Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Hij kwam van de andere kant, nam de bocht over de kruising over de stopstreep om navenant proportioneel de 45-er te kruisen?:T

Gewoon even lezen en proberen te begrijpen...binnen 2 minuten het hebben gelezen en het bericht hebben gepost vind ik niet echt een poging waard...

Joël D. zei:
Hij haalde die brommobiel in in de binnenbocht en kwam toen bij jouw weghelft uit?

Klopt, ik zat er nog aan te denken om het woord binnenbocht te gebruiken toen ik het bericht wilde posten maar ik dacht toch dat het zo ook wel duidelijk was.8-)

Nog een extra plaatje voor de duidelijkheid.

https://maps.google.nl/maps?q=stadhouderskade+amsterdam&hl=nl&ll=52.368566,4.875962&spn=0.000817,0.002626&sll=52.469397,5.509644&sspn=1.750124,5.377808&hnear=Stadhouderskade,+Amsterdam,+Noord-Holland&t=m&z=19&layer=c&cbll=52.368566,4.875962&panoid=AJCRXrGPl6h4JTBHQ_2oAg&cbp=12,151.89,,0,9.38

De brommobiel en de auto kwamen dus allebei van rechts en sloegen af naar links, waarbij de auto de brommobiel in de bocht inhaalde.

Hek er omheen en een attractiepark ervan maken ;)
@lmj, hard rijden op de fiets mag idd, de verkeersregels heb je je echter gewoon aan te houden en dat schijnt te botsen (in sommige gevallen letterlijk 8-)) met het hardfietsen. En dan heb ik het nog niet over je een beetje fatsoenlijk gedragen.

Vandaag. Ik stond achter een BMW om een rotonde op te rijden, maar we moesten even wachten op ander verkeer. Op het moment dat het vrij was gingen we rijden (we moesten beiden driekwart) en net op de rotonde kwam idiote actie 1: van rechts knalde een truck de rotonde op, vlak vóór de BMW. Die moest flink in de ankers, en toen kwam idiote actie 2: de meneer in de BMW vond het nodig om te toeteren. En dan de claxon gewoon ingedrukt te houden terwijl hij achter de truck over de rotonde draaide (en dat ging niet zo snel, want zo'n truck gaat nu eenmaal niet zo snel driekwart over zo'n rotonde). Reden genoeg voor de vrachtwagenchauffeur om op de rem te stampen en het zaakje even vast te zetten op de rotonde. Idiote actie 3. Na het verlaten van de rotonde ging de BMW er heel snel vandoor om een stukje verderop, 120 rijdend waar je 80 mag, een Mito op te jagen...

Komt uit een ander topic, waarbij een flitsende automobilist voortvarend aan het inhalen is, er na een tijdje achterkomt waarom iedereen zo langzaam rijdt (nou ja, hij haalde vrachtwagens in):

Extra gas gegeven voor het inhalen, zodat ik snel weer 80 kon rijden.....dom, dom, dom.

Ik vond hem zo leuk, die moest ik hier even kwijit.

De zinsconstructie is misschien wat komisch, maar de actie best begrijpelijk. Ik heb ook wel eens situaties waarin ik het inhalen liever even versnel om daarna mijn "normale" kruissnelheid op te kunnen pakken.... Niet handig om dat te doen bij een geldende snelheidsbeperking natuurlijk, daar weet ik inmiddels ook alles van....:?

Vandaag een Polo die besloot dat hij ipv rechtdoor, best linksaf kon gaan. Precies voor mij dus, want ik was al bezig linksaf te slaan. Daarna verontschuldigde hij zich nog wel (handje + alarmlichten) maar dat was niet echt heel handig gedaan van 'm. Hij moest flink bijremmen om die bocht nog te kunnen halen :D

Gelukkig had 'ie het zelf door en verontschuldigde hij zich - een duidelijk teken van enig sociaal bewustzijn... ;)

We maken allemaal fouten, zullen we dan maar zeggen... :) Een stuk beter dan schaapachtig kijken of boos worden! :-D Nu heb je kans dat-ie er iets van leert of weer even helemaal wakker is.

LoveMyJeep zei:
Gelukkig had 'ie het zelf door en verontschuldigde hij zich - een duidelijk teken van enig sociaal bewustzijn... ;)

Ja dat scheelt. Nu zal het ook wel hebben geholpen dat het een kruispunt was en hij de lichten voor rechtdoor gebruikte om linksaf te slaan (geef 'm geen ongelijk, ik heb daar letterlijk 5 minuten voor rood staan wachten).

Laatst ook een domme fout gemaakt. Ik was in Eindhoven en moest een sanitaire stop maken. Nu weet ik toevallig dat de toiletten van McDonalds altijd zeer net, modern en schoon zijn in vergelijking met schijthokken bij tankstations. Daarnaast zijn ze gratis en hoef je niet eerst een sleuteltje te vragen. Dus hop, op naar de Mac.

