Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Misschien vindt degene met een hoger IQ wel dat hij meer kan / mag dan iemand, met in zijn ogen, een lager IQ?

IdeJ zei:
Misschien vindt degene met een hoger IQ wel dat hij meer kan / mag dan iemand, met in zijn ogen, een lager IQ?

Dan gaat zijn of haar IQ wel ten koste van zijn of haar beschaving. Naar mijn mening althans.

Blackadder the 5th zei:
Ik deed de eerste opmerking hierover in reaktie op de suggestie van @Sarast
dat voor een bestuurder het toegestane motorvermogen van de auto gelijk zou mogen zijn met de hoogte van zijn/haar IQ.
Lijkt me eerlijk gezegd niet zo'n goed idee ...
Nu is de beperkende factor geld, bij motoren is het de leeftijd van de bestuurder, kan jij me uitleggen waarom dat betere grootheden zijn dan intelligentie?

Blackadder the 5th zei:
Idefiqs zei:
Ah, ik zie het. Je hebt gelijk, ik werd misleid doordat je een gedeelte quootte. (schrijf je dat eigenlijk wel zo?:confused:)

Geen idee, je ziet het vanzelf wel in het "Taalneuzelaarstopic".

Hoef geen gelijk te hebben, bedankt dat ik het toch van je krijg ...

dat voor een bestuurder het toegestane motorvermogen van de auto gelijk zou mogen zijn met de hoogte van zijn/haar IQ.

Als in:
Met 50 pk kan je ook iemand dood rijden?

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Nu is de beperkende factor geld, bij motoren is het de leeftijd van de bestuurder, kan jij me uitleggen waarom dat betere grootheden zijn dan intelligentie?

Ze zijn geen van allen relevant, zonder de illusie te hebben compleet te zijn; Verantwoordelijkheidsbesef, empathie, zelfreflectie lijken mij goede eigenschappen.

Hoewel, leeftijd van de bestuurder is wel degelijk relevant. Tot 24 jaar schijnt het brein nog niet volledig in staat te zijn risico's goed in te schatten, vandaar het getrapte motorrijbewijs.

Idefiqs zei:
Maar op je achttiende met een B rijbewijs in een Bugatti Veyron mag dan weer wel.o_O

Tsja, voor 600 pk onder de voet en 30 ton totaalgewicht moet je verplicht elke 5 jaar medisch worden gekeurd
en cursussen volgen om de (verkeers)kennis op peil te houden.
Vervolgens wordt het voertuig ook nog eens begrensd op een maximum snelheid.

Misschien een idee dit ook voor de andere soorten voertuigen in te voeren?

Maar over welke risico's hebben we het nu?

Ik bedoel, als ik op de weg zit heb ik toch meerdere malen mensen die op 3 cm van mijn bumper zitten terwijl ik ondertussen gewoon 130 rijd op de linkerbaan. Met andere woorden, met de max snelheid ben ik een vrachtwagen aan het inhalen, terwijl ik ondertussen het overige verkeer niet ophoud. Eigenlijk wilde ik gewoon 110 rijden. Maar ja.....dan ben ik vervelend bezig.

Vervolgens wil meneer er al langs voor ik goed en wel weer op de rechterbaan ben en mijn gaspedaal weer los kan laten om lekker 110 te rijden.
Ik ben niet bang om 130 of harder te rijden, ik kan het ook best. Maar ik zie ten eerste de noodzaak niet. En ik denk dat mijn auto er heel onzuinig van word.
Ja die BMW M3 was intimiderend. En ik heb het tractiecontrole niet uitgehad. Welke risico's neem ik dan? Alleen die auto te rijden? Het zal per persoon verschillen hoor. En ik ben ook niet heilig. Ik maak ook stomme fouten. Maar schat ik dan een risico verkeerd in?

Ik ben persoonlijk voor mijzelf ook geen fan van het getrapte motorrijbewijs. Ik wacht dus ook geduldig tot mijn 24e, niet alleen omdat ik het dan financieel kan missen. Maar ook omdat ik gewoon gelijk een A-rijbewijs wil. Neem ik dan direct een superbike? Vast niet! Maar ik wil niet vastliggen in regeltjes wat ik wel en niet kan rijden. Dat is niet de fun van het motorrijbewijs toch?

