Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Joël D. zei:
Ik denk ook dat heel veel mensen die links blijven rijden zich er totaal niet van bewust zijn. Spreek die mensen nou aan op hun gedrag, en je hebt een grote kans dat ze voortaan wel weer naar rechts gaan. Het aanspreken van mensen die bumperkleven en/of rechts inhalen heeft geen zin. De volgende keer als je achter iemand rijden die links blijft rijden doen ze het weer.

De overheid moet dus de oorzaak aanpakken, en niet het gevolg. Pak de oorzaak weg en het gevolg heb je ook niet meer. Pak het gevolg aan en er ontstaat weer een nieuwe groep mensen. Da's dus niet de oplossing.

Wat een interessante gedachtegang. Misschien begrijp ik het niet helemaal goed, maar ik begrijp uit het bovenstaande dat de groep die zich schuldig maakt aan bumperkleven en rechts inhaalt niet op een normale manier aan te spreken zijn, want ze blijven het toch doen.

Dan komt de volgende stap: pak de oorzaak aan, klinkt logisch. Waarom zou deze groep wel aan te spreken zijn? Waarom heeft dit wel zin? Ik bedoel dit als een serieus discussiepunt, het is mij echt niet duidelijk waarom de ene groep wel aan te spreken zou zijn en de andere niet.

Paulus0013 zei:
Ik denk dat je beide posts had moeten quoten. Ik probeer de spiegel voor te houden mbt wat vectrafan zegt. Hij bekijkt het vanuit zijn perspectief, dat kan je net zo goed omdraaien. Dan krijg je dezelfde soort reacties, alleen dan de andere kant op.

Mij maakt het verder niet veel uit. Als ik iets doe, ook al is het als reactie op een ander, dan is het nog steeds MIJN actie. Ik hoef het niet te doen. Daarnaast zit ik achter het stuur, trap ik het gas in etc.. Hoe dom kan je dan zijn om een ander daarvan de schuld te gaan geven? Je kunt hooguit stellen dat die ander jouw humeur heeft beïnvloed. Alhoewel je ook dat kunt betwisten. Je láát je tenslotte beïnvloeden op zo'n moment. Wat je vervolgens met dat humeur doet is je eigen keuze.
Dat is inderdaad wat ik bedoel, en mensen geven elkaar dagelijks de schuld van wat ze zelf in feite fout doen. Daarom zou je minder moeten oordelen en meer moeten accepteren/"opvangen". Maakt een ander een fout, zorg dan dat dat geen gevaar wordt, in ieder geval wat jouw reactie betreft. Da's namelijk ook prettig als jij een fout maakt...
Paulus0013 zei:
Soms vraag ik me dan weleens af hoe die ander het zal ervaren als ik, zoals vanmiddag, opeens rechts met een rotgang er langs kom zetten. Zou die ander dan ook zo kortzichting denken van wat een mafketel? Zonder in de gaten te hebben dat ie zelf ook een mafketel is omdat ie links blijft hangen.
Ja. Simpel, ja. Of nee. Kan ook. Punt is: je weet het niet. Waar de een denkt "rij door" of "ga uit de weg", voelt de ander zich misschien opgejaagd door diezelfde persoon. En reageert navenant, door bijvoorbeeld JUIST naar rechts te gaan als hij rechts ingehaald wordt. Of langzamer te gaan rijden bij die bumperklever. Het verhaal heeft altijd een andere kant en de kans is groot dat die er heel anders uitziet als de jouwe....

Durashift zei:
LoveD MyJeep zei:
Wat mensen eens zouden moeten laten, ook ik, is denken te weten wat anderen denken en waarom ze iets doen.

Eens, aannames zijn gevaarlijk. Maar..

LoveD MyJeep zei:
De werkelijkheid is, dat je alleen je eigen denkbeelden op een ander projecteert, afhankelijk van hoe jij die situatie oppakt.

... sommige situaties zijn voor een ieder gelijk. Bijvoorbeeld de wet. De wet schrijft, in deze discussie, voor dat de plaats op de weg zoveel mogelijk rechts is. Dit is dus voor iedereen gelijk.

Als ik, rechts-rijdend op de snelweg, op een 'linksplakker' stuit.. heb ik dan niet het recht/gelijk om het denkbeeld van 'u rijdt niet rechts, u houdt zich niet aan de wet, te projecteren op de linksplakker?

Als ik vervolgens rechts inhaal, en dus ook de wet overtreed, heeft de linksplakker m.i. het volste recht hetzelfde over mij te denken. Zolang we dit niet tegen elkaar uitspreken zal het goed gaan.. want ik vind wél dat ik meer 'gelijk' heb dan de linksplakker.
Immers, als hij zich aan de wet houdt (wat ik immers ook deed voordat ik hem naderde) was de gehele situatie niet ontstaan.

Het gaat er niet om dat de wet voor iedereen gelijk is, maar dat iedereen daar op zijn eigen manier mee om gaat en dat iedereen (al dan niet bewust) fouten maakt. Je projecteert dan ook niet "jij mag niet onnodig links rijden", want dat is de wet. Wat je wél projecteert, is "jij bent een aso want je rijdt onnodig links", terwijl je niet het geringste kan weten over de aanleiding.

"Meer gelijk hebben" is gewoon een manier om een eigen overtreding goed te praten. Als jij je portemonnee niet op tafel had gelegd, had ik hem nooit zo makkelijk kunnen stelen. Punt is niet de aanleiding, maar de overtreding. En de wet is het wat dat betreft ook niet met je eens, alleen in "extreme" gevallen wordt een uitzondering gemaakt. Bijvoorbeeld over de busstrook als iemand de rijstrook langer blokkeert, of iets dergelijks. En dan nog niet in alle gevallen.

Paulus0013 zei:
Om even op de topictitel in te haken, imho is onnodig linksrijden een "domme actie in het verkeer" omdat dit vaak onbewust gebeurt
Hoezo onbewust? Ik mag toch zeker hopen (en aannemen) dat mensen vrij bewust aan het autorijden zijn? Als je iemand onbewust doodrijdt, dan is het ook niet opeens minder erg.