In Eindhoven reed ik op de Noord-Brabantlaan richting Veldhoven. Ter hoogte van de N2/A2 heb je bij de kruising 2x de mogelijkheid om de N2 richting het zuiden op te rijden. Dit is de eerste mogelijkheid om voor te sorteren richting de N2 en dit is de tweede mogelijkheid om voor te sorteren richting de N2 (rechts van de berm zie je de rijbaan van de eerste voorsorteerstrook).

De McDonalds bevind zich een kruispunt verder, ook rechtsaf. Ik was de eerste voorsorteerstrook richting de N2 al gepasseerd en kwam bij de tweede voorsorteerstrook (tevens richting de N2). Stom genoeg dacht ik dat ik al bij het volgende kruispunt aanbeland was en dat de McDonalds rechtsaf was. Ik ging dus voorsorteren naar rechts. Terwijl ik op de voorsorteerstrook reed realiseerde ik me dat dit de voorsorteerstrook van de N2 was, welke ik dus niet moest hebben. Rechtdoor had rood, rechtsaf groen. Achter mij reden auto's die de N2 op wilden draaien. Op het moment dat ik zo'n 20 meter van de stopstreep was sprong het verkeerslicht voor rechtdoor op groen. Ik gaf een dot gas erbij en voegde voor het optrekkende verkeer in dat rechtdoor voorgesorteerd stond. Geen nette actie, wat ik ook aan het getoeter kon horen. Normaal doe ik dat nooit.

Stilstaan op de voorsorteerstrook en wachten op een 'gat' (en zodoende de doorgang naar de N2 blokkeren) vond ik geen optie, de N2 oprijden vond ik ook geen slim plan. Dan zit je op de ring en duurt het een eeuw voordat je de fout gecorrigeerd hebt. Bij deze mijn excuses aan de Mercedes Sprinter bestuurder die vol op zijn toeter ramde. :T

LoveMyJeep zei:
De zinsconstructie is misschien wat komisch, maar de actie best begrijpelijk. Ik heb ook wel eens situaties waarin ik het inhalen liever even versnel om daarna mijn "normale" kruissnelheid op te kunnen pakken.... Niet handig om dat te doen bij een geldende snelheidsbeperking natuurlijk, daar weet ik inmiddels ook alles van....:?

Helemaal niet handig om dat te doen bij een kruispunt als het verkeerslicht op oranje springt waar een snelheidscamera én een roodlichtcamera staat. :o

Dr. Vogler zei:
Laatst ook een domme fout gemaakt. Ik was in Eindhoven en moest een sanitaire stop maken. Nu weet ik toevallig dat de toiletten van McDonalds altijd zeer net, modern en schoon zijn in vergelijking met schijthokken bij tankstations. Daarnaast zijn ze gratis en hoef je niet eerst een sleuteltje te vragen. Dus hop, op naar de Mac.

In Eindhoven reed ik op de Noord-Brabantlaan richting Veldhoven. Ter hoogte van de N2/A2 heb je bij de kruising 2x de mogelijkheid om de N2 richting het zuiden op te rijden. Dit is de eerste mogelijkheid om voor te sorteren richting de N2 en dit is de tweede mogelijkheid om voor te sorteren richting de N2 (rechts van de berm zie je de rijbaan van de eerste voorsorteerstrook).

De McDonalds bevind zich een kruispunt verder, ook rechtsaf. Ik was de eerste voorsorteerstrook richting de N2 al gepasseerd en kwam bij de tweede voorsorteerstrook (tevens richting de N2). Stom genoeg dacht ik dat ik al bij het volgende kruispunt aanbeland was en dat de McDonalds rechtsaf was. Ik ging dus voorsorteren naar rechts. Terwijl ik op de voorsorteerstrook reed realiseerde ik me dat dit de voorsorteerstrook van de N2 was, welke ik dus niet moest hebben. Rechtdoor had rood, rechtsaf groen. Achter mij reden auto's die de N2 op wilden draaien. Op het moment dat ik zo'n 20 meter van de stopstreep was sprong het verkeerslicht voor rechtdoor op groen. Ik gaf een dot gas erbij en voegde voor het optrekkende verkeer in dat rechtdoor voorgesorteerd stond. Geen nette actie, wat ik ook aan het getoeter kon horen. Normaal doe ik dat nooit.

Stilstaan op de voorsorteerstrook en wachten op een 'gat' (en zodoende de doorgang naar de N2 blokkeren) vond ik geen optie, de N2 oprijden vond ik ook geen slim plan. Dan zit je op de ring en duurt het een eeuw voordat je de fout gecorrigeerd hebt. Bij deze mijn excuses aan de Mercedes Sprinter bestuurder die vol op zijn toeter ramde. :T

Officieel moet je dan die N2 op rijden en later weer omkeren, dat is de enige legale manier om dan naar die Mac te komen..

Willem

vectra V6 zei:
Dr. Vogler zei:

Officieel moet je dan die N2 op rijden en later weer omkeren, dat is de enige legale manier om dan naar die Mac te komen..

Willem

Had je misschien 10 minuten gekost in dit geval, zuidelijk afslag MMC of noordelijk afslag Vliegveld.

Soloman zei:
Komt uit een ander topic, waarbij een flitsende automobilist voortvarend aan het inhalen is, er na een tijdje achterkomt waarom iedereen zo langzaam rijdt (nou ja, hij haalde vrachtwagens in):

Extra gas gegeven voor het inhalen, zodat ik snel weer 80 kon rijden.....dom, dom, dom.

Ik vond hem zo leuk, die moest ik hier even kwijit.

Vind er ook niet veel vreemds aan, inhalen gaat meestal sneller dan de rest om daarna weer wat terug te zakken, daarbij overschrijd je wel eens de geldende limiet, jammer zeg... Alternatief is het eeuwige inhalen zoals bij vrachtwagens onderling het geval is.

Alternatief is het eeuwige inhalen zoals bij vrachtwagens onderling het geval is

Dat doe ik dus meestal. Lekker relaxed. Zet de cruisecontrol precies op de max-snelheid. Ja dan wil je wel eens een paar kilometertjes kachelen tijdens het inhalen. Je krijgt er geen stress van in ieder geval. Wel boze achterliggers/

Tsja, en ik meen dat de politie er toch ook wel tegen op treedt, indien het de doorstroming onnodig belemmerd. Ook al hou je je keuring aan de maximumsnelheid.

In de praktijk komt het wel vaker voor dat iemand even wat gas bijgeeft om een wat te lang durende inhaalactie te bespoedigen. Geen agent zal je er ook voor aan de kant zetten (tenzij je sowieso al een tikje te hard reed of je actie op ene nogal onbehoorlijke manier uitvoert). Maar je hebt wel pech als je net dan geflitst wordt.

Nee hoor ! Want als je een beetje geluk hebt staan er dan 2 kentekens op de foto en is nooit 100% zeker te bewijzen dat JIJ te hard reed en hoor je er waarschijnlijk niets meer van...(Praat uit ervaring. Dat is mij ooit eens overkomen !)

@Soloman

Daar heb ik echt een hekel aan. Wie ben jij om kilometers lang voor jouw achterliggers te bepalen hoe hard ze kunnen? En ik me kilometers verderop maar afvragen waarom het toch niet opschiet. Waarom doe je dat? En dan geen makkelijk antwoord als, 'ja, het mag toch?'. Nee, uit sociaal oogpunt bekeken: waarom irriteer jij bewust andere weggebruikers?

@soloman, dat wil ik dan graag als ronduit asociaal bestempelen en daarnaast als levensgevaarlijk. Als jij exact 80 op je teller rijdt, rijd je ong 75 echte kms. In praktijk zal men vaak ong 85 op de teller rijden en zal er voor jou een gat tot je voorligger gaan ontstaan en achter je een file, mag jij raden wat er gaat gebeuren....
Vwb je op de cc rustig vele kms bezig zijn met inhalen mag volgens mij niet eens, er staat me iets bij dat je dergelijke manoeuvres vlot en zonder te hinderen dient uit te voeren. Mocht Geelhoed zich hier nog laten zien dan weet hij misschien wel hoe dat precies zit.

TYN zei:
@Soloman

Daar heb ik echt een hekel aan. Wie ben jij om kilometers lang voor jouw achterliggers te bepalen hoe hard ze kunnen? En ik me kilometers verderop maar afvragen waarom het toch niet opschiet. Waarom doe je dat? En dan geen makkelijk antwoord als, 'ja, het mag toch?'. Nee, uit sociaal oogpunt bekeken: waarom irriteer jij bewust andere weggebruikers?

Wat een onzin. Ik ga toch niet de maximum snelheid overschrijden om andere hardrijders door te laten? Ik stoor me aan gehaaste weggebruikers, die passen zich echter ook niet bepaald aan. Nee, het is gewoon anticiperen op de weg.

Als iemand met 120 op de teller (is 110 km/h) kilometers lang op de linkerbaan rijdt dan is deze bestuurder persoonlijk verantwoordelijk voor de slechte doorstroming achter hem. Het is dan een hele kleine moeite om even het gas in te duwen zodat je sneller naar rechts kunt. Daarbij hoef je echt niet de maximumsnelheid+boetemarge te overschrijden.

En waarom ga je er vanuit dat iedereen die sneller wil rijden dan jij automatisch gehaast is? In mijn beleving is dat totaal niet het geval.

TYN zei:
@Soloman

TYN zei:
Als iemand met 120 op de teller (is 110 km/h) kilometers lang op de linkerbaan rijdt dan is deze bestuurder persoonlijk verantwoordelijk voor de slechte doorstroming achter hem. Het is dan een hele kleine moeite om even het gas in te duwen zodat je sneller naar rechts kunt. Daarbij hoef je echt niet de maximumsnelheid+boetemarge te overschrijden.

En waarom ga je er vanuit dat iedereen die sneller wil rijden dan jij automatisch gehaast is? In mijn beleving is dat totaal niet het geval.

Even heel eerlijk zijn: wie ben jij om te bepalen dat een ander harder kan en moet rijden? Als je het nou hebt over iemand die 80 rijdt waar 120 is toegestaan kan ik me voorstellen dat je wat te klagen hebt, maar we hebben het hier over je aan de maximumsnelheid houden en daardoor niet zo snel inhalen. Wie ben jij om te bepalen dat een ander de verkeersregels moet overtreden?

Je kan en mag er niet vanuit gaan dat iedereen er net zoals jij vanuit gaat dat er op zijn snelheidsmeter een "marge" zit. Sterker nog, die marge zit er met een reden, namelijk om afwijkingen te compenseren die ontstaan door het gebrek aan een ijkplicht. Er zijn nog genoeg mensen voor wie 120 op de teller ook 120 betekent. En zo is het ook bedoeld. Als het de bedoeling was om de exact correcte snelheid aan te houden, zouden we allemaal met geijkte meters rijden. En zou het een verkeersregel zijn dat de maximumsnelheid ook de minimumsnelheid is.

Wat jij hiermee doet, is een ander beschuldigen van een balk voor zijn kop, terwijl je die voor je eigen knar niet ziet....

Ik snap de irritatie, maar iemand die zo inhaalt doet dat niet om jou te pesten, niet om zijn achterliggers op te houden, maar om zich aan de regels te houden. Sterker nog, waarschijnlijk zit hij zich aan weggebruikers met dergelijk weggedrag te ergeren omdat ze zo zitten te duwen.

Als ik in zo'n situatie zit, dus aan de maximumsnelheid rijden en daardoor langzaam inhalen, en er komt iemand op mijn bumper duwen, dan ga ik van het gas af. Niet om hem te pesten, maar om zijn gebrek aan afstand tot mijn achterkant te compenseren, zodat ik alle ruimte heb om zo te reageren dat hij niet achterop rijdt.

Ik zweer het je, één van de grootste oorzaken van aggressie in het verkeer is het "persoonlijk nemen" van andermans gedrag terwijl daar helemaal geen sprake van is. Iedereen is met zichzelf bezig en is geneigd alles wat een ander doet te zien als hinderen en pesten omdat het gevoel ontstaat, dat de ander je beperkt in je bewegings- en beslissingsvrijheid. Alweer een reden om mensen niet meer aan het stuur te laten zitten...

Daar komt ook nog eens bij dat mensen de neiging hebben om onbewust meer gas te geven als er iemand naast ze komt rijden. Daardoor duurt de inhaalactie ook nog eens langer, want eer ze dat beseffen ben je ook weer een eindje verder.

Parody zei:
Daar komt ook nog eens bij dat mensen de neiging hebben om onbewust meer gas te geven als er iemand naast ze komt rijden. Daardoor duurt de inhaalactie ook nog eens langer, want eer ze dat beseffen ben je ook weer een eindje verder.

Dát heb ik inderdaad ook vaak. Met een losse auto is dat niet zo erg, maar vorig jaar zomer gebeurde dat ook regelmatig met de caravan erachter...

@LMJ

Het gaat om het belang van de rest vs het eigen belang. IK rijdt hier prima met 110 op de linkerbaan. IK ben lekker ontspannen. IK heb van niemand last. Dat achter me 30 mensen zitten die daar heel anders over denken interesseert MIJ geen moer.

Ik maak het ongelofelijk vaak mee. Mensen die kilometerslang op de linkerbaan bivakkeren. Als ze dan eindelijk eens naar rechts gaan, werp ik altijd even een blik naar binnen. Benieuwd naar wat voor iemand daar nou achter het stuur zit. In mijn ervaring zijn dat twee soorten mensen. De ene groep als Soloman: vaak kijken ze naar links als je inhaalt. Ze weten heel goed dat er zich achter hen een flinke trein heeft verzameld. Dat maakt ze echter niets uit, zij hebben het gelijk aan hun zijde. 'Ik doe niets fout. Jij wacht maar.'. De tweede groep kijkt strak voor zich uit. Spiegelen is voor deze mensen te lastig. Ze hebben werkelijk geen flauw idee dat er achter zich een flinke opstopping ontstaat.

De tweede groep verwijt ik hun onkunde. Hun gebrek om met inzicht aan het verkeer deel te nemen. De eerste groep verwijt ik hun egoistische instelling. Ik vind het werkelijk onbestaanbaar dat jij lekker ontspannen in je stoel kunt zitten terwijl tientallen mensen gewoon willen door rijden. Misschien moeten mensen sommige zaken júist wat persoonlijker nemen, LMJ. Ik ben met een caravan op een neer naar Spanje gereden. Daarbij kon ik soms niet anders dan een tijdje met 110-115 op de linkerbaan rijden om een hele rits vrachtwagens in te halen, waarbij achter mij direct een flinke trein ontstond. Nu, ik vind dat niet prettig. De gedachte dat ik tientallen mensen hinder. De gedachte 'fuck it, dan wachten ze maar lekker tot IK klaar ben' is aan mij niet besteed.

Ik stoor me meer aan de "middenbaanrijders" die na een duidelijke hint van mijn kant nog steeds niet in de gaten hebben dat ze allang naar rechts kunnen. Uiteraard doe ik dit alleen in gevallen waar ruimschoots de ruimte rechts is.

Of ik gas bij geef of niet hangt ook heel sterk af van de manier waarop mensen rijden. Als ik met een ruim snelheidsverschil (>10km/u) aan het inhalen ben en er duikt iemand drammerig zowat de kofferbak in (het type "op het laatste moment vol in de ankers" ) blijft de CC lekker staan waar die staat. Zulk gedrag zou ik buiten de auto ook van niemand accepteren, maar helaas kun je daar in de auto iemand slecht op aanspreken. Als er iemand met hogere snelheid aankomt en zich op tijd af laat zakken (m.a.w. gewoon anticipeert op de situatie) gaan er wat kooltjes bij tot ongeveer Vmax+20 op de teller (teller wijkt zo'n 10 km/u af). Willen ze nog harder hebben ze helaas pech, want zij betalen mijn eventuele flitsboete ook niet...

Tja, de baanhouders... Op de 5-baans A2 blijft het feest met mensen die op de middelste blijven hangen. Ik haal wel rechts in, maar altijd met een baan veiligheidsmarge. Er zijn wel een paar categorieën te onderscheiden:
  • Rechterbaanfobie. Bij deze mensen blijft de rechter baan altijd vrij;
  • Baanwissel-fobie. Spreekt voor zich;
  • Middelomaan. Zware voorliefde voor de middenbaan, vooral op 10-baans wegen;
  • Combinaties van de bovenstaanden.

Vervelend is wel dat sommige mensen je ook gewoon de kans niet geven om naar rechts te gaan. Als je dan op de middenbaan aan het inhalen ben gaan ze dicht achter de auto rijden die jij aan het inhalen bent. Als die vervolgens naar rechts gaat kun jij zelf niet meer naar rechts meebewegen. Meestal laat ik ze maar, dan halen ze me maar rechts in... Mijn kans om weer naar rechts te gaan komt dan wel weer...

Ik reed vandaag gelijk op met een Audi A3. Dit ging enkele honderden meters gezellig parallel richting een kruising. Daar gooit mijnheer de auto naar rechts. Zonder te kijken, natuurlijk. Het is dat ik bekend ben met 'dwangknipperlichten' en (vooral) dat ik iets doe met die informatie. Ik minderde al vaart waardoor ik tijdig kon stoppen. Ik kon het niet nalaten iets als 'hallo' te roepen, maar ik kreeg daarop enkel een versufte blik. Tsjongejonge, hoe moeilijk is het toch om die dode hoek te bekijken?

@TYN: Wat ik zeg; ieder zijn ding. In de Matiz waar ik in rijd vind ik het vaak wat overdreven om te versnellen (ik rijd doorgaans 100km/u, de reden mag voor zich spreken), al doe ik dit wel als ik veel auto's inhaal. Je kunt nooit iedereen tevreden stellen, daarom ben ik van mening dat ik mezelf niet onnodig moet 'kwellen'. Wellicht wat gechargeerd, maar ik kan nu eenmaal niet vliegen. Die kleine moeite waar je over spreekt is in een Matiz totaal niet aan de orde. Ik kan meestal niet eens 'hard' rijden omdat het afremmen voor overig verkeer en daarna weer acceleren zoveel meters kost dat ik enkel extra brandstof verbruik.
En wat ik zeg met gehaaste rijders, dat is een voorbeeld, dat is dus niet (per se) van toepassing op eerder genoemde.

IdeJ zei:
Ik stoor me meer aan de "middenbaanrijders" die na een duidelijke hint van mijn kant nog steeds niet in de gaten hebben dat ze allang naar rechts kunnen. Uiteraard doe ik dit alleen in gevallen waar ruimschoots de ruimte rechts is.

Aan dat soort Volk heb ik niet een Hekel, maar een Goddloeiendep...ter...pl..... hekel..

Er zat er zaterdagnacht heletijd een achter me, denk een meter of 100 ertussen, lege rechterbaan.

Ergste was nog, het was een Vito lekker beladen met lampstelling op 0, dus de heletijd die ter.... (haagse Bel) lampen in mijn spiegels..

Deze heeft de rechterbaan NIET gezien vanaf Arnhem tot aan Gouda op de A12.. en heeft dus zo vanaf Arnhem zo achter me gereden gloeiende Gloeiden

Tegen de Muur zetten moet ze die klojo's

@ Den Voetstuk: Wist je dat nog niet, Als je met zo'n DKW (lees: Audi) rijdt sta je boven de Wet, en MOET iedereen maar voor je wijken en Buigen!!! Dat weet toch iedereen????

Willem

TYN, je reactie geeft eigenlijk precies aan wat ik bedoel met "persoonlijk nemen". Er zijn maar heel weinig bestuurders die bewust anderen in de weg rijden om ze in de weg te rijden. Iemand als Soloman interesseert het geen bal dat er een rij achter hem ontstaat, maar niet om die mensen dwars te zitten, maar omdat hij zich al aan de maximumsnelheid houdt. Vanuit zijn standpunt, doen die achteropkomers hém wat aan, namelijk proberen te dwingen harder te gaan. Reactie: mij maak je niet gek, bekijk het maar. Jij, daarachter, denkt daarentegen dat hij jou op zit te houden en jou dwingt iets anders te doen dan jij had gewild. Jij wilt niet harder om hem op te jagen, hij wil niet langzamer om jou op te houden. Maar beide ervaren het wel als zodanig. Met andere woorden: jij bent net zo "egoistisch" bezig als hij. Dat jij dan een van meerdere auto's bent die "opgehouden" worden doet daar niets aan af.

