Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Zollie zei:
en alles wat teveel weegt en niet bijdraagt aan het rijgenot/-gemak gaat er direct vanaf :)

Wielrenners van de weg afrijden valt daar wat mij betreft ook onder.

Ga dan op een circuit rijden.

Zollie zei:
Op mijn racefietsen ontbreken al die zaken in elk geval, alleen van die elastieklampjes gaan er bij schemering op. Ik ken ook niemand binnen mijn racefietsvrienden die zoiets gemonteerd hebben, het zit er niet op bij verkoop en alles wat teveel weegt en niet bijdraagt aan het fietsgenot/-gemak gaat er direct vanaf :)

Wat een grote hoop stierestront ! Het moet gewoon aanwezig zijn, ook jij en je fietsvrienden, stelletje Michael Boogerd-wannabee's.

Ouch!
Hoop dat je mijn opmerking op de juiste waarde weet te schatten, JPeG.

phew.gif

Geelhoed zei:
(tu) (geldt eveneens voor de heren en dames automobilisten die graag de weg voor zich alleen hebben)

Ik snap die middenopdewegfietser wel en beetje. Die doet hetzelfde als de laatste dagen hier ook richting wielrenners gebeurt: alle automobilisten over één kam scheren. "Het zal wel weer zo'n idioot zijn die er zonodig zo snel mogelijk langs moet, dus laat ik om lijf en leden te beschermen maar even midden op de weg gaan fietsen opdat hij me pas na de bocht kan passeren." Wel fout, dat wel.

Geelhoed zei:
Zollie zei:
en alles wat teveel weegt en niet bijdraagt aan het rijgenot/-gemak gaat er direct vanaf :)

Wielrenners van de weg afrijden valt daar wat mij betreft ook onder.

Dat zijn inderdaad geen voorbeeldige fietsers die je daar in beeld hebt gebracht, [marokkaanmodus] het is jammer dat zo'n groep onaangepasten het verpest voor de rest, door hun gedrag ontstaat een slecht beeld over ons allemaal [/marokkaanmodus].

Over alle reflectoren mag je jammeren wat je wilt, ik kom hooguit een keer met schemer thuis en dan ben ik voorzien van lampjes. IMHO hebben reflectoren nog niet bijster veel bijdrage aan de verkeersveiligheid wanneer ik mijn zonnebril nog op heb.

Zollie zei:
IMHO hebben reflectoren nog niet bijster veel bijdrage aan de verkeersveiligheid wanneer ik mijn zonnebril nog op heb.
En dagrijlichten of dimlicht overdag doen ook niets aan veiligheid.

bat zei:
"Het zal wel weer zo'n idioot zijn die er zonodig zo snel mogelijk langs moet, dus laat ik om lijf en leden te beschermen maar even midden op de weg gaan fietsen opdat hij me pas na de bocht kan passeren."
Nou moest ik er inderdaad langs maar dat had ik wel drie keer voor de bocht kunnen doen.

Geelhoed zei:
Nou moest ik er inderdaad langs maar dat had ik wel drie keer voor de bocht kunnen doen.
Ik heb in de praktijk iets te vaak meegemaakt dat mijn snelheid door automobilisten schromelijk onderschat wordt. 40km/u is best te doen op zo'n stukje en dat is vaak maar net wat langzamer dan de automobilist. Als die hem dan denkt er voor de bocht nog wel langs te kunnen krijgen en vervolgens de bocht een beetje scherp aansnijdt (ondertussen weer afremmend), moet ik fors in de remmen om te voorkomen dat ik onder zijn auto kom te liggen. Ik wil dus ook nog wel eens met name net voor een bocht wat "breed" gaan fietsen als ik een auto van achteren aan hoor komen.

Deze deed dat wel erg vroeg, dat is waar.

Geelhoed zei:
Zollie zei:
IMHO hebben reflectoren nog niet bijster veel bijdrage aan de verkeersveiligheid wanneer ik mijn zonnebril nog op heb.
En dagrijlichten of dimlicht overdag doen ook niets aan veiligheid.

Hoewel ik altijd met mijn dimlichten ingeschakeld rijd is mij overdag nog nooit een schittering in een aan een rijwiel bevestigde reflector opgevallen. Misschien moet ik daar eens wat beter op letten.
Des nachts zie ik duidelijk mijn eigen dimlicht weerkaatsten als er een wetsgetrouwe fietser passeert, maar rond die tijd staat mijn fiets alweer keurig binnen.

En sommige dagrijlichten doen inderdaad wel wat met de verkeersveiligheid, door mij enkele seconden te verblinden.

Op zoek naar de andere kant van het verhaal in de 'wielrenners-zijn-aso's'-discussie kwam ik deze topics (1 en 2) tegen. Wat dan opvalt is dat 90% van de aldaar aanwezige wielrenners zich ook mateloos ergert aan die Michael Boogerd wannabe's. Het grootste deel spreekt schande over de zich asociaal gedragende fietsers die zich niet aan de verkeersregels houden.