Nou, hier heb je wel een goed punt: ik had afgelopen week een vrij intensief telefoongesprek in de auto, tot ik er plots achter kwam dat ik al heeeeel lang op de linkerrijstrook reed! Compleet onbewust was ik dus een linksplakker. Gelukkig reed er niemand achter me, maar ik voelde me wel enigszins beschaamd.... :(

Paulus0013 zei:
Waaruit maar weer blijkt dat de overheid aan symptoombestrijding doet in plaats van een probleem bij de bron aan te pakken.
Nu gaat dat rechts inhalen natuurlijk verder dan die onnodige linksplakker, daar wel eens aan gedacht?

Om even op de topictitel in te haken, imho is onnodig linksrijden een "domme actie in het verkeer" omdat dit vaak onbewust gebeurt
Hoezo onbewust? Ik mag toch zeker hopen (en aannemen) dat mensen vrij bewust aan het autorijden zijn? Als je iemand onbewust doodrijdt, dan is het ook niet opeens minder erg.

Ik vind ook nog steeds dat bij staande houding beide partijen aan de kant gezet moeten worden. Laat ze zelf maar uitleggen hoe de situatie kon ontstaan.

Als je weet dat de hersenen van de mens over het algemeen heel erg bezig zijn met het filteren van informatie, om zo te bepalen welke belangrijk is zodat daar de focus naartoe kan en "multitasken" slechts voor zeer weinigen is weggelegd, PLUS het feit dat we met zijn allen steeds meer druk in ons leven hebben (kids moeten naar school, ik moet nog naar 3 klanten vandaag, ik kom te laat etc.) EN dat autorijden voor veel mensen zo gewoon is dat ze nauwelijks nadenken, dan weet ik ook vrij zeker dat veel mensen dingen onbewust doen in het verkeer. Tel daar het telefoneren, appen, facebooken, twitteren etc bij op en het missen van de aandacht op de weg is compleet en het "onbewust" rijden is een feit.

Ik kan me niet voorstellen dat niet ook jij wel eens een rit hebt (gehad) waar je achteraf niet meer precies kon herinneren welke route je gereden hebt of wat er onderweg gebeurd is. Vooral als je moe of juist heel druk bent gebeurt dat makkelijk omdat je onderweg in je hoofd met allerlei andere dingen bezig bent. Gelukkig kunnen je hersenen vrij veel op de automatische piloot, maar als er wat buitengewoons gebeurt, gaat het meestal mis.

Een vraag voor LovedmyJeep: Wat gebeurd er volgens jouw mening bij mensen die last hebben van een rijder op de linkerstrook en daardoor menen dat ze gerechtigd zijn om zelf een nog grovere overtreding te maken? Waarom doen ze dat is eigenlijk mijn vraag.

Paulus0013 zei:
Waaruit maar weer blijkt dat de overheid aan symptoombestrijding doet in plaats van een probleem bij de bron aan te pakken.
Nu gaat dat rechts inhalen natuurlijk verder dan die onnodige linksplakker, daar wel eens aan gedacht?

En daar zit hem nou juist de kneep: naar mijn idee zijn de linksplakkers niet (allemaal) bewust aan het linksplakken, en de rechtsinhalers wel (bijna allemaal) bewust aan het rechtsinhalen. Wat is dan gevaarlijker, de niet bewuste of de wel bewuste actie?

Nou is linksplakken op zichzelf qua gevaarzetting tamelijk onschuldig, maar je gaat je wel afvragen in hoeverre ze met andere aspecten van het verkeer bezig zijn.

Paulus0013 zei:
Ik vind ook nog steeds dat bij staande houding beide partijen aan de kant gezet moeten worden. Laat ze zelf maar uitleggen hoe de situatie kon ontstaan.

Helemaal mee eens. Mocht ik ooit voor rechts inhalen als enige aan de kant worden gezet dan zal mijn allereerste vraag zijn waarom de linksplakker door mocht rijden.

Als ik Lovemyjeep zo probeer te volgen, waar ik altijd vrij veel moeite mee heb, dan zijn de mensen dus vooral druk met verplichtingen. Of liever: altijd druk met verplichtingen.

Ik heb daar gelukkig niet zo heel erg veel last van (soms wel), want ik heb geen kinderen (oh, kids, sorry, dat is het nieuwe hippe woord voor kinderen) en geld/loopbaan interesseren me niet zoveel.
Wat is trouwens een app?

En waarom zou je facebooken in de auto?

Soloman zei:
Als ik Lovemyjeep zo probeer te volgen, waar ik altijd vrij veel moeite mee heb, dan zijn de mensen dus vooral druk met verplichtingen. Of liever: altijd druk met verplichtingen.

Ik heb daar gelukkig niet zo heel erg veel last van (soms wel), want ik heb geen kinderen (oh, kids, sorry, dat is het nieuwe hippe woord voor kinderen) en geld/loopbaan interesseren me niet zoveel.
Wat is trouwens een app?

En waarom zou je facebooken in de auto?

LoveDMyJeep post weinig zaken die je tussen neus en lippen tot je neemt, maar ze zijn wel heel zinvol.

Een app is een programmaatje op je telefoon of tablet. En als bestuurder lijkt het mij niet zo raadzaam te facebooken in de auto.

vectrafan zei:
Joël D. zei:
Ik denk ook dat heel veel mensen die links blijven rijden zich er totaal niet van bewust zijn. Spreek die mensen nou aan op hun gedrag, en je hebt een grote kans dat ze voortaan wel weer naar rechts gaan. Het aanspreken van mensen die bumperkleven en/of rechts inhalen heeft geen zin. De volgende keer als je achter iemand rijden die links blijft rijden doen ze het weer.

De overheid moet dus de oorzaak aanpakken, en niet het gevolg. Pak de oorzaak weg en het gevolg heb je ook niet meer. Pak het gevolg aan en er ontstaat weer een nieuwe groep mensen. Da's dus niet de oplossing.

Wat een interessante gedachtegang. Misschien begrijp ik het niet helemaal goed, maar ik begrijp uit het bovenstaande dat de groep die zich schuldig maakt aan bumperkleven en rechts inhaalt niet op een normale manier aan te spreken zijn, want ze blijven het toch doen.

Dan komt de volgende stap: pak de oorzaak aan, klinkt logisch. Waarom zou deze groep wel aan te spreken zijn? Waarom heeft dit wel zin? Ik bedoel dit als een serieus discussiepunt, het is mij echt niet duidelijk waarom de ene groep wel aan te spreken zou zijn en de andere niet.

