Guest
Moet er maar links geknipperd worden. Was dit niet gebeurd als iedereen zich aan de regels had gehouden...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
PauseBreak zei:Haha, wat spreek je jezelf heerlijk tegen. De rest volgt de regeltjes niet, maarre... wanneer jij 130+ rijdt, doe jij dat ook niet bepaald :T
Als je 90 mag met je caravan en je doet het ook, word je dan bestraft omdat je gaat inhalen? Simpelweg omdat de verhoging er is gekomen om inhalende vrachtwagens te voorkomen?Geelhoed zei:Niet? Daar denkt de rechtspraak anders over.Zollie zei:Het is niet relevant waarom het is zoals het is.
[/quote]geelhoed zei:Zollie zei:Het inhalen door vrachtwagens. Als de vrachtwagen wordt ingehaald, is dit knap voorkomen. Dat er nu weer met klein snelheidsverschil ingehaald kan worden, soit, er zijn nog altijd meer vrachtwagens van caravans.Geelhoed zei:Dat is juist gedaan om inhalen te voorkomen!Zollie zei:Zelfs in Nederland is de Vmax voor BE hoger dan voor C.
Het was 80 voor allebei, dan was er dus geen geinhaal. Maar door tellerafwijking van personenauto's en structurele overschrijdingen door vrachtwagens door de begrenzer was dat er wel. Nu rijden de vrachtwagens dus 85-87, en zou jij er met je caravan met 90 voorbij willen?
Iets met de geest van de wet misschien?
§anitarium zei:@ Zollie: Mijn reactie qua max. snelheden klopte gewoon hoor. TYN schrijft 110/115 op en neer naar Spanje. Dat betekent dus in NL en SP te snel, in BE en FR stukken langzamer dan de max. snelheid. En dat laatste vindt TYN zelf irritant als mensen dat doen. Hij hield zich dus niet aan max. snelheid. Daarom mijn advies: blijf tussen de vrachtwagens, of haak aan (in landen waar dat mag) bij de auto's.
Wrangler zei:PauseBreak zei:Haha, wat spreek je jezelf heerlijk tegen. De rest volgt de regeltjes niet, maarre... wanneer jij 130+ rijdt, doe jij dat ook niet bepaald :T
Ik ben een ander nooit tot last in het verkeer.
Geelhoed zei:Ik heb zelf een idiote actie uitgehaald door in een val te lopen waarvoor ik hier zo vaak gewaarschuwd heb.
Twee auto's komen me tegemoet op een rotonde, die ligt een beetje uit het lood dus rechtdoor gaat voor hen eigenlijk letterlijk rechtdoor.
De achterste (taxi) knippert links, ik zie dat ik daar voorlangs kan.
De voorste knipperde echter niet...
Gelukkig letten niet linksknipperaars goed op, en kon hij op tijd remmen. Geen dramatische noodstop maar van voorrang verlenen kon je niet meer spreken.
Wat een schande dat de terreur van de linksknippereaars zich ook in zelfs mijn brein heeft genesteld.
Meneer in de Passat, mijn nederige excuses...
IdeJ zei:Misschien al beschreven, maar wat doen we met iemand die met 100 km/u rustig aan een vrachtwagen gaat inhalen terwijl 120 km/u toegestaan is? Die kom ik ook vaak zat tegen, vooral oudere mensen of (sorry) vrouwen.
Ik kan hieraltijd veel begrip voor opbrengen en rustig wachten totdat ik er voorbij magzowat mijn stuur voor opvreten...![]()
IdeJ zei:Misschien al beschreven, maar wat doen we met iemand die met 100 km/u rustig aan een vrachtwagen gaat inhalen terwijl 120 km/u toegestaan is? Die kom ik ook vaak zat tegen, vooral oudere mensen of (sorry) vrouwen.
Ik kan hieraltijd veel begrip voor opbrengen en rustig wachten totdat ik er voorbij magzowat mijn stuur voor opvreten...![]()
Wrangler zei:Ik merk de afgelopen dagen, dat regeltjes er zijn om niet te volgen; gezien de medeweggebruikers die mij opvallen.
Dus 1 km voor een vrachtwagen al naar links gaan met een gangetje van 110, als ik met 130+ aan kom rijden op links. Over herhaaldelijk inlopen op een harnekkige linksrijder en daarna 3 x voordoen hoe het moet (naar rechterbaan gaan).
Tot 2 keer toe een lesauto (notabene) 2 fouten maken met de instructeur die het smsen belangrijker vind dan het functioneren als instructeur.
