Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Meest irritante aan linksknipperen:

Rotonde oprijden, linker knipperlicht aan en dan vervolgens de tweede afslag, zeg maar rechtdoor, er weer af gaan. Dat heb ik noioit begrepen. Doe dat linksknipperen dan als je driekwart gaat.

Rechtsknipperen als je er af gaat is verplicht, links-knipperen is een keuze. Maar het blijft moeilijk om je richtingaanwijzer te gebruiken, ook op een rotonde... *-)

Ik doe ook even mee met het linksknipper verhaal. Wat Geelhoed vindt moet hij helemaal zelf weten, ik vind het belangrijker dat de auto die de rotonde op wil rijden heel duidelijk weet dat hij mij toch echt nog voorrang moet geven. Als ik eraan twijfel of die ander daar wel rekening mee houdt, is mijn richtingaanwijzer naar links aan. Dat die ander (Geelhoed bv) zich gepikeerd voelt omdat hij de regels echt wel kent interesseert me dan geen biet :)

Geelhoed beargumenteert dat juist de linksknipperaars voor verwarring zorgen bij andere weggebruikers. Er zou een groep mensen zijn die meent dat het verplicht is om links te knipperen en deze groep rijdt dan juist de rotonde op als iemand niet links knippert. In mijn ogen is dat een non-argument, ik kan het niet helpen dat mensen de verkeersregels niet kennen, ik kan er alleen op anticiperen. Het feit dat ik in sommige situaties linksknipper draagt echt niet bij aan een onduidelijkere situatie. Dat er dan helaas mensen zijn die linksknipperen op een verwarrende manier gebruiken kan ik ook niet helpen.

Misschien moet ik het argument van Geelhoed wel omdraaien. Omdat zoveel mensen niet rechtsknipperen, gaan sommige mensen er in sommige verkeerssituaties ervan uit dat heel het rijtje auto's wel afslaat en ze dus veilig de rotonde op kunnen rijden. Juist voor deze mensen knipper ik dus links :) Dat mensen die situatie dan gaan omdraaien (mindf*ck) en menen dat niet knipperen afslaan is en wel knipperen rotonde vervolgen gaat er bij mij echt niet in.

Kortom, in mijn ogen;
- kan linksknipperen geen kwaad, het verduidelijkt de lopende verkeerssituatie
- is niet rechtsknipperen irritant, slecht voor de doorstroming, maar kan het geen kwaad

Let wel, ik blijf je een eikel vinden als je niet rechtsknippert :)

Boppie zei:
Als je linksknippert...doe het dan bij driekwart nemen....en niet bij rechtuit.

Dat is alleen een argument bij de "klassieke" en "simpele" 3- of 4-taks rotondes, en dan moeten die ook nog zo overzichtelijk zijn dat je de bewuste auto eerst nog de rotonde op kan zien rijden. Daarom is dat ook een argument tégen het linksknipperen, omdat deze redenatie zich baseert op een situatie eerder, die niet altijd zichtbaar is. Dat mag dus eigenlijk geen voorwaarde zijn.

Linksknipperen moet eigenlijk betekenen dat je de rotonde bij de komende aftakking nog niet verlaat, en daarbij maakt het dan niet uit of het de eerste of de 4e daarna is. Maar ja, dat is eigenlijk ook al afgedekt door niet te knipperen, dus feitelijk overbodig.

Zoals gezegd, het is niet nodig, en wordt vaak verkeerd gebruikt i.c.m. het niet/verkeerd toepassen van de overige regels. Het kán, indien goed gebruikt, inderdaad helpen de situatie te verduidelijken, maar wordt in de praktijk eigenlijk te vaak niet goed toegepast.

LoveMyJeep zei:
Het kán, indien goed gebruikt, inderdaad helpen de situatie te verduidelijken, maar wordt in de praktijk eigenlijk te vaak niet goed toegepast.

En denk je de redenering van de linksknipperaars nu eens in.