Omdat ik denk dat de mensen die links blijven rijden het niet door hebben dat ze fout zijn. Rechts inhalen doe je heel bewust, links rijden niet. (Zie ook de post van BUMP. Ik zelf heb het overigens ook wel eens gehad, dat ik er niet bij was met mijn hoofd en dat ik onnodig links reed.)Ik denk dat als je mensen erop aanspreekt als ze links rijden dat ze zich er beter van bewust zijn. Mensen die rechts inhalen weten dat ze fout zijn. Helaas gebeurt het toch vaak dat degene die rechts inhaalt aan de kant wordt gezet, terwijl de mensen die links blijven rijden door mogen rijden. Effect? 0,0, want degene die links rijdt blijft nog steeds links rijden.

Het links blijven rijden is ook vaak het effect van de aandacht er niet bij houden. En wat gebeurt er dan? Ongemerkt laat je je snelheid afzakken, waardoor jouw gedrag nog meer irritatie opwekt bij de medeweggebruikers.

@DF: Ik moet eerlijk zijn dat ik het allemaal niet zo heel erg meer volg. Vroeger zeiden ze: het is ouderdom, maar ik voel me nog helemaal niet oud.Wel is iedereen hilarisch over nieuwe toestelletjes en toepassingen. En kijken ze met grote ogen als ik vraag waar ze het over hebben. Dan voel ik me best wel moeilijk. Ik zit daar best wel mee.

Wat ik eigenlijk ook wil toevoegen: wees niet de hele dag/nacht bezig met je leven.
Neem tijd voor jezelf. Besteed tijd aan niets doen. Mediteer.

Niet te druk over maken, het interesseert je, of niet. Ik heb ook geen facebook account om maar iets te noemen. Mijn ouders allebei wel.

Je hebt ook een app om berichtjes te sturen, wat niks kost (i.t.t. sms). Laatst stuurde ik een vriend een smsje, die zich vervolgens afvroeg waarom z'n telefoon zo'n raar geluid maakte. Kennelijk krijgt-ie niet zo vaak meer smsjes tegenwoordig (:B Ik schijn inmiddels qua soort telefoon dan ook zwaar in de minderheid te zijn met mijn Nokia C2-01.

Joël D. zei:
Omdat ik denk dat de mensen die links blijven rijden het niet door hebben dat ze fout zijn. Rechts inhalen doe je heel bewust, links rijden niet. (Zie ook de post van BUMP. Ik zelf heb het overigens ook wel eens gehad, dat ik er niet bij was met mijn hoofd en dat ik onnodig links reed.)Ik denk dat als je mensen erop aanspreekt als ze links rijden dat ze zich er beter van bewust zijn. Mensen die rechts inhalen weten dat ze fout zijn. Helaas gebeurt het toch vaak dat degene die rechts inhaalt aan de kant wordt gezet, terwijl de mensen die links blijven rijden door mogen rijden. Effect? 0,0, want degene die links rijdt blijft nog steeds links rijden.

Het links blijven rijden is ook vaak het effect van de aandacht er niet bij houden. En wat gebeurt er dan? Ongemerkt laat je je snelheid afzakken, waardoor jouw gedrag nog meer irritatie opwekt bij de medeweggebruikers.

Een mooie these, en ik kan me voorstellen dat dit op gaat voor een aantal mensen die op de linkerbaan rijden. Onoplettendheid als oorzaak van onnodig links rijden, ja deze groep zou zich inderdaad er iets van aan trekken als ze bewust worden gemaakt van hun fout. Denk trouwens dat bij deze groep rijders, een waarschuwing hetzelfde effect geeft als een boete. Ze zijn namelijk niet onwelwillend, maar afgeleid waardoor ze te lang op de linkerbaan blijven plakken.

Maar er zijn ook andere chauffeurs die om hun moverende redenen blijven plakken op de linkerbaan. Ik heb ooit wel eens gehoord via een programma op de televisie de opmerking: ik rij al de maximale snelheid dus mag ik links blijven rijden, je mag namelijk niet harder rijden dus is het goed wat ik doe. Dan iets wat ik met name in Frankrijk op 3 baanswegen heb gezien, expres op de middelste baan blijven rijden met een vrij laag tempo. Ik kreeg de indruk, uit angst voor eventueel invoegend verkeer. Dit is natuurlijk een interpretatie van mij, want ik heb het nooit kunnen navragen waarom ze dat deden.

vectrafan zei:
Een vraag voor LovedmyJeep: Wat gebeurd er volgens jouw mening bij mensen die last hebben van een rijder op de linkerstrook en daardoor menen dat ze gerechtigd zijn om zelf een nog grovere overtreding te maken? Waarom doen ze dat is eigenlijk mijn vraag.

Dat kan je dus niet eenduidig zeggen. Meestal besluit iemand eigen rechter te spelen vanuit een gevoel dat met belemmering van de eigen vrijheid te maken heeft. Dus iets in de zin van "jij zorgt dat ik niet op "legale" manier door kan rijden, dus dan neem ik het recht dat op een andere manier te doen". M.a.w., de verantwoordelijkheid voor hun eigen gedrag bij iemand anders leggen. Mensen hebben vaak de eigenschap hun eigen gedrag "goed te praten" met allerlei zaken omdat ze weten dat ze eigenlijk fout zitten. Maar voor velen is dat te pijnlijk om toe te geven. Ik denk trouwens dat we ons daar allemaal wel eens schuldig aan maken. Gisteren nog heb ik tientallen mensen zien keren op een autoweg (!) waar tegenliggers dus met 100 op je af komen, omdat er in "mijn" rijrichting file stond. Je maakt mij niet wijs dat niemand van die mensen weet dat je op een autoweg niet mag keren en dat het bovendien levensgevaarlijk is, ook voor anderen. En toch doen ze het.

Net zo goed als ik ook zelf wel eens iemand rechts voorbij ga, wetende dat het niet mag en op dat moment vaak mezelf vertellend dat het "niet mijn schuld" is. Ik doe dat normaal gesproken niet op een manier waar iemand snel van zal schrikken, maar dat maakt de overtreding natuurlijk niet goed.

Veel van de onderwerpen uit de "irritatie-top-10" zijn zaken waar een hoop mensen zich niet bewust van zijn als ze zich er aan schuldig maken. Bumperkleven is net zoiets; die bumperklever is niet bezig met het feit dat hij te dicht bij komt, maar met het feit dat iemand hem in de weg zit en dus zijn vrijheid belemmert.