1 keer rijd leerling een geslotenverklaring in en kijkt mij verschrikt aan als ik gebaar dat ze dat niet mag, en even later achter een lesauto rijden die dus ook linksknippert voor een rotonde.
Gek genoeg stoppen mensen dan wel op toeritten van de rotonde, en als ik dus zonder linksknipperen op een rotonde rij stoppen ze niet en kijken boos als ik claxonneer.
den Voetstuk zei:Wrangler zei:Ik merk de afgelopen dagen, dat regeltjes er zijn om niet te volgen; gezien de medeweggebruikers die mij opvallen.
Dus 1 km voor een vrachtwagen al naar links gaan met een gangetje van 110, als ik met 130+ aan kom rijden op links. Over herhaaldelijk inlopen op een harnekkige linksrijder en daarna 3 x voordoen hoe het moet (naar rechterbaan gaan).
Tot 2 keer toe een lesauto (notabene) 2 fouten maken met de instructeur die het smsen belangrijker vind dan het functioneren als instructeur.
1 keer rijd leerling een geslotenverklaring in en kijkt mij verschrikt aan als ik gebaar dat ze dat niet mag, en even later achter een lesauto rijden die dus ook linksknippert voor een rotonde.
Gek genoeg stoppen mensen dan wel op toeritten van de rotonde, en als ik dus zonder linksknipperen op een rotonde rij stoppen ze niet en kijken boos als ik claxonneer.
Wat is er mis met linksknipperen voor een rotonde?
Een ander nooit tot last? Herhaaldelijk op iemand inlopen zou ik vrij naar vinden.
Wat is er mis met linksknipperen voor een rotonde?
Een ander nooit tot last? Herhaaldelijk op iemand inlopen zou ik vrij naar vinden.
Wouter82 zei:Linksknipperen![]()
Wrangler zei:Wat is er mis met linksknipperen voor een rotonde?
Foto
Als je dat naar vind moet je gewoon rechts blijven rijden of daar zsm naartoe gaan.
Boppie zei:Als ik dan heel eerlijk mag zijn...als een snelweg een beetje druk is, dan zie je algauw dat een langzaam inhalend persoon de boel behoorlijk kan ophouden. Als je dan toch geen haast hebt, ga dan 90 tussen de truckers rijden.
Kilometervreter zei:Tja autorijden blijft best opletten
Wrangler zei:PauseBreak zei:Haha, wat spreek je jezelf heerlijk tegen. De rest volgt de regeltjes niet, maarre... wanneer jij 130+ rijdt, doe jij dat ook niet bepaald :T
Ik ben een ander nooit tot last in het verkeer.
den Voetstuk zei:Wrangler zei:Wat is er mis met linksknipperen voor een rotonde?
Foto
Als je dat naar vind moet je gewoon rechts blijven rijden of daar zsm naartoe gaan.
Als je artikel 17 lid 2 (RVV) erbij pakt kan mijns inziens geïnterpreteerd worden dat je richting mág aangeven. Wat je er mee opschiet is mij niet duidelijk, maar volgens strookt het met de wet.
En waar slaat je tweede reactie nou weer op? Als je denkt dat iemand de wet overtreedt, dan bel je maar (handsfree) de politie. Voor eigen rechter spelen lijkt me zeker niet de bedoeling. Ook dat vind ik vrij naar, overigens.
En waar slaat je tweede reactie nou weer op? Als je denkt dat iemand de wet overtreedt, dan bel je maar (handsfree) de politie. Voor eigen rechter spelen lijkt me zeker niet de bedoeling. Ook dat vind ik vrij naar, overigens.
Dat kan jij helemaal niet weten, tenzij je gedachten kunt lezen natuurlijk...
Dan zou je dus ook in een brommobiel de snelweg op mogen?LoveMyJeep zei:IdeJ zei:Misschien al beschreven, maar wat doen we met iemand die met 100 km/u rustig aan een vrachtwagen gaat inhalen terwijl 120 km/u toegestaan is? Die kom ik ook vaak zat tegen, vooral oudere mensen of (sorry) vrouwen.
Het enige wat zin heeft om te doen is een keer diep ademhalen, tot tien tellen, besseffen dat de wereld niet om jou draait en dat die ander dat niet doet om jou te pesten. Die 2 minuten die je er later door op je bestemming bent mogen het verschil niet maken. Er geldt geen minimumsnelheid op de nederlandse wegen, dus heeft diegene gewoon het recht met die snelheid te rijden. De maximumsnelheid is geen minimumsnelheid en er is pas sprake van het hinderen van de doorstroming en het overige verkeer als de snelheid veel lager is dan het overige verkeer. En dan heb je het al snel over 60-70, omdat 80 al een maximumsnelheid is voor bepaalde weggebruikers.