Het onderliggende probleem is: Mensen knipperen niet rechts bij het verlaten van de rotonde. Dat is vervelend want dan sta je "voor niets" te wachten.
Dus zijn er wat bollebozen die het volgende bedenken. Als de mensen die te lui laks of anderszins niet genegen zijn om rechts richting aan te geven nu eens links gaan knipperen in plaats van het verplichte rechtsknipperen dan zie je dat de auto op de rotonde blijft. (Dat doen ze dan vast allemaal, want iets vrijwilligs gaat natuurlijk stukken beter dan iets verplichts *-))

Goed, en nu? Nu komt er een auto aan die niet links knippert, wat doe je dan? Rij je dan op? Want dan sta je niet meer voor niets te wachten?
Nee, want je moet verkeer op de kruisende weg voorrang verlenen, dus wat heeft het linksknipperen nu toegevoegd?

Dus, wat heeft het linksknipperen nu toegevoegd?

Geelhoed zei:
LoveMyJeep zei:
Het kán, indien goed gebruikt, inderdaad helpen de situatie te verduidelijken, maar wordt in de praktijk eigenlijk te vaak niet goed toegepast.

En denk je de redenering van de linksknipperaars nu eens in.

Het onderliggende probleem is: Mensen knipperen niet rechts bij het verlaten van de rotonde. Dat is vervelend want dan sta je "voor niets" te wachten.
Dus zijn er wat bollebozen die het volgende bedenken. Als de mensen die te lui laks of anderszins niet genegen zijn om rechts richting aan te geven nu eens links gaan knipperen in plaats van het verplichte rechtsknipperen dan zie je dat de auto op de rotonde blijft. (Dat doen ze dan vast allemaal, want iets vrijwilligs gaat natuurlijk stukken beter dan iets verplichts *-))

Goed, en nu? Nu komt er een auto aan die niet links knippert, wat doe je dan? Rij je dan op? Want dan sta je niet meer voor niets te wachten?
Nee, want je moet verkeer op de kruisende weg voorrang verlenen, dus wat heeft het linksknipperen nu toegevoegd?

Dus, wat heeft het linksknipperen nu toegevoegd?

In veel gevallen gaat jouw redenatie op.
Ik gebruik m'n linker knipper elke dag, enkel maar op één rotonde. Dit is namelijk een weg waarop 99% van de auto's rechtdoor rijdt en er bijna vanuit gegaan wordt dat je dit ook doet. Ik moet alleen de 3 afslag hebben, waardoor ik regelmatig bijna een auto in de zijkant heb zitten. Door in zo'n situatie het linker knipperlicht te gebruiken heeft het wel een toegevoegde waarde lijkt me.
Kaartje; https://maps.google.nl/?ll=51.58839,4.332894&spn=0.005093,0.009602&t=h&z=17

Ik heb het even opgezocht. Daarbij viel me wel op hoe moeilijk het is om de Verkeerswet te vinden. Schande!

Maar dit komt uit een theorieboekje en nu komt ook de oorzaak van de verwarring pijnlijk in het daglicht te staan.

Het gebruik van de richtingaanwijzer is hetzelfde als bij links af slaan. Dus…tijdig richting aangeven naar links. Op de rotonde de richtingaanwijzer UIT.
Één kwart vóór je de rotonde verlaat richting aangeven naar rechts. Een rotonde verlaat je uiteindelijk ALTIJD naar rechts.

Soloman zei:
Ik heb het even opgezocht. Daarbij viel me wel op hoe moeilijk het is om de Verkeerswet te vinden. Schande!
Je moet ook niet zoeken in de WVW maar in het RVV.

En als iets niet te vinden is in een wet dan is het ook niet verplicht.
Er staat bijvoorbeeld ook niet in dat je je TomTom moet gebruiken.

Wat nu nieuw voor me is (behalve op de rotonde knippers uit), is het eenkwart rond gaan.
Dus voor het betreden links aan, je rijdt er dan op, links uit, rechts aan.
Ik doe altijd gelijk rechts aan, voor het op de rotonde rijden. Dat is dus fout.

