Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Moet er maar links geknipperd worden. Was dit niet gebeurd als iedereen zich aan de regels had gehouden...;)

Ik merk de afgelopen dagen, dat regeltjes er zijn om niet te volgen; gezien de medeweggebruikers die mij opvallen.
Dus 1 km voor een vrachtwagen al naar links gaan met een gangetje van 110, als ik met 130+ aan kom rijden op links. Over herhaaldelijk inlopen op een harnekkige linksrijder en daarna 3 x voordoen hoe het moet (naar rechterbaan gaan).
Tot 2 keer toe een lesauto (notabene) 2 fouten maken met de instructeur die het smsen belangrijker vind dan het functioneren als instructeur.
1 keer rijd leerling een geslotenverklaring in en kijkt mij verschrikt aan als ik gebaar dat ze dat niet mag, en even later achter een lesauto rijden die dus ook linksknippert voor een rotonde.
Gek genoeg stoppen mensen dan wel op toeritten van de rotonde, en als ik dus zonder linksknipperen op een rotonde rij stoppen ze niet en kijken boos als ik claxonneer.

Haha, wat spreek je jezelf heerlijk tegen. De rest volgt de regeltjes niet, maarre... wanneer jij 130+ rijdt, doe jij dat ook niet bepaald :T

Oja vergeet nog bijna de mevrouw in haar B-klasse MB, die mij (rijdend op de rotonde) geen voorrang verleend. Door volgas de rotonde op te rijden, maar ze rijdt bij het afrijden van de rotonde op een haar na een fietser en 2 voetgangers om.
Mensen kijken verschrikt en bang, en daarna boos naar mij (stop overigens wel netjes).

Goede actie doos! Daarbij was ze onderweg naar het ziekenhuis, want bij de oprit ervan reed ze vol door rood.

Dat je zelf in paniek bent (om wat voor reden dan ook) wil niet zeggen dat je medeweggebruikers ook paniek moet bezorgen.

PauseBreak zei:
Haha, wat spreek je jezelf heerlijk tegen. De rest volgt de regeltjes niet, maarre... wanneer jij 130+ rijdt, doe jij dat ook niet bepaald :T

Ik ben een ander nooit tot last in het verkeer.

Geelhoed zei:
Zollie zei:
Het is niet relevant waarom het is zoals het is.
Niet? Daar denkt de rechtspraak anders over.
Als je 90 mag met je caravan en je doet het ook, word je dan bestraft omdat je gaat inhalen? Simpelweg omdat de verhoging er is gekomen om inhalende vrachtwagens te voorkomen?
Volgens mij mag je 90 als je 90 mag, en doet de gedachte achter de wet er niet zoveel toe, zolang je je eraan houdt.

geelhoed zei:
Zollie zei:
Geelhoed zei:
Zollie zei:
Zelfs in Nederland is de Vmax voor BE hoger dan voor C.
Dat is juist gedaan om inhalen te voorkomen!
Het inhalen door vrachtwagens. Als de vrachtwagen wordt ingehaald, is dit knap voorkomen. Dat er nu weer met klein snelheidsverschil ingehaald kan worden, soit, er zijn nog altijd meer vrachtwagens van caravans.

Het was 80 voor allebei, dan was er dus geen geinhaal. Maar door tellerafwijking van personenauto's en structurele overschrijdingen door vrachtwagens door de begrenzer was dat er wel. Nu rijden de vrachtwagens dus 85-87, en zou jij er met je caravan met 90 voorbij willen?
Iets met de geest van de wet misschien?
[/quote]

Ik niet, maar als je wil mag het toch? Daarbij is door de Vmax te verhogen een kleinere kans op inhalende vrachtwagens (bij caravans etc.). De kans dat een caravan binnen de wet blijft en inhaalt is nu wel groter, maar die zijn er minder en die hebben wat meer mogelijkheid om hun inhaalactie te versnellen, of ze dat doen... niet allemaal denk ik.

Gelden inhaalverboden voor vrachtwagens eigenlijk ook voor aanhangers? Ik zou er wel voor zijn als het nog niet zo is.

