Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Boppie zei:Als je linksknippert...doe het dan bij driekwart nemen....en niet bij rechtuit.
LoveMyJeep zei:Het kán, indien goed gebruikt, inderdaad helpen de situatie te verduidelijken, maar wordt in de praktijk eigenlijk te vaak niet goed toegepast.
Soloman zei:Volgens mij is links knipperen op de rotonde verplicht als je driekwart rond moet.
Geelhoed zei:LoveMyJeep zei:Het kán, indien goed gebruikt, inderdaad helpen de situatie te verduidelijken, maar wordt in de praktijk eigenlijk te vaak niet goed toegepast.
En denk je de redenering van de linksknipperaars nu eens in.
Het onderliggende probleem is: Mensen knipperen niet rechts bij het verlaten van de rotonde. Dat is vervelend want dan sta je "voor niets" te wachten.
Dus zijn er wat bollebozen die het volgende bedenken. Als de mensen die te lui laks of anderszins niet genegen zijn om rechts richting aan te geven nu eens links gaan knipperen in plaats van het verplichte rechtsknipperen dan zie je dat de auto op de rotonde blijft. (Dat doen ze dan vast allemaal, want iets vrijwilligs gaat natuurlijk stukken beter dan iets verplichts)
Goed, en nu? Nu komt er een auto aan die niet links knippert, wat doe je dan? Rij je dan op? Want dan sta je niet meer voor niets te wachten?
Nee, want je moet verkeer op de kruisende weg voorrang verlenen, dus wat heeft het linksknipperen nu toegevoegd?
Dus, wat heeft het linksknipperen nu toegevoegd?
Soloman zei:Volgens mij is links knipperen op de rotonde verplicht als je driekwart rond moet.
Je moet ook niet zoeken in de WVW maar in het RVV.Soloman zei:Ik heb het even opgezocht. Daarbij viel me wel op hoe moeilijk het is om de Verkeerswet te vinden. Schande!
WTF?!!Soloman zei:Wat nu nieuw voor me is (behalve op de rotonde knippers uit), is het eenkwart rond gaan.
Dus voor het betreden links aan, je rijdt er dan op, links uit, rechts aan.
www.venva.nl/pdfs/Rijprocedure%20B.pdf
Tijdig richting aangeven als op de rotonde van rijstrook wordt gewisseld of als deze wordt verlaten.
De richtingaanwijzer wordt steeds buiten werking gesteld zodra er van rijstrook is veranderd of zodra er volledig is afgeslagen.
Indien de rotonde wordt genaderd met de bedoeling de eerste afslag op de rotonde te verlaten, dan bij nadering van de rotonde richting aangeven naar rechts.
Bij driekwart ronden van de rotonde, op de toeleidende weg richting aangeven naar links. De richtingaanwijzer blijft naar links aan totdat de afslag voorafgaand aan de gewenste richting wordt gepasseerd en de richtingaanwijzer naar rechts moet worden aangezet.
En sinds een 205 dat bij mij inderdaad deed, ben ik zo anti geworden.LoveMyJeep zei:Je moet een rotonde in feite zien als een aparte weg met alleen de mogelijkheid rechtsaf te slaan. Zo gezien zou links knipperen vóór de rotonde zelfs fout zijn, want het impliceert dat je tegen het verkeer in wilt gaan rijden. Daarom zal het in verschillende landen ook verboden zijn.
Maar inderdaad, logisch geredeneerd is het overbodig en in de praktijk vaak verkeerd toegepast. Maar nogmaals, het kán verduidelijkend zijn, maar dan moet iedereen zich dus wel aan alle andere zaken houden, vooral aan het rechtsknipperen bij afslaan.
Er zijn wel meer mensen die wat hun rijinstructeur hun aan vuistregels wijsmaakt voor wetgeving aannemen.Zevens zei:Het is mij aangeleerd dat ik naar links MOET knipperen wanneer ik driekwart rond ga, ik doe het ook meestal en veel mensen voor mij toch ook wel. Het geeft mij meer duidelijkheid..
