestuurder liet de motor uitvallen. In m`n achteruitkijkspiegel zag ik een auto met behoorlijke snelheid naderen maar die was nog ver weg genoeg om makkelijk te kunnen stoppen. Mijn voorganger trok inmiddels op maar toen was het al oranje geworden dus stopte ik maar netjes voor rood. Twee tellen later komt mijn achterligger nog vol door rood heen knallen.

Het is trouwens wel interessant om te zien dat er altijd twee of drie auto`s rustig door rood rijden als de eerste bij het verkeerslicht staat te slapen. Kennelijk onder het mom van "ik had gewoon groen kunnen hebben als de eerste niet stond te slapen".

Gisteren werd ik op weg naar huis gesneden door een bestelbusje, een Peugeot Partner.
Omdat ik het hier niet mee eens was knipperde ik even met mijn grootlicht.
Vervolgens gaat meneer vol op de rem van 120km/u naar 45km/u. Daarna trok hij weer terug op naar 120 km/u om het zelfde geintje nog drie maal te herhalen. Schijnbaar mag je een asociale kloot niet op zijn fouten wijzen...

Vanmiddag tot twee keer toe verwachte iemand met een bord C02 voor z'n neus dat ik achteruit zou gaan om haar/hem door te laten. Tsja, ik heb de tijd. Dus ik bleef mooi staan. Nummer 1 kwam na een minuutje briesend en puffend tot de conclusie dat zij dan maar achteruit moest, nummer twee snapte dat iets eerder. Bij nummer twee toch maar even het raampje naar beneden om te vragen of ie het bord uberhaupt had gezien danwel snapte. Ja dus, op beide vragen. En als ik nou een blauwe pet op had gehad? Tsja, het kon hem allemaal niet zoveel schelen. Nadat ik ze gepasseerd was, reden beiden ook vrolijk langs het bord door.

Ben er niet zo van, maar toch maar eens de plaatselijk hermandad aangeven dat ze nog leuk kunnen scoren voor de kerst.

Eerste stuk hier in de straat is ook eenrichtingsverkeer. Heel veel mensen negeren dat, helaas nooit als ik net de straat in kom rijden.

Die eerste dame had volgens mij ook niet verwacht dat ik zou blijven staan, ik vond het eigenlijk erg vermakelijk… :)

Enfin, melding gedaan, het gaat daar ook om een veiligheidsissue.

Heb ik ook wel eens over gedacht, maarja, daar krijg je ongetwijfeld gezijk van. Maar het regende al en in de auto zat ik lekker droog en warm. Muziekje op, iphone bij de hand om het nieuws even door te bladeren, had ik ook wel een kwartier volgehouden hoor!

Is mij ook eens overkomen bij een oude Ford Fiesta. Die vergrendeling was wat lam en ik was een versnellingsbak gewend van de BX indertijd die ferm bediend moest worden. Dus een ferme inschakeling van de 1 resulteerde meestal in achteruit optrekken bij die Fiesta. :confused: Bij voorzichtig inleggen van de eerste versnelling ging het wel goed.

Overigens is de achteruit 'onder de 5' ook niet zaligmakend. Een kameraad van me was eens op pad met een huurauto en die maakte op de snelweg nogal wat motorlawaai. Even naar de pook kijken: 'hey een 6-bak!'... In de schemering is het verschil tussen de 6 en de R blijkbaar te klein. Die auto maakte naderhand een wat vreemd geluid :rolleyes:

Kom je in de R van Race. :) Op zich geen ramp hoor, want de achteruit is niet gesynchroniseerd en de tandwielen die ingekoppeld moeten worden draaien me zulke hoge verschilsnelheden dat je ongelooflijk veel bruut grof geweld moet gebruiken om dat ingschakeld te krijgen. Je krijgt wel tandengeknars uit de bak, maar als je dat met normale kracht doet (waarbij je al snel schrikt van de vreemde feedback van de pook) zal dat echt niet direkt tot schade lijden. Want het zal je nooit lukken die achteruitversnelling daadwerkelijk in te schakelen met hoge snelheden.
Zelfs als de achteruit gesynchroniseerd zou zijn blijft het lastig. Je moet bedenken dat als je een snelheid hebt waarbij je van 5 naar 6 zou willen, je waarschijnlijk meer dan 100 rijdt. Met een dergelijke snelheid vooruit zou je om de achteruit in te kunnen schakelen de prise as met pakweg 15.000 toeren per minuut achteruit moeten laten draaien. Stel dat je 2500 tpm reed in de 5, draait de prise as ook met dat toerental. Stel dat je de koppeling intrapt en je laat je gas los, volgt de prise as met wellicht ong. 1000 tpm (de koppeling is wellicht intgetrapt maar plakt altijd nog wel iets, waardoor die prise as niet direct stil staat. Als er al een synchromesh is zal die het toerental van die prise as ook niet direct op pakweg 15000 tpm krijgen (er van uitgaande dat de motor ong. 5000 tpm draait bij 30 km/h.