Dan vraag ik me af, hoe kan het dan dat die 90% 'goede' wielrenners op een forum in de praktijk slechts 10% van het totaal aantal renners lijkt uit te maken? Is het mijn perceptie? Of rijden mensen asocialer dan ze denken?

Ik neem mij in ieder geval voor om wielrenners in het vervolg met nog meer begrip te benaderen. Ik zal proberen nog meer vanuit hun oogpunt te kijken. Blijkbaar zitten er meer fatsoenlijke mensen tussen dan ik dacht. De resultaten van deze proef zal ik hier tzt wel melden..

Over een heel andere klasse rijders:
Vandaag reed ik weg van een supermarkt, strandde ik achter zo'n minipeugeotje (waar ze ook een Citroen en Toyota van hebben, hetzelfde model. Uit gemak ben ik de naam vergeten). Het karretje reed 5 ongeveer, zwalkte ietsje naar rechts, ietsje naar links, ik keek eens om me heen, maar zag niets dat de weg blokkeerde. Op een gegeven moment kwam ik in de problemen toen andere auto's zijdelings van mij probeerden te drukken. Ok, geduld, geduld. We gingen de doorgaande weg op, op weg naar de stoplichten. Voor me het karretje, dwars over de middenstreep, 10 km per uur naar links naar rechts en stopt schuin voor de stoplichten. Ik dacht, hier heeft iemand een paar flinke borrels op. Licht stond op rood, dus ik kon uitstappen, denk, eens even kijken. Jeetje, bleek een zeer bejaard vrouwtje te zijn met trillende handjes aan het stuur.

tja, wat moet je dan zeggen dan? Ik ben geen politieagent.

Wat had je gezegd dan als het wel een alcomobilist was?
Vwb wielrenners, hier is het ook een plaag, hele peletons tegelijkertijd en er maar vanuit gaan dat je hen wel voorrang geeft. Ik ben in de regel een sociale rijder maar met wielrenners ben ik klaar. Overigens is het ook 'leuk' om je eens met een paard in het verkeer te begeven, geeft ook wel een interessante kijk op de hedendaagse automobilist. 8-)

TYN zei:
Of rijden mensen asocialer dan ze denken?

Dat is een retorische vraag.

R-W zei:
Overigens is het ook 'leuk' om je eens met een paard in het verkeer te begeven, geeft ook wel een interessante kijk op de hedendaagse automobilist. 8-)

Kun je een voorbeeld geven? Ik weet namelijk niet precies waar je op doelt.

§anitarium zei:
R-W zei:
Overigens is het ook 'leuk' om je eens met een paard in het verkeer te begeven, geeft ook wel een interessante kijk op de hedendaagse automobilist. 8-)

Kun je een voorbeeld geven? Ik weet namelijk niet precies waar je op doelt.

Dat kan ik: uitgangspunt; het is een dier en kan dus onverwacht reageren en het zijn van nature vluchtdieren (al snap ik dat je dat niet weet). Zou het dan handig zijn om er vlak achter te gaan rijden of er zo ong onderdoor in te halen? Al toeterend voorbij komen rijden omdat je kinderen willen zwaaien, als waarschuwing dat ze er aan komen of als dank je wel voor..., expres gas geven/terugschakelen als men naast het paard is enz. Even wachten bij een duidelijk zichtbaar nerveus paard heb ik het dan nog niet eens over.

R-W zei:

Ik heb al heel wat ruiterinnetjes toegebeten dat ze van het fietspad moesten oprotten. Ten eerste is de stront heel vervelend en ten tweede is het geen ruiterpad berm of rijbaan. :|

Soloman zei:
Paarden horen bij een voetbalstadion of in het uitgaansleven, niet op de openbare weg.

Je vergeet de worst en de lijm.

Serieus, paarden kunnen prima. Maar net als de rest van de weggebruikers zijn er regels waar je je aan moert houden.
Ik maak er maar gewoon flink ruimte voor, met aangepaste snelheid.

Ik dacht hier overigens een dood paard gespot te hebben maar die stond weer op:

@GH, ben ik met je eens maar de rijbaan is niet bepaald een veilige optie. Mijn voorkeur gaat uit naar ruiterpad of de berm ;) Zoals in je filmpje is prima.
@Solo, euh ja.

@ R-W: Dank voor je uitleg. Ik passeer paarden altijd ruim en met gepaste snelheid, ben namelijk zelf een beetje bang voor paarden, dus ben (wellicht ten onrechte, omdat ze toch niets doen) altijd nogal voorzichtig in de buurt van paarden. Vandaar dat ik het me niet goed kan voorstellen dat mensen extra gas zouden gaan geven of toeteren ter hoogte van een paard.