§anitarium zei:
@ Zollie: Mijn reactie qua max. snelheden klopte gewoon hoor. TYN schrijft 110/115 op en neer naar Spanje. Dat betekent dus in NL en SP te snel, in BE en FR stukken langzamer dan de max. snelheid. En dat laatste vindt TYN zelf irritant als mensen dat doen. Hij hield zich dus niet aan max. snelheid. Daarom mijn advies: blijf tussen de vrachtwagens, of haak aan (in landen waar dat mag) bij de auto's.

Klopt niet, hij spreekt over 'soms'. Jij neemt aan dat het dus ook in NL en SP was. Het grootste deel over de fijnste wegen gaat door FR, en ik neem voor het gemak aan dat het daar ook vooral voorkwam.

Hij hield zich keurig aan de max. snelheid, een min. snelheid is hij niet in de buurt gekomen denk ik. Of hij dat zelf irritant vind heb ik niet met aandacht gelezen, zou kunnen.

Wrangler zei:
PauseBreak zei:

Ik beweer het tegendeel dan ook niet. Ik wijs je op de ironie in je post. Binnen twee regels. :-D

Geelhoed zei:
Ik heb zelf een idiote actie uitgehaald door in een val te lopen waarvoor ik hier zo vaak gewaarschuwd heb.
Twee auto's komen me tegemoet op een rotonde, die ligt een beetje uit het lood dus rechtdoor gaat voor hen eigenlijk letterlijk rechtdoor.
De achterste (taxi) knippert links, ik zie dat ik daar voorlangs kan.
De voorste knipperde echter niet...
Gelukkig letten niet linksknipperaars goed op, en kon hij op tijd remmen. Geen dramatische noodstop maar van voorrang verlenen kon je niet meer spreken.

Wat een schande dat de terreur van de linksknippereaars zich ook in zelfs mijn brein heeft genesteld.

Meneer in de Passat, mijn nederige excuses...

Tja autorijden blijft best opletten

Misschien al beschreven, maar wat doen we met iemand die met 100 km/u rustig aan een vrachtwagen gaat inhalen terwijl 120 km/u toegestaan is? Die kom ik ook vaak zat tegen, vooral oudere mensen of (sorry) vrouwen.

Ik kan hier altijd veel begrip voor opbrengen en rustig wachten totdat ik er voorbij mag zowat mijn stuur voor opvreten... :|

IdeJ zei:
Misschien al beschreven, maar wat doen we met iemand die met 100 km/u rustig aan een vrachtwagen gaat inhalen terwijl 120 km/u toegestaan is? Die kom ik ook vaak zat tegen, vooral oudere mensen of (sorry) vrouwen.

Ik kan hier altijd veel begrip voor opbrengen en rustig wachten totdat ik er voorbij mag zowat mijn stuur voor opvreten... :|

Tja, vooral hopen dat je stuur een beetje smaakt, meer zit er niet op vrees ik... Ik kan me er al niet meer druk om maken, gebeurt inderdaad vrij vaak. Maar ik moet zeggen dat als ik op een dag totaal zonder haast mij met een gangetje van 100 naar huis begeef, ik hetzelfde doe. Ik ga me dan ook echt niet druk maken om de haast van een ander, die paar seconden die het scheelt zeg, kom...

IdeJ zei:

:} :}
Ik laat het maar voor wat het is eigenlijk. Die mensen gaan toch niet harder rijden en door je stuur op te vreten heb je alleen jezelf ermee. Wat dat betreft ben ik wel wat rustiger geworden. Toen ik net m'n rijbewijs had kon ik me daar ook echt druk om maken: "Je kunt toch VERDOMME wel gewoon 120km/u gaan rijden?". Tegenwoordig niet meer, en dat komt denk ik vooral doordat ik me nu besef dat het letterlijk maximaal een minuutje scheelt. Daarbij vertrek ik tegenwoordig gewoon altijd ruim op tijd als dat enigszins mogelijk is, en anders bel ik wel even vooruit als het echt te zot voor woorden is qua vertraging. Jezelf haasten en opfokken heeft niemand wat aan uiteindelijk.

Als ik dan heel eerlijk mag zijn...als een snelweg een beetje druk is, dan zie je algauw dat een langzaam inhalend persoon de boel behoorlijk kan ophouden. Als je dan toch geen haast hebt, ga dan 90 tussen de truckers rijden.