@ Soloman: mensen zijn niet altijd bezig met verplichtingen, maar door onze huidige maatschappij wel vaak. Het is dan ook vooral een combinatie van zaken. De verplichtingen, de afleidingen van o.a. de smartphone en social media, vermoeidheid, stress, het feit dat autorijden heel gewoon is geworden en een dagelijkse bezigheid is, de manier waarop hersenen functioneren.

Ik ken NIEMAND die achter het stuur zit en zowel zijn gedachten als handelingen alleen maar op het bewegen in het verkeer houdt of kan houden. Iedereen zit wel eens aan de radio, kletst met een passagier of kijkt naar iets wat hij onderweg ziet. En als er al mensen zij die dat doen/kunnen, dan zijn het er maar heel weinig. Dat betekent dus dat het grootste deel van het verkeer wordt gevormd door mensen die WEL afgeleid worden...

@ DF: dank voor het LEZEN van wat ik schrijf :)

LoveD MyJeep zei:
Veel van de onderwerpen uit de "irritatie-top-10" zijn zaken waar een hoop mensen zich niet bewust van zijn als ze zich er aan schuldig maken. Bumperkleven is net zoiets; die bumperklever is niet bezig met het feit dat hij te dicht bij komt, maar met het feit dat iemand hem in de weg zit en dus zijn vrijheid belemmert.

Ga ik dan te kort door de bocht, als ik concludeer dat dit misschien een uitvloeisel is van de ikke mentaliteit/maatschappij?

Die ander zit in de weg en belemmert mijn vrijheid.
Daarom mag/moet ik nu rechts inhalen.
Bij vrachtwagens een sterke: Mijn cruisecontrol staat minstens een halve kilometer sneller afgesteld, dus moet ik inhalen

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar ik heb zo wel mijn punt duidelijk gemaakt denk ik. :}

vectrafan zei:
LoveD MyJeep zei:

Ga ik dan te kort door de bocht, als ik concludeer dat dit misschien een uitvloeisel is van de ikke mentaliteit/maatschappij?

Die ander zit in de weg en belemmert mijn vrijheid.
Daarom mag/moet ik nu rechts inhalen.
Bij vrachtwagens een sterke: Mijn cruisecontrol staat minstens een halve kilometer sneller afgesteld, dus moet ik inhalen

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar ik heb zo wel mijn punt duidelijk gemaakt denk ik. :}

Nee, dat is niet te kort door de bocht. Misschien iets meer recht toe recht aan dan hoe ik het omschrijf ;)

Maar zo functioneert het ook in jouw hoofd, dus waarom zou het bij een ander anders gaan? Je kan in principe ook niet anders, want je leeft nou eenmaal jouw leven vanuit jouw perspectief. Andermans perspectief is altijd gissen... Niet dat je er dan altijd naast zit, maar zeker weten doe je alleen je eigen gedachten en motivaties....

Daarom zou je minder moeten oordelen en meer moeten accepteren/"opvangen". Maakt een ander een fout, zorg dan dat dat geen gevaar wordt, in ieder geval wat jouw reactie betreft. Da's namelijk ook prettig als jij een fout maakt...
Dus niet zo doen als die knakker van wie hier een tijdje terug een filmpje was gepost. Alles tot in het oneindige doorduwen omdat meneer juist zou handelen en voorrang had. Dan heb je 0,0 marge voor als het een keer spannend wordt en iemand iets over het hoofd ziet.
Gelijk hebben is leuk, maar problemen voorkomen is veel handiger voor iedereen.

En reageert navenant, door bijvoorbeeld JUIST naar rechts te gaan als hij rechts ingehaald wordt.
Bijzonder slimme actie, zeker als je zoiets welbewust doet. Op zulke momenten komt in mij het slechtste boven.

Zo heb ik ook eens iemand aangesproken die welbewust mij afsneed. 'Ja ik zag dat je te hard reed, dus daarom gooide ik mijn auto er voor'.
Och ja en wat als ik dat te laat had opgemerkt en vol op je was geklapt? Dan was het uiteraard mijn fout...
Met zulke mensen kan je ook net zo goed niet in discussie gaan.

ik had afgelopen week een vrij intensief telefoongesprek in de auto, tot ik er plots achter kwam dat ik al heeeeel lang op de linkerrijstrook reed!
Ik kan me werkelijk niet voorstellen hoe dat is.

Ik kan me niet voorstellen dat niet ook jij wel eens een rit hebt (gehad) waar je achteraf niet meer precies kon herinneren welke route je gereden hebt of wat er onderweg gebeurd is
Weleens? Ik zou bijna zeggen dagelijks. Je onthoudt inderdaad nooit alles van je rit.

En daar zit hem nou juist de kneep: naar mijn idee zijn de linksplakkers niet (allemaal) bewust aan het linksplakken, en de rechtsinhalers wel (bijna allemaal) bewust aan het rechtsinhalen. Wat is dan gevaarlijker, de niet bewuste of de wel bewuste actie?

Nou is linksplakken op zichzelf qua gevaarzetting tamelijk onschuldig, maar je gaat je wel afvragen in hoeverre ze met andere aspecten van het verkeer bezig zijn.
Ik snap werkelijk niet hoe je onbewust links kunt blijven rijden. Er is in de eerste plaats al een reden dat je links bent gaan rijden. Bijvoorbeeld om een vrachtwagen in de halen. Dan is stap 2 toch dat je na het inhalen teruggaat naar rechts? Ik kan er niet bij dat mensen kilometers lang links zouden kunnen blijven rijden, terwijl er geen enkel verkeer rechts zou rijden dat ze aan het passeren zijn. Zoiets moet je dan toch ook opvallen?
En zo niet, dan zou ik me ernstige zorgen maken of mensen dan ook geen andere dingen over het hoofd zouden zien.

Mocht ik ooit voor rechts inhalen als enige aan de kant worden gezet dan zal mijn allereerste vraag zijn waarom de linksplakker door mocht rijden.
En dan loop je dus het risico op een antwoord als 'meneer we hebben het nu over úw rijgedrag, daarom staat u aan de kant'.
Mijn idee van zo'n situatie is een beetje als 'waar er 2 vechten hebben er 2 schuld' en dat kan je niet afdoen door slechts 1 partij aan te spreken.