Soloman zei:
Wat nu nieuw voor me is (behalve op de rotonde knippers uit), is het eenkwart rond gaan.
Dus voor het betreden links aan, je rijdt er dan op, links uit, rechts aan.
WTF?!!

ja, kijk maar naar de passage uit het theorieboek

Het gebruik van de richtingaanwijzer is hetzelfde als bij links af slaan. Dus…tijdig richting aangeven naar links.

Ja, voor linksafslaan, heeft men dat in de rijprocedure gezet. Rijprocedure heeft geen wettelijke status, is slechts wat een clubje wil. ANWB, VVN en andere grote organies onderschrijven het niet eens. Examinator kan je er ook niet op laten zakken.

www.venva.nl/pdfs/Rijprocedure%20B.pdf
Tijdig richting aangeven als op de rotonde van rijstrook wordt gewisseld of als deze wordt verlaten.
De richtingaanwijzer wordt steeds buiten werking gesteld zodra er van rijstrook is veranderd of zodra er volledig is afgeslagen.

Indien de rotonde wordt genaderd met de bedoeling de eerste afslag op de rotonde te verlaten, dan bij nadering van de rotonde richting aangeven naar rechts.
Bij driekwart ronden van de rotonde, op de toeleidende weg richting aangeven naar links. De richtingaanwijzer blijft naar links aan totdat de afslag voorafgaand aan de gewenste richting wordt gepasseerd en de richtingaanwijzer naar rechts moet worden aangezet.

Op rotondes met twee of drie rijstroken zegt zelfs de rijprocedure dat je niet moet linksknipperen.

Je moet een rotonde in feite zien als een aparte weg met alleen de mogelijkheid rechtsaf te slaan. Zo gezien zou links knipperen vóór de rotonde zelfs fout zijn, want het impliceert dat je tegen het verkeer in wilt gaan rijden. Daarom zal het in verschillende landen ook verboden zijn.

Om de één of andere reden is het idee ontstaan en door vooral de rij-instructie overgenomen.

Maar inderdaad, logisch geredeneerd is het overbodig en in de praktijk vaak verkeerd toegepast. Maar nogmaals, het kán verduidelijkend zijn, maar dan moet iedereen zich dus wel aan alle andere zaken houden, vooral aan het rechtsknipperen bij afslaan.

Dus ik weet niet of je het doorhad, Geelhoed, maar je had me dus al om. Ik sluit alleen de mogelijkheid van het nut er niet van uit.

LoveMyJeep zei:
Je moet een rotonde in feite zien als een aparte weg met alleen de mogelijkheid rechtsaf te slaan. Zo gezien zou links knipperen vóór de rotonde zelfs fout zijn, want het impliceert dat je tegen het verkeer in wilt gaan rijden. Daarom zal het in verschillende landen ook verboden zijn.
En sinds een 205 dat bij mij inderdaad deed, ben ik zo anti geworden.

Maar inderdaad, logisch geredeneerd is het overbodig en in de praktijk vaak verkeerd toegepast. Maar nogmaals, het kán verduidelijkend zijn, maar dan moet iedereen zich dus wel aan alle andere zaken houden, vooral aan het rechtsknipperen bij afslaan.

Ja, en juist dat laatste maakt dat het compleet overbodig is, want als men zich aan het rechtsknipperen houdt dan hoeft niemand links te knipperen.
Dus de voorwaarde om het te laten werken reduceert het nut direct tot nul.

Het is mij aangeleerd dat ik naar links MOET knipperen wanneer ik driekwart rond ga, ik doe het ook meestal en veel mensen voor mij toch ook wel. Het geeft mij meer duidelijkheid..