Kortom, zo'n bak gaat echt niet kapot.

Je zou als gedachte experiment het volgende kunnen doen. Wat als je de rem vol zou intrappen en dan de achteruit inschakelen bij geblokkeerd voorwielen. Dat kan alleen als je geen ABS hebt of deze uitschakelt. Bij 120 km/h

Dan kun je wel echt bonje krijgen.

Ten eerste als je de rem loslaat. De versnellingsbak wordt gedwongen om heel hard achteruit te gaan draaien (prise as pakweg 15.000 tpm in verkeerde richting).
Ten tweede als je vervolgens in die situatie de koppeling op laat komen. Dan wordt ook nog eens de motor gedwongen om ineens heel hard achteruit te gaan draaien. Vermoedelijk leidt dat tot blokkerende voorwielen vanwege een motor die je slechts kan forceren tot pakweg 8000 tpm achterruit tewijl je een veel hoger toerental moet hebben.

Kortom: hooguit leuk als test experiment voor mythbusters op een afgesloten proefomgeving maar absoluut niet op de openbare weg.

In de pratijk loopt dat niet zo'n vaart. Heb het met de Citroen GS wel eens gehad. Die heeft de R op de plek waar bij een "normale" v-bak de 5 zit. Beetje tandwielgepoets, meer krijg je niet. En bij de BX en de Volvo heb ik het ook wel eens voor elkaar horen krijgen.

bat zei:
Heb ik ook wel eens over gedacht, maarja, daar krijg je ongetwijfeld gezijk van. Maar het regende al en in de auto zat ik lekker droog en warm. Muziekje op, iphone bij de hand om het nieuws even door te bladeren, had ik ook wel een kwartier volgehouden hoor!

Ook ik woon aan een éénrichtingsstraat. Gemiddeld eens per maand laat ik iemand keren die verkeerd gereden is. Meestal krijg je een "oh, niet gezien" ook vaak is het "ach flikker toch op man, wat boeit mij dat nou" of "van de TomTom moest ik hier in".
Laatst beweerde er zelfs iemand dat er helemaal geen bord stond, ik ben samen met hem gaan kijken naar het bord. Sindsdien rijdt hij netjes langs de goede kant de straat in. Ook heb ik het een keer aan de stok gehad met twee bontkraagjes die echt niet wilde keren. Wie ik wel niet dacht te zijn hun op hun fouten te wjizen. En ik moest maar oppassen, hij had niets te verliezen. Ik heb hem laten weten dat ik medelijden had met hem, om op zijn leeftijd (+/-18-25 jaar oud) al niets meer te hebben om voor te leven. Hij moest toen wel keren, er kwam weer een auto aan (ik was al geparkeerd). Al scheldend parkeerde hij. Helaas voor hem stond inmiddels de halve straat buiten (heerlijk zo'n straat met een wij-gevoel) en kon hij met de staart tussen de benen afdruipen.

Ik woon in een smalle straat waar maar één auto door kan, maar toch mag je er aan beide kanten inrijden. Dat is ook vaak gezellig.

Janus Diedericus zei:
ook vaak is het "ach flikker toch op man, wat boeit mij dat nou"
Dat was inderdaad zo ongeveer de reactie van de tweede meneer. Op mijn vraag of ie dat bord wel gezien had, was het antwoord "ja hoor, al wel honderden keren". Kortom, normaalste zaak van de wereld dat ie zich er niks van aan trok. En hij vond ook dat ik best wel even achteruit had gekund om hem erdoor te laten. Toen ik aangaf dat toch wel vreemd te vinden, aangezien hij notabene een verkeersregel overtrad en ik niet, was erg duidelijk dat ie dat geen argument vond.