PLUS het feit dat we met zijn allen steeds meer druk in ons leven hebben (kids moeten naar school, ik moet nog naar 3 klanten vandaag, ik kom te laat etc.)
Ik heb daar werkelijk allemaal geen last van. Het komt slechts zelden voor dat ik haast heb in het verkeer en dan nog is dat een enorm slecht excuus om je te misdragen natuurlijk.
999 van de 1000 keer zit ik dus in de auto zonder enige druk van wat dan ook. Doorgaans ga ik ook ruim op tijd van huis weg als het voor iets belangrijks is. Zeker richting onbekend terrein met kans op files.
Mijn werk is nog geen 10km van mijn huis, dus als ik al te laat ben heeft het ook totaal geen zin om op zo'n korte rit extreem te hard te gaan rijden.
Maar dan nog kan je dit hele probleem weer samenvatten tot 1 conclusie: mensen láten zich gek maken door van alles en nog wat.

Denk trouwens dat bij deze groep rijders, een waarschuwing hetzelfde effect geeft als een
ik rij al de maximale snelheid dus mag ik links blijven rijden, je mag namelijk niet harder rijden dus is het goed wat ik doe.
Alleen daarom al dus gewoon bekeuren al die linksrijders.
Eerst proberen we hier te stellen dat er slechts 1 grote groep zou zijn, maar ik kan me voorstellen dat niet alles en iedereen die linksrijdt dat onbewust zou doen.
Je hebt bv: mensen die 10km verderop de afslag moeten hebben, mensen die de vmax rijden en dus vinden dat ze daarom niemand tot last zijn, mensen die in het geheel geen feeling hebben met autorijden, mensen die druk met andere zaken bezig zijn, mensen die bang zijn tussen vrachtwagens te rijden... vul maar aan er is vast meer te bedenken.

Maar voor velen is dat te pijnlijk om toe te geven.
Mooi discussiepunt. Waarom zou dat zo zijn? Gezichtverlies, schaamte?
Naar mijn idee verlies je je gezicht namelijk veel meer als je als kleuter naar van alles gaat lopen wijzen. Be a man, accepteer je fout.

Bumperkleven is net zoiets; die bumperklever is niet bezig met het feit dat hij te dicht bij komt, maar met het feit dat iemand hem in de weg zit en dus zijn vrijheid belemmert.
Dat is toch raar? Alsof mensen de realiteit totaal verliezen op dat moment.
Ik heb er de laatste tijd ook weer geregeld last van. Je moet er niet aan denken dat er plots iets op de weg ligt, want met een beetje doorremmen zit die ander er direct achterop.

@ Soloman: mensen zijn niet altijd bezig met verplichtingen, maar door onze huidige maatschappij wel vaak.
Hoezo door onze maatschappij? Het is toch hoe je er zelf mee om wilt gaan?

Overigens gisteren weer geconfronteerd met het vooroordeel over wielrenners.
Ik reed in de middag door de polder en het was best druk met fietsers en voetgangers. Ik ben nog steeds van het motto leven en laten leven, maar niet iedereen lijkt zo te denken.
Ik rem netjes af om de voetgangers rustig te passeren, en zo gaan fietsers ipv naast elkaar achter elkaar rijden. Kleine moeite en iedereen kan met plezier zijn weg vervolgen. Totdat ik op een groepje wielrenners stuit. Er gebeurde werkelijk helemaal niets. Ze gingen elkaar lekker inhalen en reden breeduit over de hele weg. Ik heb dat eens rustig bekeken en ben er een hele tijd achter blijven rijden zonder enige vorm van aandacht te trekken.
Na een tijdje had ik wel zoiets van wat moet ik hier nu mee, gaan ze überhaupt nog wel een keer ruimte geven? Uiteindelijk kreeg ik wel wat ruimte, maar ik snap niet dat het zo lang moest duren.

LoveD MyJeep zei:
Nee, dat is niet te kort door de bocht. Misschien iets meer recht toe recht aan dan hoe ik het omschrijf ;)

Maar zo functioneert het ook in jouw hoofd, dus waarom zou het bij een ander anders gaan? Je kan in principe ook niet anders, want je leeft nou eenmaal jouw leven vanuit jouw perspectief. Andermans perspectief is altijd gissen... Niet dat je er dan altijd naast zit, maar zeker weten doe je alleen je eigen gedachten en motivaties....

Ik heb de illusie dat ik op mijn betere dagen, rekening hou met de de andere verkeersdeelnemers :D Maar ik ben ook de eerste om toe te geven dat dit zeker niet altijd lukt :}

Even een andere hoek:

Mensen die "onbewust" links blijven plakken, zijn blijkbaar niet met het verkeer bezig. Dat zijn mensen die "bewust" rechts inhalen wel.

Zo kun je het ook zien.

Ben het met Paulus eens: als je gaat inhalen doe je dat bewust en weet je ook dat je weer naar rechts moet zodra er ruimte is.

Dat men in de auto belt (al dan niet hands free) en dus de aandacht niet bij het verkeer heeft vind ik miss. wel kwalijker dan bewust met je volle aandacht bij het verkeer hebbend, rechts inhalen.

Weer een fijne vandaag. Op de A7 waren ze ergens mee bezig, dus 90 op de matrix, vervolgens pijltje boven rechter baan, daarna kruis rechts. Ik reed rechts en bij het pijltje geef ik richting aan, er is een gat naast me dus ik begin ook te bewegen. Druk een knakker in een polo ineens volgas t gat dicht... Heeft ie goed zijn best voor moeten doen want er was echt veel ruimte! Ik heb m maar vuil aangekeken en in het niet bestaande gat voor hem ingevoegd, heb geen boodschap aan dat soort lui. Waarom als iedereen rustig zijn gas losheeft en richting de 100~90 afzakt ineens gasgeven om zo kort mogelijk op je voorganger te komen?
Hij bleef redelijk lastig met groot licht later, toen ik 140 reed en gewoon aan het inhalen was. Eerst maar eens 110 gaan rijden, want misschien seinde hij dat ik de maximumsnelheid overtrad. Dat bleek het niet te zijn, toen ben ik maar op het gas gegaan en was hij niet stoer genoeg om te volgen. De rest van de reis ongestoord 130 gereden en m niet meer gezien.