Nu de rotondes even ter zijde, ik reed gisteren voor het politiebureau langs waar toevallig net een politieauto wegging om waarschijnlijk met zijn dienst te beginnen. Toen ik voor hem langs reed vond ik al dat hij erg lang wachtte op de splitsing (volgens mij had hij zelfs zijn knipperlicht naar rechts aan). Toen ging uiteindelijk de knipper naar links aan achter mij aan als het ware. Ik was op weg naar een vriend van me en die woont op een plek waar over het algemeen zeer weinig auto's rijden en tot mijn verbazing werd ik gevolgd door de politieauto. Toen ik uiteindelijk op een recht stuk reed ging het bordje "stop politie" aan. Ik stoppen, raampje omlaag en met een stomverbaasde kop naar die agent kijken. Vraagt ie aan mij: weet je waarom we je staande houden? "Nee". Ja bellen onder het rijden he? (toevallig krabte ik net uitgebreid op mijn achterhoofd toen ik voor het politiebureau langs reed)

Stomverbaasd kijk ik hem aan en zeg ik dat ik aan het krabben was, vraagt ie me nog even met welke arm ik "krabte" (vreemde vraag). Ik zei "volgens mij met links" wat volgens meneer agent onjuist was en ik krabte met rechts...
Dus ik zeg tegen hem: u mag in mijn telefoon kijken naar oproepen, zal niks tussen staan en u mag eens proberen een bocht te nemen met 1 hand ZONDER stuurbekrachtiging.

Keek hij me een beetje schaapachtig aan en mocht ik mijn weg vervolgen. Ik was toen bijna bij mijn vriend zijn huis (in een doodlopende straat) maar voordat je die straat in rijd heb je nog een kruising. Ik zag dat de politieauto wederom twijfelde en besloot me weer achterna te gaan. Ik reed de oprit op en keek naar de politieauto die toch maar niet terug keek.

Erg rare bedoeling

Zevens zei:
Het is mij aangeleerd dat ik naar links MOET knipperen wanneer ik driekwart rond ga, ik doe het ook meestal en veel mensen voor mij toch ook wel. Het geeft mij meer duidelijkheid..
Er zijn wel meer mensen die wat hun rijinstructeur hun aan vuistregels wijsmaakt voor wetgeving aannemen.

Geelhoed zei:
Zevens zei:
Er zijn wel meer mensen die wat hun rijinstructeur hun aan vuistregels wijsmaakt voor wetgeving aannemen.

Nou, niet voor wetgeving aannemen. Maar men wil wel graag slagen bij het rijexamen.

Een rotonde is mijns inziens onderdeel van de weg. Waarom zou ik, als ik feitelijk de weg volg, ineens links willen knipperen? Als ik de rotonde af rij, verlaat ik de weg en geef ik dus richting aan.

Wat inderdaad wel eens lastig is, is een dubbele rotonde. Het komt wel eens voor dat ik de linker strook pak voor driekwart rotonde, omdat op de rechter strook een file staat, waarvan de enige bestaansreden is dat er vooraan eentje staat te aarzelen en geen idee heeft wát hij/zij nu eigenlijk moet doen.

Vervolgens zie je de hele sliert, nog steeds op de rechter strook, de rotonde driekwart nemen om vervolgens heel verontwaardigd te reageren als blijkt dat ik vóór ze dezelfde afslag genomen heb. Mag dat dan niet; Hollander?*-)

In een ver, grijs verleden heb ik altijd geleerd -tijdens rijles dus-, links te knipperen voor driekwart rotonde en, bij een dubbele rotonde, de linker strook te nemen. Alleen dat laatste vind ik volkomen logisch, maar wordt moeilijk gemaakt door het rechterrijstrook-volk. Wat ik van linksknipperen vind, heb ik al aangegeven.

Jammer dat steeds meer mensen alle grijze cellen nodig schijnen te hebben om een rotonde min of meer veilig over te komen en te weinig werkgeheugen overhouden om richting aan te geven als ze de rotonde afkomen.

Eerder vanmiddag op de A325 bijna door een fossiel van de weg gedrukt. Het hele stuk vanaf Bemmel tot aan Arnhem mag je maximaal 70 km per uur rijden i.v.m. werkzaamheden. Een heel oud mannetje (type hoofd in het stuur) in een Opel Meriva wil liever wat harder rijden en haalt mij in, echter op het moment dat zijn achterbumper ter hoogte van mijn bestuurdersportier is gooit hij de auto gewoon naar rechts :S. Ik toeterde toen en meneer werd weer wakker.... Tsjonge jonge.

Geelhoed zei:
Daarvoor hoef je je niet te verlagen tot linksknipperen

Het is nu eenmaal verplicht om links te knipperen bij de rijlessen en het examen. Dat ik er meteen na het behalen van het rijbewijs mee gestopt ben is een ander verhaal.;)

Vandaag twee meisjes op een brommer die volgas door rood reden. Op een druk kruispunt, of ze dan wel of niet verongelukken is in zo'n geval een soort roulette*-) Het ging ditmaal goed...

Mach1 zei:
Vandaag zo'n gestroomlijnde ligfiets op de provinciale weg! *-)
Als het een gewone 80km/u weg is, dus geen autoweg, dan mag zo'n gestroomlijnde ligfiets daar rijden. Tenminste als die ligfiets minimaal 75cm breed is. BodW heeft een keer zo'n velomobiel piloot in de uitzending gehad.

Mergelsberg zei:
Mach1 zei:
Als het een gewone 80km/u weg is, dus geen autoweg, dan mag zo'n gestroomlijnde ligfiets daar rijden. Tenminste als die ligfiets minimaal 75cm breed is.

Mits die fiets meer dan twee wielen heeft.

Geelhoed zei:
Mergelsberg zei:
Mach1 zei:
Als het een gewone 80km/u weg is, dus geen autoweg, dan mag zo'n gestroomlijnde ligfiets daar rijden. Tenminste als die ligfiets minimaal 75cm breed is.

Heeft die ook ,is waarschijnlijk een velomobiel, dat is een driewieler.
Die zien er zo uit:
IMG_0384_1.jpg

Duidelijk te zien dat de voorkant op nog een wiel steunt.

Geelhoed zei:
D. Elzinga zei:
Geelhoed zei:

Het is nu eenmaal verplicht om links te knipperen bij de rijlessen en het examen.

Wie verplichtte je dat?

Niemand verplicht het. Maar als je rijinstructeur je dit vanaf de eerste lessen zo aanleert ga je er redelijkerwijs vanuit dat dit zo hoort en verplicht is. Mij is het ook zo geleerd, dan ga je dit toch automatisch gebruiken, en waarom zou ik dit niet doen? Ik wil tenslotte mijn rijbewijs halen, en ik weet als lesser niet dat het wettelijk niet verplicht is.
Nu mijn eigen mening over de kwestie: ik vind het een prima 'regel'. Wachtende auto's op de tweede afslag hoeven niet te gaan twijfelen, om wat voor reden dan ook, wat jij gaat doen.

Mark89 zei:
Geelhoed zei:
D. Elzinga zei:
Geelhoed zei:

Het is nu eenmaal verplicht om links te knipperen bij de rijlessen en het examen.

Wie verplichtte je dat?

Niemand verplicht het. Maar als je rijinstructeur je dit vanaf de eerste lessen zo aanleert ga je er redelijkerwijs vanuit dat dit zo hoort en verplicht is. Mij is het ook zo geleerd, dan ga je dit toch automatisch gebruiken, en waarom zou ik dit niet doen? Ik wil tenslotte mijn rijbewijs halen, en ik weet als lesser niet dat het wettelijk niet verplicht is.
Nu mijn eigen mening over de kwestie: ik vind het een prima 'regel'. Wachtende auto's op de tweede afslag hoeven niet te gaan twijfelen, om wat voor reden dan ook, wat jij gaat doen.

Ik vind het raar dat het tegenwoordig zo geleerd wordt aan iedereen (ik heb het ook zo geleerd) terwijl het niet verplicht is. Zelf gebruik ik de methode overigens wel. Gewoon omdat ik het zo geleerd heb. Ik kwam er ook pas na twee jaar achter dat het niet verplicht was.

JellieS zei:
Mark89 zei:
Geelhoed zei:
D. Elzinga zei:
Geelhoed zei:

Wie verplichtte je dat?