Idefiqs zei:
Hoewel, leeftijd van de bestuurder is wel degelijk relevant. Tot 24 jaar schijnt het brein nog niet volledig in staat te zijn risico's goed in te schatten, vandaar het getrapte motorrijbewijs.
Een niet volledig ontwikkeld brein van 150IQ doet het vast beter dan een volledig ontwikkeld 80IQ brein.

En verder moet je empathie en sympathie niet door elkaar halen.

Ik voel precies aan dat je op het eind van de invoegstrook best naar links wil, en dat het vervelend is dat je dan plotseling een grote rode vrachtwagen naast je vindt. De spijt dat je misschien niet had moeten zitten candycrushen terwijl je rijdt, of gewoonte moe bent om te rijden.
Allemaal makkelijk aan te voelen, maar dat betekent niet dat ik daar enige sympathie voor kan opbrengen.

De vrachtwagenchauffeur heeft waarschijnlijk nog harder zitten schelden.

Je hoeft de ander verkeersdeelnemer niet aardig te vinden om hem/haar ruimte te (moeten) geven.

In mijn ogen heeft de vrachtwagenchauffeur professioneel gehandeld.
Hij heeft datgene gedaan wat op dat moment het minste risico voor de omstanders opleverde: remmen.

Waarom duik je in de hoek rechts naast de vrachtwagen, terwijl je voor je in de invoegstrook een bestelauto met aanhanger
(die niet harder kan/mag als een vrachtwagen) ziet rijden?

Blackadder the 5th zei:
Waarom duik je in de hoek rechts naast de vrachtwagen, terwijl je voor je in de invoegstrook een bestelauto met aanhanger
Ik had de hoop dat die tuinier al lang op de rijbaan zou zitten, daar was immers ruim tijd voor, en ik daar dan ook rechts langs zou kunnen.

In mijn ogen heeft de vrachtwagenchauffeur professioneel gehandeld.
Zeker! Lost de fout mooi op.

Sarcast zei:
Een niet volledig ontwikkeld brein van 150IQ doet het vast beter dan een volledig ontwikkeld 80IQ brein.

Eens, maar dat zijn wel uitersten. Een 150IQ, dan hebben we het over zo'n - ruwe schatting - 0,6% van de samenleving. 80IQ zal - wederom een ruwe schatting - iets ruimer in het verkeersbeeld te vinden zullen zijn.

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Ik had de hoop dat die tuinier al lang op de rijbaan zou zitten, daar was immers ruim tijd voor, en ik daar dan ook rechts langs zou kunnen.

Waarom zou je dat willen? Met de route die je nu noodgedwongen koos, hield je zelf de regie.

Reactief versus profilactisch. Ja, het is een keus.
Ik kies liever voor het laatste, als dat faalt heb je het eerste altijd nog.

Sarcast zei:
Reactief versus profilactisch. Ja, het is een keus.
Ik kies liever voor het laatste, als dat faalt heb je het eerste altijd nog.

Ik kies liever meteen de juiste route. Dat scheelt stress en geeft rust.

rVpYy4a.jpg

:(

Idefiqs zei:
Sarcast zei:

Eens, maar dat zijn wel uitersten. Een 150IQ, dan hebben we het over zo'n - ruwe schatting - 0,6% van de samenleving. 80IQ zal - wederom een ruwe schatting - iets ruimer in het verkeersbeeld te vinden zullen zijn.

De gemiddelde Nederlander heeft altijd een IQ van 100, dus als dat verschuift kun je ineens zelf op minder of meer zitten. Het word afgemeten aan een gemiddelde.
Ja tuinder niet netjes, maar goed opgelost van de vrachtauto. Daarom geef je die mensen de ruimte als ze moeten invoegen. (y) Althans, zelfs als het een toeter oplevert van achteren.

Hoeveel mensen gaan er hier in de fout binnen een minuut? Diegene die van mij uit gezien van links en rechts komen moeten om elkaar heen
[video]https://www.youtube.com/watch?v=uwI1xwRJ5Hg&feature=youtu.be[/video]

Hoe kan je hier video met voorbeeld plaatsen?

Betere versie is aant uploaden..

https://www.youtube.com/watch?v=S7BiJRe1Iew&feature=youtu.be

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:

https://www.youtube.com/watch?v=0FiuDrfu2D8

Muddy Bandit zei:
Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:

https://www.youtube.com/watch?v=0FiuDrfu2D8

:)

Met toepasselijke beelden ...

Met die beelden kende ik hem nog niet, past er perfect bij.
Heb op die wijze ook vaak genoeg van die opgejaagde stresskippen achter m'n kar kleven, kan er alleen maar van genieten hoe die figuren zichzelf opnaaien.