Jongeren hebben die tendens vrij vaak inderdaad. Waarom ze dat doen ontgaat me volledig. Vanmiddag in Leeuwarden was het erg druk op het stuk waar ik altijd langs kom omdat er een weg met 2 rijstroken van 50 meter overgaat in 1 van 1 rijstrook. Ik reed al rechts en geef mensen die moeten ritsen duidelijk ruimte. Vandaag eindelijk weer eens een bedankje gekregen. Niet dat ik het daarvoor doe, maar het is altijd leuk als iemand even zijn hand opsteekt.

Vandaag voor het eerst iemand mee gemaakt die mijn signalen begreep.

Reed een Saab met mistlichten aan (viel af en toe een druppeltje regen) die heel hinderlijk waren afgesteld. Ik heb geseind met m'n mistachterlicht. Toen dat niet hielp ben ik naar rechts gegaan en heb een beetje afgeremd zodat hij me meteen inhaalde. Nog maar eens met de mistlichten voor geseind en toen ik 'm voorbij reed toen hij de afslag nam, zag ik dat de mistlichten uit waren.

Verder weer de gebruikelijke invoegperikelen mee gemaakt gisteravond...

En weer een leuke: Begin van de A7 bij amsterdam, twee stroken, dan een invoegstrook links. Mercedes terreinding achter me ging me inhalen over de linker (invoeg-)strook. Maar natuurlijk wel op het laatst en zonder dat er werkelijk ruimte vóór mij was.
De beste man kwam dus over het verdrijvingsvlak langs, mij deels wegdrukkend, en natuurlijk snel in de ankers omdat hij in een miniscuul gaatje terecht kwam. Ik heb flink moeten remmen voor die kwakbol.
Ben de benz gevolgd, en op een goed moment mocht ik erlangs (met 170). Gelijk gas losgelaten en met 100 langs wat vrachtwagens gereden, de benz gemoedelijk in mijn achteruitkijkspiegeltje. Na de vrachtwagens de man zijn weg laten vervolgen, ik hoop dat ie er goed de pest in had, uit zijn gebaren maakte ik zoiets wel op.

Joep83 zei:
Vandaag voor het eerst iemand mee gemaakt die mijn signalen begreep.

Reed een Saab met mistlichten aan (viel af en toe een druppeltje regen) die heel hinderlijk waren afgesteld. Ik heb geseind met m'n mistachterlicht. Toen dat niet hielp ben ik naar rechts gegaan en heb een beetje afgeremd zodat hij me meteen inhaalde. Nog maar eens met de mistlichten voor geseind en toen ik 'm voorbij reed toen hij de afslag nam, zag ik dat de mistlichten uit waren.
Misschien begreep jij zijn signalen niet? Zo te lezen begaf je je onnodig op de linkerbaan :}

Was wel een chronisch links plakkend persoon idd. Kwam al van verre op links aan terwijl rechts vrij was, voor een lang stuk. Maar ik reed toch harder dan hem. Enne... ik ben zo iemand die steeds weer naar rechts gaat als het kan ;)

Ik had vandaag ook weer een positieve verrassing. Ze bestaan nog! Mensen met inzicht.
Een vrachtwagen geval ding reed in een woonwijk en wilde van de uitrit de weg op.
Daarvoor moet ie natuurlijk een erg ruime bocht nemen, omdat ie anders met wat gratis struiken en verkeersborden thuis komt.
Persoon voor me stopte netjes met voldoende afstand en wachtte geduldig.
De chauffeur stak nog zijn hand op om te bedanken. Zo kan het dus ook!

Ik rijd mijn rondje door de wijk verder en net na een bocht staat een auto op de andere weghelft stil. Die bocht lijkt erg populair, want hoe vaak ik daar in die omgeving geen auto's op de weg zie stil staan is niet meer op 1 hand te tellen. Soms ook totaal onnodig.
Ook deze keer weer een lampenkap die de auto zonder vaart te minderen passeerde. Erg leuk als je net de bocht om komt.
Ik begin me ook wel af te vragen wat mensen bezielt om vlak bij een bocht stil te moeten gaan staan. Waarschijnlijk denken ze daar helemaal niet over na, omdat ze toevallig op die plek moeten zijn.

Zollie zei:
Gelijk gas losgelaten en met 100 langs wat vrachtwagens gereden,

Zo'n iemand klemrijden achter de vrachtwagen en even zoethouden op die plek is het allerleukst.

De meest idiote actie die ik zelf afgelopen week meemaakte was op de A50, waar ik met een gangetje van 130 km/u achter een blauwe Polo met buitenlands kenteken aanreed. Niets aan de hand, totdat hij op 'n gegeven moment een andere blauwe Polo met eenzelfde soort kenteken inhaalde, die beduidend langzamer reed. Toen hij er net voorbij was, bleek het waarschijnlijk om het andere deel van het reisgenootschap te gaan. Dat leek de Polist een goede reden om de ankers volledig uit te gooien met als doel achter de andere Polo terecht te komen. Dat alles natuurlijk zonder even te spiegelen. Het gevolg was dat ik ook vol in de ankers mocht en de kamikazepiloot op een paar meter afstand van mijn voorbumper langsschoot.

Ik kon 't niet nalaten even met het grootlicht en de toeter te spelen, maar de bestuurder van de Polo leek zich van geen kwaad bewust te zijn...

CHAUFFEUR RIJDT TRUCK VAN DE WEG

Er circuleren beelden op het internet van levensgevaarlijke verkeersagressie door een vrachtwagenbestuurder. Hij duwt met zijn truck een andere vrachtwagen van de weg. De andere trucker kan uitwijken naar de pechstrook en zo een ongeval vermijden. Alles is gefilmd door een autobestuurder die achter de twee vrachtwagens reed.

filmpje: https://nieuws.vtm.be/binnenland/62391-chauffeur-rijdt-truck-van-de-weg

*-)

Ik stond vanmorgen in de file, begint de auto voor me op me af te rollen (lichte helling aldaar). Ik doe toet, geen reactie. Ik doe toooooeeeeeeeeeeeeeeeeet en net voordat zijn trekhaak mijn gril bereikt rolt het geval weer voorwaarts met een verontwaardigde blik in de binnenspiegel. Bleef daarna een hele tijd regelmatig in z'n binnenspiegel kijken. Had-ie nou echt niet door dat-ie was gaan rollen of...?

Mooi ook dat die chauffeur er zo nuchter onder blijft!

