Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Zollie zei:Op mijn racefietsen ontbreken al die zaken in elk geval, alleen van die elastieklampjes gaan er bij schemering op. Ik ken ook niemand binnen mijn racefietsvrienden die zoiets gemonteerd hebben, het zit er niet op bij verkoop en alles wat teveel weegt en niet bijdraagt aan het fietsgenot/-gemak gaat er direct vanaf![]()
Geelhoed zei:Ouch!
Hoop dat je mijn opmerking op de juiste waarde weet te schatten, JPeG.
Geelhoed zei:Ga dan op een circuit rijden.
Geelhoed zei:
En dagrijlichten of dimlicht overdag doen ook niets aan veiligheid.Zollie zei:IMHO hebben reflectoren nog niet bijster veel bijdrage aan de verkeersveiligheid wanneer ik mijn zonnebril nog op heb.
Nou moest ik er inderdaad langs maar dat had ik wel drie keer voor de bocht kunnen doen.bat zei:"Het zal wel weer zo'n idioot zijn die er zonodig zo snel mogelijk langs moet, dus laat ik om lijf en leden te beschermen maar even midden op de weg gaan fietsen opdat hij me pas na de bocht kan passeren."
Geelhoed zei:En dagrijlichten of dimlicht overdag doen ook niets aan veiligheid.Zollie zei:IMHO hebben reflectoren nog niet bijster veel bijdrage aan de verkeersveiligheid wanneer ik mijn zonnebril nog op heb.
Ik heb in de praktijk iets te vaak meegemaakt dat mijn snelheid door automobilisten schromelijk onderschat wordt. 40km/u is best te doen op zo'n stukje en dat is vaak maar net wat langzamer dan de automobilist. Als die hem dan denkt er voor de bocht nog wel langs te kunnen krijgen en vervolgens de bocht een beetje scherp aansnijdt (ondertussen weer afremmend), moet ik fors in de remmen om te voorkomen dat ik onder zijn auto kom te liggen. Ik wil dus ook nog wel eens met name net voor een bocht wat "breed" gaan fietsen als ik een auto van achteren aan hoor komen.Geelhoed zei:Nou moest ik er inderdaad langs maar dat had ik wel drie keer voor de bocht kunnen doen.
Geelhoed zei:En dagrijlichten of dimlicht overdag doen ook niets aan veiligheid.Zollie zei:IMHO hebben reflectoren nog niet bijster veel bijdrage aan de verkeersveiligheid wanneer ik mijn zonnebril nog op heb.
TYN zei:Of rijden mensen asocialer dan ze denken?
R-W zei:Overigens is het ook 'leuk' om je eens met een paard in het verkeer te begeven, geeft ook wel een interessante kijk op de hedendaagse automobilist.![]()
R-W zei:Wat had je gezegd dan als het wel een alcomobilist was?
§anitarium zei:***
R-W zei:Overigens is het ook 'leuk' om je eens met een paard in het verkeer te begeven, geeft ook wel een interessante kijk op de hedendaagse automobilist.![]()
Kun je een voorbeeld geven? Ik weet namelijk niet precies waar je op doelt.
Soloman zei:Paarden horen bij een voetbalstadion of in het uitgaansleven, niet op de openbare weg.

Soloman zei:Ik heb nooit van paarden gehouden. Paarden horen in de natuur.
"Mijn paard begrijpt me. Mijn man niet, maar als ik naar mijn paard kijk, dan weet ik dat hij me begrijpt".
Dat is om je hem voer geeft muts!!![]()
bat zei:Iets wat mij opvalt de laatste tijd. Wat voorbeelden:
- bebouwde kom, weg met in- en uitritten. Één van die inritten moet ik hebben. Ik minder tijdig vaart, geef met mijn richtingaanwijzer tijdig aan dát ik van plan ben om af te slaan. En toch zit mijn achterligger bijna in mijn kofferbak als ik het laatste beetje snelheid eruit haal,nodig om veilig af te slaan. om vervolgens op een claxonconcert te worden getrakteerd.
- bebouwde kom, voor mij rijdt een bestelbus die de weg blijkbaar niet helemaal weet. Ik hou wat afstand, want je kunt wel raden dat ie natuurlijk net op een wat onhandige plek plotseling stil gaat staan. En ja hoor, net na een bocht, gaat meneer vol op de rem. Gelukkig had ik dus die afstand en ik kom ook tijdig tot stilstand. Enige seconden later komt er iemand die bocht doorzeilen achter me, ziet blijkbaar op het allerlaatste moment dat ik stil sta en gaat vol in de remmen - met piepende banden. Ook hier een claxonconcert en wat onvriendelijke gebaren aan mijn adres.