Die instelling merk ik wel vaker. Misschien valt het me nu pas op hoor, maar ik kom toch wel vaak mensen tegen die schijnbaar achteloos verkeersregels, borden en zelfs verkeerslichten aan hun laars lappen. En dat terwijl ik vele minder ben gaan rijden (of misschien valt het me juist daarom op).

https://www.dumpert.nl/mediabase/6574816/7acc9773/fittie_op_de_a2.html

Wat zou ik graag na het zien van dergelijke beelden wensen dat de politie ook achteraf een artikeltje 5 zou kunnen opleggen en een EMG. o_O

Maar volgens mij kan dat beiden niet op kenteken (niet dat die leesbaar zijn in het bewuste filmpje overigens).

Om verder aan te sluiten op de discussie; ik bespeur inderdaad ook steeds vaker een gebrek aan respect voor de geldende regels en normen in het verkeer. Ik krijg steeds meer de indruk dat mensen onverschilliger en egoïstischer worden in het verkeer.

Ik woon namelijk zelf ook in een vrij smalle straat, waar veel geparkeerd wordt door de huisartsenpraktijk en apotheek aan de overkant van de straat. Men parkeert gewoon voor uitritten of op kruispunten bijvoorbeeld, en men haalt de schouders op als men daarop aangesproken wordt. Of men neemt voorrang en vindt dat de normaalste zaak van de wereld enz.

Bespeur het ook in de algehele tendens in de samenleving waarin je al gauw als moraalridder weggezet wordt als men mensen aanspreekt op (forse) snelheidsoverschrijdingen, waarmee men tegenwoordig steeds vaker loopt te pochen. Hardrijden schijnt tegenwoordig ook salonfahig te zijn.

Afijn, zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn punt is dat ik dus de indruk heb dat er een afnemende moraal en verantwoordelijkheidsgevoel lijkt te zijn ontstaan in het verkeer (maar misschien ook wel op alle vlakken in de samenleving tegenwoordig, maar dat is een andere discussie).

Dat filmpje....hoe halen ze het in in kop om zo te handelen...en om dan fijn even bijna stil te gaan staan....beide verdienen het gewoon om een paar tikken met een breekijzer te ontvangen. Foei...en nu opgehoepeld.

Wat een stel eerste klas randmongolen zeg. En dan op het laatst met de alarmlichten aan midden op de weg zeker stil gaan staan om mekaar de hersens in te slaan? Gelijk afpakken dat rijbewijs! (n)

Ik stoor me de laatste tijd weer mateloos aan andere mensen op de weg.
Met name op een stuk waar de vmax 100 is wil het nog weleens zo zijn dat men op links nog niet eens 100 rijdt.
Vandaag weer een lulhannes, een ander woord heb ik er niet voor, in zijn Range Rover die eerst rond de 90 reed. Ongeveer net zo hard als de auto rechts voor hem. Maak dan aan keuze!! Geef even gas bij en ga er langs, of los even gas en ga naar rechts.
Nee, echt kilometers lang links blijven rijden. Later met 2km/u verschil in gaan halen. En nadat ie 3 auto's voorbij was en er rechts echt flink wat ruimte was, toch links blijven rijden. Toen terug naar de 4 en plankgas er rechts voorbij gegaan. Toet toet, even naar rechts gebaren, het schijnt dit soort mensen helemaal niets te doen.

Vandaag in een mega rustig dorpje waar je 30 mag, 2 meisjes stonden met hun fiets in een bocht van een T-splitsing op de weg (waarom ze daar niet gewoon op de stoep stonden snap ik ook niet). Toen kwam er een bus aan die die bocht dus nam. En je raadt het al, 1 meisje werd door de bus geraakt en meegesleept. Gelukkig ging het erg langzaam en wist het meisje te blijven staan maar het kon goed mis gaan.
De buschauffeur had volgens mij niks door.