Ben de benz gevolgd, en op een goed moment mocht ik erlangs (met 170). Gelijk gas losgelaten en met 100 langs wat vrachtwagens gereden, de benz gemoedelijk in mijn achteruitkijkspiegeltje.
Vind je dat zelf ook niet wat kinderachtig dan? Klagen over een ander, maar je vervolgens wel tot zijn niveau gaan verlagen. Ik vind het walgelijk eerlijk gezegd.

Paulus0013 zei:

Ben de benz gevolgd, en op een goed moment mocht ik erlangs (met 170). Gelijk gas losgelaten en met 100 langs wat vrachtwagens gereden, de benz gemoedelijk in mijn achteruitkijkspiegeltje.
Vind je dat zelf ook niet wat kinderachtig dan? Klagen over een ander, maar je vervolgens wel tot zijn niveau gaan verlagen. Ik vind het walgelijk eerlijk gezegd.
Dat is onnodig, eigen rechter spelen en in feite niets anders dan "ff wraak nemen". Inderdaad een pot-ketel of splinter-balk verhaal...

@PM zei:
Ik stond vanmorgen in de file, begint de auto voor me op me af te rollen (lichte helling aldaar). Ik doe toet, geen reactie. Ik doe toooooeeeeeeeeeeeeeeeeet en net voordat zijn trekhaak mijn gril bereikt rolt het geval weer voorwaarts met een verontwaardigde blik in de binnenspiegel. Bleef daarna een hele tijd regelmatig in z'n binnenspiegel kijken. Had-ie nou echt niet door dat-ie was gaan rollen of...?

Grote kans dat de blik naar onderen was gericht en de duimen druk in beweging waren.

Lijkt wel alsof het een trend begint te worden hier in het noorden. Gisteravond rond 10 uur op het Julianaplein in Groningen komt er een auto de ring opgereden zonder verlichting. Ik reed nog vrij ver achter hem maar er zat verder niemand tussen ons in, dus heb maar als een gek lopen seinen. Geen reactie uiteraard, de muts stak rustig bij de stoplichten over richting de A7 waar ik links naar de A28 moest..

RRL zei:
@PM zei:

Grote kans dat de blik naar onderen was gericht en de duimen druk in beweging waren.

Tja wie weet, hoewel het niet direct iemand was waarbij je dat zou verwachten. Een man van (ruimschoots) middelbare leeftijd in een Avensis uit '99 die hij al 9 jaar bezit.

Gezien de nummerplaathouder heb ik een ernstig vermoeden van de woonplaats, waar ik ook weleens kom, dus wie weet kom ik hem nog eens tegen, kan ik vragen wat-ie aan het doen was ;)

Zevens zei:
Lijkt wel alsof het een trend begint te worden hier in het noorden. Gisteravond rond 10 uur op het Julianaplein in Groningen komt er een auto de ring opgereden zonder verlichting. Ik reed nog vrij ver achter hem maar er zat verder niemand tussen ons in, dus heb maar als een gek lopen seinen. Geen reactie uiteraard, de muts stak rustig bij de stoplichten over richting de A7 waar ik links naar de A28 moest..

zover ik weet is bij heel veel moderne auto's dat de interieurverlichting altijd blijft branden, zo ook de tellerunit verlichting. zou best wel eens kunnen dat ze dacht haar verlichting aan te hebben gehad.

volkswagen heeft dat volgens mij ook, dashboardverlichting dat continue blijft branden. mits contact aan staat natuurlijk.

Zojusit bijna twee fietsende geitenwollensokkendames van belegen leeftijd platgereden. De dames waren van mening dat de haaientanden niet voor hen golden en fietsten gewoon door. Wat een achterlijke wijven zeg. Ze hadden ook mazzel dat mijn vriendin reed. Zij remde namelijk tot stilstand af, ik had dat niet gedaan maar gewoon de toeter gebruikt.

Paulus0013 zei:
Ik had vandaag ook weer een positieve verrassing. Ze bestaan nog! Mensen met inzicht.
Een vrachtwagen geval ding reed in een woonwijk en wilde van de uitrit de weg op.
Daarvoor moet ie natuurlijk een erg ruime bocht nemen, omdat ie anders met wat gratis struiken en verkeersborden thuis komt.
Persoon voor me stopte netjes met voldoende afstand en wachtte geduldig.
De chauffeur stak nog zijn hand op om te bedanken. Zo kan het dus ook!

Klopt, dat doe ik ook nogal eens. Jammer dat je niet altijd een opgestoken hand voor terug krijgt.. Meestal zijn het dan toch amateur chauffeurs.. vind ik.

Paulus0013 zei:
Ik begin me ook wel af te vragen wat mensen bezielt om vlak bij een bocht stil te moeten gaan staan. Waarschijnlijk denken ze daar helemaal niet over na, omdat ze toevallig op die plek moeten zijn.

Klopt, mensen denken vaak niet na, hebben weinig oog voor hun omgeving maar des te meer voor hun eigen belangen..
Én een groot besef van hun eigen onschendbaarheid..
"ach, er rijdt toch bijna geen auto tegelijkertijd op de wijkrondweg" zal de gedachte wel zijn geweest.

DAS_BOOT zei:
Zevens zei:

zover ik weet is bij heel veel moderne auto's dat de interieurverlichting altijd blijft branden, zo ook de tellerunit verlichting. zou best wel eens kunnen dat ze dacht haar verlichting aan te hebben gehad.

volkswagen heeft dat volgens mij ook, dashboardverlichting dat continue blijft branden. mits contact aan staat natuurlijk.

Bij veel auto's brandt inderdaad de verlichting van de tellers altijd, enkel het groene lampje geeft daarbij aan dat de verlichting is ingeschakeld. Bij het aansluiten achter een ander weerkaatst de dagrijverlichting ook nog in de voorganger als ze in de koplamp zitten. Al moet het buiten de bebouwde kom daarna toch snel opvallen dat er iets niet klopt, lijkt mij.

Zie artikel: https://www.telegraaf.nl/binnenland/21949760/__Scooteraso_ingerekend__.html

Ik heb me tot nu toe altijd verbaasd waarom iemand hulppersoneel van een ambulance hindert. Is voor zoiets al een verklaring?
Er moet een reden zijn.

Vandaag weer een mooie: afbuigende voorrangsweg. Gewoon doodleuk op de rem staan en auto's van rechts voor laten gaan... https://goo.gl/maps/4NxPZ

Op mijn toeter reageerden ze niet en een voetganger was boos dat ik toeterde...nee midden op de weg stoppen zonder goede reden is lekker veilig *-)

LoveD MyJeep zei:
Paulus0013 zei:

Dat is onnodig, eigen rechter spelen en in feite niets anders dan "ff wraak nemen". Inderdaad een pot-ketel of splinter-balk verhaal...