Jij maakt je druk, dat heb je zelf in de hand...
Het is onnodig. Je volgt de loop van de rijbaan dus hoeft niet te knipperen.den Voetstuk zei:Wat is er mis met linksknipperen voor een rotonde?
Wouter82 zei:Linksknipperen![]()
Auto-fan zei:Dan zou je dus ook in een brommobiel de snelweg op mogen?Ik begrijp je punt (de eerder genoemde 100kmh waar je 120 mag is immers absoluut niet onder een minimum) maar wou er toch ff op reageren.
![]()
den Voetstuk zei:Als mensen mijn post nu eerst een lezen: ik zeg enkel dat het mag, ik zeg dat ik er het nut ook niet van inzie. Ik doe dit namelijk zelf niet. Ik reageerde op iemand die zei dat het niet mocht, wat simpelweg onjuist is.
den Voetstuk zei:Wat is er mis met linksknipperen voor een rotonde?
LoveMyJeep zei:den Voetstuk zei:Als mensen mijn post nu eerst een lezen: ik zeg enkel dat het mag, ik zeg dat ik er het nut ook niet van inzie. Ik doe dit namelijk zelf niet. Ik reageerde op iemand die zei dat het niet mocht, wat simpelweg onjuist is.
Je wekte met deze zinden Voetstuk zei:Wat is er mis met linksknipperen voor een rotonde?
de indruk te vragen of er iets op linksknipperen tegen is, dus daar wordt op gereageerd![]()
Tsja, daar valt wat moeilijk op te handhaven natuurlijk. Als iemand zich (met de wettelijke vastgelegde marges) keurig aan de maximumsnelheid houdt, is er niks aan de hand.Geelhoed zei:Iets met de geest van de wet misschien?
bat zei:Tsja, daar valt wat moeilijk op te handhaven natuurlijk. Als iemand zich (met de wettelijke vastgelegde marges) keurig aan de maximumsnelheid houdt, is er niks aan de hand.Geelhoed zei:Iets met de geest van de wet misschien?
Het inhaalverbod ook voor auto met aanhanger in voeren helpt ook niet zoveel, want dan krijg je weer ergernissen van automobilisten met aanhanger die opgehouden worden door vrachtwagens die niet harder mogen en kunnen.
Zollie zei:§anitarium zei:@ Zollie: Mijn reactie qua max. snelheden klopte gewoon hoor. TYN schrijft 110/115 op en neer naar Spanje. Dat betekent dus in NL en SP te snel, in BE en FR stukken langzamer dan de max. snelheid. En dat laatste vindt TYN zelf irritant als mensen dat doen. Hij hield zich dus niet aan max. snelheid. Daarom mijn advies: blijf tussen de vrachtwagens, of haak aan (in landen waar dat mag) bij de auto's.
Klopt niet, hij spreekt over 'soms'. Jij neemt aan dat het dus ook in NL en SP was. Het grootste deel over de fijnste wegen gaat door FR, en ik neem voor het gemak aan dat het daar ook vooral voorkwam.
Hij hield zich keurig aan de max. snelheid, een min. snelheid is hij niet in de buurt gekomen denk ik. Of hij dat zelf irritant vind heb ik niet met aandacht gelezen, zou kunnen.
TYN zei:Als iemand met 120 op de teller (is 110 km/h) kilometers lang op de linkerbaan rijdt dan is deze bestuurder persoonlijk verantwoordelijk voor de slechte doorstroming achter hem. Het is dan een hele kleine moeite om even het gas in te duwen zodat je sneller naar rechts kunt. Daarbij hoef je echt niet de maximumsnelheid+boetemarge te overschrijden.
TYN zei:Ik ben met een caravan op en neer naar Spanje gereden. Daarbij kon ik soms niet anders dan een tijdje met 110-115 op de linkerbaan rijden om een hele rits vrachtwagens in te halen, waarbij achter mij direct een flinke trein ontstond. Nu, ik vind dat niet prettig.
Tot 2 keer toe een lesauto die dus ook linksknippert voor een rotonde.
Ik reageerde op iemand die zei dat het niet mocht, wat simpelweg onjuist is.
Iemand opjagen omdat hij in het midden rijdt vind ik verwerpelijk. Ik sein wel af en toe naar dit type mens of ik ga er rechts voorbij en zwaai wat, maar iemand opjagen komt mijns inziens de veiligheid niet ten goede.