Ik vind het raar dat het tegenwoordig zo geleerd wordt aan iedereen (ik heb het ook zo geleerd) terwijl het niet verplicht is. Zelf gebruik ik de methode overigens wel. Gewoon omdat ik het zo geleerd heb. Ik kwam er ook pas na twee jaar achter dat het niet verplicht was.

Klopt, het is wel raar als je het zo stelt. Ik kom er dus net achter na het lezen van dit topic, maar ga het nu niet meer veranderen, ben er aan gewend en vind het zelf prettig werken.

Geelhoed zei:
Mergelsberg zei:
Mach1 zei:

Saillant detail.

Geelhoed zei:
D. Elzinga zei:
Geelhoed zei:

Wie verplichtte je dat?
Bij mijn rijles werd door de instructeur aangegeven dat het niet wettelijk verplicht was, maar dat het CBR het ziet als 'wenselijk gedrag'.

Ik doe het alleen op rotondes als ik verwacht dat een bestuurder die op de rotonde af komt rijden niet zal stoppen. Dat is dan even jammer voor de axioma's, maar ik wil mijn auto graag heel houden.

Eigelijk wel beangstigend, dat een niet-wetgevende instantie verkeersgedragingen verlangt en dus opdringt met als motivatie dat ze "gewenst" en "verduidelijkend" zijn, terwijl alle logica én de praktijk eerder aantoont dat het dat niét is... Het is dat ik mijn kaartje al een paar jaar heb, maar met mijn huidige kennis zou ik - als ik daarop zou zakken voor het examen - tot de hoogste instantie doorgaan om mijn gelijk te halen.

Àls er al geknipperd wordt vóór het oprijden van een rotonde, dan zou dat RECHTS moeten zijn. Je MAG immers helemaal niet linksaf, dus is de situatie vergelijkbaar met een T-splitsing waar je vanaf de "poot" komt en "linksaf" een niet toegestane rijrichting is.. Als je daar richting aan zou geven naar links omdat je een paar straten verderop daadwerkelijk linksaf wil, verklaart iedereen je voor gek, terwijl je dus bij een rotonde hetzelfde doet...

Bovendien voegt dat vóór de rotonde knipperen dus he-le-maal niets toe, waarom moet iemand weten dat ik "linksaf" wil als ik de rotonde op rijd? Dat is toch pas interessant op de rotonde zelf? Linksaf knipperen vóór het oprijden is feitelijk gezien gewoon pertinent fout. En daarom belachelijk dat het door de rij-instructie en het CBR afgedwongen wordt.

Bestaat hier iets van rechterlijke uitspraak over? Ben wel benieuwd, want op zich lijkt me dat een rechter niet tot een andere conclusie zou mogen komen...

P.S. : Je zou dit Linksknipper-gediscussieer als off-topic kunnen zien, maar ik vindt het eigenlijk wel een grote idiote actie in het verkeer van het CBR om dit zo te willen...

Bij mijn rijlessen een paar maanden geleden hoefde het knipperlicht voor linksaf niet per se voor de rotonde. Om even de instructrice de quoten ''Als je tijd hebt is het duidelijker om richting aan te geven naar links, maar als je geen tijd hebt omdat je moet kijken of schakelen of zo, dan is het niet verplicht.''

Het is dus niet verplicht, maar wordt wel aangeleerd.

General Custom zei:
Bij mijn rijlessen een paar maanden geleden hoefde het knipperlicht voor linksaf niet per se voor de rotonde. Om even de instructrice de quoten ''Als je tijd hebt is het duidelijker om richting aan te geven naar links, maar als je geen tijd hebt omdat je moet kijken of schakelen of zo, dan is het niet verplicht.''

Het is dus niet verplicht, maar wordt wel aangeleerd.