Geelhoed zei:Er zijn wel meer mensen die wat hun rijinstructeur hun aan vuistregels wijsmaakt voor wetgeving aannemen.Zevens zei:Het is mij aangeleerd dat ik naar links MOET knipperen wanneer ik driekwart rond ga, ik doe het ook meestal en veel mensen voor mij toch ook wel. Het geeft mij meer duidelijkheid..
Geelhoed zei:Daarvoor hoef je je niet te verlagen tot linksknipperen
Als het een gewone 80km/u weg is, dus geen autoweg, dan mag zo'n gestroomlijnde ligfiets daar rijden. Tenminste als die ligfiets minimaal 75cm breed is. BodW heeft een keer zo'n velomobiel piloot in de uitzending gehad.Mach1 zei:Vandaag zo'n gestroomlijnde ligfiets op de provinciale weg!![]()
D. Elzinga zei:Geelhoed zei:Daarvoor hoef je je niet te verlagen tot linksknipperen
Het is nu eenmaal verplicht om links te knipperen bij de rijlessen en het examen.
Mergelsberg zei:Als het een gewone 80km/u weg is, dus geen autoweg, dan mag zo'n gestroomlijnde ligfiets daar rijden. Tenminste als die ligfiets minimaal 75cm breed is.Mach1 zei:Vandaag zo'n gestroomlijnde ligfiets op de provinciale weg!![]()
Heeft die ook ,is waarschijnlijk een velomobiel, dat is een driewieler.Geelhoed zei:Mergelsberg zei:Als het een gewone 80km/u weg is, dus geen autoweg, dan mag zo'n gestroomlijnde ligfiets daar rijden. Tenminste als die ligfiets minimaal 75cm breed is.Mach1 zei:Vandaag zo'n gestroomlijnde ligfiets op de provinciale weg!![]()
Mits die fiets meer dan twee wielen heeft.
Geelhoed zei:D. Elzinga zei:Geelhoed zei:Daarvoor hoef je je niet te verlagen tot linksknipperen
Het is nu eenmaal verplicht om links te knipperen bij de rijlessen en het examen.
Wie verplichtte je dat?
Mark89 zei:Geelhoed zei:D. Elzinga zei:Geelhoed zei:Daarvoor hoef je je niet te verlagen tot linksknipperen
Wie verplichtte je dat?
Niemand verplicht het. Maar als je rijinstructeur je dit vanaf de eerste lessen zo aanleert ga je er redelijkerwijs vanuit dat dit zo hoort en verplicht is. Mij is het ook zo geleerd, dan ga je dit toch automatisch gebruiken, en waarom zou ik dit niet doen? Ik wil tenslotte mijn rijbewijs halen, en ik weet als lesser niet dat het wettelijk niet verplicht is.
Nu mijn eigen mening over de kwestie: ik vind het een prima 'regel'. Wachtende auto's op de tweede afslag hoeven niet te gaan twijfelen, om wat voor reden dan ook, wat jij gaat doen.
JellieS zei:Mark89 zei:Geelhoed zei:D. Elzinga zei:Geelhoed zei:Daarvoor hoef je je niet te verlagen tot linksknipperen
Wie verplichtte je dat?
Niemand verplicht het. Maar als je rijinstructeur je dit vanaf de eerste lessen zo aanleert ga je er redelijkerwijs vanuit dat dit zo hoort en verplicht is. Mij is het ook zo geleerd, dan ga je dit toch automatisch gebruiken, en waarom zou ik dit niet doen? Ik wil tenslotte mijn rijbewijs halen, en ik weet als lesser niet dat het wettelijk niet verplicht is.
Nu mijn eigen mening over de kwestie: ik vind het een prima 'regel'. Wachtende auto's op de tweede afslag hoeven niet te gaan twijfelen, om wat voor reden dan ook, wat jij gaat doen.
Ik vind het raar dat het tegenwoordig zo geleerd wordt aan iedereen (ik heb het ook zo geleerd) terwijl het niet verplicht is. Zelf gebruik ik de methode overigens wel. Gewoon omdat ik het zo geleerd heb. Ik kwam er ook pas na twee jaar achter dat het niet verplicht was.