Iets wat mij opvalt de laatste tijd. Wat voorbeelden:

- bebouwde kom, weg met in- en uitritten. Één van die inritten moet ik hebben. Ik minder tijdig vaart, geef met mijn richtingaanwijzer tijdig aan dát ik van plan ben om af te slaan. En toch zit mijn achterligger bijna in mijn kofferbak als ik het laatste beetje snelheid eruit haal,nodig om veilig af te slaan. om vervolgens op een claxonconcert te worden getrakteerd.

- bebouwde kom, voor mij rijdt een bestelbus die de weg blijkbaar niet helemaal weet. Ik hou wat afstand, want je kunt wel raden dat ie natuurlijk net op een wat onhandige plek plotseling stil gaat staan. En ja hoor, net na een bocht, gaat meneer vol op de rem. Gelukkig had ik dus die afstand en ik kom ook tijdig tot stilstand. Enige seconden later komt er iemand die bocht doorzeilen achter me, ziet blijkbaar op het allerlaatste moment dat ik stil sta en gaat vol in de remmen - met piepende banden. Ook hier een claxonconcert en wat onvriendelijke gebaren aan mijn adres.

Is het sinds kort verboden om überhaupt vaart te minderen of te stoppen als de omstandigheden je daartoe dwingen?

Ik heb nooit van paarden gehouden. Paarden horen in de natuur.

"Mijn paard begrijpt me. Mijn man niet, maar als ik naar mijn paard kijk, dan weet ik dat hij me begrijpt".
Dat is om je hem voer geeft muts!!:(

@Sanitarium, angst is niet nodig, beetje respect wel en 'dat ze toch niets doen' is in theorie idd de bedoeling, daar wordt echter geen garantie op gegeven ;) Bovenstaande voorbeelden zijn een kleine greep uit eigen ervaring, ik weet dat er paarden zijn die bij zulke geintjes de auto, de inzittenden, zichzelf en de ruiter flink beschadigd hebben. Als je inhaalt zoals in het inhaalfilmpje van GH, is er voor niemand iets aan de hand. Gaat er om dat je rustig bent in de buurt van een paard, onverwachte bewegingen kan een schrikreactie opleveren, heel snel achterop komen rijden bijv. Zie je een erg onrustig paard (schudden/gooien met hoofd, niet netjes rustig lopen e.d.), houdt het dan even extra in de gaten. Nog even een stukje uitleg:
185px-Gezichtsveld2.jpg

[size=small]Een paard heeft ogen aan de zijkant van zijn hoofd staan. Dat zorgt ervoor dat hij bijna 360 graden om zich heen kan kijken. Daarom kan hij ook schrikken van iets wat zich achter hem bevindt, zelfs zonder zijn hoofd te bewegen. Wij zouden ons hoofd moeten draaien.

Zijn 'achteruit' zicht is wel veel minder ontwikkeld. Dus hij ziet daar niet zo goed als de dingen die naast of voor hem gebeuren. En daarom zal hij vlugger schrikken en vluchten.

De mens kijkt met twee ogen tegelijk. Als je één oog dicht doet zie je bijna hetzelfde. Een paard kijkt met één oog tegelijk. Hij ziet rechts en links dus iets anders. Er zijn veel mensen met paarden die je kunnen vertellen dat hun paard op de heenweg van iets schrok in de berm, en op de terugweg weer schrok van hetzelfde. Dat is makkelijk te verklaren: zijn andere oog had het 'gevaar' namelijk nog niet gezien. Soms kijken paarden wel met twee ogen tegelijk naar iets. Ze richten daar hun hoofd op en priemen beide oren naar voren. Ze zijn geïnteresseerd. Onze twee ogen naast elkaar zorgen er ook voor dat we nauwkeurig diepte kunnen zien. Voor paarden is het schatten van diepte dus moeilijker.[/size]

Soloman zei:
Ik heb nooit van paarden gehouden. Paarden horen in de natuur.

"Mijn paard begrijpt me. Mijn man niet, maar als ik naar mijn paard kijk, dan weet ik dat hij me begrijpt".
Dat is om je hem voer geeft muts!!:(

Nope, al haal je nu wel een erg zweverig zeikvoorbeeld aan waar ik ook een bloedhekel aan heb, maar dat zal jij nooit begrijpen als echt mensenmens 8-)

bat zei:

- bebouwde kom, weg met in- en uitritten. Één van die inritten moet ik hebben. Ik minder tijdig vaart, geef met mijn richtingaanwijzer tijdig aan dát ik van plan ben om af te slaan. En toch zit mijn achterligger bijna in mijn kofferbak als ik het laatste beetje snelheid eruit haal,nodig om veilig af te slaan. om vervolgens op een claxonconcert te worden getrakteerd.