Nou ja fout, ik begrijp rijinstructeurs wel die doen ook het kunstje maar. Het voor de rotonde knipperen staat in de rijprocedure.Wrangler zei:Heb ik ergens gezegd dat het niet mocht dan? Het is fout dat het leerlingen geleerd wordt door instructeurs tijdens de rijlessen, niet omdat het niet mag; maar omdat het onduidelijk kan zijn.
Wrangler zei:Tot 2 keer toe een lesauto die dus ook linksknippert voor een rotonde.
Ik reageerde op iemand die zei dat het niet mocht, wat simpelweg onjuist is.
Heb ik ergens gezegd dat het niet mocht dan? Het is fout dat het leerlingen geleerd wordt door instructeurs tijdens de rijlessen, niet omdat het niet mag; maar omdat het onduidelijk kan zijn. Omdat je idd alleen maar rechtsaf of rechtdoor kan op een rotonde.
Een regel die niet te volgen is, omdat je dan zelf een regel maakt (eigen rechter?).
Iemand opjagen omdat hij in het midden rijdt vind ik verwerpelijk. Ik sein wel af en toe naar dit type mens of ik ga er rechts voorbij en zwaai wat, maar iemand opjagen komt mijns inziens de veiligheid niet ten goede.
Opjagen is ook verwerpelijk, inlopen op iemand is wat anders. Daarbij als jij seint dat je er langs wilt, of rechtsinhalen is ook opjagen en zeker niet goed voor de veiligheid. Hypocriet?
Met lichtsignalen en (bubeko) claxon aangeven dat je gaat inhalen ook.Wrangler zei:Van links naar rechts en weer terug achter een linksrijder is veiliger en gewoon toegestaan
Wat ook precies de categorie is die geen vrachtwagens ophield en inderdaad nu ook nergens last van heeft.Geelhoed zei:
Maar tegen de tijd dat jij dan bij mij bent, heb je de halve rotonde af moeten leggen. In die tijd kan ik, als de rotonde verder vrij is, prima oprijden zonder dat je er last van hebt. Aan dat knipperen heb ik dan dus helemaal niks gehad.wibi zei:Knipperen: Is een communicatiemiddel m.b.v. een (meestal) plastic stokje (links) bij het stuurkolom die je eerst naar onderen duwt en buiten de auto gaat het gele (oranje) lampje flikkeren ter indicatie dat je de rotonde 3-kwart neemt; linkasaf dus. Bij het oprijden van de rotonde weet de aankomende verkeersdeelnemer (vanui de andere kant) dat je linksaf wilt gaan en dus voor hem langs kruist.
Is dat onderzocht, of is dat een gevoel? Evenzogoed heb ik namelijk het gevoel dat het steeds vaker voorkomt dat mensen menen dat als je niet links knippert, je dus de rotonde wel zult verlaten. En dus plomp voor je neus de rotonde oprijden.wibi zei:Bij het nooit richting aangeven naar links gebeurt dat vaak ook niet naar rechts waardoor je onnodig afremt...Dit is hiermee te voorkomen.
Ik heb niet de illusie dat mensen die het altijd vergeten nu ineens wel heel keurig links gaan knipperen.wibi zei:Vergeet ?? Nee, aankruisen dat je een plastic stokje links wilt hebben om richting aan te geven is een dure optie. Uit ervaring kan ik zeggen dat 75% van alle gevallen NOOIT richting aangegeven wordt.
wibi zei:Ben van mening dat het beter is overbodige informatie te verstrekken dan geen informatie.
LoveMyJeep zei:Dus toch de knipperdiscussie....
En steeds weer komt het hierop neer:
Links knipperen KAN mits goed toegepast verduidelijkend werken en is niet verboden, maar ook niet verplicht.
Rechts knipperen bij verlaten MOET, en is in principe voldoende.
Daarmee hebben allebei de kampen gelijk en kan je discussiëren tot je een ons weegt...
Ik blijf me toch scharen in het "anti" kamp, want als het werkelijk de beste uitvinding was sinds gesneden brood, was het wel plicht geworden. Daarnaast is informatie leuk, maar omdat het deels niet, deels wel en deels verkeerd wordt toegepast al dan niet icm het verplichte rechts knipperen, is het ook een oorzaak voor verwarring. Op een gegeven moment weet je gewoon echt niet meer waar je aan toe bent en kan je alleen nog maar reageren op het daadwerkelijk zien afbuigen van een auto, omdat het geknipper vanalles kan betekenen. Daar sta je dan met je "duidelijkheid".