Wrangler zei:
Ik merk de afgelopen dagen, dat regeltjes er zijn om niet te volgen; gezien de medeweggebruikers die mij opvallen.
Dus 1 km voor een vrachtwagen al naar links gaan met een gangetje van 110, als ik met 130+ aan kom rijden op links. Over herhaaldelijk inlopen op een harnekkige linksrijder en daarna 3 x voordoen hoe het moet (naar rechterbaan gaan).
Tot 2 keer toe een lesauto (notabene) 2 fouten maken met de instructeur die het smsen belangrijker vind dan het functioneren als instructeur.
1 keer rijd leerling een geslotenverklaring in en kijkt mij verschrikt aan als ik gebaar dat ze dat niet mag, en even later achter een lesauto rijden die dus ook linksknippert voor een rotonde.
Gek genoeg stoppen mensen dan wel op toeritten van de rotonde, en als ik dus zonder linksknipperen op een rotonde rij stoppen ze niet en kijken boos als ik claxonneer.

Wat is er mis met linksknipperen voor een rotonde?
Een ander nooit tot last? Herhaaldelijk op iemand inlopen zou ik vrij naar vinden.

den Voetstuk zei:
Wrangler zei:

Een ander nooit tot last? Herhaaldelijk op iemand inlopen zou ik vrij naar vinden.

Ik heb vorig jaar mijn E-rijbewijs gehaald en daar werd linksknipperen voor de rotonde ook goedgekeurd. Lijkt mij ook goed en duidelijk, alleen op hele grote rotondes is het verwarrend.

facepalm.jpg

Als je dat naar vind moet je gewoon rechts blijven rijden of daar zsm naartoe gaan.

Wrangler zei:

Foto

Als je dat naar vind moet je gewoon rechts blijven rijden of daar zsm naartoe gaan.

Als je artikel 17 lid 2 (RVV) erbij pakt kan mijns inziens geïnterpreteerd worden dat je richting mág aangeven. Wat je er mee opschiet is mij niet duidelijk, maar volgens strookt het met de wet.

En waar slaat je tweede reactie nou weer op? Als je denkt dat iemand de wet overtreedt, dan bel je maar (handsfree) de politie. Voor eigen rechter spelen lijkt me zeker niet de bedoeling. Ook dat vind ik vrij naar, overigens.

Boppie zei:
Als ik dan heel eerlijk mag zijn...als een snelweg een beetje druk is, dan zie je algauw dat een langzaam inhalend persoon de boel behoorlijk kan ophouden. Als je dan toch geen haast hebt, ga dan 90 tussen de truckers rijden.

Ben ik met je eens hoor, maar dat vindt niet iedereen fijn rijden en dus halen ze wel eens in. Nou ja, het zij zo ;)

Wrangler zei:
PauseBreak zei:

Dat kan jij helemaal niet weten, tenzij je gedachten kunt lezen natuurlijk... Maar dan is het wel een herrie in je hoofd!

den Voetstuk zei:
Wrangler zei:

Foto

Als je artikel 17 lid 2 (RVV) erbij pakt kan mijns inziens geïnterpreteerd worden dat je richting mág aangeven. Wat je er mee opschiet is mij niet duidelijk, maar volgens strookt het met de wet.

En waar slaat je tweede reactie nou weer op? Als je denkt dat iemand de wet overtreedt, dan bel je maar (handsfree) de politie. Voor eigen rechter spelen lijkt me zeker niet de bedoeling. Ook dat vind ik vrij naar, overigens.

Om te voorkomen dat we de hele discussie voor de x-te keer overnieuw doen:
Ja, officieel mag het maar er zijn vele argumenten tegen het linksknipperen.
Ten eerste: je mag bij een rotonde alleen maar rechtsaf, zowel bij het oprijden als bij het verlaten. Waarom dan links knipperen?
Ten tweede: je MOET bij het verlaten van de rotonde richting aangeven naar rechts. Als iedereen zich gewoon aan die regel houdt, is de "extra duidelijkheid" die het linksknipperen KAN bieden als het goed wordt toegepast overbodig.
Ten derde: De toegevoegde waarde is maar heel minimaal, omdat vele weggebruikers het niet goed toepassen en de andere weggebruikers het meestal pas kunnen zien als je al OP de rotonde bent, dus waarom knipperen naar links? Voor het verkeer achter je is het niet belangrijk en het verkeer voor je moet er vanuit gaan dat je de rotonde niet verlaat zolang je geen richting aangeeft naar rechts, omdat dat laatste zoals gezegd verplicht is bij het verlaten.