Niet zozeer idioot, meer hilarisch: vanmorgen op de rondweg. Het is vrijdag, dus iets minder druk dan de rest van de week en juist dan is het op mijn traject lekker doorrijden. Helaas was er een spelbreker die nogal traag reed. Hoewel het geen typische seniorenbak was (vrij recente Volvo station) had ik het vermoeden dat het een 65+'er zou zijn. Ik had het mis. De bestuurster in kwestie had last van de 'plaatselijke
mistbank'. Mistlampjes aan de voorzijde boden blijkbaar ook geen uitkomst. En je kunt het haar niet eens kwalijk nemen, het zicht was vanmorgen ook erg slecht. Ik had er ook last van toen ik in de auto stapte Een sponsje over de ruiten doet dan echter wonderen :)

Idd hilarisch, maar toch ook redelijk idioot. Of dacht ze dat de mistbank spontaan op was komen zetten toen ze was ingestapt? o_O

Gister had ik zelf een idiote actie [insert schaam-smilie here]: reed door donkeroranje. Nou is dat op zichzelf misschien niet zo heel schokkend (afhankelijk van je moraal), maar ik was toch een uur te vroeg en of ik nou voor het stoplicht sta te wachten of op de parkeerplaats op de plek van bestemming... :rolleyes:

Ook idioot...

https://www.zie.nl/video/opmerkelijk/Schokkend-fietser-bijna-geraakt-door-trein/m1mz82ef8v7h

En ook gisteren weer een malloot die onnodig links bleef rijden. Plek zat rechts, maar toch lekker links blijven plakken hoor.
Komende week maar eens een beetje meer uitslapen, dan heb ik minder de neiging er weer rechts voorbij te gaan.
Dat rechts voorbij rijden is ook zowel het voor- als nadeel van een wat vlottere auto. Met een simpele 1 liter zou ik het niet eens overwegen.

Daar sla je de spijker inderdaad op zijn kop. Met mijn 2 liter 9-3 had ik sneller de neiging rare capriolen in te halen, maar met dit 1.2'tje rijd ik erg braaf simpelweg omdat ik anders alleen maar gevaarlijke(re) situaties teweeg breng.
Even een snelle inhaalactie maken op een 80 weg omdat ik achter een slome sukkelaar zit, zit er gewoon niet in helaas omdat ik, ondanks dat ik terugschakel, er gewoon te lang over doe om snelheid te maken.

Paulus0013 zei:
En ook gisteren weer een malloot die onnodig links bleef rijden. Plek zat rechts, maar toch lekker links blijven plakken hoor.
Komende week maar eens een beetje meer uitslapen, dan heb ik minder de neiging er weer rechts voorbij te gaan.
Dat rechts voorbij rijden is ook zowel het voor- als nadeel van een wat vlottere auto. Met een simpele 1 liter zou ik het niet eens overwegen.

Gisteren ook op de Autobahn tussen Keulen en Düsseldorf. Het was redelijk rustig, komt er een ML van de invoegstrook, meteen naar links (terwijl er rechts voldoende ruimte was). Ik heb er uiteindelijk zo'n 5 km achter gereden, zelf kon ik regelmatig naar rechts toe, maar de ML bleef links rijden. Tot er een wegversmalling kwam, ging de ML op het allerlaatste moment (over de doorgetrokken streep!) naar rechts. o_O Ook wel een aantal keer de neiging gehad om er rechts voorbij te gaan, maar daar was ik toch te netjes voor.....

Gisteravond me voor het eerst in tijden weer eens iets misdragen.
Dan pas valt op hoe slecht ook andere automobilisten er op berekend zijn dat iemand te hard rijdt.
Nog los daarvan heb ik ook simpelweg idiote dingen gezien op de weg.

Iemand die HIER besluit om van de meest rechterrijstrook er eentje naar links op te schuiven. Geen enkel verkeer op rechts voor hem.

HIER reed een Belgische BMW op de linkerrijstrook zonder ook maar enig verkeer voor of naast hem. Groot licht seinen, knipperlicht naar links aan, en lekker stug links blijven rijden nog steeds. Je vraagt je weleens af waar zo iemand mee bezig is.

Mensen die in het geheel niet lijken te spiegelen. Of mensen die totaal geen snelheid kunnen inschatten van achterop komend verkeer.
Mensen die gaan inhalen zonder richting aan te geven. Dat is helemaal prachtig als je flink doorrijdt, dan kan je ook flink ankeren. Maar ja zit je er achterop is het weer de schuld van de hardrijder natuurlijk. Alsof je rekening kunt houden met mensen die lukraak hun auto opzij smijten.
Er was iemand die naar links kwam en bijna zijn achterkant tegen mijn neus aanduwde. Dan kan ik te hard rijden, maar je ziet op het moment dat je stuurt toch wel een auto dichtbij zijn? Hoeveel dichterbij had ie het willen hebben?