- bebouwde kom, voor mij rijdt een bestelbus die de weg blijkbaar niet helemaal weet. Ik hou wat afstand, want je kunt wel raden dat ie natuurlijk net op een wat onhandige plek plotseling stil gaat staan. En ja hoor, net na een bocht, gaat meneer vol op de rem. Gelukkig had ik dus die afstand en ik kom ook tijdig tot stilstand. Enige seconden later komt er iemand die bocht doorzeilen achter me, ziet blijkbaar op het allerlaatste moment dat ik stil sta en gaat vol in de remmen - met piepende banden. Ook hier een claxonconcert en wat onvriendelijke gebaren aan mijn adres.

Is het sinds kort verboden om überhaupt vaart te minderen of te stoppen als de omstandigheden je daartoe dwingen?

Wel als iemand aan het zoeken is...dan parkeer je je auto en ga je een stukje lopen o.i.d. om te zoeken....maar ga niet lopen dralen op de weg. Daar heb ik ook een bloedhekel aan.

§anitarium zei:
Dat zijn dan geen echte wielrenners, volgens mij zitten er op SPD-pedalen geen reflectoren. Reflectie in de wielen of op de banden zou ik niet zo weten of dat al wel een beetje klopt op wielrenfietsen.

Omdat je niet denkt aan je eigen - en andermans veiligheid? Die eisen zijn er niet voor niets. Op mijn SPD-pedalen zitten trouwens gewoon reflectoren. De enige die ik mis is de rode en die mis ik doordat ik simpelweg geen ophangmogelijkheid heb daarvoor, en om nou in een carbon frame te gaan zitten boren lijkt mij niet het beste idee van vandaag :P

PauseBreak zei:
§anitarium zei:
Dat zijn dan geen echte wielrenners, volgens mij zitten er op SPD-pedalen geen reflectoren. Reflectie in de wielen of op de banden zou ik niet zo weten of dat al wel een beetje klopt op wielrenfietsen.

Omdat je niet denkt aan je eigen - en andermans veiligheid? Die eisen zijn er niet voor niets. Op mijn SPD-pedalen zitten trouwens gewoon reflectoren. De enige die ik mis is de rode en die mis ik doordat ik simpelweg geen ophangmogelijkheid heb daarvoor, en om nou in een carbon frame te gaan zitten boren lijkt mij niet het beste idee van vandaag :P

Mijn SPD's hebben dat niet... En je rode reflector kan altijd nog om je zadelpen gemonteerd worden, als je helemaal snor wilt zitten met oom agent.

Overigens zocht ik iets op net, en kwam per toeval dit tegen :)

Amy Groskamp-Ten Have (1939) zei:
Autobezitters.
We kunnen de menschen op alle mogelijke manieren verdeelen en onderverdeelen.
Een van deze wijze van verdeeling is: Zij, die een auto bezitten en zij, die er geen bezitten.
Zij, die een auto bezitten - onverschillig of dit voor luxe of voor zakendoeleinden is of voor allebei, hebben meer plichten in acht te nemen dan zij, die geen autobezitter zijn.
Manieren op den weg
Het is opmerkelijk hoe sommige menschen, die als simpele voetgangers altijd beleefde, onopvallende, hoffelijke burgers geweest zijn, plots tot onhebbelijke ongemanierdheid vervallen, zoodra zij in hun eigen auto zitten.
Zij doen dan vaak van allerlei, waarvoor zij zich zouden dood schamen als voetgangers; zij duwen anderen opzij - zij dringen anderen van den weg af en zij hinderen onschuldige voorbijgangers, die hun geen stroobreed in den weg gelegd hebben op allerlei manieren.
De manieren van den beschaafden automobilist zou men tezamen kunnen vatten in het navolgende lijstje van hoe-het-niet-moet: Verblind anderen niet met Uw koplichten: Het is gevaarlijk en onbeleefd. Maak geen noodeloos lawaai met Uw claxon, vooral niet als gij in een file rijdt.
Kruip niet uit een file om Uw voorganger te snijden, het is even onbeleefd als gevaarlijk.
Blijf niet midden op den weg rijden, zoodat gij voor anderen het verkeer verspert of ongelukken veroorzaakt.
Reageer prompt op andermans signalen. Het maakt U immers ook woedend wanneer men niet op de Uwe let.
Maak geen misleidende bewegingen, die als signalen kunnen worden opgevat: m.a.w. steek geen armen uit het raam om naar iets te wijzen, om de asch van Uw sigaret te knippen e.d.
Schreeuw geen bedreigingen en verwenschingen naar andere automobilisten, al hebben zij honderd maal ongelijk!

Toch leuk, 80 jaar geleden wist men er al van! :D

bat zei:

Gebeurt mij ook vaak als ik mijn eigen oprit op wil - met nogal een hoge overgang van weg naar stoep en dus wat rustiger rij. Helemaal onhandig omdat ik uit een straat van rechts kom rijden, mijn eigen straat in, en dan direct mijn oprit op wil. En aangezien ik dan van rechts kom en dus voorrang heb balen sommigen helemaal.