Dat het CBR (geen wetgevende instantie!) het goedkeurt en zelfs stimuleert wil niet zeggen dat het daadwerkelijk goed is...

Ik was een voorstander van het linksknipperen, maar raakte hier in de discussie verzeild en heb mijn standpunt bijgesteld...

Maar zoals gezegd, er zijn argumenten voor en argumenten tegen, en beide "kampen" vinden hun argumenten zwaarder wegen... ;)

IdeJ zei:

Het enige wat zin heeft om te doen is een keer diep ademhalen, tot tien tellen, besseffen dat de wereld niet om jou draait en dat die ander dat niet doet om jou te pesten. Die 2 minuten die je er later door op je bestemming bent mogen het verschil niet maken. Er geldt geen minimumsnelheid op de nederlandse wegen, dus heeft diegene gewoon het recht met die snelheid te rijden. De maximumsnelheid is geen minimumsnelheid en er is pas sprake van het hinderen van de doorstroming en het overige verkeer als de snelheid veel lager is dan het overige verkeer. En dan heb je het al snel over 60-70, omdat 80 al een maximumsnelheid is voor bepaalde weggebruikers.

Jij maakt je druk, dat heb je zelf in de hand...

Voor eigen rechter spelen vind ik ook wat teveel van het goede, maar diverse hints geven (wat blijkbaar nodig is en graag gedaan) om een ander (achter mij) en mezelf een plezier te doen, is heel wat anders.
Als je een stoplicht nadert of remt voor een andere situatie zie je ook mensen achter je naderen, serieus als je dat naar vind moet je de binnenspiegel afplakken of niet meer inkijken.
Als je bang bent in het verkeer moet je helemaal niet rijden of anders onder begeleiding.

Ik nader iemand op veilige afstand en bumperkleven doe ik niet aan, immers dan ben ik iemand tot last.

Dat kan jij helemaal niet weten, tenzij je gedachten kunt lezen natuurlijk...

Dat heb je zelf in de hand, immers : Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet.

LoveMyJeep zei:
IdeJ zei:

Het enige wat zin heeft om te doen is een keer diep ademhalen, tot tien tellen, besseffen dat de wereld niet om jou draait en dat die ander dat niet doet om jou te pesten. Die 2 minuten die je er later door op je bestemming bent mogen het verschil niet maken. Er geldt geen minimumsnelheid op de nederlandse wegen, dus heeft diegene gewoon het recht met die snelheid te rijden. De maximumsnelheid is geen minimumsnelheid en er is pas sprake van het hinderen van de doorstroming en het overige verkeer als de snelheid veel lager is dan het overige verkeer. En dan heb je het al snel over 60-70, omdat 80 al een maximumsnelheid is voor bepaalde weggebruikers.

Jij maakt je druk, dat heb je zelf in de hand...
Dan zou je dus ook in een brommobiel de snelweg op mogen? ;) Ik begrijp je punt (de eerder genoemde 100kmh waar je 120 mag is immers absoluut niet onder een minimum) maar wou er toch ff op reageren. ;)

den Voetstuk zei:
Het is onnodig. Je volgt de loop van de rijbaan dus hoeft niet te knipperen.

Wouter82 zei:
Linksknipperen (tu)

Ik kan het niet goed lezen maar volgens mij staat er op het onderbord:
"Op rotondes kan je alleen rechtdoor en rechtsaf, dus niet linksknipperen!"
d06rrotonde.jpg

Auto-fan zei:
Dan zou je dus ook in een brommobiel de snelweg op mogen? ;) Ik begrijp je punt (de eerder genoemde 100kmh waar je 120 mag is immers absoluut niet onder een minimum) maar wou er toch ff op reageren. ;)

Nee, een brommobiel mag de snelweg niet op omdat hij niet harder dan 60 kan en mag rijden, maar dat is een eis voor het mogen gebruiken van een snelweg en geen minimumsnelheid. Als er een minimumsnelheid zou gelden zou iedere agent zich gek lachen bij een file en zich helemaal lam schrijven. Is wel in een klap het fenomeen "boetequotum" opgelost ;)

Als mensen mijn post nu eerst een lezen: ik zeg enkel dat het mag, ik zeg dat ik er het nut ook niet van inzie. Ik doe dit namelijk zelf niet. Ik reageerde op iemand die zei dat het niet mocht, wat simpelweg onjuist is.