Tsja, net als bij een vrachtwagen hoeken mensen hem er het liefst voorbij, alleen omdat het niet zo snel gaat.

In het filmpje prikt de kerel met de aanhanger wel behoorlijk mis, beetje vaart maken had niet erg geweest om voor de vrachtwagen uit te komen.

Dit is niet normaal wat hij doet. Gasgeven of remmen, maar niet de knipper aan en hem ervoor drukken op deze manier.

Boppie zei:
In het filmpje prikt de kerel met de aanhanger wel behoorlijk mis, beetje vaart maken had niet erg geweest om voor de vrachtwagen uit te komen.

Dit is niet normaal wat hij doet. Gasgeven of remmen, maar niet de knipper aan en hem ervoor drukken op deze manier.

Tsja, als zo'n Iveco met kar beiden optimaal geladen zijn dan zit je al op 7 ton totaalgewicht... en dan gaat het snelheid maken al een aardig stukje trager met de Iveco.
(de acceleratie van m'n Transit moet ik ook al op een kalender meten als ik een minigraver op de kar heb staan, en zo'n knikmopsje is nog wat zwaarder)
Die vrachtwagenchauffeur heeft het netjes opgelost door even bij te remmen en ruimte te geven.(y)

Muddy Bandit zei:
Boppie zei:

Tsja, als zo'n Iveco met kar beiden optimaal geladen zijn dan zit je al op 7 ton totaalgewicht... en dan gaat het snelheid maken al een aardig stukje trager met de Iveco.
(de acceleratie van m'n Transit moet ik ook al op een kalender meten als ik een minigraver op de kar heb staan, en zo'n knikmopsje is nog wat zwaarder)
Die vrachtwagenchauffeur heeft het netjes opgelost door even bij te remmen en ruimte te geven.(y)

Als je de video ziet, zou je zeggen dat de Iveco weglengte genoeg had om snelheid te maken.
Weet alleen niet of de Iveco een scherpe bocht heeft moeten maken net voor de opname start.
Als je dan snelheid moet maken met 7 ton treingewicht en ca. 120 paarden dan zal dat niet meevallen.

Je ziet bij steeds meer korte opritten dat deze worden verlengd en naadloos overgaan in een extra rijstrook.
Met een extra lange doorgetrokken streep zodat de verkeersstromen elkaar niet verstoren.

Blackadder the 5th zei:
Weet alleen niet of de Iveco een scherpe bocht heeft moeten maken net voor de opname start.
Ik vermoed dat hij van de A38 kwam ja. https://youtu.be/rhxQXXXKUQg
De eerste keer dat ik hem kan zien is op 0:12 wanneer hij al op de rijbaan zit, als je dan 20 seconden later nog steeds maar 70 rijdt...

Daarnaast zie de accelaratie als hij eenmaal voor de truck zit er prima uit.
Ik heb zelfs het idee dat hij nog vertraagt voor het viaduct ook

Sarcast zei:
Sarcast zei:
Ik heb zelfs het idee dat hij nog vertraagt voor het viaduct ook
En jawel...

Naar mate je dichterbij komt valt het steeds beter op dat hij (nog) langzaam rijdt. Ik haal er niet uit dat hij vertraagt na het viaduct.

Even google maps geraadpleegd: heeft dus wel een bocht moeten nemen, daar staat een adviessnelheid van 70 km/h opgegeven.
Zou me niets verbazen dat hij nog langzamer door die bocht is gereden in verband met de zware lading op de aanhanger.
Tsja, en dan moet de boel weer op gang komen. Geval van het verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn.

Vandaag weer een goede dag...

Muts kan geen lijntjes volgen

Witte bus voegt koste wat kost voor t krentenbolletje in. Helaas reden we heerlijk 82 op de GPS met ruime tussenafstand al een hele poos, de witte bus vond al die snelheid wat overdreven...

Nog een muts propt m ertussen, ik verwachtte nog even dat ze ging voor de linker strook, das altijd aardig als er iemand aan komt scheuren, maar het werd m niet, ze keek erg verbaas naar me later...

Blackadder the 5th zei:
Ik haal er niet uit dat hij vertraagt na het viaduct.
Tja dat kan je moeilijk op mij schuiven.
Ik heb een trajectmeting gedaan voor je waarin hij gemiddeld 80 rijdt, en als we invoegen rijd hij nog minder dan 70.

Terug
Bovenaan