R-W zei:
@Sanitarium, angst is niet nodig, beetje respect wel en 'dat ze toch niets doen' is in theorie idd de bedoeling, daar wordt echter geen garantie op gegeven ;)
En dat laatste is precies hetgene waarom ik niet zo happig (kom maar door met de grapjes over "ik hou van paarden, op mijn bord" ) ben op paarden. Mijn vriedin rijdt paard en probeert me ook altijd gerust te stellen, maar ik hou toch altijd een beetje afstand als ik bij die paarden sta. Ik zorg er zeker voor dat ik in het blikveld blijf staan.

PauseBreak zei:
Omdat je niet denkt aan je eigen - en andermans veiligheid? Die eisen zijn er niet voor niets.
Ik snap je opmerking niet helemaal naar mij toe? Ik heb namelijk geen wielrenfiets.

@ Soloman: Verkeerde topic? Of is het een idiote actie in het verkeer dat je in pak in de trein gaat zweten? ;)

PauseBreak zei:
Onzin, onder je zadel kun je prima een reflector hangen. Als je het dan "goed" wilt doen, dan ook echt.

Bij daglicht werkt een reflector sowieso nauwelijks tot niet. Heel wat anders dan dagrijverlichting. De enkele keer dat ik in het donker rij heb ik op mijn kleding, helm en schoenen meer reflectie dan die kleine reflectortjes op de pedalen kunnen bieden, plus goede verlichting (beter dan de gemiddelde "normale" fiets). Bij politiecontroles mag ik altijd gewoon doorrijden (en één keer zelfs met een flinke duim omhoog van de agenten). Volgens de regels klopt het misschien van geen kanten, maar gelukkig begrijpen agenten over het algemeen wel dat het vooral belangrijk is dat je goed zichtbaar bent.

En da's precies het probleem, dure fiets DUS pas de rest zich maar aan. Alsof die fietsers het merken als er een reflector op geschroefd zit...

R-W zei:
En da's precies het probleem, dure fiets DUS pas de rest zich maar aan. Alsof die fietsers het merken als er een reflector op geschroefd zit...

Het probleem is dat jij blijkbaar de letter an de wet niet kunt nuanceren naar de gedachte achter de wet.

Wát is dan het probleem volgens jou (ik neem aan het bericht voor jouw bericht, anders moet je maar quoten)? Dat iemand goed zichtbaar is maar zich niet strikt aan de wet houdt? Moraalridder...

Als je problemen hebt met racefietsers moet je de fietsers aanspreken die jou dwarszitten, niet elke racefietser die een letter in de wet heeft gemist hierop aankijken. Of zijn bij jou alle Polen steeldieven en alle Marokkanen loverboys? Vast wel...

Overigens vraag ik me af wat 'de rest' moet aanpassen in de reflectordiscussie.

R-W zei:
Nogmaals: wat ik aan reflectie op kleding, helm en schoenen heb overtreft in hoge mate de hoeveelheid reflectie die wettelijk gezien op de fiets zou moeten zitten. Ik ga liever op mijn manier op een donker polderweggetje fietsen dan op een normale fiets mét de verplichte reflectoren en verlichting en zonder reflectie op mijn kleding. Mij ziet die automobilist hoogstwaarschijnlijk wel op tijd.

@Zollie, ondank je simpele post zal ik proberen te antwoorden:
Zoals Bat het doet is prima maar het geklets over geen bel, reflector enz vanwege niet passen, niet het juiste materiaal of gewichtsbesparing is flauwekul. Val een halve kilo af en je kan je hele fiets volhangen met alle veiligheidsmeuk die er te krijgen is. Of je eea doet volgens de letter van de wet zal me een zorg zijn, er voor zorgen dat je anderen niet lastig valt lijkt me vrij normaal. En ja, ik ben een grondige hekel aan het krijgen aan groepen fietsers en groepen motormuizen, niet omdat het fietsers zijn maar omdat dergelijke groepen meestal zich als debielen gedragen in het verkeer. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar zoals vaker verpesten de slechten het voor de goeden. Het valt me tegenwoordig op als het wél netjes gaat en dat zegt best veel helaas.

Zollie zei:
PauseBreak zei:
§anitarium zei:

Mijn SPD's hebben dat niet... En je rode reflector kan altijd nog om je zadelpen gemonteerd worden, als je helemaal snor wilt zitten met oom agent.

Haha nee, daar hangt al een zadeltas met allerhande materiaal erin. Wel een goede trouwens, zal eens kijken of ik 'm niet onder m'n zadel kan klemmen, dat moet vast ook wel lukken :p

R-W zei:
@Zollie, ondank je simpele post zal ik proberen te antwoorden:
Zoals Bat het doet is prima maar het geklets over geen bel, reflector enz vanwege niet passen, niet het juiste materiaal of gewichtsbesparing is flauwekul. Val een halve kilo af en je kan je hele fiets volhangen met alle veiligheidsmeuk die er te krijgen is. Of je eea doet volgens de letter van de wet zal me een zorg zijn, er voor zorgen dat je anderen niet lastig valt lijkt me vrij normaal. En ja, ik ben een grondige hekel aan het krijgen aan groepen fietsers en groepen motormuizen, niet omdat het fietsers zijn maar omdat dergelijke groepen meestal zich als debielen gedragen in het verkeer. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar zoals vaker verpesten de slechten het voor de goeden. Het valt me tegenwoordig op als het wél netjes gaat en dat zegt best veel helaas.