@Wrangler: ik heb nergens gezegd dat ik bang ben. Ik zeg dat ik het naar vind, wat een ander gevoel is. Iemand opjagen omdat hij in het midden rijdt vind ik verwerpelijk. Ik sein wel af en toe naar dit type mens of ik ga er rechts voorbij en zwaai wat, maar iemand opjagen komt mijns inziens de veiligheid niet ten goede. Niet bij iemand in de auto stappen die gedronken heeft kan je ook bang noemen, ik noem dit echter verstandig.

den Voetstuk zei:
Als mensen mijn post nu eerst een lezen: ik zeg enkel dat het mag, ik zeg dat ik er het nut ook niet van inzie. Ik doe dit namelijk zelf niet. Ik reageerde op iemand die zei dat het niet mocht, wat simpelweg onjuist is.

Je wekte met deze zin
den Voetstuk zei:

de indruk te vragen of er iets op linksknipperen tegen is, dus daar wordt op gereageerd ;)

LoveMyJeep zei:
den Voetstuk zei:

Je wekte met deze zin
den Voetstuk zei:

de indruk te vragen of er iets op linksknipperen tegen is, dus daar wordt op gereageerd ;)

Klopt. Dat weet ik. Toch stond mijn uitleg in een andere post er al voor de overige reacties op mij. Nu ja, nogmaals: laat het duidelijk zijn, ik knipper niet voor een rotonde. :)

Geelhoed zei:
Tsja, daar valt wat moeilijk op te handhaven natuurlijk. Als iemand zich (met de wettelijke vastgelegde marges) keurig aan de maximumsnelheid houdt, is er niks aan de hand.

Het inhaalverbod ook voor auto met aanhanger in voeren helpt ook niet zoveel, want dan krijg je weer ergernissen van automobilisten met aanhanger die opgehouden worden door vrachtwagens die niet harder mogen en kunnen.

bat zei:
Het inhaalverbod ook voor auto met aanhanger in voeren helpt ook niet zoveel, want dan krijg je weer ergernissen van automobilisten met aanhanger die opgehouden worden door vrachtwagens die niet harder mogen en kunnen.

Oh ja, daar zitten ze nogal mee.

bat zei:
Geelhoed zei:
Tsja, daar valt wat moeilijk op te handhaven natuurlijk. Als iemand zich (met de wettelijke vastgelegde marges) keurig aan de maximumsnelheid houdt, is er niks aan de hand.

Hier in Duitsland zijn de inhaalverboden op de snelwegen meestal voor zowel vrachtauto's als voertuigen met aanhanger, terwijl hier sommige aanhangers zelfs 100 mogen. Niet dat velen er zich aan houden natuurlijk, maar dat is weer een ander verhaal ;)

Zollie zei:
§anitarium zei:
@ Zollie: Mijn reactie qua max. snelheden klopte gewoon hoor. TYN schrijft 110/115 op en neer naar Spanje. Dat betekent dus in NL en SP te snel, in BE en FR stukken langzamer dan de max. snelheid. En dat laatste vindt TYN zelf irritant als mensen dat doen. Hij hield zich dus niet aan max. snelheid. Daarom mijn advies: blijf tussen de vrachtwagens, of haak aan (in landen waar dat mag) bij de auto's.

Klopt niet, hij spreekt over 'soms'. Jij neemt aan dat het dus ook in NL en SP was. Het grootste deel over de fijnste wegen gaat door FR, en ik neem voor het gemak aan dat het daar ook vooral voorkwam.

Hij hield zich keurig aan de max. snelheid, een min. snelheid is hij niet in de buurt gekomen denk ik. Of hij dat zelf irritant vind heb ik niet met aandacht gelezen, zou kunnen.

Ik neem gemakshalve idd aan dat hij overal die snelheid reed. Dat hij dat zelf irritant vindt, daar begon de gehele discussie mee:

TYN zei:
Als iemand met 120 op de teller (is 110 km/h) kilometers lang op de linkerbaan rijdt dan is deze bestuurder persoonlijk verantwoordelijk voor de slechte doorstroming achter hem. Het is dan een hele kleine moeite om even het gas in te duwen zodat je sneller naar rechts kunt. Daarbij hoef je echt niet de maximumsnelheid+boetemarge te overschrijden.