Je zegt "een paar maanden geleden" dus vermoed ik dat je inmiddels je rijbewijs hebt, maar het zou een leuke discussie zijn met je instructrice. Want IS het wel duidelijker om vóór het oprijden richting aan te geven naar links? Degenen waar jij voor moet wachten zal het worst wezen, en de bestuurders aan de andere kant van de rotonde ook omdat je nog ver weg bent. Of ze kunnen het niet eens zien. Pas als je óp de rotonde bent gaat het duidelijkheid bieden, als je het gebruikt om te laten zien dat je de rotonde de komende afslag nog niet verlaat.

Het blijft raar dat instructeurs én CBR iets aanleren/willen zien wat gewoon fout en nutteloos is...

LoveMyJeep zei:
Je zegt "een paar maanden geleden" dus vermoed ik dat je inmiddels je rijbewijs hebt, maar het zou een leuke discussie zijn met je instructrice. Want IS het wel duidelijker om vóór het oprijden richting aan te geven naar links? Degenen waar jij voor moet wachten zal het worst wezen, en de bestuurders aan de andere kant van de rotonde ook omdat je nog ver weg bent. Of ze kunnen het niet eens zien. Pas als je óp de rotonde bent gaat het duidelijkheid bieden, als je het gebruikt om te laten zien dat je de rotonde de komende afslag nog niet verlaat.

Het blijft raar dat instructeurs én CBR iets aanleren/willen zien wat gewoon fout en nutteloos is...

Ik heb nu inderdaad mijn rijbewijs.

Een discussie met de instructrice maakt niet zo veel uit. Het CBR wil het zo, dus is het beter om het op examen te doen. Dat is het zelfde met bijvoorbeeld: 2 handen aan het stuur, altijd knipperlicht bij het wegrijden, milieubewust rijden, stoel op de millimeter goed zetten, niet sturen voor je rijdt (i.v.m. slijtage aan de auto!),...

De realiteit is dat CBR een onmogelijk ideaalbeeld in gedachten heeft, en dat een instructeur/instructrice goed werk levert als hij/zij dat onmogelijke ideaalbeeld zo goed mogelijk aanleert.

Het wil mij nog wel eens opvallen wanneer ik links knipper en net de rotonde oprijd dat mensen die voor mij moeten wachten bij de 1e afslag dat ook daadwerkelijk doen. Ik maak sneller mee dat ze er nog gauw even voor schieten wanneer ik mn knipper niet aan heb.

Geelhoed zei:
D. Elzinga zei:
Geelhoed zei:

Wie verplichtte je dat?

Verplicht is misschien het verkeerde woord, het werd wel sterk aangeraden door mijn instructeur 'want dan laat je zien dat je sociaal aan het verkeer deelneemt'. Net zoals het ook werd aangeraden om altijd met dimlicht aan te rijden, in combinatie met het welbekende 'overdreven kijken'. Ik heb er wel eens discussies met de instructeur over gehad, maar ik wilde het rijbewijs natuurlijk gewoon halen, dus als het CBR blij wordt van dat soort wettelijk niet verplicht maar door hen gewenst gedrag dan wil ik op die manier best de exeminator paaien. Om er daarna subiet mee te stoppen.

Eens te meer geeft het allemaal aan dat rijlessen niets meer met het leren rijden te maken hebben, het is gewoon het leren van een kunstje. Het slagen voor het examen. Het leren rijden komt dan daarna, maar helaas dus wel met een deels foutieve basis.... Ben eigenlijk wel blij daar geen deel meer van te zijn!

LoveMyJeep zei:
Je MAG immers helemaal niet linksaf, dus is de situatie vergelijkbaar met een T-splitsing waar je vanaf de "poot" komt en "linksaf" een niet toegestane rijrichting is.. Als je daar richting aan zou geven naar links omdat je een paar straten verderop daadwerkelijk linksaf wil, verklaart iedereen je voor gek, terwijl je dus bij een rotonde hetzelfde doet...