Inderdaad, ik zie te veel voorbeelden waarin beschreven groepen alle aandacht opeisen en zich zeer egoistisch gedragen. Een beetje goed fatsoen kan er niet meer af. De ik-mentailteit komt wek erg naar boven.

Wat me nu ook opvalt...mensen die langzaam rijden..bewust een beetje voortkabbelen onder de max. snelheid van 60 km/h..en als ik dan inhaal op overzichtelijke stukken...de een gooit hem naar links, de ander begint met zijn lichten te seinen..de ander gaat ineens gasgeven...kap er toch eens mee. Als jullie langzamer willen, prima, maar geef mij dan ook de gelegenheid om wel door te kunnen rijden. Ik wil naar huis, ik heb er net een werkdag opzitten..ik heb geen zin om dan achter jullie aan te tuffen. Valt me op dat van de meesten het haar grijs is...leuk dat jullie het rustig aan kunnen doen...ik hoop het later ook te kunnen doen als er nog een vorm van pensioen over is...tot die tijd...loop me dan niet te narren en gun mij ook een vlotte reis...en ga niet de moraalridder uithangen.

Of het nou om wielrenners, andere tweewielers, voetgangers of motorvoertuigen gaat, ze en we maken ons allemaal schuldig aan "asociaal" weggedrag. "Helaas" is "sociaal" rijgedrag niet verplicht, aan de andere kant gelukkig maar want moeilijk te handhaven en erg objectief.

Ik weet zeker dat iedereen die hier schrijft zichzelf ook "schuldig" maakt aan "asociaal" gedrag, meestal zonder het zelf te weten. Waarom? Omdat de meeste mensen niet bewust "asociaal" gedrag vertonen, maar door een ander als zodanig bestempeld worden. Als iemand wat kort voor je terugvoegt heb je al snel het gevoel afgesneden te worden en diegene van "asociaal" gedrag te betichten, terwijl die persoon waarschijnlijk gewoon meende genoeg plek te hebben, opzij ging omdat hij zich door achteropkomend verkeer opgejaagd voelde of gewoon verkeerd/niet keek. Een fout(e inschatting) is niet meteen asociaal gedrag, maar wordt wel meestal meteen als zodanig bestempeld door degene die zich erdoor gehinderd voelt.

Iedere situatie heeft minstens twee kanten en als je er vanuit gaat dat lang niet alles opzettelijk is, hoef je je over veel minder op te winden...

Om even Boppie als voorbeeld te pakken: jij irriteert je aan mensen die het rustig aan willen doen en jou "dwarszitten" door je eventueel zelfs opzettelijk te hinderen. Ik durf te wedden, dat er tussen die mensen vrijwel niemand zit die denkt "zo, die ga ik eens even dwarszitten". Veel eerder zal men niet eens in de gaten hebben dat men tijdens het ingehaald worden licht versnelt, of voelen juist zij zich gehinderd, opgejaagd of in gevaar gebracht. Die inhaalactie is in jouw ogen misschien makkelijk haalbaar, in de inschatting van de ander misschien niet. Nou rechtvaardigt dat natuurlijk niet dat mensen jouw inhaalactie hinderen door te versnellen of naar links te komen, maar de motivatie zal bij 99% liggen in een beoordeling dat juist jouw gedrag asociaal is.... Verplaats je eens naar de bestuurdersstoel van die ander, en dan niet met jouw bril op, maar met die van diegene. Als je dat eerlijk doet, ziet de wereld er echt ineens heel anders uit!

Ik begrijp die ander prima, ze willen het rustig aan doen, maar laat iemand dan gewoon in halen als hij dat wil. Ga de weg niet blokkeren, ga niet accelereren, rij gewoon je snelheid en hou rechts. Geef elkaar een beetje de ruimte. Dat elkaar ruimte geven is schijnbaar moeilijk.

Voorbeeld, in mijn dorp rijden streekbussen over de hoofdstraat, waar een paar lelijke bochten in zitten. In plaats van dat men even stopt en de buschauffeur de ruimte geeft om de bocht te kunnen maken, gaan de meeste mensen bijkans voor zijn snuffert staan wachten tot hij/zij zich er langsgewurmt heeft.

Boppie zei:
Ik begrijp die ander prima, ze willen het rustig aan doen, maar laat iemand dan gewoon in halen als hij dat wil. Ga de weg niet blokkeren, ga niet accelereren,...

Dat mag niet eens....Ooo.. is theorie...dat weet geen mens meer...

Boppie zei:
Wat me nu ook opvalt...mensen die langzaam rijden..bewust een beetje voortkabbelen onder de max. snelheid van 60 km/h..en als ik dan inhaal op overzichtelijke stukken...de een gooit hem naar links, de ander begint met zijn lichten te seinen..de ander gaat ineens gasgeven...kap er toch eens mee. Als jullie langzamer willen, prima, maar geef mij dan ook de gelegenheid om wel door te kunnen rijden. Ik wil naar huis, ik heb er net een werkdag opzitten..ik heb geen zin om dan achter jullie aan te tuffen. Valt me op dat van de meesten het haar grijs is...leuk dat jullie het rustig aan kunnen doen...ik hoop het later ook te kunnen doen als er nog een vorm van pensioen over is...tot die tijd...loop me dan niet te narren en gun mij ook een vlotte reis...en ga niet de moraalridder uithangen.

Het is iets waar wetenschappers zich al decennia over buigen. Waar komt dit gedrag vandaan, hoe komt dit, waarom doet iemand zo? Vroeger deed met het af met "Hij heeft een moeilijke jeugd gehad", maar het schijnt niet zo simpel in elkaar te zitten. Het is dezelfde vraag als: waarom sloopt iemand een bushokje, waarom gooit iemand vuurwerk in een brievenbus, waarom schopt iemand een hulpverlener.

Ik heb er al verschillende artikels over gelezen en langzaam begint men te vermoeden dat we hier te maken hebben met een geestelijke stoornis. Ik denk ook dat je in die richting moet zoeken. Als je het verschijnsel namelijk probeert te verklaren vanuit de visie van "een normaal stel hersens" kom je er niet uit. Want het gedrag mist namelijk iedere grond. Je wordt er niet rijker van, dat is het vreemde.

Boppie zei:
Ik begrijp die ander prima, ze willen het rustig aan doen, maar laat iemand dan gewoon in halen als hij dat wil. Ga de weg niet blokkeren, ga niet accelereren, rij gewoon je snelheid en hou rechts. Geef elkaar een beetje de ruimte. Dat elkaar ruimte geven is schijnbaar moeilijk.

Voorbeeld, in mijn dorp rijden streekbussen over de hoofdstraat, waar een paar lelijke bochten in zitten. In plaats van dat men even stopt en de buschauffeur de ruimte geeft om de bocht te kunnen maken, gaan de meeste mensen bijkans voor zijn snuffert staan wachten tot hij/zij zich er langsgewurmt heeft.

Ik denk dat je die ander niet echt begrijpt, want je blijft hun gedrag bekijken vanuit jouw standpunt. Die ander heeft een reden voor zijn gedrag, en dat is meestal niet dat wat jij of ik er gevoelsmatig van maken. Je gevoel maakt er namelijk een "ze hinderen mij" verhaal van, en dat is het hoogstwaarschijnlijk niet. Zoals ik al schreef, veel mensen hebben niet eens ind e gaten dat ze meeversnellen, en dat kan dan nog eens bijdragen aan hun irritatie. "Moet die kwibus zo nodig inhalen, gaat hij naast me rijden!" Niet dat dat altijd zo is, maar volgens mij vaker dan je denkt.

Dat voorbeeld van die bus is ook zoiets, dat heeft niets met asociaal te maken, mensen zien dat gewoon niet. Die kunnen zich niet verplaatsen in die ander en zijn mogelijkheden/beperkingen, net zoals jij eigenlijk doet. Voor het gemak noemt men dat inzicht.

Als jij het tegen Messi op moet nemen is de kans vrij groot dat je het aflegt, als het om voetbal gaat. Kan je het jou dan kwalijk nemen dat jij niet zoveel skill hebt als Messi?

Wat ik ermee bedoel, is dat niet iedereen evenveel inzicht heeft en vooral dat iedereen de situatie op ZIJN manier ziet, en niet op de jouwe. Als je mazzel hebt ziet de ander ook wat voor jou de gevolgen zijn van zijn doen en laten, maar de meeste mensen zijn bezig met zichzelf en net als jij (en ik ;) )

Soloman zei:
Boppie zei:

Het is iets waar wetenschappers zich al decennia over buigen. Waar komt dit gedrag vandaan, hoe komt dit, waarom doet iemand zo? Vroeger deed met het af met "Hij heeft een moeilijke jeugd gehad", maar het schijnt niet zo simpel in elkaar te zitten. Het is dezelfde vraag als: waarom sloopt iemand een bushokje, waarom gooit iemand vuurwerk in een brievenbus, waarom schopt iemand een hulpverlener.

Ik heb er al verschillende artikels over gelezen en langzaam begint men te vermoeden dat we hier te maken hebben met een geestelijke stoornis. Ik denk ook dat je in die richting moet zoeken. Als je het verschijnsel namelijk probeert te verklaren vanuit de visie van "een normaal stel hersens" kom je er niet uit. Want het gedrag mist namelijk iedere grond. Je wordt er niet rijker van, dat is het vreemde.