Ik zie dus geen problemen als hij zichzelf ook niet aan dergelijke irritaties schuldig maakt. Oftewel, met de caravan netjes in NL 90, in BE 120, in FR 130 en in SP weer 90. Hij schrijft zelf:

TYN zei:
Ik ben met een caravan op en neer naar Spanje gereden. Daarbij kon ik soms niet anders dan een tijdje met 110-115 op de linkerbaan rijden om een hele rits vrachtwagens in te halen, waarbij achter mij direct een flinke trein ontstond. Nu, ik vind dat niet prettig.

Geen idee waar hij dan die 110-115 gereden heeft, maar in NL is dat te snel, in BE en FR niet te langzaam, maar wel irritatieopwekkend en in SP weer te snel. Er staat idd "soms", maar ik zie totaal geen noodzaak tot het rijden van deze snelheid en dus het irritatieopwekkende verkeersgedrag. Houd je aan de max. en er is niks aan de hand. Vind je die max. te snel, rijd dan lekker de Nederlandse max. tussen de vrachtwagens.

Tot 2 keer toe een lesauto die dus ook linksknippert voor een rotonde.

Ik reageerde op iemand die zei dat het niet mocht, wat simpelweg onjuist is.

Heb ik ergens gezegd dat het niet mocht dan? Het is fout dat het leerlingen geleerd wordt door instructeurs tijdens de rijlessen, niet omdat het niet mag; maar omdat het onduidelijk kan zijn. Omdat je idd alleen maar rechtsaf of rechtdoor kan op een rotonde.
Een regel die niet te volgen is, omdat je dan zelf een regel maakt (eigen rechter?).

Iemand opjagen omdat hij in het midden rijdt vind ik verwerpelijk. Ik sein wel af en toe naar dit type mens of ik ga er rechts voorbij en zwaai wat, maar iemand opjagen komt mijns inziens de veiligheid niet ten goede.

Opjagen is ook verwerpelijk, inlopen op iemand is wat anders. Daarbij als jij seint dat je er langs wilt, of rechtsinhalen is ook opjagen en zeker niet goed voor de veiligheid. Hypocriet?

Wrangler zei:
Heb ik ergens gezegd dat het niet mocht dan? Het is fout dat het leerlingen geleerd wordt door instructeurs tijdens de rijlessen, niet omdat het niet mag; maar omdat het onduidelijk kan zijn.
Nou ja fout, ik begrijp rijinstructeurs wel die doen ook het kunstje maar. Het voor de rotonde knipperen staat in de rijprocedure.

Dat er onderscheid gemaakt wordt tussen knipperen voor en op de rotonden en tussen rotondes met een twee of drie rijstroken en rotondes met en zonder voorsorrteerstroken is veel te veel nuance om de leerlingen aan te leren. Ik twijfel zelfs of het gros van de instructeurs zich eraan waagt.

De rijprocedure zelf is een gedrocht dat door een kleine minderheid van verkeersmaatsschappelijke organisaties in elkaar is gezet: CBR, Bovag, Octrij en PIVM.

Misschien zeggen deze namen jullie meer: SVOW, VVN, RAI, KLPD, Ministerie V&W, BVOM en de ANWB. En nderdaad deze zijn geen voorstander van linksknipperen.

Wrangler zei:
Tot 2 keer toe een lesauto die dus ook linksknippert voor een rotonde.

Ik reageerde op iemand die zei dat het niet mocht, wat simpelweg onjuist is.

Heb ik ergens gezegd dat het niet mocht dan? Het is fout dat het leerlingen geleerd wordt door instructeurs tijdens de rijlessen, niet omdat het niet mag; maar omdat het onduidelijk kan zijn. Omdat je idd alleen maar rechtsaf of rechtdoor kan op een rotonde.
Een regel die niet te volgen is, omdat je dan zelf een regel maakt (eigen rechter?).

Iemand opjagen omdat hij in het midden rijdt vind ik verwerpelijk. Ik sein wel af en toe naar dit type mens of ik ga er rechts voorbij en zwaai wat, maar iemand opjagen komt mijns inziens de veiligheid niet ten goede.

Opjagen is ook verwerpelijk, inlopen op iemand is wat anders. Daarbij als jij seint dat je er langs wilt, of rechtsinhalen is ook opjagen en zeker niet goed voor de veiligheid. Hypocriet?