Is het sinds kort verboden om überhaupt vaart te minderen of te stoppen als de omstandigheden je daartoe dwingen?
§anitarium zei:Dat zijn dan geen echte wielrenners, volgens mij zitten er op SPD-pedalen geen reflectoren. Reflectie in de wielen of op de banden zou ik niet zo weten of dat al wel een beetje klopt op wielrenfietsen.
PauseBreak zei:§anitarium zei:Dat zijn dan geen echte wielrenners, volgens mij zitten er op SPD-pedalen geen reflectoren. Reflectie in de wielen of op de banden zou ik niet zo weten of dat al wel een beetje klopt op wielrenfietsen.
Omdat je niet denkt aan je eigen - en andermans veiligheid? Die eisen zijn er niet voor niets. Op mijn SPD-pedalen zitten trouwens gewoon reflectoren. De enige die ik mis is de rode en die mis ik doordat ik simpelweg geen ophangmogelijkheid heb daarvoor, en om nou in een carbon frame te gaan zitten boren lijkt mij niet het beste idee van vandaag![]()
Amy Groskamp-Ten Have (1939) zei:Autobezitters.
We kunnen de menschen op alle mogelijke manieren verdeelen en onderverdeelen.
Een van deze wijze van verdeeling is: Zij, die een auto bezitten en zij, die er geen bezitten.
Zij, die een auto bezitten - onverschillig of dit voor luxe of voor zakendoeleinden is of voor allebei, hebben meer plichten in acht te nemen dan zij, die geen autobezitter zijn.
Manieren op den weg
Het is opmerkelijk hoe sommige menschen, die als simpele voetgangers altijd beleefde, onopvallende, hoffelijke burgers geweest zijn, plots tot onhebbelijke ongemanierdheid vervallen, zoodra zij in hun eigen auto zitten.
Zij doen dan vaak van allerlei, waarvoor zij zich zouden dood schamen als voetgangers; zij duwen anderen opzij - zij dringen anderen van den weg af en zij hinderen onschuldige voorbijgangers, die hun geen stroobreed in den weg gelegd hebben op allerlei manieren.
De manieren van den beschaafden automobilist zou men tezamen kunnen vatten in het navolgende lijstje van hoe-het-niet-moet: Verblind anderen niet met Uw koplichten: Het is gevaarlijk en onbeleefd. Maak geen noodeloos lawaai met Uw claxon, vooral niet als gij in een file rijdt.
Kruip niet uit een file om Uw voorganger te snijden, het is even onbeleefd als gevaarlijk.
Blijf niet midden op den weg rijden, zoodat gij voor anderen het verkeer verspert of ongelukken veroorzaakt.
Reageer prompt op andermans signalen. Het maakt U immers ook woedend wanneer men niet op de Uwe let.
Maak geen misleidende bewegingen, die als signalen kunnen worden opgevat: m.a.w. steek geen armen uit het raam om naar iets te wijzen, om de asch van Uw sigaret te knippen e.d.
Schreeuw geen bedreigingen en verwenschingen naar andere automobilisten, al hebben zij honderd maal ongelijk!
Gebeurt mij ook vaak als ik mijn eigen oprit op wil - met nogal een hoge overgang van weg naar stoep en dus wat rustiger rij. Helemaal onhandig omdat ik uit een straat van rechts kom rijden, mijn eigen straat in, en dan direct mijn oprit op wil. En aangezien ik dan van rechts kom en dus voorrang heb balen sommigen helemaal.bat zei:Iets wat mij opvalt de laatste tijd. Wat voorbeelden:
- bebouwde kom, weg met in- en uitritten. Één van die inritten moet ik hebben. Ik minder tijdig vaart, geef met mijn richtingaanwijzer tijdig aan dát ik van plan ben om af te slaan. En toch zit mijn achterligger bijna in mijn kofferbak als ik het laatste beetje snelheid eruit haal,nodig om veilig af te slaan. om vervolgens op een claxonconcert te worden getrakteerd.
En dat laatste is precies hetgene waarom ik niet zo happig (kom maar door met de grapjes over "ik hou van paarden, op mijn bord" ) ben op paarden. Mijn vriedin rijdt paard en probeert me ook altijd gerust te stellen, maar ik hou toch altijd een beetje afstand als ik bij die paarden sta. Ik zorg er zeker voor dat ik in het blikveld blijf staan.R-W zei:@Sanitarium, angst is niet nodig, beetje respect wel en 'dat ze toch niets doen' is in theorie idd de bedoeling, daar wordt echter geen garantie op gegeven![]()
Ik snap je opmerking niet helemaal naar mij toe? Ik heb namelijk geen wielrenfiets.PauseBreak zei:Omdat je niet denkt aan je eigen - en andermans veiligheid? Die eisen zijn er niet voor niets.