Ff wraak nemen, klopt. Eigen rechter klopt ook, behalve kortstondig de maximumsnelheid overschrijden heb ik niet illegaals gedaan, en zeker niets dat andere automobilisten in gevaar bracht of aanspraak deed op de reflex richting rempedaal.
Ik heb de man ingehaald en bij het naderen van vrachtwagens mijn snelheid gematigd, 100% legaal en ongevaarlijk.
De beste man had mij op een gevaarlijke manier ingehaald, ergens waar dat niet mocht en waar je het als weggebruiker niet hoeft te verwachten. Daarbij sneed hij mij asociaal de pas, en moest hij zelf in de remmen omdat het gaatje waar hij terecht kwam miniscuul was. Dus ik moest uitwijken én hard in de remmen om erger te voorkomen.

Ja, oeioeioei wat ben ik een verkeershufter, ongehoord zeg dat ik die man even wilde terugpakken op een manier die verschrikkelijk onsympathiek is. Walgelijk, ik ge mezelf wassen met zoutzuur om te proberen met mezelf in het reine te komen en om mezelf te straffen. Ook zal ik een EMG aanvragen, lijkt me wel op z'n plek, toch?

pot-ketel-verhaaltjes gaan op als ik mij verlaag tot zijn gedrag, niet als ik zonder gevaarzetting de man dwarszit terwijl hij mij in een nare positie heeft gedwongen.

Zollie zei:
Ja, oeioeioei wat ben ik een verkeershufter, ongehoord zeg dat ik die man even wilde terugpakken
Klopt.
Ik ga altijd zo snel mogelijk netjes opzij als er een snellere jongen achter me zit te drukken. Maak er nog een groots "gaat u voor" gebaar bij in het voorbijgaan om mijn goede bedoelingen te onderstrepen:

Kom op, beetje geven en genomen worden he...

Soloman zei:
Zie artikel: https://www.telegraaf.nl/binnenland/21949760/__Scooteraso_ingerekend__.html

Ik heb me tot nu toe altijd verbaasd waarom iemand hulppersoneel van een ambulance hindert. Is voor zoiets al een verklaring?
Er moet een reden zijn.
Steekje los misschien?

Geelhoed zei:
Zollie zei:
Ja, oeioeioei wat ben ik een verkeershufter, ongehoord zeg dat ik die man even wilde terugpakken
Klopt.
Ik ga altijd zo snel mogelijk netjes opzij als er een snellere jongen achter me zit te drukken. Maak er nog een groots "gaat u voor" gebaar bij in het voorbijgaan om mijn goede bedoelingen te onderstrepen:

Kom op, beetje geven en genomen worden he...

Dit is inderdaad netter. Maar doordat hij zo dicht op me reed vond ik het onverantwoord nog meer snelheid te minderen, en vanwege de gevaarlijke situatie waarin ik was beland durfde ik niet nog meer snelheid te maken, dan zou het allemaal nóg gevaarlijker worden. Ik denk dat ik de veiligste optie heb gekozen, voor iedereen!
Ik moet nog even het internationale handgebarenboek erbij nemen, maar volgens mij was het geen bedankje wat hij mij gebaarde toen ik naar rechts ging om hem zijn weg te laten vervolgen. Ik neem aan dat jij wel vriendelijke knikjes en nederige bedankjes krijgt? Ik zou me daar veel beter bij voelen dan bij die lange vinger, toch mijn gedrag maar aanpassen, foei.

Ik las vandaag ook twee idiote acties in het verkeer.

1:
Zollie zei:
En weer een leuke: Begin van de A7 bij amsterdam, twee stroken, dan een invoegstrook links. Mercedes terreinding achter me ging me inhalen over de linker (invoeg-)strook. Maar natuurlijk wel op het laatst en zonder dat er werkelijk ruimte vóór mij was.
De beste man kwam dus over het verdrijvingsvlak langs, mij deels wegdrukkend, en natuurlijk snel in de ankers omdat hij in een miniscuul gaatje terecht kwam. Ik heb flink moeten remmen voor die kwakbol.

2
Zollie zei:
Ben de benz gevolgd, en op een goed moment mocht ik erlangs (met 170). Gelijk gas losgelaten en met 100 langs wat vrachtwagens gereden, de benz gemoedelijk in mijn achteruitkijkspiegeltje. Na de vrachtwagens de man zijn weg laten vervolgen, ik hoop dat ie er goed de pest in had, uit zijn gebaren maakte ik zoiets wel op.

*-)

Blij dat ik er niet bij was. Ik rijd daar ook regelmatig....

Vanmiddag tijdens de spits zag ik bij het stoplicht 2 auto's naast de weg staan met de alarmlichten aan. Bleek dus om een kop-staart ongelukje te gaan. Ze waren heel netjes de schadeformulieren aan het invullen, alleen kon ik werkelijk niet achterhalen waarom. Toevallig kwam ik net naast hun stil te staan dus ik kon beide auto's goed bekijken maar het enige wat mij 'opviel' was dat het nummerbord van de achterste auto een beetje gedeukt was..
Oja, waren 2 vrouwen, misschien dat dat telt? 8-)

Tja enkel ingedeukt betekent niet automatisch dat er niets aan de hand is. Toen er iemand bij mij achterop reed zag je er ook niets van op het eerste gezicht. Toch was er achter de bumper eea naar binnen gekomen. Het reservewiel ligt nu best wel goed vast zullen we maar zeggen.

pot-ketel-verhaaltjes gaan op als ik mij verlaag tot zijn gedrag, niet als ik zonder gevaarzetting de man dwarszit terwijl hij mij in een nare positie heeft gedwongen.
Je doet aardig je best het voor jezelf allemaal goed te praten. Ik vind je gewoon een mafketel als je welbewust anderen dwars gaat zitten. Ongeacht of je daarmee iets van regels overtreedt. Dat laatste durf ik zelfs in twijfel te trekken omdat je wel degelijk hinder veroorzaakt.
De actie van de ander was zeker niet netjes, daar ben ik het volledig met je eens. Maar om daarna te gaan lopen treiteren is in mijn ogen zielig en kinderlijk.

Terug
Bovenaan