Nou ja, laten we het op een taalkwestie houden. Met wat ik me erbij voorstel hoe jij het beschrijft klinkt het voor mij ongeloofelijk vervelend. Maar ik heb het je nooit zien doen, dus misschien valt het allemaal wel mee. Seinen, wat ik dus soms doe, is wellicht niet altijd handig, echter ben ik ook maar een mens en kan ik me soms erg storen aan middenbaanplakkers. Rechts inhalen komt de veiligheid inderdaad niet ten goede, daarom doe ik dat zelden en enkel als ik mezelf kan overtuigen dat het kan. Soms is helemaal naar links gaan en terug gecompliceerder dan er rechts voorbij. En, wellicht, krijgt diegene die in het midden rijdt het dan door en maakt die het voor iedereen veiliger door rechts te gaan rijden. Zoals het hoort.

Van links naar rechts en weer terug achter een linksrijder is veiliger en gewoon toegestaan, mits je dit uiteraard op veilig afstand achter degene doet.
Ik begrijp de ergenis die je ervaart, echter de ergenis wordt door een linksrijder vaak niet eens opgemerkt. Dat is een verschil van verkeersinzicht en stukje bewust verkeren in het verkeer, waar LMJ op de vorige pagina op doelt.

Wrangler zei:
Van links naar rechts en weer terug achter een linksrijder is veiliger en gewoon toegestaan
Met lichtsignalen en (bubeko) claxon aangeven dat je gaat inhalen ook.

Geelhoed zei:
bat zei:

Oh ja, daar zitten ze nogal mee.
Wat ook precies de categorie is die geen vrachtwagens ophield en inderdaad nu ook nergens last van heeft.

Knipperen: Is een communicatiemiddel m.b.v. een (meestal) plastic stokje (links) bij het stuurkolom die je eerst naar onderen duwt en buiten de auto gaat het gele (oranje) lampje flikkeren ter indicatie dat je de rotonde 3-kwart neemt; linkasaf dus. Bij het oprijden van de rotonde weet de aankomende verkeersdeelnemer (vanui de andere kant) dat je linksaf wilt gaan en dus voor hem langs kruist. Bij de 2e afslag (voor rechtdoor dus) stuur je naar links, weggebruiker tegenover weet dit en reageert daarop, duwt hetzelfde plastic stokje in 1 stuk naar boven en buiten flikkeren de rechter lampjes om aan te geven dat je de rotonde verlaat.
Ik denk dat op deze manier iedereen KAN weten wat de bedoeling is en er vlot naar KAN handelen.

Bij het nooit richting aangeven naar links gebeurt dat vaak ook niet naar rechts waardoor je onnodig afremt...Dit is hiermee te voorkomen.
(PS. Ik ben voor linksknipperen !)

wibi zei:
Knipperen: Is een communicatiemiddel m.b.v. een (meestal) plastic stokje (links) bij het stuurkolom die je eerst naar onderen duwt en buiten de auto gaat het gele (oranje) lampje flikkeren ter indicatie dat je de rotonde 3-kwart neemt; linkasaf dus. Bij het oprijden van de rotonde weet de aankomende verkeersdeelnemer (vanui de andere kant) dat je linksaf wilt gaan en dus voor hem langs kruist.
Maar tegen de tijd dat jij dan bij mij bent, heb je de halve rotonde af moeten leggen. In die tijd kan ik, als de rotonde verder vrij is, prima oprijden zonder dat je er last van hebt. Aan dat knipperen heb ik dan dus helemaal niks gehad.

wibi zei:
Bij het nooit richting aangeven naar links gebeurt dat vaak ook niet naar rechts waardoor je onnodig afremt...Dit is hiermee te voorkomen.
Is dat onderzocht, of is dat een gevoel? Evenzogoed heb ik namelijk het gevoel dat het steeds vaker voorkomt dat mensen menen dat als je niet links knippert, je dus de rotonde wel zult verlaten. En dus plomp voor je neus de rotonde oprijden.

De regels zijn vrij duidelijk: als iemand niet aangeeft dat hij de rotonde verlaat, moet je er rekening mee houden dat hij op de rotonde blijft en hem dus voorrang geven. En ja, dan komt het wel eens voor dat iemand vergeet aan te geven dat hij eraf gaat. Dan sta je en paar seconden langer te wachten. Tsja, kan gebeuren.