Gisteren nog even hartelijk gelachen om een auto die rechtsknipperde terwijl hij (zij waarschijnlijk) rechtdoor ging op de T-splitsing. (Ze kon dus niet eens rechts af)

Geelhoed zei:
LoveMyJeep zei:
Je MAG immers helemaal niet linksaf, dus is de situatie vergelijkbaar met een T-splitsing waar je vanaf de "poot" komt en "linksaf" een niet toegestane rijrichting is.. Als je daar richting aan zou geven naar links omdat je een paar straten verderop daadwerkelijk linksaf wil, verklaart iedereen je voor gek, terwijl je dus bij een rotonde hetzelfde doet...

Gisteren nog even hartelijk gelachen om een auto die rechtsknipperde terwijl hij (zij waarschijnlijk) rechtdoor ging op de T-splitsing. (Ze kon dus niet eens rechts af)

Tsja, is allemaal best lastig, dat verkeer...... :D:D:D

Links knipperen op rotondes is redundant als iedereen zich aan de regels houdt. Gegeven dat niet iedereen zich aan de regels houdt voegt het wel iets toe maar zou je kunnen zeggen dat je er niks aan hebt, je moet immers altijd wachten voor een auto als deze niet rechts knippert.

Maar aangenomen dat men het niet fijn vindt om te stoppen en zal proberen om het zo min mogelijk te doen, is links knipperen wel nuttig:

Het is een gegeven dat niet iedereen zich altijd aan de regels houdt. Een strategie om zo min mogelijk te remmen bij rotondes is dan ook om ruim te anticiperen op auto's die knipperen en op het laatst te remmen voor auto's die zonder te knipperen op de rotonde blijven. Hier kun je het wel of niet mee eens zijn, maar dit is wel wat je ziet gebeuren. Het nut van links knipperen is dus dat er minder hard geremd hoeft te worden omdat men niet meer op het laatst in de ankers hoeft.

Je bedoelt in de laatste zin waarschijnlijk linksknipperen. En dat degenen die de voorrangsregels niet kennen wat oncomfortabeler moeten remmen zal mij een worst zijn.

Inderdaad, aan linksknipperen zit een sociaal aspect, het is niet verplicht en je doet het alleen om een ander te helpen.
Maar vanwaar de ergernis als iemand het wel doet?

Het heeft trouwens niks met de kennis van de voorrangsregels te maken, ik probeer juist uit te leggen dat gegeven het verkeersgedrag van iedereen op de weg er een strategie ontstaat om het beste om te gaan met de soms tegenstrijdige signalen die je krijgt.

Ik moet zeggen dat ik het zelf tot nu toe nooit deed, maar daar misschien wel van op terug kom.

Om eerlijk te zijn vind ik de luie links-knipperaars gruwelijk irritant. Olé hun knipperlicht staat naar links, maar ze zijn al bij de driekwart aangekomen en knipperen op het laatste moment naar rechts. Eigenlijk zijn links-knipperaars alleen wat handiger als je ziet waar ze vandaan komen, maar alsnog voegen ze niets toe.

Als ik op de taxi rij dan gebruik ik vrijwel altijd het knipperlicht naar links. Dan weten mijn overige weggebruikers tenminste dat ik nog doorrij en zit mijn passagier niet met zijn kop tegen de voorruit geplakt.

Gruwelijk irritant die mannetjes die er nog nét voor willen en dan voor mijn neus stilstaan omdat ze moeten wachten. En dan maar stoicijns voor je uit kijken.

Ordep zei:
Maar vanwaar de ergernis als iemand het wel doet?
Omdat men aanneemt dat het verplicht is, en de auto ervoor gooit als iemand niet linksknippert. Daar schuilt het gevaar in.
Het heeft trouwens niks met de kennis van de voorrangsregels te maken,
Beetje wel dus.

ik probeer juist uit te leggen dat gegeven het verkeersgedrag van iedereen op de weg er een strategie ontstaat om het beste om te gaan met de soms tegenstrijdige signalen die je krijgt.
En ik probeer uit te leggen dat je de tekortkoming van het niet-rechtsknipperen niet moet proberen opvangen met linksknipperen. Er zitten teveel logische fouten in de redenatie

Terug
Bovenaan