Onzin, onder je zadel kun je prima een reflector hangen. Als je het dan "goed" wilt doen, dan ook echt.PauseBreak zei:Omdat je niet denkt aan je eigen - en andermans veiligheid? Die eisen zijn er niet voor niets. Op mijn SPD-pedalen zitten trouwens gewoon reflectoren. De enige die ik mis is de rode en die mis ik doordat ik simpelweg geen ophangmogelijkheid heb daarvoor, en om nou in een carbon frame te gaan zitten boren lijkt mij niet het beste idee van vandaag![]()
R-W zei:En da's precies het probleem, dure fiets DUS pas de rest zich maar aan. Alsof die fietsers het merken als er een reflector op geschroefd zit...
Nogmaals: wat ik aan reflectie op kleding, helm en schoenen heb overtreft in hoge mate de hoeveelheid reflectie die wettelijk gezien op de fiets zou moeten zitten. Ik ga liever op mijn manier op een donker polderweggetje fietsen dan op een normale fiets mét de verplichte reflectoren en verlichting en zonder reflectie op mijn kleding. Mij ziet die automobilist hoogstwaarschijnlijk wel op tijd.R-W zei:En da's precies het probleem, dure fiets DUS pas de rest zich maar aan. Alsof die fietsers het merken als er een reflector op geschroefd zit...
Zollie zei:PauseBreak zei:§anitarium zei:Dat zijn dan geen echte wielrenners, volgens mij zitten er op SPD-pedalen geen reflectoren. Reflectie in de wielen of op de banden zou ik niet zo weten of dat al wel een beetje klopt op wielrenfietsen.
Omdat je niet denkt aan je eigen - en andermans veiligheid? Die eisen zijn er niet voor niets. Op mijn SPD-pedalen zitten trouwens gewoon reflectoren. De enige die ik mis is de rode en die mis ik doordat ik simpelweg geen ophangmogelijkheid heb daarvoor, en om nou in een carbon frame te gaan zitten boren lijkt mij niet het beste idee van vandaag![]()
Mijn SPD's hebben dat niet... En je rode reflector kan altijd nog om je zadelpen gemonteerd worden, als je helemaal snor wilt zitten met oom agent.
R-W zei:@Zollie, ondank je simpele post zal ik proberen te antwoorden:
Zoals Bat het doet is prima maar het geklets over geen bel, reflector enz vanwege niet passen, niet het juiste materiaal of gewichtsbesparing is flauwekul. Val een halve kilo af en je kan je hele fiets volhangen met alle veiligheidsmeuk die er te krijgen is. Of je eea doet volgens de letter van de wet zal me een zorg zijn, er voor zorgen dat je anderen niet lastig valt lijkt me vrij normaal. En ja, ik ben een grondige hekel aan het krijgen aan groepen fietsers en groepen motormuizen, niet omdat het fietsers zijn maar omdat dergelijke groepen meestal zich als debielen gedragen in het verkeer. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar zoals vaker verpesten de slechten het voor de goeden. Het valt me tegenwoordig op als het wél netjes gaat en dat zegt best veel helaas.
Boppie zei:Ik begrijp die ander prima, ze willen het rustig aan doen, maar laat iemand dan gewoon in halen als hij dat wil. Ga de weg niet blokkeren, ga niet accelereren,...
Boppie zei:Wat me nu ook opvalt...mensen die langzaam rijden..bewust een beetje voortkabbelen onder de max. snelheid van 60 km/h..en als ik dan inhaal op overzichtelijke stukken...de een gooit hem naar links, de ander begint met zijn lichten te seinen..de ander gaat ineens gasgeven...kap er toch eens mee. Als jullie langzamer willen, prima, maar geef mij dan ook de gelegenheid om wel door te kunnen rijden. Ik wil naar huis, ik heb er net een werkdag opzitten..ik heb geen zin om dan achter jullie aan te tuffen. Valt me op dat van de meesten het haar grijs is...leuk dat jullie het rustig aan kunnen doen...ik hoop het later ook te kunnen doen als er nog een vorm van pensioen over is...tot die tijd...loop me dan niet te narren en gun mij ook een vlotte reis...en ga niet de moraalridder uithangen.
Boppie zei:Ik begrijp die ander prima, ze willen het rustig aan doen, maar laat iemand dan gewoon in halen als hij dat wil. Ga de weg niet blokkeren, ga niet accelereren, rij gewoon je snelheid en hou rechts. Geef elkaar een beetje de ruimte. Dat elkaar ruimte geven is schijnbaar moeilijk.