Ik geloof dat waar jij over praat niet helemaal past bij het gedrag dat Boppie beschrijft, Solo. In het verkeer is het namelijk meestal niets anders dan zelf het recht in de hand nemen, deels uit frustratie dat een ander iets doet wat hij en jij niet mogen, en deels omdat men het ziet als iets dat hen zalf wordt aangedaan en wat ze het recht geeft wat terug te doen. Seinen als je vindt dat iemand gevaarlijk inhaalt is heel wat anders dan een bushokje slopen of een hulpverlener schoppen...

Ok, ik zal het nog even beter teruglezen. Waar ik terug op verwees is iets dat ik ook wel eens op een rustige snelweg heb meegemaakt:

Ik reed 120 en vond op mijn weg iemand die iets van 105 reed. Ok, gewoon inhalen. Ik zat ernaast en toen begon die anderen te gassen. We zaten op 130, ok, ik zak terug en ga weer naar rechts achter hem. Zakt hij weer terug naar 105. Zucht, ok, knippertje weer uit, weer naar links, en weer ging hij snelheid maken. Dit herhaalde zich enkele malen. Iemand zat me gewoon te pesten hier. Ik was het zo zat en duwde het gaspedaal in flink boven de 120 om deze etter kwijt te raken. Dat lukte niet.... Maar ja op een moment ben je toch thuis.

Ik lees hier wel eens vaker over. Dus dit is geen incident.

LoveMyJeep zei:
Boppie zei:

Ik denk dat je die ander niet echt begrijpt, want je blijft hun gedrag bekijken vanuit jouw standpunt. Die ander heeft een reden voor zijn gedrag, en dat is meestal niet dat wat jij of ik er gevoelsmatig van maken. Je gevoel maakt er namelijk een "ze hinderen mij" verhaal van, en dat is het hoogstwaarschijnlijk niet. Zoals ik al schreef, veel mensen hebben niet eens ind e gaten dat ze meeversnellen, en dat kan dan nog eens bijdragen aan hun irritatie. "Moet die kwibus zo nodig inhalen, gaat hij naast me rijden!" Niet dat dat altijd zo is, maar volgens mij vaker dan je denkt.

Dat voorbeeld van die bus is ook zoiets, dat heeft niets met asociaal te maken, mensen zien dat gewoon niet. Die kunnen zich niet verplaatsen in die ander en zijn mogelijkheden/beperkingen, net zoals jij eigenlijk doet. Voor het gemak noemt men dat inzicht.

Als jij het tegen Messi op moet nemen is de kans vrij groot dat je het aflegt, als het om voetbal gaat. Kan je het jou dan kwalijk nemen dat jij niet zoveel skill hebt als Messi?

Wat ik ermee bedoel, is dat niet iedereen evenveel inzicht heeft en vooral dat iedereen de situatie op ZIJN manier ziet, en niet op de jouwe. Als je mazzel hebt ziet de ander ook wat voor jou de gevolgen zijn van zijn doen en laten, maar de meeste mensen zijn bezig met zichzelf en net als jij (en ik ;) )

Ik ben niet bezig met mijzelf....ik rem voor mindervaliden die oversteken...ze krijgen van mij alle ruimte..zelfde geldt voor zware voertuigen in moeilijke situatie`s. Ik stop en hou alles tegen als het hun helpt. Ik help onderweg als het nut heeft..en dat heeft het. Waar ik me kapot aan erger is het God syndroom waar de door mij bescheven groepen aan lijden. Hun gelijk is het gelijk en je moet je er maar naar schikken. Dat steekt enorm.

Ik denk LMJ, dat jij een goed mens bent. Ook ik heb dingen wel eens niet door op de weg, maar ik heb dat wel snel door, en dan vergeet het de volgende keer niet. Ik snap dat jij je druk maakt, maar ik denk dat Boppie over een heel ander soort weggebruikers heeft dan jij bent.
Ik heb het gevoel dat er veel getijsem rond rijdt. Mensen die met opzet dit soort dingen doen, alleen maar om een ander slecht te laten voelen of omdat ze zich onderdrukt voelen of wat dan ook.

Nog even een voorbeeldje: Boppie kwam in een ander topic met een filmpje over een afzichtelijke motorrace in een woonwijk. Hij werd met zijn opmerkingen neergesabeld. Ik heb die motorrace gegoogled: weet je wat deze motorhelden zeggen over ons geklaag? Dat raadt je nooit. Nee geen gevloek en gerachel, maar iets wat ik nooit had verwacht: "Die mensen zijn jaloers op ons dat zij zulke stunts niet kunnen". Dan bekruipt mij het nare gevoel dat deze mensen niet eens weten wat er leeft.

Terug
Bovenaan