Vergeet ?? Nee, aankruisen dat je een plastic stokje links wilt hebben om richting aan te geven is een dure optie. Uit ervaring kan ik zeggen dat 75% van alle gevallen NOOIT richting aangegeven wordt.
En als ik dan onnodig (voor jou) links geknipperd heb is dat toch mooi ! Dan wist je dat ik iets van plan ben alleen heb je er niks aan. Dat is wel communiceren !
Kan alles wel hard tegen iemand roepen, maar die hoort dat toch niet. Met een lampje kan je veel duidelijk maken. Heren chauffeurs doen dat ook en is wel zo prettig !

wibi zei:
Vergeet ?? Nee, aankruisen dat je een plastic stokje links wilt hebben om richting aan te geven is een dure optie. Uit ervaring kan ik zeggen dat 75% van alle gevallen NOOIT richting aangegeven wordt.
Ik heb niet de illusie dat mensen die het altijd vergeten nu ineens wel heel keurig links gaan knipperen.

Als jij links knippert behandel ik je niks anders dan iemand die niet knippert. Dat is uit lijfs- en blikbehoud. Dus het knipperen is overbodige informatie.

Ben van mening dat het beter is overbodige informatie te verstrekken dan geen informatie.

wibi zei:
Ben van mening dat het beter is overbodige informatie te verstrekken dan geen informatie.

En juist dit gebrek aan consensus is voor mij de reden om niet links te knipperen. Gewoon om het duidelijk te houden. Als iemand stopt die van rechts komt en voorrang heeft, dan blijf ik net zo lang wachten tot deze zijn weg vervolgt. Laten we de regels gewoon hanteren zoals deze bedoeld zijn.

Dus toch de knipperdiscussie.... :D:D:D

En steeds weer komt het hierop neer:
Links knipperen KAN mits goed toegepast verduidelijkend werken en is niet verboden, maar ook niet verplicht.
Rechts knipperen bij verlaten MOET, en is in principe voldoende.
Daarmee hebben allebei de kampen gelijk en kan je discussiëren tot je een ons weegt...

Ik blijf me toch scharen in het "anti" kamp, want als het werkelijk de beste uitvinding was sinds gesneden brood, was het wel plicht geworden. Daarnaast is informatie leuk, maar omdat het deels niet, deels wel en deels verkeerd wordt toegepast al dan niet icm het verplichte rechts knipperen, is het ook een oorzaak voor verwarring. Op een gegeven moment weet je gewoon echt niet meer waar je aan toe bent en kan je alleen nog maar reageren op het daadwerkelijk zien afbuigen van een auto, omdat het geknipper vanalles kan betekenen. Daar sta je dan met je "duidelijkheid".

LoveMyJeep zei:
Dus toch de knipperdiscussie.... :D:D:D

En steeds weer komt het hierop neer:
Links knipperen KAN mits goed toegepast verduidelijkend werken en is niet verboden, maar ook niet verplicht.
Rechts knipperen bij verlaten MOET, en is in principe voldoende.
Daarmee hebben allebei de kampen gelijk en kan je discussiëren tot je een ons weegt...

Ik blijf me toch scharen in het "anti" kamp, want als het werkelijk de beste uitvinding was sinds gesneden brood, was het wel plicht geworden. Daarnaast is informatie leuk, maar omdat het deels niet, deels wel en deels verkeerd wordt toegepast al dan niet icm het verplichte rechts knipperen, is het ook een oorzaak voor verwarring. Op een gegeven moment weet je gewoon echt niet meer waar je aan toe bent en kan je alleen nog maar reageren op het daadwerkelijk zien afbuigen van een auto, omdat het geknipper vanalles kan betekenen. Daar sta je dan met je "duidelijkheid".

Ja maar.....

Vandaag kreeg ik geen voorrang van iemand die van links kwam.
Maar hij stak zijn hand nog netjes op om zich te verontschuldigen, dus heb maar vriendelijk teruggezwaaid :).

Verder lijkt het wel alsof ik me iedere dag meer aan het idiote knipper- en rijgedrag van mensen ga storen op de snelweg.
Hoe moeilijk is het om duidelijk te zijn in het verkeer.
Ik heb van zulks gedrag trouwens stukken meer last dan van iemand die te hard rijdt.

Terug
Bovenaan