Let wel, ik heb het nu over een Soloman die met 100 een vrachtauto voorbij tokkelt waar 100 is toegestaan, niet over een weggebruiker die op de linkerstrook met 100 kachelt waar 130 mag en rechts geheel vrij is. Toch rijdt ook die persoon waarschijnlijk niet zo om een ander opzettelijk te hinderen, maar omdat hij zich daar prettiger voelt, met zijn kop ergens anders is en gewoon vergeet terug te gaan, in de verte een vrachtauto ziet en bang is dat hij er niet meer tussenkomt als hij rechts gaat rijden - noem maar op. Dat maakt het niet minder fout, maar de motivatie is lang zo asociaal niet als mensen het bestempelen. Maar er zijn maar héél weinig mensen die iets puur en alleen doen om een ander, zonder verdere aanleiding, opzettelijk te hinderen.

Niemand is continue met een ander bezig. Iemand die dat wel doet, komt nergens...

Om dit zo te kunnen zien en begrijpen moet je echter het vermogen hebben om de situatie los te kunnen laten en als "buitenstaander" te bekijken. Dat kan niet iedereen en als iemand die het wel kan wil ik niet beweren dat ik daarmee beter ben dan jij of wie dan ook. Sterker nog, af en toe word ik gek van mijzelf. Mijn vrouw ook, omdat ik alles van alle kanten bekijk en daardoor soms vergeet dat ik ook voor mij/onszelf op moet komen... ;) Bovendien ben ik op het moment dat er iets gebeurt net zo goed bezig met mezelf; ik zit ook af en toe te schelden of klagen. Totdat mijn relativeringsvermogen weer op gang komt...

@ LMJ: Ik ben het volledig eens met je mening hier. Als iemand met de max. een rijtje vrachtwagens inhaalt, zie ik niet in waarom diegene gas zou moeten geven. Wat dat betreft ben ik ook blij met de cruise control, ik stel die in met de marge en tellerafwijking in mijn achterhoofd, maar dan nog heb je bumperklevers die vinden dat je sneller moet. Zonder cruise control ben ik geniegd om toch sneller te gaan rijden, ik voel me dan opgejaagd namelijk. Agressie tot gevolg etcetera, etcetera.

TYN zei:
Als iemand met 120 op de teller (is 110 km/h)...
Misschien moet je je teller eens na laten kijken, dat is nogal een fors verschil. Tevens is die afwijking niet bij elke auto even groot.

TYN zei:
Ik ben met een caravan op een neer naar Spanje gereden. Daarbij kon ik soms niet anders dan een tijdje met 110-115 op de linkerbaan rijden om een hele rits vrachtwagens in te halen.
Waarom houd je je niet gewoon aan de max. snelheid met een caravan? Dan hoef je ook niet die vrachtwagens in te halen en veroorzaak je geen treintje en agressie achter je.

vectra V6 zei:
Ergste was nog, het was een Vito lekker beladen met lampstelling op 0, dus de heletijd die ter.... (haagse Bel) lampen in mijn spiegels..
Schrijft diegene die zelf zijn xenon te hoog instelt en mistlampen aan grootlicht gekoppeld heeft... 8-)

vectra V6 zei:
Tegen de Muur zetten moet ze die klojo's
Doe eens even normaal zeg! Wens jij altijd mensen een gruwelijke dood om dergelijke futiele dingen? (td)

§anitarium zei:
TYN zei:
Ik ben met een caravan op een neer naar Spanje gereden. Daarbij kon ik soms niet anders dan een tijdje met 110-115 op de linkerbaan rijden om een hele rits vrachtwagens in te halen.
Waarom houd je je niet gewoon aan de max. snelheid met een caravan? Dan hoef je ook niet die vrachtwagens in te halen en veroorzaak je geen treintje en agressie achter je.

Zelfs in Nederland is de Vmax voor BE hoger dan voor C. In landen tussen hier en Spanje ook.

Zollie zei:
Zelfs in Nederland is de Vmax voor BE hoger dan voor C.
Dat is juist gedaan om inhalen te voorkomen!

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2009-171.html
4. Artikelsgewijze toelichting
Artikel I, onderdeel A

De maximumsnelheid voor motorvoertuigen die een lichte aanhangwagen voortbewegen, wordt door middel van artikel 22, tweede lid, (nieuw) RVV 1990 verhoogd van 80 naar 90 kilometer per uur. Er is een maatschappelijke behoefte gebleken om het voor personenauto's en bestelauto's met een lichte aanhangwagen (tot en met 3.500 kg totaalgewicht) mogelijk te maken op autowegen en autosnelwegen met het vrachtverkeer mee te rijden zonder zich aan een snelheidsovertreding schuldig te maken. De verhoging van de maximumsnelheid voor deze combinaties van 80 naar 90 km/u strekt ertoe om aan deze wens tegemoet te komen. De ingangsdatum van de verhoging van de maximumsnelheid hangt samen met het tijdstip waarop de computersystemen van de politie en de RDW zodanig zijn aangepast en op elkaar zijn afgestemd dat elektronische handhaving van andere maximumsnelheden dan 80 km/u voor voertuigen en voertuigcombinaties die langer zijn dan 6 meter mogelijk is. De verhoging van deze maximumsnelheid geldt niet voor een aantal voertuigen (kampeerauto's waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg, vrachtauto's, autobussen, niet zijnde T100-bussen envoor landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid) die een aanhangwagen voortbewegen, omdat voor deze motorvoertuigen al zonder dat deze een aanhangwagen voortbewegen een lagere maximumsnelheid van kracht is.

@ Zollie: Idd, zoals GH al schrijft om inhalen te voorkomen. Oftewel: in NL lekker 90 op de teller rijden, dan ga je met de stroom vrachtwagens mee. In België en Frankrijk mag je respectievelijk 120 en 130. Doe dat dan of rijd met de vrachtwagens mee (90, zoals je in NL ook gewend bent, of plak hem tijdens inhalen even door tot 120/130) als je 120 of 130 te snel vindt. En in Spanje weer lekker 90.

@ GH: Volgens mij had dat artikel een stuk korter geformuleerd kunnen worden: betreft wijziging maximumsnelheid op snelweg voor voertuigen met aanhangers < 3,5 ton. Die gehele laatste zin is totaal overbodig en maakt deze tekst tot een gedrocht.

@GH: inderdaad. Vrachtwagenchauffeurs klaagden er over dat ze werden opgehouden door personenauto's met aanhanger (lees caravan) die 80 reden op hun teller, in plaats van zoals zij, vrachtwagenchauffeurs, zo tegen de 90m op de teller, tegen het begrenzingspunt aan. Daarom mogen auto's met aanhanger nu 90, in de hoop dat de mensen die strak op de teller rijden in de praktijk dan mooi net niet die vrachtwagenchauffeurs ophouden.

De praktijk is wat weerbarstiger. Mensen die destijds al strak 80 reden op de teller, deden dat vaak ook niet zonder reden. die vinden het al spannend zat om met een aanhanger te rijden. Die houden zich wellicht nu aan de 90, maar ik kom ze ook regelmatig tegen die gewoon 80 aanhouden. De meeste anderen reden al tegen de 90 op te teller en rijden nu tegen de 100 op de teller - net niet hard genoeg om een boete te krijgen. Maarja, die hebben nu weer het gevoel dat ze worden opgehouden door die vrachtwagens die 10 km/u langzamer rijden. En halen nu dus in, met 10 km/u snelheidsverschil. altijd leuk als je een paar kilometer achter zo iemand zit die een treintje vrachtwagens inhaalt. Zeker als je langzamerhand je afrit nadert en in die muur van vrachtwagens op rechts dan maar weer een gaatje mag zien te vinden waartussen je naar rechts kunt.

§anitarium zei:
@ LMJ: Ik ben het volledig eens met je mening hier. Als iemand met de max. een rijtje vrachtwagens inhaalt, zie ik niet in waarom diegene gas zou moeten geven. Wat dat betreft ben ik ook blij met de cruise control, ik stel die in met de marge en tellerafwijking in mijn achterhoofd, maar dan nog heb je bumperklevers die vinden dat je sneller moet. Zonder cruise control ben ik geniegd om toch sneller te gaan rijden, ik voel me dan opgejaagd namelijk. Agressie tot gevolg etcetera, etcetera.

We moeten in deze discussie wel even in de gaten houden waar we het over hebben. Als ik met 125 op de cruisecontrol aan het inhalen ben, dan ben ik ook niet gediend van de enkele auto die met 140+ aan komt rijden en vervolgens gaat bumperkleven. Laat het duidelijk zijn, over die situatie heb ik het specifiek níet, als ik zeg dat mensen die inhalen gas bij moeten geven als er mensen achter hen rijden.

Ik heb het dan over mensen die kiiiilometerslang op de linkerbaan bivakkeren, onder de maximumsnelheid, met tientallen mensen achter hen die er langs willen. Díe mensen moeten gas bij geven als ze inhalen. Daar is de doorstroming enorm mee gebaat.

LoveMyJeep zei:
TYN, je reactie geeft eigenlijk precies aan wat ik bedoel met "persoonlijk nemen". Er zijn maar heel weinig bestuurders die bewust anderen in de weg rijden om ze in de weg te rijden. Iemand als Soloman interesseert het geen bal dat er een rij achter hem ontstaat, maar niet om die mensen dwars te zitten, maar omdat hij zich al aan de maximumsnelheid houdt. Vanuit zijn standpunt, doen die achteropkomers hém wat aan, namelijk proberen te dwingen harder te gaan. Reactie: mij maak je niet gek, bekijk het maar. Jij, daarachter, denkt daarentegen dat hij jou op zit te houden en jou dwingt iets anders te doen dan jij had gewild. Jij wilt niet harder om hem op te jagen, hij wil niet langzamer om jou op te houden. Maar beide ervaren het wel als zodanig. Met andere woorden: jij bent net zo "egoistisch" bezig als hij. Dat jij dan een van meerdere auto's bent die "opgehouden" worden doet daar niets aan af.

Ik begrijp wat je bedoelt hoor. Er zijn altijd twee kanten. Met kant één bestaat in zo'n situatie uit 1 persoon, terwijl kant twee uit tientallen personen bestaat. Zoals hierboven uitgelegd, ik heb het dan niet over de enkele bumperklever die er het liefst doorheen wil. Voor die persoon geen genade. Nee, ik heb het over mensen die tientallen auto's achter hen dwingen langzamer te rijden. In die situatie is het gewoon het enkele belang tegenover het belang van de rest. En iemand die zijn eigen belang boven het belang van de rest stelt, is egoistisch. Tenminste, in het verkeer. Het verlangt namelijk letterlijk maar de beweging van de voet van 2 cm om de situatie op te lossen. Ik begrijp werkelijk niet waarom iemand dat niet zou doen.

En betreft het 'persoonlijk nemen', zoals ik in mijn vorige reactie al stelde, mensen zouden misschien juist wat vaker persoonlijk betrokken moeten zijn in het verkeer. Dat men dat vaak niet is, is duidelijk, en ergerlijk. Meer dan eens heeft de persoon die jou bijna een zwaar ongeval bezorgde helemaal niets in de gaten gehad.

Het is niet relevant waarom het is zoals het is. Het ging om iemand die met caravan aan het inhalen was in het buitenland. Dan een reactie over maximumsnelheden, die gewoon niet klopte.

Doordat je nu in NL 90 mag, ongeacht de gedachte erachter, zal je dus mensen tegenkomen die met 90 of 94 kmph een vragwaggel inhaalt die 80 of 84 rijdt. En als het een rijtje vrachtwagens is, duurt het wat langer, maar het mag gewoon. En als je in het buitenlang (tussen NL en ESP) dat met 110-115 doet, houd je je keurig aan de Vmax, haal je legaal vrachtwagens in, en blijft er een morele kwestie over die gaat over het ophouden van achterliggers.

Geelhoed zei:
Zollie zei:
Het inhalen door vrachtwagens. Als de vrachtwagen wordt ingehaald, is dit knap voorkomen. Dat er nu weer met klein snelheidsverschil ingehaald kan worden, soit, er zijn nog altijd meer vrachtwagens van caravans.

Zollie zei:
Het is niet relevant waarom het is zoals het is.
Niet? Daar denkt de rechtspraak anders over.

Zollie zei:
Geelhoed zei:
Zollie zei:
Het inhalen door vrachtwagens. Als de vrachtwagen wordt ingehaald, is dit knap voorkomen. Dat er nu weer met klein snelheidsverschil ingehaald kan worden, soit, er zijn nog altijd meer vrachtwagens van caravans.

Het was 80 voor allebei, dan was er dus geen geinhaal. Maar door tellerafwijking van personenauto's en structurele overschrijdingen door vrachtwagens door de begrenzer was dat er wel. Nu rijden de vrachtwagens dus 85-87, en zou jij er met je caravan met 90 voorbij willen?
Iets met de geest van de wet misschien?

@ Zollie: Mijn reactie qua max. snelheden klopte gewoon hoor. TYN schrijft 110/115 op en neer naar Spanje. Dat betekent dus in NL en SP te snel, in BE en FR stukken langzamer dan de max. snelheid. En dat laatste vindt TYN zelf irritant als mensen dat doen. Hij hield zich dus niet aan max. snelheid. Daarom mijn advies: blijf tussen de vrachtwagens, of haak aan (in landen waar dat mag) bij de auto's.

R-W zei:
vectra V6 zei:
Dr. Vogler zei:

Willem

Had je misschien 10 minuten gekost in dit geval, zuidelijk afslag MMC of noordelijk afslag Vliegveld.

Klopt. Achteraf misschien ook 'dom', maar ach iedereen maakt weleens een vergissing of overtreed een regel. Over het algemeen rij ik zeer net en beweeg ik me als een heer door het verkeer. Deze uitzondering bevestigt de regel. ;)

Ik heb zelf een idiote actie uitgehaald door in een val te lopen waarvoor ik hier zo vaak gewaarschuwd heb.
Twee auto's komen me tegemoet op een rotonde, die ligt een beetje uit het lood dus rechtdoor gaat voor hen eigenlijk letterlijk rechtdoor.
De achterste (taxi) knippert links, ik zie dat ik daar voorlangs kan.
De voorste knipperde echter niet...
Gelukkig letten niet linksknipperaars goed op, en kon hij op tijd remmen. Geen dramatische noodstop maar van voorrang verlenen kon je niet meer spreken.

Wat een schande dat de terreur van de linksknippereaars zich ook in zelfs mijn brein heeft genesteld.

Meneer in de Passat, mijn nederige excuses...

Terug
Bovenaan