Saillant detail.Geelhoed zei:Mergelsberg zei:Als het een gewone 80km/u weg is, dus geen autoweg, dan mag zo'n gestroomlijnde ligfiets daar rijden. Tenminste als die ligfiets minimaal 75cm breed is.Mach1 zei:Vandaag zo'n gestroomlijnde ligfiets op de provinciale weg!![]()
Mits die fiets meer dan twee wielen heeft.
Bij mijn rijles werd door de instructeur aangegeven dat het niet wettelijk verplicht was, maar dat het CBR het ziet als 'wenselijk gedrag'.Geelhoed zei:D. Elzinga zei:Geelhoed zei:Daarvoor hoef je je niet te verlagen tot linksknipperen
Wie verplichtte je dat?
General Custom zei:Bij mijn rijlessen een paar maanden geleden hoefde het knipperlicht voor linksaf niet per se voor de rotonde. Om even de instructrice de quoten ''Als je tijd hebt is het duidelijker om richting aan te geven naar links, maar als je geen tijd hebt omdat je moet kijken of schakelen of zo, dan is het niet verplicht.''
Het is dus niet verplicht, maar wordt wel aangeleerd.
LoveMyJeep zei:Je zegt "een paar maanden geleden" dus vermoed ik dat je inmiddels je rijbewijs hebt, maar het zou een leuke discussie zijn met je instructrice. Want IS het wel duidelijker om vóór het oprijden richting aan te geven naar links? Degenen waar jij voor moet wachten zal het worst wezen, en de bestuurders aan de andere kant van de rotonde ook omdat je nog ver weg bent. Of ze kunnen het niet eens zien. Pas als je óp de rotonde bent gaat het duidelijkheid bieden, als je het gebruikt om te laten zien dat je de rotonde de komende afslag nog niet verlaat.
Het blijft raar dat instructeurs én CBR iets aanleren/willen zien wat gewoon fout en nutteloos is...
Geelhoed zei:D. Elzinga zei:Geelhoed zei:Daarvoor hoef je je niet te verlagen tot linksknipperen
Wie verplichtte je dat?
LoveMyJeep zei:Je MAG immers helemaal niet linksaf, dus is de situatie vergelijkbaar met een T-splitsing waar je vanaf de "poot" komt en "linksaf" een niet toegestane rijrichting is.. Als je daar richting aan zou geven naar links omdat je een paar straten verderop daadwerkelijk linksaf wil, verklaart iedereen je voor gek, terwijl je dus bij een rotonde hetzelfde doet...
Geelhoed zei:LoveMyJeep zei:Je MAG immers helemaal niet linksaf, dus is de situatie vergelijkbaar met een T-splitsing waar je vanaf de "poot" komt en "linksaf" een niet toegestane rijrichting is.. Als je daar richting aan zou geven naar links omdat je een paar straten verderop daadwerkelijk linksaf wil, verklaart iedereen je voor gek, terwijl je dus bij een rotonde hetzelfde doet...
Gisteren nog even hartelijk gelachen om een auto die rechtsknipperde terwijl hij (zij waarschijnlijk) rechtdoor ging op de T-splitsing. (Ze kon dus niet eens rechts af)
Omdat men aanneemt dat het verplicht is, en de auto ervoor gooit als iemand niet linksknippert. Daar schuilt het gevaar in.Ordep zei:Maar vanwaar de ergernis als iemand het wel doet?
Beetje wel dus.Het heeft trouwens niks met de kennis van de voorrangsregels te maken,
En ik probeer uit te leggen dat je de tekortkoming van het niet-rechtsknipperen niet moet proberen opvangen met linksknipperen. Er zitten teveel logische fouten in de redenatieik probeer juist uit te leggen dat gegeven het verkeersgedrag van iedereen op de weg er een strategie ontstaat om het beste om te gaan met de soms tegenstrijdige signalen die je krijgt.
Archiebald zei: