Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

https://www.ad.nl/rotterdam/je-kunt-hier-niet-de-trap-af-met-de-auto~ad6feca0/

Baanbrekend experiment om aan te tonen dat een auto makkelijk de trap afkan...
Nobelprijs!

694

Volgens mij ben jij oud genoeg om de originele Italian Job film te kennen.

Blackadder the 5th zei:
Heb je een grootlicht signaal gegeven dat hij naar rechts kon komen?
Nee zeker niet!
Een grootlichtsignaal betekent immers dat je gaat inhalen!

Sarcast zei:
Volgens mij ben jij oud genoeg om de originele Italian Job film te kennen.

Blackadder the 5th zei:
Heb je een grootlicht signaal gegeven dat hij naar rechts kon komen?
Nee zeker niet!
Een grootlichtsignaal betekent immers dat je gaat inhalen!

Ik zie het vrachtwagenchauffeurs wel eens doen om aan te geven dat een collegachauffeur weer naar rechts kan
na het inhalen ...

Ja ik ook, maar dat mag niet.

Artikel 28. Waarschuwingen door middel van geluids- of lichtsignalen

1 Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:

(a) om doeltreffend te waarschuwen ten einde een ongeluk te voorkomen;

(b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wenselijk is een bestuurder te waarschuwen dat hij op het punt staat te worden ingehaald.

De voortbrenging van geluid door deze apparaten mag niet langer duren dan noodzakelijk is.

2 Bestuurders van motorvoertuigen kunnen tussen de avondschemering en de dageraad, in plaats van waarschuwingen door middel van geluidssignalen, waarschuwingen geven door middel van de lichtsignalen die zijn aangegeven in artikel 32, derde lid, van dit Verdrag. Zij kunnen dit ook bij daglicht doen voor het doel aangegeven in het eerste lid, sub (b), van dit artikel, indien zulks onder de heersende omstandigheden doeltreffender is.

Sarcast zei:
Ja ik ook, maar dat mag niet.

Artikel 28. Waarschuwingen door middel van geluids- of lichtsignalen

1 Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:

(a) om doeltreffend te waarschuwen ten einde een ongeluk te voorkomen;

(b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wenselijk is een bestuurder te waarschuwen dat hij op het punt staat te worden ingehaald.

De voortbrenging van geluid door deze apparaten mag niet langer duren dan noodzakelijk is.

2 Bestuurders van motorvoertuigen kunnen tussen de avondschemering en de dageraad, in plaats van waarschuwingen door middel van geluidssignalen, waarschuwingen geven door middel van de lichtsignalen die zijn aangegeven in artikel 32, derde lid, van dit Verdrag. Zij kunnen dit ook bij daglicht doen voor het doel aangegeven in het eerste lid, sub (b), van dit artikel, indien zulks onder de heersende omstandigheden doeltreffender is.

Rechts inhalen mag wel? ;)

Soms wel ja. Ik stel zelf vaak dat ze aan het voorsorteren zijn.

Maar, ik ga natuurlijk geen verwarrende signalen geven. Net zoals linksknipperen voor een rotonde....

Sarcast zei:
Soms wel ja. Ik stel zelf vaak dat ze aan het voorsorteren zijn.

Maar, ik ga natuurlijk geen verwarrende signalen geven. Net zoals linksknipperen voor een rotonde....

Voor een vrachtwagenchauffeur komt een lichtsignaal niet verwarrend over. Die komt meteen naar rechts als hij dit ziet na het inhalen ... ;)
De gemiddelde automobilist weet er blijkbaar geen raad mee. Is jammer, zou een hoop miscommunicatie kunnen voorkomen.

Vaak genoeg gezien. Vrachtwagenchauffeur geeft richtingaanwijzersignaal, er wordt ruimte gemaakt, collega geeft lichtsignaal en
er wordt vervolgens van strook gewisseld. Waarom zou dit bij personenauto's niet kunnen werken?

Ja ik ken het verschijnsel ook natuurlijk.
En het links-rechts-links bedankje. Maar feit blijft dat ze het signaal misbruiken.

Sarcast zei:
En het links-rechts-links bedankje. Maar feit blijft dat ze het signaal misbruiken.

In welke zin maken ze er dan misbruik van?

Groot licht als signaal voor inhalen door automobilisten heb ik het eerlijk gezegd nog maar weinig gezien.
Wel zie ik het gebruikt worden door bestuurders van zowel vrachtwagens als personenauto's als seintje
dat de ander op kan rijden als beide bestuurders voor een wegversmalling staan.

Paulus0013 zei:
Ik reken er net zo min op dat een of andere malloot in de nacht op een vrijwel lege weg met krap 100 op de linkerrijstrook loopt te sukkelen.
Ik reken er wel op dat als ik eens fors doorrijd en ik verderop 2 rode lampjes zie, dat ik daar links voorbij kan. Dat is immers het idee van onze verkeerswet. Dan schrik ik mij kapot als op het laatste moment weer eens blijkt dat zo'n hersenloos ergens midden op rijdt. En ja dat zou natuurlijk minder een probleem zijn als ik slechts marginaal te hard rijd. Feit blijft wel dat het bloedirritant is zulke figuren, ook al zou ik mij aan de snelheid houden.

Er zit een verschil tussen irritant en je kapot schrikken. Wat doe je bij het laatste als blijkt dat er ineens hard geremd wordt?

Mensen rekenen er niet op dat jij fors doorrijdt, net zoals jij er niet op rekent dat mensen links lopen te sukkelen. los van dat de ander niet links moet blijven plakken, moet jij ook je verantwoordelijkheid nemen wat betreft je snelheid indien je met fors doorrijden een behoorlijke overschrijding van de maximum snelheid bedoelt.

Sarcast zei:

Dat misbruik is heel handig. Ik misbruik het grootlicht signaal ook wel eens op die manier en ik word dan vaak bedankt met een rechtlinksrechts combinatie. Jammer genoeg staat de Seat op automatiek drie keer knipperen, met de Seat kan ik niet rechtlinksrechts-knipperen. De laatste keer heb ik hem voor de grote caravanrace speciaal op een keer knipperen gezet.
En ja, op rontondes knipper ik ook met regelmaat naar links. Dat een of andere wetgever een procedure heeft bedacht wil nog niet zeggen dat die procedure zaligmakend is. Het is veel handiger als we iedere afslag van de rotonde als een y-kruising zien waar je de keuze uit links of rechts hebt. Dan heb je direct de moderne ik-heb-geen-knipperlichtjes-luiaards er uit gefilterd.

Het is net als met rechts inhalen. De ene weggebruiker negeert het gebod om zo veel mogelijk rechts te rijden, de ander negeert het verbod om rechts in te halen. Maar het werkt wel.

Sarcast zei:
(..)

Juist het niet linksknipperen voor en óp de rotonde is verwarrend irritant.

Als het ff kan rijd ik er gewoon op.. had men maar moeten aangeven waar men naartoe wenst te gaan.. o_O

Durashift zei:
Sarcast zei:
(..)

Als het ff kan rijd ik er gewoon op.. had men maar moeten aangeven waar men naartoe wenst te gaan.. o_O

Als je het dan maar niet met een rotgang doet, zodat de anderen en er ook op kunnen rijden, is iedereen weer blij ... ;)

met gepaste gang inderdaad.. maar wel zodanig dat de niet linksknipper ff moet inhouden.. immers.. men moet wel merken dat ze iets vergeten zijn...:rolleyes: :)

Durashift zei:
met gepaste gang inderdaad.. maar wel zodanig dat de niet linksknipper ff moet inhouden.. immers.. men moet wel merken dat ze iets vergeten zijn...:rolleyes: :)

Tsja, als het fout gaat rijdt hij/zij wel tegen de bestuurderskant van de auto, dat heb ik er niet voor over ... ;)

Durashift zei:
Sarcast zei:
(..)

Ehhhh wat?!?

Ik geef rechts aan als ik eraf ga, als ik dat niet doe dan blijf ik erop en wacht jij maar.
Linksknipperen is verwarrend omdat het afhangt van waar je kwam. Er van uitgaande dat iedereen linksknipperen op dezelfde manier doet, en dat doet men niet. Dus verwarring.

Sarcast zei:
Ik geef rechts aan als ik eraf ga, als ik dat niet doe dan blijf ik erop en wacht jij maar.
Linksknipperen is verwarrend omdat het afhangt van waar je kwam. Er van uitgaande dat iedereen linksknipperen op dezelfde manier doet, en dat doet men niet. Dus verwarring.

Yep, alleen rechtsknipperen bij het verlaten van de rotonde. Waarom linksknipperen als je een rotonde maar op één manier kunt nemen?:confused:

Idefiqs zei:
Sarcast zei:

Yep, alleen rechtsknipperen bij het verlaten van de rotonde. Waarom linksknipperen als je een rotonde maar op één manier kunt nemen?:confused:

Naar mijn weten is het in Duitsland geboden om links te knipperen. Met mijn lessen voor be in 2012 werd ik er ook op gewezen dat ik links moet knipperen bij driekwart. Ergens gek, de rotonde is gewoon een weg op zich, en bij het afslaan geef je richting aan. Doe je dat niet dan vervolg je je weg over de rotonde.

Boppie zei:
Idefiqs zei:
Sarcast zei:

Naar mijn weten is het in Duitsland geboden om links te knipperen. Met mijn lessen voor be in 2012 werd ik er ook op gewezen dat ik links moet knipperen bij driekwart. Ergens gek, de rotonde is gewoon een weg op zich, en bij het afslaan geef je richting aan. Doe je dat niet dan vervolg je je weg over de rotonde.

Tja, wettechnisch mag het dan een weg zijn .. in de praktijk zijn toch vele kruisingen vervangen door rotondes.. en wat deed men dan voorheen op die kruising..? Juist, richting aangeven naar links of rechts..

Links 'knipperen' laat gewoon zien wat je doet .. je blijft dus op de rotonde... zeker bij de wat grotere rotondes is dit, naar mijn mening, voor de doorstroming bevorderend.. want op een rechtsknipper kan je anticiperen door alvast de rotonde op te rijden... bij een blanco rijder.. moet je er vanuit gaan dat diegene op de rotonde blijft.. wat soms niet gebeurt.. of dat de knipper op rechts zodanig verstopt zit.. dat deze vanuit de wachtende auto moeizaam te zien is.. (overhellende auto en clignoteur rechts in de koplampcluster).. en de linker beter waarneembaar is.

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Groot licht als signaal voor inhalen door automobilisten heb ik het eerlijk gezegd nog maar weinig gezien.
Oh, en bij fietsers?

Bij fietsen in het donker merk ik weinig van seinende automobilisten.
Moet er wel bij zeggen dat ik in donker met verlichting fiets ...
Ik doelde op bellen als je wilt inhalen.

Bij bellende fietsers wil ik wel eens bellen, ook mede door het rijgedrag van de gemiddelde bellende fietser ... ;)

Boppie zei:
Naar mijn weten is het in Duitsland geboden om links te knipperen. Met mijn lessen voor be in 2012 werd ik er ook op gewezen dat ik links moet knipperen bij driekwart.
In duitsland is het verboden voor de rotonde links te knipperen.
En ja in de rijprocedure van het CBR staat dat je mag linksknipperen. Maar ja het CBR is geen wetgever. En de doen ook wel vaker gek. Zo zou je kruisingen mogen blokkeren als je op een voorangsweg rijdt volgens diezelfde rijprocedure.

Durashift zei:
Links 'knipperen' laat gewoon zien wat je doet .. je blijft dus op de rotonde...
Precies hetzelfde als bij geen knipper dus. En daarom onnodig, overbodig en verwarrend. Want als jij twee auto's aan ziet komen waarvan er 1 linksknippert dan weet jij nog steeds niet welke er op de rotonde blijft.

Maar knipper jij ook links als jer de tweede afslag neemt? Je blijft immers op de rotonde bij de eerste afslag.
En als je de 4e 5e 6e of zelfs 7e moet hebben? Wat doe je dan?

Je ziet, er is geen eenduidige manier van linksknipperen, Er is wel een eenduidige en voorgeschreven manier van rechtsknipperen, als je afslaat geef je richting aan. En dat is voldoende en duidelijk.

Sarcast zei:
Boppie zei:
Naar mijn weten is het in Duitsland geboden om links te knipperen. Met mijn lessen voor be in 2012 werd ik er ook op gewezen dat ik links moet knipperen bij driekwart.
In duitsland is het verboden voor de rotonde links te knipperen.
En ja in de rijprocedure van het CBR staat dat je mag linksknipperen. Maar ja het CBR is geen wetgever. En de doen ook wel vaker gek. Zo zou je kruisingen mogen blokkeren als je op een voorangsweg rijdt volgens diezelfde rijprocedure.

Verboden had er ook moeten staan.

Overigens knipperen mensen er soms ook maar op los....eerste afslag pakken maar wel even links knipperen bijvoorbeeld.

Vond dit op het internet: hoe een 2-baans rotonde te nemen: aan het accent te horen komt dit fimpje
bij onze zuiderburen vandaan.

De wonderlijkste opmerking vond ik wel het verlaten van de rotonde na 3/4 rondgaan. Er moet dan voorrang worden gegeven
aan auto's op de buitenbaan, desnoods door nog een keer de rotonde rond te gaan. Ik heb in hier in Nederland regelmatig
zien gebeuren dat men de binnenbocht nam en vervolgens de auto in de flank van de auto
op de buitenbaan probeerde te parkeren ... :(

Sarcast zei:
Durashift zei:
Links 'knipperen' laat gewoon zien wat je doet .. je blijft dus op de rotonde...
Precies hetzelfde als bij geen knipper dus. En daarom onnodig, overbodig en verwarrend. Want als jij twee auto's aan ziet komen waarvan er 1 linksknippert dan weet jij nog steeds niet welke er op de rotonde blijft.