Erg irritant inderdaad. Ik controleer in Duitsland ook altijd mijn spiegels 2x. Dan kan je prima inschatten hoe hard de auto rijdt en of je nog naar links kan zonder de auto achter je te veel te hinderen.

Vermakelijke verhalen allemaal. Ik ben slechts een eenvoudige buschauffeur, dus beroepsmatig beweeg ik mij met een bus van 12 meter door het verkeer tussen een hele hoop amateurs die elke dag er proberen het beste van te maken. Ondanks het feit dat ik op vrachtauto, bus en personenauto bij benadering 3 miljoen kilometer ervaring heb, zal ik nooit beweren dat ik foutloos rijd. Ik zie dagelijks enorm veel idiote acties in het verkeer maar als ik me zo zou ergeren als de meeste posters hier zou ik het niet lang volhouden achter het stuur. Vaak denk ik iets met balk en splinter bij het lezen van de reacties in dit topic..................................

@techlo2
Het is maar welke insteek je kiest voor dit topic, zowel qua schrijven als lezen. Ik zal nooit beweren dat ik de perfecte bestuurder ben, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het dan verboden is om hier 'opvallende' situaties te delen. Niet in de laatste plaats omdat je ook wel eens dingen leest die je zelf misschien ook wel onbewust fout doet. Niet zo zwaar aan tillen dus :)

Ik zag zelf ook weer een merkwaardige bestuurder vanmorgen. Het was een rood VW-busje, die hebben doorgaans al de schijn tegen. Deze meneer reed een paar auto's voor me, dus ik had 'm mooi in het vizier. Het feestje begon bij de oprit van de snelweg. Helemaal vooraan reed een vrachtwagen dus erg rap ging het allemaal niet. Het extreme bumperkleven van busmeneer mocht vreemd genoeg niet baten. Eenmaal op de snelweg beland reed meneer vrij kalm door, ca. 110 km/u (op de teller) op de rechterbaan. Was ook vrij druk, maar een echte stresskip was allang een baantje opgeschoven. Ik ben er achter gebleven, want ik moet hier alweer de eerstvolgende afslag hebben. Busmeneer dus ook. Eenmaal op de afrit ging hij vrij fors op de rem, geen idee waarom eigenlijk. Direct het eerstvolgende verkeerslicht ook weer een leuke situatie. Ik ken de timing van dat ding wel een beetje, dus ik wist dat het voor mij krap ging worden om nog groen te hebben. Dat bleek te kloppen, dat ging ik nooit halen. Het busje voor mij ook niet. Om het nog interessanter te maken: juist op dat moment kwam er een ambulance met toeters en bellen (vanaf de andere kant) het kruispunt over, door het rode licht. Maar wat doet dat busje? Die stopt niet voor (donker)oranje, maar rijdt nog lekker een stukje door over de stopstreep, laat de ambulance passeren en rijdt vrolijk (riant) door rood. Ik denk: die zie ik niet meer terug. Stadsverkeer is blijkbaar meedogenloos, want een paar kilometer verderop in de stad kwam ik 'm weer tegen bij de verkeerslichten. Wat denk je? Knalt'ie weer riant door rood! Drie acties dus die (blijkbaar) geen enkele tijdswinst opleveren maar wel een significant veiligheidsrisico. Als hij nou haast had was het misschien nog te verklaren (niet goed te praten...) maar daarvan was dus totaal geen sprake. Ik heb nog even gedacht om de baas van rode busjesmeneer te bellen en 'm te wijzen op deze slechte reclame, het gratis telefoonnummer stond er groot op. Heb ik toch maar niet gedaan. Mij is altijd geleerd dat je 112 alleen moet bellen in geval van een echt noodgeval...

Zou goed kunnen, is me niet opgevallen. Ook niet bewust op gelet trouwens. Maar je zou toch uitgerekend van een brandweerman verwachten dat hij beter weet? Die jongens weten toch wat ze aan kunnen treffen als ze een auto moeten openknippen na een ongeval?

Iedereen wijkt naar links/rechts om een politie auto er langs te laten. Je zou denken dat valt op. Niet als je een 307 CC rijdt blijkbaar, deze mevrouw wilde zo graag direct van de invoegstrook naar de linkerbaan dat ze zich bijna door die politie auto in de flank laat rijden. Pretty impressive...

