Daarom zou je minder moeten oordelen en meer moeten accepteren/"opvangen". Maakt een ander een fout, zorg dan dat dat geen gevaar wordt, in ieder geval wat jouw reactie betreft. Da's namelijk ook prettig als jij een fout maakt...
Dus niet zo doen als die knakker van wie hier een tijdje terug een filmpje was gepost. Alles tot in het oneindige doorduwen omdat meneer juist zou handelen en voorrang had. Dan heb je 0,0 marge voor als het een keer spannend wordt en iemand iets over het hoofd ziet.
Gelijk hebben is leuk, maar problemen voorkomen is veel handiger voor iedereen.
En reageert navenant, door bijvoorbeeld JUIST naar rechts te gaan als hij rechts ingehaald wordt.
Bijzonder slimme actie, zeker als je zoiets welbewust doet. Op zulke momenten komt in mij het slechtste boven.
Zo heb ik ook eens iemand aangesproken die welbewust mij afsneed. 'Ja ik zag dat je te hard reed, dus daarom gooide ik mijn auto er voor'.
Och ja en wat als ik dat te laat had opgemerkt en vol op je was geklapt? Dan was het uiteraard mijn fout...
Met zulke mensen kan je ook net zo goed niet in discussie gaan.
ik had afgelopen week een vrij intensief telefoongesprek in de auto, tot ik er plots achter kwam dat ik al heeeeel lang op de linkerrijstrook reed!
Ik kan me werkelijk niet voorstellen hoe dat is.
Ik kan me niet voorstellen dat niet ook jij wel eens een rit hebt (gehad) waar je achteraf niet meer precies kon herinneren welke route je gereden hebt of wat er onderweg gebeurd is
Weleens? Ik zou bijna zeggen dagelijks. Je onthoudt inderdaad nooit alles van je rit.
En daar zit hem nou juist de kneep: naar mijn idee zijn de linksplakkers niet (allemaal) bewust aan het linksplakken, en de rechtsinhalers wel (bijna allemaal) bewust aan het rechtsinhalen. Wat is dan gevaarlijker, de niet bewuste of de wel bewuste actie?
Nou is linksplakken op zichzelf qua gevaarzetting tamelijk onschuldig, maar je gaat je wel afvragen in hoeverre ze met andere aspecten van het verkeer bezig zijn.
Ik snap werkelijk niet hoe je onbewust links kunt blijven rijden. Er is in de eerste plaats al een reden dat je links bent gaan rijden. Bijvoorbeeld om een vrachtwagen in de halen. Dan is stap 2 toch dat je na het inhalen teruggaat naar rechts? Ik kan er niet bij dat mensen kilometers lang links zouden kunnen blijven rijden, terwijl er geen enkel verkeer rechts zou rijden dat ze aan het passeren zijn. Zoiets moet je dan toch ook opvallen?
En zo niet, dan zou ik me ernstige zorgen maken of mensen dan ook geen andere dingen over het hoofd zouden zien.
Mocht ik ooit voor rechts inhalen als enige aan de kant worden gezet dan zal mijn allereerste vraag zijn waarom de linksplakker door mocht rijden.
En dan loop je dus het risico op een antwoord als 'meneer we hebben het nu over úw rijgedrag, daarom staat u aan de kant'.
Mijn idee van zo'n situatie is een beetje als 'waar er 2 vechten hebben er 2 schuld' en dat kan je niet afdoen door slechts 1 partij aan te spreken.
PLUS het feit dat we met zijn allen steeds meer druk in ons leven hebben (kids moeten naar school, ik moet nog naar 3 klanten vandaag, ik kom te laat etc.)
Ik heb daar werkelijk allemaal geen last van. Het komt slechts zelden voor dat ik haast heb in het verkeer en dan nog is dat een enorm slecht excuus om je te misdragen natuurlijk.
999 van de 1000 keer zit ik dus in de auto zonder enige druk van wat dan ook. Doorgaans ga ik ook ruim op tijd van huis weg als het voor iets belangrijks is. Zeker richting onbekend terrein met kans op files.
Mijn werk is nog geen 10km van mijn huis, dus als ik al te laat ben heeft het ook totaal geen zin om op zo'n korte rit extreem te hard te gaan rijden.
Maar dan nog kan je dit hele probleem weer samenvatten tot 1 conclusie: mensen láten zich gek maken door van alles en nog wat.
Denk trouwens dat bij deze groep rijders, een waarschuwing hetzelfde effect geeft als een
ik rij al de maximale snelheid dus mag ik links blijven rijden, je mag namelijk niet harder rijden dus is het goed wat ik doe.
Alleen daarom al dus gewoon bekeuren al die linksrijders.
Eerst proberen we hier te stellen dat er slechts 1 grote groep zou zijn, maar ik kan me voorstellen dat niet alles en iedereen die linksrijdt dat onbewust zou doen.
Je hebt bv: mensen die 10km verderop de afslag moeten hebben, mensen die de vmax rijden en dus vinden dat ze daarom niemand tot last zijn, mensen die in het geheel geen feeling hebben met autorijden, mensen die druk met andere zaken bezig zijn, mensen die bang zijn tussen vrachtwagens te rijden... vul maar aan er is vast meer te bedenken.
Maar voor velen is dat te pijnlijk om toe te geven.
Mooi discussiepunt. Waarom zou dat zo zijn? Gezichtverlies, schaamte?
Naar mijn idee verlies je je gezicht namelijk veel meer als je als kleuter naar van alles gaat lopen wijzen. Be a man, accepteer je fout.
Bumperkleven is net zoiets; die bumperklever is niet bezig met het feit dat hij te dicht bij komt, maar met het feit dat iemand hem in de weg zit en dus zijn vrijheid belemmert.
Dat is toch raar? Alsof mensen de realiteit totaal verliezen op dat moment.
Ik heb er de laatste tijd ook weer geregeld last van. Je moet er niet aan denken dat er plots iets op de weg ligt, want met een beetje doorremmen zit die ander er direct achterop.
@ Soloman: mensen zijn niet altijd bezig met verplichtingen, maar door onze huidige maatschappij wel vaak.
Hoezo door onze maatschappij? Het is toch hoe je er zelf mee om wilt gaan?
Overigens gisteren weer geconfronteerd met het vooroordeel over wielrenners.
Ik reed in de middag door de polder en het was best druk met fietsers en voetgangers. Ik ben nog steeds van het motto leven en laten leven, maar niet iedereen lijkt zo te denken.
Ik rem netjes af om de voetgangers rustig te passeren, en zo gaan fietsers ipv naast elkaar achter elkaar rijden. Kleine moeite en iedereen kan met plezier zijn weg vervolgen. Totdat ik op een groepje wielrenners stuit. Er gebeurde werkelijk helemaal niets. Ze gingen elkaar lekker inhalen en reden breeduit over de hele weg. Ik heb dat eens rustig bekeken en ben er een hele tijd achter blijven rijden zonder enige vorm van aandacht te trekken.
Na een tijdje had ik wel zoiets van wat moet ik hier nu mee, gaan ze überhaupt nog wel een keer ruimte geven? Uiteindelijk kreeg ik wel wat ruimte, maar ik snap niet dat het zo lang moest duren.