Voorbeeld, in mijn dorp rijden streekbussen over de hoofdstraat, waar een paar lelijke bochten in zitten. In plaats van dat men even stopt en de buschauffeur de ruimte geeft om de bocht te kunnen maken, gaan de meeste mensen bijkans voor zijn snuffert staan wachten tot hij/zij zich er langsgewurmt heeft.
Soloman zei:Boppie zei:Wat me nu ook opvalt...mensen die langzaam rijden..bewust een beetje voortkabbelen onder de max. snelheid van 60 km/h..en als ik dan inhaal op overzichtelijke stukken...de een gooit hem naar links, de ander begint met zijn lichten te seinen..de ander gaat ineens gasgeven...kap er toch eens mee. Als jullie langzamer willen, prima, maar geef mij dan ook de gelegenheid om wel door te kunnen rijden. Ik wil naar huis, ik heb er net een werkdag opzitten..ik heb geen zin om dan achter jullie aan te tuffen. Valt me op dat van de meesten het haar grijs is...leuk dat jullie het rustig aan kunnen doen...ik hoop het later ook te kunnen doen als er nog een vorm van pensioen over is...tot die tijd...loop me dan niet te narren en gun mij ook een vlotte reis...en ga niet de moraalridder uithangen.
Het is iets waar wetenschappers zich al decennia over buigen. Waar komt dit gedrag vandaan, hoe komt dit, waarom doet iemand zo? Vroeger deed met het af met "Hij heeft een moeilijke jeugd gehad", maar het schijnt niet zo simpel in elkaar te zitten. Het is dezelfde vraag als: waarom sloopt iemand een bushokje, waarom gooit iemand vuurwerk in een brievenbus, waarom schopt iemand een hulpverlener.
Ik heb er al verschillende artikels over gelezen en langzaam begint men te vermoeden dat we hier te maken hebben met een geestelijke stoornis. Ik denk ook dat je in die richting moet zoeken. Als je het verschijnsel namelijk probeert te verklaren vanuit de visie van "een normaal stel hersens" kom je er niet uit. Want het gedrag mist namelijk iedere grond. Je wordt er niet rijker van, dat is het vreemde.
LoveMyJeep zei:Boppie zei:Ik begrijp die ander prima, ze willen het rustig aan doen, maar laat iemand dan gewoon in halen als hij dat wil. Ga de weg niet blokkeren, ga niet accelereren, rij gewoon je snelheid en hou rechts. Geef elkaar een beetje de ruimte. Dat elkaar ruimte geven is schijnbaar moeilijk.
Voorbeeld, in mijn dorp rijden streekbussen over de hoofdstraat, waar een paar lelijke bochten in zitten. In plaats van dat men even stopt en de buschauffeur de ruimte geeft om de bocht te kunnen maken, gaan de meeste mensen bijkans voor zijn snuffert staan wachten tot hij/zij zich er langsgewurmt heeft.
Ik denk dat je die ander niet echt begrijpt, want je blijft hun gedrag bekijken vanuit jouw standpunt. Die ander heeft een reden voor zijn gedrag, en dat is meestal niet dat wat jij of ik er gevoelsmatig van maken. Je gevoel maakt er namelijk een "ze hinderen mij" verhaal van, en dat is het hoogstwaarschijnlijk niet. Zoals ik al schreef, veel mensen hebben niet eens ind e gaten dat ze meeversnellen, en dat kan dan nog eens bijdragen aan hun irritatie. "Moet die kwibus zo nodig inhalen, gaat hij naast me rijden!" Niet dat dat altijd zo is, maar volgens mij vaker dan je denkt.
Dat voorbeeld van die bus is ook zoiets, dat heeft niets met asociaal te maken, mensen zien dat gewoon niet. Die kunnen zich niet verplaatsen in die ander en zijn mogelijkheden/beperkingen, net zoals jij eigenlijk doet. Voor het gemak noemt men dat inzicht.
Als jij het tegen Messi op moet nemen is de kans vrij groot dat je het aflegt, als het om voetbal gaat. Kan je het jou dan kwalijk nemen dat jij niet zoveel skill hebt als Messi?
Wat ik ermee bedoel, is dat niet iedereen evenveel inzicht heeft en vooral dat iedereen de situatie op ZIJN manier ziet, en niet op de jouwe. Als je mazzel hebt ziet de ander ook wat voor jou de gevolgen zijn van zijn doen en laten, maar de meeste mensen zijn bezig met zichzelf en net als jij (en ik)