Kan ook wel weer een mistlichten topic open. Wat is dat toch? Mistlichten aan met 140 in het uur geeft blijkbaar een veilig gevoel? Mistlichten aan in de file geeft blijkbaar een veilig gevoel?

Uzzi zei:
Kan ook wel weer een mistlichten topic open. Wat is dat toch? Mistlichten aan met 140 in het uur geeft blijkbaar een veilig gevoel? Mistlichten aan in de file geeft blijkbaar een veilig gevoel?

Ik heb mezelf hier van de week op betrapt :(. Het was erg donker 's morgens, het regende en moet het eerste stuk door de polder rijden (weg de breedte van iets meer dan een personenauto). Doe dan vaak m'n mistlichten voor even aan omdat dan de berm goed verlicht wordt, alleen was ik ze vergeten uit te zetten. Na 75km over de snelweg zag ik pas in de ruit van het kantoorpand dat ze nog aanstonden.... :rolleyes:

Valt me overigens op dat Belgische bestuurders bij minimale mist en soms zelf bij regenval hun mistachterlicht aan zetten. Hoe irritant, vooral in de file bij regen. Hints hebben geen enkel nut. Waarom zou dat zijn; wordt dit geleerd bij de rijlessen?

Hier kan ik hem achter alleen aanzetten als ze voor ook aan staan. Is dat dan toegestaan in België?

Lijkt me wel. Het een kan vaak niet zonder het ander. Ik ken in ieder geval geen auto waarbij het mistachterlicht onafhankelijk van het mistvoorlicht aangezet kan worden.

PauseBreak zei:
Lijkt me wel. Het een kan vaak niet zonder het ander. Ik ken in ieder geval geen auto waarbij het mistachterlicht onafhankelijk van het mistvoorlicht aangezet kan worden.
Bij de Renault Modus van m'n ouders is dit separaat te regelen, dus ik sluit niet uit dat dit ook bij andere Renaults het geval is.

Bij mijn Clio niet. Aangezien de verlichting op het knipperlichtpookje zit met zo'n draaifunctie kom je eerst langs de voorste mistlichten voor je bij het mistachterlicht kan komen.
Bij mijn Saab 900 en 9-3 kon het wel onafhankelijk. Daar had je gewoon 2 aparte knoppen voor.

Vanmorgen eentje die hier zo ongeveer haaks rechtsaf ging vanaf waar je op de foto de klassieke Peugeot ziet de meest rechtse baan op (de linker van de twee rijstroken voor rechtsaf was voor de vluchtheuvel langs blijkbaar niet meer haalbaar). En ja daar reed al iemand dus die zal zich ook een hartverzakking geschrokken hebben.

PauseBreak zei:

Volgens mij kan het op mijn 155 wel. Mistlichten voor zit bij mijn handrem, en achter aan het stuur.

PauseBreak zei:

Bij de S-uitvoeringen van de Capri mk3 (1977-1986) kun je wel onafhankelijk van elkaar de mistlichten voor en achter inschakelen.
Het mistlicht achter zit in het middenconsole en het mistlicht voor zit onder het stuur tegen de middenconsole aan

Mart1n zei:
Ik heb mezelf hier van de week op betrapt :(. Het was erg donker 's morgens, het regende en moet het eerste stuk door de polder rijden (weg de breedte van iets meer dan een personenauto). Doe dan vaak m'n mistlichten voor even aan omdat dan de berm goed verlicht wordt, alleen was ik ze vergeten uit te zetten. Na 75km over de snelweg zag ik pas in de ruit van het kantoorpand dat ze nog aanstonden.... :rolleyes:

Valt me overigens op dat Belgische bestuurders bij minimale mist en soms zelf bij regenval hun mistachterlicht aan zetten. Hoe irritant, vooral in de file bij regen. Hints hebben geen enkel nut. Waarom zou dat zijn; wordt dit geleerd bij de rijlessen?

De mistlichten voor aan daar stoor ik me eigenlijk niet zo aan. Achter des te meer omdat ze vrijwel altijd voor niets aan staan muv dat het waarschijnlijk ontzettend veilig voelt. Andere verklaring heb ik er niet voor…

Is het in Frankrijk wellicht ook verplicht? Ik zou het bijna de Franse ziekte noemen. Vrijwel altijd auto's met een Franse nummerplaat.

Terug
Bovenaan