Maar knipper jij ook links als jer de tweede afslag neemt? Je blijft immers op de rotonde bij de eerste afslag.
En als je de 4e 5e 6e of zelfs 7e moet hebben? Wat doe je dan?

(..)

Nope, vooraf gebruik ik geen knipper.. daarmee laat ik zien dat ik niet links (3/4 rond) of rechts af de eerste afslag ga. Ik ga dus rechtdoor, half rond. Ik zet de pinker naar rechts aan op moment van passeren middenas rijbaan op 1/4.. zodat de tegemoetkomer op 1/2 rond tijdig kan oprijden. ;)

Sarcast zei:
Ik ben durashift wel eens tegengekomen denk ik:

:)

Nope.. dit heeft volgens mij meer te maken met het formaat 'teckel op wielen' waarmee jij rijd.. een laagstaande zon, een Hyundai H300 busje dat het zicht op jou, voor de 307 rijder en -vermoedelijk- zijn wat brede A-stijl, ontneemt..

Voor de A4 station rijder was het inderdaad wel handig om de pinker naar links te hebben.. je ziet dat deze toch ook op het laatste moment stopt..

;)

Durashift zei:
Nope.. dit heeft volgens mij meer te maken met het formaat 'teckel op wielen' waarmee jij rijd.. een laagstaande zon, een Hyundai H300 busje dat het zicht op jou, voor de 307 rijder en -vermoedelijk- zijn wat brede A-stijl, ontneemt..
;)

Aan dat fenomeen is al eens een topic gewijd, het is iets om terdege
rekening mee te houden bij het naderen/rijden op een rotonde.

Ik ga er zelf vanuit dat als ik de bestuurder niet kan zien, dat de bestuurder mij ook niet ziet.

Heb zelf ook een auto met dikke voorruitstijlen (Audi A2) en heb mezelf aangewend om ruim voor het oprijden de rotonde te bekijken. Dit betekent wel dat ik wat eerder afrem voor een rotonde.
Iemand die dat met een vergelijkbare auto niet doet, is bij mij al bij voorbaat verdacht ... :(

Blackadder the 5th zei:
Tonnie. zei:
Laatst zelf nog een rare situatie meegemaakt. Auto komt netjes van de rechterstrook naar de linker (zelfs met clignoteur), dat op zich is niet raar. Maar wel raar dat er geen reden toe was, rechterstook was nog zeker 150 meter leeg en er waren absoluut een voertuigen om in te halen, en ik reed zo'n 30 km/h sneller dan hij en moest nogal resoluut van het gas af.
Video, het is bij de afslag van de A16 naar de A20 (bij Rotterdam dus), ik mag daar 130, rij dat ook, hij komt naar links met krap 100 op de teller.

Krijg zelf de indruk dat de auto alvast wil gaan voorsorteren voor de hoofdrijbaan. Wel een beetje aan de vroege kant, wellicht door een opmerking van de route-navigatie ... :confused:
Verbaas me er trouwens over dat men daar 130 mag, juist op dit soort weggedeelten waar kans is
op wisselen van rijstrook door auto's/vrachtwagens voor het kiezen van een andere richting zou je een verlaagde maximum snelheid verwachten.
Je mag daar ook geen 130, maar 100. ;)

Auto-fan zei:
Je mag daar ook geen 130, maar 100. ;)
Hmm, ik heb daar een vraag over. Er staat voor de splitsing met de A20 rechts op het weefvlak wel een bord 100 ja. Maar een splitsing van snelwegen is ook een kruising, en die kruising wordt het bord niet herhaald. Dus.....

Sarcast zei:
Durashift zei:

Nope.. dit heeft volgens mij meer te maken met het formaat 'teckel op wielen' waarmee jij rijd..

Mondeo Wagon:

En het gore lef nog ook om terug te toeteren.

Jij reed in een Mondeo?

Want de Mondeo op beeld deed weinig verkeerd volgens mij.. dat was de witte Traffic/Vivaro..
Tja, die piepte ff voorlangs.. misschien was het niet gebeurd als je duidelijk linksknipperde?

Ja ik reed een Mondeo.

Je hoort ook dat de next generation mijn scherpzinnige verkeerstalent heeft geërfd.

Terug
Bovenaan